A Nagy Villanyautó-Teszt! Melyik jut legtovább?

Csoportteszt: BMW i3, Nissan Leaf, VW E-Golf

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2014.12.01. 06.00

A két új kompakt villanyautó mellé elkértük a kategória legsikeresebb modelljét és megnéztük, hány kilométerre elég egy feltöltés a fővárosi forgalomban.

Három, nagyjából hasonló méretű, hasonló hatótávolságú, hasonló használatra tervezett elektromos autó is megjelent a közelmúltban a magyar piacon. Alsó-középkategóriás kocsik, amikkel egy átlagos család mobilitási igényei kielégíthetők – feltéve, hogy ez a család kész és képes vállalni az elektromos autózás legnagyobb kompromisszumát, az egy töltéssel megtehető korlátozott távolságot. De mennyi is ez a hatótáv valójában? Erre kerestük a választ összehasonlító tesztünkben, Budapesten, novemberben, igazi forgalomban, a lehető legobjektívebb körülmények között. (Videoriport a cikk végén!)

BMW i3, Nissan Leaf és Volkswagen e-Golf egy elhagyatott benzinkúton, Budapesten. A gyártók 190-200, a kocsik 120-130 kilométert ígérnek teljes feltöltés esetén, de vajon mennyit mennek el valójában?


A teszt

Hogy megtudjuk, melyik a legtutibb villanyautó a valódi, hétköznapi használatban, valódi, hétköznapi használati körülmények között teszteltük őket. Nem akartunk repülőtéri kifutón száguldozni oda-vissza, sem autópályán, behajtott tükrökkel, öt barra fújt gumikkal, fűtés nélkül 70-nel gurulva hatótávolsági rekordokat beállítani. Egy keddi napon, a budapesti forgalomban autóztunk, váltott sofőrökkel, váltott sorrendben, normál tempóban, a forgalomhoz igazodva, néha persze a zöldre váltó lámpánál kiélvezve a nagy indítónyomatékú villanymotorokat. A kocsik természetes élőhelyének számító nagyvárosból csak az M0-ig merészkedtünk ki, de odáig simán, mert a 130 km/h feletti végsebességű elektromos autókkal azért nem a valóságtól elrugaszkodott dolog néha kimenni a körgyűrűre (magyar viszonylatban félkör, persze).

Nem babráltunk az ECO gombokkal, nem trükköztünk a fűtésen való spórolással sem. Egy 9-12 milliós kocsitól elvárható a bolondbiztosság 2014-ben, tehát beültünk, megnyomtuk a start-gombot, a klímát 22 fokra állítottuk és AUTO állásban üzemeltettük, oldja meg magától a technika a hatékonysági optimalizálást.

A BMW a legextrémebb, a Golf egy decens autó, csak elektromos, a Nissanban pedig van egy nagy adag keleties esetlenség

A Montevideo utcából, Észak-Budáról indultunk, az éjszaka teljesen feltöltött autókkal, a konnektorból frissiben kihúzott töltőkkel. Átmentünk az Árpád hídon, végig a Hungárián a Lurdy-házig, mellyel szemben a nemrég felszámolt Shell-kút romjainál fényképezkedtünk. Innen a Lágymányosi, pardon, Rákóczi hídon, majd az Egérúton kimentünk Budaörsre, a Nissan tesztautó-átadó központjáig. Ezután jött az M7, majd az M0, melyről Vecsésnél fordultunk vissza a belváros felé, miután megálltunk egy képre a BMW főhadiszállásánál is. A terv az volt, hogy a Porsche Hungaria Fáy utcai központjánál fotózunk még egyet, majd kb. 115 km-rel az indulás után visszaérünk a szerkesztőséghez a Montevideóba, kiadónk, a Centrál Médiacsoport épületéhez, ahol aztán addig körözünk, amíg le nem merülnek végképp az akkuk.

Persze ember tervez, az elektronok végeznek: csak egy kocsi tudott végül visszatérni a bázisra, kettő sokkal hamarabb feladta a harcot.

Második állomás: a Nissan tesztautó-átadó központja, a Gablini-szalon, Budaörsön


A versenyzők

Méretben Golf-kategóriás autókról beszélünk: a Golfnál ugye ez elég egyértelmű, a Leaf nagyjából ugyanakkora és ugyanolyan felépítésű kompakt autó, az i3 pedig, különleges konstrukciója és négyszemélyes utastere dacára méretben, helykínálatban inkább kompakt, mint kisautó. Csomagtere ugyan nem üti meg az alsó közép mércét, de a farmotor miatt elöl is van egy kis raktér, ahol remekül elférnek a töltőkábelek, így már majdnem ugyanolyan jól pakolható az i3 is, mint a másik kettő.

