Trabant Hycomat. Az mi?

Trabant 601 Hycomat

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2014.10.28. 17.00

Éveken keresztül a kispénzű mozgássérültek szinte egyetlen valamirevaló járműve volt a Trabant Hycomat. Találtunk belőle még működő darabot.

Röviden – Trabant Hycomat
Mi ez? Kétütemű minimálautó a múlt évezredből  
Mit tud? A megszokottnál egy pedállal kevesebbel is működik
Mibe kerül? Használtan 45 és 990 ezer forint körül találhatunk hasznát Trabit
Kinek jó?  Igazából senkinek. De ha mókából elfér a garázsban, az klassz
1987-et írunk, ekkortájt Whitney Houston még csak táncolni akart valakivel, Michael Jackson nagyon rossz volt, és a Pet Shop Boys is a bűnről énekelt. Közben a pedig az azóta már megszűnt Német Demokratikus Köztársaságban a zwickaui gyár szalagjáról legördült ez a Trabant Hycomat. 
1987 slágerei:

Hycomat? Az mi a frász?

Éveken keresztül a kispénzű mozgássérültek szinte egyetlen valamirevaló járműve volt a Trabant Hycomat. Lényege, hogy a kuplungpedál működtetésével nem kell foglalkozni, azt megoldja az autó maga. A bemutatott Trabiban emellett kézzel húzható gáz és fék is van, hogy minden teljesen másként működjön, mint azt megszokhattuk.

A tanulóvezető matrica egyedi hangulatot ad az öreg Trabinak

Hogyan működik?

A kuplungtaposás nélküli váltást is lehetővé tevő Hycomat rendszer elektromos, hidraulikus és mechanikus alkatrészeket is tartalmaz. Nagyon leegyszerűsítve a rendszer alapból kinyomott állásban tartja a kuplungot. Ilyenkor a motor által hajtott fogaskerekes olajszivattyú csak kis nyomást állít elő, amely nem elég ahhoz, hogy az ellene dolgozó rugó erejét legyőzze.
Gázadáskor a motorfordulatszámmal párhuzamosan megnő az olajnyomás, és ha a váltó valamelyik fokozatban van, akkor a tengelykapcsoló zárása után a motor nyomatéka eljut a kerékig. Váltásnál, a váltókar megmozdításakor egy elektromos kapcsoló a vezérlőszelepet kapcsolja, amely nyitja a rendszert, az olajnyomás csökken, a kuplung kiemel, lehet váltani fogaskerék-köszörülés nélkül. Ha nincs szükség a rendszerre, akkor kiiktatható és normális, hárompedálos üzemben is használható az autó. 

A gázkarral lehet fékezni is

Motor

A Trabantban 595 köbcentis, kétütemű benzinmotor dolgozik, amely 26 lóerős leadására képes. Nem túl sok, de a néhány száz kilós kasztnihoz többé-kevésbé azért elég is, ha nincsenek nagyobb elvárásaink a mozgással kapcsolatban. A motor 1:40-es olaj-benzin keverékkel működik, amelyet ma már nem kapni kútnál, az olajat minden tankoláskor külön kell a tankba önteni és elkeverni a 95-ös benzinnel.

Kéthengeres, kétütemű motor dolgozik benne

Hogy megy?

Bár a Trabant nem a száguldás szerelmeseinek autója, városban mégis egész dinamikusan lehet vele közlekedni. A korabeli szocialista blokk legtöbb modelljét megveri gyorsulásban, legalábbis 40-ig egészen biztosan, hiszen kasztnija könnyű – 650 kilogramm – kétütemű motorja pedig jól pörgethető. Azonban országúti tempónál hamar elfogy az ereje, 10-20 évvel ezelőtt az emelkedőkön mindennapos volt a kilométeres kék füstöt vonszoló, felfelé vánszorgó Trabantok képe.
Trabanton szállni élvezet – üvölti az énekes, de ne higgyünk neki. Trabantot ugyanolyan rémes vezetni, mint minden más korabeli szocialista romhalmazt, a Ladától a Škodán át a Wartburgig. Ennek ellenére lehet szeretni őszinteségüket, egyszerűségüket, meg persze a hozzájuk kapcsolódó fiatalkori élmények is nagyon megszépítik ezeknek a járgányoknak az emlékét. De tegye fel a kezét az, aki gyerekkorában nem a szállodák előtt parkoló nyugati autók oldalablakát foltozta össze a homlokával, hanem egy Trabant óráját leste.

