Amikor nem elég a szépség – Mazda CX3 kis dízellel, 4×4-gyel, automatával

Teszt: Mazda CX-3 CD105 Revolution Top aut.

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2015.07.25. 06.00

Tényleg nagyon hatásos a látvány, és éppen ezért akkora a csalódás, amikor elkezdünk közlekedni ezzel a kis dízel Mazdával.

R Ö V I D E N

Mi ez?

Kis crossover a Mazdától, fullextrával, de alulméretezett dízelmotorral

Mit tud? Nagyon látványos, nagyon vonzó, automatához-összkerékhajtáshoz képest keveset eszik
Mibe kerül? Listaáron 8,32 millió forint a fullos dízel CX-3
Kinek jó?  Felvágós második autónak vagy keveset cuccoló, maximum 1-2 kisgyerekes családoknak, érdekes céges autónak, de vagy benzinmotorral, vagy 4×4 nélkül; ebben a konfigurációban nincs sok értelme

Ez az a Mazda, aminél a márka végképp túltolta a dizájnt a képességeken. Szűk, kényelmetlen, billegős és az automatával-4×4-gyel fojtogatott kis dízelmotorral nem is nagyon megy. Ezzel szemben annyira szép, hogy a célcsoport számára bizonyára nem tűnik majd fel semmi mindebből. Sőt, a teszthét végére már-már én is megbocsátottam neki az általános alkalmatlanságot, annyira állat jól néz ki, amikor visszanéz rá az ember, ahogy ott áll látszólag ugrásra készen a parkolóban vagy a kocsifelhajtón, netán a garázsban.

Erőt ígér, sebességet ígér, a mindenen átgázolás képességét ígéri. Ezzel a motorral hazudik


A kevesebb néha több

Félreértés ne essék, nem akarom a CX-3-at úgy általában ekézni. Egy ügyesen megválasztott hajtáslánccal igenis szolgálhatna jól, csak ez a konkrét konfiguráció az, ami valahogy nagyon nem üzemel harmonikusan. Márpedig alighanem sok ilyen agyonstafírozott, de valójában nem jó változat kelhet el manapság a Mazdánál.

Adatlap

Mazda CX-3 CD105 Revolution Top aut.

Amikor nem elég a szépség – Mazda CX3 kis dízellel, 4×4-gyel, automatával 1
Motor 1499 cm3, Dízel, S4
Teljesítmény 105 LE
Nyomaték 270 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 11,9 sec
Végsebesség 172 km/h
Fogyasztás (vegyes) 5,2 l / 100 km

A japán márka vevőköre ugyanis jellemzően prémiummárkák helyett választ a valóban gyönyörű új modellekből, és ahogy a 6-os, 3-as, CX-5-ös esetében jellemző, alighanem a CX-3-asból is a fullost rendelik majd legnagyobb arányban. Hát hogyne, amikor a Revolution Top bőrrel-automatával-összkerékkel 8,32 millás listaáron még meg sem közelíti egy fapados, kétkerékhajtású, kézi váltós dízel X1-es BMW beugró árát (118d SDrive: 9,605 millió). És a Mazda – a magyar piacon legalábbis – sikeresebben törte át a lélektani gátat, ami sok wannabe-presztízsmárkának nem sikerült: a vevők igenis komolyan veszik alternatívaként BMW, Audi, Mercedes, Lexus helyett.

Viszont, ha megveszi a kedves vevő ezt a gyönyörű autót, izgalmas enteriőrjével és a katalógusban jól mutató adataival, lesz egy alulmotorizált, nagy rugózatlan tömegével kényelmetlenül rázós, ugyanakkor a kanyarban cseppet sem mazdás, libegős, ráadásul hangos autója. Egy fronthajtású dízelt, egy kézi váltós 4×4-est a 150 lovas, kétliteres benzinessel imádtam volna. Hát ezt nem, legfeljebb megbocsátottam neki a hibáit, ha már ilyen csodásan néz ki.

