Teszten a legszebb magyar családi autó

Teszt: Mercedes-Benz CLA Shooting Brake 200 CDI

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2015.05.04. 16.30

Ritka feltűnő autó lett a CLA Shooting Brake. A se nem kombi, se nem ferdehátú modellt az alap dízelmotorral teszteltük.

Röviden – Mercedes-Benz CLA Shooting Brake

Mi ez?

Kecskeméten gyártott, egyedi sportkombi az alsó középkategóriában.
Mit tud? Jó vezetni, de főleg szebb és praktikusabb a lépcsőhátú CLA-nál.
Mibe kerül? A 200 CDI alapáron 9 823 030 forintba, bár ennyiért nagyon mezítlábas. Minden földi jóval a tesztautó listaára 17 382 070 Ft.
Kinek jó?  Kétgyermekes családoknak, síelőknek, feltűnést keresőknek. Ősztől lesz belőle összkerekes is.

Merőben egyedi, közvetlen vetélytárs nélküli autó készül pár hónapja Kecskeméten. A CLA Shooting Brake a Mercedes-Benz ötödik kompakt modellje, ezzel vált teljessé az A-B-GLA-CLA-CLA SB sor, ami egyedülálló a prémiummárkák között. Az autónak koncepciójából fakadóan van pár baja, de akit ezek zavarnak, az vehet praktikusabb C-kombit vagy B-osztályt.

Formaterv

Magyarországon elsőként teszteltük az autót, amely ritkaságához illő feltűnést keltett. Ízlés dolga, de házon belül sosem kedveltük a piacilag nagyon sikeres, Észak-Amerikában igen kapós CLA külsejét. Főleg amorf hátulja, szétfolyó lámpái tettek be, de sziluettje sem az igazi. Kisméretű CLS helyett egy A-osztályú limuzint látunk benne.

Még mindig nem vagyunk teljesen kibékülve a formájával, de bájos kolléganőnk négyajtósánál jobban néz ki a Shooting Brake

Eltérő tetőívével a Mercedes-Benz CLA Shooting Brake nekünk eleve sokkal jobban tetszik, az új karosszériával a kupészerű négyajtós szűk hátsó fejtere is megoldódott. A tesztautó eltalált színe a fekete felnikkel jól áll az autónak, de nagyon kell rá az 1 019 810 forintos AMG-csomag sportfutóművel és optikai kiegészítőkkel, hogy kihozzuk belőle, amit lehet. Ez az autó a keret nélküli ablakokkal válik önmagává, nagyon szép megoldás.

Merőben furcsa, hogy kézzel kell felemelni, majd rúddal megtámasztani a motorházfedelet. Ez egy extrák nélkül 9,8 milliós autón nehezen tolerálható spúrság, pláne, amióta egy Dacia Logan gázos teleszkóppal segít felemelni a gépháztetőt. Ez nem csak kényelmi szempont, egy törékeny nő rendesen megküzd vele, ha ablakmosót kell betöltenie és nincs kéznél egy benzinkutas.

Mi az a Shooting Brake? Vagy shooting break?

Rácz Tamás cikkéből tudtam meg, hogy a shooting-brake kifejezés eredete a 19. századi Angliába nyúlik vissza: olyan lovaskocsi volt, amivel vadászni mehettek az urak, visszafelé pedig a zsákmányt is fel lehetett dobni rá a fegyverek és a kutyák mellé. A brake (fék) szó eredetileg valójában break-ként (törés) szerepelt, mert ezek olyan egyszerű szekerek voltak, amiket egyébként lovak betörésére használtak. A motorizációval aztán a kifejezés kezdetben úgy általában jelölte a brit kombikat, majd egyre inkább a kupék és kombik stílusjegyeit ötvöző karosszériaformát kezdtük érteni alatta.

Belső tér

Igényes kialakításával a belső tér pont olyan, amit egy Mercedes-Benztől elvárhatunk. A kerek légrostélyok finoman idézik a 123-as sorozatot, az autó kitűnő összeszerelése, a remek minőségérzet is azt hozza, amit egy Mercedes-Benznek kell.

Remek az üléshelyzet, kiváló a kormány fogása, kényelmes az ülés és szép a belső tér

Elöl passzentos a hely, de elférni. Tolótetőt csak az rendeljen, aki átlagmagas, mert az első fejtérből értékes centiket emészt fel, viszont ez az extra az autó hangulatán nagyon sokat dobott a tavaszi időben. Hátul váratlanul normális a térkínálat, átlagtermetű felnőttek nincsenek befalazva az autóba. A négyajtóssal szemben a fejtér is kedvező, mert a tetőív nem esik akkorát. Ebben a méretkategóriában elég ritka szolgáltatás a hátsó levegőrostély, amit még többre értékeltünk, mint a rakodóhelyek egészséges méretét.