Harmadik állomás: a BMW főhadiszállása, Vecsésen

A BMW a legdinamikusabb, a Golf a legtágasabb, a Leaf pedig a leg… de nem akarom lelőni a teszt végeredményét. Íme, a fontosabb adatok, táblázatba szedve:

BMW i3 VW E-Golf Nissan Leaf
Hatótáv, papíron (km) 190 190 199
Teljesítmény (LE) 170 115 109
Nyomaték (Nm) 250 270 254
Végsebesség (km/h) 150 140 144
Gyorsulás, 0-100 km/h (s) 7,2 10,4 11,5
Csomagtartó (l) 260-1100 380-1270 370-720
Tömeg (kg) 1195 1455 1430
Terhelhetőség 425 450 515 kg
Akkukapacitás (kWh) 18,8 24,2 24
Töltési idő (230V-ról, h) hat-nyolc 13h 10h
Töltési idő (400V AC, h) három-hat 8h 4h
DC gyorstöltési lehetőség van van van
H/Sz/M (cm) 400/177,5/158 427/179,9/145 444,5/177/155
Tengelytáv (cm) 257 263,5 270
Gumiméret 155/70 R19 205/55 R16 205/55 R16

A BMW a legizgalmasabb a trióból, a bajor márka nulláról indulva képzelte el és alkotta meg első szériagyártású elektromos autóját. Az i3 szénszálerősítéses műanyag vázra épül, farmotorja a hátsó kerekeket hajtja, utastere csaknem teljesen sík padlójú, tágas, vonzó, extravagáns. Aki néha a lítium-akku kapacitását meghaladó távolságokra is használná i3-asát, kiegészítő benzines generátoros változatot is vehet, 13,5 millióért. Az i3 alapára 11,8 millió forint, pár napja lehet megrendelni Magyarországon.
Tesztünk az i3-ról itt olvasható.

A BMW ultramodern, két TFT-s műszerfala, a zöld imidzset erősítő fabetétekkel

A Nissan Leaf, a triplateszt doyenje már negyedik éves modell. Eleve elektromos autónak készült, semmiféle benzines motor nem kerülhet bele, de ettől még meglehetősen konzervatív felépítésű kocsi. Tavaly óta Európában is gyártják, a brit Sunderlandben készül, a Qashqaiokkal egy gyártósoron. Ahol a Qashqaiba az üzemanyagtartályt szerelik, ott csavarozzák a Leaf padlója alá az akkucsomagot, ahol a Qashqaiba a belső égésű motort emeli be a robot, a Leaf ott kapja meg a maga elektromos motorját. A Nissan Leaf induló ára 8,8 millió forint.
Részletes tesztünk a Leafről itt olvasható.

A Nissan egyszerű, tucatautós műszerfala, a korai '90-es éveket idéző grafikájú kijelzőkkel

A Volkswagen E-Golf a VW közös platform-stratégiája szerint készül, vagyis nem önálló elektromos modell, hanem egyszerűen egy modellváltozat a benzines, dízel és hibrid Golfok között. A villanyautók között ugyan konzervatívnak számít, de mivel a Golf a kompakt kategória talán legprofibban megcsinált, legkorszerűbb extrákkal felszerelhető, igen ergonomikus autója, az e-Golf is nagyon jó kocsi. 11,3 millió forint az induló ára itthon.
Részletes tesztünk a villany-Golfról itt olvasható.

A Golf hétköznapiautós, jól átlátható műszerfala


Ki lett a győztes?

Az e-Golf 86,6 kilométer után jelezte, hogy közel a vég, és elvette a fűtést. Végül aztán majdnem hat kilométerrel tovább kitartott a végén, mint az i3. Tesztünk legmeghatóbb jelenete volt, ahogy a Golf az importőr, a Porsche Hungaria székhelye előtt leáll, majd egy kikapcsolás-bekapcsolás után azért még önerőből betolat a parkolóhelyére, ahonnan előző nap elhoztuk, és 108,4 kilométerrel az órájában már nem képes még egyszer elindulni. Legutolsó jártányi erejével még pont hazament a gazdihoz – nagyon cuki.

A BMW kiáltott farkast leghamarabb, 85,5 km-nél már szólt, hogy hamarosan baj lesz, majd 102,6 kilométeres állásnál végképp beadta a kulcsot. Olyannyira, hogy vontatnunk kellett, amit nehezen viselt: ha nem nyomtuk vontatás közben egy picit a féket, pár száz méter után saját magát fékezte be az autó, és kiírta, hogy hajtáslánc-hiba. Szerencsére el bírtuk húzni pár száz méterre a Porsche Hungáriához, a Golf mellé a konnektorig, ahonnan másnap teljesen feltöltődve, virgoncan távozott.

