Jaguar F-Type R: menni nem is muszáj vele

Teszt: Jaguar F-Type R AWD

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2015.08.28. 08.00

Holmi keverőcsaptelepben és vérmentes húsokban hívő kontinenslakóknak az F-Type R megmutatja, mennyire szívdöglesztő egy angol sportkocsi.

Röviden – Jaguar F-Type R Coupé AWD

Mi ez?

Nemes brit sportkupé eszement teljesítménnyel, frenetikus hanggal, tökéletes formában.
Mit tud? Mindent, amivel bearanyozza az életünket.
Mibe kerül? 34 millió Ft volt a kupé ára, a friss árlistában csak az 550 lóerős 4×4-es roadster szerepel, 38 899 000 forintért.
Kinek jó?  Olyasvalakinek, aki megérti, hogy pályanapi ketrecharcos helyett sokoldalú sportkupénak szánták, elborult V8-cal.

“Valami baja van ennek az autónak?” – kérdi a biztos úr, éllel hangjában. Épp az Alagúton verettünk át padlógázon, nyitott kipufogóval. Ablak lehúzva, ötéves, de kétségtelenül edzett kislányunkkal fülig ér a szánk, ám a rend éber őrének sok volt a produkció, közúti ellenőrzést foganatosít. Biztos Özv. Ternováczné telefonált, hogy huligánok randalíroznak, csináljanak már valamit. Kínosan rendben van minden papír, fújok egy 0,0-át. Stílszerű volna búcsúként a gumifüst, hadd örüljön a buszmegállók népe, de az XJ és az XF mellett az F-Type-ból is van már 4×4-es. Marad a kilövés, szigorúan 50-ig.

A forma már eladta

Minden szempontból domináns hím az F-Type, de nem kiterjedése: formája okán. 447 centis hosszával gyakorlatilag akkora, mint a kifutó ötajtós Astra, de a 192,3 centis szélesség és a 130,8 centis magasság kiadja a tökéletes sportautós arányokat.

Ennyi pénzért csak Nissan GT-R-t kapni hasonló teljesítménnyel. A 911-es Porschék sokkal magasabban szállnak

Ahogy Rácz Tamás kollégám fogalmazott, ez nem annyira hímtagformájú, mint a Jaguar E-Type vagy az AMG GTs, amelyek két herén ülő bránerre redukálhatók. A filigrán, a nyitás előtt kiugró kilincsek gyönyörűek, a felnik, a lámpák, a légbeömlők mind bámészkodásra késztetnek.

Belül: elég, ha szép

Bőr borítja a műszerfalat és az üléseket is, a hangulat és a minőségérzet mégsem kiugró. A dísztelen kormány lehetne sportosabb, kaphatna a szimpla bőrborítás helyett Alcantara- vagy velúrréteget, mégiscsak a Jaguar legsportosabb autójában ülünk, annak is a csúcsmodelljében.

A navigációs térkép egyszerű grafikája nem illik az autóhoz, amely egy esztétikai remekmű. Itt a Jaguarok egyedi, középről felemelkedő forgókapcsolója helyett hagyományos fokozatválasztó karral működik az automatikus váltó, ami a puritánabb, sportautós világhoz talán jobban illik.

Belül is mindent a látvány határoz meg. A középső levegőrostélyok kiemelkednek fent, a bőrbe kötött műszerfal közepén, amikor szükség van rájuk

Megfogott viszont a műszerfal tetejéből kiemelkedő két légrostély, amelyek csak akkor nyílnak fel, ha szükség van rájuk. Összességében nem túl harcias a hangulat, ám a sportautós üléshelyzet, a kényelmes, de erősen tartó ülések egyértelművé teszik, hogy az F-Type nem arra való, hogy csak pózoljunk vele a villa előtti felhajtón.
Íme, az autó, amiben egy métert sem kell menni, hogy rabul ejtsen. Elég beindítani az 550 lóerős motort

Megél a hangjából

Legyünk őszinték: a sportautókat pont olyan ritkán használják képességeiknek megfelelően, mint a terepjárókat. Saját versenypályája még azoknak sincs, akik 34 milliót ki tudnak pengetni az autóért, így szinte a legtöbb, amit a hasonlóan elborult teljesítményű autók adhatnak, a hang. És ebben a Jaguar odaver a többieknek. Kipufogó-ropogásával és az agyi lebenyekbe égő üvöltésével az AMG-t is túlkiabálja, az M-es részleget pedig lefújja a térképről.