Milyen városban?

Budapesten küzdelmes az élet az autóval, viszont a tulajt városban látják a legtöbben a CLA Shooting Brake-ben, és aki ennyire egyedi autót vesz, az élvezheti a feltűnést. A rugózás rázós, a dízelmotor markáns dörmögése nemcsak hidegen meghatározó zajforrás és alig lehet kilátni a hátsó szélvédőn illetve ferdén hátrafelé.
 

Ha kétségeink lettek volna a hátsó áttekinthetőséget illetően: a fémen valóban nehéz átlátni

Ez nem meglepő, mert az üvegfelületek igen szűkek. Parkoláskor a feltűnően szép képű kamera kétféle perspektívából képes mutatni a mögöttes teret, segítsége nagyon jól jön.

Kikapcsolható, ezért nem rójuk fel hibaként a stop-start rendszer ügybuzgóságát, de annyira résen van, hogy ha kulturáltan, az autó megállása után tesszük a fokozatválasztó kart D-ből rükvercbe, már le is lőtte a motort. Nagyobb gond a duplakuplungos automata rángatása. Messze nem dolgozik olyan finoman, ahogy kellene, de azt a javára írhatjuk, hogy igen gyorsan vált és a hét fokozattal jól gazdálkodik.

2012 óta a Dacia Loganban gázos teleszkóp emeli fel a motorházfedelet, a Mercedes-Benz viszont nem áldozott ugyanerre


Milyen hosszabb úton?

Röviden: lehengerlő. Kifejezetten felszabadító élmény magunk mögött hagyni a nagyvárost és kiszabadulni országútra. Az útfekvés imponáló, a Mercedes-Benz CLA Shooting Brake szélvészgyors a kanyarokban. Sajnos térddel két oldalról kemény burkolatoknak kell támaszkodnunk száguldás közben. Nagyon tetszett az autó kormányzása, ennél még a nemrég renovált 1-es BMW-ben sem éreztem igazán jobbnak. Tökéletesek a kormányerők, jók a visszajelzések, kitűnő fogású a volán. Mintha nem is Mercedesben ülnénk.

Eco üzemmódban a motor kicsit álmos, Sportba kapcsolva viszont megjön az ereje. 300 Nm a maximális nyomatéka 1400-3000 között, a 136 lóerős teljesítményért is elég 3200-ig pörgetni. Összességében átlagosak a menetteljesítmények, de nem hiányzott az erősebb 220 CDI.

Lehengerlő az útfekvése, a kormányzására is csak jót mondhatunk

Autópályára a váltó áttételezése kellően hosszú, hetedikben 180-nal kell menni, hogy megközelítsük a percenkénti 3000-es fordulatszámot. A távolságtartó tempomat harmonikusan vezet, jól szabott gázadásokkal-fékezésekkel és gázelvétellel dolgozik. A kényelmes ülésekben a nagyobb autók nyugalmát és csendjét élvezhetjük a sztrádán. Egyenletes sebességnél visszaszorul a motorzaj, a szél a keret nélküli ablakok dacára halkan susog. Valami ilyesmit kell nyújtania egy prémiummárkának.

Fogyasztás, ár, konkurensek

1017 kilométeres távra a fedélzeti számítógép 6,7 l/100 km fogyasztást ígért, a kútnál viszont kereken 9 liter jött ki a teletank után. Ennyit nem tévedhet a számítógép, tehát a valóság a kettő között van valahol. Semmiképp nem kevés egy nem túl nagy autótól fele város, fele országúti-autópályás használatban.

Sikerült olyan jól megoldani a hangszigetelést, hogy a keret nélküli ablakok nem keltenek erős szélzajt

Aki igazán takarékos motort szeretne, annak le kell nyelnie a békát és Mercedes-árban megvennie a Renault-motoros verziót. Csakhogy az 1,5 literes, 109 lóerős dCi CDI a Shooting Brake-hez nem kapható, csak a szedánhoz.

Mindössze 166 370 forint az SB felára a négyajtóshoz képest, ami jelentéktelen különbség ezen az árszinten. A szebbik CLA listaára 8,6 és 16,1 millió Ft között mozog a 122-360 lóerős motorok függvényében. A konfigurátor szerint 9 638 030, az árlista alapján 9 823 030 Ft a 200 CDI alapára, amivel a legolcsóbb dízel a kínálatban. Alapfelszereltsége árához képest igen szerény, feláras például egy hátsó kartámasz.

