Volvo XC90 – iPhone-effekt az autóiparban

Teszt: Volvo XC90 D5 (2015)

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2015.07.01. 06.00

A típus jelenleg két motorvariánssal kerülhet forgalomba, a D5 öt üléssel 15 370 000 Ft, a T6 17 350 000 Ft.

Röviden – Volvo XC90

Mi ez?

Nagyméretű, kínai pénzből, svéd stílusban épített modern szabadidő-autó

Mit tud? Akár hét személyt kényelmesen, gyorsan és biztonságosan utaztatni és még a vezetőjét is elszórakoztatja
Mibe kerül? D5-ös dízelmotorral, nyolcfokozatú automata váltóval, összkerékhajtással és öt üléssel 14 930 000 Ft  
Kinek jó?  Akik tágas, elegáns SUV-t keresnek az Audi-BMW-Mercedes trión kívül 

Adatlap

Volvo XC90 D5

Volvo XC90 – iPhone-effekt az autóiparban 1
Motor 1969 cm3, Dízel, S4
Teljesítmény 225 LE
Nyomaték 470 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 7,8 sec
Végsebesség 220 km/h
Fogyasztás (vegyes) 5,8 l / 100 km

Az autóipari kártyapakliban az ügyes marketing lapja mindig üti az okvetetlen firkászt. Írhatunk bármit, értékelhetünk bárhogy, bizonyíthatják a precíz német lapok mérései ezt vagy azt, ha ellenállhatatlan birtoklási vágyat sikerül hozzácsapni a csomaghoz, borítékolható a siker. Erre gyúrt rá igazán a Volvo a hosszú idő óta várt XC90 második generációjával. Apple-módra menő, sokak által vágyott terméket terveztek. Mint a nagyon várt filmek előzeteseivel: ha akarjuk, ha nem, tudat alatt érezzük, nagy durranás jön, forradalmi áttörés, amire érdemes jegyet váltani.

Nem mellesleg a márkához hű autósokat is kiéheztették. A sikeres, 100 különböző elismeréssel büszkélkedő elődöt szokatlanul hosszú ideig, 12 éven át gyártották, és 636 000 darabot adtak el világszerte. Lényeg a lényeg, alig mutatták be itthon, (ez az egyik első hazai teszt), de már kapkodnak érte, mára jóval kétszáz felett járhat az eladott darabok száma, pedig még csak két motorvariánssal elérhető a típus. 
Ennyire jó? Vagy sikerült beindítani egy iPhone-effektet autós vonalon, és átlagos tartalom van a modern, elitista máz mögött? 
Összetett a válasz, kezdjük kívülről. 

Külső

Van, aki szerint ballépés, hogy a Volvo kedves arcú, barátságos batár helyett a morcos képű német konkurencia stílusát követi, de a döntés érthető. A Volvo sem adhat rózsaszín Barbie babát, amikor mindenki kemény tekintetű G.I. Joe katonára vágyik. Ha pedig megnézzük ezt a képet, látszik, hogy csak az alaphangulat, az agresszivitás közös, ezen felül minden részlet tökéletesen eltérő. 

A Volvo következő generációjának várhatóan kötelező jellegzetes ismertetőjele lesz a szűkre húzott, fektetett T alakú nappali menetfény.

Az egyedi vonások pedig helyükön vannak, a Volvo XC90 lett a drabális SUV kategória Dolph Lundgrenje. Visszafogott arcletépő svéd, aki csendes szóval teremt tekintélyt, miközben hat nyelven beszél, és egy vegyészmérnöki diploma lapul a zsebében. 
Ezt a hatást a terebélyes, szinte függőleges falként tornyosuló hűtőrács, és a két szűkre húzott lámpatest éri el. Amikor az előttünk álló autón visszatükröződik a két T-alakú nappali menetfény, egy zaklatott nap után is megnyugtató tartományba esik a pulzus. 

Minden irányban megnőtt az előző XC90-eshez képest az új.

