Nem facelift, tényleg új: Ford Galaxy, 2016

Vezettük: Ford Galaxy - 2016

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2015.07.14. 06.00

Ugyanazok az erények jellemzik a Ford új nagy családi egyterűjét is, mint a régit. Ugyanúgy is néz ki, leszámítva az Aston Martin-maszkot.

Röviden – Ford Galaxy, 2016

Mi ez?

Középkategóriás egyterű, akár hét felnőtt is elfér benne

Mit tud? Azonos helykínálattal, de korszerű biztonsági és kényelmi felszereltséggel, Euro 6-os motorokkal váltja az új modell a 2006-ban bemutatott előző Galaxyt
Mibe kerül? 9,5 millióról indul az 1,5 literes benzines, 10,2-ről a kétliteres dízel
Kinek jó?  3-4-5 gyerekes családoknak, taxisoknak

Erősen veszélyeztetett faj manapság Európában az egyterű (más néven MPV, Multi Purpose Vehicle). A szabadidőautók (SUV-k, hobbiterepjárók) szép lassacskán kiszorították őket természetes fészkelőhelyeikről, a családi házak garázsaiból. Még talán a taxisok kedvenceként találkozhatunk velük viszonylag nagy számban. Hiába, aki az autójából él és elsősorban gazdasági megfontolásokból választ típust, tudja, hogy a nagy kerék, az emelt hasmagasság, a magasra húzott orr csupán a fogyasztást növelő, értelmetlen hatásvadászat a tereppel, mit tereppel: még földúttal sem nagyon találkozó XXI. századi autók esetében.

Kívül

Profilból szemlélve a kocsit nehéz elhinni, hogy ez nem ráncfelvarrás, hanem tényleg egy tök új modell:

Három centivel hosszabb, hárommal szélesebb, másféllel alacsonyabb elődjénél az új Galaxy. A tengelytáv maradt a régi, 2850 mm

Szemből és hátulról viszont más a helyzet. A Galaxy megkapta a márkánál manapság influenza-szerű gyorsasággal terjedő Aston-maszkot, amivel sokkal feltűnőbb jelenség lett az utakon, főleg mások visszapillantó tükrében a praktikus családi kisbusz:

Az új orr mögött a régihez nagyon hasonlít a forma, a tengelytáv is azonos, de a Ford állítása szerint a kocsi nem facelift, teljesen új autó

Hátul ravasz üvegsötétítéssel, alig észrevehető, de azért jelenlévő dupla kipufogóval érzékelteti a Ford, hogy legyünk résen, mert talán nem a 120 lóerős leggyengébb, hanem esetleg a 240 lovas csúcsverzió baktat épp előttünk:

Amennyire egy ilyen magas far sportos lehet, a Galaxyé annyira sportos is!


Belül

Haladjunk hátulról előre! A (természetesen felárért motorosan) felfelé nyíló ötödik ajtó alatt még hétülésesként is 300 literes csomagteret találunk. Meg egy sor gombot. Talán a legfontosabb fejlesztés a Galaxyban, hogy a középső sor ülés gombnyomásra lefektethető, a hátsó kettő pedig fel is, le is elektromosan zümmög a helyére, attól függően, hogy embert vagy csomagot vinnénk inkább a kocsiban. Teherautóként egyébként 2339 literes a raktér – majdnem két és fél köbméter!

A harmadik üléssorban felnőttek is elférnek, akár hosszabb utakon is. A tologatható középső székekkel kellő lábtér alakítható ki leghátul is. Beszállni sem nehéz, mert a középső szélső ülések előzékenyen csusszannak el az útból, ha valaki hátra akar mászni, és előre tolt pozícióban állnak meg visszahajtáskor, hogy ne törjék el a hátul ülő térdét. A fejtér itt és eggyel előrébb 10-10 mm-rel magasabbra nyúlik, mint az egyébként alacsonyabb kifutó Galaxyban.

