Identitásválságban szenved, de így is jó!

Teszt: Seat Leon X-Perience 2.0 TDI

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2015.04.25. 06.00

Igazán derék iparosmunka ez a Seat, nem is zavart benne, hogy minden porcikájából sugárzik a márka egzisztenciális válsága.

A Seat erős, duplakuplungos váltós, emelt hasmagasságú kombija járt nálunk, fullextrásan több mint 11 milliós árcédulával (amiben benne van egy 1,4 milliós akciós kedvezmény is). Megér ez a kocsi ennyi pénzt?

Röviden – SEAT Leon X-Perience 2.0 TDI DSG 184 LE, fullextra

Mi ez?

4×4-es, DSG-váltós dízel Golf kombi, kicsit megemelve, Seat emblémával, olcsóbban

Mit tud? Csendben suhanni országúton, elboldogulni rossz utakon, könnyű terepen, hóban
Mibe kerül? Tízmillió alatt van sok extrával a 4×4-es, automata autó most akcijósssan, a fehér kocsi a képeken 11,2 millió tetőablakkal, nagy felnikkel, stb.
Kinek jó?  Aktív életet élőknek, akiknek a kombi tágas belseje mellett szükségük van 4×4-es hajtásra is és nem bánják, ha nem VW-embléma van a Golfjuk orrán

X-Perience???

Az experience szó tapasztalatot jelent magyarul. Ha úgy írjuk, mint a Seat, X-Perience-nek, akkor az egyrészt nagyon menőn néz ki, másrészt a szó elejéről leszedett X egy kereszt, vagyis Cross, ami valamiért a terepjárós hangulatot szokta jelenteni a nemzetközi autós szakzsargonban. (Valószínűleg azért, mert a 4×4-ből is ott az X benne, meg ha az X szárainak végére képzeljük a kerekeket, a stilizált összkerékhajtást láthatjuk bele ebbe a sokoldalú betűbe.

Külön kellemetlen, hogy a kormány alsó küllőjében piros-fekete XP-betűkkel próbáltak megerősíteni valami soha meg nem teremtett alaphangulatot. Ráadásul az XP a szerepjátékos szubkultúrában ugye a tapasztalati pontokat jelenti, ezt végképp nehéz összehozni egy családi kombival.

XP, vajon szándékos a szerepjátékok tapasztalati pontjaira való utalás?

Igencsak erőltetett ez az egész, de a Seat mostanság amúgy is egy ilyen útkeresős-identitászavaros időszakot él. Amióta nincs saját modelljük, csak VW-klónok, nem tudják szegények, mit kezdjenek magukkal. Volt egy rövid időszak, amikor az volt a szlogenjük, hogy Enjoyneering (Élvezetervezés), aztán mondták magukról, hogy We are Spanish and German (Spanyolok és németek vagyunk), most az egész jó Technology to enjoy-jal próbálkoznak. Esküszöm, a mai napig a rendszerváltás után nem sokkal keletkezett, rég elhalt magyar szlogen volt a legjobb: Seat, a Volkswagány.

Hiszen pont erről van szó: az új Seatok olyan Volkswagenek, amik kissé vagányabbak az eredetinél. Ez a Leon ST X-Perience például egy 2,7 centit megemelt Golf kombi, ami sokkal jobban kitűnik a forgalomból, mint a Volkswagen-féle alapváltozat.

Egy kicsit parasztosan egyszerűre sikeredtek a matt műanyag rátétek, de fehérben nem áll rosszul a kocsinak a strapabíróságot érzékeltető szegély


Külső

Egész jól sikerült ledörgölni az alapformáról a Golf stíljegyeit – igaz, nem került igazán markáns dolog a helyükre. A Leon ST nem egy jellegzetes autó, csak egy helyes, sportos kombi, ami egy kicsit olyan, mint egy Audi, de azért mégsem.

A legszembetűnőbb, hogy sok-sok hegyes szeglettel, hegyesszöggel próbáltak összehozni valami koherens dolgot a dizájnerek, ami végülis sikerült, mert a harmónia megvan. De azt a nagy képpé összeálló menőséget nem tudja megismételni az új Leon, amit az elődje (és annak elődje, az első Leon is) tudott.

Identitásválságban szenved, de így is jó! 1

Az emelés mellé járó fekete, matt műanyagos körülépítés és az ál-alvázvédők a lökhárítók alatt nem tették tönkre az alapforma egységét. Van ugyan egy kis parasztos-gumicsizmás hangulata az X-Perience-nek, de nem kínos, kellemetlen módon. Nem lett hiteles terepjáró belőle, de nem is akar annak tűnni. 18-as, látványos alukerekeivel inkább egy kis mad maxos beütésű világvége-hangulat árad belőle, és ez jól is áll neki.

