Teszten a legszebb magyar családi autó

Teszt: Mercedes-Benz CLA Shooting Brake 200 CDI

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2015.05.04. 16.30

Ritka feltűnő autó lett a CLA Shooting Brake. A se nem kombi, se nem ferdehátú modellt az alap dízelmotorral teszteltük.

Röviden – Mercedes-Benz CLA Shooting Brake

Mi ez?

Kecskeméten gyártott, egyedi sportkombi az alsó középkategóriában.
Mit tud? Jó vezetni, de főleg szebb és praktikusabb a lépcsőhátú CLA-nál.
Mibe kerül? A 200 CDI alapáron 9 823 030 forintba, bár ennyiért nagyon mezítlábas. Minden földi jóval a tesztautó listaára 17 382 070 Ft.
Kinek jó?  Kétgyermekes családoknak, síelőknek, feltűnést keresőknek. Ősztől lesz belőle összkerekes is.

Merőben egyedi, közvetlen vetélytárs nélküli autó készül pár hónapja Kecskeméten. A CLA Shooting Brake a Mercedes-Benz ötödik kompakt modellje, ezzel vált teljessé az A-B-GLA-CLA-CLA SB sor, ami egyedülálló a prémiummárkák között. Az autónak koncepciójából fakadóan van pár baja, de akit ezek zavarnak, az vehet praktikusabb C-kombit vagy B-osztályt.

Formaterv

Magyarországon elsőként teszteltük az autót, amely ritkaságához illő feltűnést keltett. Ízlés dolga, de házon belül sosem kedveltük a piacilag nagyon sikeres, Észak-Amerikában igen kapós CLA külsejét. Főleg amorf hátulja, szétfolyó lámpái tettek be, de sziluettje sem az igazi. Kisméretű CLS helyett egy A-osztályú limuzint látunk benne.

Még mindig nem vagyunk teljesen kibékülve a formájával, de bájos kolléganőnk négyajtósánál jobban néz ki a Shooting Brake

Eltérő tetőívével a Mercedes-Benz CLA Shooting Brake nekünk eleve sokkal jobban tetszik, az új karosszériával a kupészerű négyajtós szűk hátsó fejtere is megoldódott. A tesztautó eltalált színe a fekete felnikkel jól áll az autónak, de nagyon kell rá az 1 019 810 forintos AMG-csomag sportfutóművel és optikai kiegészítőkkel, hogy kihozzuk belőle, amit lehet. Ez az autó a keret nélküli ablakokkal válik önmagává, nagyon szép megoldás.

Merőben furcsa, hogy kézzel kell felemelni, majd rúddal megtámasztani a motorházfedelet. Ez egy extrák nélkül 9,8 milliós autón nehezen tolerálható spúrság, pláne, amióta egy Dacia Logan gázos teleszkóppal segít felemelni a gépháztetőt. Ez nem csak kényelmi szempont, egy törékeny nő rendesen megküzd vele, ha ablakmosót kell betöltenie és nincs kéznél egy benzinkutas.

Mi az a Shooting Brake? Vagy shooting break?

Rácz Tamás cikkéből tudtam meg, hogy a shooting-brake kifejezés eredete a 19. századi Angliába nyúlik vissza: olyan lovaskocsi volt, amivel vadászni mehettek az urak, visszafelé pedig a zsákmányt is fel lehetett dobni rá a fegyverek és a kutyák mellé. A brake (fék) szó eredetileg valójában break-ként (törés) szerepelt, mert ezek olyan egyszerű szekerek voltak, amiket egyébként lovak betörésére használtak. A motorizációval aztán a kifejezés kezdetben úgy általában jelölte a brit kombikat, majd egyre inkább a kupék és kombik stílusjegyeit ötvöző karosszériaformát kezdtük érteni alatta.

Belső tér

Igényes kialakításával a belső tér pont olyan, amit egy Mercedes-Benztől elvárhatunk. A kerek légrostélyok finoman idézik a 123-as sorozatot, az autó kitűnő összeszerelése, a remek minőségérzet is azt hozza, amit egy Mercedes-Benznek kell.

Remek az üléshelyzet, kiváló a kormány fogása, kényelmes az ülés és szép a belső tér

Elöl passzentos a hely, de elférni. Tolótetőt csak az rendeljen, aki átlagmagas, mert az első fejtérből értékes centiket emészt fel, viszont ez az extra az autó hangulatán nagyon sokat dobott a tavaszi időben. Hátul váratlanul normális a térkínálat, átlagtermetű felnőttek nincsenek befalazva az autóba. A négyajtóssal szemben a fejtér is kedvező, mert a tetőív nem esik akkorát. Ebben a méretkategóriában elég ritka szolgáltatás a hátsó levegőrostély, amit még többre értékeltünk, mint a rakodóhelyek egészséges méretét.

Milyen városban?