A középső sorban maradtak az oldalra nyíló ajtók, ami ugyan kevésbé praktikus a tolóajtónál: azokat nem tudják rányitni a másik kocsira a hátul ülők és ki-be szállni, gyerekülést pakolgatni is egyszerűbb a félresikló ajtószárnyak után teljesen szabadon maradó nyílásokon át. Nagy előnye viszont a hagyományos megoldásnak a teljesen lecsúsztatható oldalablak. A különálló három ülés kényelmes, a szellőztetőrendszer természetesen hátul is külön rostélyokon és a drágább klímánál külön szabályozhatóan fújja hátra a levegőt. Felhajtható asztalka is van, rajzoláshoz, laptopozáshoz. Utóbbihoz pedig 230 voltos fedélzeti konnektor is akad.

Lólépésben is döntögethetők a különálló ülések


Zseniális az üléshajtogatás: a leghátsó székeket fel-le motor mozgatja, a középsőket csak lehajtani lehet gombbal a csomagtartó mögött állva, pakoláshoz

Az egyik fejlesztőmérnök is beszállt a kedvemért hátra: tessék, itt a bizonyíték, hogy el lehet férni felnőttként is a harmadik sorban

Elöl pedig aztán minden van, ha a vevő kívánja. Motoros-memóriás ülésállítás, masszázsfunkció mindkét első fotelhez, sok-sok hely, üreg és tárolórekesz – funkcionalitását tekintve minden olyan, amilyennek egy egyterű első traktusában lennie kell. Esztétikailag viszont nagyon nem olyan.

Ahogy a Mondeo, a Galaxy is elamerikásodott odabent egy kicsit. Az USA-ban a vevők megszokták ezeket a nagy, teli plasztik felületeket, de mifelénk az ilyen rondának és sivárnak hat. Ez egy munkagép könnyen tisztítható kezelőpanelje, nem egy drága családi kedvenc igényes műszerfala. Még az sem javít igazán a dolgon, hogy a kormány mögött a TFT-paneles műszeregység sokkal átláthatóbb és szebb is, mint akár prémiumautókban szokott lenni ez a korszerűnek mondott, a hagyományos mutatókat nélkülöző digitális technika.

Az európai szem számára az utastér első pillantásra nagyon lehangoló. Az aktuális Mondeóéhoz hasonló nagy, teli műanyag felületek nem igazán keltik a minőség érzetét

Elkélne néhány törés, gombcsoport vagy akár szentkép, fűszertartó polc, mittudomén ide-oda, hogy ne legyen ilyen sivár a műszerfal

Szép, a hagyományos mutatós órák hangulatát a modern TFT-panelekkel okosan ötvöző műszeregység; sokkal hangulatosabb a divatos full-digitális kijelzőknél


Motorok, váltók, egyebek

Az új Galaxy legkisebb motorja az 1,5 literes, 160 lóerős, csak kézi váltóval, a legerősebb a kétliteres, 240 lovas turbós benzines, csak hagyományos automatával (EcoBoost-nak hívják ezeket a Fordnál). A volument Európában nyilván nem ezek jelentik majd, hanem a dízelek, vagyis a dízel, a kétliteres TDCi 120, 150, 180 és 210 lóerős (biturbó) változatai.

Ezekhez már automata váltó is rendelhető, hatfokozatú, duplakuplungos, a GETRAG-nál gyártott szerkezet. Immár összkerékhajtás is kérhető a Galaxyhoz, a 150 vagy a 180 lovas dízelmotorhoz legalábbis. Ez a 4×4 természetesen a manapság általánosan elterjedt elektronikusan vezérelt központi kuplungos, teljesen automatikusan működő szerkezet.

