Külföldön menő, itthon ritkaság

Vezettük:Audi Q3 és RS Q3 facelift

Szerző: Hamar Balázs levél küldés 
Dátum: 2014.11.22. 08.00

Erősebb és takarékosabb, szebb és jobb az Audi 2011-ben bemutatott Q3-asa. Kipróbáltuk a 30 lóerővel izmosodó RS Q3-ast is ? mostantól 4.8 másodperc alatt gyorsul 100-ra.

Röviden – Audi Q3 és RS Q3 2014

Mi ez?

Az Audi kompakt SUV-ja és az abból készült aszfaltszagggató.
Mit tud? Kicsit biztonságosabb érzés mellett elvinni a közértbe
Mibe kerül? Egyelőre rejtély. Az alapmodell árát ismerni, az 8 millió körül lesz.
Kinek jó?  Gazdag fiataloknak, kis családoknak, kisnyugdíjasoknak.

Az Audi 2011-ben lépett be a kompakt szabadidő-autók piacára, ahol akkoriban még csak a BMW tevékenykedett a három német prémiummárka közül. A BMW X1 után mostanra a Mercedes is kihasználta a potenciált a szegmensben, megjelent a GLA-modellel, így mostanra nehezebb a dolga lett az Audi Q3-nak is. Segít-e a facelift? Az biztos, hogy ártani nem fog, de az Audi Q3 így sem ment rosszul, annak ellenére, hogy például a  magyarországi piac nem a legmegfelelőbb hely egy viszonylag drágán mért és ahhoz képest kisméretű divatos SUV számára. A négy év alatt eladott 400 ezer példány viszont jól mutatja, más országokban bőven van igény az ehhez hasonló autókra is.

A hűtőrács és a fényszóró más egy kicsit


Mi változott kívülről?

A ráncfelvarrás visszafogott mértékben érintette a külső dizájnt: az autó méretei gyakorlatilag nem változtak, a 4.39 méter hosszú Q3 tengelytávja továbbra is 2.6 méter. Könnyebb lesz felismerni a kicsit átrajzolt fényszórókról az Audit, alaphelyzetben LED-es nappali menetfénnyel kiegészített xenon fényszórók világítanak mostantól rajta, felár ellenében pedig full LED-es fényszóróval is rendelhető. Akinek még így sem megy, ne szégyellje magát, inkább nézze meg alaposan a single frame hűtőrács és a fényszóró közti kis részt: ha ott a hűtőrács részeként egy alumínium lebenyt lát, akkor az új Q3-assal van dolga – ha fényezett karosszériát, akkor a régivel néz farkasszemet. Tuti tipp a hátsó irányjelzők működésben közbeni elemzése, ha egy belülről kifelé tartó futófényt látunk, akkor 100 % hogy friss példányról van szó.

Mi van a lemezek alatt?

Jelentős műszaki érzéknél is több kellene ahhoz, hogy az igazán lényeges változásokat kiszúrja az ember, de a lényeg az, hogy röntgenszem nélkül is élvezhetjük azok áldásos hatásait. Például azért, mert kevesebbet kell kotorászni a zsebünkben a benzinkúton az átdolgozott motoroknak hála, vagy azért, mert jobban gyorsít és szebben kanyarodik, mint korábban  – a finomított futóműnek köszönhetően.

Egyszerű, de igényes kivitelezés. Szépen szól az öt henger

A három turbós benzinmotor (TFSI) és a két TDI dízel mind erősebb és takarékosabb, környezettudatos énünket pedig jól eső melegséggel töltheti el, hogy az Euro 6-os károsanyag-kibocsátási szabványnak is megfelelünk, bármelyik mellett döntünk. A legkisebb benzines az 1.4 TSI lesz 150 lóerővel – ez átlagban akár 5.5 literrel is beéri, ami 1460 kilóval  több, mint elismerésre méltó. Az pedig még inkább az lenne, ha ezt egy hús-vér vásárló is képes volna elérni.  A másik két benzines 180 illetve 220 lóerős, mindkettő 2.0 TFSI motor.

Audi Q3 és konkurensei hasonló méretben

Típus, modell
Árak
Mercedes GLA 200 Offroader (156 LE) 8 474 710 Ft
BMW X1 sDrive (150 LE) 7 893 000 Ft
Audi Q3 1.4 TFSI (150 LE)
8 041 800 Ft

A dízelek is kétliteresek, a gyengébbik 150-re, az erősebbik 185 lóerőre izmosodott. Itt nem holmi chiptuningra kell gondolni, ennék mélyebben érintette a változás a technikát. A régi 140 lóerős motor tulajdonképpen teljesen átalakult, új a blokk, a hengerfej, de még a turbó is.

