Röviden – Toyota Avensis 2015

Mi ez?

Alaposan átdolgozott, harmadik verzió a középkategóriás Toyota harmadik generációjából.  
Mit tud?BMW-dízeleket kapott, takarékosabb, biztonságosabb és csendesebb lett, de érezhetően javult a futómű is. És megmaradt könnyűnek.
Mibe kerül?Nyáron jönnek a megújult Avensisek, 6,5-10,1 millió Ft közötti listaáron.
Kinek jó? Leginkább nyugodt stílusban vezető, középkorú vagy annál idősebb férfiaknak válhat be.

Nehéz döntés előtt állt a Toyota a kiöregedő Avensis kapcsán: vagy leváltják egy nagyon sok pénzért kifejleszthető utóddal, amely az évi 40-50 ezres darabszámokkal ráfizetést hoz, vagy hagyják elsorvadni a hetedik éve piacon lévő típust, amely egyre kevésbé versenyképes a Mazda6 vagy a Passat mellé állítva.

Kompromisszumként a gyártó a meglévő autó másodszori átdolgozása mellett döntött. Az Avensis 1000 feletti alkatrészt érintő továbbfejlesztésekor több történt a szokványos modellfrissítéseknél.


Ebben a kategóriában évente nagyjából 850 000 autót lehet eladni Európában. Nincs már tömeges igény a klasszikus középkategóriás családi autókra, mint a Sierra vagy az évi 300-350 ezres darabszámokat elérő A Vectra idejében, de ezekkel az autókkal ma is lehet pénzt keresni és a Toyotának mifelénk mégiscsak ez a csúcsmodellje.

Design

Ebben a kategóriában itthon 90 százalékban, külföldön úgy 75 százalékos arányban cégek vásárolják az autókat. A flottavevők egy része nyugaton, főleg Angliában ún. user chooser. Ő olyan termelőerő, aki szűkebb-tágabb listából maga választhatja ki szolgálati autóját. Főleg őket igyekszik megfogni a markánsabb orr-rész, a hátsó lámpák fényíve és a belső térben érezhetően javított anyagválasztás. A minőségérzet a módosításokkal elérte a kategória átlagát.

Fejlesztések

Halogén alapfényszóró helyett LED-es fényszóró is rendelhető, kiegészítve automatikus távfény-működtetéssel, amely szembejövőt észlelve tompítja a fénykévét. Ebben a Toyotában is megjelenik a Safety Sense baleset-megelőző, illetve az ütközés sebességét mérséklő rendszer.

Kamera figyeli az utat az autó előtt, felismeri a táblákat is. 10 és 80 km/óra között automatikusan fékezve kerüli el a ráfutásos baleseteket vagy csökkenti az ütközés súlyosságát

Ennek része a táblafelismerés (előzni tilos és sebességhatárok), a sávelhagyásra figyelmeztető elektronika (nem kormányozza vissza a sávba az autót) és az ütközés-megelőzés. A berendezés 10-80 km/órás sebesség között automatikusan fékez, ha a vezető nem reagál a kocsi előtt felderített akadályokra. Mivel 30 kilométer/órával képes csökkenteni a sebességet, 30-ról állóra fékezi az autót, míg 70 helyett 40-nel rongyolunk bele az előttünk lévőbe. A fény- és hangjelzés 80-nál gyorsabban vezetve is érkezik, csak az önálló fékezés marad ki a programból.

Új motorok

Alapjaiban megváltozott a dízelmotor-kínálat a 2,2 literes motor eltűnésével. A 177 lóerős nagyon csekély darabszámokat hozott, mert azon a szinten kellett volna az automata is. A 150 lóerős 2,2 D-4D-vel együtt sajnos az automatikus váltó is kiveszik a dízelmotor mellől.

Szegényesebb lett a választék, a gyár törölte a kis darabszámú verziókat. Nincs többé automata dízel és adaptív tempomat sem

Mostantól kétféle dízelmotor lesz, a Toyota mindkettőt a BMW-től veszi. 112 lóerőt és 270 Nm-t ad le az ezerhatos, amely az eddigi kétliterest váltja le. 4,2 l/100 km átlagfogyasztást ígér a katalógus, ami 109 g/kilométer CO2-kibocsátást jelent. Ahol a széndioxid-emisszió alapján kell adózni, ott ez fontos érv. Nekem nem sikerült kipróbálni, kollégáim szerint tisztességesen helytáll a nagy karosszériában.

Nem lesz erősebb dízel Avensis?

Tavasszal beszélgettünk Száno Tecui úrral, a Toyota Motor Europe kutatás-fejlesztési alelnökével a BMW-motorokról. Részletek az interjúból.

