Középkategóriának hívjuk a szegmenst, pedig itt már igazán komoly autók meccselnek egymással. Ez nem az a világ, ahol Citroën C4 Cactusokkal vagy Nissan Juke-okkal el lehetne csábítani a konzervatív ügyfélbázist. Az A2 Autó és Stílus című lappal együttműködésben a mezőny legfontosabb autóit hasonlítottuk össze, 150-180 lóerős dízelmotorral. Magánvásárlóknak ezek a modellek még Németországban is túl drágák, ott 85 százalék a flottaarány a középkategóriában, itthon nagyjából 90.

Külső

Természetesen nem kötelező egyetérteni velünk, de a Mazda6 formaterve tetszett a legjobban. Oldalról és hátulról nem, szemből nézve viszont nagyot ugrott előre a Mondeo. Elsőre nem ennyire penge a kortalanra rajzolt Passat, amelyben viszont a nagyon alacsony orr-rész és a felületek letisztultsága fogott meg bennünket. Az Insignia formájának is megvan a közönsége, és kevés autó van, amely hétévesen nem tűnik ráncos vénségnek az új konkurensek mellett.

Majdnem szégyenben maradt a VW, hogy tesztautó híján kimarad az összehasonlításból. Köszönjük a váci márkakereskedés munkatársainak, külön is Fűrész Zsolt értékesítési vezetőnek, hogy egy Passattal megmentették a helyzetet

Mind a négy modellből van kombi, de a fotózásra Passatból a limuzint, Mondeóból az ötajtóst tudtuk odaszervezni. A ferdehátú egyre ritkább, de annál vonzóbb karosszéria, amelyet a Ford és az Opel gyártásban tart, a VW és a Mazda már nem. Érdekes, hogy limuzint csak hibrid hajtással kapni a Fordból, az amerikai Fusion örökségeként.

Térkínálat, minőségérzet

A testes és 4,9 méter feletti Insignia térkihasználása a leggyengébb a négyesből, de még ebben is kényelmesen elfér négy magas ember, mármint a kombiban. A Passat óriási, amelyet a mérőszalag is alátámaszt, többnyire a legjobb számokat hozza (lásd a képgalériában a mérettáblázatot). A Mondeo majdnem ugyanilyen tágas autó, kapitális ötödik ajtóval a rámolás megkönnyítésére. A Mazda6 nagyjából az Opel méreteit kínálja, de jóval rövidebb karosszériával. Hátsó lábtérben, azonos vezetőhöz beállított ülésekkel jobbnak éreztük az Opelt a Mazda6-nál.

Nívós a Passat belső tere, ebben a legjobb a minőségérzet

A kombi Mazda csomagteréből elég sok helyet foglalnak a kerékjárati dobok a hátsó hosszlengőkar különleges felfogatási pontja és a magasra helyezett stabilizátor miatt. Az Opel Insignia fő hátránya az értelmetlenül széles csomagtérküszöb. Csomagtere elegendő és szép sík felületté bővül, maximális mérete azonban kisebb, mint a konkurenseké.

Hasonló méret, korábbi kiadás

Nyilván a magazinokba sem véletlenül fotóznak szép és fiatal nőket, így az új autókról akkor is érdekes olvasni, ha épp nem költhetünk el 7-15 millió forintot a cikkben szereplő modellekre. Elődeik ma már a fél-egymilliós ársávban is elérhetők, egy- és kétmillió Ft között simán találni ígéretes autókat. A linkekre kattintva elolvashatod, mire számíts használtan a cikkben szereplő modellek elődeitől.

Használtautó-bemutatóink a tesztelt modellek elődeiről

Ford Mondeo Mk3, 2000-2007

Mazda6, 2002-2008

Opel Vectra C, 2002-2008

Volkswagen Passat B5, 1996-2005 

Minőségérzetben a Mazda6 majdnem olyan jó benyomást tett ránk, mint a Passat, amelyből a Comfortline színvonalas, de nem lépi le úgy a többieket, mint a Highline. Az Opel sem sokkal szorul mögéjük, a Mondeo középkonzolján viszont ócskának ható műanyagokkal találkoztunk.

