Leon Cupra – Zúzás gombnyomásra

Teszt: SEAT Leon Cupra 280 (2014)

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2014.11.08. 06.00

A SEAT Hihetetlen Hulk hangulatot kínál, gombnyomásra induló zúzást egy hétköznapi autóban.

Röviden – SEAT Leon Cupra 280

Mi ez?

Golf GTI-unokatesó több erővel, szerényebb presztízzsel
Mit tud? Pályanapokon nagyobb presztízsű autókat megszégyeníteni
Mibe kerül? 8,7 milliótól indul a gyengébb változat, a 280-as 9,2 millió
Kinek jó?  Aki a feltűnésmentes, csendes, villámgyors zúzás híve

Ha egy videóval kellene szemléltetni a SEAT Leon Cupra 280 képességeit, akkor ez a legmegfelelőbb darab.


Csatt! Senki sem gondolta volna! Még a pirosnál mellé beálló, magabiztosra tuningolt éjszakai nagymenő sem, hogy ez a szürke, alapvetően ártalmatlan külsejű gép egy bitang, 280 lóerős pusztító.

Külső – visszafogott

Lehengerlő teljesítménye nem egyedülálló, de mindezt ilyen szerény csomagolásban ritkán dobják piacra. Ha melléáll a kétliteres turbómotorjából szintén 280 lóerőt kipréselő Opel Astra OPC, egyértelműen az utóbbit rajongják körbe az áltsulis srácok. Még a nagy kategóriateremtő testvér, a Volkswagen Golf GTI is több cicomát kapott 220 lóereje mellé.

Oldalról például a 19-es felniken, és a mögöttük lapuló féknyergeken kívül nincs különbség, szemből a hiperagresszív, szögletes nappali menetfénnyel szerelt LED-es lámpatestek itt is működnek, de ezt a 105 lóerős dízelhez is rendelhetjük. Csak a finoman átrajzolt lökhárító és hűtőrács ad támpontot, hátul pedig a Cupra felirat, valamint a két szerény kipufogóvég sejtet valamit az autó tehetségéből.

Tulajdonképpen felesleges lett volna tovább növelni az agresszivitást. Már az alapverzió is elég morcos, most csak a lóerők számát húzták fel a külsőhöz.

Ha kocsmában ülnénk, már ezen a vágányon hajnalba indulna a vita. Miért álcázza magát szűzlánynak? A Sleeper mint műfaj borzongatóan csábító, mondjuk egy régi Volvo 740-esbe bújtatott Corvette motorral, de gyárilag előadva, SEAT színekben kissé furcsán hat.

Aki ilyen nagy teljesítményre vágyik, és kifizeti érte a 8,7 milliós indulóárat, abban ott lapul valahol a hülyegyerek, és szeretne pár tök felesleges, de annál látványosabb kiegészítőt. Igaz, ezek a bűnök utólag is elkövethetőek, úgyhogy lépjünk tovább a szerény, visszafogott külsőn.

Belül – szerény

Kéttónusú sportülések Cupra felirattal, több helyen feltűnő kockászászló-motívum és egy furcsa bőrhatású dekorcsík az ajtókra varrva. Kis kockás zászlót a navigáció alatti gombon is találunk, amivel az autó teljes karakterét szabhatjuk át, Dr. Jekylltől egészen Mr. Hyde-ig.

Apró árulkodó jel a volán csapott alján, a váltó mellett és a műszerfalon fedezhető fel. Utóbbi kilométeróráját 300-ig skálázták.

Nagyjából ennyi a különbség az amúgy jó minőséget képviselő átlagos felszereltségű SEAT Leon modellekhez képest. Ja, és még valami, a már említett áltsulis srácok kedvence, a kilométeróra írt végsebesség: háromszáz!

Ettől eltekintve ugyanabban a kellően átgondolt, kellően tágas, kellően praktikus, józan és megfontoltan tervezett, tömegigényekre hangolt kabinban rójuk a kilométereket, mint a többi SEAT Leon esetén.

Vezetés – elsöprő erő

Hősünknek kétség kívül egy nagy mutatványa van, de az letaglózó. Az ereje. Ami minden dráma nélkül tör elő.

A kétliteres turbóbenzines TSI blokk 1750-5300 fordulat/perc között 350 Nm nyomatékot képes leadni, és visszafogott kacajjal tépi le az arcod. Hannibál Lecter nyugalmával mészárol, fő cinkosa a villámgyorsan, mégis finoman járó duplakuplungos DSG váltó (a nagyobb lóerő és nyomaték miatt a SEAT-ban még a valamivel lassabb, hatfokozatú, olajban futó kuplung dolgozik, nem a  Golf GTI-ben bevetett száraz kivitelű).

