Röviden – Honda Civic 1,8 i-VTEC
Mi ez?A Honda alsó-középkategóriás ötajtósa, abből is a 9. generáció frissített kivitele
Mit tud?Egyedi külsővel, szívómotorral, japán hangulattal, kényelmes belsővel kecsegtet
Mibe kerül?4,8 milliótól indul a Honda Civic árlistája és 8,2 milliónál ér véget
Kinek jó?Akik szeretik a Honda Civic formáját, és hisznek a márkát körüllengő legendás megbízhatóságban
A 8. generáció óta nagy gondban vannak a Hondánál. Odatették magukat, mestermunkát alkottak. Emlékszem, forgattam, nézegettem a korabeli magazinokat, körbevizslattam ahogy megjelent az utcán az ŰR, avagy UFO-CIVIC.

Az átrajzolt első lámpatestek sokat segítenek abban, hogy levetkőzze unalmas fizimiskáját a Honda Civic.

Joggal ragadt rá a jelző, átgondolt, egységes formaterve 2006 óta sem vált unalmassá, a legszebb kommersz típusok Top 10-es válogatásába rendszerint bekerül. Egyedi kilincs, szamurájkard ívű lámpák, háromszög alakúra vágott kipufogónyílás. Szinte órákat lehetne sorolni a szemnek kedves részleteket, de jogosan merül fel a kérdés: miért kezdem egy 9 éves típus ajnározásával a ráncfelvarráson átesett, 9. generáció tesztjét?

Külső

Adatlap

Honda Civic 1.8 i-VTEC

Civicnek Civic, de nem elég Honda 1
Motor1789 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény142 LE
Nyomaték174 NM
Gyorsulás (0-100 km/h)9,4 sec
Végsebesség215 km/h
Fogyasztás (vegyes)6,1 l / 100 km

Mert tudni kell, hogy a siker nehéz örökség. Akárcsak a Fordnál az első Focus esetén, a japánok sem találtak rá a még attraktívabb megjelenés kulcsára.

Nem vállaltak újabb irányvonalat, inkább a bevált formával maszatoltak, felejthető eredménnyel, és így elveszett az a karakter, kisugárzás, ami megvolt a 8. generációnál.
Ez állt némileg helyre az idei év változásainak köszönhetően. Harmónia ugyan most sincs, de legalább már van arca a kompakt Hondának. Kicsit belpiacos, egzotikus és harsány, akár egy japán tévés vetélkedő, ahol a rajzfilmes stílus és a nyílt szexualitás keveredik furcsa egyvelegben.
Pár apróság kellett csak ehhez a hatáshoz. Az átszabott első fényszórók integrált nappali LED menetfényt kaptak, a mélyre nyúló  méhsejtrácsos első lökhárító hangsúlyosabb, sportos hatást kelt.
Erre jön zárásképp a tömör far, szintén LED féklámpákkal, átrajzolt lökhárítóval, és szélvédőt kettéosztó fekete “szárnnyal”, amit immár lehetetlen figyelmen kívül hagyni. Igaz, a tesztautó színe tompítja ezt a hatást, de ha megnézzük a nálunk járt, vörös karosszériaelemekkel vadított dízelt, akkor helyére kerülnek a dolgok.

Belső

A Honda Civic ajtaját kinyitva sem múlik a 8. generációs nosztalgia. A Star Trek-vezérlőpultokat idéző kavalkád és káosz maradt a műszerfalon, de a 9. generáció bemutatkozásával kigyomlált egyedi vonások idén sem tértek vissza. Pedig a szoknya helyett műanyaggal borított váltókulissza, a kormány mellé telepített klímapanel, a vörös Startgomb, mind-mind olyan dolog, amit visszasírok. És szerintem sok hondás így van vele, pláne, hogy ma már például lenne létjogosultsága az indítógombnak.

Még mindig kékben pompázik a műszerfal, a szemünk szempontjából jobb lenne a narancs, fehér, vagy akár a vörös árnyalat.