A BMW és a Golf lógnak a töltőn a szerkesztőségbe visszatérés előtt utolsó előttinek szánt állomáson. Egyik sem ment el 110 kilométert normál használatban

A Nissan Leaf pedig, a japán veterán 86,6 kilométernél jelzett először, de utána még simán ment tovább, fűtéssel, teljes teljesítménnyel. Kárörvendően megnézte, ahogy zöldfülű német versenytársai sorra kiesnek a játékból és infúzióra kerülnek. Majd kiszaladt a Fáy utcából a Róbert Károly körútra, átszáguldott az Árpád hídon, fel a Szépvölgyi út meredek emelkedőjén, és még szerkesztőségünk utcájában is körözgetnünk kellett pár száz métert, mire végre-valahára, 114 kilométernél, 10-15%-kal a másik két kocsi hatótávját meghaladva kigyulladt a teknősbéka-ikon. Innentől viszont már ő is csak vánszorogni tudott, még 1-2 kilométert és vége – a szerkesztőségi mélygarázsban, az eredetileg tervezett úti célnál dugtuk be a jól megérdemelt töltésre. Gratulálunk a Nissannak – 2010-es, 2013-ban frissített konstrukciója úgy verte péppé az új német kihívókat, hogy a Leaf még milliókkal olcsóbb is náluk!

85,6 km után a Golf korlátozta a teljesítményt, elvette a fűtést

Még egyszer tehát: novemberi hűsben, 22 fokra állított fűtéssel, budapesti körülmények között, az M0 körgyűrűre kifutva pár tucat kilométer erejéig a jelenleg kapható kompakt elektromos autók egy töltéssel elérhető valós hatótávolsága:

Nissan Leaf: 115, 7 km
VW E-Golf: 108,4 km
BMW i3: 102,6 km.

Tapsoljuk meg a Nissant!

A győztes Leaf. A japánoknak óriási előnyük van a fejlesztések terén, még ez az öreg konstrukció is verte a friss európaiakat


Véleményeink

Rácz Tamás, Vezess.hu, szakújságíró: A teszt végső konklúziója, hogy jó dolog ez elektromos autó, még jobb, ha gyorstöltő-pontból is mindig van hozzá egy a közelben, de a legjobb, ha mindig, minden körülmények között biztosítva van az autós számára a mobilitás. A három villanyautó esszenciális hiányossága az a borzasztó para, ami mindig ott van az emberben. Mi van, ha jön egy telefon, és hirtelen el kell mennem Kukutyinba, ami 300 kilométerre van? Mi van, ha éjjel áramszünet lesz otthon és reggelre nem tölt fel a kocsi? Mi van, ha rámtelefonálnak az oviból, hogy lázas a gyerek, és hirtelen kell elmennem érte, orvoshoz vinnem, majd haza, miközben még csak negyedig töltött fel a kocsi?

A fenti nyugtalanító kérdésekre van válasz: az úgynevezett Range Extender, a hatótáv-növelő belső égésű motor. A BMW-nél zseniálisan felismerték ezt, az i3 kapható REX néven egy kéthengeres, 600 köbcentis motorral kiegészített változatban is, ami képes menet közben folyamatosan utántölteni az akkut. És persze ott vannak a konnektoros hibridként is ismert alternatívák, amikkel a belvárosi, leginkább benzinzabáló (és füstgeneráló) kilométereket letudhatjuk emisszió-mentesen, de ha sokat kellett menni napközben, és este az autópályán sietnénk hazafelé, nem kell 70-nel csordogálni, fűtés nélkül a külső sávban, hanem nyomhatjuk neki bátran, hadd üvöltsön a benzinmotor.

Tervezzük az útvonalat: 119 km-t akartunk megtenni induláskor, azzal, hogy a végén majd körözünk. A németek nem tudták megcsinálni

A Golfból egyébként van is ilyen változat, GTE néven. 50 kilométert tehetünk meg vele csak villannyal, benzinnel meg bármennyit, 200 lóerőt tud, és a legröhejesebb, hogy induló ára alig magasabb, mint e a tisztán elektromos e-Golfé. Szóval összehasonlító tesztünk győztese szerintem a Golf GTE, az Opel Ampera, a Toyota Prius Plug-in Hybrid, a BMW i3 REX, meg a Mitsubishi Outlander PHEV.

Azok az autók, amelyekkel adott a füstmentes, bolygómentő autózás lehetősége is, de nem kell állandóan lesni az akkumulátor töltöttség-jelzőjét, ha kicsit több lett a napközbeni kilométer, mint terveztük. A teszt keretein belül maradva viszont egyértelműen a Nissan Leaf a győztes. Hiszen ha már mégis vállalni akarjuk a kompromisszumokat, a negyedével olcsóbb, 10-15 %-kal nagyobb hatótávolságú, ötszemélyes japán villanyautó összes kis diszkomfortja, sutasága könnyű lélekkel megbocsátható. Hiába ez a legrégebbi elektromos autó, még mindig a legjobb az alsó középkategóriások között.

