Új Fiat 500: végre van fedeles kesztyűtartója!

Vezettük: Fiat 500 - 2016

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2015.07.18. 06.00

Látványos külsőségek mellett mutatta be az alig észrevehető mértékben új, 2016-os Ötszázast a Fiat Torinóban. Érintőképernyő és digitális műszeregység, meg négy új lámpa.

HIRDETÉS
Röviden – Fiat 500, 2016-os modell

Mi ez?

A 2007-ben zseniálisan újrateremtett 500-as 2016-os kiadása
Mit tud? Stílusos, imádnivaló és pont annyiba kerül, mint eddig, csak szintre hozták az olaszok a technikát a jól bevált dizájn mögött/alatt
Mibe kerül? 3 270 500 forint a 69 lovas alapmodell induló listaára
Kinek jó?  Akinek a praktikus szempontoknál fontosabb a dolce vita

Torinóban, a Fiat egykori gyárában, a Lingotto fantasztikus épületében mutatta be a márka az 500-as modell 2016-os változatát. Az egykori gyárépületben lentről felfelé haladtak emeletről emeletre az épülő kocsik, végül a tetőn lévő, döntött kanyaros oválpályán tették meg az első próbakilométereket a kész autók. A Lingottóban már régóta nem készülnek autók, szálloda, pláza működik a valaha volt szerelőcsarnokokban, de a Fiat legnagyobb legendájának, az 500-asnak tényleg nem lehetne jobb helyet találni, ha valami show-t akar rittyenteni köré a gyártó.


1900 új alkatrész

“Zajos derültség a teremben”, került volna a jegyzőkönyvbe, ha lett volna jegyzőkönyv-vezetés a sajtótájékoztatón, amikor megláttuk a fenti feliratot a kivetítőn. Az 1900 megváltoztatott elem, ami az összes alkatrész 40%-a állítólag, nagyon ügyesen elbújt a 2016-os modellben. A buborékosabb plexivel fedett, immár xenonizzóval is rendelhető első fényszórókon és a kis, színre fényezett betétet kapott új hátsó lámpákon kívül nemigen lehet szabad szemmel semmi újdonságot felfedezni a 2016-os modellen.

A felszín alatt azért van immár 7 légzsák szériában, nagyobb átmérőjű féktárcsa elöl és dob hátul, Euro 6-osra finomított motorok és új infotainment-rendszer, fedeles kesztyűtartó a nyitott polc helyett. Csak kívülről mindez egyáltalán nem látszik. De hát “észnél kell lenned, ha hozzápiszkálsz egy valódi olasz műremekhez”, és készséggel elismerjük, hogy egy talján dizájnikonhoz bizony csak nagyon-nagyon óvatosan lehet hozzányúlni:

A fenti videó bemutatását persze újabb “zajos derültség a teremben” bejegyzés fogadná a jegyzőkönyvben, és ezúttal már nem a Fiaton, hanem vele nevetett a közönség. Kérges lelkű, mindenen fanyalgó cinikus autós újságírók MEGTAPSOLTÁK a reklámfilmet, ilyen szinte soha nem fordul elő semmilyen vadonatúj műszaki csoda bemutatóján sem, nemhogy egy újdonságnak eladott kisebb ráncfelvarrás túlhájpolt csinnadrattáján. Hihetetlen, mennyire ért a showbizniszhez ez a márka, simán elérik, hogy az ember mindent, bármit elnézzen egy autónak, amit ekkora szeretettel és vagánysággal készítettek. Pedig van mit elnézni az “új” 500-ason.

Új 500-asok az egykori Lingotto gyár tetején. A háttérben látszik a parabolika-kanyar, az üvegbogyó pedig a helikopter-leszállóplatform várószobája


Apró trehányságok

Bár összességében a sok szép krómos-lakkos-bőrös alkatrésszel nagyon is működik az 500-as retrós ékszer-hangulata, azért pár ponton megtörik a varázs. Az ülésmagasság-állítás gusztustalan, hajladozó, hitvány műanyagkarja, az egyébként gyönyörű kerek műszeregység melletti silány kis gombcsoport és a 2015-ben egy állítólag új modellen még mindig kulccsal nyitható tanksapka érthetetlen trehányságról árulkodik a tervezőcsapat részéről: ezeket a dolgokat nem lett volna szabad bennehagyni az amúgy minden szűkösségével és ergonómiai hibájával együtt tökéletes kis dizájncsodában. Lehet egy pizza capricciosa bármilyen finom, elrontja az élményt, ha az olajbogyókon ott a szár, a sonkában egy csontszilánk, az articsókában meg egy megfásodott, túlérett szirom.

