Az árvizet, tüntetést is bírnia kell

A TV2 Land Rover közvetítőkocsija

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2014.12.01. 16.10

Komor, ijesztő külseje ellenére ez a koromfekete Land Rover nem a TEK tudatmódosító antennáját cipeli a tetején, hanem valami teljesen ártalmatlan dolgot.

Ha a városban futunk össze vele, csupán a hatalmas, síboksz-szerű felépítmény lehet gyanús ezen a koromfekete Land Roveren. A figyelmesebb szemlélő még néhány extra szellőzőnyílást is felfedezhet a kocsin, de a hatalmas TV2-es matricákat leszámítva semmi más nem árulkodik arról, hogy milyen különleges felszerelés lapul benne. Egészen addig, míg el nem kezd dolgozni. Munka közben már nem tudja tovább leplezni magát, a hatalmas parabolaantennáról és az esetleg körülötte szaladgáló operatőrből könnyen kitalálható, mi is a feladata.

Akár egy díszes, nagycsaládos síbox

Átalakítás

Sokan, sokfelé próbálkoznak hasonló járművek építésével, de igazán jót állítólag csak a németek és az angolok tudnak. Ez a Defender is ebbe a csoportba tartozik, a  nullára kirámolt autót Németországban tömték púposra a profi munkához nélkülözhetetlen csúcstechnikával.
A teljes hátsó rész tele van az élő műholdas adáshoz szükséges eszközökkel, és persze a motortérbe is jutott valami kis extra. Nem további lóerők, extra newtonméterek vagy terepen hasznos differenciálzárak kerültek pluszként a kocsiba, hanem a tekintélyes méretű és teljesítményű generátor. Miatta kellett lyukat vágni a motorháztetőre, és néhány csövet áthelyezni a Land Roverben. Ez a mosógépmotor méretű generátor táplálja a teljes autót, adót és minden más fogyasztót, ami csak belekerült.
Az árvizet, tüntetést is bírnia kell 1
Elsőre talán nehezen érthető, miért nem egy aggregátor látja el árammal a rendszert, de itt mégis a nagyobb generátor volt a legjobb megoldás. Rettenetes teljesítményre amúgy sincs szükség – a klíma fogyasztja a legtöbbet – az autót úgy építették, hogy ha baj van, egy átlagos, 10 amperes háztartási konnektorból is simán működtethető legyen a rendszer.
Furcsa, de a tetőn trónoló kétmázsás felépítmény optimális körülmények között akár 1 W-os teljesítménnyel is képes fellőni az anyagot 35 ezer kilométerre lévő műholdra. Nem optimális körülmények között – pl. vastag felhők alatt – kicsit rákapcsol, ilyenkor akár 400 wattig is felmehet az adó teljesítménye. Mint egy otthoni mikrónak. Sőt, ezzel is lehet levest melegíteni, bár ahhoz kicsit drága.

Geostacionárius műhold

A geostacionárius pálya magyarul annyit tesz, hogy ilyenkor műholdak a Föld tengely körüli forgásával azonos szögsebességgel keringenek, vagyis a Földről nézve állónak tűnnek, mindig az ég egy bizonyos pontján vannak. Ennek előnye, hogy a Föld felszínén nem kell a műholdra állított antennákat folyton mozgatni.  

Az árvizet, tüntetést is bírnia kell 2

A dolog hátulütője, hogy ilyen, a földfelszíntől 35 786 km-re lévő pályára csak az Egyenlítő felett lehet műholdat állítani, így minél inkább északra, vagy délre van egy ország, annál kisebb szögben látja a műholdat. Ez főleg ott okozhat gondot, ahol magas épületek vannak, amik zavarják a rálátást. A mikrohullámok terjedését az épületeken kívül az eső, hó- és zivatarfelhők is képesek megzavarni. A műsorszóró, átjátszó műholdak mellett a meteorológiai műholdak is geostacionárius pályán keringenek.

