Egy újabb erős érv a dízelekkel szemben

Teszt: Toyota Auris Touring Sports Hybrid

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2015.08.12. 06.00

Egy hibrid Toyotában nem fékezünk, hanem energiát nyerünk vissza, nem gyorsítunk, csak optimális üzemanyag-felhasználás mellett érjük el az utazási sebességet.

Röviden – Toyota Auris Touring Sports Hybrid (2015)

Mi ez?

A Toyota ráncba szedett hibrid-kombija

Mit tud? Praktikuma mellett a Priustól örökölt hajtáslánccal hozza egy dízel fogyasztását
Mibe kerül? Listaáron 6,7 millióért vihető
Kinek jó?  A dízel- és turbórühellő másképp gondolkodóknak, akik tágas családi autót keresnek

Tiszteletre méltó a Toyota törekvése, ahogy az első Prius óta sziszifuszi munkával dolgoznak a hibridek tökéletesítésén. 1997 óta sokat fejlődött a HSD hajtáslánc, és mára nyugodtan kijelenthető, hogy elegendő teljesítményt, dízelekkel vetekedően alacsony fogyasztást és kulturált működést adnak a japán hibridek.

Még mindig a Prius él első számú hibridként a köztudatban, de szép lassan sikerült elérniük, hogy nem csak a klubba tartozni akaró, a környezettudatosságot hirdetők választanak benzin-elektromos Toyotát. Hanem azok is, akik szimplán egy megbízható, józan, visszafogott, takarékos autót akarnak. 

Külső

Ebbe a képbe illik bele tökéletesen a leghasznosabb hibrid, a Toyota Auris Touring Sports, amit az egyszerűség kedvéért hívjunk csak Auris kombinak. 
Idén esett át a modellciklus közepén esedékes ráncfelvarráson, követve a Yaris és az Avensis példáját. Utóbbit komolyabban átfésülték, az Auris inkább csak leheletnyit változott. 
A legfeltűnőbb átrajzolt elem természetesen az első fényszóró és hűtőrács kettőse. Nagyobb hangsúlyt kap a márkajel, az átrajzolt, mélyebbre húzott lökhárító pedig szélesebbnek mutatja az autó karosszériáját. 
Oldalról lehetetlen észrevenni a változást, hátul a szakavatott szem pedig a LED-del frissített kéttónusú féklámpák alapján fogja beazonosítani az idei évtől gyártásba kerülő modelleket.

Belső tér

Adatlap

Toyota Auris Touring Sports Hybrid

Egy újabb erős érv a dízelekkel szemben 1
Motor 1798 cm3, Hibrid (Benzin/Elektromos), S4
Teljesítmény 136 LE
Nyomaték 142 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 11,2 sec
Végsebesség 175 km/h
Fogyasztás (vegyes) 3,5 l / 100 km

Mint általában a kombiknál, ebben az esetben is érdemes hátulról behatolni az utastérbe, ugyanis farban erős a japán kompakt. Jól átgondolt, alaposan megtervezett rakodótere 530 literes alaphelyzetben. A nehéz tárgyak mozgatását nem zavarja kitüremkedő perem, a dupla fenekű kialakításnak köszönhetően négy különálló csempészrekesz várja a rendszerető autós akkurátusan elrendezett túlélőkészleteit. 

A hátsó üléssor háttámlája természetesen dönthető a csomagtérbe helyezett karokkal,  amelyek előtt peremes rekesz várja a “bármikor jól jöhet” eszköztár legfontosabb apróságait. Kapunk még csomagrögzítő hálót, valamint egy két állásban rögzíthető rolót, aminek (főleg ha sietünk) nehézkes a kezelése.
Több kritika érte az Auris eddigi belterét, Nem elég egységes, túl sok a kopogós műanyag, szóltak az építő jellegű észrevételek. A Toyotánál megszívlelték a tanácsokat, és ezeken a területeken fejlesztették főképp az Auris utasterét. 
Szélesebb körben alkalmaztak puhább, kellemes tapintású anyagokat, megváltozott a két szélső levegőbeömlő nyílás, a műszeregység, valamint legfontosabb változásként a központi kijelző. 
Immár 4,2 colos, a kornak megfelelően éles felbontással és akadásmentes, gyors működéssel. Ezzel tettek egy lépést előre, az erőltetett divatossággal viszont egyet hátra. Az egész konzolt fekete lakkréteggel öntötték nyakon, ami a maga elegáns csillogásával jól mutat a stúdiófotókon, a valóságban viszont csökkenti a használhatóságot. 
Iszonyat könnyen karcolódik, erős fényben a tükröződés miatt nehéz leolvasni az információkat, és a tetszetős, virtuális nyomógombok használatát is szokni kell.  
A kormány kellemes fogású, kellően vastag, a kapcsolók meglepően nagyok, ami szemre furcsa, de a használhatóságnak jót tesz.
Az első ülések könnyen testre szabhatóak, feszesen tartanak, a helykínálat megfelelő, hátul viszont csak átlagos. De inkább az egyhangú környezet szomorítja el a második sorban ülőket, egy árva 12 voltos csatlakozón túl más szórakozási lehetőség nincs, a könyöktámasz is szomorúan fittyed le középen. Igaz, ebben akad két pohártartó.

