Apja a nagyapja is egyben

Vezettük: Land Rover Discovery Sport

Szerző: Gajdán Miklós levél küldés 
Dátum: 2015.02.23. 15.00

Elsőként vezethettük Magyarországon a Land Rover Discovery Sportot. A származása kicsit zűrös, de azért van, amiben jobb a BMW X3-nál is.

Röviden – Land Rover Discovery Sport

Mi ez?

Korlátozottan terepjárásra is alkalmas prémium kompakt szabadidő-autó. 
Mit tud? Akár hét utast luxuskörülmények között elvinni a világ végére is.
Mibe kerül? Nem olcsó. Tokkal vonóval legkevesebb 11 384 000 forintot kérnek a 150 lóerős, 4×4-es, manuális váltós belépő kivitelért, de a jelenlegi legdrágább modell 17 884 000 forintba kerül.
Kinek jó?  Annak, akinek elege van a német prémium szabadidő-autókból és bejön neki az angol stílus. És néha terepre is akar menni.

Egy brit nemesnél elvileg kötelező, hogy családfája makulátlan legyen. Ezzel szemben az új Land Rover Discovery Sporté kissé zavaros. De mindjárt rendet teszünk benne! A hivatalos álláspont szerint a Land Rover Discovery Sport a Land Rover Freelander2 közvetlen utóda, ugyanakkor műszakilag a Range Rover Evoquetól származtatható.

Terepjáróhoz méltó marcona képet vág. A kartervédő imitáció nem vicc, a Discovery Sport akár 60 centis vízen is gond nélkül átgázol

Ez eddig rendben is volna, csakhogy a Range Rover Evoque a Land Rover Freelander2 műszaki alapjaira épül. Ugye világos? Az egész egyébként nem túl bonyolult, annyi a lényeg, hogy a Discovery Sport is a Freelander2 leszármazottja, csak egy kis kanyar közbeiktatásával. Így lehet, hogy a közvetlen elődje, mondjuk úgy az apja, egyben a nagyapja is.

Külső, karosszéria

Ezt a származási vonalat nagyjából a méretek változása is igazolja. A Land Rover Freelander2 és a Range Rover Evoque tengelytávja milliméterre megegyezik (266 centi), az új Land Rover Discovery Sporté azonban jóval hosszabb (több mint 8 centivel), 274,1 cm. A Discovery Sport ugyanakkor hosszabb is (9 centivel 459 centi), mint a Freelander2, viszont másfél centivel alacsonyabb. Ez azonban nem akadályozza meg abban, hogy tágasabb legyen elődjénél és pláne szellősebb a még kisebb és kompaktabb Range Rover Evoquenál.

Azért ez gusztusos! A gombok és tekerők kezelése nem túl bonyolult

Annyira tágassá nőtte ki magát belül, hogy a második üléssort 16 centis távon tologathatóvá lehetett kialakítani. Természetesen az ülésrészek támlái is külön ledönthetők, illetve eltérő dőlésszögbe állíthatók. Ez már önmagában is nagy dobás, hiszen ilyet a közvetlen vetélytársak közül (Audi Q5, BMW X3, Volvo XC60) egyik sem kínál. És erre még rá tud licitálni a Discovery Sport! Ugyanis új hátsó, több lengőkaros futóműve olyan helytakarékosra sikerült, hogy plusz kettő, a csomagtér padlójából előhúzható ülést tudtak beépíteni (felár: 412 120 Ft). Ez pedig végképp egyedülálló a prémium kompakt szabadidő-autók között.

Belső tér, csomagtartó

Helyhiányról egyedül egyébként épp ott, a harmadik sorban lehet beszélni, a két pótülés valóban inkább gyerekek számára elegendő. Elöl, vagy akár a második sorban szó sem eshet szűkösségről. Bár a második sor üléspárnái kicsit közel vannak a padlóhoz, a hosszában rendelkezésre álló tér ezt bőven ellentételezi. Ha pedig nem hosszúlábúak foglalnak ott helyet, akkor több tér juthat a harmadik sorban ülőknek, vagy tovább tágíthatjuk az alaphelyzetben sem kicsi, 480 literes csomagteret. Amelyik autóban nincs plusz két ülés, annál a csomagtartó padlója alá egy teljes méretű pótkerék is befér. A csomagtartó ajtaja motorral is mozgatható, sajnos a roló nem emelkedik fel vele, azt kézzel kell – a leghagyományosabb módon – ki- és beakasztani.

