Kiváló családi autó, borzasztó motorral, váltóval

Teszt: Kia Carens 2.0GDI aut.

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2014.12.17. 15.00

A koreai egyterű igazán családbarát, tágas, szerethető autó lenne, csak jókat írnék róla, ha tévedésből nem egy nálunk teljesen piacképtelen motorral kaptuk volna meg.

Röviden – Kia Carens

Mi ez?

Tágas, okos, nagyszerű / koreai egyterű

Mit tud? Benzinessel sokat enni / kényelmesen hozni-vinni
Mibe kerül? Négy-kilenc kis benzinessel, öt és fél egy jó dízellel
A  fullos nagy benzinest / nagyon nem ajánljuk,
bár öt és fél milláért / cseppet sem drágálljuk
Kinek jó?  Apa, anya, gyerekek / élvezik a sok helyet

Talán mostanra jutott oda a dél-koreai autóipar legnagyobb szereplője, a Hyundai-Kia konszern, hogy európai kínálatában kivétel nélkül minden egyes autója tökéletesen versenyképes a japán és az európai konkurensekkel. Egy új Hyundaiban vagy Kiában már egy pillanatig sem jut eszünkbe, hogy valamiféle másolatban vagy budget-modellben ülünk. Szép és jó autók, okosan, komfortosan és ízlésesen berendezve, általában korszerű motorokkal és váltókkal.

Mai tesztünkben egy ilyen “általában” miatt kell agyonvágnunk ezt a bézs családi autót. Az egyébként baromi jól sikerült, kiválóan megkonstruált és egész pofás Carens a kompakt egyterűek egyik gyöngyszeme – de nem ezzel a rettenetes hajtáslánccal.

Családi álomautó, tágas és praktikus


Külső

Ezek a modern kompakt egyterűek kevés üdítő kivételtől eltekintve (C4 Picasso, Opel Zafira) hátborzongatóan egyforma autók. Ha a Carensről, a Focus C-Maxról, a BMW 2-es Active Tourerről, a Toyota Versóról levesszük az emblémát, szinte ugyanazon kocsi három példánya áll a szemünk előtt. A részletekben vannak apró különbségek, de a sziluett, az arányok azonosak.

Ha tizenkettő-egy-tucat is, a Carens ettől még egész pofás autó. Szemből van benne valami varangyszerű ugyan, talán az oldalt lebiggyesztett nagy száj miatt, de összességében sima formájú, kellemes külsejű jószág, amin még a kis megkülönböztető elemek (az ajtókba horpasztott mélyedés, a ködlámpák, az oldalsó krómszegély az ablakok alján) is jól mutatnak. Van viszont egy apró részlet, amit nem tudok hová tenni; önök szerint szándékos vagy véletlen az új hűtőmaszk-keret formája – ami egy pár összefolyatott BMW-vese, ha jobban megnézzük?

Mire is emlékeztet ez a krómcsík?


Belső

Tesztautónk egy agyonextrázott példánya fajtájának, nehezen lehetne drágább Carenst venni. A 8 920 000 forintos árcédula nagyon sok hasznos vagy praktikus holmit takar, egy fullos Kia ugyanúgy jó vétel, mint az alapkivitel. (A kétliteres, kézi váltós, manuális klímás, félfapados Carens akciós alapára 5,65 millió forint.) Már a szellőztethető, lyuggatott, bézs bőrrel bevont első ülések megadják az alaphangulatot, de a milliónyi gomb a kormányon, a nagy középső érintőképernyő, a sok kis tárolórekesz, a redőnyös szekrényke, a tükrös fedelű hamutartó és persze a negyedmilliós, elöl nyitható panoráma-üvegtető végképp luxusautót csinál a Kiából.

Egy kicsit régi vágású ez a luxus, hiszen a prémiummárkák által felállított trend szerint úgy néz ki, a kevés gomb lesz az új sok, ha értik, mire gondolok, de azért így is megvan a hangulat. Egy kicsit amerikás az egész, de ha Volkswagen volna, tizen-nel kezdődne az árcédulája, ha BMW vagy Audi, 15-tel.

Adatlap

Kia Carens 2.0GDI aut.