Hamarosan rendelhető lesz  változó áttételű kormánymű is a Galaxyhoz (Ford Adaptive Steering), íme a gyári szlalomvideó a rendszer működéséről:


Szolgáltatások

2015-ben már nem kapkodjuk a fejünket, hanem rezignáltan bólogatunk, amikor egy-egy autógyártó előadja, hogy az új kocsijában van például:

  • automatikusan kapcsoló reflektor
  • táblafelismerő rendszerrel kombinált sebességhatároló
  • gyalogos-felismerésre is képes ütközés-elkerülő rendszer
  • a kereszteződésbe bekukucskáló orrkamera:

Egy kis gyári humor: példák arra, milyen oldalról érkező veszélyt segít hamarabb észrevenni a frontkamera

Az új Galaxy és S-Max frontkamerája valóban hasznos, ha beláthatatlan kereszteződésben dugjuk ki az orrunkat

Meg persze minden egyéb, amit a kedves megrendelő szeretne kifizetni: kulcs nélküli nyitás-indítás, széleskörű mobiltelefon-konnektivitás, DAB-rádió, máig minden kocsiban teljességgel hasznavehetetlen hangvezérlés meg a többi obligát fizikai vagy virtuális karácsonyfadísz. No de milyen valójában az új Galaxyt vezetni? Szerencsére ezt is megtudtuk.

Menetpróba: 180 lovas automata dízel

Adatlap

Ford Galaxy

Nem facelift, tényleg új: Ford Galaxy, 2016 1
Motor 1997 cm3, Dízel, S4
Teljesítmény 210 LE
Nyomaték 450 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 8,9 sec
Végsebesség 214 km/h
Fogyasztás (vegyes) 5,5 l / 100 km

A baloldali közlekedéssel súlyosbított rövid menetpróbán a közép-angliai automata traffipaxok rengetegében nem igazán tudtuk amúgy istenigazából kipróbálni az autót, de azért néhány benyomás megmaradt bennem az új Galaxyval megtett kilométerek, pardon, mérföldek után.

Erős, méretéhez képest kimondottan mozgékony, csendes utazóautó ez a nagy egyterű a kétliteres dízel erősebb változatával. A duplakuplungos váltó messze nem a leggyorsabb, legprecízebb szerkezet a mezőnyben, de kiválóan szolgálja a Galaxy legfontosabb erényét, a komfortot. A stop-start rendszerrel is jól együttműködik, zöldre váltó lámpánál nem szerencsétlenkedik a kocsi, ha átlépünk a fékről a gázra.

A futómű a legjobb fordos hagyományokhoz méltóan egyszerre szolgálja a vezetési élményt és a komfortot, a 17,5 mázsás autón sávváltáskor, szűk kanyarokban, körforgalomban cseppet sem érződik a súlya. A kormányzás precíz, a rásegítés mértéke optimális – szerintem a fent említett változó áttételű csodakormánymű egyáltalán nem hiányzik a kocsiból.

A C-Maxból már ismert, nem szép, de átlátható, kicsit nehezen tanulható logikájú menürendszer került a Galaxyba is

Az érintőképernyős menürendszer és a műszeregység kismenüje sokkal jobban átlátható, mint a korábbi modellé volt, ellenben időnként belassul a rendszer és az egyes funkciók közös megjelenítése nem a leglogikusabb. Egy rádióállomás-keresés vagy bluetooth-os zenebehívás elég sok zongorázásba kerül, ha közben történetesen navigálnunk is kell. Összességében azért a SYNC nevű HMI-rendszer inkább a szerethetőbbek közé tartozik a kommersz márkák mai infotainment-cuccai körében.

A hátsó, pontosabban középső ülésen is eltöltöttem pár percet, és kiválóan éreztem magam. A Galaxy olyan családi autó, amelyben mindenkinek mindig jó utazni, akár vezet, akár csak passzívan utazik, és ebben, ha végiggondolom a mára alaposan megcsappant létszámú, Európában hivatalosan elérhető konkurenciát (Zafira, Sharan/Alhambra, 5008, C4 Grand Picasso, Fiat Freemont, Lancia Voyager, kihagytam valakit?), egyedülállóan jól teljesít.

