Minden, amit tudni akarsz az új Škoda Fabiáról

Teszt - Új Škoda Fabia (2014)

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2014.11.03. 06.00

Ha akarjuk, egyszerű szürke igásló, ha költünk rá, kívül-belül színesebb hangulatú, digitális kütyükkel felszerelt kisautó.

Röviden – Škoda Fabia (2014)

Mi ez?

A nagy sikerű cseh kisautó harmadik, minden ízében új generációja
Mit tud? Tisztes mennyiségű újdonságot, extrát mutat fel a Škoda új egyenruhájába öltöztetve
Mikor jön? Az új Fabia december elején érkezik Magyarországra, 2015 elején követi majd a Combi kivitel.
Kinek jó?  Akinek bejön a forma és nem érdekli, ha egy kocsinak nincs személyisége.

Az 1999 óta 3,5 millió példányban gyártott Škoda Fabia a második legnagyobb számban értékesített Škoda az Octavia után. Népszerű, jól bejáratott típus, amely idén érkezett el harmadik generációjához. Tisztelt családtag a cseh családban, aminek annyira bíznak tehetségében, hogy hagyják bunyózni a fiatalabb testvérekkel, a Rapid, Rapid Spaceback párossal. A német rokonságról, a Volkswagen Polóról már nem is beszélve.

Jót tett az arányváltozás, az elődnél szélesebb, alacsonyabb új generáció határozott, sportosabb jelenség

Hol van helye a tornasorban? Megőrzi második helyét a családi versenyben az Octavia mögött, vagy lekörözik az újabb típusok? Ezekre, és még megannyi kérdésre a nemzetközi tesztvezetésen, Portugáliában kerestem a választ.

Szemnek kedves szögletes külső

Nem lóg ki a sorból a harmadik generációs Škoda Fabia, formatervének minden eleme követi a VisionC tanulmánnyal kijelölt utat. Így az Octavia és a Rapid esetén már alkalmazott trükkök, megoldások teljes arzenálja felfedezhető. Szigorúan szögletes, határozott élekből álló karosszéria, C alakot formáló hátsó lámpák, a márkát napjainkban meghatározó, krómkerettel ellátott hűtőrács.

Mindez semmit sem érne, ha arányai nem változtak volna radikálisan az elődjéhez képest. Szerencsére a bumfordi kiállás eltűnt, az új autó 0,8 centiméterrel rövidebb a réginél. Tengelytávja és szélessége is (+9 cm) nagyobb, viszont a magasság csökkent (-3 cm). Hogy még bonyolultabb legyen a képlet, a csomagtartója nőtt: 330 liter alaphelyzetben (az előző generációnál 315 liter), a kombinál pedig ez az érték 530 liter (a korábbié 505).

A leginkább felismerhető részlet a lámpatest, ez ad támpontot, ha el kell dönteni, hogy Rapid vagy Fabia követ minket az úton.

A méretváltozás jó hatással volt az autó megjelenésére, végre helyükre kerültek az arányok, valamint nőtt a beltér mérete, ami talán még üdvözítőbb változás, mint a szemnek kedves külső. Így már nem annyira feleslegesek a MINI által inspirált, (a második generáción kissé nevetségesen festő) eltérő színre fújt külső tükrök, kerekek és tető.

Testnek kedves tágas belső

Városi kisautók között sosem számított szűknek a Škoda Fabia, és ez esetünkben sincs másként. Beszállva tökéletesen be lehetett lőni a megfelelő üléspozíciót, az ülésmagasság, és a négy irányban állítható kormány a szokásos Volkswagen-dimenziók szerint mozog. Nincs furcsaság, túl kicsi volán, túl magasra helyezett műszerek, kakasülő-érzés, ezt is, akárcsak annyi minden mást, sikerült átmásolni a konszern egyéb jól bevált típusaiból.

