Ford, ami megvéd a gyorshajtástól

Vezettük: Ford S-Max - 2015

Szerző: Horváth Zsolt levél küldés 
Dátum: 2015.04.27. 06.00

Húsznál is több modern technológiát kínál az új Ford S-Max. Az egyterű képes betartani a sebességhatárokat, megakadályozni a gyalogosgázolást, önállóan parkolni.

Röviden – Ford S-MAX

Mi ez?

A Ford öt- és hétszemélyes egyterűjének második generációja
Mit tud? Kényelmesen utaztatni maximum négy felnőttet és három gyereket.
Mibe kerül? Alapáron 8,5 millió forintba, de erős motorral, négykerék-hajtással, extrákkal 11 millió fölé mehet az át.
Kinek jó?  Akinek családja van, sokat kirándul, de igényli a prémium szolgáltatásokat, megoldásokat

1998 után, amikor eltűnt a Scorpio a Ford kínálatából, a tehetősebb európai vevők a Mondeóban élhették ki magukat, ha kék ovál autói közül akartak vásárolni egy drágábbat. 2006-ban viszont érkezett az S-Max, amely bejött a többet költő vevőknél.

Több mint 400 000 darab kelt el az első generációs S-Max-ból, 70 százalékuk Titanium (a legnívósabb) felszereltséggel. A vevők 65 százaléka újra vásárolt S-Maxot.  Ennek fényében talán nem is véletlen, hogy a most bemutatott második változat nagyon is épít elődjére, sokban hasonlít arra, miközben igyekszik minden tekintetben felülmúlni azt. Új technológiából nincs hiány.

Hozza a Fordokra jellemező dinamikus vezethetőséget az S-Max


Külső

Az új Mondeóval azonos padlólemezre épülő karosszériánál megmaradt az egyterűs forma, de Ford tervezői igyekeztek sportosabbra szabni azt. Hátrébb került az A oszlop, így hosszabb lehet a motorháztető, miközben alacsonyabban fut a tetőív. A tengelytávolság 2,8 méter. Az S-Max orrát az Aston Martintól kölcsönvett hűtőmaszk, illetve keskenyebb fényszórók uralják. Hátul a LED lámpatesteket összekötő krómdíszléc és a hátsó lökhárítókba integrált kipufogóvégek hangsúlyozzák a sportosságot.

Rendelhető LED-es fényszóróval is az új Ford S-Max, amely hétféle beállítás szerint változtatja a fénycsóva állásszögét és erősségét, de megakadályozza a szembejövő autósok elvakítását is. A szembejövő járműveket a szélvédő mögött elhelyezett kamera érzékeli 800 méteren belül, és a rendszer árnyékoló lapokkal takarja ki a vakító fényt.

A csomagtartó az ötüléses kivitelben 700 literes a kalaptartóig pakolva, a hétülésesben azonban sokkal kisebb, a tetőig pakolva is csak 285 literes. A bővítés azonban könnyen megy, a csomagtartó oldalfalában elhelyezett gombokkal pillanatok alatt lehajthatók a második, illetve harmadik sor ülései. A sík padló felett több mint két köbméteres szabad hely marad.  A Ford S-Max-hoz is elérhető lett kézhasználat nélkül nyitható csomagtérajtó, ami úgy is nyitható vagy zárható, hogy az autós meglendíti lábát a hátsó lökhárító alatt.

A 4,8 méteres karosszériát apró trükkökkel igyekeztek áramvonalasabbá tenni a mérnökök, így a hátsó szélvédő szélére, a visszapillantó tükröknél az A-oszlopon, illetve a hátsó lámpáknál is kialakítottak kis spoilereket. Aminek meg is van az eredménye.

Öt és hétszemélyes kivitelben is elérhető az új Ford S-Max


Belső

Ha mozgásba lendül, azonnal feltűnik, hogy milyen csendes az S-Max utastere. Minimális a zaj még autópályás sebesség mellett is, ami az említett spoilerek, a karosszéria formája mellett a kiegészítő zajelnyelő anyagoknak és a továbbfejlesztett ajtószigeteléseknek köszönhető. 

