Ennyi ajtóval mennyire marad MINI a MINI?

Teszt: MINI Cooper SD, ötajtós

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2015.02.02. 06.00

Fura egy autó ez a sokajtós MINI. Az alapstílust eléggé hazavágja a nyílászáró-rengeteg, a praktikum sem az igazi, de vezetni így is minden percben élményszámba megy.

Röviden – ötajtós MINI Cooper SD

Mi ez?

A harmadik generációs MINI sportos dízelmodellje, öt ajtóval

Mit tud? Jópofa dizájn, intenzív vezetési élmény, szűk utastér
Mibe kerül? 7,155 millió a listaár, a fekete kocsi extrákkal bőven 9 felett van
Kinek jó?  Aki beáldozza a stílustörést egy pár plusz ajtó komfortjáért

A BMW zseniálisan csinálta meg a MINI márka feltámasztását, majd a generációváltásokat is nagyon tudatosan, a piac igényeit abszolút érezve vezette le. Az alap-Minivel semmi baja senkinek; igaz, hogy a fugu nem tud akkorára fúvódni, mint amekkorára a mai MINI püffedt az őshöz képest, de ettől még Mini tudott maradni.

55 kilóval nehezebb az ötajtós változat a Miniből

Ellenben ez az ötajtós – fura. Óriási stílustörés az autó, profilból teljesen összeomlottak a bakancsos arányok. Belül viszont minden pont olyan jópofa és izgalmas, mint az alapmodellben, és a vezetési élmény sem romlott olyan radikálisan, ahogy romolhatott volna. De hát a BMW bizonyára tudja, mit miért csinál, biztos vannak sokan, akik csak azért nem vettek eddig MINI-t, mert kevés volt rajta az ajtó.

Kívül

Szóval az arányok: bár a hátsó ajtópár nagyon rövidre sikerül, a 15,5 centis hosszanti nyúlás azért meglátszik a kocsin. A tengelytáv csak 7,2 centit nőtt, ezzel a kerekek sincsenek úgy a sarkokban, mint az alapváltozaton. Na jó, annyira nem torzult el a kocsi, mint ez a MINI:

Egy korábbi négyajtós Mini

Ha túltesszük magunkat ezen a nyúlánkságon – egy tipikus MINI sportmodellt látunk. Nagy, csodálkozó kerek szemek a hatszögletű hűtőmaszk két oldalán, meredek szélvédő a lapos, hosszú motorháztető felett, némi króm, a szokásos színjátékok – a karosszériáétól eltérő fényezésű tető és tükörház alapáras tétel, szabadon választható. Jól áll a kocsinak a Cooper-féle középre húzott kipufogópár hátul, meg a hasítás a gépháztetőn elöl.

A MINI árazása, felszereltsége, motorválasztéka alapján a prémiummárkák közé tartozik. Így hát elég kiábrándító dolog megfogni a külső kilincset vagy kinyitni a tanksapkát. Kellemetlenül műanyag mindkét krómbevonatú elem, és úgy lötyögnek-lógnak, ahogy egy húszéves francia kocsiban sem illenék.

A harmadik újkori Miniben átköltözött a sebességmérő a kormány mögé, a nagy levesestányérban a központi kijelző és a hifi kezelőszervei vannak


Belül

A MINI utastere öt ajtóval sem változik. Különleges, nagyon jellegzetes, szépen keveredik benne a retró a XXI. századdal – de hát így volt ez eddig is, a BMW nagyon érzi, mit akarnak a MINI-rajongók. A képeken szereplő fekete autó belseje legfeljebb csak irányadó lehet: prémium-márka másodmárkájához méltóan rendkívül változatosan rendezhető be egy MINI. A csodás ajtóbelsők és a műszerfal fehér dekorbetétei, a szép kis szellőzőrostélyok fehér kerete, a retrós, cseppet sem sportos Mini-pedálsor, a kihúzható combtámaszos barna bőrülés mind-mind változtatható, színben is, stílusban is. És vigyázat, akinek megtetszik a MINI-ben tapasztalható light-show, jó, ha tudja, hogy a fényjáték nagy része is feláras extra:

Az utastér mérete viszont minden ötajtós MINI-ben ugyanakkora: szűkös, passzos, sokkal inkább sportos, mint komfortos. Négy méternél egy picivel hosszabb helyen azért lehetne tágas kocsit csinálni (a Fiat Multipla 3994 mm hosszú volt!!!), de a Mini egyik stíluseleme a relatíve hosszú motorháztető, amivel nem fér össze a tágas lábtér. Sem a tágas csomagtartó: a 278 liter ugyan 67 literes növekedés a háromajtóshoz képest, de azért nagyon is kisautós érték marad. És nem is széles az autó, a harmadik hátsó biztonsági öv már-már ugratásszámba megy; hátra középre ugyan be nem ül senki, se felnőtt, se gyerek.