Hosszirányban 16 centin tologatható a hátsó üléssor. A támlák több állásban rögzíthetők, illetve előrehajthatók. Jut hely bőven a lábaknak és a belmagasság is óriási

Az elöl ülők nemcsak annak örülhetnek, hogy van helyük bőven, hanem annak is, hogy nagyméretű és kényelmes fotelekben foglalhatnak helyet – olyanokban, amelyeket egy hagyományos brit klubból sem dobnának ki. A minőségi színvonal is megfelel a prémium elvárásoknak, bár a szellőzőrácsok mozgatása lehetne csillapítottabb, és ezzel elegánsabb. Érdekesség, hogy a 8 colos központi érintőképernyő tud magyarul, ellenben a műszeregység színes kijelzője nem. A központi érintőképernyő egyébként lehetne egy kicsit nagyobb, de láthatóan nem hagytak több helyet neki. A hozzá tartozó gombok így is elég kicsik, így felirat nem, csak piktogram fér el rajtuk. Ezért meg kell tanulni például, hogy a téglalapba fúródó háromszög a tolatókamerát, az egymást takaró hitelkártyák pedig a fedélzeti számítógépet jelképezik.

Vezetés városban

Ez az, ami nem teljes mértékben terepe a Land Rover Discovery Sportnak. Miközben ugyanis elég jó a kilátás előre és oldalt, hátra pedig a nagyméretű tükrökbe tekintgethetünk, esetleg a tolatókamera, vagy a 360 fokos kamerarendszer képén követhetjük az eseményeket, továbbá – nagy áttétele miatt – a kormányt sem kell túl sokat tekergetni (ütközéstől ütközésig két és felet sem), a rugózás keményebb a kelleténél és ezért még a kényelmes fotelekben is eléggé megérezni, min is hajtunk át éppen.

Csak húzni kell, és már emelkedik is a két pótülés

A városi közlekedést egyébként egy sor olyan vezetést segítő rendszer támogatja, mint a sztereo kamerás ráfutásgátló (ha nagyon megközelítjük az előttünk haladót, lefékez a rendszer), a tolatáskor a hátunk mögött keresztbe közlekedő forgalomra figyelmet felhívó rendszer, vagy az automatikus beparkoló asszisztens.

Mit tud hosszabb úton?

Országúton, vagy különösen autópályán már kidomborodik, hogy a motor erőtartalékai bőségesek, igaz, ha kiaknázzuk őket, akkor hallhatóvá is válik, ahogy kiszabadulnak a lóerők a maximálisan 190 lóerős, 2,2 literes Peugeot eredetű dízelmotorból. A kilencfokozatú, német ZF gyártmányú automataváltó (felár: 744 750 Ft) felfelé simán és gyorsan vált, visszafelé azonban néha képes egy kicsit elgondolkodni, mit is kellene tennie. Ugyanez tapasztalható, ha a márkát újabban jellemző, jégkorong alakú fokozat előválasztó gombot előremenetből hátramenetbe, vagy vissza kapcsoljuk. Felfelé viszont annyira jól kapcsolgat az automata, hogy a széria hatfokozatú kézi sebességváltóval nem lehet utolérni. Legalábbis erre vallanak a 0-100 km/h közötti gyorsulási adatok, ami például a nagyobb teljesítményű, 190 lóerős motorral (SD4), kézi váltóval 10,4 másodperc, automatával viszont csak 8,4 másodperc. És ez nem tévedés!
 

Országúton a jó vezethetőség tűnik fel. Nevéhez méltóan (Sport) a legkisebb Land Rover szépen, kiszámíthatóan fordul ívről ívre és még nem is dülöngél nagyon. Itt már nem tűnik feszesnek a rugózás, ami lehet, hogy városban is megszelídíthető a változó csillapítású (mágnesezhető folyadékos) lengéscsillapító rendszer megvásárlásával. Autópályán is hasonló tapasztalatokra tehetünk szert, azzal megfejelve, hogy a zajszint nagyon alacsony: a szélzajt, de különösen a gördülési zajt sikerült a szigetelésekkel hatásosan kordában tartani. A sebességet és a navigációt élesebb, lézeres head up displayen is követhetjük, persze erre városban és országúton is van mód.

