A lopakodó kis Toyota

Teszt: Toyota Yaris Lounge Hybrid - 2014

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2014.11.24. 15.00

Hogy miért nem vesz mindenki ilyet, azt megértem, de miért nem gyárt mindenki ilyet? A hibrid Toyoták legkisebbikének frissített változatát teszteltük.

Röviden – Toyota Yaris HSD

Mi ez?

A Toyota kisautójának hibridváltozata

Mit tud? Keveset eszik benzinből, nagyon kényelmes vezetni és egész jó a helykínálat
Mibe kerül? 4,7 millióról indul a listaár
Kinek jó?  Aki nem szeret forgalomban odafigyelni a vezetésre

A Yaris három év után faceliftet kapott. A hibrid is. Érdemi változások nincsenek, csak a morcosabb orrot és a drágább változatok korszerűbb infotainment-egységét érdemes kiemelni. A Yaris maradt, ami volt: különösebb érzelmeket nem generáló, helyes kisautó. A típus egyetlen valóban unikális különlegessége még mindig a hibridhajtás.

A harciasabb pofa mögött szinte minden változatlan


Kívül: új X-faktor

A 2012-es Yaris nőies, sőt: eléggé semmilyen volt, az idei modellfrissítéssel a Toyota alaposan megorvosolta a dolgot. Az ötletes króm-X a kocsi orrán, a gonoszabb szemek sokkal fiatalosabb, markáns imidzset adnak a kocsinak. Jót tett neki a facelift. Mondjuk a hibridnek annyira nem hiányzott.

Az eredeti új Yaris hibridváltozata ugyanis már eleve agresszívebb, az éles fényű LED-es menetjelzővel jól azonosítható pofát viselt. Ezt a mostani tesztautót se mondanám tehát vonzóbbnak vagy izgalmasabbnak, mint a régit, legfeljebb a látványos metálkék fényezés miatt. A gyerekeknek tetszik, hatfős, 7-10 éves mintán kísérletezve “de szép autó!”. Na, ugorgyunk. Ugorgyunk be.

A kormány szokatlanul mélyen és elöl van, az ölünkből kell vezetni a Yarist


Belül: semmi érdemleges

Az utastérben első pillantásra a fullos-közeli tesztautó textil-műbőr-Alcantara házasításával készült új üléskárpit adja meg ugyanazt az újdonságfaktort, amit kint a króm X és a kék metál. De ezen kívül megint csak semmi igazán újat nem tudok felfedezni: bár a műszerfalat is átszabták egy kicsit, minden pont ugyanolyannak tűnik, mint rég.

Tágas tér elöl, elfogadható hátul, meglepően mély csomagtér leghátul. A vezetőülés környékén megmaradt az összes apró értelmetlenség, amit két éve is furcsállottam: a használhatatlan, keskeny és túl közeli lehajtható kartámasz, a túl apróra tagolt tárolórekeszek és a feleslegesen nagy és hosszú, bumszli váltókar az ülések között, a vezető ölébe ejtett kormány. De megmaradt az is, amit szerettem, a térdet nem nyomó középkonzol, a nagy szabadságérzetet nyújtó, alacsonyan húzott műszerfal-tető és övvonal.

Az érintőképernyős infotainment egység is új, a menü sokkal szebb és könnyebben is áttekinthető, mint volt, de azért egy Home-nézet, térkép, telefon és zene-információkkal nagyon hiányzik. Merthogy nincs, tehát ha navigálunk, nem látjuk, mit hallgatunk, ha telefonálunk, nem látjuk a térképet, és így tovább. Nem tudom, mennyit költöttek a modellfrissítés során a sokkal dinamikusabb, menőbb hibridrendszer-animációra, de minden jent megért, amit erre fordítottak, hát nem?

A facelift előtti fejegység, még cédével, de kevesebb gombbal, nehézkesebb kezelhetőséggel


Elmaradhatatlan hibridmozi: animáción követhetjük az energiaáramlás útját


Technika: ami jó, azon ne változtass

A Yaris idei modellfrissítése során a hibridváltozat műszaki tartalmát nem bolygatta a Toyota. A bolygóműves erőátvitel, a nikkel-metál-hidrid akku és a 61 lóerős villanymotor maradt a régi, a száz lóerős rendszer-csúcsteljesítmény sem változott.

