URAMISTEN, TIZENKILENCMILLIÓ!!! Egy Q3-ért? Hogy a fenébe?

Röviden – Audi Q3 fullfull, dízellel
Mi ez?Kis szabadidőautó, német perfekcionizmussal, műszaki, biztonsági és kényelmi fullextrával
Mit tud?Erős, gyors, összkerekes, automata, négy személynek kényelmes
Mibe kerül?11,9 millió az alapár, extrákkal a fehér autó 19 millió listaáron
Kinek jó? Ennyi pénzért csak a nagyon gazdagoknak, akik tényleg letojják az árcédulát, egyszerűen csak a legjobb kis SUV-t akarják maguknak, ami létezik

Az igazi luxus nem az, ha valaki megvesz valami drága dolgot. Az igazi luxus, ha valaki a drága dolgok közül is azt veszi meg, amelyik a legjobban kell neki, nem azt, ami a legjobban megéri. 11,9 millió a Design felszereltségű dízel quattro Q3 alapára, 19 felett van a fehér tesztautó listaára. És csaknem húszmillió forintot kifizetni egy Audi Q3-asért, egy olyan Audi szabadidőautóért, aminél még két nagyobb modell is van csak a márka portfólióján belül, elég nagy luxus.

Pláne, ha hozzátesszük, hogy a legnagyobb Q-szériás Audit, a Q7-est 233 lóerős, 500 Nm-es V6-os dízellel a kétliteres dízel fehér Q3 áránál majdnem ötmillióval kevesebbért el lehet vinni listaáron. Hát mi a fenét tud ez az új Q3, hogy ennyit el merészelnek kérni érte?

A hűtőmaszk körüli krómszegélyről lehet felismerni a 2015-ös modellt

Apró, de fontos változások

A tavaly év végi modellfrissítés nem hozott radikális változásokat a Q3-nak. A kis Audi crossover egyrészt megkapta a szokásos külső finomításokat: új fényszóró (felárért teljesen LED-es technikával), az indexelés irányába futó fényű index hátul, pár kis morcosító beavatkozás itt-ott. Új a hűtőmaszk körül futó krómdísz kialakítása, ami elegánsabb, felnőttesebb megjelenést ad a kocsinak.

Jött egy kis korszerűsítés a technikában is, a kétliteres dízelmotor már nem 177, hanem 184 lóerős, AdBlue-adaléktartállyal a nitrogén-oxidok ellen. A futómű beállításain is változtattak a mérnökök, és persze megérkeztek a Q3-ba a korszerű kényelmi-biztonsági felszerelések is. Sávban tartó, a záróvonalról aktívan visszakormányzó automatika, Google Maps alapú navigáció, tolatókamera, wifi-megosztási lehetőség, meg ez a furcsa gyári sátor, felárért, persze, a fiatalosság jegyében:

Végre nem kellemetlen

A legnagyobb változás a 2015-ös modellben a 2011-es eredetivel szemben nehezen megfogható: ezt az újat valahogy lehet kedvelni. Lelke még mindig nincs, nagyon német, nagyon profi, már-már félelmetes a betonbunker-szerű tömörség odabent, de már nem olyan idegesítően semmilyen, mint a facelift előtt volt. Egy kicsit csendesebb, egy kicsit mozgékonyabb, egy kicsit kevésbé érzik a súlya és mintha még meg is nőtt volna belül. Az előzőt szűknek éreztük, ebben meg alig hittem a saját szememnek, amikor beültem magam mögé hátra:

Egy ujjam még üvegtetővel is befért a fejem és a plafon közé hátul


181 centivel ekkora a lábtér magam mögött - megdöbbentő a 2,6 méteres tengelytáv mellett


Zömök autó, kicsinek látszik, de belül cseppet sem szűk, még a csomagtartója sem. Hossza 4,4 méter alatt van pár centivel, tengelytávja 2603 mm

Vicces, de az előző Q3-mal többedmagammal egy RS4-tesztvezetésre utaztam Ausztriába pár éve, ezzel az újjal pedig a schwechati reptérre kellett kimennem, onnan indult ugyanis a gépem Szicíliába, ahol Porschékkal kellett száguldoznom a Targa Florio nyomvonalán. Az alapbeállítottság tehát meglehetősen azonos volt a két tesztautó használata során.

ÉS míg a régi Q3-ból utálkozva szálltam ki, miután hazatértünk, az újat imádtam vezetni még a porschés kaland után is. Ennyit tesz egy jól sikerült facelift!

Milyen vezetni?

1600 kiló és állandó 4×4, de van a súlyra és a sok féltengelyre 380 Nm 1800-as fordulaton, meg 184 lóerő 3500-nál. Az automata váltó pedig nemhogy rontana az élvezeten és rabolná a nyomatékot, fokozza az élményt. Hiszen ez egy duplakuplungos, rendes, mechanikus szerkezet, abból is a jó kis hétfokozatú, ami ügyesebben kapcsolgat és kisebb fogyasztást is eredményez, mint a VW-csoport hatgangos DSG-je. (Ezért tudott ez a kocsi főleg autópályán használva 7,2 litert fogyasztani vegyes üzemben, miközben nemrég ugyanezzel a motorral de a hatfokozatú DSG-vel a mázsával könnyebb Leon X-Perience jobbára országúton használva sem evett ennél kevesebbet.)

