Kicsi, de játékos. Jó lesz?

Vezettük: Új smart fortwo és forfour

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2014.11.12. 17.00

A smart legidegesítőbb tulajdonsága már a múlté: soha többé nem kell benne bólogatni

Röviden – smart fortwo, forfour, 2014
Mi ez? Apró városi autó  
Mit tud? Valószínűtlenül kis helyen megfordul, és mindenhová befér
Mibe kerül? Egyelőre titok, de még novemberben megtudjuk
Kinek jó?  Bárkinek, akinek sűrűn lakott nagyvárosban kell autózni, parkolni

15 évvel ezelőtt mutatták be a smart első generációját, azóta pedig 1,6 millió darabot adtak el belőle, és időközben a harmadik kiadás is széria-éretté vált. Igazi zsúfolt, nyüzsgő nagyvárosban vezethettük elsőként a kisautót, Barcelonában.  Kézi váltó, duplakuplungos automata, világbajnok fordulókör, rengeteg vezetőtámogató-berendezés, Euro 6-os motorok, hogy csak párat említsünk a megújult smart jó tulajdonságai közül.

A fényezés is rátesz egy lapáttal a fura formára

Külső

A legújabb smart fortwo formaterve nem biztos, hogy mindenkinek tetszeni fog. A Facebook-oldalunkra pár napja feltett első képek kommentjei alapján legalábbis az derül ki, hogy a férfi olvasók többsége nem gerjed erre a fazonra. Igaz, nem is nekik készül a smart. 
A korábbinál komolyabbnak szánt, Mercedes-es hangulatú ívekkel is gazdagított orr-rész hirtelen fogy el, és az autó hátulja is érdekes a kocsi sarkaiba tolt kerekekkel. De ne feledjük azt sem, hogy a legtöbb modern autó formatervét a légellenállás mellett a gyalogosvédelmi előírások herélik ki. Ezért nincsenek már Jaguar E-Type, vagy éppen Cápa-BMW formájú gyönyörű autók, csak uniformizált, pufók orrú, de gyalogoskímélő izék. 

Keret nélküli ablakok

Hátul – természetesen a fortwo változatnál – megmaradt a két darabban, felfelé és lefelé nyíló ajtó, a fent rögzített ablaktörlő is, amit elöl hagyományosra cseréltek, a korábbi egymással szembe törlő megoldás helyett.  

Belső

Közhely, de a smart belülről jóval tágasabb, mint azt a külsejét nézve gondolnánk. 190 centivel még nem is kellett koppanásig hátratolnom az ülést, hogy megtaláljam a kényelmes pozíciót, és még az üvegtetős smartban is temérdek hely maradt a fejem és a tető között. Sőt, a két utas között vállban is elég nagy a légrés. Sajnos a kormány csak fel-le irányban állítható. 
Kicsi, de játékos. Jó lesz? 1
A belsőben pár smartos poén megmaradt, így a fordulatszámmérő-óra műszeregység apró, a műszerfalból kinyúló csápon trónol, és a légbeömlő gombócai is megmaradtak, ugyanúgy, mint a textillel borított műanyagfelületek. A tesztautó fehér belseje látványos ugyan, de háromgyerekes családapaként nem tudom elhinni, hogy van olyan ember, aki képes egy hónapnál tovább is ilyen állapotban tartani ezt a világos bútorozást. 

Inkább látványos, mint használható műszercsokor

Kapcsolói, gombjai nagy része a testvérmodell Renault Twingóból származnak, így a belső világítás, az ajtónyitó kilincs, az elektromos tükör állítógombja, vagy a váltógomb is ismerős lehet a francia márka modelljeiből. Rakodóhellyel is jól áll a smart, bár térfogatban ne várjunk csodát, a sok kis rekeszbe sok kis dolog fér csak be. Kesztyűtartójába valóban legfeljebb egy csipkekesztyű fér be, de a váltó elé épített, éjszaka hangulatvilágítással kiemelt fiók, és az ülések mögötti hálós zsebek is sok-sok apróságot elnyelnek.

Plusz két ajtó és két ülés a családosoknak

A 80 centiméterrel hosszabb forfour hátsó sora már inkább csak szükségmegoldás, nem nyújt nagyobb kényelmet, mint a legtöbb háromajtós autó hátsó sora. Az ülőlapok rövidek, a fejtér szűk. Ellenben pakolni egész jól lehet, közel 90 fokban nyílnak az ajtajai, és az ülések variálásával figyelemreméltó befogadóképességű raktér alakítható ki a csöppnyi autó hátuljában.
Farmotoros létére csomagtartója alapállásban nem túl nagy – fortwo: 260 liter – és az alulra épített háromhengeres motor miatt elég magasan is van. Sokan tartanak a csomagtartóba, közvetlenül a motor fölé helyezett cuccok átmelegedésétől. Mi a menetpróba alatt még erős városi igénybevétel után is legfeljebb langyosnak éreztük a szigetelést. Igaz, kint nem is volt nyári forróság, 30 fok, de a vastag hő- és hangszigetelő bevonat egész meggyőzőnek tűnik. 