Padlógázzal 11,8 másodperc alatt éri el a százat a kocsi, a jellegzetesen, fix fordulaton bőgő benzinmotor és a folyamatosan változó áttételű erőátvitel észrevehetetlen munkája közepette. Katalógus szerint 3,3 liter a vegyes üzemű fogyasztás, erre én csak annyit mondhatok, hogy a teszten nagyjából kétharmad országút-egyharmad város mellett 5,2 volt a realitás, ami benzines automatától képtelenül jó érték.

Felfelé hazudik: 5,2 volt az átlag a kútnál, sok országúti menettel

De hát ez nem egy sima benzines automata ugye, hanem egy hibrid, ami a lassítások energiájának java részét elrakja egy akkuba, hogy később, a gyorsításoknál felhasználhassa benzintakarékossági célból. Még mindig, 17 évvel az első Prius megjelenése után is különlegesség-számba megy ez a rendszer, pedig az az igazság, hogy minden benzin- és dízelmotornak már rég hibridizálva kellene működnie. Elvégre az elektromos támogatás a belsőégésű motor mellett nem más, mint optimalizálás takarékosságra és tartósságra, pláne, ha olyan zseniálisan egyszerűen bonyolult a dolog, ahogy a Toyota megcsinálta.

A Yaris hibridben nincs kuplung, nincs hagyományos értelemben vett váltó, nincsenek szíjak. Van viszont elektromos klímakompresszor, tehát piros lámpánál sem hagy ki a hűtés, mint a “modern” stop-start rendszeres benzines és dízel kocsikban. A Yaris benzinmotorja pedig a mindig rendelkezésre álló elektromos rendszer mellett nem kell, hogy pörgős, dinamikus szerkezet legyen – lehet egy szűk hasznos fordulatszám-tartományban dolgozó, nagyon tartós, nagyon hatékony egység is. Sajnos ennek a hatékony és tartós technikának valahol máshol azért meg kell fizetni az árát.

Hátulról már végképp csak egy modern városi kisautó, semmi több


Vezetési élmény: az abszolút nulla

A Yaris hibrid egyszerűen nem nyújt klasszikusan vett vezetési élményt. A gáz- és a fékpedál semmilyen közvetlen hatással nem bír a menetdinamikára, lenyomjuk valamelyiket, aztán ott elöl a rövid, immár morcos kis orrban történik valami, amiknek hatására gyorsulni vagy lassulni fog a kocsi. A kormányzás és a futómű igazodik a motor(ok)hoz: érzéketlen és puha, komfortra hangolt mindkettő.

Adatlap

Toyota Yaris Lounge Hybrid

A lopakodó kis Toyota 1
Motor 1497 cm3, Hibrid (Benzin/Elektromos), S4
Teljesítmény 100 LE
Nyomaték 111 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 11,8 sec
Végsebesség 165 km/h
Fogyasztás (vegyes) 3,3 l / 100 km

Ezzel az autóval tilos gyorsan menni, tilos nagyokat gyorsulni, tilos cikázni. Ezzel az autóval kényelmesen, békésen, a takarékos haladás tudatát élvezve kell közlekedni, közben hallgatni a kiskategóriában a közepesnél kicsit jobban szóló rádiót, beszélgetni kell, telefonálgatni a jól működő, nem visszhangzó Bluetooth-szal.

A tempomat nagyon fontos, használni kell, mindig. Kis gázadással el kell érni azt a sebességet, amit tartani akarunk, aztán SET, és kész, nem kell törődni semmivel, csak menni, sodródni, beleolvadni a világegyetembe. ÉS akkor boldogok leszünk a hibrid Yarisszal. Ha erőltetjük? Soha.

