Tiszta, néma, kis étkű melós

Teszt: Citroën Berlingo Electric

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2014.12.15. 07.00

Zimankós időben az elektromos autók sokat vesztenek bájukból. Még ha ilyen hasznosak, akkor is.

Röviden – Citroën Berlingo Electric

Mi ez?

Elektromos hajtású furgon  
Mit tud? Csendben, tisztán dolgozik
Mibe kerül? 7 719 000, illetve 7 954 000 forint, hossztól függően. Nettó, természetesen.
Kinek jó?  Akik rövid távú, városi áruterítésre keresek autót és valamelyik gyorstöltő közelében van a telephelyük

Jó időben villanyautóval közlekedni roppant szórakoztató dolog. De a sok kellemes klímában, boldogan leautózott ingyen kilométer után ideje volt belekóstolni a kevésbé gondtalan, téli elektromos autózásba is. Egy Citroën Berlingo Electricben.

Külső

Ember legyen a talpán, aki kívülről erről a Berlingóról megmondja, hogy nem hagyományos üzemanyag, hanem akksikban tárolt energia mozgatja. Persze a büszke matrica, és emblémák lelövik a poént, de az alapkivitelű járgányon mindössze a kipufogó hiánya lehet gyanús, illetve a jobb oldalon, elöl lévő elektromos töltőcsatlakozó. A többi része pont olyan, mint kőolajszármazékot égető rokonaié.

Kintről semmi nem árulja el, hogy elektromos a Berlingo

Belső tér

Belül szomorú a hangulat, mezei, olcsó műanyagokból épül az utastér, a kormány egy nagy műanyagkarika és a fedélzeti rádió is olyan hitványul szól, hogy még egy vízállásjelentést se szívesen hallgat meg rajta senki. De nincs ezzel nagyobb baj, munkagép ez, nem cifra palota. Munkahelynek azonban egész tűrhető, a vezetőnek jó dolga van, a mellette lévő, felhajtható dupla ülésen azonban inkább csak karcsú embereknek jut elegendő hely. Pakolni van hová, ezernyi odú, ficak, barlang, zseb várja a munkavégzéshez nélkülözhetetlennek vélt kacatokat. 

Egy egész és két félember fér el elöl

A kezelőszervek, gombok, kapcsolók a megszokottak, mindössze a váltókart nem találni sehol. Helyette a középkonzolra biggyesztett mosógép-programválasztó tárcsával lehet az automatikus váltóknál megszokott P, R, N, és D állásokat kiválasztani. Hagyományos értelemben vett váltó azonban nincs benne, a villanymotornak nincs szüksége ilyen úri huncutságokra, hiszen jóval szélesebb fordulatszám-tartományban képes hasznos munkát végezni, mint a hagyományos belsőégésű motorok.
Műszerei is alkalmazkodtak a különleges igényekhez, így a sebességmérő mellett nem fordulatszámmérő, hanem teljesítménymérő van, ami pontosan úgy működik, mint egy ampermérő. Ha finom gázzal megyünk, alig lendül ki, ha lepadlózzuk, akkor kis késéssel de koppig kifekszik a mutató, ha pedig motorfékkel, vagy finoman fékezve gurulunk, akkor a másik irányba mozdul el, jelezve, hogy a visszatöltés miatt most az akksik felé hömpölyög az energia. Ezen kívül van még  töltöttségjelző és egy másik sokkoló mutató is, mely a segédberendezések – leginkább a fűtés – energiafelhasználásáról tájékoztat.

A baloldali műszer az akksik tltöttségét, a jobboldali az aktuális energiafelhasználást mutatja

A fűtés amúgy az autó legidegesítőbb része, mert ahogy bekapcsoljuk, a megtehető kilométerek szabad szemmel is jól látható része tűnik el egy varázsütésre a hatótáv-saccoló kijelzőn. A veszteség annyira fájdalmas, hogy inkább azonnal, megadóan ECO-állásba tekertem a klímát. ECO módban minimális a komfort, talán csak annyi meleget fújnak a légbeömlők, hogy nem fagy le az ablak. Ellentétben a sofőrrel. A legtöbb elektromos autóban ülésfűtéssel cselezik ki az energiaigényes villanykályhát, sajnos a teszt-Berlingóba ilyen, amúgy 63 ezer forintos extra nem jutott. Pedig igény lett volna rá. Persze ha nem koldusüzemmódban használja valaki, akkor lehet benne príma meleget csinálni, de ilyenkor gyorsan 80 km alá esik a hatótáv, csurig töltött akksik mellett is.

AZ ECO üzemmód szerény fűtésre és maximális hatótávra elég

Hogy megy?

