Egy jó Mercedes kevésbé jó csomagban

Teszt: Mercedes B-osztály 200 CDI 4MATIC

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2015.07.09. 06.00

A prémium kompakt egyterűek között előnyt élvez a Mercedes, és a B-osztály arra hivatott, hogy ez az előny megmaradjon az új típusokkal támadó konkurenciával szemben.

Röviden – Mercedes-Benz B-osztály (B 200)
Mi ez? A Kecskeméten is gyártott kompakt Merci-egyterű felfrissített kivitele, összkerékhajtással, dízelmotorral  
Mit tud? Modern vezetői asszisztensek és médiarendszer, csendes benzinmotor, tágas beltér
Mibe kerül? 7,2 millió forintról indul az árlista, a tesztelt modell ára 13,4 millió forint
Kinek jó?  Akinek fontos a kifogástalan megjelenés, és eleve egy extrákkal felpumpált kompakt egyterűre vágyik
Ha egy asztaltársaságnál szóba kerül az autós újságírói szakma, mindig felmerül a kérdés: melyik a kedvenc? Miért, és hogyan értékelünk egy-egy autót? Mire a végére érek, általában a társaság fele alszik, vagy a telefonját nyomkodja, nekem meg vattaszáraz a szám a sok magyarázástól. 
De ez a Mercedes B-osztály épp jó példa lesz arra, hogy körbejárjuk, miért, mitől kelt egy tesztautó jó benyomást, és hogy mennyi apró részlet számít a megítélésben. Nyugi, nem lesz túl hosszú. 
Tehát adott az autóipar, számottevő gyártóval, tengernyi típussal, motorváltozattal, váltóval konfigurálható kivitellel. Nincs az a pénzzel kitömött, veszettül felkészült, mérnökhaddal támadó, saját tesztpályával rendelkező német újság, ami mindet végig tudná nyálazni. 

Akinek fontos a prezstizs, és eleve egy extrákkal felpumpált kompakt egyterűre vágyik, a B-osztálynál keresve sem talál partiképesebb típust

Mi még kevésbé. Ezért fontos, hogy az adott típus a lehető legkecsegtetőbb összeállításban kerüljön be a magazinok között forgó tesztflottába. Ez pedig nem feltétlenül a minden extrával megtűzdelt, demonstrációs autót jelenti, inkább a harmónia a lényeg. Mert lehet egy erős motor, lomha váltó kombináció is kiábrándító, ahogy egy gyengébb kivitel, pontos kézi kapcsolással, kisebb tömeggel lelkesítő. 
A Mercedes B-osztály pedig azért jó példa, mert három különböző autót is próbáltam, így nyugodt szívvel kijelenthetem, az autó jó. Ha valaki egy kompakt méretű egyterűt keres, prémiumminőségben, ezzel nem lő mellé. A motor-váltó-hajtáslánc trióval viszont igen. 
Lehet hozzá ragaszkodni, de nem érdemes, elég kevés hely, helyzet akad az országban, amikor egy ilyen hasmagasságú, stílusú autóval kihasználnánk az összkerékhajtást, ha ez fontos sarokköve a vásárlásnak, esetleg más típus után kell nézni.

Apró külső változások

Ha az autó egyéb képességeit nézzük, tökéletes az összkép. Az idei év finom, szinte észrevehetetlen ráncfelvarrást hozott, nagyobb légbeömlővel ellátott, átdolgozott első lökhárítót, átdolgozott hűtőmaszkot, a lámpatestbe integrált nappali világítást kapott a típus. Újdonság még az idei évtől rendelhető, teljes LED fényszóró, amit 350 ezer forintért kínál a Mercedes. 

Hatalmas márkajel uralja a hűtőrácsot.

Épp annyit tettek hozzá, hogy az éledő konkurenciával (a BMW 2-es Active Tourer és a Golf Sportsvan) szemben ne legyen túl izzadságszagú egy marketingkampány. Felesleges lett volna jobban rápörögni, hiszen már az első generáció óta szépen fut a B-osztály. Az első szériából 2011-ig több mint 700 ezer darabot adtak el, a másodikból pedig már biztosan átlépték a 400 ezres darabszámot.