Vezetés

Nevezhetjük inkább célba jutásnak. Vagy csak a szokásos, jól elcsépelt fordulattal élve: élmény nincs, de elvisz A-ból B-be. Ami tökéletes lehet a hátul alvó gyerekekkel vízpartra tartó családapáknak. 
Az Aurisban ülve minden érzékszervünk szép lassan rááll a takarékos stílus kiszolgálására. És ebben a tudatállapotban nem fontos, hogy hátul kettős-keresztlengőkaros a futómű, a kormány pedig pudingszerű puhasággal, szintetikus érzéketlenséggel fordítja az autó orrát. 
Mert csak azt lessük a szemünk sarkából, hogy mikor villan fel a teljes elektromos üzemet jelentő EV felirat a műszerfalon. Örökké az ECO tartományban akarjuk tartani a teljesítménymérő mutatóját, és azonnal elvesszük a gázt, ha vörösre váltva figyelmeztet pazarló stílusunkra. 
De még ha nagyon vágynánk a kanyargást, ott van a a Toyota által e-CVT-nek nevezett valójában bonyolult bolygóműből álló erőátviteli egység. Ez a tőlünk függetlenül működő rendszer sakkozza ki a két, 136 lóerős összteljesítményű motor és a kerekek közötti legoptimálisabb áttételt, így a motorhang és a gyorsulás gyakran nem járnak kéz a kézben. Van, hogy az 1,8 literes, Atkinson ciklusú benzinmotor már épp ejti a fordulatot, de az autó még lendülettel gyorsul. És egyéb hasonló anomáliák, amelyek szép lassan átformálják a vezetéshez való hozzáállásunkat. 
Egy hibrid Toyotában nem fékezünk, hanem energiát nyerünk vissza, nem gyorsítunk, csak optimális üzemanyag-felhasználás mellett érjük el az utazási sebességet. Így megy ez, és amikor beszippant a hangulat, már súlytalanná vállnak a Prius-fikázó, a gázolajpusztítás igéjét hirdető ellenlábasok. Főleg a kúthoz érve. A nálam töltött egy hét alatt 4,6 liter lett a Toyota Auris TS Hybrid átlaga, anélkül, hogy bárki őrjöngve dudált volna le az útról. 
Mert a jó öreg padlógázas gyorsítások élményét tönkretevő hajtáslánc meglódítja az autót, ha kell, a villanymotor nagy nyomatéka, főleg városban, kigyorsítások során jelent komoly előnyt. 

Összegzés

Ahol kellett, összekapták magukat a japánok. Bár a dizájn még mindig izzadságszagú, és akad pár kifogásolható részlet, a biztonsági szolgáltatások terén felzárkóztak a konkurenciához. Az Auris szól, ha véletlenül hagyjuk el a sávot, felismeri és kijelzi a sebességkorlátozó, vagy előzést tiltó, illetve azokat feloldó táblákat, automatikusan kapcsolja a távolsági fényt, és 30 km/óráig magától megáll az elé kerülő akadály előtt.
  
