Csendkirályok

Vezettük: Opel Insignia 2.0 CDTi és Opel Mokka 1.6 CDTi

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2015.02.19. 15.00

Az Euro6-os normák bevezetése hívta életre az Opel új, kétliteres dízelmotorját. Ha már fejlesztettek, rágyúrtak a zajkultúrára.

Röviden – Opel Insignia 2.0 CDTI és Opel Mokka 1.6 CDTI
Mi ez? Új dízelmotorok régről ismert Opelekben
Mit tud? Csendesen, nyomatékosan, takarékosan autózni
Mibe kerül? A Mokka 50 000, az Insignia 260 000 forinttal lesz drágább, mint a jelenlegi ekvivalens dízelmotoros változatok 
Kinek jó?  Az Insignia cégautót keresőknek, a Mokka sokat utazó nagyautó-fóbiásoknak.

Szépen sorban lecseréli dízelmotorjait az Opel. Legutóbb a kétliteres erőforrás került sorra; a 170 lóerős motort elsőként az Insigniába építették be. A csúcsdízel mellett az eggyel kisebb, szentgotthárdi illetőségű egyhatost is kipróbálhattuk, egy nálunk kevéssé magától értetődő, ám harmonikus csomagban.

Adaptív futóművével hullámos úton is elemében volt az Insignia

Újszíves

Az új motorok bevezetése rendszerint egybeesik a modellek ráncfelvarrásával, leginkább azért, mert akkor úgyis kerül akkora csinnadratta a típus köré, aminek a fénykörében külön források ráfordítása nélküli is hatékonyan meg lehet énekelni a friss erőforrás erényeit. Ezúttal azonban közbeszólt a sors, illetve Brüsszel: az Euro6-os károsanyag-kibocsátási norma szorításában az Opelnek lépnie kellett, ezért lecserélte a másfél éve frissített Insignia 163 lóerős, nagy dízeljét.
Az új négyhengeres változatlan, öntöttvas blokkjára alumínium hengerfejet illesztettek. Áttervezték az égéstereket és a szívócsövet, az injektor munkaütemenként akár tíz befecskendezési dózist adagol az égéstérbe, és az Opelnél most első ízben vákuumos helyett elektromotor vezérli a változó geometriájú turbófeltöltőt, ami 20 százalékkal javította a reakciókat: a töltőnyomás ugyanolyan gyorsan épül fel, és ugyanolyan ütemben nő a fordulatszám, mint a 195 lóerős biturbó erőforrásban. A kipufogógáz-visszavezetővel egybeépített turbó csapágyainak élettartamát vízhűtés és külön olajszűrő növeli.

Vastag szivacsréteg tompítja az üzemi zajokat

A puszta számok szimpatikusak: a csúcsnyomaték a korábbi 350-ről 400 Nm-re nőtt, változatlan fordulatszám-tartományban (1750-2500/perc), a végsebesség 220 helyett 225 km/óra, a gyorsulás közel fél másodpercet javult, a fogyasztás karosszériatípustól és hajtásképlettől függően 4,3-4,5 literre jön ki 100 kilométeren.
A takarékosabb és tisztább üzem azonban csak a fele volt a fejlesztési terveknek: a fejlesztés során komoly erőforrásokat fordítottak az üzemi zajok csökkentésére – míg az általános fejlesztésért a GM torinói dízel-főhadiszállása felelt, a civilizálási feladatot a Pontiac szakemberei végezték el az Opelnek. A szelepfedelet vaskos szivacsréteg szigeteli el a műanyag motorburkolattól, új a kettős kiegyensúlyozó tengely és az olajteknő is, amelynek alsó része acéllemezből, a felső alumíniumból készült. Összességében lenyűgöző 5 decibellel csökkent az alapjárati zajszint.

Nem hallom, mert surrog a kerék

Az Insignia a másfél évvel ezelőtti ráncfelvarrásnál tökéletesített csomagja ideális gazdatest az új motor befogadására. Nem csak a kiforrott futómű és a remek hosszútávú utazóalkalmasság elméleti relációjában igaz ez, hanem a piaci számok tükrében is. Az európai középkategóriás szegmens 15 százalékát birtokló modell három országban is piacvezető, a dízelek részaránya átlagosan eléri a 83 százalékot, tíz országban meghaladja a 90-et.