A látványos tetőívnek egyetlen gyenge pontja, hogy a harmadik üléssorban csökkenti a fejteret. Azok az ülések azonban jó szívvel csak gyermekeknek ajánlhatók, így ez nem akkora gond. Felnőttek legfeljebb úgy tudnak bepréselődni oda, ha a második sor ülésein is kompromisszumot kötnek az utasok és előrébb húzzák az üléseiket.  Beszállni immár könnyebb leghátulra, mivel a második üléssor ajtó melletti ülései nemcsak előrebillennek, de előrébb is csúsznak.

A szegmensben először motoros a kormányállítás is elérhető a Ford S-Max-ban

Utazáshoz a második sor ülései előre-hátra csúsztathatók, a támlájuk külön-külön dönthető, különösen variálhatóvá téve az utasteret. Az első ülések párnázata franciás lágy, nem a Fordtól megszokott feszes. A vezetőülés nem engedhető személyautósan alacsonyra, az buszosan magas alapállapotú. A luxusextrák híveinek egy adalék: az ülések lehetnek motorosan állíthatóak, fűthetőek, hűthetőek sőt masszázsfunkció is van. A 11 felfúvódó párnából álló rendszer masszírozza az utasok combját, fenekét és derekát.

Alapvetően minőségi benyomást kelt a Ford S-Max utastere, a műszerfal felső része, az ajtó és üléskárpitok, a kapcsolók, mind igényesek voltak a kipróbált autókban. Ugyanakkor a középkonzol alsó része kirívóan gyenge műanyagból készült. Teljességgel érthetetlen a használata.

A tartósságra kényeseknek egy kis érdekesség, a vizsgálatokat végző mérnökök a szöveteket 600 alkalommal simították végig egy középkori szöges buzogányra emlékeztető eszközzel, így szimulálva a kárpitba beakadó cipzárak és gombok hatását.

Ahogy sok más gyártó, a Ford is bevezeti a digitális képernyőt mint műszeregységet, a felárért elérhető 10 colos képernyő animált analóg sebességmérőt és fordulatszámmérőt jelenít meg, de vezető igényeinek megfelelően sok más információ (fogyasztás, navigációs adat, hifi, sebesség mérföldben stb.) is rákerülhet.

A középső üléssort előrébb húzva befér egy felnőtt, de nem jut tágas hely neki


Milyen vezetni

Nem fog csalódni, aki a Fordtól megszokott jó vezetési élményt vár az S-Maxtól. A kormányzása élményszerűen direkt és precíz, a futóműve pedig úgy stabil, hogy szépen csillapítja az úthibákat. 

Egyelőre csak prototípus állapotban mutatták be, de hamarosan szériaként is elérhető lesz az adaptív kormányzás, amely lehetővé teszi, hogy kis sebesség mellett és szűk helyeken manőverezve a hagyományosnál kisebb kormánymozdulattal is irányítható legyen a kocsi, nagy sebességnél pedig csökkenti a kormány érzékenységét.

Kétféle benzinmotorral (160 és 240 LE) és négyféle dízelmotorral (120, 150, 180, 210 LE) kezdődik az S-Max értékesítése (műszaki adatok lejjebb). A gyengébbik benzines és a leggyengébb dízel csak hatfokozatú manuális váltóval, az erősebb benzines csak hatfokozatú automatával készül, ahogy a legerősebb dízel is.  A 150 és 180 lóerős dízeleknél az ügyfél választhat. Kivéve, ha megrendeli a modellben bemutatkozó összkerékhajtást, mert az a gyengébb motornál csak kézi váltóval az erősebbnél csak automatával kombinálható.

