BMW 1 – Hátsó hajtás, utoljára

Vezettük: BMW M135i 2015

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2015.03.23. 17.00

Ha egy kompakt autóban 326 lóerő gyötri a hátsó kerekeket, az csak az 1-es BMW lehet. Az 1-es alaposan megújult, de lelke a régi maradt.

Röviden – BMW 1-es F20 2015

Mi ez?

Megszépített kompakt autó 3 vagy 5 ajtóval, hátsó- vagy összkerékhajtással, a többi között háromhengeres dízel és benzines motorokkal. 
Mit tud? Cizellált, sportos és mostantól szinte mindent tud, amit a nagyobb BMW-k.
Mibe kerül? Nincs még listaára, bár rendelni lehet. Nagyjából hatmilliótól indul.
Kinek jó?  Vagyonos nőknek mindenképp, plusz tehetős férfiaknak, ha szeretnek vezetni és elég ez a méret .

Nemrég modellfrissítésen esett át a BMW 1-es sorozat. A termékciklus közepére időzített átdolgozás, amit a BMW LCI-nek (Life Cycle Impulse) nevez, jóval markánsabb külső változásokat hozott a szokottnál.

Design

Házon belül sosem láttuk szépnek az eddigi F20-at, ezért örülünk, hogy a birodalmi rohamosztagos arcélt konvencionálisabb és számunkra esztétikusabb orr váltotta le. A 2015-ös BMW 1-es sajtóbemutatóján beszélgettem Niels Hamannal, az autó projektmenedzserével. Ő mesélte, hogy az új első lökhárító nemcsak dizájnelem, a később érkező motorok hűtőlevegő-igénye is indokolta az áttervezést.

A dízelekkel nincs olyan nehéz dolga a gyártónak, de a háromhengeres benzinesek, főleg a később várható, nagyobb teljesítményű verziók hűtéséhez nem voltak elég nagyok az eddigi nyílások. A moduláris hűtőrendszerrel azt is ki kell bírnia az autónak, ha valaki 50 fokban veret felfelé a hegyen a teljes utánfutós terheléssel, majd leállítja a motort és megáll ebédelni. Aki nem forró klímájú országban rendeli meg az autót illetve nem kér vonóhorgot, az arányosan csekélyebb hűtőkapacitással kapja meg az autót.

Efficient Dynamics Editionként az új 116d szabványos átlagfogyasztása csupán 3,4 l/100 km

Új az alapáron járó LED-es nappali menetfény, ideje volt szériafelszereléssé tenni. Feláras xenon fény nincs, a fehérebb színű, kisebb áramfelvételű és hosszabbra ígért élettartamú adaptív LED-es fényszóró szerepel az extralistán. Az 1-es is megkapta az újabb BMW-k nagyon jellegzetes, fekvő L-formájú fényívét a hátsó lámpákba.

Belső tér

Ritkaság ez a mindent külön felszámító BMW-től, de fontos tételekkel gazdagodott az alapfelszereltség. Széria a kétzónás légkondicionáló és a beépített SIM kártyával működő Connected Drive, amely sok online funkció mellett a kocsiból felhívható ügyfélszolgálattal könnyíti meg a tulajok életét.

Nem rossz a minőségérzet. A sportkormány fogása igen jó, végre nem olyan hurkásan vastag, mint az időnként túlszafaládésított BMW-volánoké

Új az online szórakoztatás funkció, amely 22 millió zeneszámot tesz elérhetővé az autóban, nem kell a telefonnal vagy pendrive-val szerencsétlenkedni. A valós idejű közlekedési infókkal dolgozó navigációs rendszerhez évente négyszeri ingyenes frissítés jár. Másutt ez sokszor pénzbe kerül és évente csak egyszer vagy kétszer aktualizálják a térképadatbázist.

Nem próbáltuk ki, de a feláras adaptív sebességtartó tempomat képessé vált a dugóban helyettünk araszolni, ha a tulaj áldoz a kategória egyetlen nyolcfokozatú automata váltójára. A parkolóautomatika nemcsak a járdával párhuzamosan, de keresztbe is be tud állni, a mai standardnak megfelelően.

Technika: mi új van az 1-es BMW-ben?

Nagyon sok minden történt az autóval, a lényeg a háromhengeres motorok kirajzása. A dízel 116d 1,5 literes és 116 lóerős. A benzines 116i is ezerötös, de 109 lóerős és maximális nyomatéka nem 270, hanem 180 Nm. Hat lóerővel erősebb lett több motor, a részleteket itt elolvashatjátok. A nagyjából 50:50 arányú súlyeloszlás a régi, és ez így van jól.

BMW 1 F20: a legbéemvébb BMW

Amíg a lépcsőshátú kétajtósból el nem készül az M2, a most vezetett manuális M135i-t kiáltjuk ki a legbéemvébb BMW-nek vezethetősége miatt. Még 3-3,5 évig lehet piacon a hátsókerekes belőle, a generációváltással a gyár átállítja az 1-est a MINI és az egyterűek elsőkerekes technikájára, mert úgy olcsóbb gyártani.

