Ennyi ajtóval mennyire marad MINI a MINI?

Teszt: MINI Cooper SD, ötajtós

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2015.02.02. 06.00

Fura egy autó ez a sokajtós MINI. Az alapstílust eléggé hazavágja a nyílászáró-rengeteg, a praktikum sem az igazi, de vezetni így is minden percben élményszámba megy.

Röviden – ötajtós MINI Cooper SD

Mi ez?

A harmadik generációs MINI sportos dízelmodellje, öt ajtóval

Mit tud? Jópofa dizájn, intenzív vezetési élmény, szűk utastér
Mibe kerül? 7,155 millió a listaár, a fekete kocsi extrákkal bőven 9 felett van
Kinek jó?  Aki beáldozza a stílustörést egy pár plusz ajtó komfortjáért

A BMW zseniálisan csinálta meg a MINI márka feltámasztását, majd a generációváltásokat is nagyon tudatosan, a piac igényeit abszolút érezve vezette le. Az alap-Minivel semmi baja senkinek; igaz, hogy a fugu nem tud akkorára fúvódni, mint amekkorára a mai MINI püffedt az őshöz képest, de ettől még Mini tudott maradni.

55 kilóval nehezebb az ötajtós változat a Miniből

Ellenben ez az ötajtós – fura. Óriási stílustörés az autó, profilból teljesen összeomlottak a bakancsos arányok. Belül viszont minden pont olyan jópofa és izgalmas, mint az alapmodellben, és a vezetési élmény sem romlott olyan radikálisan, ahogy romolhatott volna. De hát a BMW bizonyára tudja, mit miért csinál, biztos vannak sokan, akik csak azért nem vettek eddig MINI-t, mert kevés volt rajta az ajtó.

Kívül

Szóval az arányok: bár a hátsó ajtópár nagyon rövidre sikerül, a 15,5 centis hosszanti nyúlás azért meglátszik a kocsin. A tengelytáv csak 7,2 centit nőtt, ezzel a kerekek sincsenek úgy a sarkokban, mint az alapváltozaton. Na jó, annyira nem torzult el a kocsi, mint ez a MINI:

Egy korábbi négyajtós Mini

Ha túltesszük magunkat ezen a nyúlánkságon – egy tipikus MINI sportmodellt látunk. Nagy, csodálkozó kerek szemek a hatszögletű hűtőmaszk két oldalán, meredek szélvédő a lapos, hosszú motorháztető felett, némi króm, a szokásos színjátékok – a karosszériáétól eltérő fényezésű tető és tükörház alapáras tétel, szabadon választható. Jól áll a kocsinak a Cooper-féle középre húzott kipufogópár hátul, meg a hasítás a gépháztetőn elöl.

A MINI árazása, felszereltsége, motorválasztéka alapján a prémiummárkák közé tartozik. Így hát elég kiábrándító dolog megfogni a külső kilincset vagy kinyitni a tanksapkát. Kellemetlenül műanyag mindkét krómbevonatú elem, és úgy lötyögnek-lógnak, ahogy egy húszéves francia kocsiban sem illenék.

A harmadik újkori Miniben átköltözött a sebességmérő a kormány mögé, a nagy levesestányérban a központi kijelző és a hifi kezelőszervei vannak


Belül

A MINI utastere öt ajtóval sem változik. Különleges, nagyon jellegzetes, szépen keveredik benne a retró a XXI. századdal – de hát így volt ez eddig is, a BMW nagyon érzi, mit akarnak a MINI-rajongók. A képeken szereplő fekete autó belseje legfeljebb csak irányadó lehet: prémium-márka másodmárkájához méltóan rendkívül változatosan rendezhető be egy MINI. A csodás ajtóbelsők és a műszerfal fehér dekorbetétei, a szép kis szellőzőrostélyok fehér kerete, a retrós, cseppet sem sportos Mini-pedálsor, a kihúzható combtámaszos barna bőrülés mind-mind változtatható, színben is, stílusban is. És vigyázat, akinek megtetszik a MINI-ben tapasztalható light-show, jó, ha tudja, hogy a fényjáték nagy része is feláras extra:

Az utastér mérete viszont minden ötajtós MINI-ben ugyanakkora: szűkös, passzos, sokkal inkább sportos, mint komfortos. Négy méternél egy picivel hosszabb helyen azért lehetne tágas kocsit csinálni (a Fiat Multipla 3994 mm hosszú volt!!!), de a Mini egyik stíluseleme a relatíve hosszú motorháztető, amivel nem fér össze a tágas lábtér. Sem a tágas csomagtartó: a 278 liter ugyan 67 literes növekedés a háromajtóshoz képest, de azért nagyon is kisautós érték marad. És nem is széles az autó, a harmadik hátsó biztonsági öv már-már ugratásszámba megy; hátra középre ugyan be nem ül senki, se felnőtt, se gyerek.