Az összkerékhajtási rendszer minden 16 ezredmásodpercben megméri a kerekek tapadását, és 100 ezredmásodperc alatt képes megváltoztatni a forgatónyomaték elosztását az egyes kerekek között – méghozzá úgy, hogy szükség esetén akár az összes vonóerőt a hátsó kerekekhez irányítja

Mi két változatot próbálhattunk ki, a 240 lóerős benzinest és a 180 lóerős dízelt manuális váltóval. A benzines nem kirobbanóan sportos, inkább egy erős túraautó benyomását kelti. A széles tartományban elérhető maximális nyomaték igazán rugalmassá teszi. Az automata szépen, finoman teszi a dolgát, mindaddig, amíg nem sportmódba kapcsoljuk. Ez abszolút nem illik a kocsihoz, ilyenkor durván visszavált, bőgeti a motort.  Mellé még torkos is a kocsi, cseppet sem kihasználva a motor erejét 12 litert jelzett átlagfogyasztásnak a fedélzeti számítógép.

Sokkal harmonikusabb a dízelmotorral a Ford S-Max. Tekintve, hogy a benzines 345 Nm-es nyomatékával szemben itt 400 Nm áll rendelkezésre, ráadásul alacsonyabb fordulatszámnál, még izgalmasabbnak is tűnik a vezetése. Erőteljesen húz, akár 4500-as fordulatig. A hozzá tartozó sebességváltó pontosan, gyorsan kapcsolható. Ez modell megelégedett 7,5 liter üzemanyaggal a számítógép szerint.

Bár igazán vezetőbarát autó az S-Max, a Ford rengeteg feladatot levenne a sofőr válláról. Az nem újdonság, hogy képes önállóan parkolni, de ha magunk tennénk azt, akkor az autó teljes környezetét (oldalt is) figyelő radarrendszer segít. Elérhető tolatókamera (keresztirányú forgalomfigyeléssel), illetve első kamera is, amely szűk helyről való kiálláskor segít 180 fokban belátni a terepet.

Alapvetően ügyes a hatfokozatú automata váltó, de a sport fokozat nem illik az autóhoz

Ha nem lennénk elég szemfülesek, akkor segít a kocsi, van sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, holttérfigyelő, adaptív tempomat, közlekedésitábla-felismerés.

A szegmens első gyalogosészlelője figyeli az úton vagy az út mellett haladó gyalogosokat, illetve azokat, akik az útra lelépve keresztezhetik a jármű útját. Ha a rendszer gázolásveszélyt észlel, figyelmezteti a vezetőt, s ha az nem reagál, automatikusan fékez. Egy másik rendszer az S-Max előtti járműveket figyeli, s ha ütközésveszélyt észlel, automatikus fékezéssel segít csökkenteni az ütközés súlyosságát, vagy elkerülni a ráfutásos ütközéseket.

Mindennek a teteje, hogy az új Ford S-Max képes megvédeni a gyorshajtástól a sofőrt – ha aktiváljuk az intelligens sebességkorlátozót, az figyeli a közúti táblákat (sebességjelző és várostáblákat), illetve a navigációs rendszer adatait és annak megfelelően állítja be az autó sebességét. Persze a vezető a gázpedál erőteljesebb lenyomásával mindig felülírhatja a határolót, ha egy hirtelen szituáció miatt erre szükség van.

Feláért kerül a kocsiba a digitális műszerfal

Korábban sem volt olcsó a S-Max, de a vevőkör a Ford tehetősebb kliensei közül kerül ki, akik igénylik a jobb minőséget és hajlandóak áldozni a fent említett sokféle modern elektronikus segédeszközre, illetve  nagyteljesítményű motorokra. A kínálat 8,5 milliótól indul, de ha a korábbiaknak megfelelően alakul az eladás, akkor a vevők 2/3-a 10 millió feletti áron vásárol majd S-Maxot.

ÁRLISTA



Mellette – Ellene
  • Csendes utastér
  • Precíz kormányzás
  • Feszes, de jól csillapító futómű
  • Jó motorok
  • Pontos kézi váltó
  • Modern technika
  • Prémium minőségérzet
  • Szűk harmadik üléssor
  • Kis csomagtartó hét üléssel
  • Sokat fogyasztó benzinmotor
  • A középkonzol műanyagja gyenge

Műszaki adatok

Ford, ami megvéd a gyorshajtástól 1

Szavazás

Neked bejön a Ford egyterű formájú családi autója? Értékeld 1-től 10-ig!

