Megújult a magyar Merci

Vezettük: Mercedes-Benz B-osztály - 2015

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2014.11.03. 15.00

Minimális változtatásokkal frissítette kompakt egyterűjét a Mercedes. Az új fényszórónál, lökhárítónál érdekesebb, hogy hamarosan nálunk is lehet elektromos B-t venni.

Röviden – Mercedes-Benz B osztály, 2015-ös modellév
Mi ez? A Kecskeméten is gyártott kompakt Merci-egyterű felfrissített verziója 
Mit tud? Modern vezetői asszisztensek és médiarendszer, széles hajtáslánc-választék, akár elektromos kivitel is, az emblémához méltó minőség
Mibe kerül? 7,2 millió forintról indul az árlista, az elektromos B Németországban 40 ezer euróba, bő 12 millió forintba kerül – magyar ára csak jövőre lesz
Kinek jó?  Annak, aki ki bírja fizetni és inkább praktikumot, mint stílust akar a Merci-csillag mellé

Tíz éve készíti már a Mercedes-Benz a B-osztályokat, határozott sikerrel. A 2005-ös modellévben még nem sokan fogadtak volna nagy összeggel arra, hogy a legpatinásabb autógyártó fura ötlete, mely szerint jellegtelen, unalmas, tágas, de megjelenésével nem sok tekintélyt sugárzó kocsikat árul majd a csillaggal az orrán, bejön, de bejött.

Az első szériából 2011-ig több mint 700, a másodikból eleddig több mint 380 ezer kelt el, és a jól sikerült ráncfelvarrással a számok bizonyára lendületesen nőnek majd tovább – hiszen a legújabb B már se nem jellegtelen, se nem unalmas, egy AMG-tuningos, 211 lovas 250-es pedig elég masszív tekintélyt tud teremteni magának, ha a vezető úgy akarja. A felfrissített, sűrített földgáz-üzemű és elektromos hajtású változattal kiegészített B-családot Mallorcán mutatta be a nemzetközi szaksajtónak a gyártó.

Az AMG-csomaggal, bőrüléssel és a többi extrával ez a kocsi egy bő 15 milliós autó, minimum


Külső változások

A Mercedes kompakt modellcsaládjának kétségkívül legcsúnyább tagja volt eddig a B-osztály. Ebben a modellben dől leginkább a praktikum irányába a mérleg a dizájn rovására, így az A-CLA-GLA-B sorban szükségszerűen ő volt a legbumfordibb. És az is maradt.

A B-osztály a szokásos, modellciklus közepén esedékes átalakításokból is csak a minimumot kapta meg: új fényszórók, kicsit átrajzolt lökhárító, friss hűtőrács, új hátsó lámpák, vége. A legmarkánsabb változás, amiről esetleg fel lehet ismerni, hogy faceliftes vagy őseredeti W246 (ez a gyári kódjel, számmisztikusok vegyék észre, hogy pont a W123 kétszerese!!!) jön szembe, az immár főfényszóróba integrált menetjelző LED-csík.

Automata világítás, automata fényváltás éjjel, automata, követőradaros tempomat, automata vészfékezés

Radikális filozófiai változás ellenben, hogy a vevők néhány előre definiált stílusban választhatják meg új B-jük alaphangulatát. Style, Urban vagy AMG Line kivitel szerepel az étlapon – innen lehet aztán tovább pipálgatni az alaposan felduzzasztott extralistán.


Újdonságok odabent

A Mercedes B-ben eddig csak a beszállás tudott kulcsmentes lenni, most már indítani-leállítani is lehet gombbal, ha megvesszük a Keyless Go-t. Megnőtt a központi kijelző, a Mercedesnél már védjegynek tekinthető, a műszerfaltól látványosan elkülönülő képernyő 7, felárért 8 col átmérőjű, képe gyönyörű, tiszta és éles. Csupán az a baj vele, hogy hiába tapogatjuk, a gyártó konokul ragaszkodik ahhoz, hogy csak az ülések közé helyezett tekerentyűvel navigálhassunk az egyébként logikus, áttekinthető, de időnként érintéstért ordító menüben.