Budapesten küzdelmes az élet az autóval, viszont a tulajt városban látják a legtöbben a CLA Shooting Brake-ben, és aki ennyire egyedi autót vesz, az élvezheti a feltűnést. A rugózás rázós, a dízelmotor markáns dörmögése nemcsak hidegen meghatározó zajforrás és alig lehet kilátni a hátsó szélvédőn illetve ferdén hátrafelé.
 

Ha kétségeink lettek volna a hátsó áttekinthetőséget illetően: a fémen valóban nehéz átlátni

Ez nem meglepő, mert az üvegfelületek igen szűkek. Parkoláskor a feltűnően szép képű kamera kétféle perspektívából képes mutatni a mögöttes teret, segítsége nagyon jól jön.

Kikapcsolható, ezért nem rójuk fel hibaként a stop-start rendszer ügybuzgóságát, de annyira résen van, hogy ha kulturáltan, az autó megállása után tesszük a fokozatválasztó kart D-ből rükvercbe, már le is lőtte a motort. Nagyobb gond a duplakuplungos automata rángatása. Messze nem dolgozik olyan finoman, ahogy kellene, de azt a javára írhatjuk, hogy igen gyorsan vált és a hét fokozattal jól gazdálkodik.

2012 óta a Dacia Loganban gázos teleszkóp emeli fel a motorházfedelet, a Mercedes-Benz viszont nem áldozott ugyanerre


Milyen hosszabb úton?

Röviden: lehengerlő. Kifejezetten felszabadító élmény magunk mögött hagyni a nagyvárost és kiszabadulni országútra. Az útfekvés imponáló, a Mercedes-Benz CLA Shooting Brake szélvészgyors a kanyarokban. Sajnos térddel két oldalról kemény burkolatoknak kell támaszkodnunk száguldás közben. Nagyon tetszett az autó kormányzása, ennél még a nemrég renovált 1-es BMW-ben sem éreztem igazán jobbnak. Tökéletesek a kormányerők, jók a visszajelzések, kitűnő fogású a volán. Mintha nem is Mercedesben ülnénk.

Eco üzemmódban a motor kicsit álmos, Sportba kapcsolva viszont megjön az ereje. 300 Nm a maximális nyomatéka 1400-3000 között, a 136 lóerős teljesítményért is elég 3200-ig pörgetni. Összességében átlagosak a menetteljesítmények, de nem hiányzott az erősebb 220 CDI.

Lehengerlő az útfekvése, a kormányzására is csak jót mondhatunk

Autópályára a váltó áttételezése kellően hosszú, hetedikben 180-nal kell menni, hogy megközelítsük a percenkénti 3000-es fordulatszámot. A távolságtartó tempomat harmonikusan vezet, jól szabott gázadásokkal-fékezésekkel és gázelvétellel dolgozik. A kényelmes ülésekben a nagyobb autók nyugalmát és csendjét élvezhetjük a sztrádán. Egyenletes sebességnél visszaszorul a motorzaj, a szél a keret nélküli ablakok dacára halkan susog. Valami ilyesmit kell nyújtania egy prémiummárkának.

Fogyasztás, ár, konkurensek

1017 kilométeres távra a fedélzeti számítógép 6,7 l/100 km fogyasztást ígért, a kútnál viszont kereken 9 liter jött ki a teletank után. Ennyit nem tévedhet a számítógép, tehát a valóság a kettő között van valahol. Semmiképp nem kevés egy nem túl nagy autótól fele város, fele országúti-autópályás használatban.

Sikerült olyan jól megoldani a hangszigetelést, hogy a keret nélküli ablakok nem keltenek erős szélzajt

Aki igazán takarékos motort szeretne, annak le kell nyelnie a békát és Mercedes-árban megvennie a Renault-motoros verziót. Csakhogy az 1,5 literes, 109 lóerős dCi CDI a Shooting Brake-hez nem kapható, csak a szedánhoz.

Mindössze 166 370 forint az SB felára a négyajtóshoz képest, ami jelentéktelen különbség ezen az árszinten. A szebbik CLA listaára 8,6 és 16,1 millió Ft között mozog a 122-360 lóerős motorok függvényében. A konfigurátor szerint 9 638 030, az árlista alapján 9 823 030 Ft a 200 CDI alapára, amivel a legolcsóbb dízel a kínálatban. Alapfelszereltsége árához képest igen szerény, feláras például egy hátsó kartámasz.

Praktikus és szép kialakítású a 495-ről 1354 literre bővíthető csomagtartó

Konkurenseket nehéz találni, mert ennek az autónak nincs közvetlen ellenfele. Karakteres ferdehátú kompakt autóként ott a Citroën DS4 és a DS5, esetleg az Alfa Giulietta és a Volvo V40, de azok mind ötajtósok. Sikkes kombiként a SEAT Leon ST jöhet szóba, míg az Audinak és a BMW-nek egyáltalán nincs a CLA Shooting Brake-hez hasonló autója.