Az 5,675 milliós, Lounge fantázianevű, legmagasabb felszereltségű autóban kulcsnélküli nyitás-indítás is van, ez az extra nem minden autóból hiányozna, ha nem lenne, de a hibrid Yarisból nagyon; kézrátételes nyitás-zárás tovább erősíti a zen-hangulatot. Kár, hogy a legkorszerűbb biztonsági extrák nem kerültek be a kocsiba a modellfrissítéssel: egy követőradar és sávtartó elektronika végképp kiteljesíthetné a flow-élményt az utakon.

Hátul úgy 180 centiig semmi gond, utána kezd el szorítani fejben és térdben a kocsi


Ár: drága, de mihez képest?

A nagyon tartós, takarékos, automata váltós Toyota hibridek árának megítélése a mai napig nem egyszerű feladat az egység sugarú autóvásárló számára. A Yaris HSD, ha csak úgy simán odanézzük a száz lóerős benzines kisautókhoz, képtelenül drágának hat 4,7 milliós induló árával. Csak hát, ha így próbáljuk relativizálni a kocsi értékét, nagyon nem vagyunk korrektek a hibrid kis Toyotával.

Ez ugyanis egy dízeles fogyasztású, automata váltós kisautó, csekély karbantartási igénnyel, a modern, turbós kis dízelekhez és benzinesekhez képest várhatóan örökéletű technikával. Csak úgy, a miheztartás végett elkészítettem az alábbi táblázatot, hogy nagyjából láthassuk, mi merre meddig, de ne feledjük: a hibrid Toyotákat más mércével kell mérni, mint a többi autót.

Klímás, automata, 100 lóerő körüli benzines alapmodell Listaár
Nissan Note 1.2 CVT Acenta (98 LE) 4 390 000
Renault Clio GT 1.2TCE EDC (120) 4 880 000
Suzuki Swift 1.2 GLX AAC AT (92 LE) 4 517 000
VW Polo 1.2TSI Trendline DSG (90LE) 4 480 790
Toyota Yaris HSD (100 LE)
4 695 000

A fenti táblázatot még nyugodtan lehet korrigálni azzal, hogy a Toyotában átlagos használat mellett fékbetétet előreláthatólag vagy tíz évig nem kell cserélni, tárcsát meg tán soha. Kuplungtárcsa-csere és ékszíj-csere pedig biztosan soha nem lesz, mert ilyen alkatrészek nincsenek ebben a kisautóban. A második generációs Priusból komoly módosításokkal a Yarisba érkezett hibridrendszer tartósságáról legendák keringenek a világban, ha ezeknek hihetünk, 300 ezer kilométerig szinte biztosan nem, de jó eséllyel félmillióig sem kell hozzápiszkálni semmiben a kocsihoz, ha rendesen cseréljük a szűrőket, folyadékokat.

Pótkerék nélkül 286 liter, ugyanannyi, mint a nem-hibrideké

Sokan félnek az akkumulátor elhalálozásától, pedig felesleges. Egyrészt a hibrid Yaris akksija nem drága és érzékeny lítium-ion egység, hanem a robusztusabb, bár sokkal gyengébb teljesítménysűrűségű nikkel-metál-hidrid. Másrészt, ha mégis beütne valami krach, az akkucsomag megbontható és cellánként javítható (cserélhető), vagyis egy valószínűtlen akkuhiba javítási költsége jó eséllyel egy hagyományos gyertyacsere költségéhez lehet mérhető.

Kinek ajánljuk?

A minimális vezetési élvezetet nyújtó, de praktikus és takarékos kisautó papírforma szerint nyugdíjasok, autózás iránt kevés passziót mutató nők autója, de az az igazság, hogy a stresszmentes hétköznapi autózást nagyban támogató hibridezés igen vonzó lehet azok számára is, akik néha-néha szeretnek határon autózni.

Már persze akkor, ha van erre a célra más autójuk. Egyautós háztartási modellben egy hibrid Toyota igazi rémálom a látens Fittipaldiknak. Akinek egy csepp benzin is folyik az ereiben, annak kell mellé legalább egy hobbiból tartott E30-as BMW, vagy egy tuningolt Lada.

