308 kombi – Az Octavia is megrezzen

Teszt: Peugeot 308 SW 1,2 PureTech 130

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2014.10.30. 06.00

2,5 millió tesztkilométeren esett túl a 308 SW a forgalmazás kezdete előtt. A kompakt kombi az új háromhengeressel járt nálunk.

Röviden – Peugeot 308 SW
Mi ez? Kombiváltozat az idei Év Autójából, nyújtott tengelytávval, imponáló csomagtartóval. 
Mit tud? Halk, szép, jól rugózó családi autó, hátul 610 literes űrrel.
Mibe kerül? 110 lóerős turbómotorral 5 070 000 Ft a listaár. A tesztelt modellé 6,3 millió Ft, amiből 200 ezres kedvezményt kapni.
Kinek jó?  Annak, aki esztétikus, de praktikus kombit szeretne és nem érdeklik a dömpingárú cégautók.

Bár a 108-ast nem vezeti be Magyarországon az importőr, a Peugeot három újdonsággal is előrukkolt mostanában. Az egyik az átdolgozott 508, a másik a kiadós ráncfelvarrás utáni Boxer. A harmadik az idei Év Autójának kombiváltozata, a 308 SW. Francia eredetiben az SW esz-dublövének hangzik, de simán esvének is mondhatjuk.

Karosszéria, design

Házon belül igen harmonikusnak és elegánsnak találtuk a tesztautót, de nem érdemes sokat foglalkozni a formatervvel. Vagy tetszik, vagy nem. A modellváltással a hossz 8,5, a tengelytáv 2,2 centit nőtt, az autó magassága viszont kilenc centiméterrel alacsonyabb. Ez az Aurishoz hasonló szakítás a 307 és a Golf V idején divatba jött félmagas építésmóddal.

Sikkes, arányos és elegáns az SW formaterve

Elődjéhez képest a 308 kombija sok tekintetben megváltozott. Nincs már külön Break, amely az egyszerűbb kivitelű, ötüléses változatokat takarta, csak az SW kapható. Ebből viszont nem készül már csomagtéri pótüléses, hétszemélyes változat, mert arra ott az egyterű 5008.

Csomagtér

Harmadik üléssor helyett a kombi a csomagtérre koncentrál. A csomagtartó méretével és átgondoltságával is a kategória élvonalában van. Alapesetben 610 liternyi a hely, ami megegyezik a köztudottan orbitális méretű Škoda Octavia Combi csomagtarjával (610/1740 l). Pár konkurens számai: Mégane – 491/1567 l, Astra – 500/1550 l, Cee’d – 528/1640 l, Auris – 530/1658 l, Golf – 605/1620 l, Civic – 624/1668 l.

Lehajtott üléssel 1660 literes a csomagtartó. Van sílécátdugási lehetőség, a felület sík, nem kell bajlódni az üléspaddal

Lehajtott hátsó üléstámlákkal 1660 literre nő a csomagtartó. Az ülések egy kar meghúzásával lehajthatók a csomagtartó felől, alapáron. Ezt az Astra Sports Tourer és a Civic kombi is tudja, a Golf vagy az Octavia kombi viszont csak felárért nyújt effajta kényelmet.

Rendelhetők csomagrögzítő rudak és hevederek, természetesen találunk 12 voltos csatlakozót a hűtőláda, a 230 voltos adapter vagy bármi más számára. Még a kivett kalaptartónak is van ügyes helye a padló alatt, ám pótkerék sajnos nincs.

Nagyon jó helye van a kalaptartónak a padló alatt. Pótkerék sajnos nincs


Belső tér

Mivel a 308 kombi tengelytávja 11 centivel hosszabb az ötajtósénál, ebben már nem szűk a hátsó lábtér. 190 centis magassággal elférni a hasonlóan nyurga vezetőhöz beállított ülés mögött.