A csomagtér a kis méret dacára jól pakolható, okosan megszerkesztették. A pótkerék-mentes kocsiban a fenéklap felemelhető vagy lejjebb süllyeszthető, a hátsó üléstámlák 1/3-2/3 arányban dönthetők (igaz, nem fekszenek síkba a padlóval).

Osztva dönthető a hátsó üléstámla, de a Mini persze ettől sem lesz kamion

Elölről viszont elmaradhatott volna pár nagyoskodós extra. A könyöklő mindig útban van, még felhajtva is belever a könyök váltáskor, pláne kézifékezéskor. A kettős kesztyűtartó jópofa, de praktikusabb volna egy, sokkal mélyebb üreg; egy átlagos tükörreflexes fényképezőgép vagy egy közepes női táska már sehova nem rakható el a kabinban. Az ablakemelő kapcsolói az ajtóbelsőre kerültek az új modellben – állítólag a vevők kérésére -, viszont nagyon hátul vannak, kényelmetlen elérni őket, nekem jobb volt a régi megoldás, a középkonzolon lévő krómgombokkal. A belső kilincset pedig egyáltalán nem értem: a kallantyúba baloldalt beépítették a centrálzár gombjait, jobboldalt pedig egy teli műanyagot raktak bele, nehogy már meg lehessen fogni azt a kilincset úgy, ahogy a legtermészetesebb volna.

Jópofának tűnik, de igazából a világ legnagyobb hülyesége a centrálzár-gomb elhelyezése. A pici autóban hátulról benyúlva lenne kényelmes megfogni a kilincset, de ugye azt nem lehet

Mókás az üzemmód-választó gyűrű a váltókar alján. Sport módban gokartosabb élményt ígér, “maximális gokart-érzés”, jelenik meg Sportba kapcsolva a kijelzőn – eszerint nagyon is jól tudják a tervezőcsapatban, mi a MINI legfőbb erőssége. Greennek hívja a kocsi azt a beállítást, amikor takarékosan autózunk dinamikusan. Az üzemmódok közti különbség elsősorban a gázpedál érzékenységének megváltozásán tapasztalható, ahhoz adaptív futómű és fickósabbra kapcsoló automata váltó is kéne, hogy igazán kijöjjön a difi. Egyébként mindkét extra rendelhető is az autóhoz, az adaptív csillapítás felára 131 ezer, az automata váltóé 570 ezer forint.

Motor, váltó, futómű

Az új Cooper SD orrában a BMW TwinPower Turbo kétliteres dízele ketyeg, 170 lóerővel és 360 Nm-rel. Keresztben elhelyezve, természetesen, hiszen a MINI platformja megegyezik a fronthajtású 2-es Active Tourer BMW építőkészletének alapjaival. Valószínűleg ez a magyarázat arra, hogy egy ilyen erős dízelmotor egyáltalán bekerülhetett ebbe a kocsiba: úgyis kész van minden, aztán majd a vevők eldöntik, kell-e nekik a mozdony-MINI.

Adatlap

MINI Cooper SD, ötajtós

Ennyi ajtóval mennyire marad MINI a MINI? 1
Motor 1499 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény 170 LE
Nyomaték 360 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 7,3 sec
Végsebesség 223 km/h
Fogyasztás (vegyes) 4,1 l / 100 km

Stop-Start rendszer és részecskeszűrő is került a motorba, hiába, a jó szabványfogyasztási és emissziós érték egy kis prémiumautónál is fontos. A hatfokozatú kézi sebességváltó dízeles viszonylatban elég rövid, ahogy ez illik is a MINI sportos karakteréhez és a pörgős, ötezres fordulaton még élő motorhoz. Ennél a kocsinál még nem tűnik túl abszurdnak, hogy 60-70 között már jelzi a műszerfalon a kocsi, hogy ideje hatodikba kapcsolni. A nagy dízellel vegyes üzemben, a MINI gokartos hangulatát gyakorta megtapasztalva is 5,7 liter volt a fogyasztás százon a fedélzeti számítógép szerint, hat a benzinkútnál kiszámolva.

