Mi az a crossover?

Tavaly több SX4 S-Cross is járt nálunk teszten, de nehezen tudtunk mit kezdeni az autóval. Itt kezdődne az SUV vagy itt ér véget a személyautó? Mit akar jelenteni a “crossover”, jó nekünk ez a kategóriák közötti járműféleség vagy csak a divat viszi előre őket?

Többféle üléssel is kipróbáltuk, simán elfér hátul három gyermekülés

Fél évünk volt választ találni erre az alapkérdésre a magyar piacon legfontosabb változat, az elsőkerék-hajtású benzines S-Cross tesztelésével. Az autót 7671 kilométerrel vettük át május legvégén és 22 858 kilométerrel adtuk le decemberben, tehát fél év alatt 15 187 kilométert tettünk meg vele.

Ez egy évre vetítve nagyjából 30 000 kilométer volna, ami elég sűrű üzem az összes többi új autó kipróbálása mellett, hiszen a tesztrovat nem állt le. Azért mentünk vele ilyen sokat, mert hosszabb utakra is befogható, vállalható komfortú autó, amely több határon túlra is megfelelő kényelemben elviszi a családot.

Jól megy, keveset fogyaszt

Az S-Cross leghosszabb útja Olaszországba vezetett, Kovács Miklós és jövendőbelije járt vele Toszkánában. Őket is meglepte az autó takarékossága, mert a benzines motor és a crossover karosszéria okoz némi kételyt, amíg valaki nem a saját szemével látja, hogy autópályán 6-6,5 litert fogyaszt a kocsi 135-re állított tempomattal. A minimumfogyasztás a teszt során 4,4 liter volt, amit önálló anyagban énekeltünk meg.

Toszkánába menet is meglepett a motor takarékossága. 6-6,5 liter elég autópályán 100 kilométerre

Jó irány a Suzuki számára az SX4 S-Cross?

  • Jó az irány73%
  • Megvárom az új Vitarát23%
  • Zsákutca5%

Jó irány a Suzuki számára az SX4 S-Cross?


Budapesten az első mérésnél feljegyzett 8,4 liter után 7-7,5 liter közé állt be a fogyasztás, ami ragyogó érték egy benzines kompakt autótól. Lehet, hogy az S-Cross megismerésének szakaszában még többször kihúzattuk a motort kettesben-hármasban, mert a 120 lóerő nagyon is élvezhető menetteljesítményeket ad, ha rendesen pörgetjük a motort.

Sportos vezetéshez szükség van a fordulatszámra, mert a váltóáttételek viszonylag hosszúak, hogy autópályán se pörögjön értelmetlenül sokat a motor. Erre azonban jobb megoldás lenne a hatfokozatú kézi váltó, ami a dízelváltozathoz jár.

Optimálisnak bizonyult a GL+ vagy Premium nevű kivitel, amelynek felszereltsége egészen gazdag. A mindennapokban a legfontosabb és leghasznosabb tétel a kulcsnélküli indítás és ajtónyitás volt. Nemcsak külföldre, de akár csak a Balatonra utazva is jó szolgálatot tett a sebességtartó automatika, ami alapfelszerelésként jár a tesztelt verzióhoz.

Használt Audi vagy új Suzuki?

Nemrég Rácz Tamás a dízel és a benzines modellváltozatokat hasonlította össze. A 700 000 + 100 000 kilométeres  megtérülésről szóló cikkben szerepelt egy szavazás is. Az eredmények szerint olvasóink 28 százaléka vásárolna inkább használt Audit vagy BMW-t az S-Cross helyet, 14 százalékuk a benzines, 58 százalékuk a benzines motorú új autó mellett döntene. Mi a behozatali statisztikát ismerve arra számítottunk, hogy a levetett prémiummárkák vezetnek majd az új Suzukival szemben, mégsem így lett.

 Apróság, de jól mutat a lábtérvilágítás az első sorban, hasznos továbbá az állítható hátsó üléstámla, amivel 400-ról 430 literre bővül a csomagtér.

Meredekebbre állítható háttámlával 400-ról 430 literesre bővül a csomagtér

Javítható részletek

Vannak azonban dolgok, amiket jobban is meg lehetne oldani. Az egyik a légkondicionálás. Az automatikus, oldalanként beállítható klímaberendezés kényelmes felszerelés, de nagyon hiányzik a levegőrostély a hátsó utasoknak. Rekkenő hőségben emiatt elöl kergetni kell a légkondit.