Egy öreg GT40-nel dobta fel a Ford a Galaxy bemutatóját


Ár

Az új Galaxy még nem szerepel a Ford hivatalos hazai árlistájában, de úgy tudjuk, a kifutó modellnél jóval magasabbról, a kis benzinmotorral 9,5, a leggyengébb dízellel 10,2 millióról indul majd az ár. Ennek megítélése persze csak a felszereltség ismeretében lesz lehetséges – mindenesetre ha mellétesszük a Sharan kb. 9,9 milliós induló árát (hét személlyel, kétliteres, 140 lovas dízellel), elég öntudatosnak látszik a Ford árpolitikája.

Van is mire büszkének lenni, persze, hiszen a Galaxy nagyon tágas, nagyon vonzó egyterű maradt a generációváltást követően is. Még az új, sivár műszerfal se tudja elrontani az általános pozitív összképet. Az európai kínálatban 2016-tól sem változik a helyzet: a Ford Galaxy marad, ami volt, azaz a legélvezetesebben vezethető nagy családi egyterű.

Szavazás

Ford Galaxy 2016

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • vaLacky

    Nagyon szép, nagyon jó, nagyon okos, Magyarul tud-e az autó fedélzeti elektronikája? Neem? Még jövőre sem? Négy új Fordot vettem eddig, köszönöm, ezért soha többet nem veszek.

  • geotrinus

    Nyelvtanfolyamra gondoltál már?

  • vaLacky

    Látom, nem érted a lényeget. A Ford Mo piacvezető, de annyiba nem néznek minket, hogy egy programozónak adjanak egy kis munkát azzal, hogy megírják a magyar szoftvert. Ez elvi kérdés, Csehül miért tud, vagy Lengyelül, vagy Szlovákul? Ennyi erővel tudjon csak Angolul, és nem problémázom tovább.

  • oszkopeter

    @vaLacky
    Lehet hogy a Ford Magyarországon piacvezető, de Lengyelországban vagy Csehországban legalább 10x annyi Galaxyt adnak el mint nálunk, de el tudom képzelni hogy még Szlovákiában is többet (ráadásul ott tudták használni a cseh fordítást némi korrekcióval). Azért egy komplett menürendszer fordítása nem két napos munka, főképp ha a navigációt is magyarosítani akarod, hiszen ott külön rögzíteni kell a hangutasításokat is. Gondolom dönteni kellett, hogy pl. melyik 5 ország nyelvével bővítsék a kínálatot és az eladási darabszám alapján így döntöttek, szerintem logikusan. Fájdalmas belátni, hogy a magyar új autó piac már a régióban is egyre jelentéktelenebb… Az a csoda hogy egyes kisebb márkák még nem vonultak ki innen.

  • vaLacky

    Nem hinném, hogy nagy meló lenne ez a Fordnak, és azt sem, hogy jelentéktelen nekik az itt befolyt nyereség. Amíg a fedélzeti elektronikák az amőba szintjén leledztek nem is volt gond ezzel, de most már annyi információ zúdul ránk, hogy mindenképpen az adott országban forgalmazott autóban meg kellene oldani ezt a nyelvi kérdést. Nem várható el az 50-60 éves emberektől, hogy beüljenek egy iskolapadba azért, mert a navigáció nem beszél Magyarul, valószínűleg nem húsz éves fiatalok vesznek hétmilliós Galaxyt, akik már jó eséllyel tudnak Angolul. Ezt sokkal inkább indokoltnak látnám az új autóknál kötelezővé tenni, mint egy guminyomás szenzort.

  • cuebler

    lovat vegyél, az ért magyarul is :-)

  • MC Pite

    Kompakt egyterűek ill Freemont nem feltétlen közvetlen konkurencia… 7 személyesek, de a Grand C-MAX kategóriájában játszanak.
    Espace, illetve a VW csoportos testvérek mellett a fő ellenfél.

    Amúgy könyörgöm, direkt van mindig fixen elállítva (és gépen sem javítva) a fehéregyensúly?

