Német párharc a gazdag családokért

Teszt: Mercedes B 200 vs. BMW 218i

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2015.02.12. 06.00

A prémium, kompakt egyterűek között nem volt ellenfele a Mercedes B-osztálynak, egyeduralmát most a BMW 2 Active Tourer próbálja megtörni.

Röviden – BMW 2 Active Tourer, Mercedes-Benz B-osztály
Mik ezek? Családi egyterűek prémium körítéssel, szolgáltatásokkal
Mit tudnak? A kategóriától elvárt praktikus, átgondol utasteret, és jó néhány, borsos áron kínált extrát
Mibe kerül? A BMW 7 364 000 forintról indul, a Mercedes alapmotorral 7,1 millió, 10 millióig minkét esetben könnyedén el lehet jutni
Ezek a te autóid Ha valamiért szeretnél irigységet kiváltó márkajelet a családi batárra

Történelmi távlatot tekintve, a prémium kompakt egyterűek között előnyt élvez a Mercedes. A stuttgartiak már jóval korábban lemondtak a hátsókerék-hajtás egyeduralmáról, mint a BMW. 1997-ben a szendvicspadlóval debütáló A-osztállyal törték meg a jeget, majd 2005-ben rátettek még egy lapáttal, és bevezették az egy mérettel nagyobb B-osztályt.

Utóbbival is szépen kaszáltak, az első szériából 2011-ig több mint 700 ezer darabot adtak el, a másodikból pedig már biztosan elérték a 400 ezres darabszámot.

Ezzel szemben a BMW csak most tört meg, és a márka történetében először dobott piacra elsőkerék-hajtású MPV-t, a 2-es Active Tourert. Érezték a bajorok is, hogy már nem csak az ár-érték arányt tekintve józanabb francia-japán típusoknak terem babér. Sokat vártak, sokat terveztek, de végül belevágtak a fejlesztésbe, és most izomból próbálnak betörni a szegmensbe. Ha a Mercedes tudott szeletet hasítani a tortából, nekik miért ne menne?

Külső, forma

Távolról tehát ikrek, de közelebb érve már feltűnnek a márkaidentitást harsányan hirdető részletek. A BMW orrán ott az összetéveszthetetlen dupla vesét formáló hűtőrács, és a két pár kört formáló nappali menetfény, ami hosszú évek kötelező jellemzője a bajoroknak.

A Mercedes B-osztály esetén sem adnak esélyt a találgatásra, a hűtőrácson ülő hatalmas csillag azonnal meghatározza a hovatartozást. Mivel épp most ért modellciklusa feléhez, idén nagyobb légbeömlővel ellátott, átdolgozott első lökhárítót, a fényszóróba integrált nappali menetfényt, frissített hűtőrácsot, hátulra LED-es új lámpatesteket kapott

Méretüket tekintve csak pár centiméter eltérés akad a két autó között, de a BMW már új fronton támad, nemsokára piacra dobják a hétszemélyes, három üléssorral rendelkező Gran Tourert

Messziről nézve, pláne ebben az azonos, fehér színben alig akad különbség a két autó között. Sziluettjüket tekintve mint két tojás hasonlítanak, köszönhetően a szinte centire azonos méreteknek. A Mercedes 1,7 centivel hosszabb, 1,4-el keskenyebb, magasságuk szinte azonos (2 mm a különbség!). Tengelytávban a legnagyobb az eltérés, 2,9 centiméter a Mercedes javára (2,7 m), de megjelenésben ez sem ad komoly eltérést.

Oldalról az övvonal alatt húzódó lemezdomborítás ad támpontot, a BMW konzervatív játékot játszott a fénnyel, ellenben a Mercedes egész lendületes, jóleső látvány.

Oldalról a KIA Carens jutott eszünkbe, ezt teszi a kategóriára jellemző bumfordi dobozforma, szinte lehetetlen egyedit alkotni.

Utóbbi egész tisztességes (0,26 cw) értékű alaktényezővel büszkélkedhet, de ennél érdektelenebb adatot nem is kutathattam volna fel egy kisbusz összehasonlítóhoz, úgyhogy inkább jöjjön a mély víz.