A Volvo ráadásul mindezt megfejelte egy Thor kalapácsa történettel (A formát összekötötték a skandináv mitológia istenének ősi fegyverével a Mjölnirrel.). Apróság, de pont az említett vágykeltő hangulatot fokozza. Ezernyi beszélgetés alkalmával elő lehet adni a sztorit, mi lehet menőbb egy villámisten ihlette alkatrésznél? Oldalról viszont merő lemezsivatag az autó, az unalmat csak az elődről ismerős formát öröklő, de szögletesebb féklámpák törik meg. 

Belső

Belül tombol a csúcsra járatott, és kiemelkedő minőségű IKEA-hangulat, a 9 colos, álló központi kijelző szinte minden funkciót magába olvasztott, az audiorendszer legfontosabb gombjai, és a jegesedésre, párásodásra megoldást nyújtó kapcsolók maradtak meg a fizikai valóságban. 
Ebben a fekete-szürke színösszeállításban egész ingerszegény, de fabetéttel, barna bőrrel már sokkal barátságosabb, gondoltam az első pár nap után. Idővel viszont felfedeztem a részleteket,  a finoman munkált, fekete cukorkákra emlékeztető kapcsolókat, a gyönyörű, keret nélküli visszapillantó tükröt, az apró svéd zászlót az anyósülés oldalába varrva. 

Még szokatlan látvány a funkciógombok szinte teljes eltűnése. A beltér zseniális, sok hosszú téli éjszakát tölthettek azzal, hogy minél egyszerűbb, de mégis otthonos ívből, minőségi anyagból pakolják össze.

A leheletnyi különcségek kategóriájába tartozik a két ülés közé költöztetett indító-kapcsoló. Mintha csak a megboldogult Saab hasonló megoldása előtt akarna tisztelegni a Volvo, de itt slusszkulcs helyett elég elfordítani a gyémántmetszetű pöcköt a Start felirat felé, és csodálni ahogy digitális élettel telnek meg a sötét kijelzők. 
Ezek az XC90 központjai, és a Tesla Model S után végre van egy olyan típus a piacon, ami a táblagépek, okostelefonok esetén megszokott könnyű, kényelmes irányíthatóságot, kezelést nyújtja. 
Az infravörös mozgásérzékelőkkel szerelt rendszert bármivel bökhetjük, minden érintésre reagál, két ujjal nagyíthatunk a térképre, és a képernyőkön szereplő funkciók elhelyezését is a telefonokon megszokott fogd és vidd módszerrel testre szabhatjuk. 

Két személlyel ekkora rakodóteret kapunk, katalógusadat szerint 1868 liternyit.

Elsőre szokatlan, bonyolult, rengeteg a funkció, néha logikátlannak tűnik az elrendezés, de pár nap alatt kiismerve rájövünk, hogy a rejtett menüket elég állva, ritkán bogarászni. Az ismerkedési időszak lezárultával marad a szokásos légkondi-zene-navi hármas, ami viszont könnyen elérhető. 
Bár gyorsan működik, 2-3 bökéssel állítható, a szellőzést kár volt a virtuális világ részévé tenni, a hőmérsékletet, ülésfűtést szabályzó funkciókat gyakran vakon, érzésből állítjuk, erre pedig esélyünk sincs a teljesen sík felületen. 
Az első sor felesleges extrája az elektromosan nyitható kesztyűtartó. Így nincs a minimalista dizájnt megbontó, buta kilincs, helyette érdekes hanggal működő megoldás ejti le az ajtaját. Csak el ne romoljon soha. 

A csábító főzet egyik alapeleme a rendhagyó indítási mód, az Engine feliratú kapcsolót elfordítva kel életre a motor.

Hely bőven akad a második sorban, ahol az igényes klímakonzol alatt 220 voltos aljzatot is találunk. A három ülés távolsága külön állítható, ennek a sínrendszernek köszönhetően az opciós harmadik sorba (490 000 Ft) könnyű a bejutás. 
Szükségmegoldásnál többet nyújt ez a két ülőhely, ráadásul használható csomagtér marad mögöttük, pontosan 314 liter+szükség-pótkerék, ha csak a poggyászé a főszerep, akkor pedig 1868 literig bővíthető a rakodótér.

