Az árvizet, tüntetést is bírnia kell

A TV2 Land Rover közvetítőkocsija

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2014.12.01. 16.10

Komor, ijesztő külseje ellenére ez a koromfekete Land Rover nem a TEK tudatmódosító antennáját cipeli a tetején, hanem valami teljesen ártalmatlan dolgot.

Ha a városban futunk össze vele, csupán a hatalmas, síboksz-szerű felépítmény lehet gyanús ezen a koromfekete Land Roveren. A figyelmesebb szemlélő még néhány extra szellőzőnyílást is felfedezhet a kocsin, de a hatalmas TV2-es matricákat leszámítva semmi más nem árulkodik arról, hogy milyen különleges felszerelés lapul benne. Egészen addig, míg el nem kezd dolgozni. Munka közben már nem tudja tovább leplezni magát, a hatalmas parabolaantennáról és az esetleg körülötte szaladgáló operatőrből könnyen kitalálható, mi is a feladata.

Akár egy díszes, nagycsaládos síbox

Átalakítás

Sokan, sokfelé próbálkoznak hasonló járművek építésével, de igazán jót állítólag csak a németek és az angolok tudnak. Ez a Defender is ebbe a csoportba tartozik, a  nullára kirámolt autót Németországban tömték púposra a profi munkához nélkülözhetetlen csúcstechnikával.
A teljes hátsó rész tele van az élő műholdas adáshoz szükséges eszközökkel, és persze a motortérbe is jutott valami kis extra. Nem további lóerők, extra newtonméterek vagy terepen hasznos differenciálzárak kerültek pluszként a kocsiba, hanem a tekintélyes méretű és teljesítményű generátor. Miatta kellett lyukat vágni a motorháztetőre, és néhány csövet áthelyezni a Land Roverben. Ez a mosógépmotor méretű generátor táplálja a teljes autót, adót és minden más fogyasztót, ami csak belekerült.
Az árvizet, tüntetést is bírnia kell 1
Elsőre talán nehezen érthető, miért nem egy aggregátor látja el árammal a rendszert, de itt mégis a nagyobb generátor volt a legjobb megoldás. Rettenetes teljesítményre amúgy sincs szükség – a klíma fogyasztja a legtöbbet – az autót úgy építették, hogy ha baj van, egy átlagos, 10 amperes háztartási konnektorból is simán működtethető legyen a rendszer.
Furcsa, de a tetőn trónoló kétmázsás felépítmény optimális körülmények között akár 1 W-os teljesítménnyel is képes fellőni az anyagot 35 ezer kilométerre lévő műholdra. Nem optimális körülmények között – pl. vastag felhők alatt – kicsit rákapcsol, ilyenkor akár 400 wattig is felmehet az adó teljesítménye. Mint egy otthoni mikrónak. Sőt, ezzel is lehet levest melegíteni, bár ahhoz kicsit drága.

Geostacionárius műhold

A geostacionárius pálya magyarul annyit tesz, hogy ilyenkor műholdak a Föld tengely körüli forgásával azonos szögsebességgel keringenek, vagyis a Földről nézve állónak tűnnek, mindig az ég egy bizonyos pontján vannak. Ennek előnye, hogy a Föld felszínén nem kell a műholdra állított antennákat folyton mozgatni.  

Az árvizet, tüntetést is bírnia kell 2

A dolog hátulütője, hogy ilyen, a földfelszíntől 35 786 km-re lévő pályára csak az Egyenlítő felett lehet műholdat állítani, így minél inkább északra, vagy délre van egy ország, annál kisebb szögben látja a műholdat. Ez főleg ott okozhat gondot, ahol magas épületek vannak, amik zavarják a rálátást. A mikrohullámok terjedését az épületeken kívül az eső, hó- és zivatarfelhők is képesek megzavarni. A műsorszóró, átjátszó műholdak mellett a meteorológiai műholdak is geostacionárius pályán keringenek.

