Röviden – Jaguar F-Type R Coupé AWD

Mi ez?

Nemes brit sportkupé eszement teljesítménnyel, frenetikus hanggal, tökéletes formában.
Mit tud? Mindent, amivel bearanyozza az életünket.
Mibe kerül? 34 millió Ft volt a kupé ára, a friss árlistában csak az 550 lóerős 4×4-es roadster szerepel, 38 899 000 forintért.
Kinek jó?  Olyasvalakinek, aki megérti, hogy pályanapi ketrecharcos helyett sokoldalú sportkupénak szánták, elborult V8-cal.

“Valami baja van ennek az autónak?” – kérdi a biztos úr, éllel hangjában. Épp az Alagúton verettünk át padlógázon, nyitott kipufogóval. Ablak lehúzva, ötéves, de kétségtelenül edzett kislányunkkal fülig ér a szánk, ám a rend éber őrének sok volt a produkció, közúti ellenőrzést foganatosít. Biztos Özv. Ternováczné telefonált, hogy huligánok randalíroznak, csináljanak már valamit. Kínosan rendben van minden papír, fújok egy 0,0-át. Stílszerű volna búcsúként a gumifüst, hadd örüljön a buszmegállók népe, de az XJ és az XF mellett az F-Type-ból is van már 4×4-es. Marad a kilövés, szigorúan 50-ig.

A forma már eladta

Minden szempontból domináns hím az F-Type, de nem kiterjedése: formája okán. 447 centis hosszával gyakorlatilag akkora, mint a kifutó ötajtós Astra, de a 192,3 centis szélesség és a 130,8 centis magasság kiadja a tökéletes sportautós arányokat.

Ennyi pénzért csak Nissan GT-R-t kapni hasonló teljesítménnyel. A 911-es Porschék sokkal magasabban szállnak

Ahogy Rácz Tamás kollégám fogalmazott, ez nem annyira hímtagformájú, mint a Jaguar E-Type vagy az AMG GTs, amelyek két herén ülő bránerre redukálhatók. A filigrán, a nyitás előtt kiugró kilincsek gyönyörűek, a felnik, a lámpák, a légbeömlők mind bámészkodásra késztetnek.

Belül: elég, ha szép

Bőr borítja a műszerfalat és az üléseket is, a hangulat és a minőségérzet mégsem kiugró. A dísztelen kormány lehetne sportosabb, kaphatna a szimpla bőrborítás helyett Alcantara- vagy velúrréteget, mégiscsak a Jaguar legsportosabb autójában ülünk, annak is a csúcsmodelljében.

A navigációs térkép egyszerű grafikája nem illik az autóhoz, amely egy esztétikai remekmű. Itt a Jaguarok egyedi, középről felemelkedő forgókapcsolója helyett hagyományos fokozatválasztó karral működik az automatikus váltó, ami a puritánabb, sportautós világhoz talán jobban illik.

Belül is mindent a látvány határoz meg. A középső levegőrostélyok kiemelkednek fent, a bőrbe kötött műszerfal közepén, amikor szükség van rájuk

Megfogott viszont a műszerfal tetejéből kiemelkedő két légrostély, amelyek csak akkor nyílnak fel, ha szükség van rájuk. Összességében nem túl harcias a hangulat, ám a sportautós üléshelyzet, a kényelmes, de erősen tartó ülések egyértelművé teszik, hogy az F-Type nem arra való, hogy csak pózoljunk vele a villa előtti felhajtón.

Íme, az autó, amiben egy métert sem kell menni, hogy rabul ejtsen. Elég beindítani az 550 lóerős motort

Megél a hangjából

Legyünk őszinték: a sportautókat pont olyan ritkán használják képességeiknek megfelelően, mint a terepjárókat. Saját versenypályája még azoknak sincs, akik 34 milliót ki tudnak pengetni az autóért, így szinte a legtöbb, amit a hasonlóan elborult teljesítményű autók adhatnak, a hang. És ebben a Jaguar odaver a többieknek. Kipufogó-ropogásával és az agyi lebenyekbe égő üvöltésével az AMG-t is túlkiabálja, az M-es részleget pedig lefújja a térképről.

Hangja feszegeti a nyugati civilizáció határait. A 18,6 l/100 km mért átlagfogyasztás nem nagy ér ezért

Amerikai V8-akat megszégyenítő dörrenéssel indul a nap minden reggel. Kis fordulaton, mély gázra a nyolchengeres szépen gurgulázik, a kompresszor sivítása nem meghatározó a hangélményben, de az is benne van.