Csordás Gábor, Autó2, főszerkesztő: A teszt három elektromos autója ennél különbözőbb nem is lehetne. A megjelenésekor forradalminak számító Leaf ma már egészen megszokottá vált, idén az i3 jelentette a nagy meglepetést, a hagyományos belső égésű motoros autókra minden lehetséges módon emlékeztető e-Golf pedig azoknak lehet a kedvére, akik idegenkednek a környezettudatos villanyhajtással gyakran együtt járó futurisztikus csomagolástól.

A Nissan 115,7 km-nél nullázta ki magát teljesen

A VW kényelme, vezethetősége, felszereltsége és minőségérzete is messze jobb, mint a Leafé, igaz, drágább is nála. A Nissanon ugyanakkor látszik az elektromos hajtás terén szerzett tapasztalat, ami a mezőny legnagyobb valós hatótávjában mutatkozott meg. Az i3 pedig, még ha elsőre nem is tűnik úgy, minden ízében BMW, hiszen nem csak elképesztően menő és prémiumautósan felszerelhető, de a vezethetősége is a márkánál ismert szintet képviseli.

Szörényi András, Vezess.hu, szakújságíró: Örülök a Nissan eredményének, mert oly védtelennek tűnt a másik két kocsival szemben. Az i3 külseje és belső tere maga a modernitás, gyorsulásával már-már engem is elvarázsol, de látom a hibáit is. A Golfból elektromos hajtással is ijesztő hatékonysággal eliminálták más modellek hibáit a fejlesztők. Benne ülni pont annyival jobb a Leafnél, mint a tisztes Pulsar helyett VII-es Golffal járni.

Termékként nálam az e-Golf az első, de pénzt csakis a Leafért adnék. A Nissannal van már tapasztalat a gyorstöltés tartós elviseléséről (bírja) és egyedül a Nissanhoz vannak itthon nyilvános gyorstöltők, amik nélkül az elektromos autózás szomorú vergődés. 

A Leaf gyorstöltőjéhez Magyarországon kb. 7 töltőállomáson találunk villásdugót

Hatótávjával és méretével, használhatóságával mobilitási igényeink 90-95 százalékát simán lefedné a Leaf vagy a Golf. Az i3 sem a hatótáv, hanem az ortopéd hátsó ajtók miatt esik ki. De egyautós családként, naponta 30-60 kilométernyi városi úttal az Opel Ampera, az Audi A3 e-tron és a Golf GTE, tehát a Priusnál nagyobb hatótávolságú konnektoros hibridek közül választanánk, ha 11-13 millió forintot költhetnénk új autóra. A plug-in hibridek biztosítanák a mindennapi füstmentes közlekedést, de nem kellene vonatozni, hogy légkondicionálással utazhassunk a Balatonra.



Epilógus

Ja, egyébként a Leaffel még hazamentem aznap, 50 kilométerre lévő falumba. Csak ezzel a kocsival tudtam ezt megtenni, ugyanis Budapesten az Istenhegyi úti MOL-kútnál lévő nyilvános nagyfeszültségű egyenáramú gyorstöltő CHADEMO-szabványos, vagyis csak a japán kocsikhoz jó. A Leaf egy órát szopizott a szerkesztőségben, innen 17 km-es kijelzett hatótávval felgurultam az Istenhegyire, ahol 40 perc töltés után 98 km-es kijelzett hatótávval kényelmesen, fűtve, zenét hallgatva, végig 90-100-as tempót autózva hazaszáguldottam, miközben a két német kocsi félájultan lógott a zsinóron Pesten.

A BMW és a VW is rendelkezik egyenáramú gyorstöltési lehetőséggel, amivel jó félóra alatt az akku kapacitása 80%-áig tölthető – csak hát a Leaf (és a Mitsubishi i-MIEV, valamint klónjai, a Peugeot iOn és Citroën C-Zero) ugye hamarabb érkeztek a piacra, tehát számukra már elérhető néhány publikus gyorstöltő még a nem épp rohamléptekkel elektrifizálódó közlekedésű Magyarországon is, míg német szabványú oszlopból egyelőre nincs egy sem.