Kár, hogy csak az első ajtókban van kulcsérzékelő és a rendszer logikáját is szokni kellett, ha például a csomagtérbe berámolva közelítünk a kocsihoz és először a csomagtartót nyitjuk. Ilyenkor az ajtók nyitógombját megnyomva a kocsi lezár, nem pedig kinyitja az ajtókat. Be kell állítani, hogy egy gombnyomásra nyíljon minden ajtó vagy eleve kétszer megnyomni a nyitógombot és akkor elkerülhető a macera.

Van ugyan USB-nyílás, de a mobiltelefont kábellel csatlakoztatva az autó nem ismeri fel meghajtóként. A telefonon lévő zene Bluetooth-kapcsolat híján nem szólhat az autóban. Ebben nagyon elmaradott az S-Cross, megérdemelné a Vitara érintőképernyős egységét

Sokba került, de megoldották

Szerkesztőségünkön belül is megoszlanak a vélemények a zajszigetelést illetően. Földes Attila csendesnek találta az autót az 1500 kilométeres alpesi túrán, én viszont rendszeresen 120-ra mérsékeltem a sebességet az M7-esen a Balaton felé tartva, hogy ne zúgjon úgy a motor. Vannak ennél halkabb autók a kategóriában, és nemcsak a Golf VII vagy az átdolgozott Focus.

Elődje kisautó volt, csupán 270 literes csomagtérrel. Az S Cross 400-430 literes csomagtartóját sokszor kihasználtuk az utolsó centiig

Bevezetésekor nem volt reális az autó ára, amit időközben korrigált az importőr. Az akciók beindítása meghozta a vásárlási kedvet: a kezdetben szerény értékesítések erősen meglódultak és az S-Cross megtalálta a maga közönségét. Az eladások felpörgése óta látványosan több jön szembe velünk az utcán, és ez nem a szelektív látásmód következménye, amivel a Chrysler- vagy Aleko-tulajok számára az egész világ tele van márkatársakkal, mert arra áll rá a szemük.

Nem volt drága a márkaszerviz

Tesztünk során semmilyen baja nem volt az autónak, ami természetes is. Egy Suzukitól a 15 187 kilométeres teszttáv tízszeresét megtéve ugyanez lenne az elvárás. Márkaszervizben is összesen egyszer jártunk az autóval.

20 000 kilométerenként kell kötelező karbantartásra vinni az S-Crosst

19 890 kilométernél ejtettük meg a kötelező szervizt olajcserével. Azért ekkor, mert bizonyos típusainál a Suzuki a korábbi 15 ezres periódust megnyújtotta 20 000 kilométerre. 0W20-as olaj kell az autóba, amelynek literje 3180 forintba került az egyik budaörsi márkaszervizben. Kellemes meglepetés volt a bruttó 7620 forintos rezsióradíj is, máshol a nettó is magasabb a főváros vonzáskörzetében.

Fél év használat alapján meglepően sokoldalú autónak bizonyult az S-Cross. Ha valakinek tetszik a külseje és le tud mondani a Vitarához elérhető vezetőtámogató rendszerekről, a benzines változattal egy hosszú távon megbízhatónak ígérkező, takarékos és praktikus családi autót kap, nagyon is reális áron

Az elektromos autók hatótávjának mérésekor is be kellett fogni az S-Crosst, hogy az i3 eljusson a konnektorig a BVSC-pályától

Mellette – Ellene
  • Tágas utastér
  • Variálható, méretes csomagtartó
  • Korrekt ülések, jó üléshelyzet
  • Fürge, egyenletes járású motor
  • Finoman járó sebességváltó
  • Csekély fogyasztás és önsúly
  • Telektűrő hasmagasság
  • Igen alacsony szervizköltségek (benzines)
  • Vonzó akciós ár
  • Jó felszereltség (GL+)
  • Kitűnő passzív biztonság
  • Bumfordi orr-rész
  • Kifogásolható minőségérzet
  • Egyelőre nem rendelhetők az új Vitara extrái (pl. adaptív tempomat, érintőképernyő)
  • Nincs gyári navigáció
  • Hiányzik a mobiltelefon-integrálás
  • Közepes zajszigetelés
  • Javítható rugózási kényelem

Hogy tetszene családi autóként az S-Cross?

355 szavazat - átlag: (-ből)

Hogy tetszene családi autóként az S-Cross?