Csendes, komfortos, ha akarjuk teljesítményét drámai előadás nélkül, finoman adja le a Seat Leon Cupra 280

Hátborzongatóan visszafogott, sehol egy nyers villanás. Mintha egy rövidtávfutó kordnadrágban és tweed zakóban tolná tíz alatt a százméteres sprintet, és még csak nem is lihegne a végén. Apropó sprint! Esetünkben ez az érték mindössze 5,8 másodperc, ezzel a hat alattiak illusztris klubjába kerül a SEAT Leon Cupra 280.


Mondanám, hogy mekkorát csapattam, hogy marták magukat aszfaltba a 255/35-ös abroncsok, és hogy tartott íven az elektronikusan vezérelt önzáró differenciálmű, de hazudnék. A teszt alatt szinte végig esett, alig volt 1-2 fok, így istállóban maradt a ménes. Azért amikor elállt az eső, esély nyílt némi nyújtózásra, és a Cupra bizonyította, miért képes közel nyolc perces kört futni a Nürburgringen.

SEAT Leon Cupra kaland a Zöld Pokolban

Hamar Balázs kolléga nem csak sejti, mit tud a legerősebb Leon a Nürburgringen, személyes tapasztalatokat szerzett képességeiről.

“Ez a leggyorsabb verzió, pont az a kombináció, amivel egy ideig az elsőkerék-hajtású modellek rekordját is tartotta a Nordschleifén 7:58,44-os idővel. 

Ezt a címet évekig a Renault Mégane RS birtokolta előtte, és hivatalosan most is így van, mivel a franciák egy erősen módosított, 250 darabos szériával újra az élre törtek. A SEAT Leon Cupra ezzel szemben bárki számára elérhető, és ha egy Michelin Pilot Sport Cup 2 semi-slick abroncsot is beszerez a tulajdonos, elméletileg képes lehet a videón is megörökített elképesztő köridőre.”

A nagyszabású kaland részletei ITT olvashatóak.

Komfortban tökéletesen nyugodt karaktert mutatott, sofőrként is szinte alig lehet felfedezni a különbséget az 1,4 literes TSI-hez viszonyítva. De elég csak a Golfból, Škoda Octaviából is ismerős programválasztó felületen a legsportosabb, Cupra állást váltani, és kifordul sarkaiból a világ. Így sem szól szívhez a kipufogó, de valamivel mélyebb, ércesebb tónusú zajt szűrődik be az utastérbe, a változó áttételű kormány érzékenyen reagál, és a lóerőszámhoz képest alig érezhető a hajtásbefolyás.

Kimért stabilitása messze túlmutat a közutakon kipróbálható szinten, a keményebb lengéscsillapítást, élénkebb gázreakciót, közvetlenebb kormányzást adó Cupra-üzemmód inkább a pályanapok ritkán élvezett kéje kell hogy legyen. Különben elkárhozunk.

Ha megérkezik a szintén 280 lóerős Honda Civic Type-R érdemes lesz összehasonlítani a legerősebb kompaktok nyújtotta élményt.

Esetünkben tökéletesen érdektelen információ, mégis leírom, hogy 9,9 literes átlaggal zárult a tesztidőszak, és azért ebben volt bőven az anyósülésben utazó arcát fehérítő padlógázas gyorsítás.

Árak, verziók

Nem csak ez az egyetlen verzió kapja meg a Cupra elnevezést, az alapkivitel 8,7 millióról indul 3 ajtósként 265 lóerővel, ugyanez 2 ajtóval nagyobb kasztnival 8,8 millió, míg a csak ötajtósként rendelhető 280 lovas csúcsváltozat induló ára 9,2 millió forint.

A Seat Leon Cupra és vetélytársai Listaár, forint 
Ford Focus ST (250 LE)  8 585 000
Seat Leon Cupra (280 LE) 9 200 000
Opel Astra OPC (280 LE) 8 350 000
VW Golf GTI  (220 LE) 8 879 000

Már a Golf GTI-ből is hiányoltunk némi egészséges taplóságot, és ez a SEAT esetén fokozottan igaz. Még visszafogottabb, még erősebb, árban és lóerők számát tekintve a GTI felett áll, mégsem mondanám jobb autónak. Nyilván a legtökéletesebb egy összehasonlító teszt lenne, de megkockáztatom: a Golf GTI élményautóként kiegyensúlyozottabb a maga 220 lóerejével, és a jóleső kanyarvadászat inkább erről az élményről szól.