A sportülések helyzete és tartása optimális a gombnyomásra szabályozható oldaltámaszokkal és a négy irányba, szintén villanymotorral állítható deréktámasszal

Mivel az eladott autók zöme 116i és 116d, tehát kis teljesítményű, ez nem okoz majd törést a vásárlókban, akik közül a többség már most sem tudja, hogy az 1-es elöl vagy hátul hajt-e. Szokjunk hozzá, hogy most már több mint kétmillió BMW 1-es tulaj van és nekik nagy átlagban ez nem fontos.

De nekem igen. Ráadásul ez az 1-es BMW nemcsak hátul hajt, de még kézi váltós is. A rövidített kapcsolási utas váltót az M3-ból sikerült átvenni, éljen a közös alkatrészkészlet és műszaki alap.

Mi az az M Performance?

Az M135i úgynevezett M-Performance változat, ez a vonal jött létre több mint négy éve a sima BMW-k és a valódi M-es autók közé. Például az M550d tartozik ide, Audiul ezek az S-modellek. Az M Performance sportos kiegészítőket is takar, van fék, chiptuning, sportfutómű, kipufogó, kerékszett, sokféle külső és belső díszítés jó sok pénzért.

Rövidített kapcsolási utakkal az M135i kézi váltója igazán jól mozog. Nem akárhonnan, az M3-ból vették át!

Ez már bőven az a teljesítményszint, aminél érdemes szétválasztani az autó hajtását és kormányzását. Lisszabon környékén, nagyon szűk országutakon vezettük az autót, ahol a precíz irányíthatóságra kifejezetten szükség volt a keskeny sávokban. Az autó szinte gondolatvezérelt, tökéletesen rá lehet tenni a kinézett ívre. És ott is marad.

Sportos BMW-ként ezen az autón is kétméretű gumiszett van, elöl 225/40 R18, hátul 245/45 R18-as abroncsokkal. Az orra nem csúszott le az ívről, a fara pedig igény szerint. Ha akarjuk, a DSC gombját nyomva tartva az elektronika visszavonul és megküzdhetünk a 326 lóerővel és 450 newtonméterrel a két hátsó keréken.

Nagy élvezet, de kemény feladat és annyira könnyű nagyot hibázni, hogy ez közútra nekem nem való. Azoknak sem mindig, akik jobban hisznek magukban. A menetdinamikai kapcsolót DSC Sportba kapcsolva csak akkor szabályoz bele a száguldásba az elektronika, ha arra tényleg szükség lehet.

Az európai eladások zömét a dízel 116 és a 116i teszi ki. Mostantól mindkettő háromhengeres

A pontos és finoman mozgó kézi váltót legtöbbször harmadikban hagytam, mintha automata volna. 20-tól a leszabályozásig mindent megold vele a motor országúton. A hathengeres emelt alapjárattól azonnal és állandó erővel húz, sajnos nincs olyan tartomány, amitől igazán megtáltosodna.

Mivel a turbós sorhat folyamatosan hengerel, ereje nem harap a torkunkba. Pedig az 5,1 másodperces százra gyorsulás (automatával 4,9, összkerékhajtással 4,7) bitang jó érték. A TwinPower Turbo név ezúttal is megtévesztő, mert ennek a soros hathengeresnek egyetlen feltöltője van. Nem tűnik túl menőnek, de amit a motor tud, arra aggastyánként is emlékezni fogok.

Még nem nyilvánosak a listaárak, de a hazai szalonokban már megrendelhető az átdolgozott 1-es BMW

Csodálatos a hangja, kihúzatva igéző. Egyenletes autópálya sebességnél viszont halk és kulturált utazóautó a legkisebb BMW. A futóműhangolást is tanítani lehetne. Az M135i úgy tud kényelmes maradni, hogy közben mindent visz kanyarban. A nagyon hasonló M235i a Michelin Pilot Super Sport abroncsokkal 1,25g oldalgyorsulást ért el a német Sport Auto magazin tesztjén. Tényleg kár, hogy a BMW feláldozza a hátsókerekes technikát az olcsóbb gyártás érdekében, várhatóan 2018-tól.

Árak, konkurensek

Vacsora közben Kai Lichte csatlakozott az asztaltársaságoz, aki az 1-es, a hátul hajtó 2-es, a 3-as és 4-es modellek gyári szóvivője. Lichte úr meglepett a konkurensek összetételével. A legfontosabb nyilván az A3 és az A-osztály, de a V40-nel kicsi az átfedés. A Mazda3 később kinőheti magát olyan ellenféllé, amely felkerül a radarra, míg sportos pozicionálása miatt a SEAT Leonra most is odafigyel a gyár konkurensként.