Kategóriájában a 308-asé az egyik legszebb műszerfal és belső tér. A gomboktól megtisztított középkonzol elegáns, nagyon jó minőségérzetet keltenek a kárpitok és a műanyagok. A központi érintőképernyőn intézendő klímavezérlés nehézkesebb, mint külön panellel volna, de megszokható.

Minőségérzetben a kompakt kategória egyik legjobbja a 308. A kis kormánykerék sokat dob a 308 vezethetőségén

Minden autóba kellene fedélzeti konnektor, ami szerencsére elterjedőben van. A 308-aséba is földeletlen (vékony villás) csatlakozókat lehet bedugni, például akkuk, tabletek, kisebb számítógépek is tölthetők. Az okostelefon az USB-csatlakozóról is kaphat áramot. Könnyen és gyorsan összepárosítható a telefon az autóval, a Bluetooth-kapcsolatos zenelejátszás a telefonról (audio streaming) szép hangon szólal meg.
 

Milyen városban?

Kedvezőtlen a széles B-oszlop, jobbra oldalirányba pillantgatva sokat kitakar az acél. Az automatikus parkolórendszer a sávra merőlegesen is be tud állni, de párhuzamosan parkolva is kiválóan manőverezik az autóval szűk helyeken.

Jól működött a parkolórendszer, amely a sávokra merőlegesen is be tud állni. Sokkal kisebb hely is elég lett volna neki

Alapjáraton és kis fordulaton a motor érezhetően rezeg. A bizsergés nem zavaró, de ebből a szempontból a háromhengeres kényelmetlenebb elődjénél, a négyhengeres, 125 lóerős 1,6 turbónál, amely még fent van az árlistán. Az új motor szinte dízelesen nyomatékos, dugóban araszolva alapjáraton is ráereszthetjük a kuplungot. A 230 Nm maximális nyomaték 95 százaléka 1500/perc fordulatszámtól elérhető.

A benzines motorokban a megerősített önindítóval működik az alapjárati motorleállítás és újraindítás, nem pedig a dízelekben oly sokat dicsért szíjas berántással. A gyár szerint a könnyebben beindítható benzinesekben ez is megfelel.

Kereken 10 mp alatt gyorsul 100-ra az autó, végsebessége 205 km/óra. 230 Nm a nyomatékmaximum 1750-es fordulatszámon

Megjárja ugyan, de messze nem olyan puhán indul újra a motor, mint a HDi-k és nem lehet hegyről lefelé füst nélkül gurulni, mert a kormányrásegítés sem működik akkumulátorról. Azonnal beröffen a motor, ha elfordítanánk a kormányt.

30 lóerős autókkal járunk

Nagyon ritkán hajtja 130 lóerő a 130 lóerős autót

Nagyon ritkán hajtja 130 lóerő a 130 lóerős autót


Elvileg a tesztautó motorja 130 lóerős, nyomatéka 230 Nm. Ám ezek a maximális értékek, tehát padlógázon, teljes töltőnyomással és egy bizonyos fordulatszám-tartományban érvényesek. A normál forgalom teljesen más, ezért is tanulságos követni a műszerfalon sport üzemmódban megjelenő teljesítményértékeket.

Egyenletes 70-80-as tempót sík úton akár 8-10 lóerő felhasználásával is tarthatunk. Amikor 25-30 lóerőt és 75 Nm körüli értékeket látunk, az autó már érezhetően gyorsul. A belső égésű motor tehát messze túlméretezett a normál használat legnagyobb részére, hogy legyen tartalék, ha oda kell lépni.

Pont erről szól a méretcsökkentés: nem muszáj egy elvben nagyobb fogyasztású, 1,8 vagy kétliteres motorral járnunk ahhoz, hogy néha éljünk a teljesítménytartalékokkal. Amikor kell az erő, a feltöltés pótolja a hengerűrtartalmat.

Mit tud hosszú úton?

Kis kormánykerekével és könnyű karosszériájával a 308-ast jó vezetni. Nem csábít száguldozásra, de kezes és jól irányítható autó. Tetszett a futóműhangolás, mert a rugózási kényelem is dicséretes.