Praktikum, beltér

Ez pedig a hátsó sor és a csomagtér kettősét jelenti. Annyira közel áll egymáshoz a két típus, hogy tulajdonképpen itt dől el minden, ha félre tudjuk tenni a márkaszimpátiát. Ami így tízmillió forint körül szinte lehetetlen, de ez a kérdéskör egy másik cikk témája.
Nyers méreteit tekintve a Mercedes leheletnyi előnybe kerül, csomagtartója 486 literes, és 1545 literig bővíthető, a BMW 468-1510 literes adatával szemben.

Csak semmi csicsa! Rém egyszerű a BMW műszerfala.

Mivel a két tesztautót különböző felszereltséggel kaptuk meg, nem lett volna korrekt a tapasztalt jellemzők alapján ítéletet mondani. Az általunk vezetett Mercedest bár az erősebb, 156 lóerős benzinmotorral szerelték, hátul a 60:40 arányban dönthető ülések csak a nevükben szereplő funkciónak feleltek meg, se pohártartót, sem lehajtható könyöktámaszt, sem egyéb praktikus apróságot nem találtunk. Ellenben a BMW-ben sínen csúsztatható, állítható háttámlával, levegőbeömlővel, pohártartós kartámasszal örvendezteti a hátul utazókat.

Így lehet a végsőkig kihasználni a BMW tároló kapacitását, akár 2,4 méteres tárgyak is szállíthatóak.

Itt jön a matek, mert nagyjából kiegyenlíthető ez a különbség, csak zsebmélység kérdése az egész. A Mercedest a legjobban tömött csomagban választva sem kapjuk szériaként a praktikus extrákat, az Easy-vario-plus rendszer 226 000 forintért adja a kihagyhatatlannak tűnő 12 voltos csatlakozót a csomagtérbe, kartámaszt, sínen mozgó hátsó üléssort, és a hosszú tárgyak szállítását segítő, előredönthető jobb első ülést.

Mindkét csomagtér igényesen kárpitozott, de csak felárért kínált, és kreatív ötleteket nélkülöző extrákkal tehetők praktikusabbá. A tesztautón jól látszik például, mennyire hiányzik a duplafedelű padló, nélküle nincs sík rakodótér.

Praktikus ülésállítás a BMW-hez sincs alapáron, a 13 centivel csúsztatható (egymástól függetlenül a jobb és bal oldal) hátsó sor, állítható háttámla, valamint a csomagtérből elérhető elektromos lehajtás lehetősége 98 900 forintos tétel. a 40:20:40 arányú elrendezés alap, a 2,4 méteres tárgyak szállítását is lehetővé tevő, dönthető első üléstámla viszont újabb, külön tétel, 62 600 forintért.  
Egyértelmű különbségként a BMW láblendítéssel is nyitható, elektromos csomagtér ajtója említhető meg, csillagos ellenfele nem tud ilyen trükköt.

Szinte bosszantó a kísérteties hasonlóság, nincs számottevő különbség. Eleve skizofrén gondolat garast foghoz verni, amikor már alaphangon 8-9 millióról indulunk, és ezzel a ténnyel mindkét gyártó tisztában van.

A Mercedes egyenesre tömött, műbőrrel borított ülései nem igazán tartanak, de cserébe kényelmesek, és az ötödik utas sem érzi kalodába zárva magát.

A helykínálat szintén azonos, és a már említett csomagokban szereplő csúsztatható üléssorral tetszés szerint variálható. A Mercedes előnye, hogy magasabb üléspozíciót kínál, így a nehezebben mozgó, idősebb utasok számára komfortosabb, mint a sportosságot sugárzó BMW. Utóbbi viszont jobban tartja a testet, a Mercedes inkább kényelmes pamlag irányába mutat.

A Mercedesben elöl is kellően magas az üléspozíció, kényelmessé teszi a be- és kiszállást, ahogy a Keyless Go rendszer is, aminek köszönhetően a kulcsmentes bejutás mellet már indítani-leállítani is gombnyomással lehet az autót. Egyszerűen jutunk be a BMW volánja mögé is, ahol az állítható combtámasznak, és jobb oldaltartásnak örülhetünk.