Régimódi műszerfal, LED-es műszerrel megbolondítva

Mókás megoldások

A kuplung nélküli Hycomat rendszeren kívül is voltak mókás részletek a Trabantban. Ilyen a minden visszajelzés nélküli, a motortérben elhelyezett üzemanyagtank. A benzinszintet csak a tankba dugott mérőpálcával lehet ellenőrizni, amelyen literes beosztás segít megsaccolni, meddig juthatunk még tankolás nélkül.  Apró segítség, hogy ha kifogyott a benzin, akkor a motorkerékpárokhoz hasonló módon a benzincsap tartalékra állításával még nyerhet a sofőr pár megtehető kilométert.

Analóg benzinszintmérő

Hasonlóan elmés a hátsó üléstámla mechanikája, amely kétállású és egy ronda vas-stifttel kell rögzíteni a kívánt állásban, illetve a 4+1 fokozatú kormányváltó negyedik fokozatának szabadonfutója is érdekes megoldás. Ez nagyjából 15 dekányi vasdarabbal oldja meg azt, amit a mai modern automatikus váltók ki tudja hány óra fejlesztés után, az utolsó fokozatban gázelvételkor egyszerűen hagyja vitorlázni az autót. Magyarul lejtőn lefelé gurulhatunk 80-nal, míg a motor alapjáraton pöfög, de ha gázt adunk, a motor rögtön elkezdi továbbgyorsítani az autót. Nagyjából, úgy működik, mint a racsnis bringák. De csak négyesben. De nemcsak menet közben kíván egész embert a négy dobfékes, rémesen lassuló, kanyarban instabil autó, hanem a leállítást is alaposan át kell gondolni. Más-más megoldást igényel, ha azonnal, kicsit később, vagy csak másnap reggel kell ismét beindítani az autót. 

Alkatrész?

Hát az már csak elvétve van hozzá. Az eredeti, jóféle keletnémet alkatrészekből már csak néhány öreg, spájzoló hörcsögnek vannak készletei, boltban ezekhez már nem lehet hozzájutni. Maradnak a kétes minőségű utángyártott cuccok, már ameddig még lát valaki üzletet abban, hogy egy rég kifutott modellhez gyártson bármit is.

Utólagos feltörésgátló elem. A motorteret egy csavarhúzóval is másodpercek alatt ki lehetett nyitni

Történet

Az 1987-es évjáratú Trabinak olyan múltja van, amiről mindannyian álmodunk, ha autóvásárlásra adjuk a fejünket. Kevés kilométerrel, fűtött, vidéki garázsból került a jelenlegi tulajhoz néhány éve. Persze azóta hamar behozta a lemaradást, és mára pontosan úgy néz ki, mint a többi ilyen korú Trabant, bár a motorja azóta is szépen jár, de az utóbbi évek ridegtartása miatt a rozsda már itt-ott megtámadta az ecélból készült alvázat – igaz, a karosszéria külső része elpusztíthatatlan, nem korrodáló Duroplasztból készült, amit gyapothulladék és fenolgyanta melegen történő összepréselésével gyártottak – és a belső sem csillog már úgy, mint fénykorában. Kár érte, mert egyre kevesebb van belőle.
Mellette – Ellene
  • Könnyű kasztni, lehet egyedül is tolni
  • Pörgős motor
  • Egyszerűen szerelhető
  • Szerény komfort
  • Irgalmatlanul környezetszennyező
  • Komikus hatásfokú fűtés
  • Zajos
  • Macerás tankolni