Toyota Auris Touring Sports HSD és vetélytársai Listaár, forint 
Renault Mégane 1,5 dCi EDC (130 LE)  6 700 000
Opel Astra 2.0 CDTI Aut. (165 LE) 6 860 000
Ford Focus 2.0 TDCi Powershift (140 LE) 7 630 000
Kia Cee’d SW 1.6 CRDI Aut. (128 LE) 5 704 000
Legfontosabb ütőkártyája mégis a hajtáslánc, a magasabb árkategóriába eső Volkswagen Golf GTE-t nem számítva ez az egyetlen full hibrid alsó-középkategóriás kombi ma a piacon, így aki ilyet szeretne, nincs más választása. Ráadásul végre az idei, frissítésen átesett kivitellel kezdődően már az alacsonyabb felszereltségi szintekhez is elérhető a HSD hajtás, a Live fantázianevű alapkonfigurációt 6 750 000 forintért kínálja a Toyota.
Mellette – Ellene
  • Takarékos, kiforrott hajtáslánc
  • Várhatóan alacsony fenntartási költségek
  • Alacsony károsanyag-kibocsájtás
  • Praktikus csomagtér
  • Vezetési élmény hiánya
  • Könnyen karcolódó lakkfelület a műszerfalon
  • Átlagos helykínálat

Szavazás

Jó irányba fejlődött a japán hibrid? Értékeld.

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • Zoltheska

    Nekem nagyon tetszett ez az autó, ezért elmentem egy márkakereskedésbe, és megnéztem közelebbről is. Sajnos azt kell, hogy mondjam mélyen csalódtam az autóba. Az a bajom vele, hogy nem használja ki rendesen a teret. Én 180 cm magas, és 116 kg vagyok, és alig fértem el benne, bármerre mozdultam, mindig beleütköztem valamibe, és vállban is szorított. Továbbá a csomagtartója sem nagy, és tök furcsa az alakja. Előtte én teszt-vezettem a Honda Civic Tourerjét is, de ott a jól kihasznált belső tér miatt normálisan elfértem, sőt magam mögé beülve is bőven volt hely. A hátsó két ülést ledöntve olyan hatalmas hátsó rakteret kaptam, hogy a feleségemmel és a 10 éves fiunkkal befeküdtünk hátra, és simán elfértünk. Az Aurisról ez sajnos nem mondható el. Még az 1998-as angol Civic-em is sokkal tágasabb, pedig egy ilyen modern kombitól, mint az Auris, is ezt várná el az ember.

  • clior

    Most akkor kedves cikkíró mit is vezettél? Aurist vagy Avensist. Tudom a választ, de ekkora bakit nem illik elkövetni…, amügy épp az elődmodell volt az ami számomra végérvényesen kiirtotta a minőség szinonímáját és a toyotát egy lapon említhetőségről…, ritka egy ócska darab volt a hazai szervizt és képviseletet pedig inkább ne emlegessük sehova sem. Elismert, de javíthatatlan hibákkal:(

  • OKdoki

    Nekem is tetszik az Auris Hybrid. Múltkoriban volt 6 millióért egy raktárkészleten lévő darab. Bár az autó-vezető kapcsolatban rosszabb, mint bármelyik dízel, de egyre inkább a fenntarthatóság felől kéne közeledni egy autóhoz. Viszont én egy másik dolgot hiányolok ebben az autóban. Nem igaz, hogy ennyi pénzért egy nyamvadt hátsó szellőzőrostélyt nem lehetett tervezni az autóba! A Toyota ilyet nem tesz. Sem az Avensis-be, sem a Verso-ba. Most a 40 fokokba lehet aztán megtudni mi az értelme. Ha csak egy rövidebb 20-30 percet tartó utat tesz az ember a városban, akkor az ilyet nélkülöző autók nem tudják egyenletesen lehűteni az utasteret. Közben az ember megveszi a legolcsóbb Octaviat vagy Leon kombit és kap ilyet. De bármelyik KIA Ceed, Hyundai i30 típushoz lehet olyan légkondi csomagot rendelni ahol van hátsó légrostély. Ezen kívül is van még néhány átlag márka ami már kínál ilyet.