Mókás belső

Milyen vezetni?

Városban világbajnok a smart. Kevés olyan parkolóhely van ahová nem fér be, fordulóköre pedig világbajnok, 6,95 méter. Mivel a műszaki alap megegyezik a két és a négyajtós változatoknál, így az sem meglepő, hogy utóbbi is szenzációs, az előző generációs fortwo fordulókörével szinte megegyező íven fordul, 80 centivel hosszabb létére is. A korábbi robotizált, idegesítően bólogatós váltót szerencsére lecserélték, és a modell történetében először ötfokozatú manuális váltóval – igen, végre hagyományos kézivel – és szintén újnak számító, hatfokozatú, duplakuplungos automatikussal rendelhető majd a kiskocsi. 

A hátsó ülőlapok fordíthatók, hogy még több hely legyen

A kéziváltós kivitelt a 90 lóerős, háromhengeres turbós motorral próbáltuk, míg a hatfokozatú automatikust a 71 lóerőssel. Bár mindkettő elég fürgén tolja a kicsi, de nem különösebben könnyű, 900 kilogrammos autót, a turbós mégis sokkal szórakoztatóbb darab. Papíron ugyan 10,4 másodperc alatt gyorsul 100-ra, de a dodzsemszerű járgányban taposva a pedált jóval dinamikusabbnak érződik a száguldás. Mivel a farmotor és a hátsókerék-hajtás párosa nem éppen ideális, így szükség esetén a hülyebiztosra hangolt ESP menti meg a helyzetet.

Íme a pincébe száműzött motor

Autópályán a forfour a hosszabb tengelytávnak köszönhetően jóval stabilabbnak, kiegyensúlyozottabbnak tűnik, és mindkét autó egész csendesen fut. 130 körül mintha lehagynánk a hátul brummogó motor zaját, legfeljebb a kintről beszűrődő szélzaj zavarhatja az utasok kényes fülét. Fogyasztásról egyelőre nincs adatunk, a fortwo turbós változatának fedélzeti számítógépe városban, ész nélkül hajtva 10, míg a forfour szívómotoros példánya városon kívül 6 liter körüli értéket saccolt. 
Videón így festenek az új smartok:

Biztonság

Kicsi, de játékos. Jó lesz? 2
Kis autónál logikus dolog a biztonság miatt aggódni. A smart biztonsági utascellája különféle szilárdságú acélokból készül, és nagyobb, súlyosabb autókkal ütközve is megóvja a bent ülőket. Olyannyira, hogy egy S-osztállyal is összeeresztették a smartot, és a 2,3 vs. 1,1 tonnás tömeg ellenére is meggyőző eredménnyel végződött a teszt. A passzív biztonsági berendezések mellett temérdek vezetőtámogató rendszer is került a smartba, így a sávelhagyásra, követési távolságra figyelmeztető berendezés mellett oldalszél-asszisztens is megtalálható benne. 

Ilyen egy S-osztállyal összeütközésben került smart belseje. Ajtók nyílnak, és az utascella is egyben maradt

Mellette – Ellene
  • Pörgős, erős turbómotor
  • Elképesztő helykínálat
  • Parádés fordulókör
  • Fura forma
  • A forfour hátsó ülései inkább csak szükségülések

Kommentek

  • Kempelen

    Drake! “Ennyiért már autót lehet venni” Igaz? Ezt is hajtottad már vagy 30000 km-t mi? :-DDD

  • CoIie

    Minden tekintetben éppen fele egy B szegmensbeli autó méretének, tömegének, használhatóságának, stb.
    De, legyen a keretnélküli ajtók felára 100k. Sőt, mivel ‘keveset’ veszünk (lásd ‘kisadag’), ne 50, hanem 60% os árral számoljunk, azaz egy már használható kisautó úgy 3m HUF-ba kerül, a 60%-a 1,8m, plusz a 100k, az ár reálisan 1,9m HUF!
    Talán, ha a piac is így akarja, akkor majd az is így árazza be! ;)

  • Kempelen

    Ébresztő!
    Teljesen rossz a gondolatmeneted. Nehéz eldönteni, hogy mosolyt, vagy könnyet csal a megfelelő helyre. :-D

  • Rácz Tamás

    És a lenti képen látható képességnek mi a felára, ha mondjuk Párizs belvárosában laksz? Tudod, a kevesebb is lehet több, amiért többet is kell fizetni.
    http://media.treehugger.com/assets/images/2011/10/smart-car-fortwo-parking463456.jpg

  • Phrascarica

    Colie: Jah, meg lehet érte kapni teherautót is 3,5 tonnást is 5 métereset, de akár használt kamiont is kapsz ennyiért.
    Miért gondolják az emberek hogy a nagyobb ideálisabb is mindenhol és mindenképp?