Szavazás

Mennyire hoz lázba a Trabant? Ha nem volt Trabid, biztos 1-et nyomsz. De ha te is éltél vele, akkor nem leszel ilyen szőrős szívű, igaz?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • Fogash73

    az üléstámla mechanikája nem stiftes, gyárilag egy fogaskerék-ív van az ülőlapon, amibe a háttámlához rögzített 2-3 fog akad bele. Az állítókar felhúzásával ezek a fogak kiemelkednek az ülőlap fogárkaiból, így a támla előre-hátra dönthető. Fokozatosan, de távolról sem csak 0-1 állásban…

    A szabadonfutó nem racsnis, hanem a KONTRAFÉKES bicikliket utánozza: hengergörgők vannak benne, amik hajtás esetén “felfutnak” lejtős pályájukon, így zár a hajtás, tolóüzemben viszont visszagurulnak az árkuk mélyére, így oldva a tengelykapcsolatot.

  • hanyistok

    Fogash73!

    “Hasonlóan elmés a hátsó üléstámla mechanikája, amely kétállású és egy ronda vas-stifttel kell rögzíteni a kívánt állásban”

    A hátsó ülés háttámlája bizony stiftes, és két állású

    A racsnis hasonlatnál, nem a szerkezetről van szó, hanem a költő arra gondolt, hogy úgy viselkedik. Ha nem hajt a motor, de gurul az autó, akkor nincs motorfék.

  • Kovijani

    Go trabi, go! :) Az elso kocsim egy komi Trabi volt! 40 ezerert vettem, az atirassal megduplaztam az erteket. Az biztos hogy sok kompromisszumot kovetelt, telen sapka, sal kesztyu volt a kotelezo viselet, es felfele menni sem szeretett. Ilyenkor egyesbe be, es alcazofust be. A mogottunk jovok legnagyobb oromere. A benzinszintjelzo hianya is megszivatott eleinte, volt hogy ott kellett hagyni ,ahol leallt, aztan masnap mondtak el nekem hogy csak el kell forditani a benzincsapot tartalekra. Ilyenkor nagyon orultem neki. De mindezek ellenre szeretnivalo volt, es sokaig hanyzott is miutan megvaltam tole! A szerelese gyakorlatilag fillerekbol megvolt, hala egy nagyon rendes baratomnak; csak le kellett vigyem Cegledre. :)

  • hanyistok

    Kovijani!
    Én 20-asért vettem a legelső Trabimat. Volt baja. :)
    Szabadonfutót cseréltem benne párszor, volt karburátor betegsége is, meg egyszer sikerült a hengerfejbe is beleszakítanom a gyertyát. Akkor még voltak a lakótelepeken, útszéleken kerék nélküli, kibelezett roncsok, így egy krova-kulccsal felszerelkezve elbringáztunk egy ilyenhez alkatrészért. Egy óra alatt megvolt…

  • Fogash73

    benéztem, én az első ülés mechanikáját írtam, nem a hátsóét. :(

  • Laci812

    Apame volt a Hycomat, en voltam a sofor es a szerelo meg a legtobbet hasznalo is a csaladban. 110000 km-t futott a motor general nelkul, a kesobbi sajat Trabim csak 80 ezret. Az oreg meg 1:33 keverekkel ment s a Hycomat alapjaraton is tobbet kivant igy akkor is volt kenes. Mindent
    kibirt, 4 ember 2 nagy sator es egyebb csomagokkal Gossglockner, Dolomitok. A fek kevesebb volt mint a motor a motorfek nagyon hianyzott a hegyekben. A 28%-os lejto aljaban megfordultam hogy fel tud-e menni negyunkkel, nem okozott gondot. Sokat kibirt, egyszeru volt javitani, gyujtasallitas gyakori rutin volt. az olasz uton a fuben felejtettem a gyujtas fedelet, 10 km-rol mentunk vissza, szerencsere megtalatuk. Ekszijszkadas elott mindig taltossa valt, amikor mar nem hajtotta rendesen a ventillatort. A csere meleg motoron is megvolt 15 perc alatt az ut szelen. Szep emlek a mai napig.

