Családdá bővült a Discovery

Teszt: Land Rover Discovery Sport

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2015.04.20. 06.00

Terepjáró képessége mellett tologatható második és rendelhető harmadik üléssorával a Discovery Sport egész különleges példány a kategóriájában

Röviden – Discovery Sport 2,2 SD4 HSE

Mi ez?

Prémium kis terepjáró a Land Rovertől, hét üléssel 
Mit tud? Különleges megjelenésű, tágas és terepen sem jön zavarba
Mibe kerül? 11,4 milliótól 17,9 millióig tart a Discovery Sport árlistája
Kinek jó? 
  Annak, akinek egyedibb, elegánsabb  SUV kell egy tucat-BMW-nél

Jó terepszögek, összkerékhajtás, nagy hasmagasság. Ha nem is igazi, vérbeli terepjáró, de messzebb jutunk vele a dágványban, mint bármelyik konkurensével.

A Land Rover miközben egyik kezével elvesz – búcsút int az 1997-től gyártott Freelander-nek – a másikkal ad is valamit. A Discovery-modellt teljes családdá szaporítja, amelynek legfrissebb tagja a Discovery Sport. A Land Rover binomiális nomenklatúrájának logikája alapján ez nagyjából annyit jelent, hogy a Discovery egy kisebb, sortosabb példányát tisztelhetjük benne. Amely ugyan a Freelander 2-es alapjaira épül, mégis hosszabb és tágasabb nála, és a kategóriában egyedüliként hétszemélyesként is kapható.
Videón a Discovery Sport:

Külső

Az elődjének számító kifutó Freelandernél 8 centivel nagyobb tengelytávval, 9-centivel hosszabb és másféllel alacsonyabb kasztnijával a Discovery Sport kecses, nyúlánk járgány lett. Szigorú tekintet, egyedi, egymáshoz gyönyörűen passzoló első és hátsó lámpatestek, határozott vonalak, elegáns kiállás jellemzik külsejét, szerencsére a legtöbb látszatterepjárón kötelező elemnek érzett ordenáré műanyag rátétek és egyéb bazári izék nélkül is jól néz ki. Hasonlít ugyan a közeli rokonnak számító Evoque-hoz, de hangulata mégis sokkal barátságosabb, szerethetőbb, kevésbé harsány.

Gondolnák, hogy felárért három üléssor is elfér ebben a kompakt méretben?

Belső

A Range Rover Evoque-nál tengelytávban és hosszban is nagyobb Discovery Sport belül egész tágas jószág. Annak ellenére elfér benne a felárért –  412 ezer forint – rendelhető és a padlóból előcsalogatható harmadik üléssor, hogy az autó a maga 4,6 méteres hosszával simán a kompakt méretkategóriába tartozik. De nemcsak tágas, hanem okosan variálható is a belső, a békeidőben a csomagtartó aljában lapuló pótülések egyesével is használhatók, illetve a második sor ülései is sínen tologathatóak előre-hátra, hogy az ideális lábtér / csomagtér arányt lehessen odabent kialakítani. 
Sajnos ekkora tengelytávhoz – 2740 mm – csak gyerekszállításra alkalmas leghátsó sor jár, ahová bejutni sem könnyű, a második sor támlájának döntése után felnyíló szűkületen keresztül. De minden hibája ellenére jó, hogy mégis van. Sőt, a harmadik ülések mögött még teljesen használható méretű csomagtartó is marad.

Kényelmes ülések, tisztességes kivitelezés, apró hülyeségekkel

Belseje gusztusos, szépen kidolgozott, kritika legfeljebb a rettentően szerencsétlen helyre került ablakemelőt érheti, valamint a rémes felbontású, a hagyományos, kerek műszerek közé ékelődött ósdi hangulatú kijelzőt. Pedig a Discovery Sport érzi, mi kell a népnek, a fél nap alatt letérdelő okostelefonok, energiazabáló tabletek korában bölcsen teleszórták a kocsi belsejét mindenféle elektromos konnektorral, amelyekből hagyományos 12, és 5 voltos, USB csatlakozós kivitel is akad, így nincs veszekedés, hogy út közben ki tudja tölteni vackát. Mert mindenki.
Bútorozása kellemes, ülései kényelmesek mindegyik sorban – oké, leghátul nekem már vacak, de csak a fejtér zavaróan szűk – és a kivitelezés is tisztességesnek érződik. Illetve a középkonzol gombjai lehettek volna valamivel izgalmasabbak, mint a jelenlegi, fantáziátlan béna kis téglalapok. Csomagtartója alapállásban 480 literes, több rekeszbe lehet benne pakolni, de a csomagtérroló a kézzel ki-be akasztgatással elég alapmegoldás, és a hétszemélyes változatba sajnos pótkerék sem jutott.

