Röviden – Nissan X-Trail
Mi ez?Szabadidő-autó hét üléssel, kis dízelmotorral
Mit tud?Öt embernek kényelmes, csendes, tágas, de rövid időre akár heten is beleférnek
Mibe kerül?7 490 000 forinttól indul a lista, és 10 740 000-nél ér véget. Persze lehet tovább extrázni
Kinek jó?Nagy, kényelmes családi autóra vágyóknak

Talán ebből a szögből a legvagányabb

Külső

A Nissan X-Trail korábbi generációi főleg szögletes, talán kissé bárdolatlan formájukról, tágas belsejükről és nem utolsó sorban megbízható alapokon nyugvó tereptudásukról voltak híresek. Na, a harmadik generáció egy merész fordulattal teljesen más stílussal próbál kelendőbbé válni. Sarokba dobta a bakancsot, hátizsákot, átöltözött, és meg is borotválkozott. Kérdés, hogy fáj-e valakinek, hogy már nem szúr.
Az európai kis- és nagy szabadidő-autók vásárlóit már nem nagyon lehet lázba hozni terepképességgel. Ők legfeljebb csak az aszfaltról hajtanak le néha a túlméretes, magas járgányukkal, de azt is csak akkor, ha füves parkolóba kell állniuk a hétvégi, halálos nehézségű, 1500 méteres kirándulás után a lángosos előtt. Tehát különösebb tereptudásra nincs is szükség, ezeket az autókat csak poénból sarazzák össze.

Alaposan besötétítették a hátsó részt

Tehát az új Nissan X-Trail ne okos legyen, hanem inkább szép. Meg persze nagy, sokszemélyes, mert ugye a sok pulyát, vagy nagymamákat is klassz dolog ilyen autóval egyszerre vinni. Bár kíváncsi lennék, egy évben hány alkalommal használnak egy hétszemélyes autót heten, illetve bejön-e valaha az így kifizetett plusz összeg.
Tehát a külsőt a városi ember ízléséhez igazították, a Qashqai-jal közös moduláris padlólemezre épülő X-Trail tengelytávja 76 milliméterrel lett nagyobb, így egy tekintélyes külső méretű, tágas belő teret sejtető, jó kiállású autó néz szembe a szemlélővel. Vannak rafinált ívek, domborulatok, jelleget adó csicsák és nem maradhatott el a LED-es nappalifény-csík sem. A Nissan X-Trailnek határozottan jól áll ez a civilizált külső. Látszik, hogy nagyon odafigyeltek a részletekre, hiszen az új modellnek jól kell teljesítenie, sokkal jobban, mint elődjeinek. A forma alapján ez nem lesz nehéz feladat. Nézzük, mi van belül.

Mélyre, könnyen koszolódó helyre került a kilincs

Belső

Jóval finomabb lett a belső is, szemnek, kéznek egyaránt. A Nissannál majdnem sikerült az a bravúr is, hogy ott legyen puha a belső, ahol hozzáér a kéz, láb, akármi, és ott kemény, olcsóbb, ami kartávolságon kívül van. Műszerfala klasszikus, kétórás, hasznos, színes-szagos LCD betéttel. A középkonzol kijelzője átlagos méretű, egyedül a felbontásába lehet belekötni, ennél azért manapság már vannak jóval kulturáltabb példányok is. De a kezelése egész intuitív, nincsenek benne bosszantó logikai csapdák.

Tágas, csendes utastér, pihe-puha üléskárpittal

Gombjai, kapcsolói vegyes képet mutatnak, vannak egész szépre, jól működőre sikerültek (rögzítőfék), vannak csúnyák, de jól működők (ülésfűtés), szépek és bénák (irányjelző kapcsoló). Utóbbi azzal kergetett a halálba, hogy az index kapcsolása közben, a könnyen elforduló lámpakapcsoló – a bajuszkapcsolón – egyszerűen elfordult és lekapcsolta az autó világítását. Nem vicces.
Ülései is klasszul sikerültek, hosszabb távon is kényelmesek, kárpitozásuk pedig telitalálat. Ez az a fajta, puha plüss-szerű valami, ami a Hondákban olyan imádni való. És persze itt is. Ja, és van benne még egy apró poén is, a pohártartóba évszaktól függően fújhatunk hideg, vagy meleg levegőt is, amely tovább tartja kívánt hőfokon az avas jakvajas tibeti teát, vagy a paleolit glaciális zuzmós jégkását.
Második üléssora a megnövelt tengelytávnak és szélességnek – plusz 3 millimétert kapott derékban – köszönhetően egész élhető hely. A bejutás is könnyű, hátsó ajtói óriási szögben nyílnak, még a gyerekülést is könnyű behajtogatni a helyére. Ezen felül még az ülések is tologathatóak 2:1 arányban és a háttámla is dönthető. Egy sorral hátrébb már nem ilyen mókás az élet, ide kifejlett homo sapiens nem fér be maradandó egészségkárosodás nélkül. De gyerekeknek remek kuckó – úgyis csak ők képesek oda hátramászni – és még a visításuk sem hallatszik annyira előre. Mögéjük még egy kis adag csomag is befér.