Belső

Az utastérben az ülések és az ajtóbelsők alcantara-kárpitelemei határozzák meg az alaphangulatot. Kellemes tapintású, meleg szövet ez a hasítottbőr-szerű anyag és csodás prémiumérzést kelt, ahogy a bőrhöz simul. Kell is ez a csipetnyi luxus, mert amúgy az utastér meglehetősen unalmas. Minden pont ugyanaz, mint a Golf kombiban, vagy még inkább egy Octaviában, ami nem baj, mert ezek is kitűnő autók, de így is csalódottságot kelt, hogy a Leonban sincs semmi érdekes.

Golf, Octavia, Leon: mind ugyanaz belül, de mind ergonomikus és mindben hihetetlenül jól összerakott minden


Az alcantara az ajtóbelsőn csodásan néz ki, időnként menet közben is jó meg-megsimítani

Még ebben a különleges Leonban sem. A terepes dizájnelemekből az utastérbe már nem jutott semmi, csak a kiváló összerakottság-érzésnek, a hibátlan ergonómiának, a németes funkcionalitásnak örvendhet, aki szereti az ilyesmit. Az érintőképernyős, kézközelítés-érzékelős menürendszer, a kormány mögött a kismenü pont ugyanaz, mint a Golfban, Octaviában, vagyis minden logikusan, fakszni nélkül működik.

A csomagtér óriási és jól pakolható, okosan tagolt, jól berendezett. Legfeljebb azért lehet egy kicsit szomorú néha az ember, ha a lapraszerelt svéd bútort nem tudja szépen lefektetni a nem padlósíkba dőlő üléstámlák miatt:

587 literes, óriási a csomagtér. Támladöntés után 1470 liter, majdnem másfél köbméter a raktér befogadóképessége


Nem fekszik síkba a hátsó ülés támlája, de dönthető egy bowdennel a kocsi mögül, ami nagyon kényelmes dolog


Technika

A fehér autóban az unalomig ismert kétliteres VW-TDI dolgozott, 184 lóerővel, az unalomig ismert hatfokozatú dupla kuplungos váltóval és az unalomig ismert, teljesen automatikus Haldex-4×4-gyel. Pont úgy ment – elnézést, hogy ismétlem magam, de hát a Seattal már csak így megy ez -, ahogy az Octavia vagy Golf szokott menni ezzel a technikával. Erős, gyors, precíz autó, fantáziátlanul de végtelenül megbízhatóan teljesít minden szituációban.

Adatlap

Seat Leon X-Perience 2.0 TDI

Identitásválságban szenved, de így is jó! 2
Motor 1968 cm3, Dízel, S4
Teljesítmény 184 LE
Nyomaték 380 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 7,1 sec
Végsebesség 224 km/h
Fogyasztás (vegyes) 4,9 l / 100 km

A fogyasztás hét liter körül alakult vegyes üzemben. A stabil 120-130-at hálálta meg legjobban a kútnál, az emelés miatt a tempósabb sztrádázás jobban meghúzta a fogyasztást, mint egy sima Golf-klónnál szokta, városban pedig a nagy tömeg és az állandó 4×4 miatt indul el szintén a 8 liter felé a számláló, ha sok a dugó.

A fullextrás Leonban ugyanazok a vezetéstámogató rendszerek segítettek, amiket már a, na, milyen kocsikból ismerünk. Követőradaros sebességtartó automatika, sávtartó asszisztens és utoléréses ütközés-gátló rendszer könnyítette benne a vezetést. Most, a Leonban vettem észre, hogy a felfestéseket figyelő, aktívan kormányzó rendszernek, a sávtartónak nem csak egyféle változata van. Az új Passatban sokkal finomabban kapcsolt ki az automatika, ha nem voltam hajlandó megfogni a kormányt (először csipogással, aztán enyhe fékezéssel jelzett a rendszer, végül vészvillogót kapcsolt és lassulni kezdett a kocsi). A Leonban egyszer csippan valami, aztán simán kikapcsol a sávtartás, és megyünk, amerre megyünk, még a tempomat sem old le.

Szép autó a Leon, jók a részletek is rajta, csak valahogy lóg a levegőben az egész, ezzel a modellel sem sikerült hiteles márkaarculatot teremteni


Vezetési élmény

A csaknem 15 mázsás kombi alacsony súlypontjával, nyomatékos motorjával és gyors DSG-váltójával fürge, mozgékony jószág – de csak akkor, ha használjuk az üzemmód-választó gombot a középkonzolon. Sport állásba kapcsolva egy másik autót kapunk, az élénk gázpedál, a megtáltosodó váltó kell ahhoz, hogy a Leon úgy menjen, ahogy kinéz.

A kormány mögötti váltófüleket is van értelme ilyenkor használni, ahogy léptetjük a DSG-t, ahogy fel-felpörög és mindig megpróbálja letépni a fejünket a TDI – hát azért az nem rossz. A kormányzás közvetlen, a rásegítés mértéke tökéletes, hirtelen kormánymozdulatokra sem mutat szabadidő-autós billegési hajlamot a futómű. Nagyon elsokallt kanyarokban jól érezhető az XDS nevű elektronikus segédrendszer hatása, mely az ívbelső kerekek fékezésével nyomatékvesztés nélkül segít tartani az ívet, a magas Leon kombi meglepően gyors tud lenni szűk kanyarokban.

