Vezettük a 300 lóerős Golfot, amire nincs válasza a japánoknak

Vezettük: Volkswagen Golf R Variant

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2015.05.09. 07.00

Nem néztem ki a Volkswagenből, hogy vadulós sportkombit képes csinálni a steril, hibátlan és kevéssé vérpezsdítő Golfból. De képes.

Röviden – Volkswagen Golf R Variant

Mi ez?

Megvadított sportkombi a hiperkorrrekt Golfból négykerék-hajtással, DSG-váltóval és adaptív futóművel
Mit tud? 5,1 mp alatt gyorsul 100-ra, szédületesen kanyarodik, de megőrizte a típus alaperényeit és a konkurenseknek nincs hasonló kompakt kombija.
Mibe kerül? Itthon nem kapható, ahogy az ötajtós sem. A Focus ST kombija nem ugyanez.
Kinek jó?  Azoknak, akik néha kiteszik a családot és tisztes polgárból átmennek huligánba.

Madre mia! – hüledezik egy spanyol nénike az anyósülésen, aki nem számít az autójukat hangjával beterítő és két kanyar között átugró veszedelemre. Férje a Scénicben mit sem sejtve feji a kormányt, amikor a semmiből előtör egy sötétkék kombi, a visszakapcsolásokat durrogással kíséri, elfordul messze a sikítási küszöbérték feletti sebességgel. Aztán újra padlógáz, 6300-nál villámgyors váltás és a néptelen országúton eltűnnek szem elől a huligánok.

Nem gondoltam, hogy egyszer a turbós, összkerekes kompakt autók mezőnyéből eltűnik a Lancer EVO, de azt még kevésbé, hogy beesik valaha egy 300 lóerős kombi Golf, amivel olyat autózunk, hogy még évekig párás szemmel meséljük egymásnak Gulyás Péter kollégámmal az Origótól.

Mitől R?

Pedig ez történt, mivel a Volkswagen a Golf Variantból is kihozta az R-változatot a terepjárósított Alltrack és a dízel Octavia RS sikerétől ihletett GTD Variant mellett, amelyet a 184 lóerős kétliteres TDI hajt. (Ez a három modell látható együtt a fenti nyitóképen, kivéve mobilnézetben.) Az R 2002 óta a legsportosabb modell a kínálatban. A 241 lóerős, hathengeres Golf IV R32 idején ebben debütált a világ első duplakuplungos sebességváltója nagyszériás személyautóban.

Dél-Spanyolországban, az Ascari versenypályán vezettük az autót. A fék még itt sem fogyott el, a kíméletlen tempójú körök ellenére

Később azonban, a Golf VI és a Scirocco korában az R-modellek nem kevés fanyalgást váltottak ki a valójában kikapcsolhatatlan, versenypályán is beavatkozó menetstabilizáló elektronika miatt, ráadásul bennük is ott volt a biztonsági elektronika, ami elveszi a gázt, ha a fékkel egyszerre nyomjuk a gázt.

Emiatt az sem tudta ballábas fékezéssel érzékibb kanyarodásra bírni az autót, aki ismeri ennek fortélyát, míg egy Focus például ST szinten megadta mindezt. Erről érdemes tudni, különben nem fogjuk érteni a bemutatóra érkezett gyári emberek buzgóságát, amivel a kikapcsolható ESP-t propagálták az új modell egyik vívmányaként.

Milyen versenypályán?

Ideje volt visszaadni a döntési lehetőséget a vezetőnek, de a hóautózást leszámítva ez inkább elvi kérdés. Az Ascari versenypályán döngetve az derült ki, hogy az igen engedékeny ESP Sport állásban az autó egyáltalán nem zavart a menetdinamikai szabályozással. Amikor viszont ezzel a futóművel és ezekkel a gumikkal is sikerült túlvállalni a kanyart, a gázelvételre keresztbe álló far megzabolázásában akár segíthet is a szoftver és a kerekek célzott fékezése.

Versenypályán 25-26 l/100 km átlagfogyasztást írt ki a számítógép, közúton hegyre felfelé tépve 14 liter körüli értékeket. Meglepően alacsony mindkettő

Az elektronika beszáll az erőelosztásba is. A többlemezes Haldex-tengelykapcsolóval működő összkerékhajtás az első hajtást egészíti ki, amikor kell. Közúton veszedelmesen gyorsít a turbómotor, még versenypályára is bőven elég az a 380 Nm és 300 lóerő, amit a finoman járó és könnyedén felpörgő motorból ki tudunk taposni.

