Kipróbáltuk a Lexus első turbós autóját

Vezettük: Lexus NX200t

Szerző: Erdős Norti levél küldés 
Dátum: 2015.03.17. 06.00

Francia szerpentineken nyúztuk a Lexus NX200t-t, ami lehet nem nyomja le a hibridet, de a német prémiumoknak borsot törhet az orra alá.

Röviden – Lexus NX200t

Mi ez?

A Toyota prémiummárkájának első turbós benzinese  
Mit tud? Kellemes, és főleg olcsóbb alternatívát kínálni a német luxusmodellek helyett
Mibe kerül? Alapára 11,9 millió forint, összkerékhajtással és minden földi jóval, a csúcsmodell 18,4 millió
Kinek jó?  Aki megfizethető, mégis prémium szabadidő-autót keres

A Lexus legfiatalabb szabadidő-autójába tavaly októberben szagolhattunk be első körben, az NX300h formájában, a japán gyártó pedig azóta elkészült legelső turbón keresztül lélegző benzinmotorjával, ami az NX-ben debütál. Ezt a modellt próbálhattuk ki Dél-Franciaország szerpentinjein a hétvégén.

Külső/belső

Külsőre ugyanazt a tátott szájú, agresszív ragadozót köszönthettük, mint amit 2014-ben már kipróbáltunk, de hála az égnek az utastér sem változott: finoman elegáns anyaghasználat és precíz összeszerelés szaga terjeng a levegőben. 
Külön kiemelném a tapipadot, amivel az LCD-kijelző menüjében tudunk navigálni: az egyik legjobban kezelhető ilyen szerkezet, amivel autóban eddig találkoztam. Az F-sport fűthető kormányát pedig öröm markolni, bár kevesebb visszajelzést ad a sofőrnek, mint azt szeretnénk.

Merész húzás volt a forma a japán gyártótól, de bejött, jól fogy az NX, de kíváncsiak vagyunk milyen hamar fárad ki a dizájn.

Az NX éles dizájnja igencsak megosztotta az autósvilágot, de a számok azt igazolják, hogy a japán vállalat 19-re húzott lapot, és bejött a 21: világszerte szépen fogy a kompakt szabadidő-autó, a Lexus palettáján belül pedig igazi telitalálat.
Magyarországon a 2014-ben eladott 202 darab Lexusból 51 volt NX, úgy, hogy a modellt októberben vezették be! Idén pedig már 53-nál jár a széria. Maga a gyártó sem kalkulált ekkora népszerűséggel, amit jól bizonyít, hogy az itthon befutó rendeléseket már csak augusztusi átadással tudják teljesíteni.

Letisztult és nem nincs túlzsúfolva, minden egyértelmű. Az F-sport kormányát öröm markolni, bár kevesebb visszajelzést ad, mint azt szeretnénk.

Persze még így is messze vannak a három német prémiumgyártótól (BMW, Audi, Mercedes), de világviszonylatban a negyedik helyen állnak eladások tekintetében, és ha ebben az irányba haladnak tovább, egyre nagyobb szeletet hasíthatnak maguknak a szegmensből. A Lexust a Volvo követi a sorban.

Nem csupán a turbómotor új

A kettős megfúvású turbófeltöltővel kombinált 2.0 literes benzinmotor 238 lóerős teljesítménye, illetve 350 Nm-es nyomatéka mindenre elég a hétköznapokon, és 7,1 másodperces 100 km/órára gyorsulással a versenytársak mellett sem kell szégyenkeznie. Turbólyukat egyáltalán nem érezni, magas fordulaton a hanghatással sincs gond, négyhengeres létére szépen muzsikál a motor, ami inkább zavaró, az a szélzaj autópálya-tempónál.
Egy tökéletes világban itt következne az a rész, mikor azt mondaná az egyszeri újságíró, hogy nem tud belekötni az új benzines konstrukcióba, de sajnos nem csupán a motor új, hanem a hatfokozatú automata is, ami megöli a bulit.

Szemből egy tátott szájú, agresszív ragadozóval nézünk farkasszemet. A nappali menetfényt rejtő lámpatest zseniális.

