Röviden – Airwheel S3
Mi ez?Segway-koppintás, szép dizájnnal és Bluetooth zenekihangosítóval
Mit tud?13-14 km/h sebességgel vinni utasát akár 30-40 kilométeren át
Mibe kerül?449 ezer forint az ára
Kinek jó? Játéknak bárkinek, de közlekedési eszköznek is praktikus bizonyos típusú felhasználóknak

Gondolták volna, hogy a Segway, ez a két egymás melletti keréken egyensúlyozó személyszállító izé már 14 éve létezik? Ennyi idő bőven elég volt ahhoz, hogy mára egész jó minőségű koppintásokat fejlesszenek ki, sőt, fejlesszenek tovább az amerikai modellből a szorgos kínaiak. Egy ilyet kaptunk most tesztre, az Airwheeltől. Külön öröm, hogy az S3 nem csak megy, de villódzik és muzsikál is!

Apple-fehér és scifi-kék

Az első benyomás nagyon impresszív. Az Apple-termékkör ihlette fehér, sima műanyagburkolattól eleve menő bármi, de a finom kialakítású felületek, az élesen metszett fényszóró-szemek, a szürke, formatervezett gumimarkolat és a világoskék felnidekoráció valami kellemesen starwarsos scifi-érzést hoz össze.

Kellemes megjelenésű, kívánatos tárgy, a kínai ipar tud gyártani nívósat is, ha akar

Ez aztán egy kicsit űrgolyhóssá változik, amikor a kulcsként szolgáló, kihúzható teleszkópantennás távirányítóval bekapcsoljuk a fogantyú teljes hosszában végigfutó kék LED-fényjátékot. A markolatok között ez a fényjáték ráadásul pont úgy pulzál, mint KITT orrán a piros csík, csak éppen kékben. Varázslatos.

A dizájnt akusztikus élmény koronázza meg. A masinában van ugyanis egy Bluetooth-kapcsolatra képes átjátszó-erősítő, meg két meglepően jól szóló hangszóró. A telefonról az Airwheelre küldött muzsika komoly basszusokkal, szépen zengve szól. Bizonyára nem csak én lettem teljesen paffá ettől a szolgáltatástól, de a fedélzeti hifi tutira leveszi lábukról a manapság mobiljukról hangosan zenét hallgató maifiatalokat. És ha FM-rádióból származó jelet küldünk az Airwheelre, a kihangosított Dankó Rádióval a fájós lábú idősebb piaci réteget is könnyű lesz lenyűgözni a bemutatóteremben!

Hájtek, vicces feliratokkal

A váz egy magnézium-alumínium ötvözetből készült masszív öntvény. Erre kerülnek az agymotoros kerekek, bele a Sony lítium akkumulátor, rá az ip 56-os szabványt teljesítő (por és rövid ideig tartó vízbe merülés, erős vízsugár ellen védett) burkolat. Átgondolt, igényes, jól megcsinált szerkezet, talán ezért mutatnak rajta különösen viccesen a jellegzetes, szándékolatlan kínai humort tükröző feliratok.

Ezt a MarsRovert miért kellett?


Divat, mókás, erőteljes, szabad

MarsRover, mondja egy tökéletesen indokolatlan, íves szöveg a kerekeken – ez az egyik poén. A másik a Fashion/Funny/Forceful/Free karaktersor, amit a műszerfalon és a váz közepén is láthatunk. Szlogennek elég kevéske ez, de a kínaiak már csak ilyenek: hajlamosak szerintük menő angol szavakat róni teljesen összefüggéstelenül szinte bármire. Lehet, hogy a hazai piacon ez beválik?

Milyen vele menni?

Az Airwheel ugyanolyan természetes közvetlenséggel irányítható, szórakoztató, a szabad mozgást alig akadályozó szerkezetnek bizonyult, mint a Segway. Legfeljebb az álló helyzetben picit darabosabb egyensúlyozó mozgást és a hátrafelé haladás közben kanyarodáskor túl élénk vezérlést lehet a szemére vetni: tolatáskor olyan svunggal fordul, hogy az emberi beidegződések miatt ilyenkor az első napokban automatikusan rossz felé dőlő lovast könnyen levetheti magáról.

Kisebb járdaszegélyeket le lehet vele győzni, 15 fokos emelkedő sem probléma, ha meredekebb a kaptató, leszállva róla a fogantyút fogva szépen felsétál mellettünk az Airwheel. De hát minek koptatom én itt a klaviatúrát; íme, az élmény, videón:

Kinek ajánljuk?

A Segway i2 nevű alaptípus 47,7 kilogrammot nyom a katalógus szerint. Végsebessége 20 km/h, hatótávolsága átlagos termetű utassal 38 km. Az Airwheel S3 csupán 22 kiló. Emiatt kevésbé stabil és masszív, mégis, a kisebb súly óriási előny. A fogantyút a kézzel kitekerhető rögzítőcsavart leszedése után kihúzva a húszkilós testet könnyedén be lehet emelni egy autó csomagtartójába. Lépcsőn felhúzkodni is sokkal könnyebb a kínai modellt, meg persze ha buszra, villamosra akarunk vele felszállni, az is egyszerűbb.

Az A a főkapcsoló, a B a világítás, a C a fényjáték, a D pedig egy kis kattanáson kívül mást mintha nem csinálna

Hatótávban cseppet sem, végsebességben is csak alig marad el a Segwaytől az Airwheel a katalógusadatok szerint (40 km, 18 km/h). A Segway i2 a magyar importőrnél 7290 euróba, két és negyed millió forintba kerül (!), de még az eBayen elérhető 1-2 éves, alig használt darabok sem olcsóbbak 5-6000 eurónál. Ehhez képest az Airwheel S3 450 ezer forintos ára tulajdonképpen egy vicc. Vagyis akinek félmilliója lett volna Segwayre, de kétmilliója már nem volt, most kaphat megoldást a problémájára a rejtelmes Keletről.

A forgalmazó szerint a legtöbb járművet nem magánembereknek adják majd el: szállodák, kempingek, rekreációs intézmények érdeklődnek inkább lelkesen, ők bérbeadásra, programszervezésre vennék az eddig magas ára miatt vállalkozási céllal is kockázatos Segway élményét sokkal olcsóbban nyújtó Airwheeleket.

A töltés kb. négy óra, átlagos testtömegű utassal ez 40 kilométerre elég

És persze ott vannak a biztonsági cégek. A portugál rendőrségnél évek óta látom már az utcán a Segwayjel járőröző zsarukat, állítólag a litván rendőrök is használják a tömegre jó rálátást adó, intuitív vezethetősége miatt zsúfolt tereken sem kockázatos, a biciklinél kompaktabb járművet. Egy nagyáruházi ügyféltérben, parkolóban is sokkal hamarabb körbeér a biztonsági őr egy ilyennel, jelentősen megnehezítve a zsebtolvajok, autófeltörők dolgát.

Nagy élményt nyújt, vicces, bizonyos körülmények között még hasznos is lehet: ne lepődjünk meg, ha hamarosan sokkal gyakrabban bukkannak fel körülöttünk a kétkerekű emberek!