Gyönyörű kívül-belül

Mert, vagy mondtam már?, eszméletlenül jól néz ki, a Kodo csodásan működik még mindig, és a csúcskivitel igényes, részleteiben is alaposan megtervezett utastere fantasztikusan illeszkedik a külsőhöz. Nincs ezen mit ragozni, inkább nézegessük:

18,5 centivel rövidebb az ötajtós 3-asnál a CX-3, inkább CX-2-nek kellene hívni


Erőt ígér, sebességet ígér, a mindenen átgázolás képességét ígéri. Ezzel a motorral hazudik


Az ülések szépek, de kisautósak, keskenyek, az ülőlap rövid


Gyönyörű és elegáns az ajtókárpit, textil, bőr, fém, műanyag és egy BOSE feliratú hangszórótakaró


Ügyes a középső szögletes szellőzőrostély beillesztése, szélesebbnek tűnik a kis aszimmetriától az autó


Kis dízel, nehéz technika

A Mazda második Skyactiv technológiájú dízelmotorja ez az új kis négyhengeres. Eredetileg a 2-esben mutatkozott be, és ott fronthajtással, a légiesen könnyű testben bizony elég dinamikus is. Viszont míg egy 2-es ugyanezzel a motorral 1040 kiló papíron, a bordó CX-3 1295, negyed tonnával több.

A csaknem 12 másodperces 0-100 és a 172 km/h-s végsebesség már a katalógusban sem ígér sok élményt, és nem is nagyon kapunk ilyesmit. Az igaz, hogy az automata váltó igen jól sikerült darab, de manapság hagyományos automata inkább a kényelmes és nem sportos, békés lelkű kocsikba való. Ha duplakuplungos lenne, az is jó lenne, de a CX-3-hoz leginkább egy  japánosan precíz kézi váltó kéne, rövid utakon járó, a kormányhoz közel lévő karral.

A hatfokozatú automata váltó klasszikus bolygóműves szerkezet, annak mondjuk gyors és okos, de az agresszív forma kívánná a duplakuplungos váltók dinamikáját

Városban, ha nem akarunk padlógázzal menőzni, nem gyenge a kocsi, de ahogy kiérünk az országútra, pláne a sztrádára, rájövünk, hogy hiába nézünk ki úgy, mint egy törpe Infiniti SUV, valójában a Dacia Duster dízelmotorjának megfelelő erővel gazdálkodhatunk. Az összkerékhajtás is leveszi a maga vámját a nyomatékból, minden előzést alaposan meg kellett gondolni ezzel a különben csodaszép (az, ha még nem mondtam volna) CX-3-assal. Vegyes üzemben pedig 6,7 literes fogyasztást produkált alattam a kocsi, ami nem valami falrengetően jó érték a csekély dinamikához képest.

Attól, hogy nem igazán erős, meg hogy a váltó nem sportos, hanem komfortos, persze még lehetne jó, de nem tud. A futómű billegős, lágy rugók és bizonytalan csillapítás oltja ki azonnali szisszenéssel az élmény legelső szikráját is. A hátsó tengely – felteszem, a rugózatlan tömeget növelő féltengelyek súlyával küszködve – küszködve, csattogósan lép át az úthibákon. Ehhez jön még a hihetetlenül érzéketlen kormányzás, amit egyszerűen nem tudok hova tenni: nem szokott ez ilyen lenni a Mazdákon soha, márpedig ez nyilván kábé ugyanaz a szerkezet, ami a 2-esben, 3-asban van. Mégis tompa és renyhe, nehezen mozog a kormány, de nem a kerék ellenállását érzem tekeréskor, hanem mintha az elektromos szervó dolgozna direkt ellenem, hogy ne érezzem túl lágynak a rásegítést. Fura.

A másfél literes dízelmotor 1:14,8-as kompresszióval működik, NOx-emissziója alacsony, fogyasztása viszont automatával és 4x4-gyel csak átlagos


Kisebb, mint amilyennek látszik

Az a 3 a CX-3 jelzésben erős csúsztatás. 4060 mm hosszú a Mazda 2-es, 4275 a CX-3-as és 4460 az ötajtós 3-as modell. A 2-esnél hét centivel szélesebb, de a 3-asnál hárommal keskenyebb. A tengelytáv pedig mindent elárul: 2570 mm, pont ugyanannyi, mint a 2-esé, szemben a 3-as 2,7 méterével. CX-2,5 ez inkább, és a szűkös lábtérrel, szűk ajtónyílással, a beszálló fejére leselkedő C-oszloppal ez ki is derül, ha beülünk hátra.