A futómű elöl MacPherson, hátul többlengőkaros, független – és elöl-hátul sportosan kemény a Cooper S változatban. A gumi alapmérete 195/55 R16, de felárért 17-es és 18-as kerekeket is rendelhet a vevő. A fék hangolása, méretezése jól sikerült, finoman adagolható a fékerő, de nagy tempóról nagyot lassítva is elég a fékteljesítmény.

Az új Minin is megmaradt a viccesen kilyuggatott motorháztető


Vezetési élmény

Ezzel a teljesítménnyel és főleg nyomatékkal nedves-csúszós úton drámaian túlmotorizáltnak tetteti magát a kocsi. A nagy erő már alacsony fordulaton, lökésszerűen érkezik, az egy és negyed tonnát fronthajtással meg-meghúzni folyamatos ESP-beavatkozással jár, ha nem finomkodunk a gázpedállal. És ez nem illik a MINI-hez. Szó se róla, van hangulata az autópályás gyorsításoknak, mondjuk egy 130-ról 200-ra ugrásnak ötödikben pillanatok alatt (nem itthon, persze), csak a MINI-ben pont nem az autópályás előzgetésnek kéne jelentenie a vezetési élményt.

Miki kolléga szerint, aki számos rövidebb új MINI-t is kipróbált a Costa Rica-i bemutatón tavaly, a nyúlfarknyi tengely-nyúlás és a nehéz dízelmotor hatása érződik a kocsi viselkedésén. És valóban, a kasztni még a kemény rugókon is egy kis billenéssel reagál a kormánymozdulatokra az igazi kanyarodás megkezdése előtt, orrtolós a kanyarokban és a fenekét sem csóválja olyan lelkesen gázelvételre, ahogy egy MINI-nek illene.

A BMW társmárkájaként a Mini is fénygyűrűvel oldja meg a menetjelzőt

A kormányzás menti meg a helyzetet. Nagyon direkt, nagyon élénk, egy kicsit már-már eltúlzott is az érzékenysége, de sebaj: aki szeret vezetni, értékelni fogja a dolgot. Nyomvályús úton hajlamos ide-oda ugrálni az autó, ahogy bele-belekap az árkokba, de még ezt is lehet élvezni, olyan, mintha élne alattunk a MINI. A váltó meglepően keményen jár, de ez se baj, ez is csak fokozza a hangulatot. Hiába vannak bajok ezzel az ötajtóssal egy könnyebb, kisebb MINI-hez képest, még így is csodás élmény vele minden kilométer.

Akinek feneketlen a pénztárcája, adaptív tempomattal, sávelhagyásra figyelmeztető jelzéssel és számos egyéb korszerű biztonsági extrával tupírozhatja a kocsit – bár egy ennyire kezes, fickós kisautónál ezek az aktív biztonsági cuccok egy kicsit feleslegesek. A MINI úgysem hagyja, hogy elálmosodjunk benne, pláne egy Cooper S változat nem.

Kinek ajánljuk?

Nem sok konkurens modell van, ami teljesítményben dízelmotorral felérne a Cooper SD-hez – sőt, ebben a méretkategóriában talán egy sincs. Az A1 nem rendelhető, csak 1,6-os dízellel (115 lóerő), a régi Fabia RS dízel már kifutott, új még nincs. Alfa Mitóból, Citroën DS3-ból se ilyen erős dízel nincs, se ötajtós változat. Jobb híján két nagyobb prémium kompaktot tudtam mellétenni, árösszehasonlítás végett:

Dízel konkurensek Listaár (Ft)
Mini Cooper SD 5a. (170 LE) 7 155 000
BMW 120d 5a. (184 LE) 8 157 000
Mercedes-Benz A220 CDI (170 LE) 9 746 000

Persze egy MINI-t nem azért vesz az ember, mert az a racionális válasz a szükségleteire. Ahogy BMW-t vagy Mercit sem. MINI-t azért vesz az ember, mert beleszeret, ötajtósat pedig azért, mert gyerekszállításra, alkalmi utasszállításra szüksége lehet egy használhatóbb hátsó traktusra is, de nem eléggé MINI neki a jóval tágasabb Countryman. Viszont még eléggé MINI-nek tartja ezt a sokajtósat, stílustörés ide vagy oda.