A csomagtér a kis méret dacára jól pakolható, okosan megszerkesztették. A pótkerék-mentes kocsiban a fenéklap felemelhető vagy lejjebb süllyeszthető, a hátsó üléstámlák 1/3-2/3 arányban dönthetők (igaz, nem fekszenek síkba a padlóval).

Osztva dönthető a hátsó üléstámla, de a Mini persze ettől sem lesz kamion

Elölről viszont elmaradhatott volna pár nagyoskodós extra. A könyöklő mindig útban van, még felhajtva is belever a könyök váltáskor, pláne kézifékezéskor. A kettős kesztyűtartó jópofa, de praktikusabb volna egy, sokkal mélyebb üreg; egy átlagos tükörreflexes fényképezőgép vagy egy közepes női táska már sehova nem rakható el a kabinban. Az ablakemelő kapcsolói az ajtóbelsőre kerültek az új modellben – állítólag a vevők kérésére -, viszont nagyon hátul vannak, kényelmetlen elérni őket, nekem jobb volt a régi megoldás, a középkonzolon lévő krómgombokkal. A belső kilincset pedig egyáltalán nem értem: a kallantyúba baloldalt beépítették a centrálzár gombjait, jobboldalt pedig egy teli műanyagot raktak bele, nehogy már meg lehessen fogni azt a kilincset úgy, ahogy a legtermészetesebb volna.

Jópofának tűnik, de igazából a világ legnagyobb hülyesége a centrálzár-gomb elhelyezése. A pici autóban hátulról benyúlva lenne kényelmes megfogni a kilincset, de ugye azt nem lehet

Mókás az üzemmód-választó gyűrű a váltókar alján. Sport módban gokartosabb élményt ígér, “maximális gokart-érzés”, jelenik meg Sportba kapcsolva a kijelzőn – eszerint nagyon is jól tudják a tervezőcsapatban, mi a MINI legfőbb erőssége. Greennek hívja a kocsi azt a beállítást, amikor takarékosan autózunk dinamikusan. Az üzemmódok közti különbség elsősorban a gázpedál érzékenységének megváltozásán tapasztalható, ahhoz adaptív futómű és fickósabbra kapcsoló automata váltó is kéne, hogy igazán kijöjjön a difi. Egyébként mindkét extra rendelhető is az autóhoz, az adaptív csillapítás felára 131 ezer, az automata váltóé 570 ezer forint.

Motor, váltó, futómű

Az új Cooper SD orrában a BMW TwinPower Turbo kétliteres dízele ketyeg, 170 lóerővel és 360 Nm-rel. Keresztben elhelyezve, természetesen, hiszen a MINI platformja megegyezik a fronthajtású 2-es Active Tourer BMW építőkészletének alapjaival. Valószínűleg ez a magyarázat arra, hogy egy ilyen erős dízelmotor egyáltalán bekerülhetett ebbe a kocsiba: úgyis kész van minden, aztán majd a vevők eldöntik, kell-e nekik a mozdony-MINI.

Adatlap

MINI Cooper SD, ötajtós

Ennyi ajtóval mennyire marad MINI a MINI? 1
Motor 1499 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény 170 LE
Nyomaték 360 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 7,3 sec
Végsebesség 223 km/h
Fogyasztás (vegyes) 4,1 l / 100 km

Stop-Start rendszer és részecskeszűrő is került a motorba, hiába, a jó szabványfogyasztási és emissziós érték egy kis prémiumautónál is fontos. A hatfokozatú kézi sebességváltó dízeles viszonylatban elég rövid, ahogy ez illik is a MINI sportos karakteréhez és a pörgős, ötezres fordulaton még élő motorhoz. Ennél a kocsinál még nem tűnik túl abszurdnak, hogy 60-70 között már jelzi a műszerfalon a kocsi, hogy ideje hatodikba kapcsolni. A nagy dízellel vegyes üzemben, a MINI gokartos hangulatát gyakorta megtapasztalva is 5,7 liter volt a fogyasztás százon a fedélzeti számítógép szerint, hat a benzinkútnál kiszámolva.

A futómű elöl MacPherson, hátul többlengőkaros, független – és elöl-hátul sportosan kemény a Cooper S változatban. A gumi alapmérete 195/55 R16, de felárért 17-es és 18-as kerekeket is rendelhet a vevő. A fék hangolása, méretezése jól sikerült, finoman adagolható a fékerő, de nagy tempóról nagyot lassítva is elég a fékteljesítmény.

