BMW X4: szimpatikus kistestvér

Teszt: BMW X4 xDrive 28i

Szerző: Hamar Balázs levél küldés 
Dátum: 2015.06.16. 06.47

Az X4-es egy házon belüli sikeres modell kicsinyített mása, amely minden pozitív tulajdonsága ellenére is az X3-as sorsára fog jutni – másodhegedűs marad.

Röviden – BMW X4 xDrive 28i

Mi ez?

Kupés tetővel feltűnősködő szabadidő-autó.

Mit tud? X3-as kicsit sportosabban, alig rosszabb helykínálattal.
Mibe kerül? Jó sokba. A 28i alapára is 15 millió felett van.
Kinek jó?  Akiket zavar az X6-os mérete vagy arculata.

Abban minden racionálisan gondolkozó élőlény egyetért, hogy az X5-ös BMW túlságosan nagy a legtöbb élethelyzetben, a kupészerű X6-os pedig hasonló tulajdonságokkal bír, amellett, hogy a forma elég használhatatlanná teszi. Pont ezzel válik a kevésbé szimpatikus BMW-drájverek egyik kedvencévé, de ez legyen a márkaimázsért felelősek gondja. A vezetési élményben meglepően nagyot nyújtó csúcs SUV-modellek mellett viszont remek kompromisszum az X3-as és az arra épülő X4-es modell, utóbbiból most a 28i végződésű változat járt nálunk.

Masszívnak tűnik, és vonzza a tekintet


Külső

Feltűnő, csinosan lenyisszantott hátsója különbözeti meg a nagyjából 15 milliméterrel rövidebb X3-astól, méretei pedig a sokkal nagyobb darab X6-tól. A hatalmas BMW-vesék és a hangsúlyos lámpatestek azért így is kellően agresszívnak láttatják elölről nézve az X4-est, az emészthetőbb profilkép és a hátsó pedig könnyen elfogadhatóvá teszik azt máshonnan szemlélve. Mondhatni, egész szimpatikus a méret és az első benyomás az autóval kapcsolatban. Az amúgy csöppet sem aprócska, kupészerűen lejtő farú BMW-t érezhetően jobban tolerálja a környezet is. Ha az X6-os az agresszív férfi, akkor az X4-es egyértelműen annak barátnője, akit sokan megbámulnak, miközben kevésbé félnek a megtorlástól.

A praktikusságot kissé megcsonkító egyedi, erősen lejtő tetővonala egyben az X4-es különlegessége is, mivel hasonló kinézetű konkurens gyakorlatilag nincs a piacon egyelőre – a vetélytársak sokkal inkább az X3-ashoz hasonlítanak. Kérdés, hogy a laposabb far mennyire gátolja a hétköznapi használatot?

Mint egy BMW, se több, se kevesebb


Belső

Az X4-est jellemzően nem családi autónak fogják használni, bár meglepően alkalmasnak tűnik arra is. Hiába a kívülről alacsonynak ható karosszéria, a hátsó sor gyakorlatilag megszorítások nélkül használható 190 centiméteres magasságig, ráadásul megmaradt az ötszemélyes kivitel. A második sor ugyanolyan jól variálható, mint az alapokat szolgáltató X3-as szabadidő-autóban – a trükk az alacsonyabbra helyezett üléspadban keresendő. Utóbbi hosszú távon bosszulhatja meg magát, minden más esetben remek megoldásnak tűnik. Ezek után nem meglepő, hogy a csomagtér mérete sem kíván jelenetős kompromisszumkészséget (mínusz 50 liter), nagyobb különbséget csak ledöntött ülésekkel, tetőkárpitig pakolva tapasztalni, de ezzel nem lenne nehéz együtt élni egy alapvetően nem szállításra használt modell esetén. Sajnos a hátsó ajtókban nincs kulcsérzékelő, először az elsőket kell nyitni akkor is, ha hátra ültetnénk be a gyermekeket, tennénk be a táskát. Egy Opel Insignia vagy Renault Scénic képes arra, amire a prémium BMW nem.