A SEAT viszont Hihetetlen Hulk hangulatot kínál, gombnyomásra induló zúzást egy hétköznapi autóban.

Mellette – Ellene
  • Bitang erős
  • Precíz irányíthatóság, okos differenciálmű
  • Egyszerre kényelmes és sportos
  • Nem hivalkodó (van, akinek ez előny lehet)
  • Hétköznapi külső
  • Hétköznapi belső
  • Szerény motorhang

Szavazás

Neked hogy tetszik a legerősebb Leon? Értékeld!

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • ACC.600

    A legfontosabb ellenfél kimaradt, pont az, amelyikkel jobb időt karikáznak.
    A Megane RS.

  • menõmanó

    Tetszik ez az autó.
    Nagy erénye nálam, hogy valóban nem feltűnő, de nagyon megy.
    Komoly meglepetéseket lehet vele okozni a dilettáns kekeckedőknek. :)
    Még az ára is elfogadható.
    Mellesleg ez a köridőn való lovaglás mindig megmosolyogtat. A vásárlók 90%-a a közelében sincs, hogy kiautózza azt a minimális különbséget még zárt pályán sem, nem hogy közúton.

  • CoIie

    Szerény külső: egy pici kis meglepetés.
    Káprázatos külső/belső: folytonos meglepetés áradat!

    És vajon melyikben mennyi a csajozás faktor? :) :)
    És ki vesz ilyet, ha nincs benne ez a faktor? Mindenki megválaszolhatja…! :)

  • Phőnök

    Ez a visszafogott külső pont arra való, hogy a sündőrség autópályán használja. Ugyanis egy hatóságnak túl hivalkodó lenne egy feltűnő autó.

  • Gianniz

    Nem megy jobb időt a Megane RS. A Leon Cupra lenyomta. Erre a csigazabálók kiadtak egy limitált kibelezett szériát betonkemény futóművel, kiszerelt hátsó ülésekkel! Ne röhögtessél már…

  • hioz

    Az egyik népszerű autós szaklap összehasonlító tesztjén már egyszer elképesztett a Cupra. A mérések szerint a 0-200 Km/h 21 mp neki. Csak néztem…
    Viszonyításként: Focus ST 29,3 mp, Astra OPC 25,4 mp, Megane RS 23 mp.
    Nem minden a gyorsulás, de akkor is brutális.

  • szaboata

    egy kis Alfa feeling-koppintás,megspékelve fölösleges lóerőkkel,és el is lehet felejteni az ötletadót.

  • ACC.600

    Most nézem jól szétpofozta a leont a Megane. 4 mp-et adott neki hivatalos mérésen.
    Mondjuk ez nem is volt kérdés. Ott jó autót gyártanak, ahol igény van rá.
    Seat még 3 millióért se megy, nemhogy 8-9-ért.

  • Holiday

    Mitől Alfa koppintás ez? Nincsenek is már Alfa modellek sajnos, amiket koppintani lehetne.
    ACC, ezt kipróbáltad már, hogy ennyire rossznak tartod?

  • menőmanó

    ACC.600

    Kizártnak tartom, hogy azonos feltételek mellett 4mp-cel gyorsabb legyen a Megane a Cupránál.
    A teszteken néha gyorsabb, néha nem.
    Egyiktől sem vagyok elájulva, de szerintem a Cupra több szempontból is jobb:
    – mindennapi használhatóság
    – megbízhatóság
    – fogyasztás
    – gyorsulás

  • szaboata

    Holiday,nézd meg a műszerfalat.Nem a Seat találta ki a merőlegesen lefele álló mutatókat.És ez azért egy bizonyos hangulatot ad.
    Az Alfa DNA kapcsolója volt az első,amivel menet közbeni tuningolni lehetett az autót.A Mitomban ez már öt éve megvan,áthangolja a motort,és a kormányt is lenehezíti D-ben.
    Csak ennyi.Egyébként ez a Giuliettában is megvan.

  • Vorserie

    Menőmanó!

    Te nyilván mindegyiket tartósan tesztelted,hogy ilyen megfontolt véleményt tudsz alkotni fogyasztásról,gyorsulásról,köridőkről.

    Ugye nem katalógushuszárkodsz?!

  • Vorserie

    Szaboata!

    Szerintem az M-es BMW-kben előbb volt a kormányon M gomb amitől sportosabb és erősebb lett az autó.

  • ACC.600

    menőmanó:

    http://fastestlaps.com/tracks/nordschleife.html

    itt mindent megtalálsz pontosan és szakszerűen.