A csomagtartóban azért elég jól sikerült álcázni a méreten aluliságot. A pótkerék nélkül 350 literes raktér alig marad el a 3-asétól, a dupla fenékkel elég jól pakolható, korszerű a puttony.

Elöl se sok a hely, de a párnázott oldalú középkonzol ügyesen álcázza, hogy széltében is alig fér el a lábunk, a szép, világos ülések a Revolution Top-ban optikailag elfedik, hogy az ülőlap rövid, a támla keskeny, a zseniálisan kialakított, aszimmetrikus műszerfal az utasülés előtti krómcsíkot optikailag meghosszabbító jobb oldali szögletes szellőzőrostéllyal is sokkal szélesebbnek láttatja az autót, mint amilyen valójában.

181 centi, 100 kiló így fér el maga mögött: kisautós a hely, vagyis inkább Corsa, mint Astra


Infotainment, asszisztensek

A Bose hifi szépen szól, de – talán a kis beltér miatt – közel nem olyan szépen, ahogy a 6-osban, CX-5-ösben vagy akár a 3-asban szokott. Az álló helyzetben érintőképernyős, menet közben az ülések közé rakott pörgettyűvel-gombokkal kezelhető HMI menüje könnyen megtanulható, logikus. A képe viszont nem szép, tompák a színek, bizonytalan a kontraszt.

A műszeregység és a Head-Up Display ugyanaz, amit a 3-asból ismerünk. Szép, de nem praktikus, a sebességérték túl pici, nehéz gyorsan lepillantva feldolgozni, hogy mennyivel is megyek. A HUD képét a szélvédő legalján, tulajdonképpen nem is az út felett, hanem az ablaktörlő karjánál látom, alig pár centivel a rendes műszer felett – ha rá akarok nézni a monokróm, de a navigáció utasításait is megjelenítő vetített adatsorra, éppúgy le kell vennem a szemem az útról, mintha a kormány mögé néznék be az órára.

Nem igazán jó ez a típusú plexilapkás Head-Up Display. Olcsóbb gyártani, mint a szélvédőre vetítő, minden autó ablakához egyedileg kalibrált berendezéseket, de nincs elég magasan a kép, alig pár centivel kellene csak lejjebb nézni az igazi műszeregységre

A vezetéstámogató rendszerek működése is elég esetlegesen alakult, erős a gyanúm, hogy egy szoftverfrissítés ráfér még a rendszerre. A követőradaros tempomat jól működik, legrövidebb követési távolságra állítva egész jó ütemben veszi el a gázt, ha a sztrádán megelőznék valakit, de még elengedném a gyorsabban jövőt. Gyorsításkor viszont néha 4000-ig pörgette szegény dízelmotort az automata, mielőtt elváltott volna. A sávelhagyásra figyelmeztető jelzés hol működik, hol nem, sokkal pontatlanabbul észlelte a felfestéseket a CX-3, mint bármi más, amiben volt alkalmam ilyen rendszert próbálni. (Érdekes módon a jelenleg nálam lévő 6-osban is precízebb a csíkra hajtás észlelése.)

Időnként rám-rámszólt a kocsi, hogy lassítsak, mert átléptem a sebességhatárt, néha igaza volt, néha nem. Mindenesetre a menüben nem találtam ilyen funkciót, amit kikapcsolhattam volna, találtam viszont inaktív menüpontokat álló helyzetben is.

Tolatókamera van, de a képe nem olyan éles és szép, mint számos konkurens modellé


Nem drága?

A CX-3 egy aktuális trend, az általános crossoveresedés hullámlovasa, számos konkurenssel. Árazása is igazodik a többiekéhez. Íme, ára néhány hasonlóan gazdagon felszerelt, hasonló méretű, összkerekes, automata vetélytárs árával együtt (a kocsik nevére kattintva adattáblázat és extraár-lista nyílik; a Suzuki Vitara, Nissan Juke, Qashqai, Opel Mokka azért nincs a listában, mert nincs dízel automata belőlük):

A fullos, 4×4-es automata CX-3 és konkurensei Listaárak (Ft) 
Fiat 500X 2.0 Multijet Cross Plus aut. 4×4 (140LE) 8 190 000
Mazda CX3 CD105 Rev.Top aut. AWD (105LE) 8 319 900
Jeep Renegade 2.0 Multijet Limited aut. (140 LE)  8 890 000
Skoda Yeti Outdoor L&K 2.0TDI DSG 4×4 (170 LE) 8 824 340
Mitsubishi ASX 2.2DI AWD aut. Intense (150 LE)  7 990 000