Hangja feszegeti a nyugati civilizáció határait. A 18,6 l/100 km mért átlagfogyasztás nem nagy ér ezért

Amerikai V8-akat megszégyenítő dörrenéssel indul a nap minden reggel. Kis fordulaton, mély gázra a nyolchengeres szépen gurgulázik, a kompresszor sivítása nem meghatározó a hangélményben, de az is benne van.

Gombnyomásra vagy Dynamic állásban a kipufogó felszabadul és olyan üvöltés tölti be a tájat, ami valóban szélsőséges a nyugati civilizációban. És mennyire jó! Jogosítványunkra nem az eszeveszett gyorsulás a legnagyobb veszély, hanem a függés a hangja iránt. Padlógázon húzatva szól igazán és a gázelvételes puskaropogtatás is csak akkor működik, ha van felemésztendő tempó.

0-200, reggelire

Pár mérési eredmény az Autó Magazin német testvérlapjából: a 0-100-as gyorsulás jobb a 4,1-es gyári adatnál, 4,0 mp. A tesztautó 9,2 másodperccel később szétzúzta a 200-as határt.
 

A Jaguar kupé és vetélytársai Listaár, forint 
Jaguar F-Type R Coupé AWD (550 LE) kb. 33 899 000
Mercedes-Benz AMG GTs (510 LE) 44 912 280
Nissan GT-R Premium Edition (550 LE) 31 600 000
Porsche 911 Turbo (520 LE) 54 737 458

A fékevesztett gyorsulást talán a 2,4 mp adja át legjobban, ami 80 és 120 között telik el. Mindezt a mérés alapján 1838 (a forgalmi szerint 1815) kilóval. Pusztító energia van a benzinben és az 5000 köbcentis motorban adott az égéstér, a kompresszorral a levegő is az égéshez, gazdagon.

Száguldás közben

180-nál 3000-et mutat a fordulatszámmérő. Ebből jól látszik, mennyire nem feladat ez az egész autónak. Az egyenesfutás és a futómű tartalékai a 300-as végsebességhez igazodnak  Az F-Type kényelme egészen jó. Szélzajból lehetne kevesebb 160 felett, de a civilizált rugózással és a kiváló ülésekkel GT-ként is beválik. A kipufogót gombnyomásra lecsendesíthetjük, de sosem vonul háttérbe. Az fájna is.

Mivel versenypályán a sportautók is ritkán mennek, pályanapozás nélkül a szénszálerősítésű kerámiafék maradhat nyugodtan az extralistán. Kanyargós országúton 680 Nm és 550 lóerő a két hátsó keréken veszedelmes volna, de a négykerék-hajtású modellben a szoftver úgy osztja az elsőkre is a nekibőszült motor erejét, hogy ne legyen baj.

Árad az erő, az autó ritka harmóniában száguld át az országút kanyarjain. A futómű a Pirelli P Zero gumikkal inkább sportos túrakupét, mint vad sportkocsit csinál az autóból, a kormányzás erői és visszajelzései a kategóriához méltóak. Ebbe a képbe a nyolcfokozatú automata is jobban passzol a kézi váltónál. A ZF váltója üzemmódtól függően villámgyorsan és határozottabban vagy lassabban és lágyabban cseréli az áttételeket, de mindig jókor.

Fogyasztás: számít ez?

Nekünk 18,6 l/100 km átlagfogyasztást sikerült összezenélnünk a Jaguárral, többnyire autópályán és országúton. Aki kasztrálni merészeli, 8,9 literes országúti átlaggal szégyenkezhet.