Ez részben az MBQ platform építőkészletének köszönhető, így kerülnek a Volkswagen Golf bajuszkapcsoló is a Fabia kormányrúdjára.

A szakértők szerint lejárt a fekete-szürke-fehér autók uralma, és ezt a Škoda Fabia is alátámasztja, a palettán igazán élénk, erőteljes árnyalatok is feltűnnek.

Fontos megemlíteni, hogy mindez nem jelenti azt, hogy az autó már az MBQ padlólemezre épült. Az új Fabia műszaki alapját több platform ötvözete adja. A struktúra alapját az előző generáció PQ25/26-os kódjelű padlólemeze képezi, erre jönnek az MBQ családból származó elemek.

Jól érezhető, hogy kilenc centiméterrel szélesebb az autó, így már nem a mellettünk utazó térdébe toljuk az ötödik fokozatot, kényelmesebb vállban, és a hátsó sorban sincs ok a panaszra. Persze szűkebb, mint a Rapid, főként mert a lábtér jócskán kisebb (a Rapid tengelytávja 13,2 centivel hosszabb), de a közvetlen rivális kisautók között így is ott lesz az elsők között helykínálat terén.

Nemzetközi sajtóbemutatókon sosem kapunk fapados verziót, és ez ebben az esetben sem alakult másként. Minden lehetséges extrával teleszórt Škoda Fabiákat próbálhattunk, így a bőrkormány, a kék, farmert idéző kárpit, valamint a műszerfal több színben is rendelhető dekorbetétje befolyásolja az értékelést. Ezeket a vásárlók töredéke rendeli, és jól teszik, mert apró szépségtapaszok csupán, az utastér minőségét nem emelik.

Formabontó megoldások helyett a harmadik generációs Fabia inkább marad a Škodára jellemző konzervatív ösvényen, minden műanyag kopogós, a kidolgozás színvonalas.

Mintha a Škoda Fabiát eltiltották volna a puhább anyagok listájától, mindenhol egyszerű mintázatú, kemény plasztikba ütközik a kezünk, kivétel nincs, csak az ajtóra jutott egy falatnyi textil.

Mindezt a praktikus ötletek ellensúlyozzák, a Simply Clever elnevezés alá gyűjtött apróságok itt is megtalálhatók. Jégkaparó figyel az üzemanyag betöltőnyílásában, hét helyre pakolhatjuk üdítőinket, az első ülések belső oldalán tárolóhálók várják a mobilokat, más kütyüket.

Mobilnak kedves kütyük

Az alap rádió/mp3 -lejátszó mellett 5 (Swing), és 6,5 colos (Bolero) érintőképernyős kijelzővel rendelhető az új Fabia, utóbbival használhatóak az ütőkártyának szánt Mirrorlink, Smartgate rendszerek. 

A Mirrorlink a központi képernyőre tükrözi a telefonon futó alkalmazásokat, így időjárási adatok, és a navigáció is ezzel a módszerrel érhető el. Nagyszerű, hogy kisautóknál is elérhető, de még gyerekcipőben jár a funkció. Csak Android rendszeren érhető el, és csak a Sygic navigációs szoftverrel.

Az irány jó, de a megvalósításon még csiszolni kell a Mirrorlink, Smartgate telefonos alkalmazásoknál. A kapcsolat döcögős, a szoftvertámogatottság még nem teljes körű, de a fejlesztés folyamatosan zajlik.

Rohamtempóban zajlik a fejlesztése, amire nagy szükség van, mert a Sygic vidám női hangja többször elkavart minket Lisszabon környékén, és nem voltunk egyedül ezzel a tapasztalattal. Az irány jó, a megvalósításon pedig még csiszolni kell, hamarosan jön az iPhone-verzió, a hazai teszten már többet tudunk mondani a végső változatról.

Kevésbé hasznos, de sokkal szórakoztatóbb viszont a telefonra letölthető Smartgate alkalmazás-csomag. Ezekkel végre olyan vezetési adatokhoz juthatunk, amiket csak különleges sportautók kijelzőin élvezhettünk, és természetesen minden információ menthető, megosztható a közösségi oldalakon.