Üléshelyzetben és üléskényelemben az Opel feláras ülései a legmeggyőzőbbek

Ha nemcsak a felszínt kapirgáljuk, a Mazda számos részletben kevesebbet ad a konkurenseknél. Nincs fényesre fújva a csomagtérajtó pereme, hiányzik a kulcsérzékelő a hátsó ajtókból és a motorháztetőt olcsó fémpálca támasztja ki. Egy 11 milliós autón nagyon szúrja a szemünket az otromba spórolás. A Mondeo a modellváltással visszatért a gázos teleszkóphoz, mert törékeny hölgyek az asztalnyi gépháztetőt nem mindig tudták felemelni, hogy ablakmosót töltsenek be.

Navik és okostelefon-integráció

Mind a négy vetélytársban példás gyorsasággal és egyszerűséggel pároztathatjuk a telefont Bluetooth-kapcsolaton át a kocsival, onnantól működik a kihangosítás és szólhat róla a zene. A telefont természetesen kábellel, az USB-aljzaton át is csatlakoztathatjuk, amivel egyben töltődik is.

Navigációs iránymutatást ad és a sebességet jelzi ki a Mazda egyszerű vetített kijelzője

Navigációs grafikájában az Opel és a Mondeo elmarad a másik két autó mögött. Az Opelnél a béna külső okos funkciókkal társul: elég beadni a címet, nem muszáj az ország-város-utca-házszám sorrendhez ragaszkodni, elég beírni a Pitypang 43-at és a gép kiköpi az összes Pitypang utcát itthon.

A Mazdának érdemes volt átállni az NNG rendszerére a modellfrissítéssel, itt külön jó, hogy az Insigniához hasonlóan az érintőképernyőt és a kontrollert is használhatjuk. A Mondeo a SYNC2 hangvezérléssel és a szépen zengő hifivel vág vissza. A Passat itt is önmaga: nagyon átgondolt és jól használható megoldásokat kínál, jelentős felárért.

Vannak furcsaságok az Opel menüjében. Jó viszont, hogy kézírással is felismeri a navigációs címeket

Az Opel kezelőszerveit kell a legtovább szokni. A kormányon lévő kapcsolók kiismerése eltart egy darabig, melyikkel milyen menüt hívhatunk le a középső képernyőre. A kívánt ikonra magától átugró egér inkább idegesítő, mint hasznos, a hőmérséklet-állítás lassan reagáló érintőgombja csúnya öngól. A kézírás-felismerés viszont működött, lepillantás nélkül írhattuk be a címeket.

Vezetési élmény

A vezetési élmény az egyetlen terület, ahol a Passat hátrányban van. Tempóban nem marad le a mezőnytől, de semmi játékosság nincs benne, nem inspirál úgy országúti száguldásra, mint a direkt kormányzású, energikus motorú, dízel létére szépen pörgő Mazda.

Vezethetőségben a Mazda6 a legjobb a négy közül, második az Opel

Élményben az Insignia és mögötte nagyon kis eltéréssel a Mondeo követi a Mazda6-ot. Az Opel friss dízelmotorja városban nehézkesebb, kis fordulaton könnyen le is fullad elinduláskor. Lendületből a 170 lóerős dízel bőszen gyorsul, érezni a 400 newtonmétert. Tetszett a kormányzása és a futóműhangolás is. A Mondeo aduja a 180 lóerős, 400 Nm nyomatékú dízelmotor. Négyhengerese élénkebb a csak 150 lóerős, de jóval könnyebb Passaténál, finoman jár és bikásan húz.