Kommentek

  • Fogash73

    hát, nekem ebből az jött le, hogy a Golf az egyetlen, ami AUTÓ (a forgalomban nem tűnik ki, nem kell máshogy csinálni, nem kell magyarázkodni a csúfsága miatt), és ezért cserébe csak 5 kilométerrel megy kevesebbet, mint a másik kettő. Ahogy írtátok, a valódi megoldás a rex, mert a hét 6 napján nekem bőven elég lenne a 100km hatótáv (gyakorlatilag már 50-nel ellennék, így az se baj, ha délelőtt telefonálnak, hogy menjek a gyerekért), de hétvégén nem elég a 100 km. 8-10 milliós autók mellé meg tartani még egy “messzire menőset” az az igazi luxus…

  • galgy

    Amíg nem érik el a stabil 300 km-es hatótávolságot, addig semmi esélyük az elektromos autóknak, addig csak a gazdagok játékszerei lesznek (no meg az ára miatt is)

  • demagóg

    A Nissan kb. 7 km-es előnye azért nem olyan sok, bár akinek az utolsó pár km hiányzik, annak nyilván épp ennyi is sok :)
    Aki meg akarja mutatni, hogy villanyautója van, és még spórolni is akar pár milliót, az Nissant vesz.
    Aki feltűnésmentesen a legautószerűbb élményt keresi, az meg Golfot vesz.
    BMW-t nem tudom, ki vesz :)
    Amíg nem lesz egy ugrás a tölthetőségben, az energiasűrűségben és az árban, addig az ilyen autók kuriózumok maradnak.

  • v_Petya25

    Én nagyon szívesen hajtanék elektromos autót, sokszor megyek pár km-es távokat. A magas ár és a korlátozott hatótáv viszont nagyon leszűkíti a lehetőségeket egy halandó számára. A töltési probléma csak hab a tortán.

  • Hawaii-

    Amíg a tisztán elektromos autók hatótávja és a töltőhelyek száma nem növekszik meg ugrásszerűen, addig tökéletesen ellennék egy Golf GTE-vel kombi változatban.
    Az i3 kicsit az Audi A2-re emlékeztet. Elismerésre méltóan innovatív és jövőbemutató, de már a megjelenésekor is látszik, hogy még érlelésre szorul (főleg az árcédula).

  • Barca

    Azt már évek óta pofázzuk a parasztvakítóknak (vezess.hu-nak is többek közt, akik eddig ömlengtek az e-autótól), hogy használhatatlan vackok. Hatótávukra semmilyen szabvány nincs, olyan bemondásra megy, pl.: Tesla egy elméleti sík pályát vesz alapul, ahol 90km/h tud menni 400km azt autója… Megnézném ma a budai emelkedőkön, folyamat elindulva megállva dugózva mennyit mentek volna -1 fokban a kis érzékeny akksikkal.
    Egyébként tökmindegy, ha minden sarkon töltő lesz, és 10x akku kapacitás, vagy félperces töltés, mert áramból, akkor sem lesz sose elég autóknak! Vagy olyan áron, amit senki nem fizet meg! Ez puszta tény, utána lehet számolni, akár csak 100 millió elektromos autó mennyit fogyasztana, mennyi erőmű kéne hozzá és azok megépítése mennyivel növelné az áram! Eddig se valami marha olcsó árammal menni, ugye senki nem gondolja a jövedéki adó kieső terhét meg majd még nem terhelik rá, ha elfogyna a benya :D Ja hogy akkor már drágább is lesz így közlekedni. Persze álmodozni szép dolog, de számomra ezek az e-autók olyan próbálkozásai az iparágnak, mint 90-es években a 6 kerekű űrhajó formájú koncepció autók, 30 év múlva ezeken az e-autókon is szépen nevetünk majd és boldogan tankolunk bioüzemanyagot, ami kicsit nagyobb jövő előtt áll.

  • demagóg

    Barca!
    A teslás megjegyzésedhez két link:

    http://en.wikipedia.org/wiki/FTP-75

    http://www.teslamotors.com/blog/model-s-efficiency-and-range

    Annak is nézz utána, hogy egyes országokban bizony már most 50% feletti a zöldenergia aránya, vagy pár éven belül felette lesz.

    Szerintem óriási és hirtelen boom nem lesz, de egy erősen és tartósan felfelé ívelő pályáról beszélhetünk.

  • somebody

    Azért 12 km-nyi különbséget ne állítsunk már be akkora előnynek. Az ilyen “péppé verte a konkurenciát” és hasonló bulváros baromságokat pedig hagyjuk meg a TC-nek. Vagy akkor írjuk le, ha van legalább 30-40 km-nyi különbség a hatótávban. Egyébként a végkövetkeztetés jó, ma még valóban jobb választás egy plug in hibrid.

  • Barca

    Kedves demagóg!