Finoman perceg, vehemensen húz, kedveli a fordulatszámot az új motor. Fajlagos teljesítménye 87 LE/liter

Bár gyanakvó természetünk rögtön szirénázni kezdett a “suttogó dízel” szlogen hallatán, a marketingesek ezúttal nem fogtak totálisan mellé: az új dízelmotor valóban csendes. Hogy ez mennyire volt betudható a menetpróba helyszínéül választott Írország úthálózatának, amelynek tervezői mintha durvább szemcsézetű aszfalttal védekeztek volna a nyirkos éghajlat veszélyei ellen, nem tudnám megmondani, de tény, hogy a megengedett sebességtartományon belül (az ír rendőrség januárban vette át vadonatúj, biturbó dízel Vauxhall Insigniáit, úgyhogy ne nagyon száguldozzunk, viccelődött a sajtótájékoztató porondmestere) a téli abroncsok gördülési zaja mindvégig elnyomta a motor hangját. Egyedül intenzív gyorsításnál mutatta meg dízeles énjét az erőforrás, amely könnyedén pörgött el 5000/percig, aminek csak azért nem tudtunk felhőtlenül örülni, mert a piros tartomány elvileg csak 5500-nál kezdődött.

5500-tól piros a fordulatszámmérő, de ötezernél leszabályoz a vezérlés.

Automata váltóval csak néhány hónap múlva lesz kapható az új motor (addig erre a célra a kínálatban marad 163 lovas elődje), de manuális konfigurációban sem igényelt intenzív kapcsolgatást, 1100/perctől már csuklás nélkül, ha nem is lelkesen veszi a gázt. A sebességváltó nem változott, megmaradt az a könnyen, finoman használható egység, amely annak idején visszaadta az Opelbe vetett hitünket.

Versenytársak

Az Insigniában 260 000 forinttal kell többet fizetni az új motorért, mint amennyibe az előd került. Így négyajtós kivitelben, Edition felszereltségi szinten 8 780 000 Ft-ot kérnek el az autóért. A Volkswagen Passat nem kapható hasonló teljesítményű dízelmotorral. A Ford Mondeo frissen kibővített kínálatában 9 319 000 forintért találunk 180 lóerős, kéziváltós dízelt. A Mazda 9 338 900 forintért kínálja a Mazda6 175 lovas dízel verzióját, a 177 lóerős Toyota Avensis 9,7 milliónál kezdődik, a 175 lovas Renault Laguna pedig csak automata váltóval kapható, 9 350 000 forintért.

Ír kávé

Tűzvonalban: hamarosan kemény versenynek néz elébe a jelenleg öt európai országban piacvezető Mokka

Szervezzenek a világ bármely pontján autóbemutatót, a kommunikációs szakemberek általános kényszert éreznek arra, hogy kapcsolatot teremtsenek a helyszín és a prezentált termék között. Jelen esetben a szigetország garantáltan jégmentes, óceáni éghajlata akár önmagában is elég indok lett volna így télidőben. Az Opelnek azonban személyes oka is volt idehozni a premiert: a helyi piacon a tavalyi évben száz eladott Mokkából nyolcvanhat autó orrában a cég 1,7 literes dízelmotorja kerregett, remegett.

És hát pont ez, a zavaróan magas zajszint volt az, amiért az Opel bemutatta az egyhatos dízelt – na nem most, hanem még két éve márciusban, amikor alaposan ki is veséztük. A teljesen alumínium építésű blokk annak idején forradalmi újdonság volt az Opel háza táján. Az erőforrás 20 kilóval könnyebb az 1,7 literesnél, teljesítménye 6 lóerővel, nyomatéka 20 Nm-rel nagyobb annál. A százas gyorsulás 10,5 helyett 9,9 másodperc, az üzemanyag-fogyasztás a széria start-stop rendszerrel (csak kézi váltó esetén) 4,1 liter. 

Békés méregzsák

A Szentgotthárdon gyártott motor már a Zafira Tourert is dinamikusan mozgatta, így az annál kisebb, azonos motorral kb. két mázsával könnyebb Mokka fedélzetén sem vártunk tőle lomha viselkedést. A masszívan leszigetelt motorburkolat és az egyéb zajcsillapító megoldások itt is letették a névjegyüket, állandó sebességnél halkan duruzsol a zömök orrban, a nagy homlokfelület miatt itt inkább a szélzaj, mint az abroncsok darálása veszi át a helyét. A sebességváltó nyersebb ugyan, mint az Insigniáé, ez azonban inkább elméleti kérdés, a napi használatban nem okoz fennakadást az egység. 

