Kevesebbet többért? smart fortwo

Teszt: Új smart fortwo

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2015.08.11. 16.00

Divatos kiskocsi, aránylag sok pénzért. De vajon megéri többet fizetni valamiért, ami kisebb? Néha igen.

Röviden – smart fortwo
Mi ez? A menő városi kiskocsi legfrissebb kiadása  
Mit tud? Valószínűtlenül kis helyre befér, és egy söralátéten is megfordul
Mibe kerül? 2,8 milliótól indul az ár és 3,9 milliónál ér véget
Kinek jó?  Gyermektelen nagyvároslakóknak

Kevesebbet többért? smart fortwo 1
Másfél évtized és 1,6 millió eladott darab után megérkezett a smart legfrissebb, harmadik kiadása. Tágasabb lett, végre-valahára az idegesítő robotváltó helyett kapott igazi kézi váltót, tisztábbak és takarékosabbak lettek a motorjai, valamint vezetőtámogató berendezések hadával is megtömték. Mi a háromhengeres, 71 lóerős változatot próbálgattuk egy hétig.

Nagyon kicsike

Külső

Az új smart az erőltetett mercedeses vonások miatt nem igazán lett szép, leginkább az “érdekes arcú lány” kategóriába lehet belegyömöszölni, ha jóindulatúak vagyunk. Ha nem, akkor meg nyugodtan lecsúnyázhatjuk ezzel a buldogpofával. Így jó eséllyel a legújabb változatot sem a megjelenéséért fogják megkedvelni, sokkal inkább azért, mert egész szórakoztató jószág. A divatnak ellenállva most nem nem lett hosszabb a smart az elődjénél – a második generációs modell 19 centivel volt hosszabb a legelső smartnál -, megmaradt igazi városi törpeautónak.

Ablakkeret nélküli ajtajai majdnem 90 fokban nyílnak

Belső

Kétajtós, kétüléses apró járgány létére a smart belseje tényleg egész nagy. 190 centivel is kényelmes, tágas, élhető a belső, és az is egész szórakoztató, hogy a vezetőülésből be lehet nyúlni a csomagtartóba. A Renault-rokonság bent letagadhatatlan, a kapcsolók nagy része, a váltógomb, a kilincsek mind-mind jellegzetesen renault-s darabok. 

Színes, kényelmes és tágas a smart belseje

Pár smartos poént azért sikerült átmenteni, ilyenek a gombóc alakú légbeömlők, vagy a csigaszemszerűen kocsányon billegő órával egybeépített fordulatszámmérő műszer, vagy a textillel borított belső is. Az apróbb úti vackokat komikus befogadóképességű kesztyűtartóba, illetve okos kis fiókba, vagy a két darabban, fel- és lefelé nyíló ajtajú csomagtartóba lehet elszállásolni. Komoly térfogattal ne számoljon senki, legfeljebb 260/350 literre. Klassz a plexiből készülő “üvegtető”, amely könnyű, és nem vesz el sokat a fejtérből, mégis kellemesen világossá varázsolja a belsőt.

Mókás, fiatalos belső

Milyen vezetni?

A smart legnagyobb trükkje, hogy alig néhány nap közös autózás után az ember könnyen eljut benne a kezdeti megvetéstől, a “mire jó ez a nyomorult kis pöcsköszörű”-től addig, hogy akarjon magának egy ilyet. Feltéve, ha főleg városban használja és van baromi sok pénze egy autónak látszó játékszerre. A röhejes, faltól falig mért 7,30 méter átmérőjű, a kerekeknél pedig 6,95 méteres fordulókör rettentő mókás, az ipszilonozást elfelejthetjük benne, bárhol egyből megfordul és minden lepattanó parkolóhelyre befér. Mondjuk egy négytengelyes, vizes sóderrel tornyosra pakolt teherautó mellett vacak ilyen csöppséggel autózni, de más baj nincs vele. Tényleg pillanatok alatt megszerethető. Csak el kell engedni a teljes méretű autókhoz szokott igényeket.

Mókás részlet az órával egybegyúrt fordulatszámmérő

Egész jót tett az autónak, hogy a korábbi bólogatós, bosszantóan béna robotváltót végre szemétre vetették és igazi, ötfokozatú kézi váltó került az autóba. A kényelmeseknek sem kell pánikolni, duplakuplungos, hatfokozatú automatikus váltó is rendelhető hozzá. Városban az egyliteres, háromhengeres, 71 lóerős benzinmotor két személlyel elég a kulturált autózáshoz, a gyors sprintekhez viszont már nem. A farmotor, hátsókerék-hajtás nem hangzik túl jól, de a smart ennek ellenére kényelmesen, biztonságosan vezethető, az ESP vasmarokkal fogja az autót. A dodzsemes fíling megvan az autóban, kicsi, könnyű, fürge, jól manőverezhető. 

