Röviden – Great Wall H6

Mi ez?

Közepes méretű kínai szabadidő-autó  
Mit tud?Tágas autó többé-kevésbé vállalható külsővel és belső kidolgozással, de falánk
Mibe kerül?Egyelőre még semmi nem biztos, de 6,2 és 8,2 millió forint közötti áron vihető el a H6-os. Ha azonban elég rugalmas a gyár, akár 5,5 millióig is lemehet az indulóár
Kinek jó? Ördög tudja. Aki olyan szabadidő-autót akar, amilyen biztos nincs a szomszédnak 

Méretben a kategória nagyobbjaihoz húz a H6-os

Bulgáriába utazunk, fenekünk alatt egy vadiúj kínai autó, egészen pontosan egy Great Wall H6-os morog. Az ő szülővárosába, a Szófiától 150 kilométerre fekvő Lovecsbe tartunk.

Külső

A H6-os kellemesen jellegtelen megjelenésű autó, nyomokban sem tartalmazza a korábban már megismert kínai autós bazári, vagy éppen arcátlan formatolvaj jegyeket. Semmi hivalkodó, semmi feltűnő nincs rajta, kedvesen bumfordi, de teljesen vállalható a forma, és megvan mindene, amire csak egy szabadidő-autónak szüksége lehet, hogy ne röhögjék ki az utcán: tetősín, ködlámpa, nagy tükrök, alufelni, sötétített ablak és némi, jó ízléssel adagolt króm is. Méretét tekintve valahol a középmezőny felső harmadában foglal helyet, 4640 milliméteres hosszával a Toyota RAV 4 és a Mitsubishi Outlander közé fészkelte be magát. 
Kína berúgta az ajtót 1

Great Wall

Az 1984-ben alapított márka jelenleg Kína legnagyobb magánkézben lévő autógyára, 5 hazai és 10 külföldi üzemben – többek között Oroszországban, Iránban, Sri Lankán, Egyiptomban, Indonéziában – készíti autóit, évente 1,8 millió darabot. Több mint 60 ezer dolgozójuk van, és törésteszteket is végeznek saját laborjukban. A kínai piacon évek óta a Great Wall adja el a legtöbb kocsit, pick-up kategóriában 16, míg a szabadidő-autókéban 12 éve vezetik a slágerlistát, és autóexportban sincs náluk komolyabb cég Kínában, világszerte 120 országban forgalmazzák termékeiket.

Belső

Külsejéhez hasonlóan az utastér dizájnjától sem esik le az ember álla, de a várakozásnál mégis jobb a helyzet. Kisebb illesztési hiányosságok ugyan akadnak, de hiába kutat benne az ember, nem talál olyan részletet, amitől a térdét csapkodva hosszasan röhöghetne. A Toyota, Audi és ki tudja még hány egyéb márka modelljeiből összecsipegetett formák, megoldások mindössze a fordos váltógombban érhetők tetten, más határozottan lopott forma nincs odabent.

Tisztességes dizájn, varázslat nélkül

Műszerfala, kezelőszervei is többé-kevésbé a megszokott sablonokat követik, használat közben nem okoznak kellemetlenséget sem működésükkel, sem elhelyezkedésükkel. A gazdagabb felszereltségű H6-ban nagyméretű kijelző trónol középen, na ennek a menürendszere, működése, funkciói még nem igazán kiforrottak, így autópályán 130-nál simán bekapcsolható a tolatókamera képe. 
Elöl hátul óriási hely kényezteti a H6-os utasait, hátul ugyan rövid az ülőlap és a mennyezetbe is belekarcol a 190 centisre nőttek feje, cserébe a lábtér fejedelmi. Csomagtartója többemeletes, alapból 808 literes, amit az állítható dőlésszögű üléstámlák ledöntésével 2040 literesre lehet puffasztani, és a mélyben még pótkerék is van. Egyedül a csomagtartó-ajtó nem nyílik elég magasra, legfeljebb 165 centis egyed fér be alá anélkül, hogy beverné a fejét.

Kétszintes csomagtartó

Made in Bulgaria

A gyár teljesen logikátlan módon Szófiától 150 kilométerre, Lovecsben található. Sem a vasúti, sem a folyami közlekedés szempontjából nem nevezhető különösebben szerencsés helynek. Miért épült mégis ide? Mert ez a cégvezető szülővárosa, így számára teljesen logikus volt, hogy ide épít valami nagyot. Stadion helyett ő az autógyárat választotta. Grisa Gancsev korábban birkózóként volt ismert, majd varázsütésre egy halom pénz szakadt a nyakába, ebből telik a Litex Lovecs focicsapatra és a bolgár Great Wall autógyárra is.