Mellette – Ellene
  • Egész pofás
  • Kényelmes, tágas
  • Nem eszik
  • Nem is megy
  • Még mindig elég drága
  • Fura vezetői ergonómia


Szavazás

Toyota Yaris HSD - 2014

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • DTF

    5,2-es fogyasztás sok nagyon! Egy ilyennel, városban, és országúton (mondjuk évi 10-15% autópálya) simán 4,6-4,7 / 100 km. Sőt, 4,5 alá is könnyen vihető.)
    az h nincs benne vezetéstámogató rendszerek garmadája… nem nélkülözhetetlen tételek ezek, sokszor feleslegesek (pl. Rx450h-ba sokszor csipog a pre-cash, pedig bőven van hely, és sokszor húzza az övet is hirtelen fékezéskor, pedig nem kéne)
    4,7 alapáron, de ez alapár, 4-ért viheted ;)
    vezetési élmény konkrétan nincs, a hybrideket másfajta megközelítésből kell szemlélni. az ilyen autók a takarékosságra, a nyugodt vezetésre sarkallnak, itt azt nézed h minél kevesebbet fogyassz, de ha kell, akkor egy kis ‘gázfröccs’ és az elektromotor nyomatékának köszönhetően pl. simán besorolsz, vagy előzöl. persze ez egy yaris esetében nehezebb, de azért egy hansoló dízel szintén van.
    a másik meg h nem kerreg, nem traktorral kell közlekedned :)

  • v_Petya25

    Ez sem fogja megváltani a világot. Az 5,2 úgy hogy tojások vannak a talp alatt és a Toyota csúcstechnikája a motortérben, az sok. Ennyit hibrid rendszer nélkül is tud egy mai kis benzines, csak azt sem kell taposni és kész.

  • menőmanó

    “…de miért nem gyárt mindenki ilyet?”

    Azért, amiért nem lehet mindenki professzor. Tudás kell hozzá.

  • Kempelen

    A benzines változat tesztje egy másik szemüvegen keresztül. :-DDD

    http://totalcar.hu/tesztek/2014/11/25/toyota_yaris/

  • PDA FAN

    A fékkel kapcsolatban a Toyotánál az a helyzet, hogy nincs külön betétcsere, meg külön tárcsacsere. Persze lehet ilyet csinálni, de nem javasolt. Ha a gyári betét+tárcsa garnitúra van az autóban, akkor annak egy laza 100 ezret ki kell bírnia, használattól függően. A hibrideknél ugyanez 150-200 közé is eshet, mivel a fékezés egy szakaszában a generátor fékez (mint egy mini retarder), és a fékbetéteknek így jóval kevesebb mozgási energiát kell felemészteniük.

  • Kempelen

    PDA!
    A Toyotánál azért nem kopik a fékbetét, mert nem fog a fék…
    :-DDD
    22 millió autót hívtak vissza miatta. Így könnyű spórolni, bár tény, hogy van egy mondás, miszerint a fék a gyávák fegyvere.

  • oszkopeter

    Az a baj vele, hogy vezetési élményben kb. az 50-60 LE-s robotváltós, alapmotoros kisautók szintjét hozza, árban viszont inkább a jól motorizált benzinesek vagy dízelek szintjét, sok-sok kényelmi extrával megspékelve. Én részemről inkább a vezetési élményre vagy a kényelmi extrákra szavazok. A néhány decis fogyasztástöbblet meg ilyen kisautó estén, amivel évi 5-10 ezer Km-t mennek, igazán nem megrendítő. Ugyanez vonatkozik az “örök életű” fékbetétekre. Anyám 8 évig járt a gyári betétekkel, 15 évig a gyári kuplunggal a kis Corsajában. Most akkor ebben 15 évet fog bírni a gyári betét, hát nem tudom ki tervez ilyen hosszú távra. Amúgy ha már fogyasztás, kollégám 10 éves 1.4 HDi 206-os Peugeot-ja rendszeresen 5 liter alatt eszik vegyes használatban, tudom mert gondosan írja a tankolásokat és mindig eldicsekszik vele. Egy EGR szelep tisztításon kívül még nem volt a dízellel semmi gond, 120.000 Km van benne.