Városban, ha örülünk az 550 lóerőnek, 23,1 liter elfogy százon, de kis higgadtsággal 13-14 literes vegyes fogyasztásra be lehet rendezkedni. A tank kellően nagy a motor szomjához képest. Az F Type R hatszor erősebb az átlagos autóknál, de csak kétszer annyit fogyaszt. Mi ez, ha nem csúcstechnika?

34 millió körül volt a kupé korábbi ára, a friss árlistában csak az 550 lóerős 4x4-es roadster szerepel, 38 899 000 forintért

Tudatmódosító hangjával és valószerűtlen erejével az F-Type, abból is az összkerekes R örökre velünk marad. Az elektromos, trolihangon süvítő jövőben ezekről a gépekről regélünk majd az unokáknak, hogy egykor léteztek olyan autók, amiknek a rendőr a hangjáért kiszedett a sorból. Biztos, úr, ennek az autónak egyáltalán nincs baja.

Mellette – Ellene
  • Mesteri design
  • Csodás részletek
  • Rakétaszerű gyorsulás
  • Ritkább, mint a 911
  • Nem akar széttépni (4×4)
  • Bombajó ár
  • A hangja, feltétlenül
  • És volna még a hang is
  • Lazára hagyott ergonómia
  • Dísztelen belső tér
  • Enyhe benzinszomj
  • Nem akar széttépni

Szavazás

10 pontot ér vagy 10 pontot ér? Esetleg kevesebbet?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • menőmanó

    Erejéhez és hajtásláncához képest elég harmatos a gyorsulása.
    A Nissan GTR körbeautózza.
    Egy fele ennyibe sem kerülő Audi RS3 keményen megszorongathatja, rosszabb esetben le is hagyhatja 100-ig, ami a tulaj számára igazi kegyelemdöfés lehetne. :)

  • cuebler

    az rs3 4,3 mp-cel? megnézem. a gt-r eleve egy kézzel készített, csiszolt katana ehhez az angol (?) lovagi palloshoz képest. más stílus, más megoldások.

  • m3246

    tudnám hol autózza körbe ezt bármi is???? srácok vezettek ti a való életben autót közúton??? tenném hozzá, hogy a GT-R-nek olyan hangja van mit a Westend-ben a kézszárítónak… mindenkinek gratula aki kiad egy valag pénzt egy olyanért, hallottam egyes országokban a kihallgatásra váró terroristáknak a GT-R-t kell hallgatniuk naphosszat felvételről, állítólag ezzel lehet a leggyorsabban megtörni őket… volt aki 3 óra után elmondta amire kíváncsiak voltak

  • menőmanó

    m3246

    Neked inkább a versenypályákat kéne látogatnod, hogy megtanuld az ideális íveket. Rád férne. :)
    Mellesleg ha nem vagy tisztában a fogalmakkal akkor ne okoskodj!

  • Kanyaró Malvin

    A GT-R egy villámgyors és a maga funkcionalitásában szépnek is látható célszerszám köridőbuziknak, akik arra gerjednek, hogy sokkal drágább autókat le lehet vele nyomni. Akinek ilyen Jaguarja van, az talán mentes ettől a lenyomós-körbeautózós kényszertől. Stílusos, elegáns, életminőségben odabasz sok mindennek és nem is drága azon a szinten. Egyébként a GT-R csak a gyári adatok szerint megy 2,9 alatti százakat, legutóbb is 3,5-öt mért a Nismónak a Sport Auto vagy az Auto Motor und Sport. Jobb lenne 3,5-öt ígérni és azt tartani, mint ez. Nincs rá szüksége, a GT-R legenda.

  • menőmanó

    A Nissan nagy GT-R átlagban 3 mp alatt futja a 100-at.
    Egy szuper sportkocsinál ez az egyik legfontosabb adat, így mindenki nagy hangsúlyt fektet rá, függetlenül attól, hogy az életben mennyire van értelme.

    http://www.zeperfs.com/en/duel4841-5301.htm

  • menőmanó

    GT-R nagy átlagban

  • vwxyz

    Óbégatással csak az próbálja felkelteni mások figyelmét, akinek nincs stílusa.

