Három, nagyjából hasonló méretű, hasonló hatótávolságú, hasonló használatra tervezett elektromos autó is megjelent a közelmúltban a magyar piacon. Alsó-középkategóriás kocsik, amikkel egy átlagos család mobilitási igényei kielégíthetők – feltéve, hogy ez a család kész és képes vállalni az elektromos autózás legnagyobb kompromisszumát, az egy töltéssel megtehető korlátozott távolságot. De mennyi is ez a hatótáv valójában? Erre kerestük a választ összehasonlító tesztünkben, Budapesten, novemberben, igazi forgalomban, a lehető legobjektívebb körülmények között. (Videoriport a cikk végén!)

BMW i3, Nissan Leaf és Volkswagen e-Golf egy elhagyatott benzinkúton, Budapesten. A gyártók 190-200, a kocsik 120-130 kilométert ígérnek teljes feltöltés esetén, de vajon mennyit mennek el valójában?

A teszt

Hogy megtudjuk, melyik a legtutibb villanyautó a valódi, hétköznapi használatban, valódi, hétköznapi használati körülmények között teszteltük őket. Nem akartunk repülőtéri kifutón száguldozni oda-vissza, sem autópályán, behajtott tükrökkel, öt barra fújt gumikkal, fűtés nélkül 70-nel gurulva hatótávolsági rekordokat beállítani. Egy keddi napon, a budapesti forgalomban autóztunk, váltott sofőrökkel, váltott sorrendben, normál tempóban, a forgalomhoz igazodva, néha persze a zöldre váltó lámpánál kiélvezve a nagy indítónyomatékú villanymotorokat. A kocsik természetes élőhelyének számító nagyvárosból csak az M0-ig merészkedtünk ki, de odáig simán, mert a 130 km/h feletti végsebességű elektromos autókkal azért nem a valóságtól elrugaszkodott dolog néha kimenni a körgyűrűre (magyar viszonylatban félkör, persze).

Nem babráltunk az ECO gombokkal, nem trükköztünk a fűtésen való spórolással sem. Egy 9-12 milliós kocsitól elvárható a bolondbiztosság 2014-ben, tehát beültünk, megnyomtuk a start-gombot, a klímát 22 fokra állítottuk és AUTO állásban üzemeltettük, oldja meg magától a technika a hatékonysági optimalizálást.

A BMW a legextrémebb, a Golf egy decens autó, csak elektromos, a Nissanban pedig van egy nagy adag keleties esetlenség

A Montevideo utcából, Észak-Budáról indultunk, az éjszaka teljesen feltöltött autókkal, a konnektorból frissiben kihúzott töltőkkel. Átmentünk az Árpád hídon, végig a Hungárián a Lurdy-házig, mellyel szemben a nemrég felszámolt Shell-kút romjainál fényképezkedtünk. Innen a Lágymányosi, pardon, Rákóczi hídon, majd az Egérúton kimentünk Budaörsre, a Nissan tesztautó-átadó központjáig. Ezután jött az M7, majd az M0, melyről Vecsésnél fordultunk vissza a belváros felé, miután megálltunk egy képre a BMW főhadiszállásánál is. A terv az volt, hogy a Porsche Hungaria Fáy utcai központjánál fotózunk még egyet, majd kb. 115 km-rel az indulás után visszaérünk a szerkesztőséghez a Montevideóba, kiadónk, a Centrál Médiacsoport épületéhez, ahol aztán addig körözünk, amíg le nem merülnek végképp az akkuk.

Persze ember tervez, az elektronok végeznek: csak egy kocsi tudott végül visszatérni a bázisra, kettő sokkal hamarabb feladta a harcot.

Második állomás: a Nissan tesztautó-átadó központja, a Gablini-szalon, Budaörsön

A versenyzők

Méretben Golf-kategóriás autókról beszélünk: a Golfnál ugye ez elég egyértelmű, a Leaf nagyjából ugyanakkora és ugyanolyan felépítésű kompakt autó, az i3 pedig, különleges konstrukciója és négyszemélyes utastere dacára méretben, helykínálatban inkább kompakt, mint kisautó. Csomagtere ugyan nem üti meg az alsó közép mércét, de a farmotor miatt elöl is van egy kis raktér, ahol remekül elférnek a töltőkábelek, így már majdnem ugyanolyan jól pakolható az i3 is, mint a másik kettő.