Kézi váltó esetén városban a Mondeóval a legkönnyebb az élet, mert alapjáraton a kuplungot felengedve a vezérlés pont annyit emel a fordulatszámon, hogy kényelmesen, gázadás nélkül indulhassunk el. Ez egy jó ötlet, nívósan megvalósítva. A hosszabb kapcsolási utak ellenére a váltó rendben van.

Erős, finoman jár és jól fogyaszt a Mondeo dízelmotorja. 400 Nm és 180 lóerő jól leplezi az autó túlsúlyát

Kapcsolhatóságban a Mazda6 kézi váltója lett volna a legjobb, ha nem hatfokozatú automata tesztautó érkezik a fotózásra, amely jól harmonizál az erős dízellel. A kapcsolási érzet az Opelben kevésbé jó, mint az átlagosnak mondható Mondeóban és a Passatban.

Vezetőtámogatás

A Ford és a Volkswagen az elődök 2010-es átdolgozásakor bevezetett rengeteg vezetőtámogató funkciót, ezen a téren utódaik is nagyon jó helyzetben vannak. A Ford rendszerei jól kalibrálhatók, a visszajelzések lehetnek finomak vagy markánsak, ahogy szeretnénk.

Kicsit hosszú utakon jár a jól kapcsolható kézi váltó. Vezetőtámogató rendszerekből szinte teljes az arzenál

Külön tetszett, hogy a tempomat nemcsak adaptív módban működik, automatikusan tartott követési távolsággal, hanem a radaros követés nélkül is használhatja, akinek úgy tetszik. Mi szívesen hagyatkoztunk a normálisan dolgozó elektronikára a bádogcsorda részeként, járműoszlopban haladva.

Elektronikus segédrendszereivel a Passat még többet nyújt, gyakorlatilag mindent tud, amire ma az autóipar képes. Az asszisztensek olajozott működésében is kiemelkedik a Passat. Az Opelhez is sok minden rendelhető, ami a Passathoz, részben kevésbé finom működéssel. Például a követőradaros tempomat messze nem fékez és gyorsít annyira harmonikusan.

Nem egészen 150 000 forintba kerülne a digitális, nagymenő kijelző. Bőven megérné, de ehhez meg kell venni a nagy navigációt is, ami összesen mintegy 800 000 forintba kerülne

A Mazdához az egyszerűnek ható, de hasznos vetített kijelzőt leszámítva jóval kevesebb kiegészítő érhető el. A lényegi biztonsági és kényelmi funkciók azonban itt is megvannak. Többségük alapáron jön a jól felszerelt autóval, de nem szimpatikus, ha kényelmi felszereléseket a gyártó egyes szintekhez köt. Ugyanez a biztonsági extrákkal még szomorúbb. Persze így olcsóbb az autó gyártása, és márkaként a Mazda jóval kisebb darabszámokkal dolgozik, mint a többiek.

Kényelem hosszabb úton

A legjobb ülést és üléshelyzetet az Insignia kínálja, ha költünk rá. A Mazdához nincs ülőlap-hosszabbítás, de a szimplább üléssel és a kellően mélyre engedhető üléshelyzettel elégedettek voltunk. A Mondeo és főleg a Passat urasabb, kevésbé engednek sportos vezetési pozíciót. Üléskényelemben a Passat veri a Mazdát és a Mondeót, pláne a masszírozós ErgoComfort ülésekre áldozva.

Egyedül a Mazdához nem rendelhető adaptív lengéscsillapítás. Rugózási kényelemben elmarad a konkurensektől

Kényelemben a botlábú Mazda szorul az utolsó helyre. A zötyögős rugózást nem kennénk a tesztautó 19-es kerekeire, mert az Insigniában sem volt FlexRide és ugyanekkora felniken gördült, mégsem rázott ennyire. A Volkswagen az alapfutóművel is mesterien veszi az úthibákat, ami nemcsak a 16-os felnivel igaz rá.

Melyik autót vennéd meg a saját pénzedből?