Menet közben

Mélyebben ülünk, sportosabb az összbenyomás, érezhető a törekvés, hogy megmaradjanak a bajor típusok ismertetőjegyei. Mindkét autó eltérő stílusú, de magas minőséget képviselő belsővel kényeztet. A BMW organikus, kissé kusza hangulatú belső dizájnja mellett a Mercedes otthonos luxusa tűnik csábítóbbnak.

Finomabban működnek a kapcsolók, olajozottabban mozognak a szellőzőnyílások, még tökéletesebbek az illesztések. Ráadásul 12 színben állíthatjuk a belső tér hangulatvilágítást, és ilyen ütőkártyát nem tud felmutatni a BMW.

Ha ilyen háromhengerest gyárt majd minden cég, nem fogunk könnyekben kitörni. Az 1,5 literes motor nyomatékos, fürge, és ebben a konstrukcióban mentes a zavaró rezgésektől.

A műszerfalra biggyesztett központi kijelző kezelésében a BMW iDrive rendszere még mindig gördülékenyebb, könnyebben kezelhető, mint a Mercedes három sávra tagolt menüje.  A gyári navigáció pedig mindkét oldalon zsíros falat. A BMW szoftvere kisebb 6,5 colos kijelzővel 313 000 forintért elérhető, a Mercedes 200 ezerért Garmin térképet telepít, a mindent bele csomag gyári navigációval 1,17 milliós tétel (a BMW-nél 820 ezer).

Menet közben feltűnő, hogy mennyire nem feltűnő a BMW 218i Active Tourer orrában dolgozó 1,5 literes háromhengeres motor. Ekkora testben tökéletesen sikerült eltüntetni a hengerszám adta jellegzetes járás rezgéseit, semmivel sem zavaróbb az élénk gázreakcióval, élvezhető teljesítmény-leadással rendelkező motor morgása, mint a Mercedesben szolgáló négyhengeresé.

Hosszú, autópályás túrákhoz nincs jobb társ a kényelmesen rugózó Mercedesnél.

A B-osztály 1,6 literese még halkabb, még erősebb, de a hétsebességes, duplakuplungos váltóval, és a lágyra hangolt, finom rugózást biztosító futóművel párosítva alig tűnik dinamikusabbnak, mint 136 lóerős bajor ellenlábasa. Mindkét blokk már 1250-es percenkénti fordulattól leadja maximális nyomatékát, az azonos körön mért átlagfogyasztásuk is mindössze 0,2 liter eltérést mutatott (Mercedes: 6,8 BMW: 6,6).

Jobb a BMW-t vezetni, de ha most München felé kellene indulnom, akkor a Mercedes mellett döntenék. Viszont ha osztrák kirándulásról lenne szó, tiltott autópálya-használattal, akkor legyűrném a bennem élő nyugdíjast, és az élénkebb kormányzású, fürgébb, könnyedebb hangulatú BMW kulcsát vágnám zsebre.

Költségek, biztonság

A biztonsági szolgáltatások szkandermeccse is döntetlenre áll. A BMW paklijában ott van minden ász, amit ma egy prémiumgyártó kínálhat, araszoló kocsisorral lépést tartó, a sáv határait figyelő dugósegéd (0-40 km/h között aktív), gázolást elkerülő automata fékrendszer, parkolósegéd, táblafelismerő-rendszer és ráfutásra figyelmeztető óv minket a teljesség igénye nélkül.

A nagy navigáció háborúban arcpirító árak repkednek. Ez a kisebb, alacsonyabb felbontású képernyőn futó gyári BMW verzió 200 ezer, a Mercedes gyári rendszere pedig csak a COMAND csomagban elérhető 1,17 millióért

Mindezt a Mercedes is hozza, egy-két eltéréssel: nem kínál head-up display-t, és az S-osztály óta bemutatott új típusokba rendelhető, aktív vezetéssegítő rendszer sem szerepel az extralistán. Egyelőre.

A költségek szempontjából szintén komoly sakkjátszma lenne kihirdetni a győztest, a 136 lóerős BMW 218i Active Tourer 7 364 000 forintról indul, és nincs 150 lóerős teljesítménylépcső, a következő benzines már 231 lóerős. A 122 lóerős alapmotorral szerelt Mercedes 7 136 000, a tesztautó viszont már 10,3 millió.

