A Renault szabadidőautó-inváziójának újabb harcosa

Vezettük: Renault Kadjar

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2015.06.12. 06.00

A Captur és az új, a régihez kicsit sem hasonlító crossover Espace után most itt a Kadjar, ami műszakilag Nissan Qashqai, kicsi, de erős motorokkal, Renault-emblémával.

Röviden – Renault Kadjar

Mi ez?

Kompakt szabadidőautó, a Nissan Qashqai Renault-emblémás, Renault-bútorozással berendezett klónja
Mit tud? Korszerű forma, korszerű szolgáltatások, kicsi, korszerű motorok, 4×4 és automata váltó is rendelhető hozzá
Mibe kerül? Hivatalos árlista még nincs, 5,3 milliós alapártervről hallottunk pletykát
Kinek jó?  Aki Golf-kategória helyett azonos áron nagyobb teret és jobb földutas kihasználhatóságot akar

A Renault a Daciával szerzett tapasztalatait hatékonyan hasznosítja alapmárkája új modelljeiben is. Gazdaságos gyártás, helyenként ugyan olcsó, nem túl igényes megoldások, de kellemes árral kompenzálva: a recept működni látszik. A Renault tömegmodelljei sosem azok, amelyekről az adott kategóriában himnuszokat írnának az újságírók, ellenben ezek azok a bezzeg-autók, amit egy német vagy japán autó mellé oda lehet tenni: nézd csak, van ám új, szép, ugyanekkora kocsi korszerű motorokkal, sok extrával olcsóbban is. A Kadjar árát még nem ismerjük, de a kompakt szabadidő-autók gyártói helyében kicsit remegnék most, mert ugyancsak felkészült harcos érkezik a küzdőtérre.

A Qashqainál nyurgábbnak, befejezettebbnek tűnik a Kadjar formája


Adieu, Koleos, Bienvenue, Kadjar!

A Koleos szó valami mentaféle növények összefoglaló neve, a Kadjar (vagy Qajar) viszont egy harcos türkmén törzs neve a mai Azerbajdzsán és Irán tájékáról. Menőbb, mint egy gizgaz, ugye? Hát, az új kocsi is menőbb, mint a régi.

A Renault-Nissan-szövetségben közösen fejlesztett műszaki alapokon számos testvérmodell fut már. A Renault Kadjar, ami elvileg méretben, funkcióban a koreai stratégiai partner, a Samsung által fejlesztett Koleos utódja, szinte tökéletesen megegyezik a Nissan Qashqai-jal, egy kis franciás dizájnnal feldobva.

A Kadjar minőségérzetben, tömörségben a Koleosnál egy kicsit kevesebbet mutat, de megjelenésében, hangulatában sokkal vagányabb, korszerűbb, légiesebb. Az új kompakt SUV a Captur és az egyterűből szabadidő-autóvá változott Espace között foglal helyet a márka kínálatában.

A Qashqainál nyurgábbnak, befejezettebbnek tűnik a Kadjar formája


A Samsungból átemblémázott Koleos volt a Qashqaiból átemblémázott Kadjar elődje a Renault-palettán


A Kadjar szebb, nem vitás


Forma

A Clióval mutatkozott be az a Renault-pofa, ami a most tetőző hullámban jellemzi a márka autóit – a Kadjar sem szakad el az Espace, Zoe, Captur hangulatától. Lágyan domborított lemezek, játékosan hajlított övvonal, lejtős tetősík, az ajtólemezekbe beleharapó műanyag betét és nem túl keményen húzott, finoman agresszív, az audis-fordos német trendtől markánsan elütő lámpák, ezek határozzák meg a Kadjarról kialakított első benyomást.

Kellemes megjelenésű, arányos, helyes autó; enyhén orrnehéz, de valahogy kerekebbnek hat, mint a túlontúl sportosnak szánt, túlontúl rövid hátsó traktusú Qashqai. Egy furcsa baki azért van a kocsin: mégis, hogy gondolták ezt a magzatburkot áttörni készülő iker-Mégane RS-szerű sportkipufogópárt?