Jól áttekinthető, logikus a B műszerfala, megmaradt a teljes numerikus billentyűzetes tasztatúra is. Ha még a képernyő is érintőképernyő lenne, tökéletes volna

Jópofa új hülyeség a 12 színből álló választékot felvonultató hangulatvilágítás, amivel eldiszkózhatunk odabent, ha éjjel ránk tör az unalom. A “Connect me” nevű internetes szolgáltatásrendszer egy kocsiba dugott SIM-kártyával a ma divatos online szolgáltatáskört hozta el a B-osztálynak, a mobilon lekérdezhető üzemanyagszinttől a real-time dugófigyelőn át a vészhelyzeti automatikus segélyhívásig. Akinek már kínos volt a B-osztály régebbi modellekből átvett eddigi háromküllős kormánykereke, most megnyugodhat: immár az új háromküllős kismerci-kormány szolgál az autóban.

A motortérben is vannak újdonságok. A 136 lóerős 200CDI most került fel az árlistára, és újdonság, hogy a két legerősebb motor, a 220CDI és a 250 is kapható összkerékhajtással.

Diszkóhangulat a változtatható színű beltér-világítással


Emelt biztonság alapáron

A Mercedes főleg a biztonságra hegyezte ki a bemutatót. Azt állítják, az eddig feláras ütközés-elkerülő rendszerrel 2011 óta 14%-kal csökkent az utoléréses balesetek száma a B-k körében. Ez a statisztika inspirálta őket arra, hogy immár alapáras szolgáltatásként adják a kocsihoz a Collision Prevention Assist Plus nevű rendszert. Ami így működik:

A bácsi azt magyarázza rendkívül jellegzetes német akcentussal, hogy a radaralapú rendszer észleli, ha az előttünk haladó jármű hirtelen túl közel kerül, és a vezető nem tesz semmit. A B-osztály kezdetben piros fénnyel figyelmeztet, hogy nem tartunk kellő követési távolságot, ha azonban a helyzet eszkalálódik, és felmerül az ütközés veszélye, városi tempónál teljesen állóra tudja fékezni a kocsit, nagyobb sebességnél pedig jelentősen mérsékli a csattanás erejét.

Fontos és elgondolkodtató jellemzője a rendszernek, hogy ha a sofőr beavatkozik, teljesen átadja az irányítást és nem fékez tovább. Magamtól nem tudtam rájönni, miért van szükség arra, hogy a karambol előtt, ha én mondjuk kormányzok vagy csak gyengén fékezek, a kocsi ne segítsen megállni, de az instruktor mondott egy példát.

Ha már fékez a kocsi, de lassulás közben elém lép/esik valaki egy kaotikusabb balesetben, és ki akarom kerülni, fontos, hogy a kormány elrántására azonnal és hatékonyan reagáljon az autó. Márpedig teljes fékezésnél még ABS-szel is nehézkes a kanyarodás, a Mercedes pedig nem vállalja, nem vállalhatja fel azt a felelősséget, hogy azért gázol el valaki autójával egy elé esett gyereket, mert nem volt mód kikerülni a vészfékezés miatt.

Egy szép, barna B220 CDI 4Matic csúcsmodell, hétfokozatú dupla kuplungos automata váltóval

Olyan, nagyobb autókról ismert Merci-csodák is bekerültek a B-be, mint a változó fényerejű hátsó lámpa. Verőfényben erősebben villog az index, a féklámpa pedig, ha sokáig nyomjuk a fékpedált a pirosnál, elhalványul, hogy ne vakítsa a mögöttünk állót. Tiszta sci-fi.

Vezetési élmény

Hogy a 122 lóerős 1,6 literes alapmotorral, netán a 109 lóerős Renault-dízellel (sőt, szűzanyám, pátyolgass: bizonyos Daciákban is ez a blokk szolgál) mennyire dinamikus a minimálisan 1395 kilós autó, a bemutatón valahogy nem tudtuk kipróbálni. Inkább a katalógus ellenkező végéből kaptuk a kocsikat, így a csúcsmodellekkel, a 211 lóerős B250 4Matic-kal és a 177 lovas, de 350 Nm-t teljesítő B220CDI 4Matic-kal gurulhattunk sztrádákon, kis falvakban, kanyargós hegyi utakon. Mindkét kocsiban hétfokozatú, duplakuplungos automata pakolgatott helyettünk.