  • oszkopeter

    @vaLacky
    Havi 4-5 db, évente 60-70 új Galaxyt adnak el Magyarországon. Ha hozzászámoljuk, hogy ennek harmada külfödre megy, a maradék 90%-a különböző multinacionális cégek közép és felső vezetőinek flottában, akik beszélnek valamilyen nyelvet. Tehár marad évi 4-5 autó magánügyfélnek, ezek közül a fele biztosan beszél angolul, tehát pontenciálisan 2-3 autóról beszélünk!
    Amúgy teljesen egyetértek, szükség lenne a magyar menüre, de lássuk be ennyi autóra tényleg nincs értelme vele foglalkozni…

  • apaarpi

    oszkópéter:

    gondolom, alapjaiban ugyanez a rendszer van a többi modellben is, főképpen a Mondeoban.

  • vaLacky

    cuebler’, komolytalan vagy” Peti, nekem a legújabb Focusom van hangvezérléssel, az sem tud, és abból már nem adnak el keveset. Én elboldogulok vele’ de faterom már nem. A Mazda sokkal kevesebb autót ad el, mégis benne van a Magyar. Ez hozzáállás kérdése a Ford részéről, semmi több.

Vérlázító pofátlanság az útdíjszolgáltatónál

Egy kiszivárgott levelezés szerint a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. csak azért engedett el egy büntetést, mert a szabálytalankodó testvére a cégnél dolgozik.

Rákaptak a magyarok a villanyautókra

Az állami támogatás nyomán megnőtt az érdeklődés az elektromos autók iránt, de idén várhatóan már nem sok, támogatással vásárolt autót helyeznek üzembe.

F1: Jules Bianchinak ajánlják az új Francia Nagydíjat

Mostantól hivatalos: 2018-tól újra lesz Francia Nagydíj a Forma-1-ben, a Paul Ricard-i versenyt a tavaly elhunyt Jules Bianchi emlékének ajánlják.

Nem épített még ilyen autót a Ferrari

A Ferrari saját márkakupájának következő, jubileumi évadára építette meg a 488 Challenge modellt. A mostani az elmúlt huszonöt év legerősebb autója, egyben az első, amely feltöltött motort kapott.

Lefotózta a traffipax? Segítünk!

Átírattuk a rendőrség honlapját, pedig nem akartuk. Csak egy hús-vér rendőrt kértünk.

Szörnyeteggé tuningolt Honda CR-X háromötvenért

A Honda CR-X mára átcsúszott a fehér holló ritkaságú típusok közé, pedig jó tizenöt éve minden diszkó előtt parkolt egy-egy, neonnal a lábtérben, tűzköpő hátsó dobbal tiltásig veretve. Most ezt az érzést kaphatjuk meg 350 ezer forintért.

F1: Videón Rosberg mercis búcsúkörei

A Mercedes a hétvégén Sindelfingenben ünnepelt, a visszavonuló Nico Rosberg megtette utolsó métereit a csapat színeiben.

Nem kerüli ki többé a Mercedes a csirkeadót

Teljes egészében amerikai kezek által összerakott Sprintereket kaphat a jövőben az USA. Legalábbis a következő generációtól kezdve.

F1: A Ferrari szerint nem gyengül a Mercedes

A Ferrari vezetője, Sergio Marchionne szerint a Mercedes nem lesz gyengébb attól, hogy Nico Rosberg a visszavonulás mellett döntött.

F1: “50 százalék”, hogy Alonso megy a Mercedeshez

A McLaren-Honda főnöke szerint kizárt, hogy Fernando Alonso legyen Nico Rosberg utódja a Mercedesnél, a pilóta honfitársa másképp gondolja.

F1: Hamilton megússza a büntit Rosberg miatt

A Mercedes nem bünteti meg Lewis Hamiltont az Abu-Dzabiban történtek miatt. Most más gondjai vannak a csapatnak.

Ez történik az autóddal a hidegben

Nem csak az embernek és egyéb élőlényeknek pokoli az éjszaka, ha mondjuk mínusz tíz fokban kell a szabadban tölteni, a fagy autónak is betesz.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.