A szalagon az átlagéletkor 19 év

Maga a lovecsi üzem olyan, mint egy hétvégi hobbiautógyár, eltekintve attól, hogy rettenetesen nagy. Belül tágas, világos terek, hatalmas dobozhalmok mindenütt, itt nyoma sincs az átlagos, a kihasználtságra és munkaszervezésre sokat adó autógyárak sürgő-forgó munkáshadának, idegesen rohangászó targoncahordáinak. 
Még a futószalag is alig láthatóan mozdul és szinte biztos vagyok benne, hogy a termelést is a mi kedvünkért indították be, hiszen az épület mögötti külső parkolóban a látóhatárig csak összezsúfolt Great Wallok állnak, kiszállításra várva. Ebből a gyárból egyelőre csupán Olaszországba exportálnak elkészült Great Wallt, bár Angliában is kapható a márka, de oda a kínai összeszerelésből szállítanak kocsikat.

Közeledünk a szalag végéhez

Évente 5000 darab autót készítenek itt, pontosabban mondva inkább szerelnek össze. Kínából komplett, fényezett karosszériák és kész fődarabok érkeznek, itt csupán összeszerelik a konténerekből, dobozokból kicsomagolt alkatrészeket. Nagy tudást, rutint nem is kíván a folyamat, a futószalagon csigalassúsággal vánszorgó autókat 19 év átlagéletkorú dolgozók építik össze. Szépen, komótosan. 
Érthető okokból ipari robotnak se híre, se hamva, még az olyan nagy precizitást és gondos anyagkezelést igénylő feladatokat is, mint amilyen az üvegek beragasztása, azt is kézi erővel végzik. Viszont cseppet sem félnek az ipari kémkedéstől és nem szívatják agyon az újságírót elmebeteg korlátozásokkal, így ott és azt fényképezhettünk, amit csak akartunk.
Érezhető, hogy a kínaiaknak ez a gyár inkább presztízsszempontból fontos, nem az itt előállítható vicces mennyiségű autó a lényeg. Sokkal inkább az, hogy van egy európai üzemük. Magyarul ügyesen bedugták a lábukat az ajtórésen, aztán majd idővel kiderül, mit is kezdenek ezzel a lehetőséggel. 

Ameddig a szem ellát, elkészült autók várják a kiszállítást

Hogy megy?

Na, ennél a résznél már lesz mit ekézni. Kezdjük a motorral, amiről a dízel és a benzines esetében is 143 lóerőről regél a gyári katalógus. Most lehet nyeríteni, mert ez az első méterek után ordas hazugságnak tűnik, érzésre legfeljebb 100-110 lóerősnek tűnik mindkét motor, és ezen az sem javít, hogy bő 1600-1700 kilót kell mozgatniuk. Mindkét motor hangosabb az átlagnál, a dízelnek határozottan kellemetlen, nyers hangja van, de ez idővel biztos alábbhagy, a pár ezer kilométeren túllévő bolgár rendszámú H6-osok kevésbé voltak zajosak.
Műszaki adatok:
Hosszúság:4640 mm
Szélesség:1825 mm
Magasság:1745 mm
Tengelytáv:2680 mm
Szabad hasmagasság:180 mm
Első/hátsó terepszög:26/22°
Csomagtartó:808 – 2040 l
Üzemanyagtank:58 l
Dízelmotor:
Lökettérfogat:1996 cm3
Legnagyobb teljesítmény:143 LE
Csúcsnyomaték:310 Nm
Gyorsulás 0-100 km/h11,2 s
Legnagyobb sebesség:180 km/h
Átlagfogyasztás:6,8 l/100 km
Benzinmotor:
Lökettérfogat:1497 cm3
Legnagyobb teljesítmény:143 LE
Csúcsnyomaték:202 Nm
Gyorsulás 0-100 km/h11,2 – 11,4 s
Legnagyobb sebesség:180 km/h
Átlagfogyasztás:9,0 l/100 km

Milyen vezetni?

Kalandos. Egyikünk sem próbálna ki vele egy jávorszarvas-tesztet, annyira hosszú reakcióideje van a közvetlenséget hírből sem ismerő kormánynak, hogy holtbiztos vele a csúfos kudarc, hiába dolgozik benne menetstabilizáló. Mintha a kormánymű minden egyes darabja gumiból lenne, olyan nyúlós, ragadós vele autózni, és a futómű sem képes mit kezdeni a hirtelen manőverekkel. Sőt, igazából az egyszerű úthibákkal sem, de ez nagyon gumifüggő is. A kinti, minőségi téli gumival felszerelt és jól beállított keréknyomással használt példányok valamivel barátságosabbak voltak. 