    Az hogy hány %-a zöld energia nem értem miként kapcsolódik ide. Tehát lényeg: ha mindenki, de akár csak pár százmillió e-autó lenne, nem lenne elegendő áram. Javaslom figyelmedbe a tórium és az algából kivonható bioüzemanyagot. Teljes megoldás mindenre, persze amíg olyan cégek, mint az Exxon érdekeltek az ellenkezőjében, nem fog változni a világ! Ezt hosszú lenne kifejteni, de remélem érted miről van szó, hidd el sosem lesz itt baj és az e-autók olyan kis viccek lesznek, mint a 80-as, 90-es évek kísérleti prototípusai, vicces jövő víziók a múltból, melyek nem válaszok az eljövendő “jelen” kérdéseire majd, sztm ezt fogjuk mondani rájuk.

  • vezess-admin

    Kedves Kommentelők!

    Örülünk a témához kapcsolódó értelmes hozzászólásoknak, ezért van itt a felület, de a másokat sértő kommenteket változatlanul töröljük!

    További jó olvasgatást!

    Üdv,
    Vezess.hu

  • Vorserie

    Killerbee!

    Világosíts fel. Mi a hidrogén meghajtású motor végterméke?
    Én is úgy tudtam hogy vízgőz.

  • shadowb

    Nem tudom mennyire stimmelnek az adatok a tablazatban, de ez az eredmeny azt jelenti, hogy messze a BMW fogyasztott a legkevesebbet….

    20%kal kisebb akkuval jutott 10% rovidebb tavra…

  • Levrone

    “de ez az eredmeny azt jelenti, hogy messze a BMW fogyasztott a legkevesebbet….”

    shadowb: a kérdés nem ez volt, ha figyeltél. Nem is vitás, hogy egy kb. 5-6 évvel későbbi fejlesztés, ami csúcstechnikát használ minden elemében, 230 kg-al kisebb tömeggel, nyilván kevesebbet fog FOGYASZTANI. (Persze ennek megfelelően kb. 40%-al magasabb is az induló ára.)

    De nem ez volt a teszt célja. Hanem az, hogy a gyártó által ígért hatótáv miként realizálódik a mindennapi használat során, nem laborkörülmények között.

    “De mennyi is ez a hatótáv valójában? Erre kerestük a választ összehasonlító tesztünkben, Budapesten, novemberben, igazi forgalomban, a lehető legobjektívebb körülmények között.”

    Nem mellesleg a Leaf használhatósága mellett szól még a terhelhetősége is, ami a Golfnál 65, a BMW-nél 90 kg-mal több. Ez sem mindegy.

  • somebody

    Levrone –
    25% az a 40%. Mindenki azt favorizál amit akar, de valótlanságot ne álmodjunk már. A 40%-os különbség még a “benzinmotoros” I3 esetén sincs meg. Arról nem beszélve, hogy a BMW prémiumtermék, míg a Leaf szigorúan autóként nézve egy rossz vicc. Ha egy sima 1.6 szívó benzinmotor lenne benne, még Indiában is körberöhögnék.

  • shadowb

    “De nem ez volt a teszt célja. Hanem az, hogy a gyártó által ígért hatótáv miként realizálódik a mindennapi használat során, nem laborkörülmények között.”

    Ez oke, csak akkor meg kellett volna nezni, mit is iger a gyarto valojaban. A BMW katalogusaban konretan ez van:

    NEFZ szerinti hatotav: 190km
    Gyakorlati hatotav: 160km-ig.

    http://www.bmw.de/de/neufahrzeuge/bmw-i/i3/2013/techdata.html

    Valamint van egy kiegeszites a hatotavhoz:

    “Reichweite abhängig von unterschiedlichen Faktoren, insbesondere: persönlichem Fahrstil, Streckenbeschaffenheit, Außentemperatur, Heizung/Klimatisierung, Vortemperierung.”

    A hatotavot kulonfele tenyezok befolyasoljak, kulonosen a kovetkezok: vezetesi stilus, utfelulet tulajdonsagai, kulso homerseklet, futes/klimatizalas, elotemperalas.

    Jelen esetben a kulso homerseklet volt az eros befolyasolo tenyezo. Az meg nem meglepo hogy hidegben a villanyautok veszitenek a hatotavbol. Mindegyik veszit.

    Velemenyem szerint az a par kilometer ami kijott kulonbsegkent, nem mervado, nagysagrendileg mindegyik auto ugyanazt tudja.

    Es meg egy megjegyzes: az i3 hasznalati utasitasaban az is benne van hogy vontatni tilos…

  • killerbee

    nincs semi meglepetes a tesztben a nemetek itt is csufosan leszerepelnek mint barmilyen mas meghajtas eseten is. se arban se ar/teljesitmenyben se hatotavban se hatasfokban se semmmi fontos szempontban a fasorban sincsenek. nemet autot (akarmi hajtja is ) tenyleg csak az idiotak vesznek. a legszanalmasabb a bmw volt az oriasi nagy arcuk ismet kegyetlenul nagyot csattant az aszfalton, szenszalas karosszeria, rokkantkocsi kinezet meg nagy rongyrazas es melldongetes utan mar nem csak a hibrideknel hanem a teljesen elektromos autoknal is bemutattak az iszonyatos pofaraesest. az i3 csak egy elmebeteg modon tularazott meg a 3 evvel ezelotti technika ellen is vegzetesen alulmarado torzszulott. ez a tipikus, a hulyenek is megeri sot csak annak kategoria.