Nem a durva motor igényelte ezt a lyukat, hanem a a gigászi generátor miatt nem lehetne másként becsukni

Nem a durva motor igényelte ezt a lyukat, hanem a a gigászi generátor miatt nem lehetne másként becsukni a motorháztetőt

Terepen is megy?

Ha kell, igen, de ennek az autónak a jellemző élőhelye mégiscsak a város, úgy 80 százalékban aszfalton dolgozik. Terepre akkor megy, ha ott történik valami érdekes, de a tengelyig érő dágványt jobb elkerülni vele. Terepjáráshoz az értékes berendezés, és a tetőn lévő súlyos antenna sem jön jól. Szerencsére nem is kell feltétlenül ott parádézni vele a tűz körül, hiszen a vezeték nélküli rendszerével akár az egy kilométernyire lévő kamera képét is képes kiváló minőségben továbbítani a műholdra. 

Ha kell, rusnya terepen is bevethető a TV2 közvetítőkocsija

Miért pont Land Rover?

Ez volt kéznél, és ebbe vállalták a beszerelést. Bár tagadhatatlanul jó üzlet ilyen autót gyártani, de akármibe mégsem építik be a rendszert. Hiába szeretné azt a vevő, egy bizonyos szint alá saját érdekében nem megy a gyártó, csak abba és csak azt szerelik be, ami garantáltan képes ellátni azt a feladatot, amire használni fogják.
A Land Rover minden hibája ellenére alkalmas erre a célra, merev létraalváza miatt stabilan elbírja a plusz terhet, belsejében aránylag szellősen elfér minden, és a menetiránynak háttal is fordítható ülésének köszönhetően munkahelynek is  kényelmes. Egyedül a fekete fényezés nem túl szerencsés, hiába vannak az átmelegedés ellen védelmet nyújtó kisméretű, meredeken álló ablakai, nyáron a fekete karosszérialemezek mégis rémesen átforrósodnak és bőgetni kell a légkondit.

Full extrás Defender, légkondival, ülés- és szélvédőfűtéssel

Személyzet?

Két SNG mérnök – Satellite News Gathering – dolgozik rajta, rugalmas munkaidőben, felváltva, az idő nagy részében főleg ügyeletet adva. Persze ha munka van, akkor rögtön menni kell és esetenként napokig nem is tudnak elszabadulni a helyszínről. Külön sofőr nincs a járgányhoz, a vezetés is a mérnökök feladata. 2006-os munkába állása óta – a nagy árvizek idején debütált a TV2 közvetítőkocsija – alig 100 ezer kilométerig jutott el benne a számláló, de munkaóra van benne bőven.

Mire jó?

Alapvetően két fő felhasználási területe van az autónak. Egyik a hírgyűjtés – árvízhez, tüntetéshez, UFO balesethez is ezzel mennek – illetve fontosabb sporteseményeket is közvetítenek vele. Ilyenkor a közvetítőkocsikból érkező jelet használják és az adó táplálását is hálózatról oldják meg, nem kell járatni az öthengeres dízelmotort. 

Terepen aránylag ritkán jár. De nem esik kétségbe, ha sárban kell gázolni

Egy munkanap úgy néz ki, hogy az autót vezető mérnök, miután kiért a helyszínre, megkapja a kiválasztott műhold adatait, pár perc alatt beállítja az antennát – komoly helyismeretre van ehhez szükség, hogy városban is olyan helyre tudjon állni az autóval, ahol nem lógnak be házak az adó és a műhold közé – majd ha eljön az idő, küldi az adást. A műholdas átjátszásoknál tapasztalható pár másodperces adáskésést nem a Föld és a műholdak közötti nagy távolság okozza, hanem a bonyolult kódolások, a rádiójelek 0,3 másodperc alatt megjárják ezt az utat.