Takarékos vagy komfort üzemmódban álmos és lusta a kocsi, ami az oly sokszor említett Golfokban, Octaviákban kevésbé szokott zavaró lenni, de a Leon éles vonalaihoz nem illik az ilyesfajta melankólia. Nahát, talán mégis volna egy kis karaktere ennek az átemblémázott Volkswagennek?

Peres gumik, sérülékeny dizájnfelnik és ál-terepes szoknya körbe; fura, de menő

A sportosságnak terepen sem kell meginni a levét, rossz úton sem zötyögős az X-Perience. A Leon ST eddig is kapható volt összkerékhajtással, de ez a hüvelyknyi emelés nagyon kellett ahhoz, hogy jó szívvel lekanyarodjon vele az aszfaltról az ember.

Kinek ajánljuk?

Jól felszerelt családi kombi azoknak, aki időnként földútra tévednek vagy hóban is el kell boldogulniuk. Remek választás Golf vagy Octavia helyett (pont olyan remek, mintha bármelyik másikat választanánk), és mindenképp sokkal racionálisabb vétel, mint ugyanez a technika négy karikával sokkal drágábban mérve egy Q-jelzésű Audiban. Ha azt nézzük, milyen tágas, erős és hogy összkerékhajtás meg automata is van benne, akár kompakt szabadidőautókkal is összehasonlíthatjuk, azoknál pedig hasonlóan felextrázva ezzel a motorral jellemzően olcsóbb:

A Leon ST X-Perience 4Drive TDI DSG 184 LE és pár hasonló méretű, tudású családi autó
Listaár, forint 
Seat Leon satöbbi (184 LE)  9 980 040
Honda CR-V 2.2 i-DTEC Executive aut. (150 LE) 11 149 000
Skoda Octavia 4×4 Scout (184 LE) 9 120 690
Volvo XC60 D4 AWD  (181 LE) 10 960 000

Nem egy álomautó a Leon, ahogy az Octavia vagy a Golf sem, ellenben a mindennapokban soha nem fogja megbánni senki, hogy a Seatot választotta. Mint ahogy a másik kettőt sem bánná meg senki. Hát ezt tudja a Seat Leon, emelt kasztnival, nagy puttonnyal. Az ár ugyan első hangzásra elég durva – 11 millió egy Seatért? Ha azonban megnézzük, mit adnak mások ennyiért, könnyen rájöhetünk: a Leon X-Perience nincs is túlárazva.

Mellette – Ellene
  • Ez egy jó autó, úgy, ahogy van
  • Szép
  • Tágas
  • Erős
  • Takarékos
  • Korszerű
  • Egy kicsit gumicsizmás hatást kelt a terepes dizájn
  • Egy kicsit gumicsizmás hatást kelt a fantáziátlan középkonzol

Szavazás

Értékeld!

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

Többet keresnek majd a kecskeméti Mercedes gyárban dolgozók

Sztrájk is volt a kecskeméti Mercedes gyárban, mostanra azonban sikerült megállapodnia a szakszervezetnek, így jövőre 10 százalékkal nőhet a dolgozók alapbére.

Jégre hajtott a Toyotás, a többit magadtól is kitalálod

Nincs év jégbe szakadó autósok nélkül, az idei tél is meghozta az első terepjáróst, aki egy befagyott tavon kereste az izgalmakat.

Ragadozót készítettek a Mercedes Sprinterből

Nyomokban Sprintert is tartalmaz az a koncepció teherautó, melyet extrém terepre terveztek. Nem bányamunkás, de akár köveket is lehet vele hordani.

Zseniális vagy haszontalan ez a kreatív ötlettel feldobott ablaktörlő?

Télen áldás a tökéletes működő ablaktörlő, de ennek elérése nem egyszerű feladat. Ez a furcsa rendszer a jegesedés ellen küzd, többet erővel, mint ésszel.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

F1: Elcsábítják a Mercedes nagyágyúját?

Brit sajtóértesülések szerint fennáll a lehetősége, hogy a Mercedes technikai főnöke, Paddy Lowe az egyik rivális csapathoz igazoljon.

Másfélszer hasznosabb az elektromos Kangoo

Ahogy a Renault Zoe, a franciák Z.E. villanyautó-családjának hasznos tagja, a Kangoo is másfélszeresére növelt hatótávolsággal fut neki a következő modellévnek.

Az autó, ami 2,5 literrel beéri

Nincs megelégedve az alternatív járművek jelenlegi felhozatalával? Mit szól a tüzelőanyagcellás Toyota Mirai-hoz? Kipufogóján csakis forró levegő távozik, azaz gőz.

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.