Amatőr video a nagyon profi távolságtartó tempomatról. Állóra fékezi az autót és ha csak másodperceket állunk, gázadás nélkül is megy tovább a sorral

Az első sorból nehéz lenne megmondani, hogy milyen típusban ülünk: a műanyagok minőségétől a felszereltségen keresztül az ergonómiáig bezárólag igazi BMW az X4-es is, nem okoz gondot otthon érezni magunkat benne, sem az autó kezelése. A biztonsági és vezetőtámogató rendszerek gazdag kínálata szintén mind ismerős lehet az X3-asból, a tesztautónkba szerelt head-up kijelző, a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, vagy az álló helyzetre lassítani képes, nagyon jól működő aktív tempomat sem számít újdonságnak.

Sokkal filigránabb, kevésbe férfias az X6-oshoz képest a fellépése


Milyen vezetni?

Adatlap

BMW X4 xDrive 28i

BMW X4: szimpatikus kistestvér 1
Motor 1997 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény 245 LE
Nyomaték 350 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 6,4 sec
Végsebesség 232 km/h
Fogyasztás (vegyes) 7,3 l / 100 km

A 28i jelzés sajnos már régen nem hathengeres motort takar, és tulajdonképpen ez a tudat az egyetlen hátrány, amit a kétliteres turbómotornak felróhatunk. Csendesen indul és kiforgatva sincs erőteljes hangja a négyhengeresnek, amely csökkenti ugyan a vezetési élményt, de ezzel együtt is remek darab. A 245 lóerőt és a 350 newtonméteres nyomatékcsúcsot tökéletesen kezeli a nyolcfokozatú ZF sebességváltó – ha kell fürge, ha kell, viszonylag takarékos az X4.

Álló helyzetből 6,3 másodperc alatt gyorsul százra, amihez alaposan kell ugyan taposni a gázpedált, de erőlködésről szó sincs. Meglepő, hogy az 1250/perc fordulattól egészen 4500-ig kitartó maximális forgatónyomaték ellenére is egy szívómotor benyomását kelti inkább az összkép, szépen és könnyedén veszi a fordulatot a hajtáslánc minden egyes eleme. A 232 km/órás végsebesség is bőven elegendő, az 1845 kilós SUV ilyen menetteljesítménnyel a német autópályán sem kell szégyenkezzen – a kötelező összkerékhajtásnak köszönhetően gyakorlatilag évszaktól függetlenül.

Lehetséges konkurensek Listaár
Audi Q5 2.0 TFSI quattro tiptronic(225 lóerő) 13,97 millió Ft
Mercedes GLK 250 4Matic (211 lóerő) 13,52 millió Ft

A kellően direkt kormányzás és sportos futómű újra és újra meghazudtolja a BMW súlyát – nem úgy viselkedik, ahogyan egy hasonló méretű autótól számítanánk arra. Sportosabbnak hat valamivel az X3-asnál is, de csak pont annyival, hogy még ne tűnjön kényelmetlennek – ellenben jól tart a kanyarban, oldaldőlése is visszafogott. Apró negatívum, hogy tesztautónk az úthibákon gyenge, de azért hallható zörgést produkált az első futómű felől, főleg kanyarban.

Manőverezhetőségével nincs gond városi forgalomban sem, a közel 4,7 méteres hossz ellenére. A könnyen érezhető orral szűkösebb mélygarázsokban vagy parkolóhelyeken sem okoz komoly nehézséget a parkolás. Tolatásnál jó szolgálatot tesz viszont a kamera, mert a lecsapott hátsó alaposan megcsonkítja a kilátást hátrafelé.

Hasznos a tolatóradar, rossz a kilátás hátra.


Összegzés

Minimális helykínálatbeli hátránnyal, a vártnál jóval kellemesebb és használhatóbb darab a BMW X4, amely a remek automata váltóval és a kiváló motorral együtt nem csak a benzines pártiaknak ajánlott. A meglepően csendesen járó, erős kétliteres turbómotor dinamikus vezetési stílussal sem zabál vészesen, tesztünk átlagfogyasztása sok országúti és autópályás szakasszal 10,9 liter/100 km. Ezt országúton és autóúton akár 8,2 literre leszoríthatjuk, ha 100 körüli tempóval megyünk. Budapesten viszont 14,1 litert mértünk, de akit ez zavar, nyilván a dízelek közül választ motort. Egyedi formája és kialakítása miatt egyelőre az X4-esnek igazi konkurense sem akad, és az X6-osnál jóval visszafogottabb hatása miatt is szimpatikus darab – bár lehet, hogy pont ez gátolja majd elterjedését.
 