Történik bármi egy BMW-dízellel, mielőtt beépítik egy Toyotába?

Alapvetően azonosak a motorok, mert partnerünk a fejlesztési folyamatba beépíti azokat a minőségi kritériumokat, amelyekkel a motorok megfelelnek a Toyota elvárásainak.

Átvesznek majd a 143 lóerősnél nagyobb teljesítményű dízeleket is?

Jelenleg ezt nem tervezzük.

Kik vehetik az Avensist a 112 lóerős dízellel a MINI-ből?

Az 1,6-os motor nem is olyan kicsi. Hétköznapi használatban nem korlátozza a vezetőt, bár 160 felett persze érezhetők a korlátai. De arra ott a kétliteres.

Fontos cél az autóiparban a súlycsökkentés. Van ebben bármi előrelépés az Avensis esetében?

Alapvetően maradt az eddigi súly. De az 1,6 literes dízelmotor 20 kilóval könnyebb az eddigi 2,0 D-4D-nél.

A beszélgetés teljes anyaga ide kattintva olvasható.

Mostantól eltér a dízelek és a benzines motorok olajcsere-periódusa. Előbbieké maradt egy év vagy 15 000 kilométer, a dízeleket elég évente vagy 20 000 km megtétele után márkaszervizbe vinni.

A kínosan régimódi monokróm helyett színes, 4,2 colos TFT-képernyő dobja fel a műszerfalat

A havi bérleti díjakat befolyásoló teljes tulajdonlási költség a nyújtott szervizintervallummal a kis dízelnél 15, a kétezresnél 20 százalékkal alacsonyabb. Konkrétan a karbantartás díja 5 év/150 000 kilométer használat esetén 503, illetve 533 000-ről 419-419 000 forintra csökken az új motorokkal, mert 10 helyett 7 szervizlátogatás esik erre a távra.

Milyen vezetni?

Én a nagyobbik, kétliteres dízelt vezettem. 143 lóereje és 1750-es fordulattól leadott 320 Nm nyomatéka hajszálra annyi, mint a korábbi Passaté. A szedán 9,5, a kombi 9,8 mp alatt van vele 100-on, és tényleg nemcsak papíron dinamikus vele az Avensis. Teljesítménye szép egyenletesen épül fel, a dízelhez nem szokott vezetőket a tapasztalatszerzési szakaszban megkíméli az ütésszerű lefulladástól.

Halk és kiegyensúlyozott autó maradt, de módosított futóművével vezethetősége is javult

Kellemes meglepetés volt, hogy az 1995 köbcentis dízelnek itt nincs olyan ronda hangja, mint a 3-as BMW-ben vagy a MINI Countrymanben. A 20d-k főleg városban kerepelnek csúnyán, még egy 5-ösben is, az Avensis viszont dízelként is kulturáltan működik.

Nagyon más karakterű a limuzinban kipróbált 1,8 literes szívó benzines. Nyomatékszegény motor, erősen kihúzatva, 5000 és 6700 között forgatva sem jó a gyorsulása, de nyugodt karakterű vezetők boldogan élnek vele.

Új a vörösréz díszítés a belső térben, ami az üléskárpitokon is megjelenik. A látványosabb belső főleg az autójukat maguknak választó flottavásárlóknak szól

Ha nem hajszoljuk, igazán harmonikus és szerethető vele az Avensis, nekem jobban is tetszett a dízelnél. Kifinomultsága fogott meg, egyenletes járása, surrogó hangja és összhangja a lágyan, pontosan kapcsolható váltóval. Autópályán a hatfokozatú váltós 1,8-as csendben siklik, igen alacsony fogyasztással.

Súlycsökkentés a középkategóriában*

Műszaki adatait olvasgatva tűnt fel, hogy kategóriáján belül az Avensis milyen könnyű. Két, a súlycsökkentést zászlajára tűző konkurenssel összehasonlítva a Toyota középkategóriás autója valójában hájmentes, csak a gyár ezt nem propagálja márkaértékként, mint a Mazda a Skyactiv-technikát vagy a Volkswagen a Passat súlycsökkentési praktikáit. A Volkswagen csak az alapmodell tömegét adja meg, így a jobban felszerelt, nagyobb kerékmérettel készülő modellekről a Passat esetében nem tudtunk adatot közölni.

