Röviden – Mazda 6 2.0 165 Revolution

Mi ez?

Szívómotoros japán szépség.

Mit tud?Kényelmes, csendes, benzines létére takarékos.
Mibe kerül?8,6 millióba – nagyjából mint a riválisai.
Kinek jó? Turbógyűlölőknek, németfóbiásoknak.

Nyájas olvasóink egy része értetlenül áll a Honda bejelentése előtt: többé nem forgalmazza kontinensünkön a mifelénk egyébként kimondottan jó nevű Accordját. E remek jármű sajnos belefulladt a széles középkategóriába.

Eközben ugyanott a szintén japán Mazda 6 hasít. És nem csak a piacokon feszegeti saját határait, figyelemre méltó rekordok sorát döntögeti. Mitől jó és sikeres ez a kocsi? Merthogy kívánatos, mint egy illatos fehérnép, az biztos.

487 centijével ma ő a középkategória óriáskígyója. 146, 165 és 192 lóerős benzinesekkel kapható, utóbbi már 2,5-ös, turbó sehol

Friss külső, fáradt belső

Nem fonogatom tovább a női analógiát, pedig tényleg adná magát, oly kecses e jármű. Könnyed, elegánsnak is mondható, de akár agresszívnek is – ki mit kíván belelátni. Nyilván jelentős tényező a szépen ívelő értékesítésnél a harmonikus dizájn. Érdekes, de számomra pontosan a kategória mércéjének számító, feszes és kocka Passat ellenkezője. Akinek herótja van a végletekig csiszolgatott egyenesekből milliméter pontosan épített VW-ből, annak a Mazda megalkotta a tökéletes alternatívát.

Ha csak két autó maradhatna holnaptól a középkategóriában, azt mondanám: Passat és Mazda 6. A sokszínű igényeket e páros lenne képes a legszélesebb körben kielégíteni.

Amilyen friss és üde a külső, olyan fáradt és öreges a beltér. Már az előző 6-osnál is az volt a gyenge pont, és bár egyértelmű az előrelépés, erős a kontraszt a trendi külsőhöz mérve. Kedves Mazda! Bónuszt az enteriőrt megalkotó csapatnak, de innen küldöm a selyemzsinórt az interiőrért felelős fakezűeknek. Másfél év múlva kötelező feladat a faceliftnél az ingermentes műszerfal kihajítása a fenébe, és a csodás külsőhöz méltó új összerakása. Lehet kezdeni rajzolni.

Ásítok, és szomorú vagyok. Ez itt nem 2014

Még jó, hogy kényelmes és baromira tágas belül. Még jó, folytathatnám, hiszen a hosszúság és a tengelytáv…- nos nem lövöm le a poént, bár a szeme, kedves olvasó máris lejjebb kalandozott, de tegye a szívére a kezét. E cikk olvasása előtt hányadik helyre tette volna kasztnihossz és tengelytáv szerint a Mazda 6-ost ebben a kihegyezett mezőnyben? Biztos, hogy 3-4 hellyel a Superb elé?

Külső méretben egyszerűen nincs hosszabb nála, a sorrenden két nagyágyú vadonatúj változata sem változtat. Sőt, a szalonokban mostanában megjelenő Mondeo és Passat is – bizony, nem tévedés – rövidült valamelyest az elődhöz képest.

1, Mazda 6            4870 mm
2, Ford Mondeo     4844 mm (-27 mm a vadiúj, négyajtós Mondeo)
3, Opel Insignia     4842 mm
4, Škoda Superb   4838 mm
5, Peugeot 508      4792 mm
6, Citroen C5         4779 mm
7, VW Passat        4769 mm  (-2 mm a vadiúj Passat)

A hátsó lábteret nagyban befolyásoló tengelytávok sorrendje részben más, csak a Mazda 6 és a Mondeo vezető pozíciója stabil. Az új Passat itt már előrelép a középmezőnybe.

1, Ford Mondeo    2850 mm (ugyanekkora a vadiúj Mondeo)
2, Mazda 6           2830 mm
3, Peugeot 508    2817 mm
4, Citroen C5       2815 mm
5, Škoda Superb  2758 mm   
6, Opel Insignia    2737 mm
7, VW Passat       2712 mm  (+79 mm a vadiúj Passat)

A számok igazolják tehát a Mazda tágas belső terét, a 490 literes csomagtartója viszont elmarad a konkurensekétől. Még mindig bajnok az öregecske Škoda Superb  (595 liter), második a gyarapodó Passat (565-ről 586 literre bővült a szedán csomagtere), és az új Mondeo fara is hatalmas (541 liter).

216 km/óra a gyár szerint a vége, a százas sprinthez 9,1 másodperc kell

Meglepő technika

Először is nem árt rögzíteni, hogy ebben a kategóriában legnagyobbrészt céges vásárlók vannak, akik nem vesznek benzines autókat. De a kevés magánszemély se. Csak egy adat, amire most bukkantam: a Magyarországon eladott 508-as Peugeot-k 7, azaz hét százaléka benzines. Hasonló az arány a többieknél is.