Autópályán a szélzaj is hamar észrevehető benne

Hatfokozatú váltója egész hosszúra áttételezett példány, kezelése messze van az élvezetestől, de szerencsére a fokozatok mind megvannak. Ebben a műsorszámban is nagy volt a szórás, a mi váltónkkal semmi komolyabb baj nem volt, de a kollégák nehezen kapcsolható 3. fokozatról számoltak be.

Biztonság

Általában itt szoktak rondán elvérezni a kínai járgányok. A H6-ost az EuroNCAP nem törte még össze, de a kínaiak saját maguk is végeznek hasonló próbákat. A Great Wall H6-osa ESP-vel, ABS-szel, fékasszisztenssel próbálja meg elkerülni a bajt, ha pedig mégis megtörténik a baleset, akkor energiaelnyelő lökhárítók, összeroskadó kormányoszlop, 6 légzsák, automatikusan nyíló ajtózárak próbálják menteni a menthetőt.
Törésteszten a H6-os:
A kínaiak nem próbálnak saját légzsákot, illetve egyéb biztonsági berendezést fejleszteni, inkább megveszik azt, ami már bevált. Így a prezentáción is büszkén meséltek arról, hogy a H6-osban ugyanolyan márkájú légzsák dolgozik, mint ami többek között a Volvókban is óvja az utasokat. De máshol is bíznak a bevált beszállítókban, a H6-ös összkerékhajtásának lelke is jó nevű cégtől, a BorgWarnertől érkezik, de feltűnnek Bosch, Mahle, ZF és Honeywell emblémák is a kocsiban.

Fogyasztás

Ugyan a bolgár menetpróbán nem mi tankoltunk, de az alig pár száz kilométert futott hazai H6-osba mi öntöttünk üzemanyagot, míg Lovecsbe értünk, így saját, autópályás fogyasztási adatunk is van, ami 9,1 liter. Sok emberrel, sok cuccal.

9,1 literes átlagfogyasztást mértünk a megtett 700 kilométer után

Steed 5

A márka platós modelljéből alig kaptunk kóstolót, mindössze durván egy kilométert tudtuk vezetni. Kompakt mérete mellett egy tonnás terhelhetőségével egész tisztességes darab a Steed 5-ös, teherbírásban csak a kb. 30 centivel hosszabb Ford Ranger és az Isuzu D-Max múlja felül a nagy nevek közül. A létraalvázra épülő kasztni nem különösebben izgalmas, de talán ebben a kategóriában ez nem is annyira fontos. Belseje a hátsó sorban is elég helyet kínál, a berendezés hangulata pedig az egy-két generációval ezelőtti japán modellekét idézi. Vezetni viszont nem rossz, itt sokkal fickósabb a dízelmotor és váltani is jobb benne. 

Steed 5 bolgár tündérrel megtámasztva

Kinek jó?

A Great Wall mindkét modellje messze van már attól a komikus autószerű izétől, amit jó ideig kínai autó néven elképzeltünk, láttunk. Műszakilag már nagyjából rendben lévőnek tűnik az autó, nincs baj a formatervvel, megvalósítással, és vannak benne modern biztonsági és luxusberendezések is. Egyedül az ára nem tűnik éppen kínai piacosnak. Akinek pedig van már 7-8 milliója hasonló autóra, az elballag és vesz valami bevált modellt, típust. Hiába az 5 év garancia.

Így fest egy Steed meztelenül

Mikortól, mennyiért?

Ha minden jól megy, a Great Wall valamikor 2015 márciusa körül jelenhet meg Magyarországon. A H6-os szabadidő-autó indulóára – az 1,5 literes, turbós benzinmotorral – a jelenlegi állás szerint 6,2 millió forint lehet, a minden jóval felszerelt dízelmotoros változat pedig vastagon belekarcol a 8 milliós árba. Azonban ezek az árak még nincsenek betonba öntve, még az sem kizárt, hogy sikerül 5,5 millió köré lefaragni a belépőmodell árát. Bár a bolgár bemutatón szinte dugdosták előlünk, de idehaza a pick-up Steed 5-nek valószínűleg nagyobb piaca lesz, amint befut belőle az ESP-s változat is. Ez nagyjából jövő március és június között várható.

Neked mennyire jön be az első, vállalható kínai SUV?

399 szavazat - átlag: 4.2 (10-ből)

Neked mennyire jön be az első, vállalható kínai SUV?