Furák a kitüremkedések alul, mintha épp meg akarna születni egy pár Mégane Sport kipufogó


Utastér

Egy drágább, nívósabb, elektromos ülésállítású, BOSE-hifis változatban és egy fapadosabb, textilkárpitos kocsiban is ültünk. Mindkettő tetszett, bár mindkettőben ott volt a mai Renault-kra jellemző olcsó egyszerűség hangulata is. Nagy, üres felületek maradtak díszítetlenül a műszerfalon, az ergonómia messze nem tökéletes, ugyanakkor a legfontosabb dolgok, a kormány-pedál-ülés háromszög, a váltókar elhelyezése rendben van. Csak a túl pufi fejtámla zavaró egy kicsit: visszasírtam a hajamat mindig birizgáló buta párna után a kacsaseggű Mégane jó kis szárnyas fejtámaszát.

A multifunkciós kormány mögött teljesen digitális műszerfalat látunk, ugyanazt, ami az Espace-ban is van. A virtuális műszeregység képe változtatható, aki numerikus kijelzőn szereti nézni, mennyivel megy, nézheti úgy, aki inkább a mutató megoldás híve, az is boldog lehet. Az egész cseppet sem gagyi, könnyen áttekinthető, logikusan felépített. Az érintőképernyős középkonzoli kijelzőn már könnyebb elveszni, kicsit túl sok funkciót akartak túl sok menüpont alá eldugni; egy navigációs beállítás és egy mobiltelefonról érkező audiostream összehozása között sokat kell zongorázni a kapacitív display-en.

Kissé sivár, fantáziátlan a beltér a Clióhoz, Espace-hoz képest


Magyarul is tudott a tesztautók menüje


A benzinmotor fordulatszáma hatodikban, 150-nél

A könyöklő alatt akkora az üreg, hogy két tükörreflexes fényképezőgép is elfér benne. A kesztyűtartó is öblös, az ajtózsebek nemkülönben. Élhető, tágas, kellemes autó a Kadjar; bár hiányzik belőle minden flancos rafinéria (asztalka, napvédő roló, hátsó szellőzőrostélyok), ezek nélkül is kitűnő családi szekérnek tűnik.

Bár összességében a Kadjar valahogy nem ugyanazt a tömörséget, tartósságot sejteti, mint az elvileg ugyanolyan minőségű Qashqai, a franciák pont azt a modult cserélték le, amit a Nissanban még szidtam: a butuska kapcsolós belső világítótesteket. A Renault-ban modern, szép kis belső lámpák világítanak éjszaka odabent.

A hátsó lábtér szűkebb, mint gondolnánk, és a 472 literes, 1478 literre bővíthető csomagtartó is messze elmarad a kategória királyaitól (Hyundai iX35:591 liter, Honda CR-V: 589 liter, másrészt viszont Ford Kuga: 481 liter. A Qashqai-tesót viszont felülmúlja 439 liter). Széltében viszont nagyon tágas a kocsi, az első könyöklőn nem ér össze sofőr és utasa karja, hátra pedig, úgy sejtem, nem lehetetlen egymás mellé bekötni három szilfidebb típusú gyerekülést.

Technika

A Kadjar semmilyen újdonságot nem hoz a Qashqai után. A 130 lóerőre húzott, immár Euro 6-os, 1,2-es turbós benzinmotor és az 1,6 literes dízel 130 lóerővel kerülhet a kocsiba, a másfél literes dízel a Kadjarban 110 lóerős. Más motor egyelőre nincs.

Egy 1,2 literes turbós benzinmotor, egy 1,5 és egy 1,6 literes dízel - ennyi a motorpaletta. A hatfokozatú dupla kuplungos automata csak a kisebbik dízellel rendelhető


A Renault is átállt a moduláris gyártásra, a Kadjar is csak egy modell ugyanabból a LEGO-készletből


A fronthajtású változatba is rendelhető a virtuális diffizáras ESP-program

Csak a nagyobbik dízel rendelhető a milliónyi Nissan és Renault modellből ismerős összkerékhajtással: alapértelmezésben az első kerekek hajtanak, a tárcsát Auto módba forgatva az első kerekek elforgása esetén legfeljebb 50% erejéig kapnak nyomatékot a hátsó kerekek az elektronikusan vezérelt központi kuplungon keresztül. Fix 4×4-re zárva 50-50% a nyomatékarány, de 40 km/h felett a rendszer visszaáll Auto üzemmódba.

Csak a kisebbik dízelhez kérhető viszont egyelőre automata váltó: egy hatfokozatú, dupla kuplungos szerkezet, amit nem tudtunk kipróbálni a zaragozai menetpróbán. 4×4-es, automata, erős Kadjar egyelőre nincs – furcsa, de hát a franciáktól nem áll távol a furcsaság.