Kiváló családi autó, borzasztó motorral, váltóval 1
Motor 1999 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény 166 LE
Nyomaték 213 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 10,8 sec
Végsebesség 200 km/h
Fogyasztás (vegyes) 7,9 l / 100 km


Motor, váltó

No hát kérem: Európában, 2014-ben egy új autónál ez egész egyszerűen botrány. A kétliteres szívó benzinmotor állítólag 166 lóerős, amiből talán a kétharmada érződik. A többit megeszi az automata váltó, egy hagyományos, hidrodinamikus nyomatékváltós szerkezet, aminek a mai modern duplakuplungos váltók és a szinte tökélyre fejlesztett 8 és 9 fokozatú automaták mellett egyetlen előnye lehetne: ha legalább nagyon finoman működne és vajpuhán váltana. De nem, elindulásnál és felkapcsolásnál egyaránt kellemetlen kis rántással jelzi, hogy dolgozik. Erőteljes gyorsításnál pedig zavarba jön, sokára vált vissza és a gázpedál felengedésére sokára vált megint feljebb.

549 kilométerre 53,64 litert tankoltam az 1564 kilós kocsiba, ami 9,8 liter százon. Vegyes üzemben, de főleg nyugis országúti autózás mellett ez nagyon szokatlan érték manapság, az én rutinomban egy 200 lóerős, kétliteres turbómotornál is szívom a fogam, ha 9-cel kezdődik a végső érték egy-két hét használat után. 100-nál 2200, 130-nál 3000 a főtengely fordulatszáma percenként: a nagy lökettérfogathoz képest eléggé pörgeti a motort a hatodik, nyilván ez is szerepet játszott a magas fogyasztásban.

Komfortos és gazdagon felszerelt a fullos változat


Praktikum

A Carensből van hétüléses kivitel is, a leghátsó sorban leginkább csak gyerekek számára alkalmas szükségszékekkel. A mi tesztautónk csak ötüléses volt – de annak pazar. A középső sorban három különálló szék van, külön-külön tologathatók, támlájuk dönthető. A középső szék támláját lehajtva pohártartós szalonnázóasztalt kapunk, de a fullextrás kocsiban az első ülések támláiból is felhajtható egy-egy asztalka. A padló alatt fedeles kis csempészrekeszeket találunk. A hátsó ülőlaphoz is kérhető fűtés, az oldalablakra napellenző roló, és természetesen szellőzőrostély is került hátra. Igazi gyerekparadicsom a Carens közepe.

A csomagtartót is gondosan rendezte be a Kia. A padló alatt minden tartozéknak megvan a dedikált helye, még a csomaglefogó hálónak is, egy fedeles kis rekeszben. Van kivehető zseblámpa, feltekerve sem leffegő kalaptartó roló,  és a hátsó támlák a padlóval síkba dönthetők, ha kell a hely. Márpedig kellhet időnként, mert a Carens csomagtere nem olyan nagy, mint elsőre gondolnánk. 492 literrel nagyon aprónak számít a kategóriában.

Remekül variálható a Carens beltere, etalon a kompakt egyterűek kategóriájában


Vezetési élmény

A laposan álló kormánnyal, magas üléspozícióval eleve nem versenyautó a Kia egyterűje, de a nyúlós motor és a kellemetlen váltó végképp hamar leszoktatja az embert a dinamikus vezetésről ebben a Carensben. Nem is baj. A gázpedált csak simogatva hamar felváltogat a Kia, csendes marad a motor, a fogyasztásmérőn sem olyan riasztóak az értékek. Az elöl MacPherson, hátul többlengőkaros, független felfüggesztés is sokkal inkább komfortra hangolt, mint gyors terhelésváltásokra.

A nyugodt vezetési stílust békés, komfortos utazási élménnyel hálálja meg az autó, a hirtelenkedést billenésekkel, zajjal bünteti. A kormány-rásegítés mértéke három fokozatban állítható, de a kocsihoz a Comfort mód illik, az amerikaias agyonszervózás, így harmonikus a Kia. A benzinmotor még hideg reggelen is gyorsan felfűti a kabint, a klíma csendes és hatásos, automata állásban is huzatmentesen működik.

Laposan áll a kormány, magas az üléspozíció

Használat közben egy-két apróságban hamar megmutatkozik, miért is nem valódi prémiumautó a vajbőrös Carens. A vezetőülésben lévő motoros combtámasz csak azért van, hogy lehessen mondani, hogy van: szinte semmit nem jelent üléskomfortban ez a kis extra. A BMW-k, Audik (sőt, Opelek) kézzel kihúzható kis ülőlap-hosszabbítója sokkal praktikusabb. Oldaltartása sincs a különben kényelmes székeknek, de ezt nem is várnám el egy ennyire családcentrikus kocsitól.

A sávelhagyás-jelző volt a másik dolog, ami inkább csak egy pipát jelent a konkurenciával való összehasonlításban, semmint valóban használható szolgáltatást. Teljesen fekete aszfalton, markáns felfestésnél működik, de ha világosabb az útfelület, netán vizes és száraz területek kontrasztja észlelhető, vagy egyszerűen csak kopott a csík, a Kia csipog orrba-szájba, ha kell, ha nem, a jelzést nagyon hamar kikapcsolja az ember.