  • oszkopeter

    @killerbee

    Egyszerűen autókkal foglalkozom – talán nehéz ezt felfogni – és azt látom hogy az ilyen kategóriájú verdákkal átlag 5-10 ezer Km-t mennek évente (persze vannak kivételek). Ha valaki 10 ezret megy, akkor a jelenlegi árakkal a fél literes megtakarítás évi 19.000 Ft-ot jelent, ha kerek egy litert spórolsz az 40 ezer, na bumm! Én nem mondom hogy ez semmi, de nem biztos hogy megfizetném érte a több százezres felárat. Arról nem beszélve hogy a kis dízelek már régóta tudnak ilyen vagy akár alacsonyabb értékeket produkálni, különösebb spórolás nélkül. Egy átlag kisautó vezetési stílustól függően 50-80 ezret is elmegy a gyári fékbetétekkel, ez az említett futásteljesítmény mellett 5-8 évet jelent, tehát anyukám épp belefér az átlagba. Amúgy az évi 10.000 az több mint 40 Km-t jelent minden munkanapra, tehát ha valaki nem lakik túl messze a munkahelyétől akkor a napi ingázás bőven belefér. Vidéken jellemzően ennél jóval kevesebbet autóznak az emberek. Ergo teljesen felesleges a hibridre költeni. Aki pedig évi 50-60-80 ezer Km-t megy, az normális esetben inkább középkategóriás autót választ. Persze mindig vannak kivételek…, de ezért nem kell lehülyézni a másikat.

  • oszkopeter

    Amúgy a spritmonitor.de szerinti átlagfogyasztások:

    Yaris hibrid: 4,79 l / 100 Km
    206 1.4 HDI: 4,98 l / 100 Km

    Utóbbi egy 15 éves konstrukció és tudván hogy eleve a takarékoskodásra hajlamos emberek vesznek hibridet, a különbség a valóságban kb. 0 lehet!

  • vezess-admin

    Kedves Kommentelők!

    Örülünk az értelmes hozzászólásoknak, ezért van itt a felület, de a másokat sértő kommenteket töröljük.

    További jó olvasgatást!

    Üdvözlettel,
    Vezess.hu

  • oszkopeter

    @killerbee

    Nem tudom mitől lettél ennyire ingerült. Szűrj rá a spritmonitoron a 206 1.4 HDi-re és akkor meglátod az általam kigyűjtött értéket (a teljesítményt állítsd 68-70 LE-re). Nyugodtan kereshetsz újabb, modernebb, erősebb dízelekre is. Pl. a Fiesta 1.6 TDCi 95 átlaga 4,99 liter és jóval több vezetési élményt kínál mint egy Yaris hibrid.

    http://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/17-Ford/147-Fiesta.html?fueltype=1&fuelsort=1&power_s=80&power_e=95&powerunit=2

    Az meg hogy a hibrid vásárlók jóval takarékosabban vezetnek szinte közhely, nem is nagyon tudnak máshogy, hiszen ez a hajtáslánc minden kigyorsítást büntet. Olvasd el a cikket. Másrészt aki ilyet vesz, az mindenképpen be akarja bizonyítani magának hogy mennyire takarékos meg környezettudatos, ha már egy valag pénzt áldozott a hibrid rendszerre.

    Nincs ezzel semmi baj, csak kétlem a létjogosultságát egy ilyen kategóriájú autóban. Ez is egy vélemény, meg a tiéd is, a különbség az hogy én senkit nem hülyézek le és nem vádolok hazugsággal (alaptalanul).

  • oszkopeter

    Szerintem lazulj le, engedd el ezt a dolgot…
    Minden szavad arany!

  • hígfos bmw

    Ez a kör sem jött be a petyáknak. Még mindig vannak olyan őskövületek akik hisztérikusan ragaszkodnak az elavult dizelekhez és képtelenek levetni a szemellenzőt magukról. A tényekkel is hadakoznak lásd. spritmonitor fogyasztási adatok, ahol a többet zabáló és sokkal többet szennyező traktordízelt ugyanolyannak állítják be mint a hibridet. A dizelben mi a vezetési élmény amúgy, hogy jobban elpusztítja a környezetetet és borzalmas a hangja? Tényleg vannak olyan emberek akik ezt “élvezik” és ez jelenti számukra az élményt?