Ősi tapasztalat, hogy egy átlagos képességű vezető közúton egy összkerekes, turbómotoros és automatikus váltós autóval, megtámogatva az adaptív lengéscsillapítással, legalább olyan gyors, mintha egy szupersportautóval próbálkozna, amivel nemigen tud mit kezdeni és messze annak határai alatt marad.
 

380 Nm a turbós motor nyomatéka 1800 és 5500 között. Dúvad módjára gyorsul a Golf R

Igen fejlett technikai arzenáljával a Golf R tényleg megoldja helyettünk a feladatot, de közben miénk a világ és azt érezhetjük, hogy nagyon nagyot autóztunk. Az aláfestés pont jó. Nem tudom, hogy hoztak ki négyhengeres, kétliteres turbómotorból ennyire izgalmas hangot és mitől zeng ilyen bővérűen a kipufogó, de az a fontos, hogy megoldották. Míg az új Octavia RS művi zúgása számomra idegesítő, ebben az autóban hangélmény is jár a sebesség mellé.

Milyen a hétköznapokban?

Furcsa, vagyis inkább szomorú azonban, hogy a GTI dízelváltozataként aposztrofált GTD belseje a kockás üléskárpitokkal sokkal több izgalmat tartogat, mint a hierarchiában vastagon felette álló R műszerfala és utastere. Belül a hűvös perfekcionizmus maradt az úr, az A3-at kivéve a kategória többi autóját rendre utasító minőségérzettel, kifogástalan térkínálattal, okos elrendezésű menükkel és hatásos, viszonylag halk klimatizálással.
 

Kék mutatók söpörnek felfelé. A kormányon lévő kapcsolók kiismerése némi időt igényel, különben a belső tér hibátlan

Na meg az összes vezetőtámogató rendszerrel, amit ebben a kategóriában elvárhatunk. A hátsó hajtás ellenére megmaradt a 605-1620 literes csomagtér, a háttámlák távnyitással ledönthetők a csomagtér felől, ami felárért a többi modellhez is elérhető.

Bár a Golf a könnyebb kompakt autók közé tartozik, mire R Variant lesz belőle összkerékhajtással, tömege eléri az 1499 kilogrammot. Nem kevés, érezni mégsem éreztem, sem kanyarban, sem féktávon és a gyári mérések alapján az Autobahnon sem fogja vissza túlságosan az autót. A leszabályozott végsebesség 250 kilométer/óra, de korlátozás nélkül a kombi 270-nel száguldhatna.

Jól tartanak az ülések, de hangulatában a belső tér semmi különös

Többnyire földi pályafutásunk utolsó autója egy kombi. Előbb-utóbb mindannyian elérünk a pompakocsiig, akit teheti, iktasson be előtte egy Golf R kombit is!

Műszaki adatok – Volkswagen Golf R kombi
Motoradatok
Lökettérfogat 1984
Hengerek/szelepek Soros 4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 221 (300)/5500-6200
Max. nyomaték (Nm/ford.) 380/1800-5500
 
Menetteljesítmények
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 5,1
Végsebesség (km/h) 250 (limitálás nélkül kb. 270 lenne)
 
Átlagfogyasztás és CO2-kibocsátás (l/100 km, g/km) 7,0, 164
Méretek (mm) 4596/1799/1467
Önsúly vezető és csomag nélkül (kg) 1499
Mellette – Ellene
  • Ahogy rajtol
  • Ahogy gyorsul
  • Ahogy kapcsol
  • Ahogy fordul
  • Ahogy hasít
  • Ahogy megáll
  • Nem kapható itthon
  • Viszonylag borsos ár nyugaton
  • Lehetne vagányabb belül

Szavazás

Hány pontot ér nálad a 300 lóerős kompakt kombi?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • apaarpi

    Színre, formára, belbecsre tekintettel, ahogy van, tökéletes lenne a kis családomnak. Csomagolhatják! :)

  • hova

    Huligánból már most is van elég az utakon, 300 LE alatt is. Nekem ez a forma nem tetszik, egy normális családnak minek 300 LE?! Pályán körözni lehet vele- nem hiszem, hogy erre kéne bárkitől bármilyen válasz is.

  • apaarpi

    Kedves hova!

    Akkor sportautók se kellenek, csak egyterűek, na meg 1 és 2 személyesek, max. 100 lóerővel, ha már a racionalitást nézzük.
    Nekem kellene, úgysem volt még VW-m eddig, pedig már 10 felett járok.

  • demagóg

    gyári sleeper car?
    /persze, ami gyári, az eleve nem lehet sleeper, de mindegy :))) /

    Kéne.