Milyen vezetni?

Az első napok szinte csak a biztonsági, kényelmi rendszerek próbálgatásával teltek, annyi asszisztens, segéd áll rendelkezésünkre, hogy fejből felsorolni is nehéz, nemhogy vezetés közben figyelni, hogy melyik mire figyel helyettünk. 
Mint a mai F1-es pilóták verseny közben, mi is egyre kisebb százalékban figyelünk a vezetésre, helyette a felvillanó üzeneteket, fényeket lessük, menüket böngészünk, felbukkanó ablakot okézunk le. 

Itt látjuk, hogy épp melyik biztonsági rendszer aktív, és melyik nem, az ikonokat szabadon mozgathatjuk. Kezelése megszokást igényel.

A hét második felére sikerült olajozottan működtetni a rendszereket, belőni a dugóban araszoló automatikát, nem keverni a táblákat is figyelő adaptív tempomattal, eltüntetni a néha ok nélkül felbukkanó, négy kamera képéből 360 fokos képet alkotó parkolóradart. 
Túllendülve a digitális védőháló finomhangolásán, a Volvo XC90 ezzel a kétliteres, négyhengeres motorral megmutatja, milyen a márka jövője. Arctalanul erős. Azt régen tudjuk, hogy nincs többé V8, leáldozott az öthengeres dízelek korának. A D5 csak teljesítményszintet jelöl, minden motor négyhengeres, kétliteres. 
Ezért szomorú az autórajongó, a fejlesztőmérnök, viszont boldog a gazdasági vezető és a részvényes. A vásárlók zömét pedig rohadtul nem érdekli, mit rejt a zselésen puha borítás a motortérben. 

Mi nyeli el a dízelmotor jellegzetes hangját? Például ez a finom habszivacs motorburkolat.

Erőből nincs hiány, bődületes ahogy megindul a közel kéttonnás svéd SUV, 225 lóerő, és 1750-es fordulattól 470 Nm nyomaték már a több mint elég kategória, ennyi erővel bátran bármit utánaköthetünk, amit csak a KRESZ megenged. Padlógázzal 7,8 másodperc telik el százig, a tengernyi habszivaccsal némított blokk közben távoli kerregéssel jelzi, hogy ott ül valahol a két első torony közti hatalmas űrben. 
Erejét nyolcsebességes automata viszi mind a négy kerék felé, a kézi változat teljesen kikopott a kínálatból. Kényelmesen kapcsol, néha lehetne élénkebb, egy nagyobb lökettérfogatú, kevésbé feltöltött motorral harmonikusabb párost alkotna. 
Kanyargós utakon meglepően agilis az XC90, elöl dupla keresztlengőkaros, hátul többlengőkaros megoldású, jól eltalált geometriával rendelkező futóműve eltünteti a billegési hajlamot, az autó nagy sebességű 80-90 km/órás kikerülési manőver közben is könnyen uralható marad. 

A feszes, jól hangolt futóművel tömege ellenére meglepően könnyed a Volvo XC90.

Kormánya nagyon könnyen jár, kevesebb rásegítéssel még jobban lehetne érezni az útról érkező jeleket, de hát nem sportautó ez. Viszont nem is terepjáró, ez a feszes hangolás pattogásba megy át ha hepehupás útra tévedünk. Azért a telekre kimegy, főleg a légrugós felfüggesztéssel (819 000 Ft.), ami off-road módban 26,5 centiméterre emeli a hasmagasságot. 
Ahogy ez elvárható, szinte sebességtől függetlenül csendes az utastér, és a bő egymillióért kínált Bowers&Wilkins hifi nélkül is brutálisan jól szól az audiorendszer. Autópályán nincs is más dolgunk, mint bekapcsolni az asszisztenssereget, és egy kamion mögött bandukolva készülni a következő tehetségkutatóra. 
Ekkora testhez és teljesítményhez mérten kellemes meglepetés a 8,4 literes tesztfogyasztás, amit finomkodás nélkül hozott az XC90.