Nem a durva motor igényelte ezt a lyukat, hanem a a gigászi generátor miatt nem lehetne másként becsukni

Nem a durva motor igényelte ezt a lyukat, hanem a a gigászi generátor miatt nem lehetne másként becsukni a motorháztetőt

Terepen is megy?

Ha kell, igen, de ennek az autónak a jellemző élőhelye mégiscsak a város, úgy 80 százalékban aszfalton dolgozik. Terepre akkor megy, ha ott történik valami érdekes, de a tengelyig érő dágványt jobb elkerülni vele. Terepjáráshoz az értékes berendezés, és a tetőn lévő súlyos antenna sem jön jól. Szerencsére nem is kell feltétlenül ott parádézni vele a tűz körül, hiszen a vezeték nélküli rendszerével akár az egy kilométernyire lévő kamera képét is képes kiváló minőségben továbbítani a műholdra. 

Ha kell, rusnya terepen is bevethető a TV2 közvetítőkocsija

Miért pont Land Rover?

Ez volt kéznél, és ebbe vállalták a beszerelést. Bár tagadhatatlanul jó üzlet ilyen autót gyártani, de akármibe mégsem építik be a rendszert. Hiába szeretné azt a vevő, egy bizonyos szint alá saját érdekében nem megy a gyártó, csak abba és csak azt szerelik be, ami garantáltan képes ellátni azt a feladatot, amire használni fogják.
A Land Rover minden hibája ellenére alkalmas erre a célra, merev létraalváza miatt stabilan elbírja a plusz terhet, belsejében aránylag szellősen elfér minden, és a menetiránynak háttal is fordítható ülésének köszönhetően munkahelynek is  kényelmes. Egyedül a fekete fényezés nem túl szerencsés, hiába vannak az átmelegedés ellen védelmet nyújtó kisméretű, meredeken álló ablakai, nyáron a fekete karosszérialemezek mégis rémesen átforrósodnak és bőgetni kell a légkondit.

Full extrás Defender, légkondival, ülés- és szélvédőfűtéssel

Személyzet?

Két SNG mérnök – Satellite News Gathering – dolgozik rajta, rugalmas munkaidőben, felváltva, az idő nagy részében főleg ügyeletet adva. Persze ha munka van, akkor rögtön menni kell és esetenként napokig nem is tudnak elszabadulni a helyszínről. Külön sofőr nincs a járgányhoz, a vezetés is a mérnökök feladata. 2006-os munkába állása óta – a nagy árvizek idején debütált a TV2 közvetítőkocsija – alig 100 ezer kilométerig jutott el benne a számláló, de munkaóra van benne bőven.

Mire jó?

Alapvetően két fő felhasználási területe van az autónak. Egyik a hírgyűjtés – árvízhez, tüntetéshez, UFO balesethez is ezzel mennek – illetve fontosabb sporteseményeket is közvetítenek vele. Ilyenkor a közvetítőkocsikból érkező jelet használják és az adó táplálását is hálózatról oldják meg, nem kell járatni az öthengeres dízelmotort. 

Terepen aránylag ritkán jár. De nem esik kétségbe, ha sárban kell gázolni

Egy munkanap úgy néz ki, hogy az autót vezető mérnök, miután kiért a helyszínre, megkapja a kiválasztott műhold adatait, pár perc alatt beállítja az antennát – komoly helyismeretre van ehhez szükség, hogy városban is olyan helyre tudjon állni az autóval, ahol nem lógnak be házak az adó és a műhold közé – majd ha eljön az idő, küldi az adást. A műholdas átjátszásoknál tapasztalható pár másodperces adáskésést nem a Föld és a műholdak közötti nagy távolság okozza, hanem a bonyolult kódolások, a rádiójelek 0,3 másodperc alatt megjárják ezt az utat.