Mint minden villanyautónak, a Berlingónak is megvan a maga varázsa a néma üzemmel, és a torpanások nélküli, folyamatos gyorsulással. Meg persze a tudattal, hogy nem füstöljük tele a mögöttünk lévő orrát, száját. A mágneses szinkronmotor 67 lóerős teljesítménye nem szaggatja le a vezető fejét és a 110 km/óra körüli limitált csúcssebesség is szerény, de induláskor mégsem nehéz durván elkaparni az első kerekekkel majd hallgatni, ahogy az ESP küzd a villanymotor alacsony fordulaton rettenetesen nagy nyomatékával. Vizes úton ez négyzetesen igaz.

Kormánya, fékje, mind elektromos rásegítésű, de ezen kívül úgy működik, mint egy átlagos autóban. Se jobban, se rosszabbul. Menet közben a lemezek alól finom trolibuszhang szivárog be az utastérbe, amihez nagyobb tempónál még egy kis futóműzaj társul, de ezen kívül csendes a belső.

Programkapcsoló egy intelligens mosógépben

Városban, munkában

Aszimmetrikus hátsó ajtajai külön külön is reteszelhetők, ha akkora cuccot kell vele vinni, ami már a két mozdulattal lehajtható belső rácson túl, az utastérbe belógatva sem fér el. Rakterének padlóburkolata baromira tapad, ezen nem csúszik el még a padlóba szerelt fülekhez hanyagul kikötött rakomány sem. Van még hátul világítás, és 12 voltos csatlakozó is. A Berlingo rendelhető két tolóajtóval is – ez további 60 ezer forintos tétel – illetve zsiráftetővel is. A városi manőverezést nagy külső tükör és a tolatóradar segíti. 
Tiszta, néma, kis étkű melós 1

Hosszabb távon

Különösebben hosszú távot nem lehet vele egy levegővel megtenni, bár a gyári katalógus 170 kilométeres hatótávról regél, ami életszerű körülmények között inkább mese habbal, mint reális adat. A reális úgy 100-110 körül lehet. Autópályára, városon kívülre amúgy sem tanácsos kimerészkedni vele, hiszen a hazai töltőhálózat igen szegényes, és a rossz légellenállás miatt a nagyobb sebesség is aránytalanul hamarabb üríti ki az akkumulátorokat. A villanyos Berlingo városban érzi otthon magát, itt lehet vele fogyasztási csúcsokat autózni. Tölteni alapesetben csak mezei 230 voltos csatlakozóról lehet – kiépítéstől függően 8-15 óra alatt – illetve a szintén ezt a bemenetet, de a töltőponthoz spéci csatlakozóval kapcsolható plusz kábellel a nyilvános töltőpontokról. A 400 voltos, 30 perces gyorstöltők használatához extra kiépítésű, 228 ezer forintos felárért rendelhető csatlakozót kell beikszelni az opciós listán.

Akár a raktérnél hosszabb rakomány is belefér. Ilyenkor el kell búcsúzni az egyik első utastól

Költségek, fogyasztás

Ha ugyan fűtés nélkül, de nem túl spórolósan használja valaki városban, akkor 20 kWh körüli fogyasztással számolhat. Kulturált menettel ez 16 kWh-ig is lenyomható, ügyesebbek pedig még ennél kevesebbel is eljárhatnak vele. Ez roppant pesszimista számításokkal, rezsicsökkentés és olcsó paksi áram nélkül is 860 forint 100 kilométerenként. Durván 2,3 liter gázolaj ára, de egyelőre még akár ingyen is tankolhat – a nyilvános töltőpontokon –  az, aki be tud ruházni elektromos autóba.

A villanyos Berlingo minden csicsa nélkül, hossztól függően 7 719 000, illetve 7 954 000 forintba kerül netto. A gazdaságossági számításokhoz ezeket az adatokat, valamint a hajtásláncra és az akkumulátorokra adott 5 év / 50 000 kilométer garanciát érdemes szem előtt tartani. Meg persze a pöfögős Berlingo durván 5 milliós bruttó árát. És osztani-szorozni, hogy bejön-e valaha a villanyosítás ára.

Mellette – Ellene
  • Takarékos
  • Csendes
  • Tiszta
  • Nagy, okos raktér
  • Átlagos hatótáv
  • Puritán belső
  • Kétséges megtérülés
  • Drága

Szavazás

Mennyire kéne egy némán, tisztán dolgozó, kis étkű melós?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • v_Petya25

    A közel 3 misit nem fogja ledolgozni sosem, tekintve, hogy évi 20e km-t is nehéz beletolni a korlátozott hatótáv miatt.

  • szaboata

    Szerintem is így van,ahogyan írod.Voltaképpen miért is gyártják vajon? CO-kóta miatt rendszer miatt jó a gyárnak?Egyébként a PSA régóta gyárt e-autókat,ezelőtt 30 évvel sem tudtak kevesebbet.

  • a.szorenyi

    Franciaországban ennek valóban komoly hagyománya van és ma is elvárás, hogy a posta meg más közszolgáltatók vehessenek elektromos haszonjárműveket.