Hibák és árak

Friss autó, az utolsó csavarig új konstrukció, így akadnak sorjás részletek, rossz úton nyikorgó hátsó ülés, a kilincs érintésére nehézkesen aktivizálódó központi zár. Legbosszantóbb a jobb első ülés nyomásérzékelőjének hibája volt. Hiába ült ott utas, nem működött az ülésfűtés, és az övet kikapcsolva sem kezdett pánikolni az autó.
Valószínűleg a gyár által már bejelentett visszahívás hibája bukkant fel itt is. “Az első ülésekbe épített kábelkötegek egyikének esetleges meghibásodása. A nem megfelelő összeszerelés következtében bizonyos gépkocsikon előfordulhat, hogy a kábelkötegeket úgy építették be, hogy az a kábelek szigetelésének sérüléséhez vezethet. A kábelköteg sérülése esetén előfordulhat, hogy az első ülésekbe beépített oldallégzsákok nem rendeltetésszerűen üzemelnek.”

A hatalmas hűtőrács a felszereltségi szintet is jelzi, a rendelt csomagnak megfelelően változik.

A típus jelenleg két motorvariánssal kerülhet forgalomba, a D5 öt üléssel 15 370 000 Ft, a T6 17 350 000 Ft, a hamarosan érkező T8 Momentum pedig 22 240 000 forintba kerül majd. Legfőbb ellenfele a szintén idén debütáló, apait-anyait beleadó Audi Q7. Kezdőára borsosabb, 17,9 millió, de többet is ad, mind hengerben, mind lóerőben, a 3 literes TDI V6-os 272 lóerőt termel. 
A Volvo XC90 D5 AWD Kinetic (225 LE – 14 930 000 Ft) konkurensei: Listaár
Audi Q7 3.0 V6 TDI DPF quattro tiptronic (272 LE) (új modell) 17 900 200 Ft 
BMW X5 xDrive 25d (218 LE) 15 545 000 Ft
Range Rover Sport 3.0 TDV6 S (258 LE). 19 364 000 Ft
Mercedes ML 250 BlueTEC 4MATIC (204 LE). 16 330 500 Ft
Ahogy az ebben a prémium kategóriában lenni szokott, pár pipa elég az extralistán, és máris összejön újabb 2-3 millió, panoráma-napfénytető 505 ezerért, vagy az adaptív tempomat kényelme 581 ezerért? Kemény döntések, aki belépne a második generációs XC90 tulajdonosainak klubjába, annak ezekkel kell megbirkózni.

Mellette – Ellene
  • Belül hatalmas
  • Kitűnő anyagok, fa-fém-bőr
  • remek hifi
  • csendes utastér
  • feszes rugózás
  • a rendszerek kezelése megszokást igényel
  • bosszantó apró hibák
  • csak mechanikus kormányoszlop-állítás
  • bizonyos helyzetekben lassú váltó
 

Szavazás

Hány pontot ér a digitális svéd SUV?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • v_gabe

    Különleges érzékre vall egy ilyen autót bolygatott talajon burjánzó gaz előtt lefényképezni még akkor is, ha mögötte tó illetve hegyek vannak.:)

  • demagóg

    Megőrjítenének az ilyen “apró” hibák, ha egyszer vennék egy ilyen új volvót 15 millióért…
    Amúgy rendkívül rokonszenves családi autó.

  • zoldfulu2000

    demagóg: a Volvónál el kell fogadnod hogy a piac leginnovatívabb legigényesebb megoldása kéz a kézben járnak legröhejesebb félmegoldásokkal. A régebbi volvókhoz kb 2013? óta van egy külön ambient lighting csomag ledes pohártartóval és ajtóvilgáítással, de senkinek sem jutott eszébe, hogy az olvasólámpánál (+kesztyűtartónál) lecseréljék az izzókat, pedig ezt már 2007-2009ben érdemes lett volna így kihozni (a Lexus ISben már 2006ban ilyen dögös olvasólámpák voltak). Mégis sok olyan dolgot tudnak a svédek amit a konkurencia nem, és nem állt meg a fejlesztés. De németes szemmel ezek a felemásságok érthetetlenek.