Harmadik állomás: a BMW főhadiszállása, Vecsésen

A BMW a legdinamikusabb, a Golf a legtágasabb, a Leaf pedig a leg… de nem akarom lelőni a teszt végeredményét. Íme, a fontosabb adatok, táblázatba szedve:

BMW i3VW E-GolfNissan Leaf
Hatótáv, papíron (km)190190199
Teljesítmény (LE)170115109
Nyomaték (Nm)250270254
Végsebesség (km/h)150140144
Gyorsulás, 0-100 km/h (s)7,210,411,5
Csomagtartó (l)260-1100380-1270370-720
Tömeg (kg)119514551430
Terhelhetőség425450515 kg
Akkukapacitás (kWh)18,824,224
Töltési idő (230V-ról, h)hat-nyolc13h10h
Töltési idő (400V AC, h)három-hat8h4h
DC gyorstöltési lehetőségvanvanvan
H/Sz/M (cm)400/177,5/158427/179,9/145444,5/177/155
Tengelytáv (cm)257263,5270
Gumiméret155/70 R19205/55 R16205/55 R16

A BMW a legizgalmasabb a trióból, a bajor márka nulláról indulva képzelte el és alkotta meg első szériagyártású elektromos autóját. Az i3 szénszálerősítéses műanyag vázra épül, farmotorja a hátsó kerekeket hajtja, utastere csaknem teljesen sík padlójú, tágas, vonzó, extravagáns. Aki néha a lítium-akku kapacitását meghaladó távolságokra is használná i3-asát, kiegészítő benzines generátoros változatot is vehet, 13,5 millióért. Az i3 alapára 11,8 millió forint, pár napja lehet megrendelni Magyarországon.
Tesztünk az i3-ról itt olvasható.

A BMW ultramodern, két TFT-s műszerfala, a zöld imidzset erősítő fabetétekkel

A Nissan Leaf, a triplateszt doyenje már negyedik éves modell. Eleve elektromos autónak készült, semmiféle benzines motor nem kerülhet bele, de ettől még meglehetősen konzervatív felépítésű kocsi. Tavaly óta Európában is gyártják, a brit Sunderlandben készül, a Qashqaiokkal egy gyártósoron. Ahol a Qashqaiba az üzemanyagtartályt szerelik, ott csavarozzák a Leaf padlója alá az akkucsomagot, ahol a Qashqaiba a belső égésű motort emeli be a robot, a Leaf ott kapja meg a maga elektromos motorját. A Nissan Leaf induló ára 8,8 millió forint.
Részletes tesztünk a Leafről itt olvasható.

A Nissan egyszerű, tucatautós műszerfala, a korai '90-es éveket idéző grafikájú kijelzőkkel

A Volkswagen E-Golf a VW közös platform-stratégiája szerint készül, vagyis nem önálló elektromos modell, hanem egyszerűen egy modellváltozat a benzines, dízel és hibrid Golfok között. A villanyautók között ugyan konzervatívnak számít, de mivel a Golf a kompakt kategória talán legprofibban megcsinált, legkorszerűbb extrákkal felszerelhető, igen ergonomikus autója, az e-Golf is nagyon jó kocsi. 11,3 millió forint az induló ára itthon.
Részletes tesztünk a villany-Golfról itt olvasható.

A Golf hétköznapiautós, jól átlátható műszerfala

Ki lett a győztes?

Az e-Golf 86,6 kilométer után jelezte, hogy közel a vég, és elvette a fűtést. Végül aztán majdnem hat kilométerrel tovább kitartott a végén, mint az i3. Tesztünk legmeghatóbb jelenete volt, ahogy a Golf az importőr, a Porsche Hungaria székhelye előtt leáll, majd egy kikapcsolás-bekapcsolás után azért még önerőből betolat a parkolóhelyére, ahonnan előző nap elhoztuk, és 108,4 kilométerrel az órájában már nem képes még egyszer elindulni. Legutolsó jártányi erejével még pont hazament a gazdihoz – nagyon cuki.

A BMW kiáltott farkast leghamarabb, 85,5 km-nél már szólt, hogy hamarosan baj lesz, majd 102,6 kilométeres állásnál végképp beadta a kulcsot. Olyannyira, hogy vontatnunk kellett, amit nehezen viselt: ha nem nyomtuk vontatás közben egy picit a féket, pár száz méter után saját magát fékezte be az autó, és kiírta, hogy hajtáslánc-hiba. Szerencsére el bírtuk húzni pár száz méterre a Porsche Hungáriához, a Golf mellé a konnektorig, ahonnan másnap teljesen feltöltődve, virgoncan távozott.