Mellette – Ellene
  • Jó futómű
  • Sportos vezetési élmény
  • Jó motor, normális fogyasztással
  • Az X3-asnál alig szűkösebb
  • Visszafogottabb az X6-osnál
  • Keményebb, rázósabb futóműbeállítás
  • Meglepetések nélküli utastér
  • Rossz kilátás hátrafelé
  • Magas alapár és extraárak


Szavazás

Hogy tetszik a csapott hátú X3-as?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • szaboata

    A kis(ebb) pénzű ízlésficamos sznobok megnyugodhatnak:rájuk is gondoltak.

  • PAlex

    20 millióért autót vásárlót mindennek nevezném, csak nem kisebb pénzűnek

  • apaarpi

    “Az X4-es egy házon belüli sikeres modell kicsinyített mása, amely minden pozitív tulajdonsága ellenére is az X3-as sorsára fog jutni – másodhegedűs marad. ”

    Elég sikeres “másodhegedűs” az X3, a német piacon 2013-ban több, mint 3-szor annyi fogyott belőle, mint az X5-ösből.

  • apaarpi

    Alex, az ilyen véleményeket,amire reagáltál, szerintem inkább ignoráld.

  • szaboata

    A gnóm kinézetű X6-os drágább,mint ez.Így ezt a kis(ebb) pénzüek veszik majd inkább.Ennyike…

  • demagóg

    Amennyire szép és arányos a 3-as, annyira nyominger ez az X4-es.

    Tehetős férjuraknak megvan mit ajándékozzanak az asszonykának.
    Lehetőleg fehérben és elsőkerékhajtással. :)

  • zoldfulu2000

    Ott a pont apaárpinál. És nem csak az eladásokban, kínálatban is igen erős az X3. Ez kb olyan mintha a 5ösra azt mondanánk másodhegedős a 7es mellett. Pedig nem…

  • apaarpi

    szaboata:
    Savanyú a szőlő, megértem én.
    Csak a késztetést nem, hogy hozzászólj, ennyire érdemit.
    Félreértés ne essék: nekem sincs ilyen autóm, se X6-osom.
    Bár ezt a példányt néhány hete az egyik vezess-es kolléga kedvességéből adódóan többekkel együtt vezethettem, elhozta hozzám, és tetszett.
    Nem tökéletes autó, de meglepően jó.

    Demagóg: Nincs az X4-ből sDrive, akkor most ne is vegyek az asszonykámnak? :)

  • szaboata

    apaarpi:A hozzászólásaimat eddig sem és ezután sem befolyásolja az,hogy érted-e a késztetést vagy sem.Ha a személyeskedés a kenyered,az a te problémád.A vélemények viszont lehetnek különbözőek,még akkor is,ha te nem szereted.
    A szőlő pedig egyáltalán nem savanyú,egyszerüen nem tetszik ez a műfaj.Jogom van hozzá,nem?

  • menőmanó

    apaarpi

    Ne vedd át esztelen kempelen szerepét!

  • apaarpi

    szaboata:

    Természetesen lehetnek különbözőek a vélemények, ezért lehet az enyém az, hogy nem értem, ha valaki csak a tesztelt autó fikázása kedvéért ír egy cikk alá. Ettől még tedd meg nyugodtan máskor is :)

  • apaarpi

    menőmanó:

    Nem tudom, ki ő, nem ismerem a szerepét, de nem vehetem át, mivel én nem szerepet játszom.
    Csak a véleményemet szoktam leírni.
    Azt a jelződből látom, hogy te nem lehetsz nagy barátságban vele.
    Azzal viszont nem tiszteltél meg, hogy leírd, mi a problémád az én írásommal.

  • zoldfulu2000

    Ha csajsziként elsőkerekes X4est kaptál akkor te vagy Chuck Norris barétnéja… :) Mer más aligha kap olyat…

  • mtbe

    Az új X6-os egészen megtetszett, jót tett neki a modellfrissítés. Ezzel is hasonlóan vagyok, meg úgy általában a többi új BMW-vel.