  • kjeno70

    A Focus ST kombi tesztjeit olvasva itt és a totalcar-on, mindig az jön le az újságírók tollából, hogy jó-jó, de minek egy ilyen autó ? 250 fölötti LE egy családi kombiban ?
    Aztán itt egy VW Golf 300 LE-vel és szintén családi kivitelben, ezt bezzeg azonnal elfogadja és imádja a sajtó. Szóval nem kicsit elfogultak a VW felé.Én elismerem, hogy jó gép (csurog is a nyálam utána ) és bármelyiket elfogadnám ( Focus ST vagy Golf R ), mert nem vagyok sem Focus, sem VW “buzi”, de vajon egy hasonló japán gép, vagy Mégane stb. esetén is jönne a “felesleges egy ilyen…” duma?

  • menõmanó

    Valóban birtoklási vágyat ébreszt.
    Ezt csak a megbízhatatlan technika és a német látszat minőség rombolja le.
    Szinte kizárt dolog, hogy ez az autó megfelelő sofőrrel (aki ki is használja a tudását) hiba nélkül teljesítene 150.000 km-t.
    Mindig mosolygok azokon a balfékeken, akik ilyen autóról álmodoznak, aztán egy kanyart nem tudnak normálisan bevenni. :)

  • hova

    apaarpi!
    Ez egy családi autó, nincs bajom a sportautókkal és a LE-l sem, de menőmanónak igaza van: a papa, apuka- kirakja a csemetéket, anyucit és átvedlik tökéletes hiligánná és a legközelebbi árokba landol. Már elnézést, de ez egy baromság…

  • apaarpi

    menőmanó:

    Akkor te biztos nagy kanyarvadász vagy :)

    Én nem csak álmodozom, a jelenlegi autóm is közel 200 lóerős komb, 49 évesen a huligánkorból is kinőttem már – bár szeretek gyorsan vezetni – és kanyart is bevettem már párat, egész normálisan :)

  • apaarpi

    hova:

    Éppen így, bár már a gyerekeim közül is egyiknek van jogsija, másik folyamatban, tehát kirakni nemigen kell őket, és nem huligánná, csak örömködve vezetővé.

  • menõmanó

    apaarpi

    Akinek nem inge, nem veszi magára. :)
    Egy kicsit talán rosszul fogalmaztam, mert azokra gondoltam, akikkel eddig összehozott a sors és már megvolt a 250+ lóerős autójuk.
    Nem is lenne ezzel semmi probléma, mert nem kötelező száguldozni ezekkel az autókkal (akkor viszont minek veszi?), de az mindig megmosolyogtat (viszont kimondottan élvezem), amikor beérve őket meg akarják mutatni, hogy ki a Jani az úton.

    Ui.:
    Valóban nagyon szeretem a kanyargós utakat komoly sebességgel megtenni. Szinte mindig így autózom, mert munkámból kifolyólag gyakran járok rajtuk.
    Kedvencem a Szép Juhászné út, ahol szinte naponta megfordulok, de a Budakesziről Telkibe vezető út is előkelő helyen szerepel a listámon, ha csak a sűrűn használt közeli utakat említem. :)

  • apaarpi

    menömanó:

    Én meg a Balaton-felvidéken lakom, azt hiszem, ezzel mindent elmondtam a kanyargós utakról :)

  • Fel_x

    Hova, Menőmanó! Ugyanez Mazda illetve Toyota emblémával azonnal telitalálat lenne igaz, jó titeket olvasni.

  • menõmanó

    Fel_x (kempelen, holiday)

    Nem kell erőlködnöd itt a nevek váltogatásával, mert csak ismét belezavarodsz. :)

    Mindig leírtam és tartom is magam hozzá, hogy ez a teljesítmény átlag sofőrök számára kiautózhatatlan.
    Szerintem a 200-250 lóerő közutakra bőven elég. Nekem ez a tapasztalatom.
    Ha nagyon sok felesleges pénzem lenne talán megvenném ezt az autót, mert valóban elismerésre méltó a teljesítménye.
    Jól néz ki, praktikus és piszok gyors.
    Sajnálatomra egy EVO, illetve STI labdába sem rúg mellette gyári állapotban, ezt el kell ismerni. DE!!!
    A németek nagy eséllyel nem tudnak megbízható, kihegyezett, tartós turbómotort sem DSG váltót csinálni.
    Így amíg garanciális lenne (ha erre is vonatkozik a 200.000km vagy 4 év, akkor elég korrekt) addig használnám (remélhetőleg nem állna havonta szervizben), de a lejártával azonnal megszabadulnék tőle.