Lassú tempónál a rugózás feszessége, gyorsnál a jó úttartás és kanyarstabilitás, valamint az alacsony zajszint tűnik fel

A márka hagyományainak megfelelően természetesen a Land Rover Discovery Sport sem riad vissza némi tereptől. Ezt jelzi, hogy akár 60 centis gázlón is büntetlenül áthatolhatunk vele, de első- és hátsó terepszöge is nagyobb (25, illetve 31 fok), legtöbb konkurensénél. Az akadályok leküzdését természetesen a hajtáslánc is támogatja a maga módján. Bár később lesz belőle csak elsőkerék-hajtásos kivitel, egyelőre csak összkerék-hajtáos kapható. A rendszer Haldex kuplungos automatikus összkerék-hajtás, vagyis alapesetben elsősorban az első kerekek hajtottak, a hátsók az elsők tapadásvesztésekor kapcsolódnak be aktívabban a hajtásba. Vagy akkor, ha a terepprogramok valamelyikét (fű/hó, sár, homok) kiválasztjuk a középkonzol alján található gombokkal.

Költségek, fogyasztás

Egyelőre ugyanannak a 2,2 literes dízelmotornak két teljesítményszintű (150 és 190 LE) változatával kapható a Land Rover Discovery Sport, de hamarosan érkezik melléjük egy kétliteres, 240 lóerős turbófeltöltős benzinmotor, valamint még később egy kétliteres, saját fejlesztésű dízelmotor. Állítólag ez lesz a legtakarékosabb, bár papíron a két jelenlegi dízel sem kimondottan iszákos. Kézi sebességváltóval a gyengébb beéri átlagban 5,69, az erősebb 6,1 literrel, és az automataváltó is csak a kisebb teljesítményű motor fogyasztását dobja meg három decivel, míg a nagyobbé (legalábbis elvileg) nem változik. (Ez is az automata mellett szól.)

Land Rover Discovery Sport és vetélytársai Listaár, forint 
Audi Q5 2.0 TDI quattro (150 LE)  10 880 470
BMW X3 xDrive 18d (150 LE) 10 579 000
Mercedes GLK 220 CDI 4MATIC (170 LE) 11 389 610
Volvo XC60 D4 AWD  (181 LE) 10 930 000

Körülbelül öt százalékkal többe kerül a Land Rover Discovery Sport, mint vetélytársai. Legalacsonyabb árú kiviteléért 11 394 000 forintot kérnek, ezzel nagyjából 800 000 forinttal kell többet kiadni érte, mint egy BMW X3-asért. Az Audi Q5-ösnél, vagy a Volvo XC60-asnál körülbelül félmillió forinttal drágább. Végülis lehet, hogy a Land Rover Discovery Sport a Freelander2 utóda, de egyúttal több is annál. A gyár azt ígéri, hogy egész családot épít ki a Discovery modellekből. Kíváncsian várjuk a folytatást!

Mellette – Ellene
  • tágas utastér
  • van hétüléses változat (felárért)
  • jó vezethetőség
  • jó úttartás, kanyarstabilitás
  • alacsony szél- és gördülési zaj
  • jó minőség
  • kényelmes ülések
  • kiemelkedő variálhatóság
  • rengeteg rakodóhely és USB csatlakozó
  • kis sebességnél kényelmetlen rugózás
  • nincs érintés nélküli csomagtér-ajtó nyitás
  • primitív csomagtér-roló
  • fordulaton zajos motor
  • visszaváltáskor esetenként lassú automata

Szavazás

Szerinted jó autó a Discovery Sport? Pontozd 1-től 10-ig!

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • Vorserie

    ” kézi váltóval 10,4 másodperc, automatával viszont csak 8,4 másodperc. És ez nem tévedés!”

    De tévedés!

    menőmanó barátomnak 7mp alatt is menne a 0-100 kézi váltóval mert ő nagyon jól tud váltani…:)

    Egyébként a cikk jó lett!
    Hát még a kocsi…izlésesre sikerült kb mint egy XC60-csak ez jobb terepen.

  • somebody

    Vorserie –
    De ha japán autó lenne, még a 6s sem lenne lehetetlen számára.

  • zoldfulu2000

    Ez egy sikerre predeszinált autó. Egyrészt nagyon hiányzott, mert pont az a családi méretű autó ami már nem passzentos mint az Evoque, de nem akkora masztodon, hogy kelljen melléje egy szaladgálós városi autó mint a Disco/ Range esetében.

