Az isten szerelmére: miért titkolja a SEAT a Leon terepkombi valódi árát?

Teszt: SEAT Leon ST 1.8 TFSI X-Perience DSG - 2015

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2015.05.13. 16.00

Agyonextrázatlanul is komfortos, erős, de nem kihívás vele takarékosan autózni, óriási a csomagtere és még földúton is remekül teljesít. SEAT Leon X-Perience, reloaded.

Ez a teszt tulajdonképpen egy második rész. A SEAT Leon emelt hasmagasságú, egyszerre sportos és terepes hangulatú kombiját nemrég próbáltuk ki dízelmotorral és nagyon sok extrával, most egy szerényebben felszerelt, de így is vonzó benzines autóval folytatjuk a témát.

Röviden – SEAT Leon X-Perience 1.8 TFSI DSG

Mi ez?

4×4-es, DSG-váltós, erős benzines Golf kombi, kicsit megemelve, SEAT emblémával, olcsóbban

Mit tud? Csendben suhanni országúton, elboldogulni rossz utakon, könnyű terepen, hóban, egész jól fogyasztani benzinből is
Mibe kerül? 9,1 millió alapáron a 4×4-es, 180 lovas, benzines automata kombi,  a barna kocsi a képeken 9,9 millió. Mínusz másfél – részletek a cikkben
Kinek jó?  Aktív életet élőknek, akiknek a kombi tágas belseje mellett szükségük van 4×4-es hajtásra is és nem bánják, ha nem VW-embléma van a Golfjuk orrán

Lógatja a lábát egy kicsit: a kasztni nagyon merev, recsegés-hajlás nélkül bírja az ilyesmit


Lógatja a lábát egy kicsit: a kasztni nagyon merev, recsegés-hajlás nélkül bírja az ilyesmit


Dióhéjban az előzmények

A fullos dízel X-Perience-t szép és jó autónak találtuk, ami nem is csoda, hiszen műszakilag a lemezek alatt ez a kocsi az európai kompaktok mai etalonjának, a Hetes Golfnak badge engineered, azaz átemblémázott változata. A kétliteres dízel a hatfokozatú DSG-váltóval erős, nyomatékos, finoman hajtva hét liter alatt tartható fogyasztású autó volt, mely az összkerékhajtásnak és az emelt hasmagasságnak megfelelően akár földutas vagy téli használatra is kiválóan alkalmas.

Két nagy bajunk volt vele csupán. Egyrészt átsüt belőle a SEAT identitásválsága. A VW spanyol leányvállalata körülbelül az előző, még egész markáns Leon kifutása óta nem találja a helyét, ostobácska szlogenekkel próbálja valahogy megkülönböztetni németes érzelemmentességgel de spanyol emblémával árult autóit az anyamárkától. A másik probléma pedig az ár: 11 milliót egy alsó-középkategóriás autóért nehezen vesz be a gyomor a magyar gazdasági realitásban. Ennyi pénzért azért összkerekes, automata dízel kocsiból találni gazdagon alternatívát (hogy mást ne mondjak: itt ez a 184 lovas, 4×4-es automata Kia Sportage, nyolc és negyed millióért).

És most megkaptuk ugyanezt a kocsit benzinmotorral, az alapfelszereltséghez közel, szerényen extrázva, listaáron 9,9 millióért, tehát a tízmilliós lélektani határ alatt. Illetve még ennél is sokkal olcsóbban, csak erre nehéz rájönni, hála a SEAT hülye árpolitikájának.

Nem muszáj ám kérni a majdnem másfél millás kedvezményt, meg lehet venni a kocsit drágábban is, ha valaki szeretné


Extralistában a kedvezmény

A barna autó jelenleg 9 millió 80 ezer forint alapáron. A fapados X-Perience-ben is van számos érdekes tétel, amiért nem jellemző, hogy német kocsiknál ne kéne fizetni.

Adatlap

SEAT Leon ST 1.8 TFSI X-Perience DSG – 2015

Az isten szerelmére: miért titkolja a SEAT a Leon terepkombi valódi árát? 1
Motor 1798 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény 180 LE
Nyomaték 280 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 7,2 sec
Végsebesség 221 km/h
Fogyasztás (vegyes) 6,5 l / 100 km

Van benne hét légzsák, bluetooth-os rádió, öt colos, érintőképernyős menüvezérlés, automata klíma, fedélzeti számítógép, lehajtható kartámasz a hátsó üléstámlában, kanyarba bevilágító fényszórók, 17-es alufelnik, multikormány, tempomat. Az összes ablak elektromos és automata, az olyan dolgokról, mint az EU-s előírások miatt kötelező guminyomás-ellenőrzés vagy a menetstabilizáló pedig nem is érdemes külön beszélni.

