Még mindig megéri gázzal járni?

Teszt. Škoda Octavia G-TEC Elegance

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2015.02.22. 06.00

Jóval tisztább, csendesebb, takarékosabb, de mégsem igazán jó üzlet a CNG-s Octavia

Röviden – Škoda Octavia CNG

Mi ez?

Takarékosnak szánt nagy autó a Škodától

Mit tud? Tágas, kulturált, csinos
Mibe kerül? Legolcsóbban 6 275 300 forintért adnak CNG-s Octaviát
Kinek jó?  Aki takarékos, de a dízelnél kulturáltabb, csendesebb, tisztább autóra vágyik
Ha gazdaságilag nem is, de környezetvédelmi szempontból a CNG remek megoldás lehetne a károsanyag-kibocsátás csökkentése, amíg végül el nem jön az elektromos autók ideje. Mégsem lepték még el CNG-üzemű autók a magyar utakat. Vajon miért?

Külső

Kívülről a földgázos Škoda Octavia is szakasztott úgy néz ki, mint a mezei változatok. Ha nem nézzük a zöld leveles dekorációt, és a temérdek információs feliratot, vagy a matricát az üvegen, akkor nem tűnik fel semmi különbség. Egyedül a tanksapka nyitása után bukhat le az autó, a dupla, egy benzines és egy gázos töltőcsonkjával, de ez ugye úgyis csak nyitott állapotban, a kúton látszik.

Belső

Odabent sem árulkodik sok minden arról, hogy gázos autóban ülünk. Nincs kapcsoló, amivel az üzemanyagok között váltogathatna a sofőr – az autó bemelegedés után magától vált gázra és ha az elfogyott, akkor vissza benzinre – mindössze a műszerfalon a vízhőmérő helyére költözött második üzemanyagszint-jelző szúr szemet. 
Ezen kívül a csomagtartóból csippentettek le egy keveset, illetve az alatta lévő gázpalackok miatt lett valamivel magasabb a csomagtér padlója. A veszteség nem drámai, 460 literrel még így is bitang nagy az Octavia feneke. A pótkerék elvesztése viszont már okozhat kínos pillanatokat, a defektjavító nem mindig jelent valódi segítséget. Ami viszont jó hír, hogy a CNG-kutakkal szegényen ellátott helyeken teljes értékű, 50 literes benzintankra számíthat a sofőr.

Mi az a CNG?

A CNG – Compressed Natural Gas – magyarul sűrített földgázt jelent. Kémiailag főleg metánból – CH4 – álló, nagy energiatartalmú, egyszerű szerkezetű molekula. A molekulában megtalálható sok hidrogén miatt a sűrített földgáz energiatartalma magas, és fajlagosan kis széntartalma miatt más szénhidrogénekkel összehasonlítva elégetésekor is kevesebb CO2 keletkezik. 
Ára jelenleg – a nyomot benzinárnak és a CNG-t januártól sújtó jövedéki adónak köszönhetően – nagyjából megegyezik más szénhidrogén-származékok árával, de mivel a CNG-t a kőolaj-kitermeléstől függetlenül, anaerob fermentációval is előállíthatjuk állati és növényi hulladékokból, trágyából, szennyvíziszapból és más biológiailag lebomló szerves hulladékokból, így valószínűleg hosszú távon akár olcsóbb is lehet más üzemanyagoknál.

Adatlap

Škoda Octavia G-TEC Elegance

Még mindig megéri gázzal járni? 1
Motor 1395 cm3, CNG/Benzin, S4
Teljesítmény 110 LE
Nyomaték 200 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 11 sec
Végsebesség 193 km/h
Fogyasztás (vegyes) 5,4 l / 100 km

Az Octavia belseje tágas, kulturált helye a világnak, amely eleganciában ugyan nem éri el a VW konszern “komolyabb” márkáinak szintjét, de ötletességével, tisztességes minőségével és számtalan apró kedvességgel talán valamivel még szerethetőbb is, mint a nagy testvérek. A tanksapka mögé rejtett átlátszó jégkaparótól az ajtózsebbe szerelt fedeles szemetesen át az ülés alatti található láthatósági-ködmön rekeszig sokféle ötletes megoldás is jutott a belsőbe, amelyek a hatalmas láb- és fejtér mellett még élhetőbbé teszik az autót. Ergonómiailag támadhatatlan a berendezés, csupán a csomagtartó ajtajának zárásakor megmarkolandó műanyag izé tűnik rettenetesen bénának. 