Technika és vezetés

A harmadik generációs Škoda Fabia minden motorja Euro 6-os, alapáras a start-stop és a fékenergia-visszanyerő rendszer, valamint lánc helyett visszatért a vezérműszíj. A háromhengeres 1.0 MPI feltöltő nélkül, míg az 1,2 literes négyhengeres turbóval (TSI) érkezik, a teljesítményskála hatvantól száztíz lóerőig terjed. Dízelfronton az új közvetlen befecskendezéses, 1,4 literes blokk három teljesítményváltozatából választhatjuk ki a nekünk tetszőt.

Váltók frontján öt- és hatfokozatú kézi, vagy hétsebességes DSG automata kínálatát vizsgálva vacillálhat majd a jövőbeni Fabia-vásárló. Mivel itthon várhatóan 1,2 literes TSI motorral szerelt tesztautót nyüstölünk majd, Portugáliában kihasználtam a lehetőséget, és a leggyengébb, hatvan lóerős egyliteres MPI mellett az 1,4-es TDI dízelt próbáltam.

A belépőmotor az egyliteres háromhengeres szívó benzines, 60 lóerővel, és 90 Nm nyomatékkal. Vannak erényei, de inkább javallott az erősebb verziók közül választani.

Hatvan lóerő már a Felicia idején sem volt eget verő érték, és hiába az alacsony, 980 kilogrammos tömeg, ez a teljesítmény ma már kínzóan kevés. Jól mutat majd a plakátokon, mint alacsony fogyasztású, környezetbarát belépőmotor (CO2-kibocsátás – 106 g/km), de 15,7 másodperc alatt felmászni százra egy szalonillatú autóval mosolylohasztó élmény.

Az apró, 72 kilogrammos blokk csendes, rezgésmentes járása érdemel elismerést, de ha országúton, autópályán is használható teljesítményre van szükségünk, akkor az 1,2 TSI a megfelelő választás.

Ellenben az 1,4 literes háromhengeres TDI dízel nem volt erő híján, kilencven lóereje mellé 230 Nm nyomaték társul 1750-2500-as fordulat között, ezt kihasználva már élénken mozog a Fabia. Ez a motor garantálja, hogy szökőévenként egyszer kelljen tankolni, a gyári fogyasztás 3,4 l/100 km, de a valóság sem marad el ettől, autópályán próbálva, 120-130-as tempóval olvastunk 4,3-as értéket a műszerfalon.

A 330 literes csomagtérben több praktikus apróság is felfedezhető

Nyomatékos, kitűnő a fogyasztása, nincs vattába csomagolva, de kisautók, és háromhengeresek között nem tolakodó a hangja. Mindkettőt ötfokozatú kézi váltóval vezettem, érzetre ez nem a Volkswagen konszern csúcsa, talán ez is a márkapozicionálás rovására írható, de ennek firtatása tényleg a spekuláció kategóriába esne. Inkább maradjunk annyiban, hogy tisztes iparos munka.

Az elől MacPherson, hátul csatolt lengőkar kettősből viszont kihozták a maximumot, a harmadik generációs Škoda Fabia kellemes kompromisszum valahol a francia lágy billegés, és a Ford Fiesta feszes sportossága között.

Biztonság és extrák

Ha már ott volt a polcon, a Fabia is megkapta a Volkswagen konszern biztonsági felszereléseit: fáradtságérzékelő, sebességhatároló, visszagurulás-gátló, és az elektronikus gumiabroncsnyomás-ellenőrzés szolgálja a balesetmentes kilométereket.

Nincs beépített navigáció, mivel ezt a vásárlók alig egy százaléka rendelte a múltban. Helyette a telefonon futó szoftver képe jelenik meg a középkonzolon.