A közös fotózás után még úgy tűnt, hogy a BMW egyértelmű befutó, viszont figyelembe véve a Mercedesbe rendelhető kiegészítők garmadáját, már kiegyenlített a küzdelem. M-es futómű, AMG csomag, minden mi szem-szájnak ingere, ársávtól függően változik, hogy épp melyik autó tűnik szimpatikusabbnak.

A családi egyterűek piaca nem bővül olyan ütemben, mint az első B-osztály megjelenése idején 2005-ben. A BMW mégis ringbe szállt, komoly erőket felvonultatva, érdekes lesz látni 1-2 év múlva az eladási mutatókat.

Szigorúan ezt a két autót nézve a BMW nyert, még akkor is, ha felszámoljuk a Mercedes hiányzó extráit. De talán tíz év múlva már, deresedő halántékkal félredobnám a jegyzeteket, értékelőtáblázatot, és csak a Mercedest vinném haza.

(A BMW közben újabb frontot nyitott, tegnap futott be a hír: megérkezett az Active Tourer három üléssoros verziója, a Gran Tourer.)

Szavazás

Csaknem egyformák, de mégis ezer apróságban különböznek. Szerinted melyik típus a nyerő?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • tgu.ts

    Ha választani lehet akkor a BMW, mert más opció nincs. :D

  • demagóg

    Rusnya gnómok…

  • menõmanó

    Valóban igazi párharc:
    1. Melyik a rondább?
    2. Melyik tud irreálisabb árat megadni?
    3. Melyik fog előbb tönkremenni?

  • Norbi50

    Rettentően jellegtelenek, “nem kéne”.

  • zoldfulu2000

    Bakker, elölről ugyanzt a rusnya rovarorrot kapták ami az S60asn formáját is elrontotta, a két kocsi egymás mellé állítva szinte megkülönböztethetetlen.

    Nyugaton a gazdag családok szerintem C vagy E klassét vesznek kombi kiszerelesében… Ez a gazdagok városi bevásárló autója.

  • apaarpi

    De jó, hogy az eddigi hozzászólók itt el vannak kényeztetve a garázsukban álló designcsodákkal, karakteresek, szépek, jó ár érték aránnyal, soha el nem romlanak.
    Norbinak is biztosan tetszett a tökéletesen jellegtelen Vectra C, vagy a rondasárga Astra H, amit megpucolt péntek este, és szombat reggel annyit nézegette, hogy elfelejtette, a vezess talira készült vele :)

  • Norbi50

    Árpi felkért egy keringőre… de visszautasítom. :)
    Akkoriban igenis az a két típus hozta a jó átlagot, méghozzá normális áron.
    Mivel nyújt többet ma egy ilyen BMW busz, mint pl. a B Zafira?!
    Jah, két decivel kevesebbet fogyaszt, van benne táblafelismerő rendszer (ha kiperkálom…), kb. 20%-al drágább, de még csak nem is 7 személyes, attól pedig tekintsünk el, hogy a Bömi prémium.
    Az év üzlete…
    Minél idősebb vagyok, annál racionálisabb. Ma már nem ugrok új autóért a szalonba, csak mert kijött a legújabb modell. Végiggondolja az ember, hogy mennyit fejlődik egy típus két generáció küzött (térben, minőségben, fogyasztásban, ÁRBAN) és rájön, hogy ez k.rvára nem üzlet. Nekem.
    A tesztelt modellek egyike sem óhajom. “Ha valaki hozzámvágja, elfogadnám” kategória meg gyerekes.

  • zoldfulu2000

    Apaárpi: valszeg én lakok rossz környéken, de elnézve az utcát, messze ez a legnagyobb számban ismétlődő verda (4-5 darab pont ilyen kombi parkol a házak előtt) az ez: http://autossagok.blog.hu/2015/02/12/a_kinalat_legjobb_mercedese

    Szóval nem Insigna, nem mégcsak nem is passat. Sőt, Golfból is talán ha egy van.