  • niko78

    A tisztelt cikkírónak, a képes feléről ítélve(feltételezem 30 alatti) biztos, hogy nem volt ilyen autója. Én úgy gondolom, mindent a helyén kell kezelni. Ha beülünk egy hatvanas években tervezett autóba, hasonló korú (osztályú)nyugatiba, nyilván más a vélemény, csak azokból hírmondó sem maradt. Leírom röviden, nekem mit jelentett,és még pár tanácsot, amitől bárki kedvet kaphat hozzá, mert tényleg nagy feeling.20 éve mikor meglett a jogsi,(vezetés elsajátítása erdőben, trabanttal, az ugratók sűrű igénybevételével elmebeteg módon, mint később kiderült egy porrá rohadt bódéval).Na ezt a gépet megkaptam alakalomszerű használatra. Mellette, még vezettem swiftet, asconát, favoritot a családi flottából, természetesen ezerkecskét is a haveriből. Amit a trabiba(special alias sedan) nagyon élveztem, jók a kaszni dimenziói. Arányaiból adódóan nagyon könnyen parkolható, olyan helyekre álltam be, magam se hittem el. Friss jogsival valóban 2-3 centik elöl-hátul, pár fogásból. Szállítottam vele 80 literes lehel hűtőt az anyós ülés helyén, 6 méteres szalufákat a tetőcsomagtartón, 500 kiló pucolt rezet ahova fért, ültünk benne tízen egy túl jól sikerült szilveszter után.Kis tapasztalati útmutató, ami ebből a felületes lekezelő cikkből kimaradt.A kezelhetőségről: Vajpuha kuplung, kormányváltó, kényelmes egyújas, jó kormánymű esetén a malomkerék régi bakelit kormány, nem veszélyes parkoláskor sem! Megbízhatóság: január,-20 fok környéke, négyüteműek a fasorban sem, egyedül a trabi, persze megfelelő leállítás után, ennek megvolt a technikája (nagy gáz, szivató ráhúz). Kényelem: kis leleménnyel bármelyik autó fűtőventilátora beépíthető a fűtődob elé, utánna úgy fűt a digit klíma nem tudja utánozni.Ugyanis a tájékozott cikkíró azt elfelejtette ecsetelni, hogy a típus mint az adott kor többi hasonló autója léghűtéses elven működik, azaz van egy áttételen keresztül hajtott ventilátor ami egyrészt a két henger hűtéséért, és egyben az utastér fűtéséért is felel, így a tömítetlenségekből adódóan a fűtés hatásfoka, enyhén szólva, nem kielégítő. Ülések lecserélése, bármelyik nem tejfölösdoboz korszakból származó betonkemény, (értsd 80-as- 90-es évek also-közép kategória)ülés (nekem ascona ülések voltak a 2. számúban jelentős komfortérzet növekedést jelentett).Gyakorlatilag ezekkel az átalakításokkal élhető-használható. Karbantartás: a kormánymű, és a kormánymű mozgását közvetítő szerkezet karbantartás igényes, tehát a futómű alsó, és felső forgáspontján(függőcsapszeg),kormányművön, régi típúsú két félbőlálló féltengelyen(csak elveteműlteknek 1986 előttről)zsírzópontok vannak kialakítva amit bizony kenni kell.De!! Manapság már a lítium bázisú kiválló tapadóképességű, jó hőmérséglettűrésü kenőanyagoknál ez nem jelent problémát.Ugyanez vonatkozik a motorolajra.Bármilyet is választ az ember, magasan felülmúlja az erre a konstrukcióra vonatkozó követelményeket, bár azért, még mindig az alacsony teljesítményszintű félszintetikus az ajánlott.A kokszképződés veszélye már nem fenyeget, mint az AROL 2T-nél az autó fénykorában. További tájékozatlanságból adódó téveszme, a tank.26 liter üzemanyag fér bele, ebből 4 liter a tartalék,(amiből adódóan nem is tudom hogy merte leírni ezt:”Apró segítség, hogy ha kifogyott a benzin, akkor a motorkerékpárokhoz hasonló módon a benzincsap tartalékra állításával még nyerhet a sofőr pár megtehető kilométert.”HEEE??
    Matekóra helyett merre tetszett bolyongani???Ha maximun 8 literes fogyasztást nézünk, városon kívül 80-90-el ez minimum 40 kilóméter.Létezik ekkora távolság két kút között, kicsiny országunkban??De a végére csak annyit, mai viszonyok között minimálautóként, valóban nem felel meg, mert pl: egy suzuki swift is fényévekre van tőle mind fenntarthatóságban mind megbízhatóságban,ha csak az üzemanyag+ olaj/üzemanyagfogyasztás kombinációját kimatekozzuk.Hobbiautóként nagyon ajánlható,a németeknél nagy divatja van. Téveszme, az alkatrészutánpótlás probléma!!! Még üléshuzatot, sőt eredeti bakelitkormányt, esetleg tuning komplett motort, tovább fokozva, Wartburg 353-as motor beépítéséhez szükséges átalakítást is lehet rendelni hozzá ami 50 ló!! nem játék. Persze mint minden veteránhoz, nem bagóért.Tudomásul kell venni, hogy a német autógyártás egykoron lenézett gyöngyszeme, egy más kategóriába lépett.Én csak ajánlani tudom.

