Kevesebbet többért? smart fortwo

Teszt: Új smart fortwo

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2015.08.11. 16.00

Divatos kiskocsi, aránylag sok pénzért. De vajon megéri többet fizetni valamiért, ami kisebb? Néha igen.

Röviden – smart fortwo
Mi ez? A menő városi kiskocsi legfrissebb kiadása  
Mit tud? Valószínűtlenül kis helyre befér, és egy söralátéten is megfordul
Mibe kerül? 2,8 milliótól indul az ár és 3,9 milliónál ér véget
Kinek jó?  Gyermektelen nagyvároslakóknak

Kevesebbet többért? smart fortwo 1
Másfél évtized és 1,6 millió eladott darab után megérkezett a smart legfrissebb, harmadik kiadása. Tágasabb lett, végre-valahára az idegesítő robotváltó helyett kapott igazi kézi váltót, tisztábbak és takarékosabbak lettek a motorjai, valamint vezetőtámogató berendezések hadával is megtömték. Mi a háromhengeres, 71 lóerős változatot próbálgattuk egy hétig.

Nagyon kicsike

Külső

Az új smart az erőltetett mercedeses vonások miatt nem igazán lett szép, leginkább az “érdekes arcú lány” kategóriába lehet belegyömöszölni, ha jóindulatúak vagyunk. Ha nem, akkor meg nyugodtan lecsúnyázhatjuk ezzel a buldogpofával. Így jó eséllyel a legújabb változatot sem a megjelenéséért fogják megkedvelni, sokkal inkább azért, mert egész szórakoztató jószág. A divatnak ellenállva most nem nem lett hosszabb a smart az elődjénél – a második generációs modell 19 centivel volt hosszabb a legelső smartnál -, megmaradt igazi városi törpeautónak.

Ablakkeret nélküli ajtajai majdnem 90 fokban nyílnak

Belső

Kétajtós, kétüléses apró járgány létére a smart belseje tényleg egész nagy. 190 centivel is kényelmes, tágas, élhető a belső, és az is egész szórakoztató, hogy a vezetőülésből be lehet nyúlni a csomagtartóba. A Renault-rokonság bent letagadhatatlan, a kapcsolók nagy része, a váltógomb, a kilincsek mind-mind jellegzetesen renault-s darabok. 

Színes, kényelmes és tágas a smart belseje

Pár smartos poént azért sikerült átmenteni, ilyenek a gombóc alakú légbeömlők, vagy a csigaszemszerűen kocsányon billegő órával egybeépített fordulatszámmérő műszer, vagy a textillel borított belső is. Az apróbb úti vackokat komikus befogadóképességű kesztyűtartóba, illetve okos kis fiókba, vagy a két darabban, fel- és lefelé nyíló ajtajú csomagtartóba lehet elszállásolni. Komoly térfogattal ne számoljon senki, legfeljebb 260/350 literre. Klassz a plexiből készülő “üvegtető”, amely könnyű, és nem vesz el sokat a fejtérből, mégis kellemesen világossá varázsolja a belsőt.

Mókás, fiatalos belső

Milyen vezetni?

A smart legnagyobb trükkje, hogy alig néhány nap közös autózás után az ember könnyen eljut benne a kezdeti megvetéstől, a “mire jó ez a nyomorult kis pöcsköszörű”-től addig, hogy akarjon magának egy ilyet. Feltéve, ha főleg városban használja és van baromi sok pénze egy autónak látszó játékszerre. A röhejes, faltól falig mért 7,30 méter átmérőjű, a kerekeknél pedig 6,95 méteres fordulókör rettentő mókás, az ipszilonozást elfelejthetjük benne, bárhol egyből megfordul és minden lepattanó parkolóhelyre befér. Mondjuk egy négytengelyes, vizes sóderrel tornyosra pakolt teherautó mellett vacak ilyen csöppséggel autózni, de más baj nincs vele. Tényleg pillanatok alatt megszerethető. Csak el kell engedni a teljes méretű autókhoz szokott igényeket.

Mókás részlet az órával egybegyúrt fordulatszámmérő

Egész jót tett az autónak, hogy a korábbi bólogatós, bosszantóan béna robotváltót végre szemétre vetették és igazi, ötfokozatú kézi váltó került az autóba. A kényelmeseknek sem kell pánikolni, duplakuplungos, hatfokozatú automatikus váltó is rendelhető hozzá. Városban az egyliteres, háromhengeres, 71 lóerős benzinmotor két személlyel elég a kulturált autózáshoz, a gyors sprintekhez viszont már nem. A farmotor, hátsókerék-hajtás nem hangzik túl jól, de a smart ennek ellenére kényelmesen, biztonságosan vezethető, az ESP vasmarokkal fogja az autót. A dodzsemes fíling megvan az autóban, kicsi, könnyű, fürge, jól manőverezhető. 

Akár egy fürdőszobai mérleg számlapja is lehetne

Autópályán a 100-110-es tempót nem érdemes vele nagyon átlépni, mert nagyobb sebességnél a fogyasztás indokolatlan mértékben megugrik. Szerencsére a hátul, mélyen lévő háromhengeres motor zaja még ilyenkor sem zavaró, nem tébolyodik meg benne a sofőr Nyíregyházáig. 