  • zoldfulu2000

    Remek darab, nem értem a belsőre tett megjegyzéseket. Amúgy ennek az ellenfele nem a 911 (GT-R és tsai), hanem a Boxter S. Az említett GT kategóriába van más (XK).

  • hova

    Gyönyörű autó, van egyénisége!,belső misztériája!

Alapmotorral is Audi az A4?

Az Audi A4-es még 1,4 TFSI motorral és kevés extrával is kellemes, minőségi autó benyomását kelti. Csupán a beltér tanúskodik nyomasztóan az el nem költött százezres opciókról.

Ébren álmodni

Megannyi gyermek és felnőtt álomautója, tudásához képest nevetségesen alacsony áron. Valóban lemondással jár egy 570 lóerős Nissan GT-R?

A legcukibb SUV: Suzuki Ignis

Egyenesen Japánból jön az új Suzuki Ignis, hogy alaposan megkavarja, amit eddig az Ignis-ről gondoltunk

Az Alfa Romeo Giulia felnyitotta a szemem, mindent értek

Száz fokon izzó érzéki nő, a neve is ezt sugallja: Alfa Romeo Giulia. A teszt végére a feleségem kezdett féltékeny lenni, mert finoman simogattam az autót és Júliának becéztem. Nem tehetek róla, egyszerűen ezt hozza ki az emberből.

F1: Rajthoz állhat Wehrlein Melbourne-ben

Rajthoz állhat a melbourne-i Forma-1-es idénynyitón Pascal Wehrlein, a Sauber német pilótája, miután az orvosok megadták neki az engedélyt.

F1: Egymásra mutogat Hamilton és Vettel

A szezonnyitó Ausztrál Nagydíj előtt a Mercedes és a Ferrari versenyzője is azt mondja, hogy a másikuk csapata kezdi favoritként az évet.

Itt a Suzuki, hol a Suzuki? A holttér átkozott veszélye videón

A 112 Press ismét hasznos, és tanulságos anyagot tett az asztalra, videójuk egy olyan forgalmi szituációt mutat be, ami könnyen balesetek forrása lehet.

A 6 legdrágább új autó itthon

Ezen a listán röpködnek a tízmilliók, szóval ha sok pénzed van, és nem tudod mire költsd el, van néhány tippünk.

F1: Elmaradhat az idény első balhéja

Úgy tudni, hogy a Mercedes és a Red Bull Racing a szezonnyitóra átépítette a korábban aerodinamikai szerepet is játszó felfüggesztését.

Rollerrel reformálnák meg a közlekedést

Elektromosan hajtott rollereket használó közösségi szolgáltatással akarja megformálni a közlekedést egy startup cég Németországban.

Valódi divatcikké vált az autó

Igazi divattermékként kezeli legújabb limitált szériáját a DS. A DS 3 Inès de la Fressange kimondhatatlan neve kiművelt koncepciót takar.

F1: Minden, amit tudni érdemes a 2017-es szezonról

…címvédés, hiszen Nico Rosberg visszavonult. Hogy mi lesz, mi lehet az új autókat hozó új F1-es idényben, alább soroljuk. Szezonelőzetes.

Tudod, hogyan kell helyesen parkolni? Lehet, hogy nem

Mi a különbség a parkolási pótdíj és a helyszíni bírság között? Most néhány kérdésre választ adunk.

F1: Hülkenberg végre sisakot választott

Zöld vagy piros? Ma megkaptuk a választ. A Force India versenyzői is újítottak, de nincs benne sok köszönet.

F1: Hamilton thai boksszal készült a szezonra

A Mercedes-pilóta brutális kockahasat villantott a szezonnyitó előtt.

Rózsaszín taxikkal védik a nőket

A nők biztonságos közlekedését szolgáló új taxiszolgáltatást indítanak csütörtökön Pakisztánban: a nők vezette rózsaszín taxikat telefonon vagy mobilalkalmazáson keresztül lehet megrendelni, de akár le is lehet inteni az utcán.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.