Röviden – Nissan Juke 1,5 dCi

Mi ez?

Extrém külsejű kis crossover.

Mit tud?Városban ficánkolni, a gazdáját apróságokkal  bosszantani.
Mibe kerül?Ez így 5,6 millióba.
Kinek jó? Különcködőknek, legfeljebb kiscsaládos pereputtyal.

A Juke klassz kocsi. Bátran eredeti a dizájnja, pöpec kis motorok húzzák, jól vezethető, és befér a szűk parkolókba – városba perfekt. Sokan köpködték és szörnyszülöttezték 2010-es premierje után, de nálam jól vizsgázott az első tesztautó. Vagány külseje színesítette a szürke utcaképet, és 1,6-os turbós benzinmotorjával élmény volt minden méter.
 
Mindez négy éve történt. Azóta falkában vadásznak az új riválisok, a Juke botox-kezelése meg mintha túltolta volna az arcot. A régi, kellemes emlékek gyorsan szertefoszlottak, amikor beültem a frissített változatba.

Külső-belső

Ez a facelift tananyag lesz a japán nemzeti alaptantervben! – írta egy szellemesen túlzó Juke-hirdetés, hiszen jóformán alig változott az autó. Húsosabb lett a krómcsík elöl, módosítottak a műanyagon a rendszám alatt, és persze hátul is maszatoltak az ütközőn. Újabban kötelező mondat minden tesztben, erre a kocsira is igaz:  LED-ek kerültek a plexibúrák alá. Ennél látványosabb, hogy a kör alakú első lámpákat ölelő lemez a kasztni színétől eltérő fényezést kapott a tükrökkel együtt. Ennél az Acenta-felszereltségű autónál még a felnikre, és az orra-farra is kerültek fehér csíkok.

Ebből a szögből milyen? Sajnos csak az összkerekes változatokat szerelik össze Japánban (Oppama), az összes többit Angliában (Sunderland)

Akármeddig is néztem-nézegettem, így már képtelen voltam befogadni a korábban szimpátiám által övezett Juke új változatát. Egy eleve szélsőséges formájú fekete autóra fehér karikákat és csíkokat festeni – ez már a típus barátjának is sok. Ez már csicsa. Szerintem túlzásba vitte a bűvészkedést az ötletgazda, amikor az önmagában is megosztó dizájnt még tovább akarta bolondítani. Nagy szerencse, hogy a külső csomag csak opció: akinek nem tetszik, viheti az autót nélkülük is, 65 000 forinttal olcsóbban.

A fekete belsőben is kontrasztosak a méretes fehér műanyagok. Acenta szinten sárga, piros és fekete betétek is rendelhetők a fehéren kívül, 65 000 forintért. (A Teknában széria ez a belső csomag). Szemre is lényeges változások nem történtek az utastérben, nem úgy hátul: az elsőkerék-hajtású Juke-ok (tehát a meghatározó többség) csomagtartója 40 százalékos növekedés után 354 literes lett, ennek kihasználásához azonban fel kell szedni a padlót, és becsúsztatni az üléssor háttámlájához. Az így már valóban 354 liter a 4,1 méteres kiskocsihoz képest igen korrekt méret.

A külső és belső betétek színei variálhatók. Javíthattak volna a minőségérzeten pár műanyag lecserélésével

Milyen menet közben?

Minél többet használtam a kocsit, annál inkább vegyesfelvágottnak tűnt. Minden van itt, és annak az ellenkezője is, mint a cirkuszban. A Renault 1,5-ös dízeljeinek különféle darabjai évek óta az adott kategória jobb darabjai, a Scénictől a Note-ig imádtam őket mindenben, amit eddig vezettem. Civilizáltak, nyomatékosak és takarékosak. Furcsa módon ebben a tesztautóban olyannyira hangosan és nyersen zakatolt, amit még nem tapasztaltam egyik Renault-ban vagy Nissanban sem. A zavaró hang sajnos csak mérséklődött melegen, de nem szűnt meg.

Szerencsére tudása a megszokott színvonalat hozta, korrektül húzta az 1,3 tonnás járművet a 110 lóerős motor, amelynek 260 Nm-nyi csúcsnyomatéka 1750-2500 ford/perc tartományban használható. Asztalsimaságú aszfalton remek móka vezetni vele a Juke-ot, szabadidő-autóhoz mérten egész  jól kanyarodik, picit az átlagautók felett ülve átlátható belőle a forgalom, és szinte minden parkolóhelyre befér. (Piros pont a tolatókamerák panorámaképéért, fekete a cseppnyi kijelzőért.)

Kiváló extra, bárcsak gyorsabban terjedne

A probléma itten csak az, hogy a budapesti utak hepehupásak, töredezettek és kátyúsak, és sajnos a Juke minden úthibán üt. A túlméretezett 18-as felnire /45-ös gumikat szereltek, szerintünk nem érdemes kifizetni a külső optikai csomaggal együtt 160 000 forintos felárukat. Az elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros futómű sem nagy barátja fővárosunknak. Egy utasom meg is kérdezte, hogy “miért csinálja ezt a kocsi, ha új?” Mondtam, ha jók lennének az utak…, de rosszak, szomorú, de nem komfortos közlekedni vele.

