Őrült spanyol: SEAT Leon ST Cupra

Teszt: SEAT Leon ST 2,0 TSI 280 DSG Cupra

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2015.06.24. 06.00

Két autó egy kasztniban. Ha akarom kényelmes, családi autó, de igény szerint akár üvöltő vadállattá is válhat.

Röviden – SEAT Leon ST Cupra

Mi ez?

Családi kombinak álcázott vadállat 

Mit tud? Tágas, kényelmes, praktikus és rettentően gyors
Mibe kerül? 9 837 000 Ft DSG váltóval
Kiknek jó?  Akik élvezik, ha egy szürke egérrel alázhatnak szénné szinte mindenkit

Feketében alig látszanak a jelleget adó vonalak, törések

Külső

A tesztparkba beállított kombi SEAT Leon kintről egyáltalán nem egy hivalkodó jószág. Láttunk belőle jóval puccosabbat is a nemzetközi menetpróbán, de a csillogó szemcsékkel megbolondított fekete ruhájában simán beleolvad a forgalomba, senki nem sejti, mire is képes. Feketében az élek, vasalások, a kasztni izgalmas vonalai szinte teljesen rejtve maradnak. Kár. Ha tehetik, ne feketében vegyék. Pár árulkodó részlet azért mégis lebuktathatja, hogy több van az autóban, mint ami látszik. Ezek közül a hátsó ajtó nagy Cupra felirata a legfeltűnőbb, de az orron, fenéken lévő apró zászlók, vagy a 19 colos felni mögül kikandikáló piros féknyereg is beszédes. Óriási szárnyat vagy légbeömlőkkel lyuggatott karosszériaelemeket, csillámporos pávatollat ne keressünk rajta, mert olyan nincs. Mehetünk is tovább, nincs itt semmi dráma.

Klassz a feneke. Nagyon klassz.

Belül

Itt is elmarad a meglepetés, nagyjából átlagos, tisztességesen megtervezett és összerakott VW-konszern-belsőt látunk, ismerős berendezési tárgyakkal, dizájnnal. A megjelenésében szolid, de a legtöbb puccos, főleg látványra menő sportülésnél sokkal használhatóbb, szerethetőbb a SEAT-é. Ebbe huppanunk, ha átlépjük a Cupra feliratú betéttel felcicomázott küszöböt. Van igazi, állítható magasságú fejtámlája, hagyományos megjelenése ellenére mégis prímán tart kanyarban és még a bundája is kellemes tapintású, nem belenedvesedős buta bőr. 

Spanyol VW

Műszerfalának mutatói függőlegesen lógva, 6 órától indulnak, és a sebességmérő szerénytelenül 300-ig van skálázva. Jól néz ki, de az elektronika 250-nél úgyis megállítja a mókát. Használhatóságban a Leon ST hozza a kombiktól elvárt szintet. Nagy, tágas, jól variálható belseje van, óriási 587, illetve lehajtott hátsó ülésekkel 1470 literes csomagtartója, ügyes üléshajtogató rendszerrel és minden egyéb extra felszereléssel a csomagtartóban, amire szükség lehet. Szatyorkampó, világítás, 12 voltos csatlakozó, rögzítőfülek stb.

Óriási csomagtartó, ügyes oldalzsebekkel

Hogy megy?

Veszettül. 280 lóerő csupán az első kerekeken, az már erősen súrolja az értelmetlenség határát. Ész nélkül taposva a gázpedált az autó nem is tud mit kezdeni ezzel az erővel. Illetve nem az autó, hanem a kerekek képtelenek a négytenyérnyi felületen úgy belekapaszkodni az aszfaltba, hogy ne elpattogó kerekek, és az elektronika szánalmas kerregése legyen a végeredmény, ha megpróbáljuk, lehet-e vele 6 mp alatt megcsinálni a 0-100-at. 