Ezzel a csomaggal az X-Perience eleve elemelkedik a sima 4×4-es Golf (és a másik klón, az Octavia) kombi mellől. No persze már csak azért is, mert a Golf kombit a márka konfigurátora szerint pillanatnyilag egyáltalán nem lehet 4×4-gyel és benzinmotorral megvásárolni! Az Octaviát igen, ugyanezzel a motorral-váltóval, összkerékkel 7,9 millió a jóval szerényebb Ambition kivitel, viszont az automatikus árkedvezménnyel most csak 8,3 milla a szintén emelt hasmagasságú, terepes megjelenésű Scout, a Leon X-Perience-nél némileg kevesebb szolgáltatással (például érintőképernyő nélkül).

No de most jön a csavar. A SEAT egy “X-Perience-akció” keretében most 1,4 milliós kedvezménnyel árulja az autóit, ezt a kedvezményt az extralistában, a konfigurátor harmadik lépcsőjében kell kiválasztani. Így 7,68 millió csupán a benzines kocsi alapára. Ha felextrázzuk ezt az alapmodellt a barna tesztautó szintjére, 9,18 millió forintos új ár jön ki. És mi is van ebben a barna tesztautóban? Sávtartó automatika, nyolchangszórós hifi, navigáció, LED-es világítás (több mint 400 ezer forint a LED-fényszórós csomag ára), parkolóradarok, ülésfűtés, ilyesmi. Eléggé hájtek cuccok, ahhoz képest nem is drágán. Képzeljük el ugyanezt Audi-emblémával – na ugye!

Nem sok izgalmat ígér a konzervatív, tipikusan német műszerfal


Ez is csak egy Golf, egyetlen apró különbséggel: a Golfban nem hat órás állásból indulnak a mutatók. Ezt a kis sportos játékot megengedték a Seatnak


Alapáron is komfortos a hátsó traktus, a helykínálat pazar

Esküszöm, nem értem, miért csinálja ezt a márka importőre. A katalógusokban első látásra bő kilencmilliósnak tűnő kocsiról pár kattintással kiderül, hogy ja, akciósssan alig több, mint hét és fél. Vajon hány potenciális ügyfél nem megy be eleve a SEAT-szalonba, mert kilencmilliója nincs egy kompakt kombira, bár hét és fél még lenne? Hány cégesautó-vásárló nem nézi meg kilencmilliós kerettel ezt a gazdagon extrázott kocsit, mert elsőre 11 millásnak tűnik a márkaoldalon? Hány vevőjelölt lehet, aki meg sem adja az esélyt a Leonnak, hogy bebizonyítsa, milyen frankó a technika is a szép lemezek alatt?

Szerethető technika

Az 1,8 literes négyhengeres turbómotor ugyan temperamentumában nem ugyanaz, mint az egykori Győrben gyártott ötszelepes Audi-motor, a 1.8 R4 20vT volt – de azért nem rossz. A mai divat és mai környezetvédelmi elvárások szellemében tervezett motor kiegyenlítetten teljesít minden fordulatszám-tartományban, alul is dízelesen nyomatékos, de sehol nem érezni azt a brutális tolást, ami az igazi nagy élmény tud lenni a turbós-benzines műfajban.

Az állandó összkerékhajtás ugyan abszolút korszerű, ötödik generációs Haldex a BorgWarnertől, de azért egynyolcad tonnával megdobja a kocsi tömegét és persze veszteség is több keletkezik négy hajtott féltengelyen, mint kettőn. Szóval a kocsi a maga 14 mázsájával nem érződik 180 lóerősnek; jól megy, lehet vele előzni, de valahogy ez nem ugyanaz a 180 ló, mint ahogy az első generációs Leon Sportban volt annyi, az első tengelyen. Az a SEAT 7,9 másodperc alatt volt százon, ez 7,2 alatt, szóval fejlődés azért van jócskán, csak valahogy nemigen érezni. Nyilván benne van ebben a sterilségben az is, hogy rezgéstől, zajtól mentes, nagyon csendes autó az új Leon.

Az 1,8 literes turbómotor igazi mai termék: erős és nyomatékos, de a környezetvédelmi normák kiölték belőle az életet


Óriási a csomagtartó, jól lehet pakolni a nagy üres hasábba. 587 liter!!!


Kicsit izzasztó az alapáras üléskárpit, de komfortos az ülés

A hatfokozatú DSG gyors és okos, nehéz zavarba ejteni. A kormányszervó rásegítését is eltalálták, az igényes futóművel precízen irányítható a megemelt kombi. Jó vezetni ezt a Leont, na, de semmi különös, ez maradt az emlékem róla egy hét jövés-menés, egy tank benzin elégetése után.