  • menõmanó

    apaarpi

    Ha nem vagy elkényeztetve, akkor annak idején rosszul választottál. Talán legközelebb jobban sikerül. :)

  • zoldfulu2000

    És egy tanulságos lista: http://raycee1234.blogspot.be/2015/01/top-100-models-germany-2014.html

    3er C klasse 6-7. helyen, a nem filléres és kifutó X1es-ből többszöröse kel el mint pl a Zafirából. Egyedül a Touran tartja magát a top 20 ban (a kifutó A4 és a kifutó Astra között),

  • Fogash73

    @Norbi50: “Mivel nyújt többet ma egy ilyen BMW busz, mint pl. a B Zafira?!”

    Hát, van az a nehezen megfogható érzés, hogy beleülsz egy RENDES autóba és mindent másnak érzel benne. Én a H-Astrát sem szerettem (19CDTI Cosmo), mert hangos volt. Egy Stuttgart-Győr teljesen összegyűrt benne, mert a jó utazóautó első ismérve, hogy HALK.

    Ültem több Zafirában is, vitathatatlan érdeme a +2 ülés, de nem tartom jó autónak. A BMW-t sem. Ebben a kategóriában egyetlen igazi autó létezik: a C4 Picasso. A franciák 20-30 éve csiszolják a családi egyterűt, ők már eljutottak oda, amit egy ilyen autónak tudnia kell. Az asszony Xsara Picassoja 9 évesen, egymillióért is funkcionálisabb, mint a két tesztautó. OK, presztizse nulla, meg rosszabbul is gyorsul-lassul-kanyarodik, de ez se a feleségem, se a gyerekeim nem érdekli. NEkem viszont nem fáj (annyira), mikor valamelyik barom belenyitja az ajtót az oldalába, vagy ha valamelyik parkolás koppanásig tart.

    @Menőmanó: presztizskategóriáná “irreális árakról” beszélni olyan, mint irreálisnak tartani egy Picasso-festmény árát, hiszen 1m2 vászon meg 10dkg festék mennyibe is kerül? Vagy egy életszerűbb példa: vajon a szabad tartású, kapirgálós tanyasi csirke kilója ér kétszer annyit, mint a teszkós nagyüzemi? “Csirke-csirke, jól kell fűszerezni” –> mégis van különbség, ahogy egy Opel és egy Mercedes között is volt, van és lesz is. Más kérdés, hogy NEKED van-e annyi pénzed és szándékod, hogy a többletet kifizesd a többlet minőségért. De másokat ne ekézz már azért, mert nekik más tetszik!

    mielőtt belém állnál: egy tizenmillió listaárú C5-tel járok, ami ennél a márkánál a “fullosat” jelenti. Audiban pl. (ami ugyanekkora és ugyanezek az extrái vannak) ez kb 25-30 millió között lenne. Mondhatnám, hogy “ugyanaz”, mert ez is 200 ló, meg navi, meg panoráma üvegtető, meg légrugó, meg anyámtyúkja. De ha átülsz, érzed, hogy NEM UGYANOLYAN. És nem is mondom. Csak mosolygok magamban, hogy mennyivel olcsóbban kaptam meg (-27%), és hogy ennyiért mennyivel kényelmesebb és felszereltebb, mint egy ugyanennyiért hazavihető A4. De nem szidom azt, aki inkább megveszi az A6-ost másfélszer ennyiért, vagy a sokkal kisebb/kevesebb A4-est ennyiért.

  • menõmanó

    Fogash73

    Nagyon el vagy tévedve, ha egy Picasso festményt hasonlítasz egy ilyen hétköznapi tárgyhoz. A csirkés hasonlat sem áll meg a lábán. Kevered a szezont a fazonnal.
    A presztízs számomra és sokak számára nem érték, így gyakran nem ér annyit amennyibe kerül. Ezt kár vitatni. Persze vannak, akik hajlandók ezért felárat fizetni, de az legyen az ő bajuk.
    Jelen esetben nem exkluzív autókról, hanem tömegcikkekről beszélünk. Ezek nem csúcsmodellek, semmi különös extrát nem tartalmaznak, így fokozottan érvényes rájuk a megállapítás.
    Az általad említett többlet minőség erősen kérdéses, hiszen kinek mi a minőség?
    Nekem nem az, hogy puha a műszerfal és hasonlók. Többet adok a hibátlan és hosszú távon megbízható működésre, ami ezeknek a márkáknak nem feltétlenül az erősségük.
    Amennyivel többet tudnak, annyival többet is érnek, de az ár jelentősen több, ezért nevezik túlárazottnak.