Tehát egy olyan kategóriában, ahol nem kell senkinek a benzines motor, egészen egyedi megoldással állt elő a Mazda: a 160 lóerő köré beállított sok 1,4-es és 1,6-os turbós motor mellé egy szívó 2,0-ás benzinest rak. Míg más gyártók ezt ódivatúnak, lejárt útnak tekintik,

Adatlap

Mazda 6 2.0i 165 Revolution

Gyönyörű és megbízható! Elveszed? 1
Motor1998 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény165 LE
Nyomaték210 NM
Gyorsulás (0-100 km/h)9,1 sec
Végsebesség216 km/h
Fogyasztás (vegyes)5,9 l / 100 km

és már nem is foglalkoznak vele, ez a pici távol-keleti gyártó tovább csiszolgatja, persze ezt is Skyactiv név alatt. És milyen jól teszi.

Természetesen kis fordulaton nyomatékszegényebb a feltöltősöknél, és autópályás tempónál sem tud úgy előzni, mint azok, de az átlagautós számára (aki nem ül át hetente új és új autókba éveken át) ezek jelentéktelen különbségek. A kellemesen pontos hatfokozatú kézi váltó mellé szerelt 165 lóerős (210 Nm, 4000 ford/perc) motor gyönyörűen és kellemes csendben viszi az óriási testet, négyezer fölé pörgetve pedig gyors is, ha kell, de az ugrándozás nem igazán illik karakteréhez. Például hirtelen vett húzós kanyarokban a hosszú motorháztető alatt az első tengely elé szerelt blokk kissé orrnehézzé teszi, de normálisan közlekedve harmonikus útitárs.

A downsizing értelme ugye valahol a fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás minimalizálása (lenne), nos, a kétezres szívó 6-osból kiszállva jelentem, ez takarékosabb sok kisebb hengerűrtartalmú turbósnál. Az én átlagon 7,5-8,2 között mocorgott, még a fővárosban sem ment 8,6 fölé, míg vidéken vígan elgurult 7 liter alatt. (Nem írom le a márka nevét, de ebbe a Mazdába egy 1,6-os turbós-benzines autóból ültem át, amely útviszonyoktól függően 1,5-2,5 literrel TÖBBET fogyasztott. Pedig az még könnyebb is volt.) Már látom a kommenteket, amelyek hozzáteszik: és feltöltő hiányában megbízhatóbb. Ha 6-8 évre vennék benzines középkategóriást, magam is vélném, hogy ezzel kevesebb gond lesz – hogy diplomatikusan fogalmazzak.

Felhasználja a fékenergiát

Másik érdekesség, hogy az erősebb benzines, és az összes dízel 6-osba szerelt i-ELOOP nevű fékenergia-visszanyerő rendszer működik. Lényege, hogy a lábunkat a gázról levéve a generátor 12-ről 25 voltra váltva fékezni kezdi az autót, miközben egy testes kondenzátort tölt. Önállóan ez akár egy percig is képes ellátni árammal a klímát, audiót és egyebeket, mondjuk, amíg állunk a pirosnál. Kondenzátorra azért van szükség, mert az akksi egyszerűen nem bírja az ilyen tempójú feltöltést és lemerítést.

A motor nagy, 14:1-es kompresszióviszonya, és a 30 százalékkal kisebb súrlódás kedvezőbb fogyasztással jár. 5,9 liter a hivatalos átlagfogyasztás, ami a valóságban inkább 7,5. De az is szuper

Korrekt ár

Ami szép és valamiben egyedi, annak általában húzósabb az árcédulája – ami nem igaz a 6-osra. Itt és most nem nézve a naponta induló és leálló, olykor ellentétes irányú akciókat (például Mondeóból a kifutó darabokat lehet elhozni jelentős kedvezménnyel, míg a Peugeot a feceliftes, azaz új 508-asra ad egymilliós bevezető kedvezményt) azt lehet mondani, hogy a piacon jelentéktelen szereplőnek tekinthető benzines középkategóriások ára nagyon közel van egymáshoz. Csak a Passat lóg ki, szokás szerint.

A 6-os és néhány komoly riválisa                                          alapárak

Mazda 6 2.0 Revolution (165 lóerő)                                     8 608 900 Ft
VW Passat 1,4 TSI Highline (160 lóerő)                              8 948 650 Ft
Ford Mondeo 1.5 EcoBoost Titanium (160 LE) M6              8 585 000 Ft
Opel Insignia 1.6 Turbo ECOTEc Cosmo (170 lóerő)         8 610 000 Ft

Ha esetleg ön fehér holló, és benzines középkategóriást vásárolna, ne legyintsen egyből a jó öreg szívómotorra. Könnyű mély érzelmi kapcsolatot kialakítani irányába, amit megkönnyít, hogy már az autó külseje megpróbálja elcsavarni az ember fejét. Szerelem első látásra? Igen. Ezt a nőt el is lehet venni? Naná!

Olyannyira jó lépésnek tartom a Mazda önálló útját, hogy ha holnap azt kérdezi tőlem varázspálcával a kezében a nagyszakállú, hogy csak két autó maradhat a középkategóriában: melyik legyen az? Azt mondom: VW Passat és Mazda 6.

A turbódízel Passat, és a szívó benzines 6-os.

Mellette – Ellene
  • Egyedi, vonzó külső
  • Tágas belső
  • Nyugodt és csendes menet közben
  • Unikális benzinmotor
  • Benzines létére takarékos
  • Unalmas, öreges belső
  • Bizonyos helyzetekben nyomatékszegény
  • Itt-ott kifogásolható kidolgozás


Mennyit ér ma egy szívó a turbósok világában?

1,107 szavazat - átlag: 8.3 (10-ből)

Mennyit ér ma egy szívó a turbósok világában?