Röviden – SEAT Leon Cupra 280

Mi ez?

Golf GTI-unokatesó több erővel, szerényebb presztízzsel
Mit tud?Pályanapokon nagyobb presztízsű autókat megszégyeníteni
Mibe kerül?8,7 milliótól indul a gyengébb változat, a 280-as 9,2 millió
Kinek jó? Aki a feltűnésmentes, csendes, villámgyors zúzás híve

Ha egy videóval kellene szemléltetni a SEAT Leon Cupra 280 képességeit, akkor ez a legmegfelelőbb darab.


Csatt! Senki sem gondolta volna! Még a pirosnál mellé beálló, magabiztosra tuningolt éjszakai nagymenő sem, hogy ez a szürke, alapvetően ártalmatlan külsejű gép egy bitang, 280 lóerős pusztító.

Külső – visszafogott

Lehengerlő teljesítménye nem egyedülálló, de mindezt ilyen szerény csomagolásban ritkán dobják piacra. Ha melléáll a kétliteres turbómotorjából szintén 280 lóerőt kipréselő Opel Astra OPC, egyértelműen az utóbbit rajongják körbe az áltsulis srácok. Még a nagy kategóriateremtő testvér, a Volkswagen Golf GTI is több cicomát kapott 220 lóereje mellé.

Oldalról például a 19-es felniken, és a mögöttük lapuló féknyergeken kívül nincs különbség, szemből a hiperagresszív, szögletes nappali menetfénnyel szerelt LED-es lámpatestek itt is működnek, de ezt a 105 lóerős dízelhez is rendelhetjük. Csak a finoman átrajzolt lökhárító és hűtőrács ad támpontot, hátul pedig a Cupra felirat, valamint a két szerény kipufogóvég sejtet valamit az autó tehetségéből.

Tulajdonképpen felesleges lett volna tovább növelni az agresszivitást. Már az alapverzió is elég morcos, most csak a lóerők számát húzták fel a külsőhöz.

Ha kocsmában ülnénk, már ezen a vágányon hajnalba indulna a vita. Miért álcázza magát szűzlánynak? A Sleeper mint műfaj borzongatóan csábító, mondjuk egy régi Volvo 740-esbe bújtatott Corvette motorral, de gyárilag előadva, SEAT színekben kissé furcsán hat.

Aki ilyen nagy teljesítményre vágyik, és kifizeti érte a 8,7 milliós indulóárat, abban ott lapul valahol a hülyegyerek, és szeretne pár tök felesleges, de annál látványosabb kiegészítőt. Igaz, ezek a bűnök utólag is elkövethetőek, úgyhogy lépjünk tovább a szerény, visszafogott külsőn.

Belül – szerény

Kéttónusú sportülések Cupra felirattal, több helyen feltűnő kockászászló-motívum és egy furcsa bőrhatású dekorcsík az ajtókra varrva. Kis kockás zászlót a navigáció alatti gombon is találunk, amivel az autó teljes karakterét szabhatjuk át, Dr. Jekylltől egészen Mr. Hyde-ig.

Apró árulkodó jel a volán csapott alján, a váltó mellett és a műszerfalon fedezhető fel. Utóbbi kilométeróráját 300-ig skálázták.

Nagyjából ennyi a különbség az amúgy jó minőséget képviselő átlagos felszereltségű SEAT Leon modellekhez képest. Ja, és még valami, a már említett áltsulis srácok kedvence, a kilométeróra írt végsebesség: háromszáz!

Ettől eltekintve ugyanabban a kellően átgondolt, kellően tágas, kellően praktikus, józan és megfontoltan tervezett, tömegigényekre hangolt kabinban rójuk a kilométereket, mint a többi SEAT Leon esetén.

Vezetés – elsöprő erő

Hősünknek kétség kívül egy nagy mutatványa van, de az letaglózó. Az ereje. Ami minden dráma nélkül tör elő.

A kétliteres turbóbenzines TSI blokk 1750-5300 fordulat/perc között 350 Nm nyomatékot képes leadni, és visszafogott kacajjal tépi le az arcod. Hannibál Lecter nyugalmával mészárol, fő cinkosa a villámgyorsan, mégis finoman járó duplakuplungos DSG váltó (a nagyobb lóerő és nyomaték miatt a SEAT-ban még a valamivel lassabb, hatfokozatú, olajban futó kuplung dolgozik, nem a  Golf GTI-ben bevetett száraz kivitelű).

Csendes, komfortos, ha akarjuk teljesítményét drámai előadás nélkül, finoman adja le a Seat Leon Cupra 280

Hátborzongatóan visszafogott, sehol egy nyers villanás. Mintha egy rövidtávfutó kordnadrágban és tweed zakóban tolná tíz alatt a százméteres sprintet, és még csak nem is lihegne a végén. Apropó sprint! Esetünkben ez az érték mindössze 5,8 másodperc, ezzel a hat alattiak illusztris klubjába kerül a SEAT Leon Cupra 280.