A kényelmi extrák listája szintén vaskos, kulcs nélküli ajtónyitási és indítási rendszer, első és hátsó parkolóradar, valamint nagy méretű (1,57×1,09 méteres) panoráma-üvegtető is rendelhető a már említett digitális alkalmazásokon felül.

Összegzés

Jól bejáratott név, most aktuális tartalommal, hét választható teljesítményszinttel. Ha akarjuk, egyszerű szürke igásló, ha költünk rá, kívül-belül színesebb hangulatú, digitális kütyükkel felszerelt kisautó.

Mégis, még kicicomázva, extrákkal telepakolva is konzervatív, célratörően józan az összbenyomás, ahogy azt már a Škodától megszokhattuk. Ha a Mirrorlink mobilos rendszer működésén sikerül csiszolni, egy jól belőtt hazai árral rossz napokat hozhat a konkurenciának, családon belül és kívül egyaránt. Az új Fabia december első napjaiban érkezik Magyarországra, 2015 elején követi majd a puttonyos kivitel.

Mellette – Ellene
  • Komfortos, de jól vezethető
  • Praktikus apróságok
  • Mobilos alkalmazások
  • Kisautók között tágas beltér
  • Gyenge hatvan lóerős alapmotor
  • Problémás navigáció
  • Kemény műanyagok a beltérben
  • Modern, de nem túl egyedi karakter

Szavazás

Értékeld az új Škoda Fabiát 1-től 10-ig!

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • Norbi50

    A formaterve rettentően béna (a mai trendekhez képest), de tudjuk, ez úgyis szubjektív. Aki visszafogott stílusú kisautót keres, és nincs pénze VW-re, annak jó lesz, de a nők nem fogják kitépni egymás kezéből a Skoda szalonok ajtókilincsét a Fabia miatt, ez biztos (bár eddig sem tették, ez eddig is inkább férfias kisautó volt).

  • beach_boy

    Tetszetős lett ez az új Fabia. Erősen emlékeztet az első generációra, ami a maga idejében mokány kis verda volt. Remélem ez a mostani azért megbízhatóbb lesz annál.

Többet keresnek majd a kecskeméti Mercedes gyárban dolgozók

Sztrájk is volt a kecskeméti Mercedes gyárban, mostanra azonban sikerült megállapodnia a szakszervezetnek, így jövőre 10 százalékkal nőhet a dolgozók alapbére.

Jégre hajtott a Toyotás, a többit magadtól is kitalálod

Nincs év jégbe szakadó autósok nélkül, az idei tél is meghozta az első terepjáróst, aki egy befagyott tavon kereste az izgalmakat.

Ragadozót készítettek a Mercedes Sprinterből

Nyomokban Sprintert is tartalmaz az a koncepció teherautó, melyet extrém terepre terveztek. Nem bányamunkás, de akár köveket is lehet vele hordani.

Zseniális vagy haszontalan ez a kreatív ötlettel feldobott ablaktörlő?

Télen áldás a tökéletes működő ablaktörlő, de ennek elérése nem egyszerű feladat. Ez a furcsa rendszer a jegesedés ellen küzd, többet erővel, mint ésszel.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

F1: Elcsábítják a Mercedes nagyágyúját?

Brit sajtóértesülések szerint fennáll a lehetősége, hogy a Mercedes technikai főnöke, Paddy Lowe az egyik rivális csapathoz igazoljon.

Másfélszer hasznosabb az elektromos Kangoo

Ahogy a Renault Zoe, a franciák Z.E. villanyautó-családjának hasznos tagja, a Kangoo is másfélszeresére növelt hatótávolsággal fut neki a következő modellévnek.

Az autó, ami 2,5 literrel beéri

Nincs megelégedve az alternatív járművek jelenlegi felhozatalával? Mit szól a tüzelőanyagcellás Toyota Mirai-hoz? Kipufogóján csakis forró levegő távozik, azaz gőz.

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.