Azért a szinteltolásos műszerfal még mindig menő, főleg, hogy középen trónol a fordulatszámmérő. Ez nem holmi nagyzolás, ez az információ komoly fontossággal bír vezetés közben, de erről majd később.
Finomabb varrást, krómkilincseket, és egyéb apró, láthatatlan minőségi javulást hozott 2015 a Civic életében, az összeszereléssel eddig sem volt baj, a kormány vaskos, puha fogású, a váltókar kényelmes közelségben, minden a megszokott logika szerint elrendezve. Legszembetűnőbb változás a 7 colos, érintőképernyős központi kijelző. Akárcsak más gyártók, a Honda is rohanva igyekszik felkapaszkodni a mobilos integráció vonatára, de ebben az esetben nem jött ki jól a lépés.

Duplafedelű a csomagtér, de síkba nem tudjuk rendezni, a pakolást nehezítő perem mindig megmarad. Cserébe a méret hatalmas 477 liter.

Az egységen a Google Android két és fél évvel ezelőtti 4.0.4-es verziója fut, használata körülményes, és a menürendszer logikáját kiismerni sem pillanatok műve. Ráadásul még ebből az alapból sem egységes műszerfalból is kilóg, mintha egy igényes, de utólagosan beszerelt rendszer trónolna a középkonzolon.
Nincs gond a kényelemmel, az ülések oldaltartása kitűnő, vállmagasságban is érezhetően tart, az üléspozíció 184 centiméterrel magasnak tűnt, de nyilván ezt mindenki másképp érzékeli, és értékeli, van, aki kifejezetten szeret rálátni az autó orrára.

Ezt a megoldást, a felhajtható ülőlapot hátul kötelezővé kellene tenni!

Rendben van a helykínálat a hátsó sorban is, de itt nem a tágasság a legnagyobb trükk, hanem a könnyedén felhajtható ülőlapok. Ezt a trükköt kellene kötelezővé tenni, nem az ESP-t, így rengeteg fejtörést okozó tárgy szállítása oldódik meg, de ha ez sem elég, még ott van a a szegmens egyik legnagyobb csomagtere 477 literes térfogattal. Természetesen bővíthető, de a pakolást magas perem nehezíti.

Vezetés

Nincs szédítő motorválaszték, így kijelenthető, hogy a tesztautóban is szolgáló, 1,8 literes szívó benzinmotor az egyik legjobb választás (benzinesből emellett csak a 100 lóerős 1,4-es akad). Az R18A2 kódjelű blokk is a már sokat említett 8. generáció öröksége, 2006 óta szerelik ezzel a Civic modelleket. Igazi Honda-karakter, a változó szelepvezérlés minden előnyével és hátrányával.

Az Android alapú rendszer nehézkes, logikáját megszokni hosszú idő kell, és jól láthatóan kirí a környezetéből.

Igényli a turbós korszakban szokatlan, kíméletlennek tűnő pörgetést, legnagyobb teljesítményét 6300-as, legnagyobb 174 Nm nyomatékát 4300-as fordulaton adja le, így ha erő kell, akkor ebben a tartományban kell táncoltatni a fordulatszámmérőt. (Ugye, hogy fontos műszer?)
Ezt pedig a váltó gyakori zaklatásával érhetjük el, és mivel könnyen, pontosan kapcsolható darabról van szó, ez a városi araszolástól eltekintve nem terhes elfoglaltság. Sőt, ha ráérzünk arra a tartományra, ahol a 140 lóerő elcsíphető, akkor összeáll a kényelmes pedálrend, a könnyű, de precíz (2,6 fordulat ütközéstől ütközésig) kormány és a közeli, olajozottan járó hatsebességes váltó hármasa, és a navigációt felülbírálva mindig a kanyargósabb utat választjuk a térképen.

Nosztalgikus látvány, nincs hatalmas hangszigetelő borítás az 1,8 literes szívó benzines motoron

Bár a tesztautóból hiányzott az adaptív, állítható futómű, tisztán érezhető volt hogyan, merre mozdul az autó forszírozott tempónál. Bamba orrtolás helyett szépen fordult, és a kézifék is a hagyományoknak megfelelően működik, tehát ha olyan forgalmi helyzet akad, ami kívánja a berántást, a Civic nem okoz csalódást.