A leggagyibb kínai Tetris-játékokat idézi a kis gombcsoport az amúgy gyönyörű műszeregység mellett


A hátsó támla döntése sem a legergonomikusabb megoldás, amit valaha láttunk, de igazából ezek a hibák simán elnézhetők a kis cukiságnak


Egy hülyeség: ezt a kulcsos tanksapkát nem kéne már erőltetni, amikor például a Fordokban még csak le se kell tekerni semmit, ha tankolni akarunk

Tényleg az olasz dizájn csodája, hogy mindezekkel együtt is abszolút működik az 500-as. Kívánatos, nagyon szerethető, élő kedvenc ez sokkal inkább, mint autó, pont, ahogy a 2007-es első modern 500-as volt, vagy ahogy az 1957-es ős-Cinquecentót megismerte a világ. Pedig azok sem voltak tökéletesek soha, de még mennyire nem.

Apró motorok

Az 500-as motorválasztékának két új tagja pont annyira új, mint maga az egész autó. Az 1.2 69 HP Eco nevű motor stop-start elektronikával 99 g/km-es CO2-emissziós értéket tud papíron, az 1,3 literes Multijet dízel pedig immár Euro 6-os tisztaságú.

Az ECO-csomagos négyhengeres 1,2-essel és a hozzá kapcsolódó ötfokozatú robotizált váltóval, valamint a kéthengeres turbómotor 105 lóerős csúcsváltozatával, hatfokozatú kézi váltóval mentünk egy-egy tesztkört Torinóban és a város környéki utakon. A menetróba élménye sem hozott meglepetést, minden ugyanaz, mint volt, mindkét technikával.

Egy másik ikonikus kis Fiattal a háttérben, Torinóban a forgalomban


A négyhengeres motor csekély teljesítménye dacára városi forgalomban elfogadhatóan teljesít, mert alul kellően nyomatékos. Országúton azért pörgetni kell egy-egy gyorsításhoz, előzéshez, de mivel szívesen forog 4000 fölött is, ez sem probléma, csak persze tudomásul kell venni, hogy bármilyen gyorsnak tűnik is a tempó a pici kocsiban, valójában mindig mi vagyunk a leglassabbak a sok új turbódízel és turbóbenzines között.

A robotizált váltóval ugyanúgy lassan vált, nagyokat bólogat a kocsi, és benne a sofőr, mint eddig. Aki szereti a hagyományos értelemben vett vezetési élményt, az első pillanattól fogva gyűlölni fogja, viszont aki csak utazni, közlekedni szeret a szép és máig divatos kiskocsiban (a hölgyek 95%-a becslésem szerint), értékelni fogja, hogy nem kell állandóan kuplungolni és egy kart tologatni az előrehaladáshoz.

A kéthengeres turbó pedig ugyanazt a vidám, recsegős puffogást, szörcsögést és morgást produkálja, mint eddig, még a váltó is egész elfogadhatóan rövid utakon jár fiatos viszonylatban. Hangulatos vele az autózás, az összes fura sajátosságával együtt. A hasznos fordulatszám-tartomány nagyon furán alakul, 3000 körül ketyeg normál haladáskor a motor, 5000-től kezdene húzni, de innen már nagyon közel van a leszabályzás, hiszen csak két henger van felfűzve a főtengelyre, nem lehet agyonrángatni őket túlpörgetéssel. Alig 70 km/h felett elfogy a kettes fokozat, ami szokatlan élmény az átlagos kocsikhoz szokott fülnek, szemnek, kéznek. 

