Aktív élet nyugdíj után: Mercedes G

Használt autó teszt: Mercedes-Benz 290 GD

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2015.02.14. 06.00

Kevesen mondhatják el magukról, hogy a korkedvezményes nyugdíj után már csak vadászgatással töltik az idejüket. Ilyen ez a G Merci is.

Röviden – Mercedes-Benz G-osztály

Mi ez?

Használt, német katonai járgányból lett hobbiautó  
Mit tud? Erősebb motorral, spéci felszerelésekkel tökéletes vadászautó
Mibe kerül? A donornak való katonai G-osztályok durván 3 milliótól kaphatók. Németországban.
Kinek jó?  A G-Merci mindenkinek jó!
A dögösebbnél dögösebb terepjárókat bemutató sorozatunkban két csinos Toyota Land Cruiser után most ideiglenesen márkát és modellt váltunk. A Toyota, Land Rover, Mercedes offroad-szentháromság német tagozatának egyik különleges darabját vesszük elő a Sandlander kalapjából, egy katonaviselt Mercedes-Benz 290 GD-t.

A gallytörő lehajtható és akkor állattetemet lehet rajta hurcolni

Mercedes G-osztály

Nagyon ne bonyolódjunk bele a G-osztály modelltörténetébe, legyen elég annyi, hogy az iráni sah adta az ihletett egy robusztus, mindent kibíró katonai jármű kifejlesztésére. És ugye okos ember egy sahnak nem mond nemet, így megszületett a G Merci, amelyből 1979-ben polgári változat is piacra került. Sőt, kapható volt Puch és kapaszkodjanak meg, Peugeot emblémával is, P4 néven. A modellt azóta szinte változatlan formában gyártják, és köszöni, egész jól megvan így is. 

6 centivel emelték a hasmagasságot

Előélet

A zöld kocka katonai szolgálattal kezdte az életét, ahonnan korkedvezménnyel, alig 90 ezer kilométerrel ment nyugdíjba. Illetve először csak tartalékba, olyan tetszhalott, dologtalan, többé-kevésbé konzervált állapotba, amit nálunk M-zároltnak hívtak. Aztán egyszer csak érdemei elismerése mellett gyorsan túladtak a kiszolgált, de még egész jó állapotban lévő járgányon. Na ekkor kezdődött el a második élete.
Aktív élet nyugdíj után: Mercedes G 1
Valahogy így fest egy G-osztály, marcona katonákkal és goromba eszközökkel megrakva, kabriósítva
Ha valaki masszív, megbízható terepjárót akar magának, akkor nem kívánhat jobb alapot egy katonai használatra gyártott járgánynál. Ha az autó sikerrel túlélte a sokszor fogalmatlan, falábú katonákkal töltött éveket, kilométereket, akkor már nagy baj nem történhet vele. A civil változaténál strapabíróbb, erősített hidak, masszívabb osztómű, és sokkal több zsírzópont található a harctérre, túlélésre tervezett gépben, emellett hisztire hajlamos elektronika sincs sok benne. A spártai berendezés miatti kényelmi kompromisszumokat pedig azért némi munkával könnyen át lehet hidalni. 

Tisztességes

Mint ahogy tették is. A belsőben maradtak ugyan a katonai ülések, a könnyen tisztítható műanyag huzatot sem cserélték kényes bőrre, de hogy a lehetőségekhez mérten mégis komfortos legyen az utastér, minden ülés gyári ülésfűtést kapott. Meg persze állófűtés is dolgozik az autóban, hogy ne kelljen hidegben a motort feleslegesen járatni. A darabjaira szedett, lecsupaszított karosszériát újrafényezték – maradt az eredetihez hasonló matt zöld szín – a belseje pedig csúszásmentes műgyanta bevonatot kapott, hogy gumicsizmában, térdig sárosan se történjen baleset a fedélzeten. 