  • Mazda645%
  • Volkswagen Passat28%
  • Ford Mondeo16%
  • Opel Insignia10%

Melyik autót vennéd meg a saját pénzedből?


A négy autó közül egyedül a Mazda6-hoz nem rendelhető adaptív lengéscsillapítás. A fotózott autók eltérő felszereltsége miatt a Passatban és az Insigniában nem, a Mondeóban viszont benne volt ez az extra.

Más tesztautókból ismerjük az Opel és a VW rendszerét is, mindkettő sokat hozzáad a dinamizmushoz, a kényelemhez kevésbé. A Ford megoldása nagypályás autónak mutatja a Mondeót, amely rendesen ott van az úton.

A zajszint mind a négy autóban kedvező, Németországban kényelmesen száguldhatunk 180-nal. Autópályán a Mazdát kevésbé éreztük halknak a többieknél, a Passat a legcsendesebb, a Mondeo nem sokkal marad el tőle. Az Opel városban csúf hangú dízelje sztrádára érve háttérbe vonul, a jó alaktényezőjű Insignia kombi is remek utazóautó.

Fogyasztás, AdBlue-igény

Átlagosan 6,3 és 7,1 liter/100 km közötti fogyasztásra számíthatunk az autóktól. Az Opel és a Mondeo a 7, a náluk két mázsával könnyebb Passat és Mazda6 a 6-6,5 literhez van közel. Autópályán, ahol a tömeget nem kell állandóan gyorsítani, kisebbek a különbségek.

Vegyes fogyasztásban bő fél liter a különbség a négy autó között. A Mondeo és az Insignia 7, a könnyebb Mazda6 és a Passat 6-6,5 litert fogyaszt

Euro 6-os dízeleknél felmerül, hogy kell-e AdBlue-t adagolnia hozzájuk a márkaszerviznek, vagy ha a karbantartási perióduson belül fogy el, akkor a tulajdonosnak. A Ford Mondeo és a Mazda mindkét dízelmotorja tudja adalék nélkül az Euro 6-os normát, míg a 170 lóerős Opel igényli a nem túl drága folyadékot. Passatból a tesztelt 150 lóerősbe nem, a 190-esbe már kellene a nitrogén-oxid semlegesítését szolgáló karbamidoldat.

Árak, engedmények

Nehéz összehasonlítani a motorváltozatokat, mert az Opelből pont nincs 150 lóerős, ezért ott a 170 lóerőst vettük alapul, súly-lóerő alapon. Mivel dízelek esetében a forgatónyomatékot fontosabbnak tartjuk a teljesítménynél, az autókat az egyformán 400 Nm-es motorváltozatban is érdemes összevetni a 420 Nm-rel a legjobb értéket nyújtó Mazda6-tal. Listaáron az eltérés a legalacsonyabb árú Insignia és a legmagasabb árú Passat között 440 000 Ft, amely nem tétel ebben az ársávban.

Kézi váltós kombiverziók ára, hasonló teljesítménnyel és felszereltséggel
Ford Mondeo Kombi 2.0 TDCi 150 LE Trend: 8 465 000 Ft
Mazda6 Sportkombi Skyactiv-D CD150 Challenge: 7 839 900 Ft
Opel Insignia Spors Tourer 2.0 CDTi Edition: 9 080 000 Ft
VW Passat Variant 2.0 TDI 150 LE Comfortline: 9 003 000 Ft

Magas listaárral és ehhez illő kedvezménnyel dolgoznak az európai márkák. A Mazdánál közelebb van egymáshoz a listaár és a tényleges vételár

Nagyobb a különbség a kedvezményszintben. (Nemrég írtunk a valós engedményekről egy olvasónk kapcsán, aki a Passat és az Insignia között döntött.) Információink szerint egy jól felszerelt Mondeo listaárából nagyjából 10-18 százalékot vonhatunk le, a Passat esetében 8-20 százalék az engedmény, míg az Opelnél akár 20-23 százalék is leolvadhat.