Szolgáltatások

A Kadjar nem hoz forradalmat a vezetést támogató rendszerek terén. Ahogy a mai kommersz márkák új modelljeire jellemző, van, pontosabban felárért lehet benne egy-két izgalmas, a szalonokban mutogatható, látványos asszisztens (automata parkolás, táblafelismerő rendszer, sávelhagyást jelző berregés, oldalütközés-gátló rendszer, automatikus vészfékasszisztens, tolatókamera). Ugyanakkor hiányzik számos hasznos extra, nincs követőradaros tempomat, automata reflektoros LED-fényszóró, toronyóra, lánccal.

A korszerű vezetéstámogató elektronikák olcsóbb modellknél megszokott rendszerei rendelhetők a Kadjarhoz is: követőradaros tempomat, LED-fényszóró nincs

A hagyományosabb extrák terén is hasonló a helyzet; a kulcs nélküli nyitás-indítás és a kocsi mögül is lebillenthető háttámlák még ma is lenyűgözőek, ugyanakkor a motoros ülésállítás mellől hiányzik a memória funkció, a csomagtérajtót a legdrágább Kadjarban is kézzel kell csapkodni. Ebben az árkategóriában viszont még újdonság az elegáns, behajtható vonóhorog!

Vezetési élmény

Két kocsit próbálhattunk ki, a fronthajtású benzinest főként autópályán és városokban vezettük, a 4×4-es dízellel egy nemzeti park murvás útján csalingáztunk egy keveset. A különbség ég és föld, de nem a motorok miatt.

A 4×4-es verziót hátul teljesen független, multilink felfüggesztéssel szereli a Renault, míg a fronthajtású Kadjar alatt csatolt hosszlengőkarok dolgoznak. A piros benzines kocsi kipörgetve elég fürge a 13 mázsás tömegével, és lentről is jól megindult a modern kis turbómotorok alulról is dolgozó nagy nyomatékának hála, de maga a kocsi előre-hátra és oldalirányba billegésre egyaránt hajlamos, nem szélsőségesen instabil, de tipikusan a nem jól eltalált franciás futóművek tulajdonságait mutató autó. Az úthibákat sem viseli jól, egy-egy repedésbe beleremeg az egész bódé. A fék pedig túl hirtelen fogott, kisautósan bólogatott a Kadjar, ahogy a spanyol temperamentummal nyüzsgő városi forgalomban próbáltuk tartani a lépést. El lehet vele járni, persze, az ESP meg úgyis megold mindent, ha egy rutintalanabb sofőr túlvállal egy kanyart, de aki szeret és tud vezetni, sosem fogja igazán kedvelni ezt a kocsit.

Földúton nagyon kijön a különbség a primitívebb hátsó futóművű elsőkerekes és a multilink hátsó felfüggesztéses 4WD között

Az összkerekes, nehezebb dízel ellenben a komolyabb hátsó felfüggesztéssel kifogástalanul viselkedett a földúton is, aszfalton is. Még a féke sem volt olyan goromba, a murván meg-megúsztatva is stabil, kiszámítható, jóindulatú volt a kocsi. Az 1,6-os Renault-dízel pedig a mai kínálat legjobbjai közül való, szeret pörögni, de lent is nyomatékos, csendes és erős. A vezetni szerető autósok Kadjarja a 4×4-es Kadjar, bizony mondom néktek!

Hány a mennyi?

Sajnos egyelőre nem tudjuk, Magyarországon pontosan mennyiért adja majd a Kadjart a Renault. Az ártárgyalások még zajlanak a nagy Renault és a hazai importőr között, június végén lesz végleges az ár- és a felszereltségi lista. Ne mondják el senkinek, de valahol fél füllel úgy hallottuk: 5,3 millió körül várható majd az induló katalógusár – vagyis valamivel az ugyanolyan motorral kicsit gyengébb Qashqai alá lövi be a Renault a Kadjar árszintjét. Nem leszünk meglepve, ha tényleg így lesz: a Renault-tól, az olcsón árult, de egész jó kocsik gyártójától, nem is várunk presztízsárakat.

Szavazás

Hány pontot ér a tízből a Renault szabadidő-autója, a Kadjar?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • MC Pite

    Nekem speciel megint szúrja a szemem – a többi cikk képe között is messziről világít – hogy megint elcsúszott a fehéregyensúly. Valaki tegye már át AutoWB-ra…

  • hova

    “Aki Golf-kategória helyett…….”. Rémület.