Adatlap

SEAT Leon ST 2,0 TSI 280 DSG Cupra

Őrült spanyol: SEAT Leon ST Cupra 1
Motor 1984 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény 280 LE
Nyomaték 350 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 6 sec
Végsebesség 250 km/h
Fogyasztás (vegyes) 6,6 l / 100 km

Ugyan a Cuprában van első differenciálzárat imitáló elektronikus segítség, de ez nagyjából annyira az igazi, mint kétszer 600 köbcenti szilikon a megfelelő helyen. Jó, jó, de minek…
Összesen egy helyen sikerült úgy gyorsulni vele nagyot, hogy csak úgy beletapostam a pedált a padlószőnyegbe. Az éppen épülő-szépülő 21-es úton, a frissen elkészült, koromfekete, recés és forró aszfalton. Megrakva gyerekkel, cuccal. Na, itt nem kapart el egyik kerék sem, nem izzadt le az elektronika, hanem csak süppedt mindenki az ülésbe, még az állandó, masszív gyerekordítás is keményen koppant a hátsó ablakon, hogy utána aléltan becsússzon egy időre a hátizsákok és a kajásszatyrok közé, jó mélyre. A gyerekek – három ülés simán befér hátra – alapvetően apró vadállatok, imádják ha az autóban jobbra-balra repülnek a végtagjaik, és tetszésüknek hangot is adnak.
Mások, nálam jóval tehetségesebb sofőrök persze máshol is képesek nagyon gyorsan menni a Leon ST Cuprával. Például a Nürburgringen. Ott nemrég éppen az Audi RS4 Avantot – négykerék-hajtással és 420 lóerőnyi teljesítménnyel – taszította le a trónról, így mostantól – ki tudja meddig – a Leon ST a leggyorsabb kombi, amely a Nordschleifén járt. 

6 órától startolnak a mutatók

A belsőben többfelé látható – küszöbön, kormányon, váltón, műszerfalon – zászlómotívum egy középkonzoli kapcsolón is feltűnik, amelyet megnyomva különféle, előre definiált menetprogram között lehet váltogatni. A beállított programok a kormányzásra, motorvezérlésre, kipufogóhangra, villanydiffire, és még a légkondira is hatással vannak. Cupra üzemmódban kapjuk mindenből a legőszintébb, legkeményebb beállítást. Alapból hatfokozatú kézi váltóval érkezik az autó, a szintén hatfokozatú automatikus DSG váltóval 560 ezerrel többe kerül. Cserébe egy tized másodperccel jobb gyorsulást és kényelmesebb utazást, szabad jobb kezet kapunk. Kinek miért éri meg. 

Nagyon eltalált forma ez

Menet közben könnyen tetten érhetők a menüből válogatható különféle beállítások is. A keményebb kormányzás, futómű és a meggyőzőbb hang mellett a menetstabilizálót is ki lehet kapcsolni, méghozzá két lépcsőben. Ha túltesszük magunkat azon, hogy a vezetőülés nem süllyeszthető elég mélyre, akkor a Leon ST Cupra egész szórakoztató partner. Határozottan jó vele közlekedni, sportkormánya jó fogású, ugyan az elektromos kormányrásegítés dupla kotonként óv meg attól, hogy eleget érezzünk az útból, de a hosszú kombi kanyarban jóindulatú, és a plusz csomagtértől egy pillanatra sem érezni túlsúlyosnak. Cupra üzemmódban a váltó hátborzongatóan kapcsolgat vissza, nehéz lenne gyorsabban váltani nála. 

Gyors, kényelmes dolog a DSG váltó

Természetesen vezetőtámogató, biztonsági rendszerekkel is megtömték az autót, így többek között adaptív, távolságtartó tempomat, távolságifény-asszisztens – remekül vizsgázott, alig kétszer kellett belenyúlni, hogy éjszaka ne vakítsa el a szembejövőt az automatikusan felkapcsolt reflektor -, másodlagos ütközést elkerülő fékrendszer is került bele. 

Fogyasztás

Talán ez az első autó, amelyben meg sem próbáltam takarékosan vezetni. Minek. Minden egyes, akár csak 100 méteres szakaszon is friss jogsis hülyegyerekként viselkedtem vele. Még akkor is, ha csak 50-ig, 70-ig tartott a száguldás. Végül is sehol sincs a KRESZ-ben leírva, hogy hogyan lehet elérni a maximális megengedett sebességet. Nem is meglepő, hogy ezzel a környezettudatlan magatartással nem sikerült 10 liter alá menni a fogyasztással. De nem érdekel, minden forintnyi benzinért megkaptam, amit akartam. A 6,6 literes gyári fogyasztási ígéret hallatán mindenki csapkodja csak nyugodtan, két pofával röhögve a térdét.