Messze a Mazdára kell a legkisebb kedvezményt adnia az értékesítőknek, mert így is kapós, és a listaárát nem verik fel csak azért, hogy a vevőnek meglegyen az illúziója a hatalmas alkuról. Mazda6-ra magánvásárlók 6-8, nagy flottavevők is csak 11-13 százalékkal csökkenő akciós árra számíthatnak.

Végeredmény

Bár a magyar családok átlagos autóihoz képest mind a négy űrhajó, és cégautóként is egytől egyig beválik, a sorrend elég határozottan kidomborodott.

Mindegyik űrhajó az átlagos magyar autóparkhoz képest, de jelenleg a Passat a legjobb autó a középkategóriában

1. Volkswagen Passat. Térkínálatban, vezetőtámogatásban és kényelemben is a legjobb. Győz, mert a legkevesebb hibát produkálja, példaértékű az az igényesség, amellyel a részleteit finomítják a követőradaros tempomat működésétől a csomagtér rejtett zugainak borításáig. Minőségérzetben a Highline és a Comfortline szint között elég nagy az ugrás, a csúcsmodell alatt a Passat nem sokkal jobb, mint konkurensei.

Utazóautónak kiváló, vezetni nem nagy élmény a Passatot. Egyszerűen mindent jól csinál

2. Mazda6. Szédületesen vonzó külsejű autó, amit vezetés közben is tartani tud. A fék, az üléshelyzet, a kormányzás és a motor is príma. A térkihasználása átlagos, hátsó lábtere valamivel szűkebb a többiekénél. A felszereltségi szintekhez kényszerkapcsolt extrákat nem szeretjük és több spórolós megoldás nem méltó az autó technikájához.

Az igényes technikát jelzi, hogy mind a négy autó rendelhető összkerék-hajtással. A Mazda6 az átdolgozás óta


3-4. Ford Mondeo és Opel Insignia
. Aki a csalódást keltő, 240 lóerős benzines tesztjét olvasta, aligha várta élre a Mondeót. De a kiváló dízelmotorral sokkal jobb és vonzóbb autó, így megosztva harmadik az Opellel. Vezetőtámogató rendszerei jók, futóműve remek, halk, kényelmes és nagyon tágas autó, sajnos átlag alatti minőségérzettel. Rengeteget látni belőle, mert szépsége látványos, hibái pedig emészthetőek.

Kényelmes, tágas és fejlett autó az új Mondeo, de elődeivel szemben nem tud kiemelkedni a kortársak közül

A 2008-ban bemutatott Insignia alig ráncosodott meg. Ez az autó közel sem ugyanaz, mint bevezetésekor volt, az Opel elkezdett a modellváltások között is áldozni a továbbfejlesztésre, új motorokra, a kényelmi és a biztonsági elektronika frissen tartására. Túlsúlyát nem érdemes túlértékelni, a fogyasztáskülönbség fél-egy liter százon. Ár-érték arányban az Insignia van olyan jó autó, mint a sokkal újabb Mondeo.

Sokat fejlődött az Insigna a modellápolással. Nem ugyanaz az autó, mint hét éve

A műszaki adatok és a belső méretek megtalálhatók a képgalériában nagyobb felbontásban

Összehasonlító teszt: melyik a legjobb középkategóriás autó? 1

Magánvélemény: melyik kéne?

Most pedig újságíróból átmegyünk átlagos autóbuziba, és megmondjuk, kit melyik autó fogott meg leginkább. A három tesztelő magánvéleménye következik.