Ez az 55 liter benzin egyébként meglepően sokáig kitartott. Lélekben felkészültem valami 9-cel kezdődő számra a sok városi jövés-menés és az előzgetős országúti használat mellett, gunyorosan mosolyogtam a 7,8 literes átlagértéken, amit a számítógép mutatott. Aztán alig győztem kérni a bocsánatot a kocsitól a benzinkútnál. 7,9 literre jött ki az átlag, ami nem több egy literrel a dízel változat fogyasztásánál. Bravúros.

Verdikt: ennyi pénzért nem is rossz!

A csendesebb motor és persze az alacsonyabb ár mellett a benzines X-Perience jobb vételnek tűnik a dízelnél, ami 900 ezer forinttal drágább. Mai áron ez a különbség az én tesztfogyasztásommal negyedmillió kilométerre elég a benzines nagyobb étvágyának kielégítésére.

17-es alufelni jár alapáron a kocsihoz, a képeken a feláras 18-as látható, 225/45-ös gumikkal


Érdemes megvenni a benzinmotorral: tök jól megy és kis odafigyeléssel nyolc liter alatt el lehet vele járni

A 7,7 milliós valóságos listaár mellett már nehéz vonzó konkurens modellt találni a terepes SEAT kombi mellé, még ha a kategórián kívül gondolkodunk, akkor is. Tényleg nem értem, miért nem a valós árral szerepelteti a kocsit a SEAT a katalógusokban – amennyire drágának tűnt 11 millióért a tetőablakos, Alcantara-kárpitos dízel a múltkor, annyira jó ajánlatnak tűnik egy alapáras benzines X-Perience akciós áron most.

Mellette – Ellene
  • Szép
  • Tágas
  • Dinamikus
  • Csendes
  • Nagyon stabil a 4×4-gyel minden körülmények között
  • Akciós árral remek ár/érték arány
  • Lélektelen dizájn, főleg belül

Szavazás

Seat Leon ST X-Perience 1.8TFSI DSG

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • Gianniz

    Azért egy ilyenbe jobban illik a dízel, a 2.0 TDI 150-es nem túlextrázva hasonló áron korrekt lenne.

  • Guevara

    Miért illik bele jobban a dízel?
    Automata váltó van benne, nem kell a kuplunggal finoman játszani, és a tolás is megvan a turbónak köszönhetően. Mit hiányolnál, a traktorhangot?

  • ACC.600

    messze van ez még a 7 milliós ártól is, nemhogy a 9 milliótól…..
    van még olyan aki csodálkozik a seat pusztulásán??? :)

  • Gianniz

    A 150-es VAG dízelnek semmiféle traktor hangja nincs, de ne zavarjon, az egyik legkúlturáltabb dízel (Olvass új Passat teszteket – ugyanez a motor.)

    És az 1.8 TSI-nél legalább 2 literrel kevesebbet zabál. Főleg ha nem 110-120-al guringázol vele A és B falu között. Városban pedig 9-10 liter alsó hangon. Másrészt a TSI/TFSI benzineseknek elég szar hangjuk van, alapjáraton teljesen dízelesen zakatol. (2.0 TFSI-m volt).

  • Gianniz

    De nyilván van, akinek jobb a benzines. Amúgy spritmonitor szerint a dízelek 6.2-őt fogyasztanak a valóságban, a benzines meg 8.3-at. Mo-n erre +1 litert érdemes rászámolni pl. Bp-en.

  • Kempelen

    ACC! Ezt a hülyeséget ne hangoztasd. Nem leszel rá büszke később.
    http://www.porschehungaria.hu/hirek/47_a_seat_eredmenyei_56_szazalekkal_javultak_2014-ben

    Arról nem a SEAT tehet, hogy neked nincs pénzed.

  • Kempelen

    Gianniz!
    Nem tudom milyen fos autód volt, de alapjáraton motorhang sincs szinte az utastérben…kint meg kit érdekel, hogy milyen a hangja?

    Ízlés dolga ez a benzin-diesel vita. Én a helyedben nem mennék bele. Nekem pl. mindkettő van, egyiket sem szeretem jobban a benne lévő motorotól.

  • hova

    Valóban nagyon kevesen vásárolják a Magyarok a Seatot, viszont feltűnően sok az új Opel!

  • v_Petya25

    Magánvéleméy: ez egy túlárazott fos.
    A konkurens oldal szépen körüljárta a TSI-DSG kombót, kár lenne magasztalni. :) Totál felesleges bele a 4×4, a DSG, a 180 ló és a VW fíling. Jóval 5 misi alatti indulóval, szerényebb kiállással talán venné valaki.