Kormányfűtés, sávelhagyás-jelző. Hogy az ECO-gomb mit csinál, a gyakorlatban észrevehetetlen - stop-start automatika nincs a kétliteres benzines automatához


Kinek ajánljuk?

Nos, a Carenst ezzel a motor-váltó kombinációval senkinek sem ajánljuk jó szívvel, ez így egy amerikai, esetleg orosz piac sajátosságai szerint konfigurált autó. Az 1,7-es dízellel Lencsés Csaba kolléga tapasztalatai alapján ellenben a kényelmet a sportosságnál többre tartó, a részletes kimunkáltságot értékelő apukák és anyukák nagy kedvence lehet a Carens. Négyszázezer forint a gázolajos motor felára, de ebben a modellben nem kétséges, hogy megéri a differencia. Pláne, hogy a Carens nem csak méretéhez, praktikumához mérten de abszolúte is az egyik legolcsóbb modell a kategóriájában. De ha valaki, isten tudja, miért, benzines automata kompakt egyterűt keres, 150 lóerő körül, nem sok versenytársat talál:

A Carens 2.0GDI és ötszemélyes versenytársai, automatával (telj. és csomagtér-térf.) Listaár (ha van, akciós), forint 
Peugeot 5008 1.6THP aut. (156 LE, 680 l) 6 675 000
Toyota Verso 1.8i CVT Active (147 LE, 607 l) 7 100 000
VW Golf Sportsvan, 1.4 TSI DSG Comf.line (150 LE, 590 l) 7 509 740
Kia Carens 2.0 GDI EX aut. (166 LE, 492 l) 5 949 000

Azért aki ezt a cikket elolvasva, a galériát végiglapozva szaladna megrendelni a Kiát, jó, ha tisztában van azzal, hogy az alapáras modell nagyon másmilyen! Még az olyan apróságok is, mint a csomagtérben a kivehető, zseblámpaként használható világítótest vagy a hátsó ülésfűtés is százezres nagyságrendű csomagokban érhetők el.

Jó autó a Carens (ha nem is ezzel a motorral), és az ára is vonzó, de az extrákat a koreai márka nem a japános nagyvonalúsággal, hanem már-már európaias aprólékossággal méri.

Szavazás

Kia Carens kétliteres, benzines, automata

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • oszkopeter

    “az extrákat a koreai márka nem a japános nagyvonalúsággal, hanem már-már európaias aprólékossággal méri.”

    Mikor voltak a japánok nagyvonalúak az extrákkal??? Amióta az eszemet tudom szinte nincsenek is extrák az autóikhoz csak idióta csomagok, vagy még az sem. A németek az igazi döbbenet, amikor 200 ezret kérnek egy metálfényért, százezreket egy ködlámpáért, rettenetes összegeket egy bőrbevonatú kormányért vagy akár távirányítós központi zárért, 2014-ben…

  • demagóg

    hiába a praktikum, nálam a taszító külseje miatt szóba sem jöhetne…

  • Kempelen

    oszkopeter!
    A lakásodat is berendezve vetted?

  • kawaninja

    “Van viszont egy apró részlet, amit nem tudok hová tenni; önök szerint szándékos vagy véletlen az új hűtőmaszk-keret formája – ami egy pár összefolyatott BMW-vese, ha jobban megnézzük?”
    Ehhez csak annyit, hogy mindenki azt lát benne amit akar. Olyan, mint mikor a pszichológus mutat egy “pacát”, hogy szerinted mi ez?
    De egyébként nem túl bölcs dolog ennyire kiollózni valamit, már-már pixel szinten, és hasonlóságokat keresni, hisz akkor elmondhatnánk, hogy jé! a városunkban minden ház egyforma! mert mindegyik háztetőn van olyan apró részlet, amely megegyezik a másikéval, közben meg a tető szerkezetei is teljesen különbözőek.

  • szaboata

    Mi az a mor?

  • Barca

    Kedves cikkíró figyelmébe ajánlom, lehet, hogy egy DSG 2.0 literes 200 lóerős Fosvágen akármi eljár 7,5 literrel, meg hűű meg haaa. Ellenben vannak még emberek, akik nem 2 évre vesznek kocsit és garantálom már 3 vezérlést cserélik majd abba a fócvágenbe, de lehet új lesz a turbó is és beleesik DSG is épp a hibás szériába, amikor ez a kocsi még kocsi lesz! Ez így egy megbízható, bevált konstrukció, márpedig vannak emberek, akik 10 évre vesznek kocsit (nem csak gazdasági helyzet miatt) és vannak, akik 10 évesen vesznek majd kocsit! A mai eldobható istenített turbós borotvák már bizonyították számtalanszor, hogy…. igen azt hogy szarok!