A benzines jobb. Nem csak azért, mert piros volt és AMG-csomagos, de könnyebb is (csak 70 kilóval, 1575 vs. 1505, de érződik), lelkesebben kanyarodik, jobban megtalálja az összhangot a váltóval és sokkal jobban gyorsul: 6,6 másodperc a 8,3-del szemben 0-ról 100-ra. No persze közben másfélszer, néha kétszer annyit fogyaszt:

A 250-es benzines megkéri az élmény árát

A barna dízel sokkal nagypapásabb, komótosabb, de persze így is erős és nyomatékos autó volt. Viszont ebben a kocsiban, mivel nem a vezetésre figyeltem, feltűnt, hogy milyen rövid az ülőlap, és a fullfullos kocsiban sincs kihúzható combtámasz, mint mondjuk egy Opel Merivában. Amikor pedig a motorra vetettünk egy pillantást, nem tudtuk nem észrevenni a pálcás kitámasztást. A Dacia Sanderóban gázteleszkóp van, khm.

Azért az összes újságírós kekeckedéssel együtt is csak azt tudom mondani: meggyőző minőségű, kidolgozású autó volt mindkettő, csodásan szóló hifivel, finoman működő klímával, nagy tempónál is csekély menetzajjal. Igazi prémiumautó az új B-osztály, ugyanakkor remekül használható, tágas családi autó a hétköznapokban. És az a feneség, hogy még az elektromos változat is teljesen életképesnek tűnt.

Az elektromos B-osztályt itthon is árulja majd a Mercedes, egyelőre nem tudni, mennyiért


Electric Drive

Egy rövid kanyarra elvihettük a füstmentes B-t is, az Electric Drive jelzésű villanyautót. Gyárikód-fetisiszták, figyelem, egy újabb érdekes adat: a villanyos B jelzése eltér a többi B-étől, W242-nek hívják. Az eltérés oka, hogy az elektromos (és gázos) változat szerkezetileg jelentősen különbözik a hagyományos verzióktól, hiszen a kocsit az úgynevezett “Energy Space”, a padlólemez alatti akkumulátorok illetve gáztartályok köré kellett sederíteni.

A sederítés jól sikerült, az elektromos B csomagtere 501 literes és az utastér is teljes értékű maradt, az ember nem is érti, hova a fenébe rakták azt az irdatlan méretű, 28 kWh-s akkumulátort. (Az elektromos Golf akkuja 24,2 kWh-s.)

A nagy akkuval a B Electric Drive hatótávolsága papíron 230 km, ami veri az összes Európában kapható villanyautót, a Teslát leszámítva. Ráadásul a menetdinamika is parádés, az 1725 kilós autó 7,9 másodperc alatt gyorsul 100-ra, végebessége 160 km/h és még kanyarodni is tud. Szimpatikus, hogy a Mercedes igény esetén teljesen a vezető kezébe adja a kocsi feletti uralmat, a menetstabilizáló a menüben kikapcsolható, így akármeddig elszórakoztathatjuk az utca népét a padlógázra motorzaj nélkül másodpercekig síró gumikkal. Szürreális élmény.

Elvileg 230 km-re is elég lehet egy töltés, ami a Teslát leszámítva rekord az Európában kapható családi elektromosok között

Az elektromos B-Merci nálunk is kapható lesz, a jövő év derekán várható a hivatalos hazai piaci bevezetés. Az állami szubvencióval is 40 ezer eurós német alapárat elnézve nem valószínű, hogy az Electric Drive vezeti majd a modell hazai eladási statisztikáit, de jó dolog, hogy a megrögzött mercis burzsujok számára megnyílik a lehetőség, hogy második autónak már ne füstokádó szörnyeteget vegyenek.

Kinek ajánljuk a B-t?

Az új B szokásos mercedeses árazása nyilván eleve megszűri a szóba jöhető vevőkört. Azt is tudjuk, hogy ebben az árkategóriában a legritkább esetekben döntenek a vásárlók azért egy-egy márka mellett, mert valamiféle táblázatos összehasonlító referenciamátrix szerint a Mercedes kis egyterűje jobb, mint a BMW 2 Active Tourer, urambocsá’ a VW Golf Sportsvan. Egy dologban van értelme tanácsot adnunk: ki vegyen pont ilyen Mercedest, azok közül, akik amúgy is Mercedest akarnak venni.