    Szidni és ekézni másokat?
    Ilyet nem írtam max. a te fantáziád szüleménye.

    Az autód nyilván nem ugyanolyan, de talán (Citroen) nem is annyival rosszabb, mint amennyivel olcsóbb.
    Szóval tetszik nem tetszik, én a használati tárgyakat az általuk nyújtott tényleges teljesítményük alapján ítélem meg. A presztízs nem érdekel.

  • fank1970

    Ez egy izgalmas kategória…

  • Kempelen

    menőmanó baszod, írtál egy csomót és egyetlen konkrétum, érv, bizonyíték nincs benne.

    Menj el politikusnak. Mondjuk a Vl. kerület 3-as választókerületébe…

    Fogash, ott a pont!

  • Kempelen

    Hát gyerekek, ez az évszázad taknyolása:

    “…általuk nyújtott tényleges teljesítményük alapján ítélem meg….”

    Ez tényleg objektív. Annyira, hogy ahány ember, annyiféle érték ugyanazon tárgyban. És ilyen emberek járnak közöttünk.

  • menõmanó

    esztelen kempelen

    Szintedet elnézve nem csodálkozom a beírásodon.
    Politikusnak neked kéne menni, főleg a jelenlegi vezető brancsba, hiszen minden szükséges tulajdonságukat magadon hordozod: gerinctelen, hazug, köpönyegforgató, álságos és dilettáns.
    Szóval hajrá, ahogy a vezéred mondaná!

Videón, ahogy egy kismama szétveri férje autóját

Megtudta, hogy megcsalta a férje, gyermeke apukája, erre nem gyöngén bepöccent a leendő anyuka.

F1: Ilyen, amikor Verstappen nagyon hülyén néz ki

A Red Bullnál Mikulás-napi rendezvény volt december 6-án, Max Verstappennek sikerült hülyét csinálnia magából.

F1: A pechvogel is jelentkezett a Mercinél – videó

A Forma-1 történetének egyik legmókásabb balesetét produkáló japán sereghajtó, Taki Inoue is bejelentkezett Nico Rosberg mercedeses üléséért.

Keresztbe vágva jön az Alpine

Megérkezett az első gyári videó a Renault jövőre érkező sportkocsijáról, az hátsókerekes Alpine A120-ról.

F1: Ferrari-uralmat a Mercedesé helyett!

Monisha Kaltenborn, a Sauber csapatfőnöke szerint jobb lenne, ha a Ferrari, és nem a Mercedes lenne egyeduralkodó a Forma-1-ben.

Hamilton: Furcsa dolgok történtek a Mercedesnél

Lewis Hamilton nem áll le a célozgatásokkal, az angol szerint különös dolgok is történtek idén a Mercedesnél.

F1: Meglepetés volt a Francia Nagydíj feltámasztása

A Francia Nagydíj újjáélesztése még a Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t is meglepte egy kicsit, de úgy fest, a Paul Ricard pálya jó otthona lesz a versenynek.

Top 10: puncimágnesek használtan

Jobb lenne egy új Volvo XC90, de nem mindenkinek telik rá, a nőknek mégis imponálni kell valamivel. Szoknyavadász hatással bíró autókat kerestünk, kétmillióig.

F1: Verstappennek önkritika kell

1997 világbajnoka, Jacques Villeneuve úgy véli, Max Verstappen kiemelkedően teljesített idén, de igazán jó Forma-1-es csak akkor lesz belőle, ha képes szembenézni a hibáival és fejlődni.

Tudod, hogy kell kereket cserélni? Dehogy tudod!

Ez a videó most lépésről-lépésre megmutatja a kerékcsere folyamatát. Hidd el, eddig mindent rosszul csináltál.

F1: Rosberg visszaszólt Laudának

Nico Rosberg nem érti, miért akadt ki annyira a Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda a visszavonulásán A világbajnok azt is elárulta, mennyit kivett belőle Lewis Hamilton megverése.

Megállás közben szippant fel áramot a svédek hibrid busza

Olyan dízel-elektromos buszt fejlesztett ki a svéd Scania, melynek akkumulátora a buszmegálló aszfaltjából feltölthető.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.