Jó, az igaz, hogy mindenkinél gyengébb szegény Mazda, de extralistája a japán gyakorlatot követően csúcsfelszereltségen nagyon gazdag, alig pár kiegészítő (navi, fehér bőr, metálfény és kész) jöhet még rá a Revolution Top CX-3-ra 128 ezer forintért öt év kilométer-korlátozás nélküli garancia vásárolható. Ha ehhez hozzátesszük, hogy a kocsit kizárólag Hirosimában gyártják, tehát a ma már oly kevés valóban Japánban készülő japán autó egyike, mindjárt sokkal tágasabbnak, erősebbnek és csendesebbnek hat egy kicsit. És persze gyönyörű is, talán már említettem.

Zárszóként tehát azt mondom: semmi baj nincs azzal, ha valaki annyira beleszeret a formába, hogy megrendel egy CX-3-ast. Ha télen is fel kell menni a hegyre, logikus a 4×4, ha fontos a kényelem, az automata váltó is érthető. Csak ne várja senki, hogy mindezzel együtt ez a kis dízelmotor képes lesz megadni azt a dinamikát a kocsinak, amit a megjelenésével ígér. Mert a megjelenés, hú, hát azzal semmi baj nincs: ez a kocsi nagyon jól néz ki, ezt azért még muszáj volt elmondanom!

Mellette – Ellene
  • Szép kívül
  • Látványos belül
  • Nem eszik sokat
  • Nem elszállt az ára
  • A kis dízel küszködik az automatával, 4×4-gyel
  • Nem komfortos és nem is sportos a futómű
  • Szűk a hely a hátsó traktusban
  • Csekély felárért öt év km-korlátozás nélküli garancia

Szavazás

Mazda CX-3 Revolution Top CD105 AWD aut.

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • macuda6

    Nem jutott dinnyeföld?

  • v_Petya25

    “Mokka azért nincs a listában, mert nincs dízel automata belőlük” ez igaz, meg azért mert több mint egy misivel olcsóbb és az csúnyán nézne ki.
    Ezért 8,3 misi? Nevetséges, ahogy a gagyi HUD is. Ezt tényleg csak a külső formája adja el a márkabuziknak, mert belül is szörnyen összecsapott keszekusza.

  • hova

    Ha csak egyedien gyönyörű, de nem gyorsul sportosan mint az állat, akkor már gond van? Ha csak két gyerekkel normális, emberi módon szeretnék eljutni, az is baj? Ha nem veszem fel a gyorsulási versenyt vmelyik barommal, az baj? Amilyen szép, olyan rossz a dinamikája? Az ember kimondottan egy harmonikus személy, dönthet úgy, hogy az esztelen vágtázás, gyorsulási verseny helyett nyugodtan, elegánsan elautózik a két gyerekkel- ha már ezt emlegette a cikk. Hogy “áttörte” a magyar vonalat? Igen, úgy tűnik, de nem csak azt, mert a németek is ütik-vágják a japánokat, most leginkább a Mazdákat. Ők is érzik – és tuják is- hogy potenciális ellenfél.Ez nem egy száguldó erőd Rácz úr, ez egy finom autó, valaki vagy érzi és kedveli, vagy nem-mint Ön.

  • DTF

    Hova: sztem most itt arrol van szo h ha ol elozni kell, akkor azt nem tudod konnyen megtenni, at kell gondolni. Ugyanez a motor manualisan jo lenne, de a fenti parositas nem jo. A gyorsulas tenykeg nem szamit, viszont a rugalmassag igen!

  • hova

    DTF: értem, mire gondol a cikk írója, a dinamikus autó egyben erős is, mint a villám, tolja alád a LE-ket. Rengeteg ilyen autó van, 2-3-400 LE-vel- sokszor elgondolkodtam, hogy minek, de ez van. Tehát egy nekem tetsző, 100 LE autó picikkel bőven elég. Tizenkettő-azaz 12- évig olyan autót tettek alám, amilyent kértem-nem semmi volt, ha kellett 500 LE-t, de mindenből “kinő” az ember, finomabban szólva kiöregszik,lágyabb, emberibb autókra vágyik- nem kell ahhoz persze mazda, de három hete kalapálják a 20 ezer km-s autómat!!, mert egy barom nem ismerte a képességeit!! Rettegek azoktól, akik pénztárcához mérik az eszüket és gyakorlati vezetés tudásukat, vagy éppen naponta ülnek más,-esetleg egyre erősebb autókba és “elszáll velük az élet”!