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

Ez most a legjobb Suzuki!

Jó vezetni, alig eszik, igényes és komfortos belül, szép kívül. Ez most a legjobb Suzuki – pontosabban ez lehet, ha az ára is van olyan jó, mint a kocsi maga. De vajon van-e?

Ésszerű szabadidőautó: Dacia Sandero Stepway

Jó árával, vállalható megjelenésével és élvezetes motorjával a Dacia Sandero Stepway valószínűleg a legolcsóbb szabadidő-autó.

Olyan kis drága!

Tolatókamera is van benne. TOLATÓKAMERA! Három méter hetvenhez! Meg sávelhagyás-jelző. És színre fújt ajtóbehúzó. Hát csoda, hogy több mint ötmilliót kérnek érte?

Volkswagen Golfok, a legerősebbtől a legtisztábbig

Megújult Golfokat próbálgattunk, a legerősebb benzinestől a konnektoros hibriden át a villanyhajtásúig

Újabb hajmeresztő ötlettel állt elő a Tesla-vezér

Föld alatt utaztatná az embereket Elon Musk, amivel teljesen megreformálná a városi közlekedést. A dugók csökkennének és az emberek gyorsabban jutnának el a célhoz.

Meglepte leghűségesebb vevőjét a Lexus

100 évesen a 25-ödik Lexusát készült megvásárolni, ezért a japán gyártó egy igazán különleges darabot készített hűséges vevőjének.

F1: A Ferrari megint verte a Mercedest

A Forma-1-es Orosz Nagydíj utolsó szabadedzésén is határozott előnnyel verte a Ferrari a Mercedest, Sebastian Vettel a leggyorsabb, Lewis Hamilton csak a 4.

300 km/h fölött hasít az új Alpina kupé

Bemutatta legfrissebb újdonságát az Alpina. A B4 S Bi-Turbo a BMW M4 költséges alternatívája.

Nincs ma ennél menőbb Porsche az interneten!

Aligha létezik még egy ilyen Porsche 911 Carrera RSR 3.8-as a világon. Kívánatos patina, merész színek és 10 futott kilométer.

F1: Milliárdos veszteséget hoz a szabálymódosítás

A Force Indiánál a legkevésbé sem örülnek a versenyzői nevek és rajtszámok megjelenítéséről szóló szigorításnak, dollármilliókban mérhető veszteséget jelenthet az újítás.

Autógyári munkásnak állt a Facebook-vezér

Mark Zuckerberg a Ford dearbroni gyárában járt, ahol még a munkából is kivette a részét a Ford F-150-eseket előállító üzemben.

F1: Háromtizeden belül a Mercedes, a Ferrari és a Renault

A Nemzetközi Automobil Szövetség számításai szerint három gyártó erőforrása egyenlő szintre ért, csak a Honda van lemaradásban.

Így lopnak el pár perc alatt egy X5-ös BMW-t

Pár perc alatt lopnak nagy értékű autókat Angliában, a módszer végtelenül egyszerű.

F1: Vettel szerint kamuzik a Mercedes

Sebastian Vettel nem hiszi, hogy a Mercedes tényleg annyira lassú Szocsiban, mint péntek délután mutatták. A ferraris német szerint az időmérőre gyorsak lesznek Hamiltonék.

F1: Ecclestone átvágott minket!

A Maláj Nagydíj igazgatója, Razlan Razali kiosztotta Bernie Ecclestone-t és a Forma-1 új tulajdonosát is.

F1: Vettelék taroltak, a Merci nem bír a Ferrarival

Komoly munka vár a Mercedesre péntek este, ugyanis a Forma-1-es Orosz Nagydíj második szabadedzésén meg sem tudták szorítani az új szocsi körrekordot futó Ferrarit.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.