TípusModellHosszTeljesítményÖnsúly
Mazda62,0 Skyactiv G4870 mm145 LE1300-1390
Mazda62,2 Skyactiv D4870 mm150 LE1410-1493
Toyota Avensis1,8 VVTi4750 mm147 LE1295-1380
Toyota Avensis2,0 D-4D4750 mm143 LE1395-1475
Volkswagen Passat1,4 TSI4767 mm150 LE1312-től
Volkswagen Passat2,0 TDI4767 mm150 LE1400-tól

*Minden esetben a lépcsőshátú modellek tényleges önsúlya, 90 százalékig töltött tankkal. Az EU-szabvány szerinti súly ennél 75 kg-mal magasabb (68 kg a vezető + 7 kg a csomag)

Tisztelve a szigorúan 120 km/órás svájci autópályás sebességhatárt 6,3 l/100 km fogyasztást írt ki a fedélzeti számítógép. Korábbi tesztünkön ez a motor kúton mérve 7,7 litert fogyasztott jóval keményebb iramban, nemcsak poroszkálva eszik keveset. A fokozatmentesen változó áttételű, CVT automatikus váltóval négy százalékkal lett takarékosabb ez a motor.

Újonnan a kétliteres dízel Avensis 8-8,5, az A8 4,2 quattro legalább 30 millió forintba került. Használtan hárommilliót kérnek mindkettőért. Az Avensis megbízhatósága és kiszámítható szervizköltsége nagyon jót tesz az értéktartásának

Az atmoszferikus benzines mellett szól kiszámítható szervizköltsége és megbízhatósága is, amit a használtautó-piac jó értéktartással honorál. Nemrég egy Weltauto-támaszponton láttam egymás mellett egy második generációs 4,2-es A8-as Audit és egy előző Avensist. Mindkettő hárommillió forintért várt vevőre, csak a V8-as luxusautó négyszer annyiba került újonnan.

Hibrid helyett új Prius

Autópályán hiányzott a távolságtartó automatika, az előttünk menővel együtt fékező és gyorsító tempomat. Ez a hasznos és igen kényelmes biztonsági extra korában elérhető volt, de csekély beépítési aránya miatt a modellfrissítéssel törölte a Toyota. Az adaptív sebességtartó nagyon sok finomhangolást igényel, ami nem rentábilis a gyártónak, így nem az elérhető motorváltozatokat bővítette, hanem kivette a gyártásból. Ez komoly visszalépés.

Kényelmesek az átdolgozott ülések. Továbbra sem állítható az ülésmagasság jobb oldalon elöl

Hibrid modell nem lesz. Ugyan volt már rá példa az előző Auris esetében, hogy meglévő modell gazdagodott hibrid hajtáslánccal, de ebben az ársávban az alsó-középkategóriás Prius a hibrid modell, amelyből idén év végén bemutatkozik a negyedik generáció. (A Prius IV 2016-tól lesz kapható, míg a hibrid RAV4 hazai értékesítése még idén elkezdődik.)

Árak

6 559 910 és 10 120 000 Ft közötti listaáron kapható az új Avensis. Előbbi az 1,6 literes, Live kivitelű limuzinra, utóbbi a 2,0 D-4D Executive kombira vonatkozik. A választékról és a pontos összegekről a galériában találtok képet.
 

Az Avensis-tulajok kiugróan elégedettek autójukkal és márkahűségük is átlagon felüli. Németországban a középkategóriában legjobb ügyfél-elégedettségi mutatókkal büszkélkedhet az Avensis

Átszabott felszereltségével jobb vétel lett az autó.  Nagyjából félmillió forintnyi tétellel bővült az Avensis felszereltsége, míg az áremelés 170 000 forint az elődmodellel összevethető verziók esetében, ha a flottavásárlókat érdeklő modelleket vesszük alapul. A megújult szériából az első darabok júliusban vagy augusztusban futnak be a márkakereskedésekbe az angliai gyárból.
Mellette – Ellene
  • Tágas belső tér
  • Átlagosra javított minőségérzet
  • Takarékosabb dízelmotorok
  • Finom járású, nagyon kiforrott benzinesek
  • Mérsékelt értékvesztés, várhatóan jó megbízhatóság
  • Kedvező ár/felszereltség arány
  • Kényelmes ülések, csekély zajszint
  • Agilisabb, stabil futómű
  • Pontos, jól kapcsolható sebességváltó
  • Mérsékelt önsúly: benzinesek 1295-1485 kg, dízelek 1380-1535 kg
  • Nyomatékszegény benzines motorok
  • Nincs ötajtós ferdehátú
  • Kissé magas üléshelyzet, állíthatatlan ülésmagasság az utas oldalán
  • A programból kivett adaptív tempomat
  • Nincs már dízelmotor automatikus váltóval

Milyen lett szerinted a másodszorra felfrissített Avensis?

2,160 szavazat - átlag: 6.7 (10-ből)

Milyen lett szerinted a másodszorra felfrissített Avensis?