Biztonság

Családdá bővült a Discovery 1
Öt csillag alatt manapság már nem illik töréstesztet teljesíteni, így a Discovery Sport is begyűjtötte a maximumot az EuroNCAP tesztjén. Az első utasok aránylag jól megúszhatják benne a balesetet, a felsőtestük, lábuk, combcsontjuk biztonságban van. Az oldalütközéses teszteken különösen jól teljesített a kis Land Rover, de a ráfutásos balesetnél csak az első ülések fejtámlái biztosítottak jó védelmet, a hátsók jóval gyengébben szerepeltek. Gyalogosvédelmét 69 százalékosra értékelték, a motorháztető és a puha lökhárító jól vizsgázott – előbbiben balesetnél kinyíló gyalogoslégzsák is található – csupán a motorháztető első éle okoz nagyobb sérülést a kelleténél. 

Szinte germán sterilitás az utastérben

Milyen vezetni?

A Discovery Sport nevében a Sport tag valóban indokolt valami, és nemcsak marketingmaszlag. Kezdjük a kellemetlenebbel: ki látott még olyan Land Rovert, amely zavarba jön a kisebb úthibáktól? Ráz és pattog? A Discovery Sport sajnos ilyen. Cserébe viszont olyat tud, amit a családtagjai közül kevesen, lehet vele sportosan közlekedni, ami jóval többet jelent, mint nagy tempóval egyenesen csörtetni. 
A tesztautóval élvezet volt kanyarogni, kiszámíthatóan, magabiztosan viselkedik még nagyobb sebességnél is, úgy, hogy hamar elfelejti neki az ember a feszes futómű okozta kellemetlenségeket. Utóbbi azért is könnyedén megbocsátható, mert ha igazán hitvány útra keveredünk, már aggasztó mélységű gödrök, galád kátyúk közé, akkor kiderül, hogy komoly tartalék van ám a futóműben és simán megbirkózik ezekkel is. És itt már egyáltalán nem ráz, vagy pattog. 

Alul a terep programok, felül nagy, sötét, funkciótlan plexi. Más felszereltségnél ott kell CD-vel etetni a fedélzeti zenegépet

Műszaki adatok
Motoradatok
Lökettérfogat (ccm) 2179
Hengerek / szelepek száma 4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]) 140(190)
Max. nyomaték (Nm) 420
 
Menetteljesítmények
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 8,9
Végsebesség (km/h) 188
 
Fogyasztás
Város (l/100 km) 7,4
Lakott területen kívül (l/100 km) 5,7
Vegyes (l/100 km) 6,3
Méretek
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4599/2173/1724
Tengelytáv (mm) 2741
Csomagtér (liter) 480
Gázlómélység (mm) 600
 
Ár, költségek
Alapár (forint) 11,4 millió
Kilencfokozatú automatikus váltója a ZF műve, amely indulásnál valószínűtlenül kulturáltan lódítja meg a járgányt és később isészrevétlenül teszi a dolgát. Lehetne a kormány mögötti fülekkel, kézzel is belepiszkálni a munkájába, de minek. Mindössze a tekerős, mosógép programválasztó tárcsára emlékeztető “váltókar” használata nehézkes, indulásnál meg kell várni, míg méltóságteljesen elővánszorog rejtekéről, és a P, R, D állások közötti fürge kapcsolgatás sincs ínyére. 

Ha nincs rá szükség, szégyenében inkább elsüllyed a mosógépkapcsoló-szerű váltógomb

Városban okos kamerarendszer és a ráfutásos baleseteket 5-50 km/órás sebesség között kivédő berendezés segít megóvni a kocsit, illetve van benne táblafelismerő is, míg hosszabb távon, nagyobb sebességnél a jól hangszigetelt utastér teszi élvezetessé az utazást. Ha terepre merészkedik vele a gazda, akkor a jó terepszögek – elöl 25, hátul 31 fok – és a 60 centis gázlómélység mellett a fejlett, többféle terepprogramot kínáló összkerék-hajtás jön jól, amely alapállásban elsősorban az első kereknek oszt a motor nyomatékából, de ha szükség van rájuk, akkor a Haldex-kuplungos rendszer befogja a hátsó kerekeket is.
190 lóerős francia eredetű motorja erős és csendes. Sőt, annyira csendes, és civilizált, hogy ha valaki azt mondaná, hogy négynél több henger dolgozik benne, különösebb kételkedés nélkül elhinném neki. De nem így van, a 2,179 literes turbódízelben csupán négy dugattyú található, amelyek az automatikus váltóval karöltve 8,9 másodperc alatt gyorsítják 100 km/órás sebességre a Discovery Sportot.