  • oszkopeter

    @Kempelen

    Nem értem hogy jön ide a lakásom??? Nem is érdemes összehasonlítani, egy lakásban akkor cserélsz bútort amikor akarsz, akár át is festheted viszonylag alacsony költséggel, egy autónál azért ezt nehéz megtenni.

    De maradjunk a lakás hasonlatnál:

    Japánok: vehetsz 2 féle lakást, az egyiket csak konvektoros fűtéssel, zuhanyzóval és barna nyílászárókkal veheted, csak a falak és a szőnyeg színét választhatod. A másik verzió hogy klímás, padlófűtéses, jacuzzis, szaunás lakást választasz, de ez legalább 150 m2. Ha kérsz bele egy gardróbot akkor azt csak akkor csinálják meg ha kamrát és pincét, valamint elektromos redőnyöket is kérsz. Amikor megveszed a drágább lakást, akkor kiderül hogy minden tökéletes de a belmagasság mindössze 180 cm, mert ez a japán szabvány és a foglalatokba csak japán bajonettes izzókat tekerhetsz, amit csak a kivitelezőnél lehet megrendelni.

    Németek: van három féle lakás 50, 80 és 120 m2. Az 50 és 80 m2-es kérókban semmi sincs, a vakolásért, a nyíászárókért, az elektromos vezetékekért és s fűtésért is külön kell fizetni. Amikor mindent kifizetsz jó drágán és beköltözöl akkor kiderül hogy az ajtók nincsenek lefestve, mert ezt az opciót elfelejtetted bepipálni…

    Franciák: Sokféle lakás közül választhatsz, de mire kiválasztod a megfelelőt, addigra kiderül hogy olyat már nem csinálnak. Amit ajánlanak az sokkal nagyobb és csak más színű burkolattal rendelhető. Cserébe ingyen adnak egy bőrgarnitúrát, egy szaunát és Eiffel torony mintás lábtörlőket. Amikor beköltözöl elbűvöl a belsőépítész stílusos munkája, de pár nap után kiderül hogy kifelejtették a klíma vezetékezésért, amiért utólag ki kell bontani a nappali falát.

  • DTF

    Nagy elonye a szivomotor (nem pedig vmi fos turbos 1.4-es). Az h az automata ilyen… Nyugodtan kell ezt vezetni, ez ilyen, nem gyorsulasta valo. Kb, mint egy 3.6-os dodge caravan: az is rohadt eros, de irto szar avalot. Persz ecsak akkor h aesz nelkul szaguldozol

  • gyulavit

    Na ne má
    nagyon jók a japán csomagok ,szerintem.
    Én 500 e-ért kaptam eps-t tolató radart,6.6 l/100km fogyasztást a nissan primastarhoz

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Csak a baj van a szigorúbb fogyasztási tesztekkel

Az emissziós tesztekkel szemben támasztott követelmények szigorításának lassított ütemezését kéri az Európai Bizottságtól az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

F1: A Merci hibázott, amikor rászólt Hamiltonra

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke egy interjúban azt mondta, hogy rossz döntést hozott az alakulat, amikor a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon gyorsításra kérte Lewis Hamiltont.

Kocsisor, ami Budapesttől a Balatonig ér

Ha egymás mögé állítanánk a 15 ezer autót, akkor a kocsisor Budapest határától majdnem a Balatonig érne – márpedig idén a Ford várhatóan ennyi járművet ad el Magyarországon.

F1: Alonso nem megy a Mercedeshez

Fernando Alonso felfedezője, menedzsere, “második apja”, Flavio Briatore azt állítja, hogy a spanyol biztosan nem megy a Mercedeshez 2017-re, tiszteletben tartják a mclarenes szerződést.

Leszavazhatják a Forma-1 megvásárlását?

A Forma-1 új tulajdonosaként emlegetett Liberty Media akár még ki is hátrálhat az üzletből, csak januárban szavaznak róla, hogy végigvigyék-e a felvásárlást.

F1: A McLarennek jövőre sem lesz főszponzora

A McLaren új főnöke, Zak Brown 2018-ra célozza az új névadó szponzor megszerzését. Nem lesz könnyű.

Így kell móresre tanítani a pofátlan porschést

Egy újabb közlekedő, akinek drágább az ideje, mint a többi autósé. Rutinosan előzte a sort, de most nem jött ki a lépés, mehetett vissza a startvonalra.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.