    Megane 96. a listán.
    Leon 114.
    Köztes idő 4 mp.
    Mindkettő 2014-es, legfrissebb adat.

    Ezek szerint mégsem kizárt dolog?!? :)

    Megbízhatóságot meg ne említsd, mert a két márka közül a Seat fetreng, de nagyon.
    Amíg szinte csak Megane RS-t látok az úton, és egyetlen egy darab Cubra-t sem, addig nincs miért aggódnia a Reanult-nak.

  • ACC.600

    * Cupra

  • ACC.600

    Holiday:

    Nem látom melyik kommentemben írtam azt, hogy rossz?
    Nem utasítanám vissza soha!
    Jól ki tudnám használni, minden nap van város, vidék és autópálya is.
    Optimális élményfaktor, hagynám aszfaltot harapni.

  • Holiday

    Szabóata! Ezzel a válasszal bevallom megleptél. Szóval te a műszerek mutatóinak állásából vontad le ezt a mindent elsöprő, kinyilatkoztatás erejű következtetést? Rossz hírem van, az Alfa is koppintotta. A P21-es Pannonián már ilyen volt. :)
    Én azért a helyedben alaposabban megvizslatnék egy autót, mielőtt leszólom.

  • Holiday

    ACC, nekem az összes hozzászólásodból a pocskondiázás jön le, de lehet hogy nálad ez a dicséret és én tévedek. Mivel nem ültél még benne, ebben sem, így szerintem fölösleges ilyen erővel szapulnod.
    Nekem mindkettő megvolt az elmúlt hetekben. Nem lehetek akkora versenyző, mint te, de bevallom, én nem érzékeltem azt az őrületes eltérést, amit a Megane esetében egész nap hangoztatsz. Igaz, én vezettem, nem a prospektust néztem, lehet, hogy hiba volt, sajnálom.

  • menőmanó

    ACC.600

    Sejtettem, hogy valami hasonlót fogsz válaszolni. :)
    Ebben az esetben szerintem erősen hibádzik az általam említett “azonos feltételek” kritérium.
    Több tesztet is olvastam és néztem a két autóról és 0,5-1 mp-nél soha nem volt nagyobb különbség a köridőkben az adott tesztpályákon. Volt, hogy a Leon volt a gyorsabb. Ezekben az esetekben természetesen a kereskedelemben kapható autókat hasonlították össze és nem a gyárak által “tuningolt” példányokat.
    Talán ezek a tesztek egy kicsit közelebb állnak a valósághoz.

  • menőmanó

    Álljon itt a kedvenc műszaki adatokat tartalmazó oldalamról egy összehasonlítás.
    Érdekes, hogy pont francia:
    http://www.zeperfs.com/en/duel5259-5367.htm

  • szaboata

    Belelapozhatnál az Alfa történelem könyvbe,…,p21-es Pannonia.

  • Gianniz

    A Megane eleve egy 2 ajtós boyracer gép. A kibelezett hátsó üléses verzió meg külön vicc. Pályán egyébként kb. egyformát mennek, de az amúgy sem számít. A boyracereek piros lámpánál küzdenek ugye, ott meg:

    http://www.zeperfs.com/duel5321-5367.htm

    Kikap még a herélt, csak papíron létező Megane is. A normál példány szintén:

    http://www.zeperfs.com/duel5321-3771.htm

    Pályán pedig a jobb sofőr nyer, mert mindkét autó kiváló egyébként. A Leon utcán sokkal többet nyújt, mert 5 ajtós, kényelmesebb, de ha kell lehet állatkodni vele ugyanúgy. A Megane csak utóbbira jó.

  • ACC.600

    itt nem látni mást mint kétségbeesett kislányok sírását.
    Amíg autóeladási szinten jobban áll a Renault a Seatnál, addig lehet magyarázkodni hány ajtós és megbízható, ha egyszer az eladási adatok nem ezt produkálják.
    Minden hivatalos adatra van egy magyarázata, hogy miért nem a Megane.
    Csak van 1 bibi.
    Ameddig a listán előbbre áll, addig kussolhat mindenki.
    A lehetőség adott, tessék jobb autót építeni, mint a Megane….
    kíváncsi vagyok mikor mutatjátok be a garázsban hegesztett felszárnyazott toyota-astra-leon porhüvelyeket, miközben bemutatjátok, hogy kell lenyomni pályán a Megane-t.
    Sisakkal és ruhával szponzorálok mindenkit!!!!
    Na várom a jelentkezőket.