Mondanám, hogy mekkorát csapattam, hogy marták magukat aszfaltba a 255/35-ös abroncsok, és hogy tartott íven az elektronikusan vezérelt önzáró differenciálmű, de hazudnék. A teszt alatt szinte végig esett, alig volt 1-2 fok, így istállóban maradt a ménes. Azért amikor elállt az eső, esély nyílt némi nyújtózásra, és a Cupra bizonyította, miért képes közel nyolc perces kört futni a Nürburgringen.

SEAT Leon Cupra kaland a Zöld Pokolban

Hamar Balázs kolléga nem csak sejti, mit tud a legerősebb Leon a Nürburgringen, személyes tapasztalatokat szerzett képességeiről.

“Ez a leggyorsabb verzió, pont az a kombináció, amivel egy ideig az elsőkerék-hajtású modellek rekordját is tartotta a Nordschleifén 7:58,44-os idővel. 

Ezt a címet évekig a Renault Mégane RS birtokolta előtte, és hivatalosan most is így van, mivel a franciák egy erősen módosított, 250 darabos szériával újra az élre törtek. A SEAT Leon Cupra ezzel szemben bárki számára elérhető, és ha egy Michelin Pilot Sport Cup 2 semi-slick abroncsot is beszerez a tulajdonos, elméletileg képes lehet a videón is megörökített elképesztő köridőre.”

A nagyszabású kaland részletei ITT olvashatóak.

Komfortban tökéletesen nyugodt karaktert mutatott, sofőrként is szinte alig lehet felfedezni a különbséget az 1,4 literes TSI-hez viszonyítva. De elég csak a Golfból, Škoda Octaviából is ismerős programválasztó felületen a legsportosabb, Cupra állást váltani, és kifordul sarkaiból a világ. Így sem szól szívhez a kipufogó, de valamivel mélyebb, ércesebb tónusú zajt szűrődik be az utastérbe, a változó áttételű kormány érzékenyen reagál, és a lóerőszámhoz képest alig érezhető a hajtásbefolyás.

Kimért stabilitása messze túlmutat a közutakon kipróbálható szinten, a keményebb lengéscsillapítást, élénkebb gázreakciót, közvetlenebb kormányzást adó Cupra-üzemmód inkább a pályanapok ritkán élvezett kéje kell hogy legyen. Különben elkárhozunk.

Ha megérkezik a szintén 280 lóerős Honda Civic Type-R érdemes lesz összehasonlítani a legerősebb kompaktok nyújtotta élményt.

Esetünkben tökéletesen érdektelen információ, mégis leírom, hogy 9,9 literes átlaggal zárult a tesztidőszak, és azért ebben volt bőven az anyósülésben utazó arcát fehérítő padlógázas gyorsítás.

Árak, verziók

Nem csak ez az egyetlen verzió kapja meg a Cupra elnevezést, az alapkivitel 8,7 millióról indul 3 ajtósként 265 lóerővel, ugyanez 2 ajtóval nagyobb kasztnival 8,8 millió, míg a csak ötajtósként rendelhető 280 lovas csúcsváltozat induló ára 9,2 millió forint.

A Seat Leon Cupra és vetélytársaiListaár, forint 
Ford Focus ST (250 LE) 8 585 000
Seat Leon Cupra (280 LE)9 200 000
Opel Astra OPC (280 LE)8 350 000
VW Golf GTI  (220 LE)8 879 000

Már a Golf GTI-ből is hiányoltunk némi egészséges taplóságot, és ez a SEAT esetén fokozottan igaz. Még visszafogottabb, még erősebb, árban és lóerők számát tekintve a GTI felett áll, mégsem mondanám jobb autónak. Nyilván a legtökéletesebb egy összehasonlító teszt lenne, de megkockáztatom: a Golf GTI élményautóként kiegyensúlyozottabb a maga 220 lóerejével, és a jóleső kanyarvadászat inkább erről az élményről szól.

A SEAT viszont Hihetetlen Hulk hangulatot kínál, gombnyomásra induló zúzást egy hétköznapi autóban.

Mellette – Ellene
  • Bitang erős
  • Precíz irányíthatóság, okos differenciálmű
  • Egyszerre kényelmes és sportos
  • Nem hivalkodó (van, akinek ez előny lehet)
  • Hétköznapi külső
  • Hétköznapi belső
  • Szerény motorhang

Neked hogy tetszik a legerősebb Leon? Értékeld!

425 szavazat - átlag: 7.7 (10-ből)

Neked hogy tetszik a legerősebb Leon? Értékeld!