Jaguar F-Type R: menni nem is muszáj vele

Teszt: Jaguar F-Type R AWD

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2015.08.28. 08.00

Holmi keverőcsaptelepben és vérmentes húsokban hívő kontinenslakóknak az F-Type R megmutatja, mennyire szívdöglesztő egy angol sportkocsi.

Röviden – Jaguar F-Type R Coupé AWD

Mi ez?

Nemes brit sportkupé eszement teljesítménnyel, frenetikus hanggal, tökéletes formában.
Mit tud? Mindent, amivel bearanyozza az életünket.
Mibe kerül? 34 millió Ft volt a kupé ára, a friss árlistában csak az 550 lóerős 4×4-es roadster szerepel, 38 899 000 forintért.
Kinek jó?  Olyasvalakinek, aki megérti, hogy pályanapi ketrecharcos helyett sokoldalú sportkupénak szánták, elborult V8-cal.

“Valami baja van ennek az autónak?” – kérdi a biztos úr, éllel hangjában. Épp az Alagúton verettünk át padlógázon, nyitott kipufogóval. Ablak lehúzva, ötéves, de kétségtelenül edzett kislányunkkal fülig ér a szánk, ám a rend éber őrének sok volt a produkció, közúti ellenőrzést foganatosít. Biztos Özv. Ternováczné telefonált, hogy huligánok randalíroznak, csináljanak már valamit. Kínosan rendben van minden papír, fújok egy 0,0-át. Stílszerű volna búcsúként a gumifüst, hadd örüljön a buszmegállók népe, de az XJ és az XF mellett az F-Type-ból is van már 4×4-es. Marad a kilövés, szigorúan 50-ig.

A forma már eladta

Minden szempontból domináns hím az F-Type, de nem kiterjedése: formája okán. 447 centis hosszával gyakorlatilag akkora, mint a kifutó ötajtós Astra, de a 192,3 centis szélesség és a 130,8 centis magasság kiadja a tökéletes sportautós arányokat.

Ennyi pénzért csak Nissan GT-R-t kapni hasonló teljesítménnyel. A 911-es Porschék sokkal magasabban szállnak

Ahogy Rácz Tamás kollégám fogalmazott, ez nem annyira hímtagformájú, mint a Jaguar E-Type vagy az AMG GTs, amelyek két herén ülő bránerre redukálhatók. A filigrán, a nyitás előtt kiugró kilincsek gyönyörűek, a felnik, a lámpák, a légbeömlők mind bámészkodásra késztetnek.

Belül: elég, ha szép

Bőr borítja a műszerfalat és az üléseket is, a hangulat és a minőségérzet mégsem kiugró. A dísztelen kormány lehetne sportosabb, kaphatna a szimpla bőrborítás helyett Alcantara- vagy velúrréteget, mégiscsak a Jaguar legsportosabb autójában ülünk, annak is a csúcsmodelljében.

A navigációs térkép egyszerű grafikája nem illik az autóhoz, amely egy esztétikai remekmű. Itt a Jaguarok egyedi, középről felemelkedő forgókapcsolója helyett hagyományos fokozatválasztó karral működik az automatikus váltó, ami a puritánabb, sportautós világhoz talán jobban illik.

Belül is mindent a látvány határoz meg. A középső levegőrostélyok kiemelkednek fent, a bőrbe kötött műszerfal közepén, amikor szükség van rájuk

Megfogott viszont a műszerfal tetejéből kiemelkedő két légrostély, amelyek csak akkor nyílnak fel, ha szükség van rájuk. Összességében nem túl harcias a hangulat, ám a sportautós üléshelyzet, a kényelmes, de erősen tartó ülések egyértelművé teszik, hogy az F-Type nem arra való, hogy csak pózoljunk vele a villa előtti felhajtón.
Íme, az autó, amiben egy métert sem kell menni, hogy rabul ejtsen. Elég beindítani az 550 lóerős motort

Megél a hangjából

Legyünk őszinték: a sportautókat pont olyan ritkán használják képességeiknek megfelelően, mint a terepjárókat. Saját versenypályája még azoknak sincs, akik 34 milliót ki tudnak pengetni az autóért, így szinte a legtöbb, amit a hasonlóan elborult teljesítményű autók adhatnak, a hang. És ebben a Jaguar odaver a többieknek. Kipufogó-ropogásával és az agyi lebenyekbe égő üvöltésével az AMG-t is túlkiabálja, az M-es részleget pedig lefújja a térképről.

Hangja feszegeti a nyugati civilizáció határait. A 18,6 l/100 km mért átlagfogyasztás nem nagy ér ezért

Amerikai V8-akat megszégyenítő dörrenéssel indul a nap minden reggel. Kis fordulaton, mély gázra a nyolchengeres szépen gurgulázik, a kompresszor sivítása nem meghatározó a hangélményben, de az is benne van.