A BMW és a Golf lógnak a töltőn a szerkesztőségbe visszatérés előtt utolsó előttinek szánt állomáson. Egyik sem ment el 110 kilométert normál használatban

A Nissan Leaf pedig, a japán veterán 86,6 kilométernél jelzett először, de utána még simán ment tovább, fűtéssel, teljes teljesítménnyel. Kárörvendően megnézte, ahogy zöldfülű német versenytársai sorra kiesnek a játékból és infúzióra kerülnek. Majd kiszaladt a Fáy utcából a Róbert Károly körútra, átszáguldott az Árpád hídon, fel a Szépvölgyi út meredek emelkedőjén, és még szerkesztőségünk utcájában is körözgetnünk kellett pár száz métert, mire végre-valahára, 114 kilométernél, 10-15%-kal a másik két kocsi hatótávját meghaladva kigyulladt a teknősbéka-ikon. Innentől viszont már ő is csak vánszorogni tudott, még 1-2 kilométert és vége – a szerkesztőségi mélygarázsban, az eredetileg tervezett úti célnál dugtuk be a jól megérdemelt töltésre. Gratulálunk a Nissannak – 2010-es, 2013-ban frissített konstrukciója úgy verte péppé az új német kihívókat, hogy a Leaf még milliókkal olcsóbb is náluk!

85,6 km után a Golf korlátozta a teljesítményt, elvette a fűtést

Még egyszer tehát: novemberi hűsben, 22 fokra állított fűtéssel, budapesti körülmények között, az M0 körgyűrűre kifutva pár tucat kilométer erejéig a jelenleg kapható kompakt elektromos autók egy töltéssel elérhető valós hatótávolsága:

Nissan Leaf: 115, 7 km
VW E-Golf: 108,4 km
BMW i3: 102,6 km.

Tapsoljuk meg a Nissant!

A győztes Leaf. A japánoknak óriási előnyük van a fejlesztések terén, még ez az öreg konstrukció is verte a friss európaiakat

Véleményeink

Rácz Tamás, Vezess.hu, szakújságíró: A teszt végső konklúziója, hogy jó dolog ez elektromos autó, még jobb, ha gyorstöltő-pontból is mindig van hozzá egy a közelben, de a legjobb, ha mindig, minden körülmények között biztosítva van az autós számára a mobilitás. A három villanyautó esszenciális hiányossága az a borzasztó para, ami mindig ott van az emberben. Mi van, ha jön egy telefon, és hirtelen el kell mennem Kukutyinba, ami 300 kilométerre van? Mi van, ha éjjel áramszünet lesz otthon és reggelre nem tölt fel a kocsi? Mi van, ha rámtelefonálnak az oviból, hogy lázas a gyerek, és hirtelen kell elmennem érte, orvoshoz vinnem, majd haza, miközben még csak negyedig töltött fel a kocsi?

A fenti nyugtalanító kérdésekre van válasz: az úgynevezett Range Extender, a hatótáv-növelő belső égésű motor. A BMW-nél zseniálisan felismerték ezt, az i3 kapható REX néven egy kéthengeres, 600 köbcentis motorral kiegészített változatban is, ami képes menet közben folyamatosan utántölteni az akkut. És persze ott vannak a konnektoros hibridként is ismert alternatívák, amikkel a belvárosi, leginkább benzinzabáló (és füstgeneráló) kilométereket letudhatjuk emisszió-mentesen, de ha sokat kellett menni napközben, és este az autópályán sietnénk hazafelé, nem kell 70-nel csordogálni, fűtés nélkül a külső sávban, hanem nyomhatjuk neki bátran, hadd üvöltsön a benzinmotor.

Tervezzük az útvonalat: 119 km-t akartunk megtenni induláskor, azzal, hogy a végén majd körözünk. A németek nem tudták megcsinálni

A Golfból egyébként van is ilyen változat, GTE néven. 50 kilométert tehetünk meg vele csak villannyal, benzinnel meg bármennyit, 200 lóerőt tud, és a legröhejesebb, hogy induló ára alig magasabb, mint e a tisztán elektromos e-Golfé. Szóval összehasonlító tesztünk győztese szerintem a Golf GTE, az Opel Ampera, a Toyota Prius Plug-in Hybrid, a BMW i3 REX, meg a Mitsubishi Outlander PHEV.