Nem csak lassú, de a bólogató kutya is szépen dolgozna a kalaptartón a fokozatok kapcsolása közben, ami meglehetősen rapszodikus. Sokszor nem volt megfelelő összhang a gázreakció és a visszaváltások között, és néha a felfelé kapcsolás is túl hamar történt, ami előzéskor lehet igen kellemetlen. 
Az NX bármennyire is sportosan néz ki – pláne az F-Sport – a helyén kell kezelni, nem szabad elfelejtenünk, hogy ez nem egy sportkocsi, de az autó nem is hagy minket megfeledkezni róla.

Íme a kétliteres motor, amit turbóval fűszereztek - 238 lóerő és 350 Nm lakozik benne.

A futómű azonban rendben van – még jó, hiszen ugyanaz a csapat finomhangolta az F-Sport futóművet, amely az LFA szupersportkocsi és a nagy teljesítményű RC F kupé fejlesztését végezte -, igazodik a formához, nem annyira lágy, mint például az RX-ben, Sport+ módban akár merészebb kanyarvételeket is bevállalhatunk, a határokat viszont jobb nem feszegetni. Főleg a hirtelen irány- és súlypontváltásokat nem tolerálja túlzottan az NX, de egy 2350 kilogramm össztömegű SUV-nak ezt simán elnézzük.

Hátul bőséges a hely, a BMW X4-ben kevésbé volt kényelemes magam mögé ülni.

A vegyes fogyasztás gyári érték szerint 7,9 liter/100 km (állandó öszkerékhajtással), a valóságban ez inkább másfél literrel több, ami az autó formáját és tömegét figyelembe véve egész jó érték, viszont a szűk szerpentinekkel fűszerezett francia hegyekben 14-15 liter környékén vert tanyát a mutató.

Magyar viszonylatban

A hazai márkakereskedésekben (mind a kettőben) 11,9 millióról indul a turbósított változat, ami alapból megkap olyan extrákat, amit német konkurensei súlyos felárakért mérnek. Ilyen például az összkerékhajtás, a riasztó, a kulcs nélküli indítás, a Buetooth/USB csatlakozási lehetőségek, 8 légzsák és egy komplett biztonsági csomag (VDIM, VSC, HAC, EPS, EBD). 

Sajnos be kell érnünk a négyhengeres motor hangjával, mert ez a króm kipufogóvég csupán dísz.

Az általunk tesztelt F-Sport kivitel Magyarországon 16,2 millió forintba kerül, a Luxury Panoramic nevű csúcsmodellért pedig 18,45 milliót kérnek. A Q5-X3-GLK hármas ugyanezt jó 2 millióval többért kínálja.

Konkurensek
 Listaárak 
Audi Q5 2.0 TFSI quattro aut. (225LE)                                         13 964 500
BMW X3 xDrive28i AT (245LE)                                         13 828 000
Mercedes GLK 250 4Matic (211LE) 13 704 150

Nem mondom, hogy minden idők konstrukciója lett a turbós Lexus, de első próbálkozásra egyáltalán nem rossz, év végére pedig az is kiderül, hogy fogják-e annyira szeretni a vásárlók, mint a hibridet, amiben egyelőre verhetetlen a Toyota, és az NX300h alapára csupán 1 millióval több, mint a kétliteres turbósé.
Mellette – Ellene
  • Erős motor
  • Kifogástalan minőségérzet
  • Kényelem
  • Jó futómű
  • Alapáron rengeteg extra
  • A váltó nincs a helyzet magaslatán
  • 130 km/óránál jelentkező zavaró szélzaj

Szavazás

Lexus NX200t

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • v_szili

    Egy kicsit utánanézhetett volna a teszt írója, ugyanis nem ez az első turbós Lexus.
    Az IS-ben volt 2.2 D-Cat.

  • Drake

    Az dízel volt.Ez meg turbós benzines,olyan meg még nem volt eddig.

  • szaboata

    Ennyi pénzért már lehet kapni olyan autót is,amelyik néz ki valahogyan.Mert ez az ocsmány japcsi borzadályt látván (meg a többbi Toyotat) felmerül az utcai esztétikai adó bevezetése.

  • marsizoli

    Aha. Izlések és pofonok. Én örülnék egy ilyen “borzadálynak”.

  • DTF

    ezerszer a hybrid, mint ez a turbós benzines. a külső meg szubjektív, élőben kell megnézni, úgy sokla inkább átjön. nem egy miőségi cucc (ahoyg a lexuszok többsége nem az, kivétel az LS) – mármint haosnlítva a német konkurenciához és főleg anígahasználatra gondolok.
    kár ezt a turbót erőltetni, inkább konnektroos híbrid kéne a LExusznak, mert lassan elhúz mellettük a konkurencia (volvo, bmw, range, porsche, stb.)