  • Kempelen

    Az a szerencse Colie, hogy te bezzeg ennyire okos vagy.
    Egyszer már megkérdeztem tőled, hogy te pl. miért vagy olyan randa?
    Mégis van, akinek tetszel.
    Hülyeséget beszélsz, mégis elvisel az emberiség.

    Ez lehet a válasz a te kérdéseidre is.

  • Zside

    Nem értem azokat akik leszólják az ilyen mini autókat,jártak valaha az országhatáron kívül vagy miért nem tudják elfogadni az ilyen autók létjogosultságát?
    De szerintem még Budapesten is nagyon hasznos második autónak (most az anyagaikat ne vegyük ide,nyilván annak akinek van pénze rá) Három hónapot éltem Dél-Olaszországba egy zsúfolt városba egy 4.8 méter hosszú autóval kellet küzdenem nap mint nap a szűk utcákba tehát nagyon örültem volna egy ilyen kis jópofa autónak :D :D

  • Ankhiszesz

    Ha szabad leírnom a véleményem, akkor ez a “valami” nekem sem tetszik, és nem azért mert kicsi (ami városban praktikus), vagy drága, hanem egyszerűen gnóm, még az elődhöz képest is!
    Persze ettől függetlenül lehet, hogy valakinek tetszik, Ő használja egészséggel, rajtam ne múljon, én nem fogom leszólni érte! ;)

Ez most a legjobb Suzuki!

Jó vezetni, alig eszik, igényes és komfortos belül, szép kívül. Ez most a legjobb Suzuki – pontosabban ez lehet, ha az ára is van olyan jó, mint a kocsi maga. De vajon van-e?

Ésszerű szabadidőautó: Dacia Sandero Stepway

Jó árával, vállalható megjelenésével és élvezetes motorjával a Dacia Sandero Stepway valószínűleg a legolcsóbb szabadidő-autó.

Olyan kis drága!

Tolatókamera is van benne. TOLATÓKAMERA! Három méter hetvenhez! Meg sávelhagyás-jelző. És színre fújt ajtóbehúzó. Hát csoda, hogy több mint ötmilliót kérnek érte?

Volkswagen Golfok, a legerősebbtől a legtisztábbig

Megújult Golfokat próbálgattunk, a legerősebb benzinestől a konnektoros hibriden át a villanyhajtásúig

F1: Te jó ég, hát ezért olyan rossz a Honda-motor!

Így már minden világos, de ezzel a mindent megmagyarázó rajzzal hamarabb is elő lehetett volna állni!

Eszement adóra kényszerítenék a Forma-1-et

Az indiai legfelső bíróság úgy döntött, hogy a Forma-1-nek adót kell fizetnie a 2011-2013-ig rendezett három helyi futam után.

Vettel: A Ferrari tavaly alapozta meg az idei sikert

Sebastian Vettel szerint a Ferrari számára győzelem nélkül véget ért 2016-os idény alapozta meg az idei feltámadást.

Vajon hány garázsban pihen még ilyen makulátlan veterán, mint ez a Volga?

A Volga M21-esből komoly mennyiséget, 639 000 darabot gyártottak, így nem meglepő, hogy a kitartó kutatók még mindig találnak egy-egy megkímélt példányt.

Zsír új BMW E30 M3-ast valaki?

Egészen hihetetlen, ahogy időről-időre előbukkannak olyan autók, amik évtizedeket töltöttek egy garázsban, miután megvásárolták őket.

F1: Brazília elvesztésével riogat Ecclestone

A Brazil Nagydíj szerződéshosszabbítási tárgyalásainak lebonyolításával megbízott Bernie Ecclestone nem túl bizakodó az interlagosi futam jövőjét illetően.

F1: Szocsitól mamuszban versenyez Vettel

Az Orosz Nagydíjtól Sebastian Vettel cipő helyett versenymamuszban ül a Ferrariba.

Új gumikat kaptak a koraszülöttmentők

Hét mentőautóra szerelték fel azokat a nyári gumikat, amelyeket az Abroncs Kereskedőház adományozott a Magyar Koraszülött és Újszülött Mentő Alapítvány számára.

Ismét csökken az üzemanyagok ára

A szerdai árcsökkentés után pénteken folytatódik az áresés a hazai benzinkutakon.

Soha nem látott új rendszer jöhet az autókba

A Continental egy olyan rendszer kifejlesztésén dolgozik, amely felismeri a különböző útviszonyokat.

F1: Már jövőre jöhet a New Jersey-i futam?

Felpörögtek az események az USA-ban, három helyszínen is folyik a Forma-1-es futam előkészítése.

16 ezer kilométeres túrára indul a Nissan Leaf

Egy e-mobilitási szervezet benevezett egy Nissan Leafet a barátságos, de kíméletlen Mongol-ralira. 16 ezer kilométert kell megtennie a villanyautónak.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.