  • maneo

    http://www.carscoops.com/2015/03/subaru-brings-euro-spec-levorg-to.html
    válasz japánból, kb. két évvel ezelőtti :)
    főleg a 2.0-ás tekinthető kielégítőnek

  • Guevara

    menőmanó: Pont ilyeneknek van ez az autó, akik céget tudnak vezetni, de autót nem. Ők átélhetik a “húbäzmeg” érzést amit a turbó és a 300LE ad, az hogy kanyarban nem ők a leggyorsabbak azt a haverjaik sem tudják.

  • vaLacky

    Menőmanó, ha egyszer összeakadsz egy magadfajta közúti száguldozóval, abból nagy balhé lesz, lehet valamelyikőtök elrepül egy kanyarban a nagy bizonyítási vágytól. Akkor nem biztos, hogy mosolyogni fogsz.

  • menőmanó

    vaLacky

    10 év és 246.000km alatt a jelenlegi majd 200 lovas autómmal (inkább a 6,4kg/LE a lényeg) nagyon sokféle sofőrrel összeakadtam. Az általad említettel is. Még nem volt gondom belőle. Remélem nem is lesz.

  • Keeep

    MM irod :
    “Szinte kizárt dolog, hogy ez az autó megfelel? sof?rrel (aki ki is használja a tudását) hiba nélkül teljesítene 150.000 km-t”
    Látnoki képességeid csodálatra méltóak…
    “A németek nagy eséllyel nem tudnak megbízható, kihegyezett, tartós turbómotort sem DSG váltót csinálni.”
    3 millio tsi készült tavaj sajnos ezek mind széthullanak majd a garancia után 200001 km korukban…

  • menõmanó

    Keeep

    Szerintem olvasd el még egyszer amit írtam és próbálj a lényegre koncentrálni.
    Mellesleg ez az én véleményem, amit az eddigi ismereteim alapján alkottam. Egyértelmű esélye van, hogy tévedek és nem kell vele egyet érteni.
    Nagyon kevesen lesznek, akik a valóságban is megalapozott hosszútávú tapasztalatot fognak szerezni erről az autóról.
    Talán ez a VW szerencséje. :)

  • vaLacky

    menőmanő

    én is remélem, hogy sohasem lesz semmilyen baleseted, de nagyon hamar megtörténik a baj, főleg ha határon autózol.Én 25 éve vezetek, de sokszor majdnem árokba kerültem a felelőtlenül száguldozók-előzgetők miatt. Volt, hogy le kellett mennem az út széli fűbe, hogy elkerüljük a frontális ütközést.

  • a.szorenyi

    Kedves Árpi!

    Ez tényleg feküdne Neked, én arrafelé mindennap beiktatnék egy hegymagasi kitérőt.

    Üdv, András

  • Fel_x

    Menőmanó! Nem esélye van annak, hogy ebben a kérdésben tévedsz, hanem bizonyossága!

  • Fel_x

    Menőmanó! Ekkora archoz, mint ami neked van, legalább egy Kamaz plató kell.

  • a.szorenyi

    Kedves Maneo!

    Nekem is nagyon tetszik a Levorg, de egy szériaautóra az adekvát válasz egy szériaautó, amin végigpróbálták, hogy Katarban 50 fokban lehessen vele utánfutót vontatni hegyre fel stb. A Levorg sajnos máig csak ígéret Európában, legalábbis Svájcban sem kapható még és a CVT váltóval, a sokkal kisebb teljesítményű motorral nem hiszem, hogy ugyanezt nyújtja. Sajnálom, hogy így elhanyagolják a japán márkák ezt a kategóriát. Civic kombiból benzinessel 140 lóerő a felső határ, az Auris ugyanez, a Mazda3-ból még kombi sincs. Eközben az európai kombikból van 2,0 220 lóerős Mégane GT Line Grandtour vagy Focus ST kombi.

    Üdvözlettel, Szörényi András

  • a.szorenyi

    Kedves KJeno70!

    Remélem, hogy nem sok cikkünkben találod meg ezt a kitételt, mert szerintem ez nettó hülyeség és egy újságírónak nem helyes kiosztani az észt a saját korlátai, élethelyzete stb. alapján, hogy mit miért érdemes vagy nem érdemes gyártani és minek van vagy nincs értelme. Ebben a cikkünkben szó sincs arról, hogy értelmetlen volna a Fous ST kombi:
    http://www.vezess.hu/teszt/vezettuk-ford-focus-st-2015/58177/

    Szeretném azt hinni, hogy rendszeres olvasóink nem érzik azt, hogy elfogultak vagyunk X vagy Y márkával. A jó autókról jókat írunk, abban persze van különbség, hogy egy konszern mennyiszer ugorja meg a lécet, mi a standard náluk. A VW konszern termékeit bátran lehet rühellni, de bizonyos standard feladatokat nagyon jól megcsinálnak: pl. üléskényelem, zajcsillapítás, menük ésszerű felépítése, motorválaszték szélessége, 4×4 elérhetősége, térkihasználás, minőségérzet, ésszerű korlátok közé szorított önsúly. Mindez az adott kategórián belül értendő.