Milyen vezetni?

Ha nincsenek versenyzői becsípődéseink, akkor az 1,4-es benzinessel vidáman el lehet boldogulni. Ugyan a gyári átalakítások miatt a benzin-gáz üzemű Octavia gyengébb a hasonló, szimplán benzinesnél, de a 110 lóerős motor is 10,9 másodperc alatt gyorsítja az autót 100 km/órás sebességre. Gázzal autózva valamivel csendesebbnek tűnik a motor, alapjáraton szinte észrevehetetlen a működése, de gyorsítás közben leheletnyivel ugyan, de gyengébbnek érezni az autót. Hétköznapi használatra azonban teljesen vállalható, kényelmes, csendes, váltója precíz, pontos, kormányzása pedig vajpuha, sportosságnak nyoma sincs benne. 

Hogyan kell gázt tankolni?

Az üres gáztankkal átvett tesztautót a legközelebbi – a szerkesztőségtől 13 kilométerre lévő Mázsa téri kúton tankoltuk meg. A töltés nem úgy történik, ahogy megszoktuk, hanem a kútkezelő segítségét kell kérni, aki a töltőcső csatlakoztatása után – ez a benzinbetöltő mellett található – egy csap nyitásával indítja a töltést. Az kútoszlopon liter helyett kilogrammban láthatjuk, mennyi gáz került a tankba. Ha megtelt, vagy éppen csak 4-5 kg gázra van szükségünk, a csapot elzárva bármikor megszakítható a folyamat, nincs semmi mágia.
A gázkúton jellemzően sárga taxik álltak sorba, de a kút kezelője szerint nagyjából 70-30 százalékos arányban érkeznek a taxisok, illetve a civil autósok sűrített földgázt tankolni. 

Biztonságos a földgáz?

Igen. A CNG jóval biztonságosabb a nála jóval elterjedtebb LPG-nél. A CNG fő összetevője – nagyjából 80 százaléka – metán, amely nem mérgező, és mivel könnyebb a levegőnél, (sűrűsége 0,68 kg/m3, míg a levegőé 1,202 kg/m3) így az esetleges szivárgásnál könnyen elillan, nem halmozódik fel és nem is képződik belőle robbanásveszélyes elegy.

CNG kutak Magyarországon

Földgázzal autózni nemcsak móka és kacagás, hanem szívás is. Magyarországon jelenleg 5, (ÖT!) kúton tankolhatunk CNG-t. Hát, sok nincs belőlük, az tuti. És a földrajzi eloszlásuk is pocsék. Kettő van Budapesten, egy-egy pedig Szigetszentmiklóson, Győrött, Szegeden. Ennyi. Ennél még elektromos autót is több helyen lehet tölteni, ingyen.

Megéri a CNG?

Ha csak az érdekel valakit, mennyit lehet spórolni az üzemanyagon, akkor nem feltétlenül az lesz az év üzlete, amikor gázos Škodát vesz. Jelenleg a benzin literje 325, míg egy kilogramm gáz 379 forintba kerül. A 460 ezer forintos – az 1,4-es, 140 lóerős változathoz – illetve 885 ezres felár – az 1,2-es, 105 lóerős változathoz – jó eséllyel sosem térül meg, hiába fogyaszt gázból határozottan kevesebbet az autó. Ha viszont a tiszta, környezetbarát üzem is számít, illetve a kulturált, csendes üzem is ér valamit, akkor már érdemes CNG-ben gondolkodni. 
Mellette – Ellene
  • Környezetbarát üzem
  • Csendes motor
  • Magától vált benzin és gáz között
  • Röhejesen ritka kúthálózat
  • A jelenlegi benzinár mellett sosem térül meg a felára
  • Kisebb csomagtartó
  • Autópályán gyengébb a benzinesnél

Szavazás

Hány pontot ér szerinted a gázos Škoda?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • MetroGoldwinMayer

    Az olcsó benzin átmeneti.