  • Gianniz

    Fos autód max neked van, okostojás. De volt 2.0 TFSI Audi motoros autóm 200LE gyárilag, 240+ LE chippelve. És alapjáraton, kívülről dízel hangja volt, mint minden TSI-nek. Húzatva meg bömbölt és zabált.

  • MC Pite

    Érdekes, mintha nem ugyanazt teszteltétek volna…
    http://totalcar.hu/tesztek/2015/05/15/seat_leon_x-perience_1.8_tsi_dsg/

  • mtbe

    Tegnap pont láttam egy Leont. Elég nagy a kontraszt a külső és a belső között. Kívülről tetszik, nagyon szépek a LED-es lámpák meg a kicsit Astrás forma, de belül elég silány. Nagyon jól mutatja az itteni kép is az olcsó műanyagokat.

  • mtbe

    Azért elég érdekes az európai sznobok gondolkodása. Elvárják, hogy az autó legyen fullextrás, rengeteg lóerővel de fogyasszon keveset és persze legyen olcsó.

  • mtbe

    Ha én erős kocsit vennék, nem zavarna ha sokat fogyasztana…

  • ACC.600

    kempelen!

    a seat nagyon gyenge kacatot gyárt. ezt a piac tükrözi.
    te meg egy kétségbeesett kislány nyavalygását tükrözöd.
    nem szégyen a veszteség, ha egyenes háttal viseled!
    attól nem fogok megijedni ha csikorgatod a fogad és közben folyik a nyálad, max hülyének nézlek…

  • hova

    Lélektelen ez az autó kívül-belül!

Ésszerű szabadidőautó: Dacia Sandero Stepway

Jó árával, vállalható megjelenésével és élvezetes motorjával a Dacia Sandero Stepway valószínűleg a legolcsóbb szabadidő-autó.

Olyan kis drága!

Tolatókamera is van benne. TOLATÓKAMERA! Három méter hetvenhez! Meg sávelhagyás-jelző. És színre fújt ajtóbehúzó. Hát csoda, hogy több mint ötmilliót kérnek érte?

Volkswagen Golfok, a legerősebbtől a legtisztábbig

Megújult Golfokat próbálgattunk, a legerősebb benzinestől a konnektoros hibriden át a villanyhajtásúig

Mit tud a leggyorsabb és a legmagasabb Škoda?

Először leereszkedtünk a siratófalon, majd bőszen kergettük egymást a versenypályán az új Škoda Octaviákkal. Persze nem ugyanazokkal a Škoda Octaviákkal.

F1: Ilyen, amikor Verstappen trollkodik

Max Verstappen rajongói csak egy életnagyságú bábúval akartak fotózkodni, de a függöny mögött bujkált az igazi is.

Ezzel a busszal új értelmet nyernek az éjszakai utazások

A Neoplan Skyliner hálóbusszal egészen más értelmet nyernek az éjszakai utazások. Sör és üdítő a hűtőben, a diszkrécióról pedig a kisfüggönyök gondoskodnak.

F1: Apucival motorozott a kis Räikkönen – fotó

Nem lehet elég korán kezdeni…

Megújult a legfiatalosabb Lexus

Még frissebb megjelenés, még gazdagabb technológiai tartalom, még teljesebb körű biztonsági arzenál a Lexus NX kínálatában.

A fehér oldalfalú abroncsok gyártása valódi kézműves meló

Öreg autókra új abroncs, avagy a veteránosok igényeit is ki kell szolgálni.

F1: Hamilton már nem is emlékszik Rosbergre

Lewis Hamilton végleg lezárta magában azt a fejezetet, amely a Nico Rosberg elleni, házon belüli csatájáról szólt.

F1: Kubica nem zárja ki a második debütálást

Robert Kubica egyre nyíltabban beszél arról, hogy újra megpróbálkozik a Forma-1-gyel.

Finom kis KRESZ-anomáliára bukkantunk Budapesten

Tudod mi az a három úttestű út és hogy hol van ilyen? Mutatjuk.

F1: A szabad gumiválasztást el lehet felejteni!

A Pirelli motorsportfőnöke azt mondja, kizárt, hogy teljesen a csapatokra-pilótákra bízzák, ki milyen gumit használ a versenyhétvégéken.

Csökken az üzemanyagok ára

Szerdán megáll az üzemanyagok árának emelkedése, a benzin és a gázolaj is olcsóbb lesz.

Ősszel jön az 1000 lóerős Mercedes hibrid!

Szeptemberben mutatja be eddigi legextrémebb autóját a Mercedes-AMG. A Project One több mint ezer lóerős lesz.

F1: Átírhatják a túl szigorú motorszabályt

A Forma-1 szabályait előkészítő Stratégiai Munkacsoport mai ülésén lazíthatnak egy motorszabályon, emellett a Honda hóna alá is nyúlhatnak a riválisok.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.