  • mtbe

    alsó-középkategória

  • mtbe

    de lehetne Peugeot 308 kategória is…

  • mtbe

    Szép autó, elölről a legizgalmasabb, szerintem bőven elég ez a 3 motor.

  • Kanyaró Malvin

    Bármelyik autógyár áll is neki új modellt fejleszteni a Golfot nem tudják megkerülni. A legnagyobb európai autópiac kb. 40 éve vezető autója (kiv.talán 1980-at, amikor a W/S/C 123-as Mercedes győzött), piacvezető kategóriáján belül és összesítésben is Európában, összehasonlító tesztekben többnyire első, legyen az angol, német, magyar vagy csehszlovák újság. Ugyanez a 308-ra nem igaz.

    A Kadjar jónak tűnik és a design is csinos. A sok 6 körüli pontszámú autó után a 7,3 egész magas tetszési index.

  • hova

    Oly annyira egy utánzat áll előttünk, hogy már nem is érdekel senkit sem, mert aki/ami ötödiknek ér be a célba, már senkit sem érdekel. A kadjar is ilyen, sokadiknak befutott autó, csinosítgatva, alakítgatva. De mivel volt minta, nem sikerült rosszul, lehet őt is választani. Azért vannak még szerintem önállóan gondolkodó, alkotó márkák, aki hoznak teljesen új dolgokat, formákat, technikát és ezt prímán össze dolgozzák. Igaz, nem feltétlenül európai, de de “nálunk” is vannak azért, pl. angolok, svédek.
    Ha a cikk szerzője úgy gondolja, hogy a julcsika segge a legjobb a világon, akkor minden női domborulatot ahhoz viszonyít, de hál isten vannak még jó/más fenekű hölgyek is. Még jobbak is,szebbek mint a julcsié.

  • mtbe

    persze, tudom én hogy nem lehet megkerülni, elismerem, hogy milyen jó
    az összehasonlító tesztek viszont nekem nem sokat jelentenek, ott azért gyakori az elfogultság a Golf irányába
    szóval jó kocsi a Golf, de annyival drágább is és azért túl van dícsérve

  • Rácz Tamás

    Pite, ha ezt látod: egy Sony Alpha58-cal fotózol, EZ az AWB, bocs. Zárt térben, árnyékban muszáj tologatni, napsütésben meg ez a fehér, én már megszoktam :-)

  • Rácz Tamás

    Mármint fotózoK, melléütöttem.

  • oszkopeter

    Úgy látom a belső dizájnereket a legutóbbi leépítéskor elküldték…

  • hova

    Olyan,hogy Golf-kategória, nem létezik, csak egyeseknek.

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Csak a baj van a szigorúbb fogyasztási tesztekkel

Az emissziós tesztekkel szemben támasztott követelmények szigorításának lassított ütemezését kéri az Európai Bizottságtól az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

F1: A Merci hibázott, amikor rászólt Hamiltonra

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke egy interjúban azt mondta, hogy rossz döntést hozott az alakulat, amikor a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon gyorsításra kérte Lewis Hamiltont.

Kocsisor, ami Budapesttől a Balatonig ér

Ha egymás mögé állítanánk a 15 ezer autót, akkor a kocsisor Budapest határától majdnem a Balatonig érne – márpedig idén a Ford várhatóan ennyi járművet ad el Magyarországon.

F1: Alonso nem megy a Mercedeshez

Fernando Alonso felfedezője, menedzsere, “második apja”, Flavio Briatore azt állítja, hogy a spanyol biztosan nem megy a Mercedeshez 2017-re, tiszteletben tartják a mclarenes szerződést.

Leszavazhatják a Forma-1 megvásárlását?

A Forma-1 új tulajdonosaként emlegetett Liberty Media akár még ki is hátrálhat az üzletből, csak januárban szavaznak róla, hogy végigvigyék-e a felvásárlást.

F1: A McLarennek jövőre sem lesz főszponzora

A McLaren új főnöke, Zak Brown 2018-ra célozza az új névadó szponzor megszerzését. Nem lesz könnyű.

Így kell móresre tanítani a pofátlan porschést

Egy újabb közlekedő, akinek drágább az ideje, mint a többi autósé. Rutinosan előzte a sort, de most nem jött ki a lépés, mehetett vissza a startvonalra.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.