Újdonság az utastérben

Nem voltak egetverő újdonságok a Q3-ban annak megjelenésekor sem, nincs igazán most sem, de ezt nem kell kritikaként értelmezni. Közel minden megvan, amit a nagyobb és még drágább modellekben megszokhattunk, az anyagminőség példás, a minőségérzet pedig jó szokásához hűen talán itt a legjobb a három német prémiummárka közül.  Néhány finomabb részlet, új színek, új felszereltségi szintek, ez szól a szemnek.

Ez a kisebbik dízel belseje. A minőségérzet átlag feletti

Asszisztensekből a holttérfigyelőnek , sávtartónak, parkolást segítőnek a táblafelismerőnek ad munkát a legkisebb Audi SUV. A Google alapú navigáció szép és jó, és mivel egy SIM-kártya biztosítja hozzá az adatcsomagot, ezért egyéb online szolgáltatások is adják magukat. Ilyenek az online rádiók, az online időjárás- és dugófigyelés, sőt Wifi hotspotként is működik a rendszer, amit a kocsiban utazó többi utas élvezhet. 

A legviccesebb újítás amúgy egy az autó farához csatlakoztatható sátor, amiben elfér az egész család és állítólag 3 perc alatt is felállítják az ügyesebbek. Mindezt 1300 eurós felárért (kb. 400 ezer Ft).


Milyen vezetni?

A 150 lóerős dízelt próbáltam először kézi váltóval és elsőkerék-hajtással – ez kiváló alapmotor. Nem vészesen gyenge, de valahogy nem az az érzése benne az embernek, hogy egy erős autóban ül. Alul kicsit nyomatékszegénynek is tűnik, az ötödik és hatodik fokozat pedig olyan hosszú, hogy remek lehet vele autópályán a fogyasztás. Városban viszont maximum ötösbe tudunk majd felváltani gyorshajtás nélkül. A 2.0 TDI hangban erős inkább, kifejezetten szépen szól, mély hangszíne miatt belülről szinte egyáltalán nem tűnik dízelnek. Ehhez a tempóhoz a futómű is bolondbiztos, ekkora teljesítménnyel egyszerűen nem tudtunk semmi ijesztőt csinálni vele, hiába szerettünk volna. Csillapítása feszes, de kicsit sem tűnt rázósnak, igaz, a magyar utak  minősége nem egyezik a németével.

Kevesebbet fogyaszt mint korábban

A 180 lóerős dízel ehhez képes erősebbnek tűnt valamivel, bár azt is valamivel kisebb teljesítményűnek tippeltem volna érzésre. Az viszont biztos, hogy egy 7.9 másodperces 0-100-as gyorsulásnál és 219 km/órás végsebességnél nem kell igazán gyorsabb egy ehhez hasonló autóba. Éppen ezen értelmetlenség adja az örömöt az RS Q3-ban, amelyben egy 2.5 literes, 340 lóerőre erősített turbós benzinmotort építettek. Naná, hogy kipróbáltuk!

RS Q3 – 4.8 alatt százra

Teljesen más világ az RS Q3. Harminc lóerővel erősebb és négy tizeddel fürgébben ér százra, mint korábban, pedig eddig sem volt éppen gyenge vagy lassú. A 4.8 mp komoly sportautóknak való számadat, de az Audi kisujjból kirázza ezt. Váltó Sport módba, ESP csökkentett állapotba és máris aktiválható a rajtprogram, a fék majd a gázpedál lenyomásával. Villámgyorsan kapcsol a hétfokozatú S tronic  (duplakuplungos automata váltó) talán tényleg érezni, hogy ezen is dolgoztak egy kicsit.

Audi RS Q3 és konkurensei

Típus, modell
Árak
Mercedes GLA 45 AMG 4Matic (360 LE) 16 109 950 Ft
Audi RS Q3 (340 LE)
~ 16 M Ft

Az öthengeres közben gyönyörűen szól ott elöl, és talán az egyetlen bajom az, hogy még így is túlságosan elszigetelték az utastértől. Iszonyatosan gyors ez Q3-as, mégsem érezni igazán, nehogy leizzadjunk félelmünkben. Az extra 20 colos felnik és az agresszívabbra vett lökhárítók jól mutatnak, de csak pont annyira, hogy ne tűnjön vadállatnak. Vajon, kinek való ez az autó? A kérdés jogos, egy szabadidő-autóban tényleg feleslegesnek tűnhet ekkora teljesítmény. Valószínűleg a “mert megengedhetem” különc kategóriának szól, akikből két vevő akadt eddig itthon összesen.

Látszik rajta, hogy nem rejteget valamit. 340 lóerőt...


Mikor lesz, milyen áron?

