Nem majmolja az Audit

Teszt: Lexus NX300h - 2014

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2014.10.28. 08.10

Az új Lexus-modellt 197 lóerős hibridrendszerrel próbáltuk ki. Vegyesek az érzelmeink: nincs összhangban a durva külső a józan hajtáslánccal.

Röviden – Lexus NX 300h AWD

Mi ez?

A Toyota luxusmárkájának kompakt szabadidő-autója, hibrid hajtással
Mit tud? Dízeles fogyasztás benzinből, alternatív dizájn német prémium helyett
Mibe kerül? 10,95 millió forint fronthajtással, 11,35 4×4-gyel
Kinek jó?  Hibridhívőknek, németelleneseknek, olcsó prémium-SUV-ot keresőknek

A meghökkentő forma mellé barátságos ár párosul az új Lexus hibrid-SUV, az NX esetében: a kocsi az X3-Q5-GLK triónál jóval olcsóbb, de pár százezer forinttal még a nagyjából hasonlóan extrázott 4×4-es dízel automata Volvo XC60 alá is befér az összkerékhajtású NX alapváltozata.

A tesztautó persze nem alapváltozat volt, hanem egy F-Sport, kulcsnélküli nyitás-indítással, követőradaros tempomattal, LED-világítással, sportfutóművel, 16 millióért – az Audi Q5 hibridváltozata 16,65 millió forintról indul, ugyan 245 lóerővel, de még szövetkárpittal, a Lexus extráinak túlnyomó része nélkül. Ja, és akkor még a bőrbevonatú, kivehető sminktükröt nem is mondtam, ilyen csak az NX-ben van. Kedves gondolat:

A kivehető sminktükör: bizonyára nyert vele a Lexus pártízezreléknyi hölgyvásárlót


Külső

Igazi love-it-or-hate-it az NX Lexus dizájnja; vagy gyűlöli, vagy imádja az ember. Nagyon agresszív, nagyon éles, nagyon gonosz – nagyon fura. A Lexus egy kicsit talán túl is gondolta ezt az új formanyelvet, a will.i.am Művészúrral készített globális reklámklipben már-már hátborzongatóan eltúlozzák ezt a szögletes lopakodó-imidzset, a 0:30-nál érkező szögletes rókától konkrétan rám jön a frász:

Szóval szerecsen repper, hegyesszögű Vuk – nem éppen a konzervatív európai ízlésvilágra lőttek Lexusék. Ennek ellenére vesszek meg, mint egy hagyományos róka, ha nem tetszik! Már eleve szimpatikus, hogy egy márka végre végre nem majmolja az Audit, nyomasztó a trend, hogy manapság Daciától Peugeot-ig mintha minden új modell valamelyik Audira akarna hasonlítani. A LED-es fényszórótól a nyílhegy-forma kilincseken át a meghatározhatatlan formájú hátsó lámpákig mindenen látszik, hogy tudatosan készült, direkt olyan, amilyen, oka van ezeknek az érthetetlen, idegen, picit ijesztő formáknak.

Az is figyelemreméltó, hogy a sok új éles, hegyes motívum között fel-felsejlik az egykori L-Finesse, az a jópofa dizájnkoncepció, ami talán az LS-ben mutatkozott be. Tessenek megfigyelni: a Lexusok lemez-kivágásaiban, ajtókárpitjaiban, lámpatestjeiben vissza-visszatér az embléma L-betűjének formája. Na ugye, hogy van ebben a formában spiritusz, akármilyen nehezen befogadható is első pillantásra!

Belső

Nagyot csalódik, aki a kulcsnélküli kulcs közelségét érzékelve sejtelmes kültéri fényeket gyújtó NX-be az ingergazdag külső után nagy csodavárással ül be. Ez az autó nem Lexusnak készült, az alapokat a Toyota RAV-4 adja, és valahogy érződik is az átalakítottság, az esetlegesség a többi Lexus tömörségével, összerakottságával szemben. Fantázia helyett csak inkább káosz van, néhol kissé ízléstelen megoldásokkal. (A kormány mögötti motiválatlan, piros cérnával szegett bőrpanel felett máig nem bírtam napirendre térni.)

Ennél kellemetlenebb tapasztalat, hogy helyenként (ajtóbelső, kormány melletti panelek) olyan kemény plasztikokba botlunk, ami nem igazán a prémiummárkák sajátja. És nem csak a formákkal és anyagokkal, a funkciókkal is vannak bajok.

Kaotikus a funkciók kiosztása a műszerfalon és a középkonzolon

Szétesős, helyenként kifejezett ergonómiai problémákat okozóan töredezett a kezelőszervek kiosztása; úgy bukkannak elő gombcsoportok imitt-amott, hogy a legelvetemültebb francia kísérletekben se különben. Fél napig keresgéltem a Head Up Display állítógombjait a menüben, mire rátaláltam az igazi, fizikai gombokra a kormányoszlop tövében, jobbra.