Akár egy fürdőszobai mérleg számlapja is lehetne

Autópályán a 100-110-es tempót nem érdemes vele nagyon átlépni, mert nagyobb sebességnél a fogyasztás indokolatlan mértékben megugrik. Szerencsére a hátul, mélyen lévő háromhengeres motor zaja még ilyenkor sem zavaró, nem tébolyodik meg benne a sofőr Nyíregyházáig. 

Biztonság

Kis autónál teljesen érthető dolog a biztonság miatt aggódni. A smart biztonsági utascellája különféle szilárdságú acélokból készül, és nagyobb, súlyosabb autókkal ütközve is megóvja a bent ülőket. Passzív biztonsági rendszerei mellett számos vezetőtámogató berendezés került a smartba, megtalálható benne a sávelhagyásra, követési távolságra figyelmeztető jelzés, és oldalszél-asszisztens is.

Az ötfokozatú kézi mellett hatfokozatú automatikussal is rendelhető a smart

Ár

A smart fortwo háromféle 61, 71 és 90 lóerős teljesítményű benzinmotorral kapható, áfával, regadóval 2 825 030 – 3 004 100 – 3 900 720 forintos indulóáron. 
Videón a smart:
A smart minden előnye ellenére sem lesz soha városi tömegautó. Pedig lehetne. Az emberek döntő többsége úgyis mindig egyedül megy munkába és ahhoz egyáltalán nem kéne ennél nagyobb autó. Csak ugye az ára…
Mellette – Ellene
  • Igazi kézi váltó
  • Varázslatos fordulókör
  • Hangulatos belső
  • Mindenhol elfér
  • Erősen túlárazott
  • Fura, megosztó forma

Kommentek

1,3 milliárd liter benzint fogyasztottunk tavaly

Tavaly 5,5 százalékkal, csaknem 3 milliárd 358 millió literre nőtt az üzemanyag-fogyasztás a magyar piacon, ezen belül a gázolaj iránti kereslet 6,4 százalékkal, a benziné pedig 4,1 százalékkal bővült az egy évvel korábbihoz képest.

Fából faragott futóművel támasztották fel a sánta terepjárót

Aki terepjárásra adja a fejét, annak leleményesnek kell lennie. Az erdő mélyén, a vadonban nincs szerviz, csak a merész ötletek segíthetnek ha nagy a baj.

Iszonyatos luxus-pickup a Mercedestől

Miközben a Nissannal közösen fejlesztett X-osztály mezei munkaeszköznek ígérkezik, a cég más részlegei nem voltak ennyire józan gondolkodásúak.

Megvan az év első, szájtátós kamiontuningja!

Egy magyar csapat úgy alakította át egy Scania utasterét, hogy arra talán még külföldön is csorgatni fogják a nyálukat a kamionsofőrök.

F1: Nem mondják el az igazat Schumacherről?

A hétszeres világbajnok Forma-1-es legenda volt menedzsere szerint a család tartozna azzal a szurkolóknak, hogy elárulják, milyen állapotban is van Michael Schumacher.

Betegségnevű elektromos szupersportkocsi, de honnan?!

A Dendrobium nem valami alattomos gombás fertőzés, hanem egy futurisztikus külsejű sportkocsi, amely egyrészt elektromos, másrészt hamarosan gyártani fogják, harmadrész szingapúri.

F1: Lassan kiszorítják Bernie Ecclestone-t

A Nemzetközi Automobil Szövetség is rábólintott a Forma-1 eladására, az amerikai Liberty Media egy újabb lépéssel közelebb került a teljhatalomhoz.

Elsírta magát a szerelő, amikor ezt meglátta

Vajon mire gondolt emberünk, amikor fa fékbetéteket drótozott a féktárcsához? A többiről nem is beszélve.

Életükkel játszanak a marosvásárhelyi autósok

Életveszélyes játékot űzött több autós és motoros a Maros jegén.

F1: A Mercedes fizette Massa visszatérését

A Mercedes főnöke elismerte, hogy komolyabb összeggel kompenzálták a Williams-csapatot Valtteri Bottas átigazolásáért.

A pillanat, amikor a “Szikla” is könnyezett

Dwayne “The Rock” Johnson olyan ajándékot adott egy háborús hősnek, amire nem számított.

80 verda alatt a Föld körül

Mindig is érdekelt, hogy milyen autókat gyártanak a világ túlsó felén, de nem volt hol utánanézned? Az internet korában ez nem kifogás, de mi most segítünk.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.