Csordás Gábor, A2 Autó és Stílus: Mazda6

Nem lehet egyértelműen kijelenteni, hogy a mezőny legjobbja lenne a Mazda6, mégis ezt vinném haza, annak ellenére, hogy a hátsó ülésen szűkösebb, és az extrák sem válogathatók össze tetszés szerint hozzá. A 6-os Sportkombi ugyanis ebben a színben elképesztően jól néz ki, a ráncfelvarrás óta a belső tere is kellemesebb lett, a motorja meggyőzően húz, és ezzel a kocsival esik a legjobban a kanyargás. A vezetés a Mondeóban is élmény, az Insignia sem szégyenkezhet az új motorjával, de belső terük kialakítása és megoldásai miatt maradnak el az éltől. A Volkswagenen ugyanakkor rettentő nehéz fogást találni, de talán érthető, hogy miért inkább a 6-os kulcsát vágnám zsebre.

Balra Horváth Zsolt és Szörényi András látszik a tesztcsapatból, a derítőlappal dolgozó Fűrész Zsolt, a Passatot biztosító márkakereskedés szalonvezetője és Csordás Gábor a kamera mögött nem

Horváth Zsolt, Vezess.hu: Mazda6

Mielőtt valaki fejben már a vásárlásnál jár, először menjen a neki tetsző autókkal, hogy jól érzi-e magát a kiszemelt kocsiban. Hiába jó a futómű, a motor, az összeszerelés, az ergonómia, ha nekem unalmas a Passat, ráadásul a vezetőülés alapállása is túl magas. Üléspozícióban az Insignia nyerő, megelőzve a Mondeót és Mazda6-ost, az utastér szerethetőségében viszont a Mazda6-é az elsőség.

Minőségi benyomásban nálam a Mazda6 az első a Passatot megelőzve, az Insignia és a Mondeo fej fej mellett vannak. Előbbi szép, de kissé összevissza kapcsolói és az utastér kellemetlen illata miatt, utóbbi pedig olcsó műanyagai okán.

Magas listaárral és ehhez illő kedvezménnyel dolgoznak az európai márkák. A Mazdánál közelebb van egymáshoz a listaár és a tényleges vételár

Érdekes, hogy vezetni talán az Insigniát volt a legjobb, abban még van visszajelzés. A másik három autóban sokkal inkább el vagyunk zárva az úttól. A Mazda könnyedségével hozza a második helyet, az új Mondeo meglepően fakó ezen a téren.

Motorikusan a Ford és Volkswagen verseng az elsőségért, a motor nagy hangja miatt az Opel csak negyedik lenne. A 2015-ben elvárható dolgokban a Mazda van lemaradva. Míg a többiek digitális műszerfallal, parkolósegéddel, tolatókamerával stb. kápráztatják el az erre fogékony vevőket, a japán gépben van egy monochrom head-up display. De így is ez kéne.

Szörényi András, Vezess.hu: Opel Insignia
 
Talán meglepő, de nem az egyértelműen legjobbnak bizonyuló autót választanám. Ha a Škoda Superb itt lenne a mezőnyben, azt vinném, mert nem tapad hozzá a frissen felkapaszkodók gőgje, amelyet én a Passatnak tulajdonítok. Nekem is a Mazda6 kéne, ha adott volna hozzá az európai konkurensek extralistája, hogy ne csak a legdrágább szinten növelhessék a család biztonságát és kényelmét a modern vívmányok.

Összevethető kivitelben és motorral listaáron 440 000 Ft az árkülönbség az Opel és a VW között, a többiek a kettő között mozognak. Nem oszt vagy szoroz 9-9,5 milliós listaárú autóknál

Így viszont az Insigniát vinném, mert a nekem fontos kritériumokban jól teljesít. 200-nál is csendes, kiválóak a feláras ülések, jó az üléshelyzet és adaptív lengéscsillapítás nélkül is eltalált a futómű. A négy tesztautó közül egyedül ebben volt tolótető, amely huzatmentes működéssel nekem a gyengém. Kár, hogy a Mondeo dízelmotorját nem kaphatom meg hozzá, mert a Ford négyhengerese tetszett a legjobban.