  • demagóg

    Egy üléspróbát én is elvégeztem, de engem sem nyűgözött le a kocsi. Nekem ez a frissített műszerfal sem tetszik, pedig szebb lett mint volt. A műszerfali anyagok és a kezelőszervek anyagai jó minőségűeknek tűntek, kár hogy ehhez kellett egy frissítés.
    A hátsó ülések ledöntése tényleg pofon egyszerű.
    A visszapillantó tükör állítógombjai kb. 20 éves kapcsolók, a csomagtéri akasztó pedig egyszerűen lehangoló. Egy ilyen igénytelen részlet nálam sokat nyom a latban…

    itt az 57. képet érdemes megnézni…
    http://totalcar.hu/tesztek/2014/01/14/teszt_toyota_auris_touring_sports_hybrid_2013/#galeria/totalcar/tesztek/2014/01/08/toyota_auris_touring_sports_hybrid_2013/57

  • demagóg
  • demagóg

    http://kep.cdn.index.hu
    /1/0/536/5362/53627/5362724_a89dfdc86d6cd56e61cbeb016bfe8a86_wm.jpg

  • DTF

    Aurist még nem vezettem, de priust már igen. Minőség? a Toyota/LExus szerintem nem az. Persze azt mondjk, hogy pérmium, de egy merci/bmw/audi/porsche-hez képest…
    Maga hybrid rendszer és annak vezetése nem az élmányről szól, hanme a nyugodt tempórol, de ha kell, akkor rányomsz. városban 0-50 simán durva, persze 50-től elfogy a szuflra, de ez nem gyorsulgatásra való. Ha jól tudom ebben is van power gomb úh páláyn sem vall szégyent.
    inkább hybrid, mint dízel :)

  • zoldfulu2000

    elcsexett, mint minden mai Toyota, de ez a hajtáslánc zseniális, semmiben sem lehet megfogni, ez az a megoldás ami tényleg kiváltja a tömegesen eladott dízeleket, ott ahol a többi hibridet megfogja a lóerőadó… Mondjuk az IS ezzel a hajtáslánccal tarolhatna a flottapiacon.

  • Iceman.

    Végignézve a demagóg által linkelt galériát, hát elég lehangoló ez a belső. Mondjuk számomra a saját lassan tízéves audimhoz képest is lehangoló egy vadi új ls belseje, minden elnagyolt minden nagy és otromba. Flottul működik persze, de diszkomfortos az egész.

  • myself

    teljesen értelmetlen a hibridautó, mikor egy új 320 d bmw fogyasztása civilizált vezetési stílus mellett 5 liter alatt van, 150 nél tempomattal 6,3 liter, városban 7,5 , tempomattal 90- nél pedig 3,6 litert eszik.

    pedig az egy jóval nagyobb és 190 lóerős autó, ami szinte úgy gyorsul, mint egy sportkocsi,még 200 felett is igen jól húz, tehát nem hasonlítható a kis toyotához.

    a hibrid autók az amerikai piacra készültek, ott ugye nincs dizel személyautó, és a v8-as ,20-30 litert belegelő amerikai monstrumokhoz hasonlítják a fogyasztását.

  • DTF

    myself: igaz, a 320d-vel simán lehet 5 alatti átlagot produkálni, ez tény. de sajnos dízel, és négyhengees és írtó ronda traktor hangja van, szrönyű. ennek fejábe még környezetszennyezőbb is, mint benzines társai.

  • mtbe

    Nekem is nagyon tetszik, nem túl erős és jól fogyaszt, a külseje is megtetszett szép lassan. Nem értem, miért lenne elcseszett.

    A konkurenciánál a Mégane dízele 1.6-os.

  • makkmarci

    Hangsúlyoznám, nem vagyok Toyota mániás, de ne az új Bmw320d -vel hasonlítsuk össze, vagy ha igen… A feleségem egy 1.8 HSD Priussal jár, én is meg szoktam kergetni. Város 3,5-4 liter. Országút 90-el, 4,7, autópálya 160 6,5…Vegyesben max. 5,2. 136le, de a nyomatékon sokan segít a villanymotor… Egy szerviz márka szervizben 45000-48000 Huf, ami tartalmazza a hibrid felülvizsgálatot, így annak garanciája nő, az autó tíz éves koráig hosszabbítható… Furcsa szerzet igaz, de igénytelen és célirányosan, városi autónak tökéletes…

  • 1000rörö

    Kövezzenek meg a Toyota fanok, de cégesként először egy kombi Corollát majd egy hybrid Aurist vezettem. Jó, de nem megy, szervíz díj nem rossz, a fogyasztás elmegy /6/ biztos modern is csak mikor bele kell ülni a hányinger környékez, izlésficamos balek az egész. Soha nem adnék érte pénzt. A fűtés mindkettőben egy fos.