  • menõmanó

    ACC.600

    Kétségbeesettnek inkább téged látlak, hiszen úgy próbálod bizonygatni a nem létező igazadat. A földön kell járni és nem egyedileg kialakított az életben meg nem vehető autókról fantáziálni.
    Elfogult vagy.
    Jobb, ha tőlem tudod, nem az eladási statisztikák határozzák meg, hogy jó e egy autó avagy sem.
    Ettől függetlenül a Megane nem rossz autó és az RS kimondottan tetszik is, de azért nem árt a földön járni. :)

  • Vorserie

    Menőmanó!

    Hála istennek,hogy tőled mindent meg lehet tudni…..
    Azért inkább szerintem hagyd meg mindenkinek,hogy abban az irányban legyen elfogult amiben szeretne!
    Főleg mert te is elfogult vagy japán szívó benzines irányban és te sem a földön jársz mivel azt hiszed hiszed a vezetési tudásod nem csak hogy átlagon felüli de egyenesen a legjobb vagy.
    Szerinted ez egy reális önkép lehet bárkinek? :D

  • SeatAlteaFR

    Nekem ez az álomautó tökéletes :) nagyon jó így ahogy van mondjuk én feketében venném kapna egy Vossen felniszettet egy KW futóművet , OCT programot , és kb ennyi nem nagyon akadna ellenfelem és nem tudnák hogy ez most mi ? Pl BMW-s Audis emberkék csak pislognának . Megbízhatóság és a Renault miről beszélünk ? A Renaultnál már 50-100 ezer KM környékén jönnek a problémák van olyan rokonom akinek Renault van és mindig elromlik valami rajta . Nekünk SEAT-ok vannak 2001 óta és mindig is azok lesznek jelenleg is 2 tökéletes elégedettek vagyunk velük nincs olyan hogy ne néznénk vissza rá amikor leparkolunk gyönyörű formaterv meg persze adtunk nekik egy kis +-t .

  • hova

    “””Pályanapokon nagyobb presztízsű autókat megszégyeníteni”””
    Ezt tudja, mást nem. Akinek ez kell, az vegye!

F1: A miniszter sem tudott az új Francia Nagydíjról

Hétfőn hivatalossá vált, hogy 2018-ban visszatér a versenynaptárba a Francia Nagydíj. Még a sportminiszter sem tudott a dologról.

Ingyen tankolás bevásárlás mellé: itt teheted meg

Két fővárosi áruházánál épített ki elektromosautó-töltőállomást a Lidl.

F1: A Red Bull kitart szuperautós partnere mellett

Jól működik az Aston Martin és a Red Bull együttműködése, erre tekintettel gyorsan meg is hosszabbították a felek.

F1: Alonsót sem zárja ki a Mercedes-főnök

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff szerint mindenképpen meg kell fontolniuk a mclarenes Fernando Alonsót is Nico Rosberg lehetséges utódjaként. Pascal Wehrlein előléptetése messze nem garantált.

Itt az első Halálos iramban 8 videó

Ez a rövid beharangozó megmutat néhány képkockát a Halálos iramban 8-ból.

F1: A Mercedes leigazolja a kis Schumachert?

Német sajtóértesülés szerint a hétszeres világbajnok Michael Shumacher fia, Mick hamarosan bekerül a Mercedes Forma-1-es istállójába.

F1: Mindkét pilótáját elveszítheti a Ferrari

A Ferrari elnöke, Sergio Marchionne nem zárja ki, hogy 2018-ban már Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen sem lesz a csapatnál.

Vérlázító pofátlanság az útdíjszolgáltatónál

Egy kiszivárgott levelezés szerint a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. csak azért engedett el egy büntetést, mert a szabálytalankodó testvére a cégnél dolgozik.

Rákaptak a magyarok a villanyautókra

Az állami támogatás nyomán megnőtt az érdeklődés az elektromos autók iránt, de idén várhatóan már nem sok, támogatással vásárolt autót helyeznek üzembe.

F1: Jules Bianchinak ajánlják az új Francia Nagydíjat

Mostantól hivatalos: 2018-tól újra lesz Francia Nagydíj a Forma-1-ben, a Paul Ricard-i versenyt a tavaly elhunyt Jules Bianchi emlékének ajánlják.

Nem épített még ilyen autót a Ferrari

A Ferrari saját márkakupájának következő, jubileumi évadára építette meg a 488 Challenge modellt. A mostani az elmúlt huszonöt év legerősebb autója, egyben az első, amely feltöltött motort kapott.

Lefotózta a traffipax? Segítünk!

Átírattuk a rendőrség honlapját, pedig nem akartuk. Csak egy hús-vér rendőrt kértünk.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.