Nagyon rövid a hátsó ajtó, kényelmetlen rajta a beszállás

És hogy ötajtós dízel Cooper S-t ki vesz? Hát ez jó kérdés – talán az, aki nagyon anyagias, és számít neki, hogy a 192 lóerős, a MINI karakteréhez sokkal jobban passzoló benzines Cooper S-hez képest 380 ezres felárat nem lehetetlen leautózni a sokkal takarékosabb és szintén bazierős dízellel. Vagy akinek fuvarozó cége van és tudja lopni a gázolajat. Mert amúgy ehhez a kocsihoz, bármilyen jó legyen így is, nem igazán illik ez a túl nehéz, túl nagy dízelmotor – mint ahogy az öt ajtó sem.

Mellette – Ellene
  • Nagyon jó vezetni
  • Utánozhatatlan hangulata van
  • Erős és takarékos
  • Praktikumához képest magas ár
  • Szűk utastér
  • Pár zavaró ergonómiai tökéletlenség
  • Benzines kéne bele
  • Valahogy túl sok rajta az ajtó


Szavazás

Hány pontot és a tízből az ötajtós Mini?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • Vortep 13

    A videó végén mit rajzoltatok a képernyőre? Csak nekem tűnik pénisznek?:))

  • Rácz Tamás

    Az bizony! De nem ismerte fel. Amikor az Insignia ilyenjére rajzoltam, kiírta, hogy U. Kiejtve You. Ezt le is csapta a mellettem álló gyári mérnök: that’s You?

F1: Soha nem látott lépést tett előre a Mercedes

A riválisok számára rossz hír, hogy a Force India szerint akkora lépést tett előre a motorjával a Mercedes, mint még soha.

F1: Az első videó az új Mercedesről

Magyar idő szerint 13.10-kor kezdődik a Mercedes 2017-es autójának bemutatója, de a csapat már kitett egy videót a Twitterre.

Top 10: nyitható tetejű, de nem kabrió, mi az?

Az új MX-5 furcsa, elektromos mozgatású, se nem kabrió, se nem egészen targa teteje adta az ihletet, hogy összegyűjtsük a tíz – szerintünk – legizgalmasabb nem-kabrió és nem-CC tetőt az autótörténelemből.

Hamilton: A Forma-1 “szomorú”, “elavult”

A háromszoros világbajnok Lewis Hamilton szerint a Forma-1-re nagyon ráfér a ráncfelvarrás, a megújulás, reméli, hogy az új tulajdonos tesz majd ennek érdekében.

Tudod mikor mutatták be először ezeket az autókat?

Egy kimondottan nehéz kvíz következik, ami próbára teszi az autós tudásod.

Két hét múlva jön a kabrió Mercedes E-osztály

A kirakós utolsó darabja is a helyére kerül: a Mercedes-Benz a Genfi Autószalonon mutatja be az E-osztály kabrió kivitelét.

F1: Balhéval indulhat az új idény

A Force India technikai főnöke szerint a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon óvást nyújthat be a Ferrari a Mercedes és a Red Bull trükkös felfüggesztése miatt.

Nyolc parkolót foglalt el két furgon Győrben

A Kisalföld olvasója az egyik győri áruház parkolójában futott bele a két szokatlanul parkoló furgonba.

F1: Így közölte Rosberg a visszavonulást a főnökkel

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff egy friss interjúban elmondta, hogyan tudta meg, hogy Nico Rosberg a visszavonulás mellett döntött.

Íme luxusautóként a magyar honvédek orosz gépe

A GAZ 69, vagyis a Magyar Honvédség kötelékében is szolgáló orosz terepjáró meglepő metamorfózison esett át. Igénytelen, terepre termett célszerszámból divatos géppé változott.

Elextra: ha igazi, nagyot szól majd!

Svájci-német-dán koprodukcióban készülhet el a Tesla Model S új kihívója. Az Elextra egyelőre nem több egyetlen hatalmas, színpompás ígéretnél.

Gigaüzlet lehet a PSA-nak az Opel megszerzése

Mintegy kétmilliárd euró (615 milliárd forint) megtakarítást hozhat a PSA konszernnek az Opel felvásárlása.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.