A szürke egy közepesen felszerelt, 184 lóerős B220 4Matic, a piros a legdurvább benzines, ami pillanatnyilag kapható

Nos: ha nem vagytok már eleve szerelmesek egy másik kompakt Mercibe, csak az embléma fontos, meg persze a minőségérzet, a biztonság, a nívós kivitelezés, a sármos formánál pedig többet nyom a latban a hétköznapi praktikum, akkor, kedves Mercedes-vásárlás előtt állók, az A, a CLA, GLA, de talán még C szedán helyett is egy B-osztály lehet az, amiben igazán jól fogjátok érezni magatokat. Bumfordi és van benne valami nyugdíjasos még AMG-pakettel is, de baromi jól használható autó, sok-sok hellyel odabe’. Büszkék lehetünk rá, hogy Kecskeméten (is) készül, mert igen jó kis kocsi.


Mellette – Ellene
  • Tágas utastér
  • Csekély menetzaj, jó akusztika
  • Hajtásláncok széles választéka, 4×4, többféle automata, elektromos változat, stb.
  • Prémium-fíling
  • Végtelen hosszú extralista
  • Jó ergonómia
  • Kicsit böszme forma
  • Magas ár

Kommentek

  • hova

    Kérem, nekem ronda, de mint tudjuk ez egy szubjektív fogalom.

Vége a pénzbehajtásnak Újpesten

Pár hete írutunk arról a sokak szerint nem egyértelmű forgalmi helyzetről, ahol csak úgy hullottak az 50 ezres büntetések. Mára változott a helyzet.

Rosberg autójában Wehrlein: Köszi, Nico!

Nem dőlt még el a visszavonuló Nico Rosberg helyének sorsa. Az egyik legesélyesebb versenyző azonban olyan fotót posztolt, amin a világbajnok autójában ülve látható.

F1: A fél mezőny bejelentkezett a Mercedesnél

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda azt mondja, óriási az érdeklődés Nico Rosberg megüresedett helye iránt, mégsem lesz könnyű betölteni a bajnoki ülést.

Kitiltják a dízeleket több nagyvárosból

Párizs, Madrid, Athén és Mexikóváros összefogott, majd közösen bejelentette: 2025-től kitiltják az útjaikról a dízelüzemű járműveket.

F1: A Mercedes tényleg számolhat Alonsóval?

A Mercedes még egyetlen nevet sem említett a nagy meglepetésre visszavonulását bejelentő Nico Rosberg utódjaként, de a korábbi nyilatkozatok alapján Fernando Alonso tényleg a listájukon lehet.

Tíz autó ütközött az M1-esen

Két balesetben hat és négy autó ütközött össze egymástól pár száz méterre.

Hegyszorosban reptetett siklóernyőst a Volvo

Ez a világon az első olyan mutatvány, amelyben egy teherautó és egy siklóernyős szerepel. De arra sem volt még példa, hogy siklóernyőst keresztül vontassak egy híd alatt.

F1: 15-ször sírta el magát Rosberg

Négy nap alatt tizenötödször sírta el magát, mondta a Forma-1 visszavonuló bajnoka, majd olyat tett a trófeával, mint előtte soha, senki.

Szebb is, erősebb is a Hyundai új raliautója

Bemutatta WRC versenyautójának harmadik kiadását a Hyundai. Nagyobb teljesítményét az új WRC szabályzatnak, dögös külsejét a kupé karosszériának köszönheti

Buszbaleset Győrben, súlyos sérültek

Turistabusszal ütközött egy taxi és egy személyautó Győr belvárosában.

A bizarr nő hat órán keresztül rongálta válogatott módszerekkel az utcán álló autót

Los Angelesben egy térfigyelő kamera rögzítette a meglehetősen bizarr esetet.

Megmérték a halálút szélességét

Sorra történnek halálos balesetek a Győrt Pápával összekötő 83-as főút lakott területen kívüli részén, amiben az ott lakók szerint benne van az út is.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.