Kényelmesek az első ülések, a csendes autóban jól telnek a hosszabb utak

A feltöltött motorral az autó rendesen megindul előzéskor, amiben a hatfokozatú váltó eltalált kiosztása is segít. (A 110 lóerős verzióhoz csak ötfokozatú jár.) Egy ennyire nívós autóból nagyon kilóg lefelé az akadozva kapcsolható, kelletlen sebességváltó.

Nem engedhető elég mélyre a jó formájú vezetőülés, amelyben hosszú órákat is kényelmes vezetni. Furcsa hiba, hogy a fejtámla alsó éle – ülésbeállítástól függően – nyomhatja az ember vállát. A zajcsillapítás hatásos, a 308 igényessége ebben is tetten érhető.

Nem passzol az autó alapértékeihez, de ha már van, kipróbáltuk a sportcsomagot. Aktiválva a csendes motor hangosabbra vált, a kormány mesterségesen nehezen kezd járni, de a kisebb rásegítéstől nem lesz pontosabb.

Sport üzemmódban fehérről harcias pirosra vált a műszerfal-megvilágítás

A motor viszont jóval vehemensebb, kisebb pedálnyomásra nagyobbat ugrik vele az autó, bár teljesítménye nem változik. A fehérről vörösre váltó műszerfal-világítás hangulatos, a számítógép kiírja az aktuális teljesítmény- és nyomatékértékeket, a középső kijelzőn pedig leolvashatjuk a hosszirányú illetve a keresztgyorsulást.

Konkurens kombik listaárai

Peugeot 308 Allure 1,2 PureTech (130 LE, 230 Nm/1750)

6 310 000 Ft
Ford Focus 2015 1,0 EcoBoost Titanium (125 LE, 170 Nm/1400) 6 125 000 Ft
Kia Ceed’ 1,6 GDI EX (135 LE, 164 Nm/4850) 5 479 000 Ft
Škoda Octavia 1,4 TSI Elegance (140 LE, 250 Nm/1500) 6 387 060 Ft
Volkswagen Golf 1,4 TSI Comfortline (125 LE, 200 Nm/1400) 6 486 120 Ft*
*Highline kivitelben csak a 140 lóerős 1,4 TSI kapható

Allure kivitelben alapáron jár a LED-es fényszóró, ami a kompakt autók között ritkaság. Tudtommal az Audi A3 vagy a SEAT Leon kínál csak teljes egészében diódákkal világító lámpát extraként, tehát nemcsak nappali menetfényt. A lámpa fényereje megfelelő, de inkább csekély áramfelvétele és várhatóan hosszú élettartama miatt érdekes.

Ár, fogyasztás

6 310 000 Ft a tesztelt modell listaára a leggazdagabb Allure felszereltséggel, amiből 200 000 Ft engedmény jár a cikk írásakor. A 110 lóerős, ötgangos 308 SW az Access alapverzióban 5 070 000 forinttól hozható el. Az ötajtóshoz képest 230 000 Ft a kombi felára, ami a nagyobb csomagtér és a tágasabb lábtér tükrében méltányos. Minden 308-as Peugeot-hoz, így a kombihoz is jár az 5 év/100 000 kilométerre kiterjesztett garancia.

Takarékosan vezetve városban 8,4, országúton 5,8 litert fogyasztott a tesztautó 100 kilométeren

Lakott területen kívül 5,8 literes fogyasztást mértünk 100 kilométerre, de ez az érték igen szedált tempóban adott, tehát inkább 6,5-7 literre érdemes számítani a családi kiruccanásokon. Városban 8,4 litert fogyasztott a tesztautó, amire egy rossz szavunk sincs.

Mellette – Ellene
  • Hatalmas és nagyon átgondolt csomagtartó
  • Igényes belső tér
  • Tágasabb hátsó lábhely, mint az ötajtósban
  • Energikus motor
  • Jól hangolt futómű
  • Hosszú garanciaidő
  • Kelletlen sebességváltó
  • Kissé magas üléshelyzet
  • Enyhén remegő háromhengeres

Szavazás

Hogy tetszik kombiként a Peugeot 308?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • tgu.ts

    Kívül-belül igényesre sikerült, de ezekben a turbós benzines vacakokban nem bízok.
    Ezt inkább egy HDI motorral választanám.