Videón, ahogy egy kismama szétveri férje autóját

Megtudta, hogy megcsalta a férje, gyermeke apukája, erre nem gyöngén bepöccent a leendő anyuka.

F1: Ilyen, amikor Verstappen nagyon hülyén néz ki

A Red Bullnál Mikulás-napi rendezvény volt december 6-án, Max Verstappennek sikerült hülyét csinálnia magából.

F1: A pechvogel is jelentkezett a Mercinél – videó

A Forma-1 történetének egyik legmókásabb balesetét produkáló japán sereghajtó, Taki Inoue is bejelentkezett Nico Rosberg mercedeses üléséért.

Keresztbe vágva jön az Alpine

Megérkezett az első gyári videó a Renault jövőre érkező sportkocsijáról, az hátsókerekes Alpine A120-ról.

F1: Ferrari-uralmat a Mercedesé helyett!

Monisha Kaltenborn, a Sauber csapatfőnöke szerint jobb lenne, ha a Ferrari, és nem a Mercedes lenne egyeduralkodó a Forma-1-ben.

Hamilton: Furcsa dolgok történtek a Mercedesnél

Lewis Hamilton nem áll le a célozgatásokkal, az angol szerint különös dolgok is történtek idén a Mercedesnél.

F1: Meglepetés volt a Francia Nagydíj feltámasztása

A Francia Nagydíj újjáélesztése még a Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t is meglepte egy kicsit, de úgy fest, a Paul Ricard pálya jó otthona lesz a versenynek.

Top 10: puncimágnesek használtan

Jobb lenne egy új Volvo XC90, de nem mindenkinek telik rá, a nőknek mégis imponálni kell valamivel. Szoknyavadász hatással bíró autókat kerestünk, kétmillióig.

F1: Verstappennek önkritika kell

1997 világbajnoka, Jacques Villeneuve úgy véli, Max Verstappen kiemelkedően teljesített idén, de igazán jó Forma-1-es csak akkor lesz belőle, ha képes szembenézni a hibáival és fejlődni.

Tudod, hogy kell kereket cserélni? Dehogy tudod!

Ez a videó most lépésről-lépésre megmutatja a kerékcsere folyamatát. Hidd el, eddig mindent rosszul csináltál.

F1: Rosberg visszaszólt Laudának

Nico Rosberg nem érti, miért akadt ki annyira a Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda a visszavonulásán A világbajnok azt is elárulta, mennyit kivett belőle Lewis Hamilton megverése.

Megállás közben szippant fel áramot a svédek hibrid busza

Olyan dízel-elektromos buszt fejlesztett ki a svéd Scania, melynek akkumulátora a buszmegálló aszfaltjából feltölthető.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.