    Az időzítése is remek, az össze konkurens régi. Persze egyik sem elavult, mindegyiket folyamatosan frissítgetik, de azért 10 milla felett már számít hogy látszon rajta, és mindegyik túl van a faceliftjén.

    Azt viszont nem tudom hogy sikerült össszehozni hogy a leggagyibb és legöregebb GLK a legdrágább.

  • menõmanó

    Vorserie

    Ha adnál magadra, akkor nem hasonlítanál egy japán váltót egy angolhoz, vagy ki is gyártja bele azt a szerkezetet. :)

  • zoldfulu2000

    Amíg nem a Takata gyártja addig nem aggódom :)

  • Vorserie

    Menőőőő!! :D:D

    Miért a japán kéziváltóval gyorsabban lehet váltani mint egy német vagy angollal? :D:D

    Az automata meg mindenkinél gyorsabban vált a megfeleleő időben! Még nálad is! ;)

  • menõmanó

    Vorserie

    Talán nem nehéz elképzelni, hogy egy precíz pontos váltóval gyorsabb a váltás mint egy pontatlannal.
    Az automata meg csak egymás utáni (előtti) fokozatoknál gyors. Ha több fokozatot kell átugrani, akkor még mindig lassabb a kézinél.
    Országúti gyors vezetésnél sok előzgetéssel egyáltalán nem előny, sőt komoly hátrány egy automata váltó.

  • Vorserie

    Legalábbis a te kocsidnál ahol 3at vissza kell rakni hogy végre meginduljon….:D

  • Kempelen

    Meginduljon? Hova? Az ő kocsijában az az izgalom, hogy nem áll meg, nem az, hogy gyorsan megy, ember!
    :-DDD

F1: Még számolnak Hamiltonnal Abu-Dzabiért

Niki Laudával és Paddy Lowe-val ellentétben Toto Wolff azt mondja, nem süllyedt el végleg Lewis Hamilton szezonzárós lázadása, a következő szezon előtt tisztázzák az ügyet.

Újabb komolyabb áremelés a kutakon

A szerdai négy- és ötforintos emelés után pénteken is drágulnak az üzemanyagok.

300 ezer magyar autóban lehet veszélyes fék

Magyarországon 300 ezer autóban lehet veszélyes a fékrendszer a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) szerint.

Hideg tél helyett forró hangulatú képek

Mi fittyet hányunk a hóra és kitartunk! Jöhet zúzmara, marhatja arcunkat metsző szél, itt a Rúzs és Gépzsír rovatban akkor is bikinis lányok, vastag habbal autót mosó gyönyörű szüzek fogják forróvá varázsolni a levegőt!

F1: A Mercin és a Ferrarin röhög a Red Bull-főnök

A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner szépen odaszúrt a nagy riválisoknak karácsonyi üdvözlőlapján.

F1: Érdekes számot választott a McLaren-újonc

A Nemzetközi Automobil Szövetség kiadta a 2017-es Forma-1-es idény ideiglenes nevezési listáját. Nico Rosberg helye még üres.

Megint jó buli volt a Mikulás Rallye

A Ranga – Szőke kettős sikerét hozta a 20. Taxi 4 Mikulás Rallye. A škodás páros mögött az Ollé – Tóth páros végzett a második, míg a Kovács – Istovics duó a harmadik pozícióban a fagyos, de napsütéses időben megrendezett Veszprém környéki futamon.

Hétezerért viheted az év karácsonyi ajándékát

Mostantól nincs gyorshajtás a gyerekszobában, a rend őrei lecsapnak a szabályszegő matchboxokra.

Nagy újítás jön, így még nem vehettél e-matricát

Az idén először új kényelmi szolgáltatásként már az érvényességi idő kezdete előtt, december 8-tól megvásárolhatók a következő évre szóló országos és megyei e-matricák.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

Fotókon a vadonatúj Opel Insignia

Jobbkormányos testvérmárkája beelőzte az Opelt: a Vauxhall emblémájával kerültek napvilágra a következő generációs, márciusban debütáló Insignia első fotói.

Már osztják az új rendszámokat az autósoknak

Megkezdték a meglepetésbetűs új azonosítók kiosztását az okmányirodák.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.