A 2011-es modellváltás óta az 1-s térkínálata sokat javult. Nem tágas, de elfogadható

Itthon már rendelhető az átdolgozott 1-es, ne tévesszen meg senkit, ha a BMW honlapján a régi fotói szerepelnek. Az árakat még nem tudjuk megadni, orientációként a jelenlegi 114i listaára öt ajtóval 5 969 000 Ft, az M135i xDrive 13 499 000 forintba kerül.

Mellette – Ellene
  • Megszépült külső
  • Hátsókerék-hajtás
  • Felárért 4×4
  • Jó üléshelyzet és ülések
  • Precíz kormányzás, remek futómű
  • Kiváló 8 fokozatú automata
  • Bővített alapfelszereltség
  • Okos menürendszer és iDrive onlijne funkciókkal
  • Közepes térkínálat
  • Magas ár
  • Drága extrák
  • Havas emelkedőkön nehézkes használat

Szavazás

Hogy tetszik az átrajzolt F20-as BMW?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • Norbi50

    Ez az autó még mindig egy Quasimodo egy A3-hoz képest.
    A Bömmernek is egy olyan nagy, radikális lépésre kellene magát elszánnia, mint a Merci tette az A-val.

  • Kempelen

    Még szerencse, hogy nem olvasnak téged.
    Nagy hiba lenne komolyan venniük ezt a hülyeséget.

  • demagóg

    Most már rendben van esztétikailag, eddig elég csúnyácska volt a szememben.
    A kis benzines motor semmire sem elég, 109 lóerő vajmi kevés 1,4 tonnához. Méltatlan egy bmw-hez.

  • Motorov

    demagóg: Aki nem tudja hogy hol hajt, annak elég annyi is.

  • hova

    Nem értem, miért kellene mindíg minden bmw-nk aszfaltszaggatónak lenni? Mert szégyen, ha egy más típus leelőz, vagy nem tud “átugratni” 0.001 alatt egy egész kocsisort? Egy elegáns, belsőleg jól kidolgozott autóval élvezet autózni és a bmw szerelmesek szerintem ilyenek. Aki ezt a fajta “szépséget” nem értékeli, vegyen sokkal erősebb autót, van az is!

F1: Alonso nem megy a Mercedeshez

Fernando Alonso felfedezője, menedzsere, “második apja”, Flavio Briatore azt állítja, hogy a spanyol biztosan nem megy a Mercedeshez 2017-re, tiszteletben tartják a mclarenes szerződést.

Leszavazhatják a Forma-1 megvásárlását?

A Forma-1 új tulajdonosaként emlegetett Liberty Media akár még ki is hátrálhat az üzletből, csak januárban szavaznak róla, hogy végigvigyék-e a felvásárlást.

F1: A McLarennek jövőre sem lesz főszponzora

A McLaren új főnöke, Zak Brown 2018-ra célozza az új névadó szponzor megszerzését. Nem lesz könnyű.

Így kell móresre tanítani a pofátlan porschést

Egy újabb közlekedő, akinek drágább az ideje, mint a többi autósé. Rutinosan előzte a sort, de most nem jött ki a lépés, mehetett vissza a startvonalra.

F1: Tízmilliárdos bukás az Osztrák Nagydíj

A Red Bull több tízmillió eurót veszített már a két évvel ezelőtt feltámasztott Osztrák Nagydíjon. Meddig nyelik le a veszteséget?

Csalásgyanú miatt vizsgálják a Porschét

A német WirtschaftsWoche szerint a német szövetségi közlekedési minisztérium és a Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) gépjármű-nyilvántartó hivatal az üzemanyag-fogyasztási értékeket manipuláló szoftver gyanújával vizsgálatot indított a Porschénél.

Januárban jön a Lexus új zászlóshajója

28 évvel az első, eredeti Lexus LS megjelenése után színre lép a modell ötödik generációja. Még nem sok mindent tudunk róla.

Videón, ahogy egy kismama szétveri férje autóját

Megtudta, hogy megcsalta a férje, gyermeke apukája, erre nem gyöngén bepöccent a leendő anyuka.

F1: Ilyen, amikor Verstappen nagyon hülyén néz ki

A Red Bullnál Mikulás-napi rendezvény volt december 6-án, Max Verstappennek sikerült hülyét csinálnia magából.

F1: A pechvogel is jelentkezett a Mercinél – videó

A Forma-1 történetének egyik legmókásabb balesetét produkáló japán sereghajtó, Taki Inoue is bejelentkezett Nico Rosberg mercedeses üléséért.

Keresztbe vágva jön az Alpine

Megérkezett az első gyári videó a Renault jövőre érkező sportkocsijáról, a hátsókerekes Alpine A120-ról.

F1: Ferrari-uralmat a Mercedesé helyett!

Monisha Kaltenborn, a Sauber csapatfőnöke szerint jobb lenne, ha a Ferrari, és nem a Mercedes lenne egyeduralkodó a Forma-1-ben.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.