Praktikus és szép kialakítású a 495-ről 1354 literre bővíthető csomagtartó

Konkurenseket nehéz találni, mert ennek az autónak nincs közvetlen ellenfele. Karakteres ferdehátú kompakt autóként ott a Citroën DS4 és a DS5, esetleg az Alfa Giulietta és a Volvo V40, de azok mind ötajtósok. Sikkes kombiként a SEAT Leon ST jöhet szóba, míg az Audinak és a BMW-nek egyáltalán nincs a CLA Shooting Brake-hez hasonló autója.

Mellette – Ellene
  • Koncepciójában egyedi autó
  • Made in Hungary
  • Kiváló útfekvés
  • Nagyon eltalált kormányzás
  • Autópályán halk üzem
  • Jól működő vezetőtámogató rendszerek
  • Kedvező méretű, igényes kialakítású csomagtartó
  • Minimális felár a négyajtóshoz képest
  • Akinek ez nem jó, vehet T Modellt a C-osztályból
  • Rossz kilátás
  • A vezető térdét nyomó kemény élek
  • Darabosan működő duplakuplungos váltó
  • Kényelmetlen rugózás
  • Városban hangos dízelmotor
  • Viszonylag magas fogyasztás
  • Gyér alapfelszereltség

Szavazás

Hogy tetszik a Kecskeméten gyártott Mercedes-Benz CLA Shooting Brake?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • v_johny

    Gyönyörű. Ennyi.
    Kár, hogy egy magamfajta egyszerű embernek elérhetetlen egy ilyen autó. Igaz, olyan családból származom, hogy ha megtehetném is, szerintem akkor is sajnálnám rá ezt a rengeteg pénzt…

  • Hawaii-

    Részemről ezt is a Mercedes ‘műanyag játék megolvadt a tűző napon’ dizájnvonulatába sorolnám. Lehet jót tesz a légellenállás lefaragásának, de inkább T Modell a C-osztályból, annál tudtak mértékletességet gyakorolni. Bár a belseje mindkettőnek tetszik.

34 évet vezetett jogosítvány nélkül a magyar férfi

Próbálkozott a vizsgával, végül nem jött össze, így 34 évig vezetett jogsi nélkül, most kapták el a rendőrök.

15 pusztítóan kontár módon tuningolt autó

Stílusérzéket és mértékletességet nyomokban sem tartalmazó autók Mekkmester-díjas tunerektől.

F1: Az év végéig meglesz Rosberg utódja?

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda azt mondja, nem akarják sokáig húzni a váratlanul visszavonuló világbajnok, Nico Rosberg utódjának kiválasztását.

Önvezető autóban gondolkozik az Apple

Komolyan gondolkozik az önvezető autó fejlesztésén az Apple, de ehhez a hatóságok és a többi fejlesztő segítsége is szükséges lesz.

Hihetetlen látvány a porban csapató 6-os BMW

Rallyautó bármiből lehet, még egy olyan luxuskupéból is, mint a BMW 650i.

F1: Valaki óriási ajándékot kapott Rosbergtől

A Red Bull-os Daniel Ricciardo szerint Nico Rosberg a visszavonulással valamelyik pilótának nagyon szép karácsonyi adott – nem valószínű, hogy az ausztrál lesz az.

Elektromos buszt álmodott meg a Škodák tervezője

A Czechbus kiállításon megtekintettük a csehek legújabb büszkeségét, melyet az a férfi tervezett, aki korábban Škoda buszokat is megálmodott.

F1: Rosberg vállalná Hamilton oktatását

Lewis Hamilton azt tervezi, hogy még 10 évig marad a Mercedesnél, és később már németül szólhat a márka hazai szurkolóihoz. A visszavonuló Nico Rosberg vállalná a nyelvtanári szerepet.

Csak egy darab készült ebből a Ferrariból

Dr. Rick Workman nem szeretett volna olyan Ferrarit, amilyen bárkinek lehet, inkább felkérte az olasz gyártót, hogy építsenek egyet csakis neki.

Jelentősen drágulhat az üzemanyagok ára

Akár 10 forinttal is drágulhat az üzemanyagok ára a jövő héten a piaci változások alapján.

Vége a pénzbehajtásnak Újpesten

Pár hete írutunk arról a sokak szerint nem egyértelmű forgalmi helyzetről, ahol csak úgy hullottak az 50 ezres büntetések. Mára változott a helyzet.

Rosberg autójában Wehrlein: Köszi, Nico!

Nem dőlt még el a visszavonuló Nico Rosberg helyének sorsa. Az egyik legesélyesebb versenyző azonban olyan fotót posztolt, amin a világbajnok autójában ülve látható.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.