Egyszemélyes munkahely, hol előre, hol hátra néző ülésben

Adatlap

A TV2 Land Rover közvetítőkocsija

Az árvizet, tüntetést is bírnia kell 3

Motor

2495 cm3, Dízel, S5
Teljesítmény 122 LE
Nyomaték 300 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 18,8 sec
Végsebesség 130 km/h
Fogyasztás (vegyes) 11,1 l / 100 km

Mint minden magára valamit is adó Land Rovernek, ennek a példánynak is lelke van. Nagy szerencse, hogy mindössze két mérnök szokta vezetni, akik az évek alatt kiismerték, így tisztában vannak minden női szeszélyével és kellő rutinnal kezelni is tudják ezeket a műszaki hisztiket. 

Különösebben súlyos probléma nincs vele, bár az átalakítás miatt kicserélt, hosszabb levegőcső nem tett jót a turbólyuknak és néha az üzemanyag-ellátó rendszer is hajlamos a levegősödésre, de ezt az autó képes önmagától is kezelni, és néhány perc alatt lelégteleníti a rendszert magától. De ez már a múlté, a fényképezés után az autó már ment is szerelőhöz. 
Praktikus okokból márkaszervizbe nem hordják, hanem saját szerelője van, aki fejből tudja az egész kórlapot, és minden korábbi átalakításról, módosításról is tud. Így nem kell minden alkalommal a szervizben elmagyarázni, mit hol kell a kocsiban keresni és mik azok a megoldások, amiktől ez az autó teljesen elüt a gyári kivitelezésű rokonaitól.

Szavazás

Szerinted is dögös?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

Ilyen munkát sem végeztettek még F1-es pilótával

A Renault felújítja enstone-i bázisát, és valószínűleg nem talált a munkára rendes melósokat.

F1: Hivatalos, a Ferraritól kölcsönöz pilótát a Sauber

A Sauber hivatalosan is megerősítette, hogy a sérült Pascal Wehrlein helyett a Ferrari tartalékosa, Antonio Giovinazzi vezet majd náluk a hétfőn kezdődő első barcelonai teszten.

Bajban van az Aston Martin

Jelentősen, 27 százalékkal nőtt az Aston Martin sportautógyártó tavalyi adózás előtti vesztesége, és ezzel már a hatodik egymást követő évet zárta mínuszban.

F1: Alonsót is felhívta a Mercedes

Fernando Alonso azt mondja, Nico Rosberg visszavonulása után nála is érdeklődött a Mercedes. A spanyol akkor le volt kötve, de szeptemberben átgondolja majd, marad-e a McLarennél tovább is.

Fotón, ahogy az új Ladák Budapestre érkeznek

Begurult az első két kamion. Rakományuk friss, ropogós Lada Vesta.

F1: A Mercedes szerint műbalhét csinált a sajtó

Valtteri Bottasnak nincs baja azzal, hogy adatokat kell megosztania új csapattársával, Lewis Hamiltonnal.

Oldalszél-stabilizátort kapnak a Ford haszonjárművek

Alapáron szereli fel a Transit és Transit Custom haszonjárműveket oldalszél elleni elektronikus védelemmel a Ford.

F1: Alonso nem vár sokat az új McLarentől

Fernando Alonso szerint kár azt várni, hogy a McLaren hirtelen visszakerül az élre, a spanyolnak nincsenek túlzott elvárásai az idei szezonnal kapcsolatban.

F1: Kerülj egyet az új Mercivel – fedélzeti videó

Fedélzeti panorámavideó az új Mercedes és Lewis Hamilton első köréről.

F1: Räikkönen kipróbálta az új Ferrarit – videó

A délelőtti leleplezés után a Ferrari azonnal pályára is küldte 2017-es Forma-1-es autóját. Kimi Räikkönen fordult vele elsőként.

F1: “Sereghajtót” leplezett le a McLaren

A McLaren pénteken délelőtt Wokingban és Tokióban leleplezte 2017-es Forma-1-es modelljét, az MCL32-est. Meglepő külsőt kapott az autó.

Erősen szennyezett a talaj az Óbudai Autóbuszgarázsban

Hamarosan megkezdődhet az Óbudai autóbuszgarázs területének kármentesítése. A talaj mellett a talajvíz is erősen szennyezett.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.