Gombnyomásra vagy Dynamic állásban a kipufogó felszabadul és olyan üvöltés tölti be a tájat, ami valóban szélsőséges a nyugati civilizációban. És mennyire jó! Jogosítványunkra nem az eszeveszett gyorsulás a legnagyobb veszély, hanem a függés a hangja iránt. Padlógázon húzatva szól igazán és a gázelvételes puskaropogtatás is csak akkor működik, ha van felemésztendő tempó.

0-200, reggelire

Pár mérési eredmény az Autó Magazin német testvérlapjából: a 0-100-as gyorsulás jobb a 4,1-es gyári adatnál, 4,0 mp. A tesztautó 9,2 másodperccel később szétzúzta a 200-as határt.
 

A Jaguar kupé és vetélytársai Listaár, forint 
Jaguar F-Type R Coupé AWD (550 LE) kb. 33 899 000
Mercedes-Benz AMG GTs (510 LE) 44 912 280
Nissan GT-R Premium Edition (550 LE) 31 600 000
Porsche 911 Turbo (520 LE) 54 737 458

A fékevesztett gyorsulást talán a 2,4 mp adja át legjobban, ami 80 és 120 között telik el. Mindezt a mérés alapján 1838 (a forgalmi szerint 1815) kilóval. Pusztító energia van a benzinben és az 5000 köbcentis motorban adott az égéstér, a kompresszorral a levegő is az égéshez, gazdagon.

Száguldás közben

180-nál 3000-et mutat a fordulatszámmérő. Ebből jól látszik, mennyire nem feladat ez az egész autónak. Az egyenesfutás és a futómű tartalékai a 300-as végsebességhez igazodnak  Az F-Type kényelme egészen jó. Szélzajból lehetne kevesebb 160 felett, de a civilizált rugózással és a kiváló ülésekkel GT-ként is beválik. A kipufogót gombnyomásra lecsendesíthetjük, de sosem vonul háttérbe. Az fájna is.

Mivel versenypályán a sportautók is ritkán mennek, pályanapozás nélkül a szénszálerősítésű kerámiafék maradhat nyugodtan az extralistán. Kanyargós országúton 680 Nm és 550 lóerő a két hátsó keréken veszedelmes volna, de a négykerék-hajtású modellben a szoftver úgy osztja az elsőkre is a nekibőszült motor erejét, hogy ne legyen baj.

Árad az erő, az autó ritka harmóniában száguld át az országút kanyarjain. A futómű a Pirelli P Zero gumikkal inkább sportos túrakupét, mint vad sportkocsit csinál az autóból, a kormányzás erői és visszajelzései a kategóriához méltóak. Ebbe a képbe a nyolcfokozatú automata is jobban passzol a kézi váltónál. A ZF váltója üzemmódtól függően villámgyorsan és határozottabban vagy lassabban és lágyabban cseréli az áttételeket, de mindig jókor.

Fogyasztás: számít ez?

Nekünk 18,6 l/100 km átlagfogyasztást sikerült összezenélnünk a Jaguárral, többnyire autópályán és országúton. Aki kasztrálni merészeli, 8,9 literes országúti átlaggal szégyenkezhet.

Városban, ha örülünk az 550 lóerőnek, 23,1 liter elfogy százon, de kis higgadtsággal 13-14 literes vegyes fogyasztásra be lehet rendezkedni. A tank kellően nagy a motor szomjához képest. Az F Type R hatszor erősebb az átlagos autóknál, de csak kétszer annyit fogyaszt. Mi ez, ha nem csúcstechnika?

34 millió körül volt a kupé korábbi ára, a friss árlistában csak az 550 lóerős 4x4-es roadster szerepel, 38 899 000 forintért

Tudatmódosító hangjával és valószerűtlen erejével az F-Type, abból is az összkerekes R örökre velünk marad. Az elektromos, trolihangon süvítő jövőben ezekről a gépekről regélünk majd az unokáknak, hogy egykor léteztek olyan autók, amiknek a rendőr a hangjáért kiszedett a sorból. Biztos, úr, ennek az autónak egyáltalán nincs baja.

Mellette – Ellene
  • Mesteri design
  • Csodás részletek
  • Rakétaszerű gyorsulás
  • Ritkább, mint a 911
  • Nem akar széttépni (4×4)
  • Bombajó ár
  • A hangja, feltétlenül
  • És volna még a hang is
  • Lazára hagyott ergonómia
  • Dísztelen belső tér
  • Enyhe benzinszomj
  • Nem akar széttépni

Szavazás

10 pontot ér vagy 10 pontot ér? Esetleg kevesebbet?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • menőmanó

    Erejéhez és hajtásláncához képest elég harmatos a gyorsulása.
    A Nissan GTR körbeautózza.
    Egy fele ennyibe sem kerülő Audi RS3 keményen megszorongathatja, rosszabb esetben le is hagyhatja 100-ig, ami a tulaj számára igazi kegyelemdöfés lehetne. :)

  • cuebler

    az rs3 4,3 mp-cel? megnézem. a gt-r eleve egy kézzel készített, csiszolt katana ehhez az angol (?) lovagi palloshoz képest. más stílus, más megoldások.