Nem rí ki a forgalomból, Torinóban senki sem nézett utána, észre sem veszi senki, hogy új

A váltásra figyelmeztető elektronika, ha odafigyelünk a jelzésére a műszerfalon, mindig jóval a fülünk diktálta idő előtt kapcsoltatna feljebb és feljebb, 1-2 ezres fordulaton agonizáltatja a picike motort. Ha így, fájdalmasan alacsony fordulaton, mindenkor minimális erőtartalékkal a talpunk alatt közlekednénk, talán lehetne takarékos a a 0.9 TwinAir, de ha normálisan használjuk, elképesztően meg tud nőni a fogyasztás. Épeszű módon, még csak nem is túl tempósan autózva sosem láttunk 9-10 literesnél kisebb értéket láttunk az átlagfogyasztás-mérőn a 875 köbcentis, kéthengeres motorral.

A tesztút fényében mindenkinek ajánlom jó szívvel továbbra is azt a motort, amit nem próbáltunk ki: a dízelt, ha a kedves vevő nem tartja összeférhetetlennek a gázolajos ketyegést az 500-as csillogó bájával. Az erőben is, fogyasztásban is sokkal megfelelőbb a kocsihoz, mint a kisebb benzinesek – ha stílusban nem is megy hozzá olyan jól.

Nagyon hangulatos az 500-as beltere, ahogy eddig is az volt


Újdonság a fedeles kesztyűtartó a műszerfal alatt


Az új 500-as vezető dizájnere. Egy feladata volt: el ne rontson semmit!


A leglátványosabb változás

Bár csak felárért elérhető extra, az 500-as talán legfontosabb változása a digitálisra cserélt műszeregység a kormány mögött. Eddig láttunk pár ergonómiailag jól és pár kifejezetten rosszul sikerült megoldást más márkáknál – a Fiat is elronthatta volna a technológiaváltást, de nem tette. Mind stílusában, mind használhatóságában zseniálisan oldották meg a feladatot, az 500-as retrós stílusának megtörése nélkül integrálták a korszerű funkciókat a TFT-panelbe. Íme, néhány kép arról, hogy néz ki egy új 500-as új műszeregysége különböző állapotaiban:

A navigáció utasítása a műszeregységben


Szép grafika, éles kép


SPORT módban (a 105 lovas TwinAirben van Sport gomb a műszerfalon) turbónyomás-mérő műszer kerül az ekonométer helyére

Szintén új az infotainment rendszer is, a 2015-ös standardoknak megfelelően természetesen érintőképernyős kezelőfelülettel, mobiltelefonos konnektivitással, számtalan online szolgáltatással, ötéves előfizetéssel együtt adott online zenestreamelő szolgáltatással, a kocsi aktuális szervizállapotának mobiltelefonon való megjelenítésével:

A mobilon ellenőrizhető, hogy mennyi benzin van a tankban vagy mikor kell menni szervizbe


A klasszikus kerek gombok, mászercsoport mellett új az egyelőre 5, jövő májustól 7 collos érintőképernyős inftainment-panel


Az alapváltozatban maradt az analóg műszeregység


Az ár nem (sem) változott

Az 500-as radikális megújulását jelzi, hogy a kocsi listaárai sem változtak. Magyarországon az 1,2 literes, 69 lovas alapmotorral ECO-csomag, tehát Stop-start rendszer nélkül 3,27 millió forint az alapár, a kéthengeres turbóval, ami nálunk csak 85 lóerős változatban rendelhető, 4,32 millió forint, Lounge felszereltségben.

Az 500C jelzésű kabrió 4,52 millió forint a 69 lovas 1,2-essel, 5,12 a 85 lóerős TwinAirrel. Az 500-as méretéhez képest ez nem kevés pénz, hiszen 5,4 millióról indul a sokkal nagyobb és autószerűbb Citroën DS3 Cabrio, 120 lóerős, igen dinamikus motorral. Csak hát amilyen nehezen sikerül a Citroënnek újrateremteni az egykori DS legendáját mai autóival, annyira könnyedén hozza a mai 500-as, és igen, ez a legújabb, enyhén továbbfejlesztett 500-as is azt az utánozhatatlan hangulatot, amiért bizony joggal kérheti el a márka a felárat.

Szavazás

Fiat 500, 2016-os modell

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • Guevara

    Tamás! Jól tévedek, ha azt állítóm anti-olasz fan vagy?

  • Kempelen

    Kit érdekel a kulcsos tanksapka, ha egy ilyen szép autó veszi körül?