    Üdvözlettel, Szörényi András

  • maneo

    Kedves András!
    Kicsit nekem is kényelmetlen,felhívjam a figyelmet a 2 l-es Levorgra, 300 LE 450 Nm, a CVT váltó igaz, de úgy érzem teljesítményben nincs nagyon lemeradva.
    Üdvözlettel

  • hova

    Kedves apaarpi.
    Óvatos legyél a “felvidéken”, nem 300 LE-re tervezték az utakat, igen sok a kereszt ott az utak mellett!! Még a 7301-s elmegy, de az a határ, a fennsíknak is!!

  • Aki

    Lehet,h csak szimpla tájékozatlanság,de a Subarunak is van ilyenje. És még amit nem ismerünk Japánba. A belpiacos autóik sokkal erősebbek,mint az exportáltak! :) Itt egy link 300le 400Nm Subaru kombi http://www.carscoops.com/2015/03/subaru-brings-euro-spec-levorg-to.html

  • a.szorenyi

    Kedves Érintettek! A 300 lóerős Subaru Levorg bizonyára pompás autó lesz, akár még a más autókban a sportosság megtorpedózásáról ismert CVT-váltóval is. De mivel NEM kapható sem Angliában, sem Németországban, de az említett motorral még Svájcban sem, így nem tartom a Golf R kombi vetélytársának, amely pl. Szlovákiában vagy Ausztriában is megvásárolható.

Vége a pénzbehajtásnak Újpesten

Pár hete írutunk arról a sokak szerint nem egyértelmű forgalmi helyzetről, ahol csak úgy hullottak az 50 ezres büntetések. Mára változott a helyzet.

Rosberg autójában Wehrlein: Köszi, Nico!

Nem dőlt még el a visszavonuló Nico Rosberg helyének sorsa. Az egyik legesélyesebb versenyző azonban olyan fotót posztolt, amin a világbajnok autójában ülve látható.

F1: A fél mezőny bejelentkezett a Mercedesnél

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda azt mondja, óriási az érdeklődés Nico Rosberg megüresedett helye iránt, mégsem lesz könnyű betölteni a bajnoki ülést.

Kitiltják a dízeleket több nagyvárosból

Párizs, Madrid, Athén és Mexikóváros összefogott, majd közösen bejelentette: 2025-től kitiltják az útjaikról a dízelüzemű járműveket.

F1: A Mercedes tényleg számolhat Alonsóval?

A Mercedes még egyetlen nevet sem említett a nagy meglepetésre visszavonulását bejelentő Nico Rosberg utódjaként, de a korábbi nyilatkozatok alapján Fernando Alonso tényleg a listájukon lehet.

Tíz autó ütközött az M1-esen

Két balesetben hat és négy autó ütközött össze egymástól pár száz méterre.

Hegyszorosban reptetett siklóernyőst a Volvo

Ez a világon az első olyan mutatvány, amelyben egy teherautó és egy siklóernyős szerepel. De arra sem volt még példa, hogy siklóernyőst keresztül vontassak egy híd alatt.

F1: 15-ször sírta el magát Rosberg

Négy nap alatt tizenötödször sírta el magát, mondta a Forma-1 visszavonuló bajnoka, majd olyat tett a trófeával, mint előtte soha, senki.

Szebb is, erősebb is a Hyundai új raliautója

Bemutatta WRC versenyautójának harmadik kiadását a Hyundai. Nagyobb teljesítményét az új WRC szabályzatnak, dögös külsejét a kupé karosszériának köszönheti

Buszbaleset Győrben, súlyos sérültek

Turistabusszal ütközött egy taxi és egy személyautó Győr belvárosában.

A bizarr nő hat órán keresztül rongálta válogatott módszerekkel az utcán álló autót

Los Angelesben egy térfigyelő kamera rögzítette a meglehetősen bizarr esetet.

Megmérték a halálút szélességét

Sorra történnek halálos balesetek a Győrt Pápával összekötő 83-as főút lakott területen kívüli részén, amiben az ott lakók szerint benne van az út is.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.