Biztonság

Kis autónál teljesen érthető dolog a biztonság miatt aggódni. A smart biztonsági utascellája különféle szilárdságú acélokból készül, és nagyobb, súlyosabb autókkal ütközve is megóvja a bent ülőket. Passzív biztonsági rendszerei mellett számos vezetőtámogató berendezés került a smartba, megtalálható benne a sávelhagyásra, követési távolságra figyelmeztető jelzés, és oldalszél-asszisztens is.

Az ötfokozatú kézi mellett hatfokozatú automatikussal is rendelhető a smart

Ár

A smart fortwo háromféle 61, 71 és 90 lóerős teljesítményű benzinmotorral kapható, áfával, regadóval 2 825 030 – 3 004 100 – 3 900 720 forintos indulóáron. 
Videón a smart:
A smart minden előnye ellenére sem lesz soha városi tömegautó. Pedig lehetne. Az emberek döntő többsége úgyis mindig egyedül megy munkába és ahhoz egyáltalán nem kéne ennél nagyobb autó. Csak ugye az ára…
Mellette – Ellene
  • Igazi kézi váltó
  • Varázslatos fordulókör
  • Hangulatos belső
  • Mindenhol elfér
  • Erősen túlárazott
  • Fura, megosztó forma

Kommentek

Teszt: Suzuki az olcsó Škoda és a vagány Citroën ellen

Szerény benzines szívómotorral hasonlítottuk össze a Citroën C3-at a Škoda Fabiával és a Suzuki Balenóval. Lehet, hogy a visszafogott konkurenciát beelőzi a dögös francia kisautó?

Tanult hibájából a Mazda

A CX-5 második generációjára helyretette az elsőnél elkövetett tévedését a Mazda. És még persze sok mást is.

Hatalmas és okos SUV a Škodától

A Škoda bolygóközi méretű teret, a korszak színvonalán álló vezetési segédeket és jó minőséget csomagolt vonzó, biztonságérzetet sugalló terepjárós formába Kodiaq név alatt.

Húszmilliós unalom a BMW-től

A BMW 320d GT xDrive az a bajor modell, amiben hiába is keresnéd az izgalmat, nem fogod megtalálni. Cserébe roppant praktikus, és nem csak az egész család kutyástól, de a csomagok is kényelmesen elférnek.

Így vezet villanyautót egy ralilegenda

Rauno Aaltonen a ballábfék pápája, aki még most, 79 évesen is tudja, mitől döglik a légy. A legendás MINI-s pilótát felkérte a BMW, ugyan fusson már egy kört az i3-mal, és ő megtette.

Nissan GT-R Track Edition: Köztes megoldás

A Nissan GT-R Track Edition a Nismo adottságait párosítja kisebb motorteljesítménnyel; a modell új piacra lépése jó apropó, hogy ismét elcsámcsogjunk részletein.

Tipikus példája a “megkímélt BMW, nyugdíjas orvostól eladó” hirdetésnek

Látszólag nem lett baja az autónak, de xDrive ide vagy oda, ezt akkor sem erre találták ki. Ez kínzás.

F1: Alonso így izmozott Hamiltonnak

Fernando Alonso az Ausztrál Nagydíj előtt még egészen jó kedvében volt.

F1: A Mercedes orrára koppintottak

A nemzetközi sportsajtó Sebastian Vettel és a Ferrari sikerétől hangos a Forma-1-es idénynyitó, a melbourne-i Ausztrál Nagydíj másnapján.

F1: A McLaren kikéri magának a mercis pletykát

A McLaren szerint szó sincs arról, hogy a csapat fontolgatná a Honda kipöckölését a versenyképesebb Mercedes-motorért cserébe.

F1: Räikkönen nem bírja a tempót?

Kimi Räikkönen nem volt igazán versenyképes az Ausztrál Nagydíjon, a Ferrarinál többet várnak tőle, de vajon képes lesz-e hozni?

F1: Az újonc is beszólt a McLarennek

Fernando Alonso után újonc csapattársa, Stoffel Vandoorne is azt nyilatkozta, hogy a McLaren-Hondáé a leglassabb autó a mezőnyben.

Tarlós István felébredt a kómából

A magyar közlekedési szankcionálás rendszere (magyarul: a büntetések) kilenc éve romlott el teljesen, amikor még Gyurcsány kormánya kitalálta az objektív felelősség nevű baromságot. Tarlós hol volt eddig, hogy ezt csak most vette észre?

Ismét csökken az üzemanyag ára

Szerdán folytatódik az üzemanyag árának csökkenése, ezúttal a gázolaj lesz olcsóbb.

Darth Vader egyszerűen kamionná vált

Egy dizájner olyan Kamazt gondolt ki, melyre legszívesebben már most felülnénk, mert ötvözi a versenykamionokat és az űrhajókat.

F1: Hamilton nagyon ráizgult az idei szezonra

Lewis Hamilton az idénynyitó Ausztrál Nagydíj után úgy fogalmazott, hogy az idei szezonban a legjobbak csapnak össze a vb-címért.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.