A hátsó ülések is fűthetőek

Utasterébe több négyzetméternyi, feketére festett alu taposólemez került. Többek között az ajtók belső felületét borították vele, de a csomagtartóba rögzített, zárható, méretre készült, párnázott fegyvertartó dobozok is aluból készültek. További komfortjavító intézkedés, hogy a rideg, hőmérséklet ingadozástól, gyilkos UV sugárzástól porladó gyári plasztikponyvát igazi, Mercedes vászontetőanyagból varrták újra. Az új, háromrétegű anyag – már amennyire egy vászontetőtől ez elvárható – jobb hang- és hőszigetelő tulajdonságú és persze esztétikusabb is.

Terepen sebezhetetlen?

Gondolták volna, hogy a G Merci tereptudása igazából több sebből is vérzik? Például a sok, masszív, elpusztíthatatlan acél alkatrésztől az autó bitang nehéz. Hogy ne billegjen, vagy boruljon fel, egész merev, rövid úton járó rugók kerültek alá, amik terepen egyáltalán nem előnyösek. Nem kell különösen gonosz terepre merészkedni vele, hogy egy vagy több kerék már ne érje el a talajt. Persze egy G-osztály nem akadhat el ilyen szánalmas módon, hátára fordított cserebogárként, így jött a mentőötlet: ha nem ér le az összes kerék, akkor menjen el annyival, amennyi leér, akár eggyel is. És kapott három – egy központi és két hídba épített – differenciálzárat. Enélkül egy öreg, buta, de könnyű Land Rover Series is röhögve körbeautózná a német wunderwaffé-t. De difizárakkal azért más a helyzet.

A katonai változat sok mindenben különbözik a polgáritól

Műszakilag nem sok tennivaló volt a donorral, a kasztni alatti vasdarabok szinte elpusztíthatatlanok, de a gyári, alig 72 lóerős szívódízel motornak mennie kellett, mert azzal a földutat kivéve tragédia volt közlekedni. És ha már ment, vitte magával a négyfokozatú váltót is. Helyükre 290-es Sprinter motor, megpiszkált adagoló és az ötfokozatú G váltója került. Azért biztos, ami biztos alapon új Koni futóműszett került a gép alá, amely 6 centivel megemelte a hasmagasságot és a rugóút is nagyobb lett, kapott brutális haspáncélt és öt darab BFGoodrich gumi is került rá, a sártúró, extrább kivitelből. Ez ugyan vizes aszfalton okozhat meglepetést, de terepen, sárban tökéletes. A teljes átalakítás nagyjából két hónapig tartott, és a végén alig lehetett ráismerni a járgányra.

Oldalra nyíló csomagtartóajtó, mázsás pótkerékkel

Elején megvannak a kötelező terepjárós jellegzetességek, a lehajtható, szükség esetén vadszállításra is alkalmas masszív gallytörő, és a kevlár kötéllel ellátott Warn csörlő. És persze lámpák dögivel, de már nem a klasszikus, levesestányérnyi Hella fényszórók perzselik fel az aljnövényzetet, hanem modern, apró, de annál durvább fényű LED-es lámpák világítanak elöl. Hátul gázolajoskanna és pótkerék zárják a sort.

Milyen vezetni?

G-osztályban ülni jó dolog. Vezetni még jobb. Úgy 5-6 évente az importőrtől is kapunk egyet-egyet, azokat is szerettük, minden kreténségükkel, túlsúlyukkal együtt, de katonai változathoz eddig még nem volt szerencsénk. A szerényebb luxust, kevesebb elektromos izét leszámítva, a hangulat ebben is nagyon hasonló. A sofőr orra előtt síküveg, azon túl pedig óriási síkságként terül el a motorháztető, amelynek szélein ott virítanak a jellegzetes irányjelzők. A katonai változatban rács alatt.

Nem száguldásra termett, de hétköznap is jól használható

180 lóerős teljesítménye ellenére ezt az autót sem fürgesége miatt kedveljük. Váltóját szokni kell, talán ez az egyetlen porcikája, ami nem úgy működik, mintha most csomagolták volna ki a zsírpapírból, de kellő határozottsággal azonban jól kezelhető. Terepre érve pedig újabb kapcsolók és karok rángatásával mímelhetünk tapasztalt terepjáróst. A tekerős ablakok, a bentről állíthatatlan tükrök 2015-ben mókásan középkorinak tűnnek. Igaz, nem is romlanak el. A ponyvás kivitel és a rücskös terepgumik miatt menet közben azért van benne zaj, de kit érdekel ez egy hobbiautóban. Én mondjuk nem szállnék ki belőle hétköznap sem. 