A műanyag burkolatot a szorgalmas kollégák már leszerelték a fotózáshoz. Valamivel nyersebb a 2,0 literes blokknál, de az 1,7-eshez képest síri csend árad belőle. Fajlagos teljesítménye 85 LE/liter

Az automata váltó finom darab, de mivel ennek vezetésekor már jótékony ködfátyolba burkolta érzékszerveimet egy azóta sikeresen elhárított megfázás-kezdeményezés, a zajszintről nem tudok tiszta lelkiismerettel nyilatkozni. Az mindenesetre feltűnő, hogy a fokozatokat vadászgató régivel szemben a jelenlegi, hatfokozatú egység decens érettséggel intézi a dolgát, és bár hosszú távú családi autózásra a tágasabb és olcsóbb Meriva azonos motorral minden ésszerű szempont szerint jobb választás, ezzel a hajtáslánccal akkor is megállja a helyét a Mokka, ha a városi forgalmat szinte teljesen nélkülöző tesztútvonalakon a névleges 4,1 helyett hat liter körül alakult az átlagfogyasztás.

Piaci környezet

Hamarosan felbolydul a levegő a Mokka körül, érkezik a Honda HR-V, a Renault Kadjar, a Volkswagen Taigun, de addig sincs teljesen egyedül a hazánkban inkább 1,4 literes benzines konfigurációban keresett modell. Kézi váltóval, elsőkerék-hajtással 6 530 000 forinttól lehet a miénk az új dízellel szerelt Opel; ez 50 000-rel több, mint amennyibe a 130 lovas 1,7-es került. Sem a Renault Captur, sem a Citroën C4 Cactus nem kínál ilyen erős dízelt, a Peugeot 2008 legnagyobb, 120 lóerős dízelje 5 620 000 Ft-tól elérhető. A Škoda Yeti 6 813 930 forintért összkerékhajtással kínálja a 140 lóerős, kétliteres dízelmotort.

Szűk utakon szűk autó. A Mokka vállterét nőkre méretezték, az 1.6 CDTI ezzel szemben bőséges tartalékokkal bír.

 
Mellette – Ellene
  • Erős, halk, kulturált dízelmotor
  • Tisztességes 6 fokozatú automata (Mokka)
  • Versenyképes vételár (Insignia)
  • Harmonikus hajtáslánc
  • Csendes utastér
  • Komfortos futómű (Insignia)
  • Nincs automata váltó (Insignia)
  • Bonyolult kezelőfelület (Mokka)
  • Kissé magas vételár (Mokka)
  • Helykínálat (Mokka)

Szavazás

Hány pontot ér az Insignia 170 lóerős dízelmotorral?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • Benics

    ezt az új Insignia motort szívesen kipróbálnám milyen lett..főként zaj szempontjából

  • v_johny

    Tudom, totál szubjektív, de mennyivel formásabb az Insignia mint az új Passat… Nekem mindig is az volt a tapasztalatom, hogy a kategória legcsendesebb autóit gyártja az Opel. Igaz, nekem mindig benzines Opel-em volt, de volt közte lényegében alapkivitel de volt (van) magasabb felszereltségű, de mint baromi csendes volt (mint kívül/mint belül). Persze bizonyos fordulat felett ezek is hangosak, de mint írtam, a kategóriához mérve mindenképpen jeleskednek a zajok csillapítása terén. Az utasterem nem nyűszög úgy 130k km után sem mint a céges Focus-ok bármelyike 40k km környékén, az SX4-ekről nem beszélve (de a Suzukikat más miért szeretjük, azok konkrétan agyonüthetetlenek).

  • Gianniz

    Hát, az öregecske Insignia, inkább szánalmasan bazéri az új Passat, vagy Superb mellett..