Az új Minin is megmaradt a viccesen kilyuggatott motorháztető


Vezetési élmény

Ezzel a teljesítménnyel és főleg nyomatékkal nedves-csúszós úton drámaian túlmotorizáltnak tetteti magát a kocsi. A nagy erő már alacsony fordulaton, lökésszerűen érkezik, az egy és negyed tonnát fronthajtással meg-meghúzni folyamatos ESP-beavatkozással jár, ha nem finomkodunk a gázpedállal. És ez nem illik a MINI-hez. Szó se róla, van hangulata az autópályás gyorsításoknak, mondjuk egy 130-ról 200-ra ugrásnak ötödikben pillanatok alatt (nem itthon, persze), csak a MINI-ben pont nem az autópályás előzgetésnek kéne jelentenie a vezetési élményt.

Miki kolléga szerint, aki számos rövidebb új MINI-t is kipróbált a Costa Rica-i bemutatón tavaly, a nyúlfarknyi tengely-nyúlás és a nehéz dízelmotor hatása érződik a kocsi viselkedésén. És valóban, a kasztni még a kemény rugókon is egy kis billenéssel reagál a kormánymozdulatokra az igazi kanyarodás megkezdése előtt, orrtolós a kanyarokban és a fenekét sem csóválja olyan lelkesen gázelvételre, ahogy egy MINI-nek illene.

A BMW társmárkájaként a Mini is fénygyűrűvel oldja meg a menetjelzőt

A kormányzás menti meg a helyzetet. Nagyon direkt, nagyon élénk, egy kicsit már-már eltúlzott is az érzékenysége, de sebaj: aki szeret vezetni, értékelni fogja a dolgot. Nyomvályús úton hajlamos ide-oda ugrálni az autó, ahogy bele-belekap az árkokba, de még ezt is lehet élvezni, olyan, mintha élne alattunk a MINI. A váltó meglepően keményen jár, de ez se baj, ez is csak fokozza a hangulatot. Hiába vannak bajok ezzel az ötajtóssal egy könnyebb, kisebb MINI-hez képest, még így is csodás élmény vele minden kilométer.

Akinek feneketlen a pénztárcája, adaptív tempomattal, sávelhagyásra figyelmeztető jelzéssel és számos egyéb korszerű biztonsági extrával tupírozhatja a kocsit – bár egy ennyire kezes, fickós kisautónál ezek az aktív biztonsági cuccok egy kicsit feleslegesek. A MINI úgysem hagyja, hogy elálmosodjunk benne, pláne egy Cooper S változat nem.

Kinek ajánljuk?

Nem sok konkurens modell van, ami teljesítményben dízelmotorral felérne a Cooper SD-hez – sőt, ebben a méretkategóriában talán egy sincs. Az A1 nem rendelhető, csak 1,6-os dízellel (115 lóerő), a régi Fabia RS dízel már kifutott, új még nincs. Alfa Mitóból, Citroën DS3-ból se ilyen erős dízel nincs, se ötajtós változat. Jobb híján két nagyobb prémium kompaktot tudtam mellétenni, árösszehasonlítás végett:

Dízel konkurensek Listaár (Ft)
Mini Cooper SD 5a. (170 LE) 7 155 000
BMW 120d 5a. (184 LE) 8 157 000
Mercedes-Benz A220 CDI (170 LE) 9 746 000

Persze egy MINI-t nem azért vesz az ember, mert az a racionális válasz a szükségleteire. Ahogy BMW-t vagy Mercit sem. MINI-t azért vesz az ember, mert beleszeret, ötajtósat pedig azért, mert gyerekszállításra, alkalmi utasszállításra szüksége lehet egy használhatóbb hátsó traktusra is, de nem eléggé MINI neki a jóval tágasabb Countryman. Viszont még eléggé MINI-nek tartja ezt a sokajtósat, stílustörés ide vagy oda.

Nagyon rövid a hátsó ajtó, kényelmetlen rajta a beszállás

És hogy ötajtós dízel Cooper S-t ki vesz? Hát ez jó kérdés – talán az, aki nagyon anyagias, és számít neki, hogy a 192 lóerős, a MINI karakteréhez sokkal jobban passzoló benzines Cooper S-hez képest 380 ezres felárat nem lehetetlen leautózni a sokkal takarékosabb és szintén bazierős dízellel. Vagy akinek fuvarozó cége van és tudja lopni a gázolajat. Mert amúgy ehhez a kocsihoz, bármilyen jó legyen így is, nem igazán illik ez a túl nehéz, túl nagy dízelmotor – mint ahogy az öt ajtó sem.