    Ettől függetlenül, az az XC90 nagyon dögös, és igencsak versenyképesnek hat. Az elődnek volt egy érdekes “réspiaca” (khm, 30.000 eladott autóval), a családi igényes és biztonságos SUV 7 üléssel. Közel sem olyan jó vagy dögös, mint egy luxus Q7 vagy X5, de árban kb fele annyiért kijött. De az áron kívül én nem éreteztem semmiben sem versenyképesnek, viszont ebben az árban más nem is kínált hasonló autót. A gyakorlatban azóta nagyon versenyképes tömegmodellek jöttek ki 7 üléssel (leginkább Koreából), szerintem több levegő lesz most a drágább szegmensben.

    Az azért meglep hogy mennyire szemmagasságban van az új XC90 és az új Q7. Sőt, mintha a Volvo komolyabbnak hatna.

  • DTF

    Eddig nagyon bejott az uj xc90 (csak es kizarolag t8), de ez az androidos nagyon tulbonyolitott kezeles… Teslae mennyivel jobb es gordulekenyebbb…

  • hova

    Minden erő ami kell egy családi autónak, hűvös elegancia, belső szolid feszesség, tömör, de elegáns külső mag, jól átgondolt motor, -nem szablya- egy elegáns igazi Svéd rapír. Egyéniség.

Napelemmel ilyen magasra még nem repültek

Napelemes repülőgéppel akar feljutni a sztratoszféráig egy svájci kalandor, mindössze pár hónappal azután, hogy két honfitársa a világon elsőként megkerülte a Földet egy energiáját kizárólag napelemekből nyerő repülővel.

F1: Nem semmi, kitől kapott levelet Rosberg

Nico Rosbergnek mindenki gratulált már első (és utolsó) világbajnoki címéhez.

Ennyien vezetnek ittasan itthon

Több mint tízezren csatlakoztak a felelős járművezetés fontosságát hangsúlyozó, “Soha ne igyál, ha vezetsz!” elnevezésű kampányhoz, amelyet húsvétkor hirdetett meg az Országos Rendőr-főkapitányság balesetmegelőzési bizottsága és a Diageo Kft.

F1: Doktori címet kapott Jenson Button

A Forma-1 2009-es világbajnoka a mai naptól doktori címmel is rendelkezik.

F1: Rosberg még visszatérhet

Gerhard Berger el tudja képzelni, hogy a meglepetésre visszavonult Nico Rosberg még visszatér a Forma-1-be a jövőben.

F1: Ricciardót feltüzelte Verstappen érkezése

Daniel Ricciardo úgy érzi, pozitív hatással volt rá, hogy Max Verstappen egyből futamgyőzelemmel debütált a Red Bullnál.

Lefokozás az útdíjszolgáltató botrányos ügyében

A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. közleményben jelentette be, hogy lezárta azt a belső vizsgálatot, amit az Index kedden megjelent cikke után indított.

Rendőrkanyar vakon, avagy mire jó a tolatókamera

Furcsa mutatványt eszelt ki a Nissan a Juke tolatókamerájának népszerűsítésére. Kérünk szépen, ne próbáld ki otthon!

Ecclestone: Rosberg világbajnok, de semmi több

A Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone szerint a visszavonuló Nico Rosbergre nem lehet a sportág egyik nagyjaként tekinteni, igaz, azért így is hiányozni fog.

F1: Még számolnak Hamiltonnal Abu-Dzabiért

Niki Laudával és Paddy Lowe-val ellentétben Toto Wolff azt mondja, nem süllyedt el végleg Lewis Hamilton szezonzárós lázadása, a következő szezon előtt tisztázzák az ügyet.

Újabb komolyabb áremelés a kutakon

A szerdai négy- és ötforintos emelés után pénteken is drágulnak az üzemanyagok.

300 ezer magyar autóban lehet veszélyes fék

Magyarországon 300 ezer autóban lehet veszélyes a fékrendszer a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) szerint.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.