Azok az autók, amelyekkel adott a füstmentes, bolygómentő autózás lehetősége is, de nem kell állandóan lesni az akkumulátor töltöttség-jelzőjét, ha kicsit több lett a napközbeni kilométer, mint terveztük. A teszt keretein belül maradva viszont egyértelműen a Nissan Leaf a győztes. Hiszen ha már mégis vállalni akarjuk a kompromisszumokat, a negyedével olcsóbb, 10-15 %-kal nagyobb hatótávolságú, ötszemélyes japán villanyautó összes kis diszkomfortja, sutasága könnyű lélekkel megbocsátható. Hiába ez a legrégebbi elektromos autó, még mindig a legjobb az alsó középkategóriások között.

Csordás Gábor, Autó2, főszerkesztő: A teszt három elektromos autója ennél különbözőbb nem is lehetne. A megjelenésekor forradalminak számító Leaf ma már egészen megszokottá vált, idén az i3 jelentette a nagy meglepetést, a hagyományos belső égésű motoros autókra minden lehetséges módon emlékeztető e-Golf pedig azoknak lehet a kedvére, akik idegenkednek a környezettudatos villanyhajtással gyakran együtt járó futurisztikus csomagolástól.

A Nissan 115,7 km-nél nullázta ki magát teljesen

A VW kényelme, vezethetősége, felszereltsége és minőségérzete is messze jobb, mint a Leafé, igaz, drágább is nála. A Nissanon ugyanakkor látszik az elektromos hajtás terén szerzett tapasztalat, ami a mezőny legnagyobb valós hatótávjában mutatkozott meg. Az i3 pedig, még ha elsőre nem is tűnik úgy, minden ízében BMW, hiszen nem csak elképesztően menő és prémiumautósan felszerelhető, de a vezethetősége is a márkánál ismert szintet képviseli.

Szörényi András, Vezess.hu, szakújságíró: Örülök a Nissan eredményének, mert oly védtelennek tűnt a másik két kocsival szemben. Az i3 külseje és belső tere maga a modernitás, gyorsulásával már-már engem is elvarázsol, de látom a hibáit is. A Golfból elektromos hajtással is ijesztő hatékonysággal eliminálták más modellek hibáit a fejlesztők. Benne ülni pont annyival jobb a Leafnél, mint a tisztes Pulsar helyett VII-es Golffal járni.

Termékként nálam az e-Golf az első, de pénzt csakis a Leafért adnék. A Nissannal van már tapasztalat a gyorstöltés tartós elviseléséről (bírja) és egyedül a Nissanhoz vannak itthon nyilvános gyorstöltők, amik nélkül az elektromos autózás szomorú vergődés. 

A Leaf gyorstöltőjéhez Magyarországon kb. 7 töltőállomáson találunk villásdugót

Hatótávjával és méretével, használhatóságával mobilitási igényeink 90-95 százalékát simán lefedné a Leaf vagy a Golf. Az i3 sem a hatótáv, hanem az ortopéd hátsó ajtók miatt esik ki. De egyautós családként, naponta 30-60 kilométernyi városi úttal az Opel Ampera, az Audi A3 e-tron és a Golf GTE, tehát a Priusnál nagyobb hatótávolságú konnektoros hibridek közül választanánk, ha 11-13 millió forintot költhetnénk új autóra. A plug-in hibridek biztosítanák a mindennapi füstmentes közlekedést, de nem kellene vonatozni, hogy légkondicionálással utazhassunk a Balatonra.


Epilógus

Ja, egyébként a Leaffel még hazamentem aznap, 50 kilométerre lévő falumba. Csak ezzel a kocsival tudtam ezt megtenni, ugyanis Budapesten az Istenhegyi úti MOL-kútnál lévő nyilvános nagyfeszültségű egyenáramú gyorstöltő CHADEMO-szabványos, vagyis csak a japán kocsikhoz jó. A Leaf egy órát szopizott a szerkesztőségben, innen 17 km-es kijelzett hatótávval felgurultam az Istenhegyire, ahol 40 perc töltés után 98 km-es kijelzett hatótávval kényelmesen, fűtve, zenét hallgatva, végig 90-100-as tempót autózva hazaszáguldottam, miközben a két német kocsi félájultan lógott a zsinóron Pesten.

A BMW és a VW is rendelkezik egyenáramú gyorstöltési lehetőséggel, amivel jó félóra alatt az akku kapacitása 80%-áig tölthető – csak hát a Leaf (és a Mitsubishi i-MIEV, valamint klónjai, a Peugeot iOn és Citroën C-Zero) ugye hamarabb érkeztek a piacra, tehát számukra már elérhető néhány publikus gyorstöltő még a nem épp rohamléptekkel elektrifizálódó közlekedésű Magyarországon is, míg német szabványú oszlopból egyelőre nincs egy sem.