A ráncfelvarrás leginkább szembetűnő eleme az átrajzolt, integrált nappali menetfénnyel gyártott első fényszóró

Belső, praktikum

Belül még mindig szellősen tágas utastérre nyílnak az ajtók, az üléspozíció kellően magas, rálátunk a forgalomra, beszállni könnyű, hosszú távon kellemesebb, mint nyújtott lábbal, a padlóhoz közel ülni. 
Hátul sem kell kompromisszumot kötni a kényelem terén, hely minden irányban van bőven, de szinte minden alapvető, a kategóriában elvárható praktikus kiegészítő feláras extra. Az utasok mellett a csomagok számára is bőséges teret kínál a típus, sík felületekkel határolt, igényesen kárpitozott poggyásztere 488 literes, és egészen 1545 literig bővíthető. De még van egy trükkje a B-osztálynak, az EASY-VARIO-PLUS ülésrendszer. Ez adja meg az egyterű típusoktól elvárt praktikumot, kétfedelű, így sík padlót kínáló rakteret, sínen mozgatható hátsó üléssort, és teljesen előredönthető első utasülést, ami így megkönnyíti a hosszú tárgyak szállítását, és akár asztalnak is befogható. 

A C-osztály túldíszítettségével ellentétben ez a típus még visszafogottan elegáns, mégis lazán hozza a főúri hangulatot.

Minősége Mercedes-színvonal, és visszafogott egyszerűsége lehet, hogy szimpatikusabb a konzervatív hangulatra fogékony vásárlók számára, mint az S-osztály/C-osztály által kijelölt, díszítésekben tobzódó, barokkos stílus. 
Az eddigi hétcolos központi kijelző mellett már rendelhető a kornak megfelelő, remek felbontású, élénk színekkel, jobb grafikával hódító nyolccolos egység, amit a Mercedes-modelleknél bevált, háromsávos menürendszerrel, a két ülés közé helyezett forgókapcsolóval kezelhetünk. 

Az Easy-Vario-Plus ülésrendszer felára 226 ezer forint, de csak ezzel kapjuk meg az olyan tényleg praktikus szolgáltatásokat, mint a sínen mozgatható hátsó üléssor.

A célba érést gyári rendszer helyett Garmin navigáció szolgálta a tesztautóban. Kétszázezer forintba kerül ez az öszvér megoldás, ami még mindig jó üzletnek tűnik az egymillióval drágább COMAND rendszerhez képest. A legviccesebb kiegészítő a 12 színárnyalatot kínáló LED hangulatvilágítás. Úgy tűnik, a MINI után a Mercedes is beveti ezt az egyéni ízlésre szabható apróságot, és nem lennék meglepve, ha esetleg az ázsiai piacokon felmerülő igényekre válaszolnának a márkától kissé idegen fejlesztéssel. 

Motor, vezetés

Végre jöjjön a lényeg, a hajtáslánc. A farra biggyesztett számokra évek óta feleslegesen támaszkodunk, a B200 orrában eddig egy 1,8 literes dízel dolgozott, jelenleg viszont a 2,1-es nagyobb blokk teljesít 136 lóerőt és 300 Nm nyomatékot. Különböző variációit 2008 óta szerelik Mercedesekbe, és az ádáz fejlesztési versenyben érződik ez a kor. Erős kotyogással éled hidegen, és terhelés alatt menet közben is megmarad a klasszikus dízeles orgánum, de legalább 1400-as fordulattól leadja maximális nyomatékát, így szinte kínálja magát a takarékos, ráérős vezetési stílus. 

A 200-as típusnév mögött régebben az 1,8-as ma már a 2,1 literes motor lapul.

Az a kisebb gond, hogy az alacsonyabb vételárról (900 ezer a különbség) induló 1,6-os turbós benzinmotor jobb menetdinamikával, csendesebb, kulturált működéssel csábít. Nagyobb a hétsebességes, dupla kuplungos váltó, ami egyszerűen kilóg a képből. A finom rugózás, alacsonyról húzó dízelmotor, komfortos beltér képéből. Mert lassan indul, finom lendületes lódulás helyett rángatva, bólogatásra késztetve a bent ülőket. Tolatáskor még feltűnőbb a helyzet, amikor már csak kevés helyünk van, nem jön jól a gázadásra meg-megugró karosszéria. 
Ezt szintén komótosan működő Start-stop rendszer tetézi, tehát figyelni kell erősen a piros lámpát, ha nem akarunk dudaszóra indulni. Városban menet közben sem javul az összkép, a tétova kapcsolás tünetegyüttese országúton tűnik el, ahol finom gázadásokkal gyorsítva, vagy a kormány mögötti fülekkel, gázelvétellel kapcsolva lehet normalizálni a működést.

A típus elleni legerősebb ellenérv a lassan kapcsoló, bólintva induló 7 sebességes váltó.

Ha pedig mindenképpen a 4MATIC összkerékhajtást szeretnénk, más választásunk nincs, ebben az esetben nem rendelhető a hatfokozatú kézi váltó. De inkább ne ragaszkodjunk hozzá, hacsak nem lakunk a II. kerület valamelyik kifejezetten extrém 30-35 százalékos emelkedőjén. Mert hiába működik észrevétlenül, és segít kapaszkodni a Mercedes elektrohidraulikusan vezérelt lamellás kuplunggal nyomatékot osztó rendszere, ha csak szökő évente egyszer van rá szükség. Márpedig ez az extra kívül esik a “nem kér enni” kategórián, megdobja a vételárat, némileg a tömeget, és a fogyasztást. 