Mellette – Ellene
  • Nagyon jó vezetni
  • Utánozhatatlan hangulata van
  • Erős és takarékos
  • Praktikumához képest magas ár
  • Szűk utastér
  • Pár zavaró ergonómiai tökéletlenség
  • Benzines kéne bele
  • Valahogy túl sok rajta az ajtó


Szavazás

Hány pontot és a tízből az ötajtós Mini?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • Vortep 13

    A videó végén mit rajzoltatok a képernyőre? Csak nekem tűnik pénisznek?:))

  • Rácz Tamás

    Az bizony! De nem ismerte fel. Amikor az Insignia ilyenjére rajzoltam, kiírta, hogy U. Kiejtve You. Ezt le is csapta a mellettem álló gyári mérnök: that’s You?

Ez most a legjobb Suzuki!

Jó vezetni, alig eszik, igényes és komfortos belül, szép kívül. Ez most a legjobb Suzuki – pontosabban ez lehet, ha az ára is van olyan jó, mint a kocsi maga. De vajon van-e?

Ésszerű szabadidőautó: Dacia Sandero Stepway

Jó árával, vállalható megjelenésével és élvezetes motorjával a Dacia Sandero Stepway valószínűleg a legolcsóbb szabadidő-autó.

Olyan kis drága!

Tolatókamera is van benne. TOLATÓKAMERA! Három méter hetvenhez! Meg sávelhagyás-jelző. És színre fújt ajtóbehúzó. Hát csoda, hogy több mint ötmilliót kérnek érte?

Volkswagen Golfok, a legerősebbtől a legtisztábbig

Megújult Golfokat próbálgattunk, a legerősebb benzinestől a konnektoros hibriden át a villanyhajtásúig

F1: Vettel szerint kamuzik a Mercedes

Sebastian Vettel nem hiszi, hogy a Mercedes tényleg annyira lassú Szocsiban, mint péntek délután mutatták. A ferraris német szerint az időmérőre gyorsak lesznek Hamiltonék.

F1: Ecclestone átvágott minket!

A Maláj Nagydíj igazgatója, Razlan Razali kiosztotta Bernie Ecclestone-t és a Forma-1 új tulajdonosát is.

F1: Vettelék taroltak, a Merci nem bír a Ferrarival

Komoly munka vár a Mercedesre péntek este, ugyanis a Forma-1-es Orosz Nagydíj második szabadedzésén meg sem tudták szorítani az új szocsi körrekordot futó Ferrarit.

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

F1: Hamiltont felzaklatta a lábát elveszítő tini

Lewis Hamiltont nagyon megérintette Billy Monger doningtoni Forma-4-es balesete.

F1: Büntetések felé tart a Ferrari?

Gyanús, hogy a Ferrari nem fogja kihúzni a szezon végéig a szabályok által engedélyezett számú erőforrás-részegységgel.

Újabb adag magyar tűzoltóautó állt forgalomba

Ma 14 új, magyar gyártású tűzoltóautót adtak át a Katasztrófavédelemnek. A járművek értéke megközelíti a kétmilliárd forintot. 

F1: A bőröndjében vitte az alkatrészt a Red Bull-főnök

A Red Bull-főnök Christian Horner Szocsiban elárulta, hogy a saját bőröndjében volt kénytelen alkatrészt vinni Max Verstappen erőforrásához a hétvégére.

Tudod, miért hívják anyósülésnek?

Tudod, hogy az autóban a jobb első ülést miért hívják anyósülésnek? Van néhány teória.

Soha nem látott, kedves újítás a rendőrautókban

Játékmackókkal szereli fel az észt rendőrség a járőrautókat, hogy vigaszt nyújtsanak a kisgyerekeknek, akik balesetek vagy más, nagy traumát okozó helyzetek résztvevőivé válnak.

F1: 15 helyes hátrasorolás a McLaren-újoncnak

Kezdődik: a McLarennél már az idény negyedik fordulóján jönnek a motorcserés hátrasorolások, Stoffel Vandoorne az Orosz Nagydíjra 15 pozíciós büntetést kapott.

F1: Alonso azért se bánja, hogy otthagyta a Ferrarit

Fernando Alonso unja már a kérdést, de újra elmondta, hogy akkor sem bánja a Ferraritól való távozást, ha idén bajnoki esélyes az olasz csapat. A McLarennél javult az életminősége.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.