  • DTF

    Az lehet h a toyotak/lexusok anygaminosege nem eri a nemet premium markaker, de: amig ezek a japan autok 10-12 eves korukban is belul normalisak, nem kopott, nem repedezett semmi, addig bmw, audi, vw belul mjnd kopott, torottt
    Szoval ujkorbana lehet ugy tunik h belul ocsja, de hisszutavon sztem nyero.
    Nemregibenvolt egy totalcar hasznalt auto osszehasonlito asszem eloto 3-as bmw es is250… Erdemes megnezeni. Ujkoranan a bmw jobb minosgunek tunik, de az ido mukasavl foduk a kocka.
    Csak japan autot vezetk 2002 ota (avesis, rx400h, rx450h/gs450h (1. Gen) es belso kopasra/toresre sosem votl gondom. Pl gs is mkst kesz 7 eves, es belul mintah vadi uj lenne

  • Szaky

    Igen, meg egy érv a hibrid ellen, egy 203-as pirosban kellene akupackott cserélni 2milló Forintba kerül plusz munkadíj, azt aláírom hogy tisztább, de németben sokszor megyek 170km/h val ott,azt a hibrid m

  • Szaky

    Egyébként most van egy 1.6hdi 308-aso m kölcsön, 300.420km van benne,még kettőstömegűt sem cseréltünk, és 4,8hossz

F1: Na ki jelentkezett be Bottas üléséért?

A Mercedeshez igazolt Valtteri Bottas felszabadult williamses helye is vonzó volt: a pilóta honfitársa, Heikki Kovalainen négy év távollét után is szívesen visszatért volna az F1-be a kedvéért.

Meglepő autót fotóztak az M5-ösön

Vajon ki vesz amerikai piacra gyártott Passatot itthon, mikor állítólag futóműve rosszabb konstrukció, mint az európaié? Ennyivel olcsóbb lenne?

Idén még nem parkoltak bunkóbb módon Budapesten

Egy diplomata-rendszámos Audit hanyagul a buszmegállóban hagyott gazdája. Mert miért ne? Úgysem vár senki a buszra.

Rosberg: Bottas nagyszerű megoldás

A visszavonult világbajnok Nico Rosberg szerint a Mercedes jól választott utódot Valtteri Bottas személyében, azonban nem lesz könnyű dolga a finnek.

Használt autók 1,5 millió forint körül

Kétmillió forint alatt erős a kereslet a használt autók iránt. Mi ebben a kategóriában, de inkább 1,5 millió Ft körüli áron ajánlunk használt autókat.

Itt az Opel vadonatúj kompakt crossovere, a Crossland X

Nem a Mokka X helyére, hanem mellé sorolja be új városi crossoverét az Opel. A rég várt autó ma hajnaltól létezik.

Megújult a legendás amerikai sportkocsi

Felvarrták a Ford Mustang ráncait, jót tett az autónak a frissítés.

Nagy baleset történt az F1-pilóta orra előtt

Az utakon mindenki egyforma, és ugyanakkora eséllyel fut bele egy balesetbe. Még egy F1-es pilóta is.

Divatcsászárnő tervezett kisautót

Klasszikus csajos stíluselemek helyett erőteljes divatkiáltvány, magabiztos és nőies az a smart fortwo Brabus, amelyet a német divatceleb Veronika Heilbrunner stilizált meg. A lényeg mégsem ez, hanem a Brabus tailor made program, amivel bárki megalkothatja saját smartját.

Szupersport-óra a világ leggyorsabb négyüléseséhez

A múlt héten bemutatott Bentley Continental Supersports a márka hagyományos óragyártó partnerét is megihlette. Az óra ultramodern tartalmakat kínál.

F1: Iszonyú sokat gyorsulnak az új autók

Az FIA legfrissebb szimulációi szerint egyes kanyarokban akár 40 km/h-val is nőhet az autók sebessége 2017-ben.

F1: Nagyot lépett előre az új motorral a Renault

A Red Bull technikai igazgatója, Adrian Newey szerint a Renault nagyot lépett előre a 2017-es motorral, de nagy kérdés, hogy a riválisok mennyit haladtak.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.