Kis jóindulattal síknak mondható

Költségek, fogyasztás

A Discovery Sport nem olcsó mulatság, a stílust, egyedi megjelenést meg kell fizetni. Konkurenseinél pár százalékkal drágábbra árazták be a Land Rover kis szabadidő-autóját, a belépőmodell 2,2-es TD4-es, 150 lóerős dízelmotorral, S felszereltségi szinttel 11,4 millióba kerül, míg a legdrágább, Si4-es, 240 lóerős benzines változat HSE Luxury kivitelben 17,9 millió forintba kerül regadóval, tokkal vonóval. Persze az extralista ebben a kategóriában szinte végtelen, így a Head up displaytől – 412 ezer – fűthető kormány, ülés, szélvédő csomagon – 253 ezer – gázlómélység ellenőrzőn – 110 ezer –  a panoráma napfénytetőig – 380 ezer – szinte minden extra rendelhető hozzá.
Az autókhoz 3 év / 100 000 kilométer garancia, illetve 3 év assistance szolgáltatás jár. Fogyasztása normális, inkább takarékos, mint sportos közlekedés mellett 8, 9 liter volt, amely jóval meghaladja a gyári katalógusban szereplő 6,3 literes átlagadatot. 
A Land Rover Discovery Sport konkurensei Listaár, forint 
Audi Q5 2.0 TDI quattro (150 LE)  10 880 470
BMW X3 sDrive 18d (150 LE) 10 717 000
Mercedes GLK 220 CDI 4MATIC (170 LE) 12 175 000
Volvo XC60 D4 AWD  (181 LE) 10 960 000
Mellette – Ellene
  • Vonzó forma
  • Kulturált váltó
  • Valódi tereptudás
  • Temérdek elektromos csatlakozó
  • Rázós, kemény futómű
  • Ergonómiai baklövések a belsőben
  • Megközelíthetetlen harmadik üléssor
  • Nincs pótkerék

Szavazás

Neked mennyire tetszik a hosszú nevű Land Rover?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • zoldfulu2000

    Szerintem a Disco már eddig is család volt, mert a Disco 3 képezte a Range Rover Sport alapját. Bár nekem kicsit konfúz a modellfejlesztési politikájuk.

    Szerintem ez a Disco Sport inkább rokona az Evoque-nak.

    De a lényeg, szerintem ez modell Európában telitalálat: pont az az ideális családi mérető SUV amivel még el lehet közlekedni városban, de már nem igényel kompromisszumot belül, amit az Evoque-ról nem lehet elmondani. Viszont pont ezért elég kemény piaci versenyre számíthat, az egyetlen szerencséje hogy mind meglehetősen öreg (de legkevésbé sem elavult), az X3as és az XC60-as túl van a faceliften, a Q5öst meg lassan már kifutó széria, már lassan túlkoros az utód.

Átnevezték az összes budapesti metrómegállót

Az anagrammavonatról nincs leszállás.

F1: Kiderült, miért volt kavarás Hamilton öccsével

Lewis Hamilton sok kritikát kapott amiatt, hogy nem ment el az Autosport Awards díjátadóra. Itt az oka.

A Ferrari nem ad el több Forma-1-es autót

A Ferrari a 2014-es modellévtől már nem adja el régi Forma-1-es autóit a veteránprogramjában.

Használt Audi, kegyetlenül őszintén eladó

“Vidd el mert hányingerem van tőle ha meglátom!”

Elektromos buszokkal járhatnak iskolába a gyerekek

Egy kanadai cégnek köszönhetően immáron a gyereknek sem kell füstokádó buszokon utazni.

Kisiklott egy vonat, 120 BMW ment a levesbe

Az összes autó totálkárosra tört, markolóval szedték őket össze.

F1: A miniszter sem tudott az új Francia Nagydíjról

Hétfőn hivatalossá vált, hogy 2018-ban visszatér a versenynaptárba a Francia Nagydíj. Még a sportminiszter sem tudott a dologról.

Ingyen tankolás bevásárlás mellé: itt teheted meg

Két fővárosi áruházánál épített ki elektromosautó-töltőállomást a Lidl.

F1: A Red Bull kitart szuperautós partnere mellett

Jól működik az Aston Martin és a Red Bull együttműködése, erre tekintettel gyorsan meg is hosszabbították a felek.

F1: Alonsót sem zárja ki a Mercedes-főnök

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff szerint mindenképpen meg kell fontolniuk a mclarenes Fernando Alonsót is Nico Rosberg lehetséges utódjaként. Pascal Wehrlein előléptetése messze nem garantált.

Itt az első Halálos iramban 8 videó

Ez a rövid beharangozó megmutat néhány képkockát a Halálos iramban 8-ból.

F1: A Mercedes leigazolja a kis Schumachert?

Német sajtóértesülés szerint a hétszeres világbajnok Michael Shumacher fia, Mick hamarosan bekerül a Mercedes Forma-1-es istállójába.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.