  • Rácz Tamás

    hova: mielőtt beskatulyázna valami elképzelt dobozba, hadd mutassam meg, mi az én privát autóm, egy 64 lóerős (vótvalamikó’) Mazda:
    http://www.vezess.hu/haszongepjarmu/igazi_valsagauto/40501/

  • hova

    Kedves Rácz Úr! Elolvastam a cikkét. Tehát akkor tudja, hogy miről is beszélek. Örülök neki.

Ésszerű szabadidőautó: Dacia Sandero Stepway

Jó árával, vállalható megjelenésével és élvezetes motorjával a Dacia Sandero Stepway valószínűleg a legolcsóbb szabadidő-autó.

Olyan kis drága!

Tolatókamera is van benne. TOLATÓKAMERA! Három méter hetvenhez! Meg sávelhagyás-jelző. És színre fújt ajtóbehúzó. Hát csoda, hogy több mint ötmilliót kérnek érte?

Volkswagen Golfok, a legerősebbtől a legtisztábbig

Megújult Golfokat próbálgattunk, a legerősebb benzinestől a konnektoros hibriden át a villanyhajtásúig

Mit tud a leggyorsabb és a legmagasabb Škoda?

Először leereszkedtünk a siratófalon, majd bőszen kergettük egymást a versenypályán az új Škoda Octaviákkal. Persze nem ugyanazokkal a Škoda Octaviákkal.

F1: Hamilton már nem is emlékszik Rosbergre

Lewis Hamilton végleg lezárta magában azt a fejezetet, amely a Nico Rosberg elleni, házon belüli csatájáról szólt.

F1: Kubica nem zárja ki a második debütálást

Robert Kubica egyre nyíltabban beszél arról, hogy újra megpróbálkozik a Forma-1-gyel.

Finom kis KRESZ-anomáliára bukkantunk Budapesten

Tudod mi az a három úttestű út és hogy hol van ilyen? Mutatjuk.

F1: A szabad gumiválasztást el lehet felejteni!

A Pirelli motorsportfőnöke azt mondja, kizárt, hogy teljesen a csapatokra-pilótákra bízzák, ki milyen gumit használ a versenyhétvégéken.

Csökken az üzemanyagok ára

Szerdán megáll az üzemanyagok árának emelkedése, a benzin és a gázolaj is olcsóbb lesz.

Ősszel jön az 1000 lóerős Mercedes hibrid!

Szeptemberben mutatja be eddigi legextrémebb autóját a Mercedes-AMG. A Project One több mint ezer lóerős lesz.

F1: Átírhatják a túl szigorú motorszabályt

A Forma-1 szabályait előkészítő Stratégiai Munkacsoport mai ülésén lazíthatnak egy motorszabályon, emellett a Honda hóna alá is nyúlhatnak a riválisok.

KRESZ-oktatás, amire régóta vártunk

Ez a két videó a legkisebbeknek tanítja meg a KRESZ alapjait, és ennek nagyon örülünk.

F1: A Renault nem fog Alonsóért kapkodni

A Renault Forma-1-es főnöke nincs meggyőződve arról, hogy 2018-ra meg kellene szerezniük a McLaren-Hondától valószínűleg távozó Fernando Alonsót.

Elképesztő világcsúcsot futott a Honda

Mostantól a Honda Civic Type R tartja az elsőkerék-hajtású autók pályacsúcsát a Nürburgringen. Nem kevéssel verte meg az eddigi bajnokot.

F1: Ecclestone Hamiltonra fogad 2017-ben

A Forma-1 volt irányítója, Bernie Ecclestone szerint a Mercedes angol pilótája kerül majd ki győztesen a ferraris Sebastian Vettellel folytatott bajnoki küzdelemből idén.

Szabálytalan előzés egy körforgalomban, van, aki szerint ez még belefér

Az esetet Angliában vették videóra. A BMW türelmetlen sofőrje megunta a kamion mögötti tötyörgést, és szándékosan rossz irányban hajtott be a körforgalomba.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.