Szavazás

Szerinted mennyire menő? Szerintünk nagyon.

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

Ez most a legjobb Suzuki!

Jó vezetni, alig eszik, igényes és komfortos belül, szép kívül. Ez most a legjobb Suzuki – pontosabban ez lehet, ha az ára is van olyan jó, mint a kocsi maga. De vajon van-e?

Ésszerű szabadidőautó: Dacia Sandero Stepway

Jó árával, vállalható megjelenésével és élvezetes motorjával a Dacia Sandero Stepway valószínűleg a legolcsóbb szabadidő-autó.

Olyan kis drága!

Tolatókamera is van benne. TOLATÓKAMERA! Három méter hetvenhez! Meg sávelhagyás-jelző. És színre fújt ajtóbehúzó. Hát csoda, hogy több mint ötmilliót kérnek érte?

Volkswagen Golfok, a legerősebbtől a legtisztábbig

Megújult Golfokat próbálgattunk, a legerősebb benzinestől a konnektoros hibriden át a villanyhajtásúig

Rekordévet zárt a Mercedes Magyarországon

A Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. tavaly közel 190 ezer gépkocsit gyártott Kecskeméten, 3,8 százalékkal többet, mint 2015-ben.

F1: Az Orosz Nagydíj legütősebb balesetei – videó

A Forma-1-es Orosz Nagydíjat csak 2014 óta rendezik, de a szocsi helyszín három év alatt is produkált jó néhány húzós esetet.

Nem akárhogy loptak szét egy magyar Ladát

Nem lopták el az autót, csak a számukra értékesebb alkatrészeket nyúlták le az épített Ladából. Segíts te is, hogy előkerüljön a tettes!

Pars Krisztián autóját csúnyán összetörte a szerelője, nem lennénk a helyében

A sofőr és feltételezett utasa elszaladt a helyszínről. Mint kiderült, az autó az ismert sportolóé, Pars Krisztiáné, aki javítás miatt hagyta autóját a szerelőnél.

Át akar verni a benzinkutas?

Tankolás után többet mutatott az oszlop kijelzője, mint amennyi az autó tartályának a mérete. Olvasónk nem hagyta magát, panaszos levelet írt a MOL-nak. Érdekes választ kapott.

Azért még az Ikarus az úr

Megannyi vadonatúj, luxus és kevésbé luxus kivitelű buszok között még mindig egy Ikarus a sztár. A zsámbéki Busexpón jártunk.

F1: Te jó ég, hát ezért olyan rossz a Honda-motor!

Így már minden világos, de ezzel a mindent megmagyarázó rajzzal hamarabb is elő lehetett volna állni!

Eszement adóra kényszerítenék a Forma-1-et

Az indiai legfelső bíróság úgy döntött, hogy a Forma-1-nek adót kell fizetnie a 2011-2013-ig rendezett három helyi futam után.

Vettel: A Ferrari tavaly alapozta meg az idei sikert

Sebastian Vettel szerint a Ferrari számára győzelem nélkül véget ért 2016-os idény alapozta meg az idei feltámadást.

Vajon hány garázsban pihen még ilyen makulátlan veterán, mint ez a Volga?

A Volga M21-esből komoly mennyiséget, 639 000 darabot gyártottak, így nem meglepő, hogy a kitartó kutatók még mindig találnak egy-egy megkímélt példányt.

Zsír új BMW E30 M3-ast valaki?

Egészen hihetetlen, ahogy időről-időre előbukkannak olyan autók, amik évtizedeket töltöttek egy garázsban, miután megvásárolták őket.

F1: Brazília elvesztésével riogat Ecclestone

A Brazil Nagydíj szerződéshosszabbítási tárgyalásainak lebonyolításával megbízott Bernie Ecclestone nem túl bizakodó az interlagosi futam jövőjét illetően.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.