VW, Škoda és SEAT embléma is mehet a kis karikába

Kinek jó?

Ha túl van rajta, vagy még csak közeleg a féléleti válság, és egy kanárisárga Porschét, valamint egy 18 éves maláj tündért nehezen tudna otthon bemutatni, mint frissen beköltöző új családtagokat, akkor inkább legyen csak egy Leon ST Cupra! Két autó egy testben. Ha akarom, békés, szeretni való anyuka, de ha úgy akarom, akkor üvöltő, gatyaszaggatóan temperamentumos latin szeretővé válik egyetlen gombnyomásra, és nagyjából mindenkit megesz, aki elé kerül. A gazdasági bevándorló maláj kisasszonyt így el is lehet felejteni. 
Konkurensek:
Márka/modell: Ár:
Skoda Octavia RS Combi (220 LE) 8 561 360 Ft
Ford Focus 2,0 ST3 (250 LE) 9 430 000 Ft

Fekete autó, fekete belsővel. Fotózáshoz nem a legjobb párosítás

Mellette – Ellene
  • Eltalált forma
  • Praktikus, kényelmes belső
  • Nagy csomagtartó
  • Lehetne kívül-belül izgalmasabb
  • Túl erős motor

Szavazás

Szerinted hány pontot érdemel az őrült spanyol kombi?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • v_gabe

    280 LE, DSG, fronthajtás és csak 6 s-ot tudtak kihozni belőle? AWD-vel még csak csak ok lenne, de így nem túl acélos.

  • subtotal

    Négytenyérnyi felületen belekapaszkodni? Ahhoz nem összkerékhajtás kellene?
    20%-os kedvezménnyel reális az ára.

  • Gianniz

    Gabe, fizikáról hallottál már? Gyorsulást 0-160 0-200-on nézünk egyébként. Vagy 80-180, 60-160 között, stb. Ha 1000LE lenne, akkor se gyorsulna 0-100 5sec alatt, te.

  • v_gabe

    Gianniz: elméletedet nem kommentálnám bővebben…

  • menőmanó

    Tetszik ez az autó. Igazi báránybőrbe bújt farkas és még komolyan ki is használható (normál utastér, nagy csomagtér). A DSG szerintem nem az igazi, de szerencsére van hozzá kézi váltó.
    A 6mp-es gyorsulás valóban nem nagy szám, de nem feltétlenül az a lényeg.
    Igaz elég kellemetlen, amikor “megfingat” egy jóval gyengébb kis golyó a lámpától indulva, de akkor arra kell gondolni, hogy később úgyis leelőztem volna.
    Elég szánalmas, de ahogy látom van akinek ez a jó megoldás. :)

  • KoboldInside

    Nekem nagyon tetszik – amióta van, azóta meg mégjobban! :) Minden nap élmény vele!

  • demagóg

    hát az Auris középkonzolja sem egy szépség, de a seatnak sikerült alulmúlnia.
    A hátulja viszont tényleg szép lett.

    amúgy pöpec családi verda!

  • Gianniz

    Milyen jóval gyengébb kis golyó fingatna meg? A 0-100 azért annyi, mert elsőkerékkel kb. ez a max. Utána 30-40-től, ha megtapadt, megy, mint a rakéta. Ha meg ez kevés, ott az Audi RS3 367LE, és 4.1-et gyorsul állóból 100-ra. Igaz megvan az ára is.

  • Gianniz

    A 315LE-s szintén elsőkerekes Civic Type R ugyanúgy gyorsul. 40-140 7.7, 80-180 10.5. Állóból meg 5.X teteje papíron, 6.X alja a valóságban.

    http://www.zeperfs.com/duel5141-5669.htm

  • menőmanó

    Hidd el, egy A1 2,0 TFSI Quattro keményen odatenne ennek az Seatnak és szerintem nem csak 100-ig.
    A Hondával meg még nem vetették össze a szokott alapossággal, így az általad belinkelt adatok nem az általuk ténylegesen tesztelt méréseken alapulnak.
    Mellesleg köridőben ha jól emlékszem több mint 1mp-et vert a Civic Leonra.