  • Rácz Tamás

    Guevara: semmilyen autórasszizmusom nincs, úgy általában nem vagyok semminek sem a fanja, ha a Kia, a Citroen vagy a BMW gyártaná az 500-ast, magáról a termékről akkor sem gondolnék mást, mint most. Persze nyilván más lenne a kocsi imidzse :-)

  • Rácz Tamás

    Kempelen: téged érdekelne, életed végéig, minden tankolásnál, ha már egyszer korábban megtankoltál egy sapkamentes Focust vagy Mégane-t.
    Az se érdekelne, ha kurblival indulna, vagy kézzel kellene előgyújtást állítani benne? Hiszen olyan szép! :-)

  • ACC.600

    fordokban le sem kell tekerni semmit….muhahahaha! az egy katyvasz
    2015-ben még jó!!
    ford még javában a letekerős tanksapkánál járt, mikor a megane-ban már jó sok éve biztonsági tanknyílás volt,ami központi zárral együtt záródott, mindenféle tanksapka nélkül….

  • Guevara

    R.T.: Diplomatikus! :)

  • hova

    Nekem nem kell diplomatikusnak lenni:ez egy pici pöttyös labda,amit irtó drágán árulnak a hülye szurkolóknak, pedig egy félidőt sem bír ki!

  • mtbe

    hova,
    talán többet is kibír
    és valóban nem a legjobb ár/érték arány de lehet hogy valakinek jó ár/élmény arány

  • tcsab

    Kedves Rácz Tamás!
    De nem tankol Focust, vagy Megant. Hány autó tulajdonlása is az általános országunkban? Mivel pedig nem tankol másik kocsiba, tökéletesen boldog lesz a kulcsos tanksapkával. Egyébként a fent említett két típus egyáltalán nem tartozik az 500-as konkurensei közé.
    Tudomásul kellene venni, hogy ez egy igazi divatautó, ennek megfelelő árazással, ráadásul Fiat létére meglepően jó minőségben legyártva. Egészen biztos, hogy nem csak “egy félidőt” bír ki.
    Az meg már az én magánvéleményem, hogy szigorúan csak a dizájnt véve alapul, messze az 500-as a legjobban sikerült ma kapható új autó. Több szépség van egyetlen sárvédőjén, mint a teljes Volkswagen(kivéve a Porsche 911), vagy Toyota, vagy BMW konszern termékpalettáján.
    Ha lenne elég pénzem autóra, biztos, hogy ott szerepelne a listámon.

  • Kempelen

    Tamás! Engem ugyan nem érdekelne, mert ha ilyen autót vennék, akkor pont lesz…nám a Focust meg a többit. Egyszerűen nem alternatívája egyik általad írott sem ennek.
    Te meg képes vagy robbanómotoros elavult sz…kat vásárolni 2015-ben? És még cikket is írsz róla? :-D

  • vezess-admin

    Kedves hozzászólók,

    kérjük a személyeskedés mellőzését, konkrét hozzászólás egy felhasználó (hova) kérésére törölve. Tartsuk kulturált mederben a vitát, a sértődést is mellőzve. Köszönjük!

  • Piet

    Pont csak annyit változott 8 évvel ezelőtti bemutatásához képest hogy kissé újabbnak hasson. Jól is van ez így, a kis ötszázas pontosan az a kocsi ami önmagát adja el.

    A tanksapka dologról annyit hogy detto ugyanilyen az én verdám tanksapkája is (Punto II 2004).

    Szerintem megbocsátható ez a kis maradisága, sőt megmerném kockáztatni lehet szándékosan hagyták így mert tovább tart szabaddá tenni a betöltőnyílást és akkor legalább minél többen csodálhatják a kis retrogombócot. Múltkor pont egy Gucci Edition-re csorgattam a nyálam a benzinkútnál. -.-

    Nekem csak egyetlen egy bajom van vele, az én 185 cm magasságomhoz valahogy nem igazán illik. De sebaj a másik nagy olasz szerelmem (Alfa Romeo 159) már passzol hozzám.

  • Kempelen

    Hehe! hova névtelen leveleket írogat. :-DDD

  • hova

    “A moderátorok feladata az olyan hozzászólások kiszűrése, amelyek sértik
    a közerkölcsöt vagy mások érdekeinek, személyes jogainak sérelmét eredményezik, illetőleg jogszabályt sértenek. ”

    Tartsd szem előtt, ha emberi módon akarsz beszélni.