  • killerbee

    Vorserie miert vilagositsalak fel olyasmirol ami nem igaz?

  • shadowb

    Na, megjott EVDriver szelleme.

    A helyzet az, hogy ha tudnal szamolni, a BMW fogyasztotta a legkevesebbet a tesztben.

    A technikaja pedig tulmutat minden ma kaphato villanyauton. Lehet ez ellen kapalozni, de attol meg igy van.

    Az eGolf pedig siman hozta a Leaf szintjet.

    A BMW akkorat csattant az aszfalton, hogy nem bir eleget gyartani az i3-bol, annak ellenere hogy mar volt egy jelentos aremeles, jelenleg tobb mint 6 honap a varakozasi ido, es emelkedik. (az i8-ra 18 honap).

  • Vorserie

    Killerbee!
    Az el

  • Vorserie

    Killerbee!

    Az ellenkezőjéről világosíts fel kérlek!;)
    Ami szerinted az igazság.
    Ne csavard a szót!

  • Vorserie

    Na látom az értelmes magyarázat elmarad…
    Ennyit arról,hogy neked mennyi eszed vagy!
    Kb ugyanannyi mint akiknek itt fröcsögsz.

  • Kempelen

    Killerbee a cikk alatt is mondott egyet máma
    Azt hiszem az világos, hogy emberünk egy láma.

  • Levrone

    somebody: nem akarok kötözködni, részemről a vita ezzel lezárva, de alapesetben 34%, benzinmotorral pedig 53% a felár. Én a 40%-ot csak amolyan átlagfelárként mondtam, de amint utánaszámoltam, láthatod, hogy tényleg annyi. Ezzel szerintem senkit nem favorizálok, nem is célom.

  • oszkopeter

    Ennyit a BMW karbon űrtechnikájáról…

    Hol vannak most azok a kommentelők, akik az Év autója választás kapcsán annyit istenítették ezt a 12 milliós, 100 Km hatótávolságú szörnyszülöttet???

  • shadowb

    “Ennyit a BMW karbon űrtechnikájáról…”

    Mi is a problemad vele?

  • oszkopeter

    Konkrétan az hogy semmi hozzáadott értéke nincs ebben a villanyautóban, a hatótávolság nem lett a súlycsökkentés miatt nagyobb, az autó viszont jó drága és nehezen / drágán javítható. Más gond nincs vele. Aksi fronton kellene már valamit villantani, hogy használható hatótávolságúak és gyorsan tölthetőek legyenek az elektromos autók. Az összes többi humbug. Minimális fejlődés (sem) történt az elmúlt 4-5 évben, de még a 20-30 évvel ezelőtti villanyautókhoz képest sem sok. (Citroen Saxo-Peugeot 106 electric már 1995-ben tudta a 80-90 Km-es hatótávot.)

  • shadowb

    “a hatótávolság nem lett a súlycsökkentés miatt nagyobb”

    Dehogynem. Az nem tunt fel hogy a BMWben joval kisebb akksi van, mint a tobbiben, es megis ugyanakkora a hatotavja? Azaz kevesebbet fogyaszt, az pedig a sulycsokkentes miatt is van. De a sulycsokkentes nem csak a fogyasztas miatt fontos.

    “z autó viszont jó drága és nehezen / drágán javítható.”

    Mihez kepest draga? Ez egy BMW, es ennek megfeleloen van arazva, amugy meg egyaltalan nem draga. Hogy dragan javithato azt sem tudod konkretan. Valojaban kisebb serulesek olcsobban javithatok mint egy hagyomanyos felepitesu autonal.

  • oszkopeter

    Valóban, az i3 akkumulátora 5,5 KWh-val kisebb kapacitású, viszont a hatótávolsága is kisebb, tehát ha utánaszámolsz a nyereség kb. 10%, nem valami sok. Kérdés hogy, mi értelme a kisebb akkunak, miért nem a hatótávra gyúrtak inkább? A válasz egyszerű: az akku a legdrágább része ezeknek az autóknak, meg lehetett spórolni pár százezer forintot, szerencsétlen user meg elégedjen meg 100 Km-rel.