A Q3-as 2015 márciusában ér majd Magyarországra az RS Q3-assal együtt, árat egyelőre kizárólag a 150 lóerős, 1.4 TFSI alapmotorhoz tudunk: az 8 041 000 forintba kerül.  Az 340 lóerős verseny bevásárlókocsi ára 16 millió forint körülre várható, pont itt kezdődik a 360 lóerős Mercedes konkurens belépőára is.  

Mellette – Ellene
  • Csinos forma
  • Kitűnő minőségérzet
  • Takarékosabb, erősebb motorok
  • Bivalyerős sportmodell
  • Jó vezethetőség
  • Magas vételár
  • Szűk rétegnek szól (RS)
  • Nehezen kezelhető médiarendszer

Szavazás

Audi Q3 / RS Q3 2014

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • hova

    Ez most nem jött össze szerintem az Audinak. Ronda, púpos, csonka. Még nyugdíjasoknak sem jó.Na. talán nekik.

  • tgu.ts

    Ahogy más autók esetében szokás, úgy az Audi estében is bátran leírható, hogy a büdös életben nem fog az 1,4 TSI 150LE 5,5 liter enni.
    Ez egy orbitális hazugság, még akkor is ha nekünk magyaroknak ezt hivatalból illik állítani és elhinni.
    Tiguan-ban, /tudom,hogy ez már nem az a láncos hulladék/ a fogyasztás városban 8-13 liter között volt. Az utóbbi számot enyhe városi sportossággal simán hozta.
    Az átlag az 9 liter körül volt, +-1-2 deciliter.

  • Laci812

    Szep-szep de az inditas kicsit meredek, kinek jo …kisnyugdijasoknak,

    azert nem hiszem hogy Magyarorszag ennyire jol teljesit. Tesztvezettuk
    a regit, az valahogy neheznek tunt igy X1 lett helyette. Belul a legszebb a 3 premium kis SUV kozul.

  • Kempelen

    Tgu, te még mindig itt tartasz?

  • zoldfulu2000

    Ennek az ellenfele inkabb a GLK es nem a GLA. Amugy meglepo hogy mennyire eltero a 3nemet koncepcioja a kategoriaban, ritka az ilyen…

F1: Rosberg vállalná Hamilton oktatását

Lewis Hamilton azt tervezi, hogy még 10 évig marad a Mercedesnél, és később már németül szólhat a márka hazai szurkolóihoz. A visszavonuló Nico Rosberg vállalná a nyelvtanári szerepet.

Csak egy darab készült ebből a Ferrariból

Dr. Rick Workman nem szeretett volna olyan Ferrarit, amilyen bárkinek lehet, inkább felkérte az olasz gyártót, hogy építsenek egyet csakis neki.

Jelentősen drágulhat az üzemanyagok ára

Akár 10 forinttal is drágulhat az üzemanyagok ára a jövő héten a piaci változások alapján.

Vége a pénzbehajtásnak Újpesten

Pár hete írutunk arról a sokak szerint nem egyértelmű forgalmi helyzetről, ahol csak úgy hullottak az 50 ezres büntetések. Mára változott a helyzet.

Rosberg autójában Wehrlein: Köszi, Nico!

Nem dőlt még el a visszavonuló Nico Rosberg helyének sorsa. Az egyik legesélyesebb versenyző azonban olyan fotót posztolt, amin a világbajnok autójában ülve látható.

F1: A fél mezőny bejelentkezett a Mercedesnél

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda azt mondja, óriási az érdeklődés Nico Rosberg megüresedett helye iránt, mégsem lesz könnyű betölteni a bajnoki ülést.

Kitiltják a dízeleket több nagyvárosból

Párizs, Madrid, Athén és Mexikóváros összefogott, majd közösen bejelentette: 2025-től kitiltják az útjaikról a dízelüzemű járműveket.

F1: A Mercedes tényleg számolhat Alonsóval?

A Mercedes még egyetlen nevet sem említett a nagy meglepetésre visszavonulását bejelentő Nico Rosberg utódjaként, de a korábbi nyilatkozatok alapján Fernando Alonso tényleg a listájukon lehet.

Tíz autó ütközött az M1-esen

Két balesetben hat és négy autó ütközött össze egymástól pár száz méterre.

Hegyszorosban reptetett siklóernyőst a Volvo

Ez a világon az első olyan mutatvány, amelyben egy teherautó és egy siklóernyős szerepel. De arra sem volt még példa, hogy siklóernyőst keresztül vontassak egy híd alatt.

F1: 15-ször sírta el magát Rosberg

Négy nap alatt tizenötödször sírta el magát, mondta a Forma-1 visszavonuló bajnoka, majd olyat tett a trófeával, mint előtte soha, senki.

Szebb is, erősebb is a Hyundai új raliautója

Bemutatta WRC versenyautójának harmadik kiadását a Hyundai. Nagyobb teljesítményét az új WRC szabályzatnak, dögös külsejét a kupé karosszériának köszönheti

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.