Gombnyomásra vagy Dynamic állásban a kipufogó felszabadul és olyan üvöltés tölti be a tájat, ami valóban szélsőséges a nyugati civilizációban. És mennyire jó! Jogosítványunkra nem az eszeveszett gyorsulás a legnagyobb veszély, hanem a függés a hangja iránt. Padlógázon húzatva szól igazán és a gázelvételes puskaropogtatás is csak akkor működik, ha van felemésztendő tempó.

0-200, reggelire

Pár mérési eredmény az Autó Magazin német testvérlapjából: a 0-100-as gyorsulás jobb a 4,1-es gyári adatnál, 4,0 mp. A tesztautó 9,2 másodperccel később szétzúzta a 200-as határt.
 

A Jaguar kupé és vetélytársai Listaár, forint 
Jaguar F-Type R Coupé AWD (550 LE) kb. 33 899 000
Mercedes-Benz AMG GTs (510 LE) 44 912 280
Nissan GT-R Premium Edition (550 LE) 31 600 000
Porsche 911 Turbo (520 LE) 54 737 458

A fékevesztett gyorsulást talán a 2,4 mp adja át legjobban, ami 80 és 120 között telik el. Mindezt a mérés alapján 1838 (a forgalmi szerint 1815) kilóval. Pusztító energia van a benzinben és az 5000 köbcentis motorban adott az égéstér, a kompresszorral a levegő is az égéshez, gazdagon.

Száguldás közben

180-nál 3000-et mutat a fordulatszámmérő. Ebből jól látszik, mennyire nem feladat ez az egész autónak. Az egyenesfutás és a futómű tartalékai a 300-as végsebességhez igazodnak  Az F-Type kényelme egészen jó. Szélzajból lehetne kevesebb 160 felett, de a civilizált rugózással és a kiváló ülésekkel GT-ként is beválik. A kipufogót gombnyomásra lecsendesíthetjük, de sosem vonul háttérbe. Az fájna is.

Mivel versenypályán a sportautók is ritkán mennek, pályanapozás nélkül a szénszálerősítésű kerámiafék maradhat nyugodtan az extralistán. Kanyargós országúton 680 Nm és 550 lóerő a két hátsó keréken veszedelmes volna, de a négykerék-hajtású modellben a szoftver úgy osztja az elsőkre is a nekibőszült motor erejét, hogy ne legyen baj.

Árad az erő, az autó ritka harmóniában száguld át az országút kanyarjain. A futómű a Pirelli P Zero gumikkal inkább sportos túrakupét, mint vad sportkocsit csinál az autóból, a kormányzás erői és visszajelzései a kategóriához méltóak. Ebbe a képbe a nyolcfokozatú automata is jobban passzol a kézi váltónál. A ZF váltója üzemmódtól függően villámgyorsan és határozottabban vagy lassabban és lágyabban cseréli az áttételeket, de mindig jókor.

Fogyasztás: számít ez?

Nekünk 18,6 l/100 km átlagfogyasztást sikerült összezenélnünk a Jaguárral, többnyire autópályán és országúton. Aki kasztrálni merészeli, 8,9 literes országúti átlaggal szégyenkezhet.

Városban, ha örülünk az 550 lóerőnek, 23,1 liter elfogy százon, de kis higgadtsággal 13-14 literes vegyes fogyasztásra be lehet rendezkedni. A tank kellően nagy a motor szomjához képest. Az F Type R hatszor erősebb az átlagos autóknál, de csak kétszer annyit fogyaszt. Mi ez, ha nem csúcstechnika?

34 millió körül volt a kupé korábbi ára, a friss árlistában csak az 550 lóerős 4x4-es roadster szerepel, 38 899 000 forintért

Tudatmódosító hangjával és valószerűtlen erejével az F-Type, abból is az összkerekes R örökre velünk marad. Az elektromos, trolihangon süvítő jövőben ezekről a gépekről regélünk majd az unokáknak, hogy egykor léteztek olyan autók, amiknek a rendőr a hangjáért kiszedett a sorból. Biztos, úr, ennek az autónak egyáltalán nincs baja.

Mellette – Ellene
  • Mesteri design
  • Csodás részletek
  • Rakétaszerű gyorsulás
  • Ritkább, mint a 911
  • Nem akar széttépni (4×4)
  • Bombajó ár
  • A hangja, feltétlenül
  • És volna még a hang is
  • Lazára hagyott ergonómia
  • Dísztelen belső tér
  • Enyhe benzinszomj
  • Nem akar széttépni

10 pontot ér vagy 10 pontot ér? Esetleg kevesebbet?

492 szavazat - átlag: 8.6 (10-ből)

10 pontot ér vagy 10 pontot ér? Esetleg kevesebbet?