  • tama74

    Azért a kango is ott van ha jol tom kb 20000-eur és annak asszem tán nagyobb a hatotáv és létezik személyautó változat is

  • Vérmacy

    Ez nem Mo-nak készül, ahol egy vállalkozó leutazik “anyagért” akár 300 km-ert is oda-vissza, mert /ráér, olcsóbb 3Ft-al, vállalkozó … más, mondvacsinált indokok, hogy dolgozni ne kelljen/. Ez egy kiváló, városi áruszállító, pl. Budapestre vagy nagyvárosba, Postafutárnak akár… Ilyen helyeken a benzin/diesel hamarosan meghal a szinte állandó hidegindítás és járatás következtében.
    Való igaz, ha az állam támogatná a vételár 50%-át, akkor Én is ilyenekben (villanyautó) gondolkoznék ovibajárós autónak szívó benzines helyett.
    Továbbá Budapesten a körutak belső feléről kitiltanék minden járművet, kivéve a tisztán villanyosokat és igen, rendőrség, szemétszállítók fuvarozók, taxik is vegyenek tisztán villanyos autót, ha oda be szeretnének jutni, mert azokkal (és tűzoltóság, mentők) lehetne…

Ésszerű szabadidőautó: Dacia Sandero Stepway

Jó árával, vállalható megjelenésével és élvezetes motorjával a Dacia Sandero Stepway valószínűleg a legolcsóbb szabadidő-autó.

Olyan kis drága!

Tolatókamera is van benne. TOLATÓKAMERA! Három méter hetvenhez! Meg sávelhagyás-jelző. És színre fújt ajtóbehúzó. Hát csoda, hogy több mint ötmilliót kérnek érte?

Volkswagen Golfok, a legerősebbtől a legtisztábbig

Megújult Golfokat próbálgattunk, a legerősebb benzinestől a konnektoros hibriden át a villanyhajtásúig

Mit tud a leggyorsabb és a legmagasabb Škoda?

Először leereszkedtünk a siratófalon, majd bőszen kergettük egymást a versenypályán az új Škoda Octaviákkal. Persze nem ugyanazokkal a Škoda Octaviákkal.

Audi RS3: Megnéztük hogy készül, és ki is próbáltuk

Évente egyszer biztosan van valami rendezvény a világ legnagyobb motorgyárában, Győrben. A mostani apropóját a március 10-től gyártott Audi RS3 Limousine adta 

Használt autó: nagypályás használt BMW egy új Škoda Octavia árában

2017. februárjában, az utód értékesítésének indulásával kifutott az F10-es BMW 5-ös. Öt-hatmillióval be lehet szállni, egy kompakt autó árából. Megéri kockáztatni a használt luxusautóval?

Egyszerűsítenék az újtdíjfizetést

Három multinacionális vállalat közös céget alapított a Európai Elektronikus Útdíjszedési Szolgáltatás (ETTS) hatékonyságának javítása érdekében. A Toll4Europe vállalkozás már minden szükséges hatóságtól zöld utat kapott.

Önjáró autók üzembe helyezését tervezik

Bő két év múlva már vezető nélküli autók közlekedhetnek a London és Oxford közti 100 kilométeres úton, ha valóra válnak egy frissen létrehozott brit konzorcium tervei.

F1: A Mercedes segíti ki a Hondát?

Brit sajtóértesülés szerint a Mercedes beszáll a Honda motorfejlesztésébe. A Red Bull nem örül a rivális felzárkóztatásának.

F1: Kínszenvedés lesz megegyezni az új motorokról

A Forma-1 új motorformulára vált 2021-től, sokan előre látják, hogy nem lesz könnyű megegyezni erről.

F1: Komoly veszélyben volt Wehrlein pályafutása

A Sauber versenyzője, Pascal Wehrlein szerint a Bajnokok Tornáján szerzett hátsérülésére a karrierje is rámehetett volna, ha nem adott volna magának elég időt a felépülésre.

Porsche: három visszahívás egy héten belül!

A német sportautógyár típusait különböző problémák sújtják, de mások sem immúnisak a péntekinadrág-szindrómára.

Figyelem, újra bírságolnak az óbudai kamerák

A III. kerület a polgármesteri iroda honlapján tette közzé, hogy mostantól megint küldik a csekkeket a szabálytalankodóknak, mert továbbra sem bizonyított, hogy jogtalanul bírságolnának kameráik felvételei alapján.

F1: Egyenlítésre készül a Mercedes

A hétvégi Orosz Nagydíjon a Mercedes szeretné 2-2-re felhozni az idei győzelmi arányt, Toto Wolff szerint az egész csapatnak fáj, amikor kikapnak a Ferraritól.

Barbár Mad Max-autó a Mitsubishitől

A Top Gear felkérésére félelmetes sivatagi versenyautót épített a Mitsubishi, majd elkészítették annak civil, megvásárolható kiadását is.

Visszatért a lépcsőshátú Swift!

Bemutatkozott és három hét múlva már meg is vásárolható a Suzuki Swift szedán – igaz, nem Suzuki, nem Swift, és nem is kapható Európában.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.