Kis változások történtek csupán, mégis lakályosabb lett a Q3 utastere


Bő 700 kilométer után 7,2 literes, kútnál mért fogyasztással adtam vissza a 4x4-es, 1600 kilós autót


Megmaradt az előző A4-ből ismert billegetős hőfokszabályzás (a két nagy tárcsa csak tárcsának látszik, de valójában csak egy-egy pár mikrokapcsolót kattintgathatunk az elfordításukkal) Egy kicsit vicces, egy kicsit kényelmetlen

Az átdolgozott futóművel komfortosan sportos lett a Q3. Rossz úton sem ráz durván, de forszírozott terhelésváltásoknál sem billen meg, ha tempósan vezetünk kanyargós úton. A motor, váltó, futómű (ha van aktív lengéscsillapító a kocsiban) és kormányzás karakterisztikáját megváltoztató Drive Select gombot dinamikus állásig nyomkodva végképp minden lomhaságát odahagyja a kompakt, de súlyos dízel Audi, harapós, előzgetős országúti harcos lesz ilyenkor belőle.

Ha csak andalognánk, a sok-sok extra teremti meg a sokkal nagyobb modellszámú Audikból ismert miliőt. A nyitható üvegtetővel is csendes utastérben a Bose hifi remek hangzásával, a finom bőröket szagolgatva ugyancsak kerek a világ. Az automata fényváltó-kapcsoló az éjszakai vezetést könnyíti meg, a sávtartó automatika pedig finoman visszahúzza a kocsi középre, ha elbambulunk. Egy dolog hiányzott: valamiért nem volt adaptív tempomat a kocsiban – utánanéztem, lehet ilyet rendelni bele, szóval az én álom-Q3-asom ennyivel még drágább is lenne ennél a fehér autónál.

Megéri? (Hahaha)

Tiszta röhej már az alapár is, 11,9 a kézi váltóval, de a helyenként végképp elvetemülten abszurd árú extrákon végigballagva a modell konfigurátorában az Audi weboldalán rakétaként tör fel a Q3 listaára. A kedvencem a 340 ezer forintos dekorbetét a küszöbökön, meg az elektromos tükörbehajtási opció 74 ezerért ez eleve tizenmilliós kis crossoverhez. Hogy ne Sofita-izzók, hanem LED-ek világítsanak a kabinban, 88 ezret kell kifizetnünk. 123 ezer forint a DAB-rádióvevő felára, ugyanez a tétel egy Škoda Yetinél 34 ezer forint lenne.

Szóval nem, nem éri meg, hogy érné meg, amikor ennyi pénzért majdnem adnak egy hathengeres Land Rover Discoveryt, vagy ugyanezzel a dízel-blokkal (igaz, csak 170 lóerővel), DSG-váltóval az elég jól felszerelt Laurin&Klement Škoda Yetiből kettőt, úgy, hogy még marad kétmilliónk gázolajra.

Motoros az ülésállítás előtt, de memória nincs


Elegáns, de egy kicsit szürke az ajtóbelső. Nem tűnik egy 19 millás kocsi ajtajának


Az Exclusive plakettek felára 340 ezer forint. Uhh!

Nem, nem, nem és nem éri meg, racionálisan gondolkozva semmiképpen sem. Ellenben ez a majdnem-fullos Q3 annyira, nem tudom szebben mondani, rohadt jó autó így, ahogy van, hogy ha valakinek van húszmilliója kocsira és elég neki ez a méret, tutira boldogabb lesz benne, mint két Yetiben lenne.

Voltam tavaly áprilisban, még a facelift előtti Q3-mal egy prémium kis-SUV összehasonlító teszten, ahol az Audi fél kézzel verte agyon az X1-et, a MINI Countrymant és a Mercedes GLA-t. És közben senki sem szerette, a nemzetközi zsűri ott fanyalgott, hogy mennyivel komolyabb a BMW, mennyivel izgalmasabb a MINI és mennyivel Mercibb a Merci.

Na, ezt a 2015-ös kocsit már mindenki szeretné, az tuti. És ha kapna is pár mínusz pontot a horribilis árcédula miatt, kapna pár tucat plusz pontot minden másért – az új Q3 drága, nagyon, de okkal kérik meg az árat mert valami félelmetesen jó autót csináltak az unalmas régiből ezek a pofátlan, de profi fickók ott az Audinál.

Mellette – Ellene
  • Elegáns
  • Tágas
  • Erős
  • Csendes
  • Remekül vezethető, stabil, fürge, gyors autó
  • Még Audihoz képest is durván túlárazott
  • Fura a menürendszere, nehéz megszokni
  • Lélektelenül profi minden ízében: aki szereti, ha van lelke az autójának, nem fog kibékülni a Q3-mal

Audi Q3 184 lovas dízel quattro DSG - mennyire tetszik?

259 szavazat - átlag: 6.4 (10-ből)

Audi Q3 184 lovas dízel quattro DSG - mennyire tetszik?