A váltó kiosztása sem ideális városi használatnál, 50 körül sokszor jelezte a műszerfal parányi nyilacskája, hogy tessék csak

Adatlap

Nissan Juke 1,5 dCi Acenta

Cirkuszban járt mostanában? 1
Motor1461 cm3, Dízel, S4
Teljesítmény110 LE
Nyomaték260 NM
Gyorsulás (0-100 km/h)11,2 sec
Végsebesség175 km/h
Fogyasztás (vegyes)4 l / 100 km

visszakapcsolni hármasba, ennél a sebességnél az a megfelelő fokozat. Nem szerette a fogyasztásmérséklő gyors felkapcsolásokat, részben emiatt benyakalt 8-8,5 litert Budapest túlzsúfolt centrumában. Vidéki andalgásnál aztán feleződött az étvágya, 90-es tempomatnál elgurult a kijelzője szerint 3,9-4 literrel is, ilyenkor 1650-et forgott a kis dízel.

Sajnos a remek vezethetőség ellenére számos bosszantó hülyeség cifrázta a Juke-kal való egyhétnyi együttélést.
 – az érintőképernyőn rádióállomást váltva mindig néhány másodpercnyi recsegés következett, amíg megtalálta az elvileg beállított csatornát
 – visszahúzása közben a biztonsági öv mindig megcsavarodott, végtelenül idegesítő apróság, hogy becsatoláskor mindig forgatni kellett
 – a hátul ülők derekát lefagyasztotta a kerékjáratoktól az ajtó hátsó részénél beszivárgó jeges hideg, kabátokkal kellett az utastérben lefedni azokat a részeket
 – cicergett a tetőablaknál és a műszerfal közepén is valami a 11 700 kilométert futott tesztautóban.

(A fekete-fehér dízel tesztautó után pár kilométer erejéig átültem egy taxisárga benzinesbe, abban normálisan működött a rádió, és nem cicergett semmi. Valószínűleg a konkrét tesztautó hibái lehetnek ezek, de ha mi kaptunk ilyen kocsit, a vevő is simán belefuthat.)

2010 augusztusa óta félmillió fölé került az eladott példányok száma, a megszokottól később, négy év után jött a facelift

Árak, konkurensek

Azt írtam, újabban falkában vadásznak a riválisok, egyre több és több új szabadidő-autót dobnak piacra a gyártók, viszont a Juke extrém külseje miatt nem olyan könnyű meghatározni a közvetlen konkurenseit. Egy Juke-ot vegyek, vagy egy…? – őszintén szólva nehéz belelátni az ilyen vevők fejébe.

Az “egyedi kis SUV-ok” között Nyugat-Európában az unokatestvér Renault Captur-t veszik a legjobban, a Vezess testvérének tekinthető Autó Magazin friss számában német kollégáink a Mini Countryman és a Kia Soul mellé állították oda. Szóval valami ilyesmik jöhetnek esetleg szóba, bár ez a négy autó hosszban szinte azonos, árban komoly különbség van köztük.

A Juke, és lehetséges extrásabb dízel konkurenseiListaár, forint 
Nissan Juke 1,5 dCi Acenta (110 lóerő)5 470 000 Ft
Renault Captur 1,5 dCi Intens (90 lóerő)5 300 000 Ft
Kia Soul 1,6 CRDI EX (128 lóerő)5 929 000 Ft
Mini Countryman 1,6 D (112 lóerő)7 201 000 Ft

Árcédulájukat nézve a Juke a Captur és a Soul között van, a magát prémiummárkának tartó Mini jóval drágább náluk. Szívó 1,6-os benzinessel és ötfokozatú váltóval 4,205 millió forintról indul (akciósan most 3,745-ről), az 1,5-ös dízellel 5,085 millióról (akciósan 4,625-ről), a cikkben szereplő Acenta kivitelben pedig 5,470-ről (akciósan 5,01-ről). Ebben a tesztautóban volt még Connect 175 ezerért (5,8″ színes LCD-érintőképernyő, navigáció, USB-, MP3-, iPod-csatlakoztatás, 6 hangszóró, tolatókamera), napfénytető 240 ezerért, plusz az érdekes dizájncsomag a felnikkel (160 + 65 ezer forint). Így a tesztautóhoz hasonló példány ára a központi akcióval 5,6 millió Ft környékén van.

Aki szívesen járna egy ilyen cifra autóval cirkuszba, siessen: még tart az akció, ki tudja, meddig lehet ilyen jó áron fehér pöttyös fekete békát venni.

Mellette – Ellene
  • Remek motor
  • Jó vezethetőség
  • Szerény vidéki fogyasztás
  • Kiváló használhatóság városban
  • Idegesítő, amatőr hibák
  • Alig szigetelt motortér
  • Kivitelezési problémák

Mennyire tetszik?

141 szavazat - átlag: 6.8 (10-ből)

Mennyire tetszik?