Egyszemélyes munkahely, hol előre, hol hátra néző ülésben

Adatlap

A TV2 Land Rover közvetítőkocsija

Az árvizet, tüntetést is bírnia kell 3

Motor

2495 cm3, Dízel, S5
Teljesítmény 122 LE
Nyomaték 300 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 18,8 sec
Végsebesség 130 km/h
Fogyasztás (vegyes) 11,1 l / 100 km

Mint minden magára valamit is adó Land Rovernek, ennek a példánynak is lelke van. Nagy szerencse, hogy mindössze két mérnök szokta vezetni, akik az évek alatt kiismerték, így tisztában vannak minden női szeszélyével és kellő rutinnal kezelni is tudják ezeket a műszaki hisztiket. 

Különösebben súlyos probléma nincs vele, bár az átalakítás miatt kicserélt, hosszabb levegőcső nem tett jót a turbólyuknak és néha az üzemanyag-ellátó rendszer is hajlamos a levegősödésre, de ezt az autó képes önmagától is kezelni, és néhány perc alatt lelégteleníti a rendszert magától. De ez már a múlté, a fényképezés után az autó már ment is szerelőhöz. 
Praktikus okokból márkaszervizbe nem hordják, hanem saját szerelője van, aki fejből tudja az egész kórlapot, és minden korábbi átalakításról, módosításról is tud. Így nem kell minden alkalommal a szervizben elmagyarázni, mit hol kell a kocsiban keresni és mik azok a megoldások, amiktől ez az autó teljesen elüt a gyári kivitelezésű rokonaitól.

Szavazás

Szerinted is dögös?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

Napelemmel ilyen magasra még nem repültek

Napelemes repülőgéppel akar feljutni a sztratoszféráig egy svájci kalandor, mindössze pár hónappal azután, hogy két honfitársa a világon elsőként megkerülte a Földet egy energiáját kizárólag napelemekből nyerő repülővel.

F1: Nem semmi, kitől kapott levelet Rosberg

Nico Rosbergnek mindenki gratulált már első (és utolsó) világbajnoki címéhez.

Ennyien vezetnek ittasan itthon

Több mint tízezren csatlakoztak a felelős járművezetés fontosságát hangsúlyozó, “Soha ne igyál, ha vezetsz!” elnevezésű kampányhoz, amelyet húsvétkor hirdetett meg az Országos Rendőr-főkapitányság balesetmegelőzési bizottsága és a Diageo Kft.

F1: Doktori címet kapott Jenson Button

A Forma-1 2009-es világbajnoka a mai naptól doktori címmel is rendelkezik.

F1: Rosberg még visszatérhet

Gerhard Berger el tudja képzelni, hogy a meglepetésre visszavonult Nico Rosberg még visszatér a Forma-1-be a jövőben.

F1: Ricciardót feltüzelte Verstappen érkezése

Daniel Ricciardo úgy érzi, pozitív hatással volt rá, hogy Max Verstappen egyből futamgyőzelemmel debütált a Red Bullnál.

Lefokozás az útdíjszolgáltató botrányos ügyében

A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. közleményben jelentette be, hogy lezárta azt a belső vizsgálatot, amit az Index kedden megjelent cikke után indított.

Rendőrkanyar vakon, avagy mire jó a tolatókamera

Furcsa mutatványt eszelt ki a Nissan a Juke tolatókamerájának népszerűsítésére. Kérünk szépen, ne próbáld ki otthon!

Ecclestone: Rosberg világbajnok, de semmi több

A Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone szerint a visszavonuló Nico Rosbergre nem lehet a sportág egyik nagyjaként tekinteni, igaz, azért így is hiányozni fog.

F1: Még számolnak Hamiltonnal Abu-Dzabiért

Niki Laudával és Paddy Lowe-val ellentétben Toto Wolff azt mondja, nem süllyedt el végleg Lewis Hamilton szezonzárós lázadása, a következő szezon előtt tisztázzák az ügyet.

Újabb komolyabb áremelés a kutakon

A szerdai négy- és ötforintos emelés után pénteken is drágulnak az üzemanyagok.

300 ezer magyar autóban lehet veszélyes fék

Magyarországon 300 ezer autóban lehet veszélyes a fékrendszer a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) szerint.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.