  • mtbe

    szaboata
    Ezzel nem értek egyet teljesen: “ízlésficamos sznobok”
    Aki tényleg azért veszi majd, mert tetszik neki, akkor jó, de ha valaki csak azért veszi, mert a szomszédnak tuti nincs ilyen, hanem csak egy “avittas” formájú X3, az már tényleg sznobizmus és kivagyiság.

  • mtbe

    apaarpi

    :DDD

  • v_Tomi11

    A váltó etalon, a motort kiforgatva azonban jöttek belőle csúnya hangok (álló helyzetből rajt teljes gázzal). Emellett jött valami szélzaj az A-oszlop felől. A hátsó ajtón nagy üvegfelület van, viszont kicsi ablaknyílás, ezt megtoldja a magas övvonal (190 cm vagyok, de kikönyökölni nem tudtam az ablakon).
    Ezekkel ha valaki megbarátkozik, kap egy minőségi és összességében tetszetős autót.
    (Az viszont nem megy a fejembe, hogy annyit eszik, mint a 3,6 szívóbenzin a hétszemélyes buszomban…)

Ez most a legjobb Suzuki!

Jó vezetni, alig eszik, igényes és komfortos belül, szép kívül. Ez most a legjobb Suzuki – pontosabban ez lehet, ha az ára is van olyan jó, mint a kocsi maga. De vajon van-e?

Ésszerű szabadidőautó: Dacia Sandero Stepway

Jó árával, vállalható megjelenésével és élvezetes motorjával a Dacia Sandero Stepway valószínűleg a legolcsóbb szabadidő-autó.

Olyan kis drága!

Tolatókamera is van benne. TOLATÓKAMERA! Három méter hetvenhez! Meg sávelhagyás-jelző. És színre fújt ajtóbehúzó. Hát csoda, hogy több mint ötmilliót kérnek érte?

Volkswagen Golfok, a legerősebbtől a legtisztábbig

Megújult Golfokat próbálgattunk, a legerősebb benzinestől a konnektoros hibriden át a villanyhajtásúig

300 km/h fölött hasít az új Alpina kupé

Bemutatta legfrissebb újdonságát az Alpina. A B4 S Bi-Turbo a BMW M4 költséges alternatívája.

Nincs ma ennél menőbb Porsche az interneten!

Aligha létezik még egy ilyen Porsche 911 Carrera RSR 3.8-as a világon. Kívánatos patina, merész színek és 10 futott kilométer.

F1: Milliárdos veszteséget hoz a szabálymódosítás

A Force Indiánál a legkevésbé sem örülnek a versenyzői nevek és rajtszámok megjelenítéséről szóló szigorításnak, dollármilliókban mérhető veszteséget jelenthet az újítás.

Autógyári munkásnak állt a Facebook-vezér

Mark Zuckerberg a Ford dearbroni gyárában járt, ahol még a munkából is kivette a részét a Ford F-150-eseket előállító üzemben.

F1: Háromtizeden belül a Mercedes, a Ferrari és a Renault

A Nemzetközi Automobil Szövetség számításai szerint három gyártó erőforrása egyenlő szintre ért, csak a Honda van lemaradásban.

Így lopnak el pár perc alatt egy X5-ös BMW-t

Pár perc alatt lopnak nagy értékű autókat Angliában, a módszer végtelenül egyszerű.

F1: Vettel szerint kamuzik a Mercedes

Sebastian Vettel nem hiszi, hogy a Mercedes tényleg annyira lassú Szocsiban, mint péntek délután mutatták. A ferraris német szerint az időmérőre gyorsak lesznek Hamiltonék.

F1: Ecclestone átvágott minket!

A Maláj Nagydíj igazgatója, Razlan Razali kiosztotta Bernie Ecclestone-t és a Forma-1 új tulajdonosát is.

F1: Vettelék taroltak, a Merci nem bír a Ferrarival

Komoly munka vár a Mercedesre péntek este, ugyanis a Forma-1-es Orosz Nagydíj második szabadedzésén meg sem tudták szorítani az új szocsi körrekordot futó Ferrarit.

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

F1: Hamiltont felzaklatta a lábát elveszítő tini

Lewis Hamiltont nagyon megérintette Billy Monger doningtoni Forma-4-es balesete.

F1: Büntetések felé tart a Ferrari?

Gyanús, hogy a Ferrari nem fogja kihúzni a szezon végéig a szabályok által engedélyezett számú erőforrás-részegységgel.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.