A pontos időt is keresgéltem hosszasan, mire rájöttem, hogy a Klasszikus Japán Kvarcóra helyett egy nagy analóg ékszer van középen, mint a patinás presztízsmárkáknál szokás. Patinás presztízsmárkák viszont manapság nem használják a Klasszikus Japán Kvarcóra LCD-paneljét 2014-ben is tovább, utastér-hőmérséklet kijelzésre, mint a Lexus teszi az NX-ben.

De tudják, mit? Az ülések kényelmesek, a klíma huzat- és zajmentes, a hifi csodásan szól, a hibridautóknál szokásos általános gondtalanság pedig az NX-et is tökéletesen áthatja. Kekeckedő autós újságíróként millió ponton bele tudok kötni a kocsiba, de ha megkérdezik rácztamást, a civil autóst, hogy érezte magát az NX-ben, azt fogja mondani: mint az anyaméhben!

Az ülések kényelmesek, de a kihúzható combtámasz hiányzott

De tényleg, a Lexusban valahogy jó lenni. Tágas, kényelmes, puha, meleg. A rideg német kompakt SUV-k, a Volvo XC60 józan funkcionalitása és a Range Rover Evoque szűkössége után az NX a békés terpeszkedés komfortját nyújtja. Látszik, hogy a fő piac Amerika! És az egész olyan jólesően más az európai szemnek; ahogy a külső, a belső is egzotikus a sok egyforma BMW, egyforma Merci, egyforma VW-csoportos belső után.

Infotainment

Külön fejezetet szentelnék annak a fura elektronikai katyvasznak, ami az NX-ben a HMI, a Human-Machine Interface, az Ember-Gép Kapcsolat szerepét hivatott betölteni. Ahogy a GS-nek, az új modellnek is ez az igazi Achilles-sarka. A GS és RX rendszeréhez képest a menüt is átvariálták és a kezelőegység is más, itt nem a hanyattegér-szerű púpos izével, hanem egy rezgő visszajelzéseket adó, billegős touchpaddel kell mászkálni a funkciók között. A kurzor segít megtalálni a képernyőn megjelenített virtuális gombokat, ha a közelébe érünk valamelyiknek, szinte ráveti magát, az érintőfelület pedig megrezzen, jelzi, hogy nyomhatjuk a gombot, rajta vagyunk.

A rezgős-billegős tapipad

Játéknak úgy két percig vicces, aztán szép lassan rájövünk, hogy a képernyőváltások hajlamosak késni időnként, a rádiós menüben az általam beállítható állomáslista nézetébe elfelejtettek keresőgombokat applikálni, sőt, a rádiómenünek nincs is dedikált gombja a műszerfalon, mint normális autókban szokás. OK, elismerem, hogy érezhető a fejlesztés a GS-hez képest, de az ergonómia messze-messze elmarad bármelyik hétköznapi autó menüjének használhatóságától, nem is értem, de tényleg.

Kicsit tompítja a sok bosszúságot, hogy a nehezen elérhető funkciók viszont kitűnően működnek, újra kiemelném a hangzás és a klíma kifogástalan működését. Viccesek a nagyon hájtek, közelítés-érzékelős világítótestek a fejünk felett és az induktív telefontöltő a könyöklőben – ehhez ugyan kell megfelelő készülék, vagy legalább egy indukciós töltést tudó kabátka a régi készülékünknek, de akkor is sci-fi, hogy nem kell többé kábelt dugdosni beszálláskor.

Induktív telefon-töltő a könyöklőben


Hajtáslánc

2,5 literes, négyhengeres, Atkinson ciklusú, tehát szűk fordulatszám-tartományban, de ott nagyon hatékony benzinmotor és két villanymotor dolgozik össze az NX-ben. A rendszerteljesítmény 197 lóerő, az összkerékhajtású változatban a hátsó tengelyen egy 68 lóerős elektromotor segít be, ha kell; erőteljes gyorsításnál, csúszkálós kanyarban, jégen-havon-sárban. A szó hagyományos értelmében vett sebességváltó nincs, bolygóműves erőátvitel osztja-szorozza a motorok nyomatékát, fokozatmentesen.

9,2 másodperc a 0-100, a leszabályzás pedig szokatlanul alacsony tempónál, 180 km/h-nál vet véget a száguldásnak. Hááát… Végülis egy 2.0TDI Q5-ös Audi 9,9 alatt van százon és 200 a vége, tehát a kategóriába belefér, de azért egy kicsit okafogyottá válik a műszaki adatok ismeretében ez az F-Sport kivitel. Pláne a Sport + állásban feléledő ál-motorhang, ami éppen olyan hatékonysággal erősít rá a sportos hangulatra, mint a legendás hangalámondásos német szexfilmekben az ah, ah beszólások a narrátortól.

A bolygóműves hibridrendszer zavarmentes kilométer-százezreket ígér: se turbó, se kuplung, se szíjak

De ha azt nézzük, mit nyerünk a kútnál ezen a klasszikus vezetési élményeket teljesen lehetetlenné tevő, a hétköznapi forgalomban viszont annál kellemesebb hibridtechnikán, megint átlendül a Kéne?-mutató a zöld tartományba. 7,5 liter a számítógépen, ugyanennyi a kútnál kiszámolva, ekkora, automata, benzines kocsinál – még 17 évvel az első Prius után is nehezen feldolgozható érték.