  • hova

    Remekül néz ki az autó. Végre nem egy szokványos és unott forma került a piacra.

  • zoldfulu2000

    Egy kicsit egybites agyra vall a “konkurensek” listája, főleg hogy ott a vadiúj Disco Sport, főleg hogy motorizáltságban sem lehet ilyenkor kizárni őket.

  • Kempelen

    menőmanó kezdheted az aggódást a megbízhatóság miatt. Turbó, benzin, 2 liter 200+ lóerő….világvége.

  • v_szili

    Drake!
    Akkor azt kell odaírni! (És nem hülyeséget)

Ez most a legjobb Suzuki!

Jó vezetni, alig eszik, igényes és komfortos belül, szép kívül. Ez most a legjobb Suzuki – pontosabban ez lehet, ha az ára is van olyan jó, mint a kocsi maga. De vajon van-e?

Ésszerű szabadidőautó: Dacia Sandero Stepway

Jó árával, vállalható megjelenésével és élvezetes motorjával a Dacia Sandero Stepway valószínűleg a legolcsóbb szabadidő-autó.

Olyan kis drága!

Tolatókamera is van benne. TOLATÓKAMERA! Három méter hetvenhez! Meg sávelhagyás-jelző. És színre fújt ajtóbehúzó. Hát csoda, hogy több mint ötmilliót kérnek érte?

Volkswagen Golfok, a legerősebbtől a legtisztábbig

Megújult Golfokat próbálgattunk, a legerősebb benzinestől a konnektoros hibriden át a villanyhajtásúig

Vettel: Szocsi a Mercedes pályája

Az idén eddig háromból két futamot megnyerő ferraris Sebastian Vettel a hétvégi Orosz Nagydíj előtt nem igazán bízik a triplázásban, szerinte Szocsiban egyértelműen a Mercedes a favorit.

A pesti autósok birkák, itt a fotós bizonyíték

Levelet kaptunk olvasónktól, akit – érthetően – bánt, hogy a pesti autósok nem tanulnak a büntetésekből, és direkt megszegik a szabályokat.

Negyed óra gyönyör Škoda-rajongóknak: videón a Karoq kompakt SUV

Tizenöt perces monstre filmmel örvendeztet a Škoda újdonsága, a még be sem mutatott Karoq. Popcorn, kóla és mehet!

Fényűző extrákkal jön leendő kedvenc Škodád

Három hét múlva debütál a Škoda Karoq, a gyár elkezdte az információk szellőztetését. Amit eddig mondtak, jól hangzik.

Itt zárják le Budapestet a hosszú hétvégén

Április 30-án és május 1-jén rendezik Budapesten a Nagy Futam versenyautós bemutatót több fővárosi fő közlekedési útvonal forgalmának korlátozásával.

F1: Hamiltonék nem kérnek a csapatutasításokból

A Mercedes versenyzői azt mondják, nem s szeretnének a csapatutasításokról és a pilótasorrendről beszélni, persze ha úgy alakul, engedelmeskedni kell.

Százéves plug-in hibriddel ünnepel a Mitsubishi

Legelső autójának modern újraértelmezésével köszönti magát az idén száz esztendős Mitsubishi.

Jeepre hajaz a Hyundai városi SUV-ja

Sejtelmes részletfotóval előlegezte meg a nyáron érkező Kona városi crossovert a Hyundai.

Filmbe illő balesetet videózott egy kamionos

Halálos iramban-i magaslatokat verdes az alábbi baleset, csak az a kár, hogy ez nem egy filmben történt.

A GM legjobb vicce: kabrió kisteher Corvette-motorral

A Totálisan Értelmetlen Autó, 300-as végsebességgel, platóval és nyitható keménytetővel. Nem tudom, mire, de nagyon jó!

Negyedmillió Toyotából folyik az olaj

Az Egyesült Államokban 228 ezer Toyota Tacoma pickupot hívnak vissza, mert szivárog  a differenciálművükből az olaj.

Mit ér a Lada, ha nem segíti nosztalgia?

Sokak szerint a Lada eddig fogadtatása a Kádár-kor iránt egyesekben élő nosztalgiából fakad. A Vesta azonban egy új korszak autója, amit olyan embereknek mutattunk meg, akiknek ez pont olyan modern kori autó, mint az összes többi.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.