Ár, költségek

És végül elérünk a legsúlyosabb ellenérvhez, az árhoz. Az alapvetően visszafogott, nyugodt hangulatú B-osztályhoz ezer szállal kötődik a józanság, és amíg 7-10 millió forint között jár a vételár, van mellette elég érv, egyensúlyban marad a mérleg nyelve. A B 200 CDI 4MATIC már alapból 9,8 millió, a tesztautó pedig még combosabb összegért 13,4 millióért eladó. Egy 136 lóerős, kissé kerregő dízelmotorral szerelt kompakt 4,3 méteres autóhoz mérten ez szédítő összeg. Túlcsordul a kategóriákon, és olyan magasságba emelkedik, ahol bőven akad említésre méltó ellenfél. 

Akinek fontos a prezstizs, és eleve egy extrákkal felpumpált kompakt egyterűre vágyik, a B-osztálynál keresve sem talál partiképesebb típust

Visszakanyarodva, a Mercedes B-osztály kiváló vétel lehet, de inkább az 1,6-os benzines motorral. Nesztelenül jár, hamar bemelegszik, maximális 250 Nm nyomatéka pedig széles tartományban, 1250-4000-es fordulat között rendelkezésre áll, és fogyasztása is kihozható 7-7,5 literből, ami bő egy literrel több, mint a dízel esetén.  
Hogy mit tud a BMW 2-es Active Tourer ellen, az összehasonlító tesztünkből derül ki, hogy mennyire jó a benzines, az pedig ebből az írásból. 
Mellette – Ellene
  • Kényelmesen puha futómű
  • Prémiumhangulat
  • Térkínálat, praktikum
  • Biztonsági szolgáltatások
  • Vélemény
  • Magas vételár
  • Lassú, tétova váltó
  • Az összkerék csak automatával rendelhető

Kommentek

Ilyen munkát sem végeztettek még F1-es pilótával

A Renault felújítja enstone-i bázisát, és valószínűleg nem talált a munkára rendes melósokat.

F1: Hivatalos, a Ferraritól kölcsönöz pilótát a Sauber

A Sauber hivatalosan is megerősítette, hogy a sérült Pascal Wehrlein helyett a Ferrari tartalékosa, Antonio Giovinazzi vezet majd náluk a hétfőn kezdődő első barcelonai teszten.

Bajban van az Aston Martin

Jelentősen, 27 százalékkal nőtt az Aston Martin sportautógyártó tavalyi adózás előtti vesztesége, és ezzel már a hatodik egymást követő évet zárta mínuszban.

F1: Alonsót is felhívta a Mercedes

Fernando Alonso azt mondja, Nico Rosberg visszavonulása után nála is érdeklődött a Mercedes. A spanyol akkor le volt kötve, de szeptemberben átgondolja majd, marad-e a McLarennél tovább is.

Fotón, ahogy az új Ladák Budapestre érkeznek

Begurult az első két kamion. Rakományuk friss, ropogós Lada Vesta.

F1: A Mercedes szerint műbalhét csinált a sajtó

Valtteri Bottasnak nincs baja azzal, hogy adatokat kell megosztania új csapattársával, Lewis Hamiltonnal.

Oldalszél-stabilizátort kapnak a Ford haszonjárművek

Alapáron szereli fel a Transit és Transit Custom haszonjárműveket oldalszél elleni elektronikus védelemmel a Ford.

F1: Alonso nem vár sokat az új McLarentől

Fernando Alonso szerint kár azt várni, hogy a McLaren hirtelen visszakerül az élre, a spanyolnak nincsenek túlzott elvárásai az idei szezonnal kapcsolatban.

F1: Kerülj egyet az új Mercivel – fedélzeti videó

Fedélzeti panorámavideó az új Mercedes és Lewis Hamilton első köréről.

F1: Räikkönen kipróbálta az új Ferrarit – videó

A délelőtti leleplezés után a Ferrari azonnal pályára is küldte 2017-es Forma-1-es autóját. Kimi Räikkönen fordult vele elsőként.

F1: “Sereghajtót” leplezett le a McLaren

A McLaren pénteken délelőtt Wokingban és Tokióban leleplezte 2017-es Forma-1-es modelljét, az MCL32-est. Meglepő külsőt kapott az autó.

Erősen szennyezett a talaj az Óbudai Autóbuszgarázsban

Hamarosan megkezdődhet az Óbudai autóbuszgarázs területének kármentesítése. A talaj mellett a talajvíz is erősen szennyezett.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.