Mellette – Ellene
  • Koncepciójában egyedi autó
  • Made in Hungary
  • Kiváló útfekvés
  • Nagyon eltalált kormányzás
  • Autópályán halk üzem
  • Jól működő vezetőtámogató rendszerek
  • Kedvező méretű, igényes kialakítású csomagtartó
  • Minimális felár a négyajtóshoz képest
  • Akinek ez nem jó, vehet T Modellt a C-osztályból
  • Rossz kilátás
  • A vezető térdét nyomó kemény élek
  • Darabosan működő duplakuplungos váltó
  • Kényelmetlen rugózás
  • Városban hangos dízelmotor
  • Viszonylag magas fogyasztás
  • Gyér alapfelszereltség

Szavazás

Hogy tetszik a Kecskeméten gyártott Mercedes-Benz CLA Shooting Brake?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • v_johny

    Gyönyörű. Ennyi.
    Kár, hogy egy magamfajta egyszerű embernek elérhetetlen egy ilyen autó. Igaz, olyan családból származom, hogy ha megtehetném is, szerintem akkor is sajnálnám rá ezt a rengeteg pénzt…

  • Hawaii-

    Részemről ezt is a Mercedes ‘műanyag játék megolvadt a tűző napon’ dizájnvonulatába sorolnám. Lehet jót tesz a légellenállás lefaragásának, de inkább T Modell a C-osztályból, annál tudtak mértékletességet gyakorolni. Bár a belseje mindkettőnek tetszik.

Ez most a legjobb Suzuki!

Jó vezetni, alig eszik, igényes és komfortos belül, szép kívül. Ez most a legjobb Suzuki – pontosabban ez lehet, ha az ára is van olyan jó, mint a kocsi maga. De vajon van-e?

Ésszerű szabadidőautó: Dacia Sandero Stepway

Jó árával, vállalható megjelenésével és élvezetes motorjával a Dacia Sandero Stepway valószínűleg a legolcsóbb szabadidő-autó.

Olyan kis drága!

Tolatókamera is van benne. TOLATÓKAMERA! Három méter hetvenhez! Meg sávelhagyás-jelző. És színre fújt ajtóbehúzó. Hát csoda, hogy több mint ötmilliót kérnek érte?

Volkswagen Golfok, a legerősebbtől a legtisztábbig

Megújult Golfokat próbálgattunk, a legerősebb benzinestől a konnektoros hibriden át a villanyhajtásúig

300 km/h fölött hasít az új Alpina kupé

Bemutatta legfrissebb újdonságát az Alpina. A B4 S Bi-Turbo a BMW M4 költséges alternatívája.

Nincs ma ennél menőbb Porsche az interneten!

Aligha létezik még egy ilyen Porsche 911 Carrera RSR 3.8-as a világon. Kívánatos patina, merész színek és 10 futott kilométer.

F1: Milliárdos veszteséget hoz a szabálymódosítás

A Force Indiánál a legkevésbé sem örülnek a versenyzői nevek és rajtszámok megjelenítéséről szóló szigorításnak, dollármilliókban mérhető veszteséget jelenthet az újítás.

Autógyári munkásnak állt a Facebook-vezér

Mark Zuckerberg a Ford dearbroni gyárában járt, ahol még a munkából is kivette a részét a Ford F-150-eseket előállító üzemben.

F1: Háromtizeden belül a Mercedes, a Ferrari és a Renault

A Nemzetközi Automobil Szövetség számításai szerint három gyártó erőforrása egyenlő szintre ért, csak a Honda van lemaradásban.

Így lopnak el pár perc alatt egy X5-ös BMW-t

Pár perc alatt lopnak nagy értékű autókat Angliában, a módszer végtelenül egyszerű.

F1: Vettel szerint kamuzik a Mercedes

Sebastian Vettel nem hiszi, hogy a Mercedes tényleg annyira lassú Szocsiban, mint péntek délután mutatták. A ferraris német szerint az időmérőre gyorsak lesznek Hamiltonék.

F1: Ecclestone átvágott minket!

A Maláj Nagydíj igazgatója, Razlan Razali kiosztotta Bernie Ecclestone-t és a Forma-1 új tulajdonosát is.

F1: Vettelék taroltak, a Merci nem bír a Ferrarival

Komoly munka vár a Mercedesre péntek este, ugyanis a Forma-1-es Orosz Nagydíj második szabadedzésén meg sem tudták szorítani az új szocsi körrekordot futó Ferrarit.

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

F1: Hamiltont felzaklatta a lábát elveszítő tini

Lewis Hamiltont nagyon megérintette Billy Monger doningtoni Forma-4-es balesete.

F1: Büntetések felé tart a Ferrari?

Gyanús, hogy a Ferrari nem fogja kihúzni a szezon végéig a szabályok által engedélyezett számú erőforrás-részegységgel.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.