  • Gianniz

    Állóból igen, mert 4X4, de a Cupra 120-nál utoléri, és utána meg lenyomja:

    http://www.zeperfs.com/duel4109-5321.htm

    Egyébként a kategória messze legdurvább autója az új RS3-as. Az 0-100 4.1-et megy, Porsche Turbo szinten gyorsul 100 felett is.

  • Kempelen

    Hínnye srácok, de ostobák vagytok itt páran. :-D
    Túl erős. Túl gyenge. Sz…s előtt 6,2, jó nagy kaki után 5.8….ezek ám a komoly dolgok.
    Oszt hányan próbálhattátok ki, hogy ilyen okosak vagytok? nem a bogaras ablakának a lemosását, hanem az autót? Mikor kerültök a közelébe annak, hogy ennyi zsét autóra költsetek? 300 ezret elkókányolt sz…okból toljátok itt páran az észt! Kemények vagytok!

    Jöhetnek a nagy történetek benedekelekek!

  • vezess-admin

    Kedves hozzászólók,

    kérjük a személyeskedés mellőzését. Köszönjük.

  • SeatAlteaFR

    SEAT fanatikusként mit is mondhatnék állat ez a kocsi :) ha ST Cuprát vennék feketében az tuti és kérném bele a feláras kagylóülést azzal még brutálisabb .. eltalálták szerintem ez 0-100 6s az 5 ajtós meg 5.7 ami szerintem igen jó eredmény ..

F1: Vettel nem készül a Mercedeshez

Sebastian Vettel azt mondja, nem pályázik Nico Rosberg megüresedett mercedeses ülésére, neki a Ferrarinál van dolga 2017-ben is.

Minden évben jön egy-egy elektromos Mercedes

Felső fokozatba kapcsol a Mercedes-Benz villanyautó-projektje: kilenc éven belül tíz vadonatúj elektromos modellnek kell piacra kerülnie.

F1: A Mercedes-főnök nem hajt Alonsóra, Vettelre

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff azt mondja, nem igazán szeretné elcsalni Sebastian Vettelt a Ferraritól vagy Fernando Alonsót a McLarentől Nico Rosberg helyére. Kimi Räikkönen nincs a képben.

34 évet vezetett jogosítvány nélkül a magyar férfi

Próbálkozott a vizsgával, végül nem jött össze, így 34 évig vezetett jogsi nélkül, most kapták el a rendőrök.

15 pusztítóan kontár módon tuningolt autó

Stílusérzéket és mértékletességet nyomokban sem tartalmazó autók Mekkmester-díjas tunerektől.

F1: Az év végéig meglesz Rosberg utódja?

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda azt mondja, nem akarják sokáig húzni a váratlanul visszavonuló világbajnok, Nico Rosberg utódjának kiválasztását.

Önvezető autóban gondolkozik az Apple

Komolyan gondolkozik az önvezető autó fejlesztésén az Apple, de ehhez a hatóságok és a többi fejlesztő segítsége is szükséges lesz.

Hihetetlen látvány a porban csapató 6-os BMW

Rallyautó bármiből lehet, még egy olyan luxuskupéból is, mint a BMW 650i.

F1: Valaki óriási ajándékot kapott Rosbergtől

A Red Bull-os Daniel Ricciardo szerint Nico Rosberg a visszavonulással valamelyik pilótának nagyon szép karácsonyi adott – nem valószínű, hogy az ausztrál lesz az.

Elektromos buszt álmodott meg a Škodák tervezője

A Czechbus kiállításon megtekintettük a csehek legújabb büszkeségét, melyet az a férfi tervezett, aki korábban Škoda buszokat is megálmodott.

F1: Rosberg vállalná Hamilton oktatását

Lewis Hamilton azt tervezi, hogy még 10 évig marad a Mercedesnél, és később már németül szólhat a márka hazai szurkolóihoz. A visszavonuló Nico Rosberg vállalná a nyelvtanári szerepet.

Csak egy darab készült ebből a Ferrariból

Dr. Rick Workman nem szeretett volna olyan Ferrarit, amilyen bárkinek lehet, inkább felkérte az olasz gyártót, hogy építsenek egyet csakis neki.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.