    Amúgy több, mit 3 millió Ft-tal drágább a LEAF-nél, a csomagtartója jóval kisebb, ronda, viszont tény hogy kínál némi BMW élményt. Biztos lesz akinek megéri…

    A karbont pedig sem hegeszteni sem “kikalapálni” nem lehet, de még festeni sem egyszerű, továbbá gyanítom hogy a teherviselő vagy biztonsági elemek sérülésekor csak nagyobb egységekben javítható, feltéve ha találsz egyáltalán hozzá szakembert és alkatrészt. Sok sikert hozzá. Én azért egy városi autónál ahol a kisebb sérülések kockázata elég nagy, nem erőltetném ezt a dolgot.

  • shadowb

    “az i3 akkumulátora 5,5 KWh-val kisebb kapacitású, viszont a hatótávolsága is kisebb”

    A hatotavolsaga ugyanakkora mint a masik kettonek, nezd meg az NEFZ ertekeket. Az hogy itt a gyakorlatban valamivel kevesebb jott ki, az nem erdekes, ezer oka lehet. A gyakorlati hatotavja egyebkent 130-160km kozott van, olvass el mas teszteket is. Itt amugy nem is hasznaltak olyan funkciokat amik a hatotav noveleset segitik elo.

    “Amúgy több, mit 3 millió Ft-tal drágább a LEAF-nél”

    Mint ahogy egy 1er BMW is dragabb mint egy Nissan Micra. Ez egy premiumauto, abban a korben kell ertekelni.

    A karbonvaznak is megvan a javitasi technologiaja. eleve a kulso burkolat szimplan muanyag, az konnyen cserelheto. Kisebb koccanasoknal a karbonvan egyaltalan nem serul. ha az is deformalodik, akkor ki lehet vagni belole darabokat, es be lehet gyari technologival hegeszteni masikat. A BMW szerint a baleseti javitasi koltsegei az i3-nak nem magasabbak mint egy 1er BMWnek.

    Az mar mas kerdes hogy Jozsibacsi a sufniban nem tudja kikalapalni, de ez nem szempont.

  • oszkopeter

    Így kell a ronda, a tesztben bizonyítottan alulmaradt, drága autót eladni.

    Szerintem menj el BMW értékesítőnek…

  • toce

    Azért ez a teszt megismételve könnyen lehet, hogy más sorrendet hozna, a különbségek nem szignifikánsak.

Vége a pénzbehajtásnak Újpesten

Pár hete írutunk arról a sokak szerint nem egyértelmű forgalmi helyzetről, ahol csak úgy hullottak az 50 ezres büntetések. Mára változott a helyzet.

Rosberg autójában Wehrlein: Köszi, Nico!

Nem dőlt még el a visszavonuló Nico Rosberg helyének sorsa. Az egyik legesélyesebb versenyző azonban olyan fotót posztolt, amin a világbajnok autójában ülve látható.

F1: A fél mezőny bejelentkezett a Mercedesnél

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda azt mondja, óriási az érdeklődés Nico Rosberg megüresedett helye iránt, mégsem lesz könnyű betölteni a bajnoki ülést.

Kitiltják a dízeleket több nagyvárosból

Párizs, Madrid, Athén és Mexikóváros összefogott, majd közösen bejelentette: 2025-től kitiltják az útjaikról a dízelüzemű járműveket.

F1: A Mercedes tényleg számolhat Alonsóval?

A Mercedes még egyetlen nevet sem említett a nagy meglepetésre visszavonulását bejelentő Nico Rosberg utódjaként, de a korábbi nyilatkozatok alapján Fernando Alonso tényleg a listájukon lehet.

Tíz autó ütközött az M1-esen

Két balesetben hat és négy autó ütközött össze egymástól pár száz méterre.

Hegyszorosban reptetett siklóernyőst a Volvo

Ez a világon az első olyan mutatvány, amelyben egy teherautó és egy siklóernyős szerepel. De arra sem volt még példa, hogy siklóernyőst keresztül vontassak egy híd alatt.

F1: 15-ször sírta el magát Rosberg

Négy nap alatt tizenötödször sírta el magát, mondta a Forma-1 visszavonuló bajnoka, majd olyat tett a trófeával, mint előtte soha, senki.

Szebb is, erősebb is a Hyundai új raliautója

Bemutatta WRC versenyautójának harmadik kiadását a Hyundai. Nagyobb teljesítményét az új WRC szabályzatnak, dögös külsejét a kupé karosszériának köszönheti

Buszbaleset Győrben, súlyos sérültek

Turistabusszal ütközött egy taxi és egy személyautó Győr belvárosában.

A bizarr nő hat órán keresztül rongálta válogatott módszerekkel az utcán álló autót

Los Angelesben egy térfigyelő kamera rögzítette a meglehetősen bizarr esetet.

Megmérték a halálút szélességét

Sorra történnek halálos balesetek a Győrt Pápával összekötő 83-as főút lakott területen kívüli részén, amiben az ott lakók szerint benne van az út is.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.