  • m3246

    tudnám hol autózza körbe ezt bármi is???? srácok vezettek ti a való életben autót közúton??? tenném hozzá, hogy a GT-R-nek olyan hangja van mit a Westend-ben a kézszárítónak… mindenkinek gratula aki kiad egy valag pénzt egy olyanért, hallottam egyes országokban a kihallgatásra váró terroristáknak a GT-R-t kell hallgatniuk naphosszat felvételről, állítólag ezzel lehet a leggyorsabban megtörni őket… volt aki 3 óra után elmondta amire kíváncsiak voltak

  • menőmanó

    m3246

    Neked inkább a versenypályákat kéne látogatnod, hogy megtanuld az ideális íveket. Rád férne. :)
    Mellesleg ha nem vagy tisztában a fogalmakkal akkor ne okoskodj!

  • Kanyaró Malvin

    A GT-R egy villámgyors és a maga funkcionalitásában szépnek is látható célszerszám köridőbuziknak, akik arra gerjednek, hogy sokkal drágább autókat le lehet vele nyomni. Akinek ilyen Jaguarja van, az talán mentes ettől a lenyomós-körbeautózós kényszertől. Stílusos, elegáns, életminőségben odabasz sok mindennek és nem is drága azon a szinten. Egyébként a GT-R csak a gyári adatok szerint megy 2,9 alatti százakat, legutóbb is 3,5-öt mért a Nismónak a Sport Auto vagy az Auto Motor und Sport. Jobb lenne 3,5-öt ígérni és azt tartani, mint ez. Nincs rá szüksége, a GT-R legenda.

  • menőmanó

    A Nissan nagy GT-R átlagban 3 mp alatt futja a 100-at.
    Egy szuper sportkocsinál ez az egyik legfontosabb adat, így mindenki nagy hangsúlyt fektet rá, függetlenül attól, hogy az életben mennyire van értelme.

    http://www.zeperfs.com/en/duel4841-5301.htm

  • menőmanó

    GT-R nagy átlagban

  • vwxyz

    Óbégatással csak az próbálja felkelteni mások figyelmét, akinek nincs stílusa.

  • zoldfulu2000

    Remek darab, nem értem a belsőre tett megjegyzéseket. Amúgy ennek az ellenfele nem a 911 (GT-R és tsai), hanem a Boxter S. Az említett GT kategóriába van más (XK).

  • hova

    Gyönyörű autó, van egyénisége!,belső misztériája!

Megszületett a Forma-1-es sztárbébi

Világra jött a Red Bull-csapatfőnök Christian Horner és az egykori Spice Girls-tag Geri Halliwell közös gyermeke.

A magyar srác, aki visszaszerezte első autójat

A nap legmeghatóbb története Attiláé, aki visszavásárolta a család egykori BMW-jét.

Ha villámgyorsan elugranál síelni, akkor ez a te autód!

Jon Olsson profi síelő megválik szeretett kompresszoros Lamborghinijétől, mert egy négyüléses autóra van szüksége.

Ma megveheted a botrányos bokszoló Bugattiját

Floyd Mayweather fehér Bugatti Veyronja új gazdát keres ma egy aukción. A híres bokszoló 2700 kilométerrel az órájában ad túl a szupersportautón.

Hihetetlen, hogy úszta meg a balesetet ez a motoros

A becsapódás után az autóba kapaszkodott, majd felül a csomagtartóra a motoros.

F1: Így csapat Hülkenberg a Renault-val

Nico Hülkenberg a Force Indiát elhagyva 2017-től a Renault első számú pilótájaként folytatja F1-es pályafutását. Az új autóra még egy hónapot várnia kell, de a tavalyi modellel már ment pár kört. Panorámavideó.

Transitokkal küzd London levegőjéért a Ford

A Ford szerint nagyban csökkentené a városban, csúcsidőben futkorászó furgonok villanyosítása a levegő minőségének javulását.

Hiánypótoló oktatóvideó: hogyan töltsük fel az Alfa 4C-t ablakmosóval

Három elemből álló tölcsér és csavarhúzó is szükségeltetik ahhoz, hogy ablakmosóval töltsük fel a gyönyörű Alfa Romeo 4C-t.

F1: 2020-tól annyi Silverstone-nak?

A silverstone-i pályát tulajdonló BRDC cáfolta, hogy 2019-ben utolsó alkalommal rendeznék meg a Brit Nagydíjat.

Könnyfakasztóan csodálatos, V12-es motorpornó egy Toyota orrából

Ritkán látni ilyen formában a Toyota csodálatos V12-es motorját, pedig a hangja mellett a látvány is szívet melengető.

Szállítórobotokkal kacérkodik a Mercedes-Benz

Mit keresnek a robotok egy Sprinter rakterében? Hány szállítórobotot képes elnyelni egy furgon? Mindkét kérdést megválaszoljuk!

Így néz ki egy csoportos autómentés Oroszországban

Az oroszok senkit nem hagynak az út szélén, ha kell kézi erővel húzzák ki a bajba jutott autóst.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.