  • tamas74

    Még szerencse hogy vannak ilyen f..sza megmondo emberek akik jobban tudják hogy mi kell nekem mint én :) de mivel én csak saját tapasztalatom szerint cselekszem ezért soha többé nem veszek hibridet (volt egy 2009-es prius-om )nagyon faja városban de országuton és autopályán egy fos (az én vezetési stilusomhoz)ez nem azt jelenti hogy a yaris hibrid nem jó csak azt hogy nem vagyunk egyformák és nem egyforma az igényünk én még mindig jobban szeretem a dizelt vezetni mint a hibridet ráadásul a dizelt sokkal olcsóbban tankolom mert válalkozoként a gázolajból az áfát is visszaigényelhetem így nekem spec kb 320-ft literje ezzel meg a mostani városi autom 4.0-4.8-literes fogyasztásával.nem kell hibrid yaris.Ráadásul sokkal jobban megy (peugeot 207-1.6 hdi109-le 260-nm)az hogy nevezess-nek vagy bármelyik idiota klonjának nem tetszik az az ö baja.

Jó vétel vagy nagy bukó? – Szörnyeteggé tuningolt Honda CR-X háromötvenért

A Honda CR-X mára átcsúszott a fehér holló ritkaságú típusok közé, pedig jó tizenöt éve minden diszkó előtt parkolt egy-egy, neonnal a lábtérben, tűzköpő hátsó dobbal tiltásig veretve. Most ezt az érzést kaphatjuk meg 350 ezer forintért.

F1: Videón Rosberg mercis búcsúkörei

A Mercedes a hétvégén Sindelfingenben ünnepelt, a visszavonuló Nico Rosberg megtette utolsó métereit a csapat színeiben.

Nem kerüli ki többé a Mercedes a csirkeadót

Teljes egészében amerikai kezek által összerakott Sprintereket kaphat a jövőben az USA. Legalábbis a következő generációtól kezdve.

F1: A Ferrari szerint nem gyengül a Mercedes

A Ferrari vezetője, Sergio Marchionne szerint a Mercedes nem lesz gyengébb attól, hogy Nico Rosberg a visszavonulás mellett döntött.

F1: “50 százalék”, hogy Alonso megy a Mercedeshez

A McLaren-Honda főnöke szerint kizárt, hogy Fernando Alonso legyen Nico Rosberg utódja a Mercedesnél, a pilóta honfitársa másképp gondolja.

F1: Hamilton megússza a büntit Rosberg miatt

A Mercedes nem bünteti meg Lewis Hamiltont az Abu-Dzabiban történtek miatt. Most más gondjai vannak a csapatnak.

Ez történik az autóddal a hidegben

Nem csak az embernek és egyéb élőlényeknek pokoli az éjszaka, ha mondjuk mínusz tíz fokban kell a szabadban tölteni, a fagy autónak is betesz.

F1: A motoroslegendát is érdekelné a Mercedes-ülés

A MotoGP-veterán Valentino Rossi sem mondana nemet, ha a Mercedes-főnök Toto Wolff felhívná.

F1: Oválpályán repesztett Vettel és Räikkönen – videó

A Ferrari rég nem látott dolgot hozott tető alá: vasárnap az USA egyik legendás oválpályáján, Daytonában száguldottak a vörös Forma-1-es autók.

Ismét drágulnak az üzemanyagok

Nem áll meg a drágulás a kutakon, szerdán ismét emelkedik a benzin és a gázolaj ára.

Nézd meg a legújabb magyar KRESZ-táblát!

Új tábla az autósoknak: Magyarországon először az M7-es autópályán helyezték ki az elektromos autók töltési pontjáról informáló közúti jelzést.

Sportosítja terepkombiját a Volvo

A Polestar teljesítményoptimalizációs csomagot emelt hasú luxuskombijára is kiterjesztette a Volvo. A V90 Cross Country érdemben nem lett erősebb, viszont dinamikusabb.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.