    Egyet viszont nem értek. A Skoda biztos nem Közép Európába adja el a CNGs autóit, mert itt ilyet nem vesznek.

    Gyári LPGre vóna igény.

  • Iceman.

    Ez hogy oldja meg a befecskendező szelepek túlmelegedését, ami gázüzemben az összes fsi-re jellemző volt?

  • a.szorenyi

    Nekem az rémlett, hogy a CNG-s motor nem direktbefecskendezéses, de nem találtam rá igazolást. Kár, hogy az eredeti kapacitású benzintank helyén nincs inkább nagyobb gáztank. Elég lenne 15 liter a benzinnek, aki gázüzemű autót vesz, az úgysem akar benzinnel járni.

  • v_Petya25

    A címre reagálva: gyári újként semmiképpen, CNG-vel nálunk meg végképp nem. LPG-vel felár nélkül tessék kínálni, nem sokszézezerért…

  • Iceman.

    a.szorenyi, tudomásom szerint a vw már egyáltalán nem gyárt nem di motorokat, leszámítva talán a Bentley w12 turbóját, meg a veyronra gondoltam, de az is fsi.

  • OpelCNG

F1: Teljes valójában itt az új Williams

A Williams-csapat másodszor is leleplezte 2017-es autóját, ezúttal számítógépes grafika helyett már a valódi autóról készült fotókat nézhetjük.

Két furgon nyolc parkolóhelyet foglalt

Győrben két elkanászodott furgon rabolt rá rendesen a rendelkezésre álló parkolóhelyekre.

Segítene parkolni a Magyar Telekom

A betonba épített szenzorok segítenének az autósoknak szabad parkolóhelyet találni a városokban.

Három hengerrel támad az új Ford Fiesta ST

1,5 literes háromhengeres turbómotorral érkezik a hothatchek közé a Ford Fiesta legsportosabb változata, az ST.

Ilyen munkát sem végeztettek még F1-es pilótával

A Renault felújítja enstone-i bázisát, és valószínűleg nem talált a munkára rendes melósokat.

F1: Hivatalos, a Ferraritól kölcsönöz pilótát a Sauber

A Sauber hivatalosan is megerősítette, hogy a sérült Pascal Wehrlein helyett a Ferrari tartalékosa, Antonio Giovinazzi vezet majd náluk a hétfőn kezdődő első barcelonai teszten.

Bajban van az Aston Martin

Jelentősen, 27 százalékkal nőtt az Aston Martin sportautógyártó tavalyi adózás előtti vesztesége, és ezzel már a hatodik egymást követő évet zárta mínuszban.

F1: Alonsót is felhívta a Mercedes

Fernando Alonso azt mondja, Nico Rosberg visszavonulása után nála is érdeklődött a Mercedes. A spanyol akkor le volt kötve, de szeptemberben átgondolja majd, marad-e a McLarennél tovább is.

Fotón, ahogy az új Ladák Budapestre érkeznek

Begurult az első két kamion. Rakományuk friss, ropogós Lada Vesta.

F1: A Mercedes szerint műbalhét csinált a sajtó

Valtteri Bottasnak nincs baja azzal, hogy adatokat kell megosztania új csapattársával, Lewis Hamiltonnal.

Oldalszél-stabilizátort kapnak a Ford haszonjárművek

Alapáron szereli fel a Transit és Transit Custom haszonjárműveket oldalszél elleni elektronikus védelemmel a Ford.

F1: Alonso nem vár sokat az új McLarentől

Fernando Alonso szerint kár azt várni, hogy a McLaren hirtelen visszakerül az élre, a spanyolnak nincsenek túlzott elvárásai az idei szezonnal kapcsolatban.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.