Elegáns(abb) utastér, kellemes tapintású anyagok

Ötszemélyes kivitelben a csomagtartó már jóval több dolgot nyel el – 550 literes – és jóféle családi modellhez képest agyonvariálható. Több emelet, sík padló, rögzítőizék, világítás, 12 voltos csatlakozó, van itt minden. Sőt, a hétszemélyes üzemmódban útban lévő csomagtartórolót is el lehet vermelni a mélybe, nem kell szégyenszemre kivetni a garázspadlóra.

Vezetés

Adatlap

Nissan X-Trail 1,6 Acenta 4WD

Nem az, ami volt: Nissan X-Trail 1
Motor1598 cm3, Dízel, S4
Teljesítmény130 LE
Nyomaték320 NM
Gyorsulás (0-100 km/h)11 sec
Végsebesség186 km/h
Fogyasztás (vegyes)5,3 l / 100 km

A városiasodás következtében a Nissan X-Trail kiherélt, csupán elsőkerekes kivitelben is kapható, azonban a tesztautó 4×4-es változat. Ennek ellenére ez is inkább aszfaltra való, ott érzi magát elemében. A korábbi lágy, terepjárós hangulatú, aszfalton rémesen billegő stílus a múlté, helyette feszesebb, keményebb futómű dolgozik az autó alatt, aminek fejlett menetstabilizáló segít be, ha kell. Városban kényelmes, élhető komfortot kínál az autó. Persze a régi ismerős, a mosógépkapcsoló ebbe a modellbe is bekerült, ezzel lehet a különféle hajtásképleteket – 2WD, Auto, Lock – kapcsolgatni. A hardver ugyan megvan a dagonyázáshoz, de a nagy tengelytáv, a hosszan túlnyúló orr, a rossz terepszög, és a keményebb futómű nem garantál fájdalom- és költségmentes terepezést.

Városban a sokkamerás rendszer segít a vezetőnek időben észrevenni az autó körül ólálkodó akadályokat. De nem ez az egyetlen segédeszköz, amire a sofőr támaszkodhat. Az autó felismeri a közúti jelzéseket – sebességkorlátozás – figyeli és jelenti a holttérben bóklászókat, figyelmeztet a sávelhagyásra, és álló helyzetben is jelzi, ha valami mozgó dolog – kutya, macska, gyerek – kerül a négy kamerás rendszer látóterébe.
Az 1,6-os dízelmotor szinte lötyög a motortérben, de a 130 lóerejét látva már nem röhögi ki senki. Csendben, takarékosan dolgozik, ugyan sajnos kb. 1700-ig csak álmosan kalapál, de onnantól hatalmasat lódít a hétszemélyes bálnatesten. Talán a hatfokozatú, kissé akadós és jó hosszúra, takarékosra kalibrált váltó hangolásával lehetne ezen finomítani, de egyszerűbb hozzászokni.

Értékelés

Aki praktikus, európai külsejű, hatalmas és ügyesen variálható belső terű, takarékos szabadidő-autóra vágyik, amelybe néha heten is be kell férni, az X-Trailt mindenképpen nézze meg. Az 1,6-os dízelmotor a legtöbb helyzetben bőven elég és etetni sem vészes feladat.
Mellette – Ellene
  • Menő forma
  • Takarékos, csendes motor
  • Jól variálható belső
  • Kényelmes ülések
  • Temérdek elektronikus segítség
  • Terepen, rossz úton kényelmetlen
  • Harmadik üléssor csak gyerekeknek való
  • Alacsony fordulaton álmos motor


Béna pufók, vagy kívánatos formájú családi csatahajó?

245 szavazat - átlag: 7.6 (10-ből)

Béna pufók, vagy kívánatos formájú családi csatahajó?