A Honda Civic életünket óvó biztonsági berendezései

Aktív városi fékrendszer – 30 km/óra alatt működik, a kis sebességű ráfutásos baleseteket előzi meg automatikus fékezéssel, amit villogás és sípolás előz meg az utastérben

Figyelmeztetés frontális ütközésre – Hasonló ez előzőhöz, csak ez nem fékez, és nagyobb sebességnél működik. Az előzővel ellentétben itt a sofőr maga állítja be, hogy az akadálytól/másik járműtől milyen távolságra jelezzen a rendszer

Automatikus távolsági fényszóró
– 40 km/óra felett lép működésbe, s annak megfelelően kapcsolja fel és le a reflektort, hogy milyen távolságban vannak a Tourer előtt haladó, és a szemből érkező járművek (személy- és teherautók, valamint motorkerékpárok)

Sávelhagyásra figyelmeztető rendszer – A gyári sajtóanyag szerint 64 km/órától működik, de a kopott felfestést nem mindig érzékeli, illetve néha a hosszirányú úthibát is felfestésnek érzékeli.

Táblafelismerő rendszer
– Egyszerre két táblát is képes megjeleníteni, ugyanakkor válogat közülük, csak az érdemi információt mutatókat vetíti elénk (pl. teherautóra vonatkozókat nem)

Holttérfigyelő – Szenzorjai 20 km/óra felett folyamatosan monitorozzák a vezető által nem látható környezetet

Ha viszont elbambulunk, és csak a gázpedált letaposva kezdünk előzésbe, abból nem lesz köszönet, az alacsony fogyasztást segítő fordulatszám-tartományban 1500-3500 között semmi sem történik. Ezt a műszerfal bal oldalán trónoló ECON gomb megnyomásával tetézhetjük. Ez a zombi üzemmód, ilyenkor az elektronikus gázpedál jelei csak tompán noszogatják a motort. Lehet, hogy segít spórolni, de az általam mért 7,4 literes átlag tökéletesen megfelel, cserébe, hogy nem kapok agyvérzést az agglomerációba hazaviharzók tömegében.

Honda Civic 2015

Kellően komfortos autópályán is, kategóriának megfelelő a zajcsillapítás, hatodikban is magas 3000 feletti a fordulatszám, ezt, és az ezzel járó duruzsolást el kell nézni a turbómentes motornak.

Költségek

Érezték Japánban, hogy a radikális nyolcas után túllőttek a célon, és a mezőny egyik legunalmasabb tagját ideje újra valamivel izgalmassá tenni. Most ennyire futotta, de a jelek biztatóak, a Type-R pofátlanul veszettnek ígérkezik, ha elég merészek, és a hamisítatlanul bizarr japán tuningkultúra több elemét is beépítik majd a jövőben, bizakodhatnak a márkarajongók. És bizakodunk mi is, a Honda gazdag múltja mindig a műszaki felfedezésekről, a határok feszegetéséről szólt, hátha most, az új NSX-szel, F1-es szerepléssel egy új korszak kezdődik.

A Honda Civic és 142 lóerő körüli, benzines vetélytársaiListaár, forint
VW Golf 1,4 TSI Comfortline (140 LE)6 760 440
Opel Astra ,4T Cosmo (140 LE)6 130 000
Ford Focus 1,6 SCTI (150 LE)6 255 000
Skoda Octavia 1,4 TSI Ambition (140 LE)6 153 380
Egyelőre viszont ez van, egy tartósságot ígérő, kulturáltan járó kilencéves benzinmotor, valamint egy tágas, jól variálható belsővel, nagy csomagtérrel rendelkező japán kompakt, 5 683 000 forintos alapáron.

Értékelés

Mellette – Ellene
  • Variálható utastér
  • Kényelmes ülések
  • Kitűnő váltó
  • Jó vezethetőség
  • Káosz a műszerfalon
  • Logikátlan multimédia rendszer
  • Nincs egységes arculata
  • Alacsony fordulaton nyomatékszegény

Te hány pontot adnál a kombi Civicnek?

2,491 szavazat - átlag: 7.1 (10-ből)

Te hány pontot adnál a kombi Civicnek?