  • v_Petya25

    Aha, egy 3 hengeres 1,2-es családi kombiban kell kereszt és hosszirányú gyorsuásmérő…. Valakinek elgurult a gyógyszere.
    Amúgy a kiskormány-idiótaműszerfal-sivárközépkonzol kombó nagyon megosztó.

  • Kempelen

    Mert a HDI nem turbós tgu….
    Ügyes.

  • Levrone

    Kempelen: szerintem ő a “turbós benzines”-t egyben értette, mint kategóriát, legalábbis úgy van értelme… :D

  • toce

    A PSA tapogatós, gomb nélküli középkonzolja minden, csak nem prémium minőség. Használni lehet, ha nincs más, de én vissza sírom a gombokat. (C4 Picasso-ban) A navigáció fele annyit sem tud mint egy 2008-as IGO, és tizedannyit sem mint egy WAZE. Van még mit csiszolni a szoftveren.

    Mechanikusan viszont tényleg vattába ágyazott, vajjal kenegetett gépek ezek, jó velük közlekedni.

  • oszkopeter

    Még jó hogy nem kötelező érintőképernyővel és navigációval megvenni, van hagyományos változat is, bár szerintem csak megszokás kérdése az egész. Amúgy nézd meg az Auris érintőképernyőjét, mintha egy 10 éves kínai navigációt tettek volna bele, ahhoz képest a PSA megoldása űrkorszak.

Elektromos teherautókat tesztelnek az osztrákok

Elektromos teherautók kísérleti üzemét kezdi meg városi forgalomban a MAN Truck & Bus haszonjármű-gyártó Ausztriában.

F1: Te jó ég, mit neveztek el Bottasról!

A Mercedes új pilótája, Valtteri Bottas bemutatta a Bottas-Burgert, amit róla neveztek el egy büfében.

Fejek hullanak az Audinál

Négy mérnököt is kirúgtak a dízelfejlesztő részlegről. A dízelbotrány miatt vált nem kívánatossá a jelenlétük.

Aston Martin Vantage S Red Bull Racing Edition

Az Aston Martin és a Red Bull Racing közötti együttműködés örömére limitált szériát adtak ki a Vantage modellcsaládból.

F1: A Red Bull is kukázná az állítható szárnyat

A Red Bull támogatja azokat a törekvéseket, amelyek száműznék a Forma-1-ből a DRS-t.

Fekete-sárga a Renault új Forma-1-ese

Kedd délután Londonban a Renault leleplezte új, 2017-es Forma-1-es autóját. Színében, formájában is sokat változott a tavalyi modellhez képest.

Itt a vég, jönnek a vicceket mesélő autók

Szakértők szerint a jövőben járműveink akár az érzelmeinkből is olvasni fognak – még akkor is, ha egyetlen szót sem szólunk.

Olyat videózott az autós, hogy neked is fájni fog

Vajon melyik OKJ-s képzésen lőtte emberünk a birkapásztor oklevelet?

Árokba lökte a nagyi a lassú motorost

Egy ideig türelmesen követte autójával a robogóst, majd úgy előzte meg, hogy közben belökte az árokba.

Nézd élőben a Renault F1-es bemutatóját

A Renault-csapat ma 15.30-kor leplezi le 2017-es Forma-1-es modelljét, az R.S. 17-est. Videós közvetítés a bemutatóról.

F1: Itt van Verstappen és Vandoorne bukója – videó

A Red Bull-os Max Verstappen és a McLaren újonca, Stoffel Vandoorne is megmutatta ma 2017-es sisakfestését.

F1: Film készült a McLarenről

Pontosabban az alapítójáról, Bruce McLarenről. Az alkotás hamarosan látható lesz a mozikban.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.