  • v_johny

    Én épp ma sétálgattam körül többször is a csoda új Passatot (2 napos, a “manager”-ünk kapta), és valami baromira nem kerek vele. Valahogy nem szép (pedig sötétszürke metál, szép szín), sehogy nincs pofás formája. A Superb képeken szép, de a Passat élőben nem tetszik, az elődje 10x egységesebb… Van kombi J Astra is abban a sorban (parkolóban), formailag messze szebb mint az a Passat. Nekem az új Passat hatásvadász belseje bazári formailag… Eddigi Passatok tetszettek, de pont az új generációnál akartak valami nagyon-nagyot ami szerintem nem jött be, persze lehet hogy idővel beérik a forma, de nem olyan hatású/jelentőségű újítás formailag mint amikor pl az Insignia megjelent.

  • v_johny

    Továbbá egy forma sikere/milyensége nem kor függő. Lehet egy 25 éves formaterv is ütősebb mint bármilyen egy új design.

  • Benics

    Gianniz
    bazéri? egyrészt 2008-ban jelent meg és már vagy 600.000-et eladtak nem hinném hogy annyira béna lenne.Formailag messze szebb a Passátnál másrészt várjuk ki a következő generációs Insigniát mert eddig ez csak faceliftes volt.

  • Norbi50

    Szerintem az Insignia még mindig egy szép formájú autó, pláne a ráncfelvarrott lett nagyon harmónikus. Nekem egy 1.6 Turboval lenne ideális.
    Úgy tudom a használt piacon is elég keresett, a Vectránál jobban tartja az árát időarányosan.
    Ami nem tetszik benne az a digitális óraszámlap, de ez pl. a Passatban sem jön be, vagy az Audi TüTűben.

  • hova

    Nekem kimondottan tetszenek az újabban kiguruló opelek, érdekes és tetszetős a forma, sokkal inkább mint a vw.

Videón, ahogy egy kismama szétveri férje autóját

Megtudta, hogy megcsalta a férje, gyermeke apukája, erre nem gyöngén bepöccent a leendő anyuka.

F1: Ilyen, amikor Verstappen nagyon hülyén néz ki

A Red Bullnál Mikulás-napi rendezvény volt december 6-án, Max Verstappennek sikerült hülyét csinálnia magából.

F1: A pechvogel is jelentkezett a Mercinél – videó

A Forma-1 történetének egyik legmókásabb balesetét produkáló japán sereghajtó, Taki Inoue is bejelentkezett Nico Rosberg mercedeses üléséért.

Keresztbe vágva jön az Alpine

Megérkezett az első gyári videó a Renault jövőre érkező sportkocsijáról, az hátsókerekes Alpine A120-ról.

F1: Ferrari-uralmat a Mercedesé helyett!

Monisha Kaltenborn, a Sauber csapatfőnöke szerint jobb lenne, ha a Ferrari, és nem a Mercedes lenne egyeduralkodó a Forma-1-ben.

Hamilton: Furcsa dolgok történtek a Mercedesnél

Lewis Hamilton nem áll le a célozgatásokkal, az angol szerint különös dolgok is történtek idén a Mercedesnél.

F1: Meglepetés volt a Francia Nagydíj feltámasztása

A Francia Nagydíj újjáélesztése még a Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t is meglepte egy kicsit, de úgy fest, a Paul Ricard pálya jó otthona lesz a versenynek.

Top 10: puncimágnesek használtan

Jobb lenne egy új Volvo XC90, de nem mindenkinek telik rá, a nőknek mégis imponálni kell valamivel. Szoknyavadász hatással bíró autókat kerestünk, kétmillióig.

F1: Verstappennek önkritika kell

1997 világbajnoka, Jacques Villeneuve úgy véli, Max Verstappen kiemelkedően teljesített idén, de igazán jó Forma-1-es csak akkor lesz belőle, ha képes szembenézni a hibáival és fejlődni.

Tudod, hogy kell kereket cserélni? Dehogy tudod!

Ez a videó most lépésről-lépésre megmutatja a kerékcsere folyamatát. Hidd el, eddig mindent rosszul csináltál.

F1: Rosberg visszaszólt Laudának

Nico Rosberg nem érti, miért akadt ki annyira a Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda a visszavonulásán A világbajnok azt is elárulta, mennyit kivett belőle Lewis Hamilton megverése.

Megállás közben szippant fel áramot a svédek hibrid busza

Olyan dízel-elektromos buszt fejlesztett ki a svéd Scania, melynek akkumulátora a buszmegálló aszfaltjából feltölthető.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.