  • tcsab

    Bár nem láttam a törölt hozzászólást, egy kissé furcsának tűnik nekem, hogy az panaszkodik mások stílusára és hangnemére, aki csak úgy lazán lehülyéz pár tízezer embert, akik már rég boldog tulajdonosai egy-egy 500-asnak.
    Ez azért egy kicsit érdekes, nem?

  • Gergely

    Kedves Tamás!

    Csak ma jutottam oda, hogy elolvassam a beszámolóját a ránc felvarrt Fiat 5oo-asról és kimondottan tetszett, hogy a totalcaros cikkel ellentétben, nem tett hangsúlyt a tesztvezetéseken amúgy sem releváns, magasnak tűnő fogyasztási értékre.
    Ugyanakkor engedje meg, hogy gyakorló, immáron a harmadik 5oo-ast koptató tulajként egy-két kiegészítést tegyek.

    Az Ön által írt újdonságok közé sorolt 7 db légzsák már 2007-től az autóban van. A Xenon és az Euro 6-os motorok is évek óta elérhetőek.
    Ami a belsőt illeti, a zárható kesztyűtartó az amerikai verzióban a kezdetek óta létezik, de ez pl. egyáltalán nem biztos, hogy mindenkinek tetszeni fog. Ízlés kérdése. Én pl. rendet tudok tartani a nyitottban is. Az új tervezésű kárpitok és külső színek ellenben tényleg az új modell sajátjai, valamint az amerikaiban szintén a kezdetektől létező, az autó stílusához illő ablakemelő gombok emelhetők ki.

    Ami az automata váltót és a kulccsal nyitható-zárható tanksapkát illeti, abban egyezik a véleményünk.
    Ellenben a fogyasztás, Budapesten használva 6-6,5l között ingadozik a 105LE-s modell esetében. Egyszóval nem kell félni a 9-10 litertől. Max., ha valaki pirostól pirosig szeret gyorsulni…

    Egyszóval köszönet a cikkért, s remélem, hogy legközelebb több ideje is lesz a Fiat 5oo átfogó megcsodálására! ;)
    Üdvözlettel:
    Gergely

  • hova

    Már a harmadik……Nos, szerintem ezzel az autóval lesz hetedik is.

Többet keresnek majd a kecskeméti Mercedes gyárban dolgozók

Sztrájk is volt a kecskeméti Mercedes gyárban, mostanra azonban sikerült megállapodnia a szakszervezetnek, így jövőre 10 százalékkal nőhet a dolgozók alapbére.

Jégre hajtott a Toyotás, a többit magadtól is kitalálod

Nincs év jégbe szakadó autósok nélkül, az idei tél is meghozta az első terepjáróst, aki egy befagyott tavon kereste az izgalmakat.

Ragadozót készítettek a Mercedes Sprinterből

Nyomokban Sprintert is tartalmaz az a koncepció teherautó, melyet extrém terepre terveztek. Nem bányamunkás, de akár köveket is lehet vele hordani.

Zseniális vagy haszontalan ez a kreatív ötlettel feldobott ablaktörlő?

Télen áldás a tökéletes működő ablaktörlő, de ennek elérése nem egyszerű feladat. Ez a furcsa rendszer a jegesedés ellen küzd, többet erővel, mint ésszel.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

F1: Elcsábítják a Mercedes nagyágyúját?

Brit sajtóértesülések szerint fennáll a lehetősége, hogy a Mercedes technikai főnöke, Paddy Lowe az egyik rivális csapathoz igazoljon.

Másfélszer hasznosabb az elektromos Kangoo

Ahogy a Renault Zoe, a franciák Z.E. villanyautó-családjának hasznos tagja, a Kangoo is másfélszeresére növelt hatótávolsággal fut neki a következő modellévnek.

Az autó, ami 2,5 literrel beéri

Nincs megelégedve az alternatív járművek jelenlegi felhozatalával? Mit szól a tüzelőanyagcellás Toyota Mirai-hoz? Kipufogóján csakis forró levegő távozik, azaz gőz.

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.