Vezetési élmény

Ugorgyunk, mondaná Pósalaky bácsi, és igaza lenne: vezetési élmény tekintetében az NX közelebb áll a hibrid Toyotákhoz, mint a frissebb Lexus hibridmodellekhez. Vannak ugyan váltófülek a kormány mögött, amivel virtuális “fokozatokkal” gyötörhetjük a rendszert, meg van Sport, sőt, Sport+ kapcsoló, amitől hangosabban bőg a motor, de ez igazából senkinek sem jó. Egy japán hibrid úgy működik jól, ha hagyjuk önállóan dolgozni.

A vaskos kormány áttételezése direkt, a kemény futóművel mozgékony az NX

Ilyenkor a vezetési élmény megszűnik, marad az utazási élmény. A futómű felől ugyan egy hangyányival erősebb zaj érkezik a kabinba, mint a Lexusokban megszoktuk, de a szél és főleg a motor alig töri át a szigeteléseket, andalító a sztrádázás az NX-szel. A kormányzás egy kicsit túl direkt, a futómű túl feszes ilyenkor, de ennyi keménység kell is egy ilyen külsejű autóba, fura lenne az agresszív dizájn az RX lágyságával párosítva. A fék ellenben a pedálút első harmadában csak jelzésértékű, hiszen ilyenkor csak a visszatöltéssel lassítunk, próbáljuk eltenni későbbi gyorsításokhoz a mozgási energiát. Ezt szokni kell annak, aki még nem vezetett hibrideket!

Persze a követőradarral, sávtartó automatikával, ráfutás-gátló rendszerrel szinte nem is kell vezetni, az NX megy magától, megáll, egy picit még kanyarodik is a felfestést követve. A kocsi fogyasztása vegyes üzemben, kb. 60% országúti, 20-20% városi és pályás használatban 7,5 liter benzin volt százon a fedélzeti számítógép szerint, és a kútnál utánaszámolva se volt több 7,6-nál. 1,9 tonnás, automata, benzines, 4×4-es. Hát ez az értelme a hibrid hajtásnak.

Konkurensek
Listaárak
Lexus NX300h 4WD (197 lóerő) 11 350 000
Volvo XC60 D4 4WD Momentum (181 lóerő) 11 620 000
Audi Q5 2.0 TDI DSG quattro (190 lóerő) 12 776 580
Mercedes-Benz GLK 250 BlueTEC 4MATIC (204 lóerő) 14 164 310
BMW X3 xDrive 20d Aut. (190 lóerő) 12 414 500

Kinek ajánljuk?

A Lexus NX olyan autó, amit senkinek se kell ajánlanunk. Ezt a kocsit nem azért fogják megvenni, mert gazdaságos, vagy tágas, vagy jól szól a hifije. Itt a forma a lényeg, a Lexus ezt minden eddigi stratégiáját felrúgva bevállalta, amikor gyártásba engedte ezt a nagyon provokatív dizájnt.

19 mázsa a hibrid 4x4-es NX, és ez érződik is gyorsításkor, fékezéskor

Szerintem be fog jönni neki. Amerikában biztos, az oroszoknál tuti, Kínában valószínűleg – Európában pedig talán. És akit megfogott a forma, hamar megszereti majd a funkciókat is, és baromira nem fogja érdekelni, mennyivel egyszerűbb lenne egy érintőképernyőn navigációt programozni, mint ezen a fura rezgő touchpaden.

A magunk részéről csak annyit javasolnánk: ha valaki megfelelő anyagi lehetőségek birtokában nem németautó-buzériából, hanem csupán azért gondolkodik német presztízs-SUV-ban, mert a Mercin, Audin, BMW-n kívül semmi nem jut eszébe, zarándokoljon el egy Lexus-szalonba is. Könnyen lehet, hogy ott találja majd meg az Igazit.

Mellette – Ellene
  • Tágas utastér
  • Kiváló klíma, hifi
  • Nyugis, stresszmentes hangulat
  • Csekély fogyasztás
  • Jó ár a kategóriában
  • Kifogásolható ergonómia
  • Visszafogott prémiumérzet
  • Megosztó dizájn
  • Kis végsebesség

Szavazás

Mennyire jön be a fura formájú Lexus SUV?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • zoldfulu2000

    “Volvo XC60 alá is befér az összkerékhajtású NX alapváltozata”, igen ez egy fontos mérő, mert általában eléggé árbajnokok mostanában a svédek. A gond az hogy az alapár nem sokat mond egy autóról.
    Persze Kempelen majd szól hogy minden piac más, de én személy szeritn ezt tapasztaltam papíron nagyon versenyképes japánnal: http://autossagok.blog.hu/2014/09/05/mazda_cx5_teszt
    “nem alapváltozat volt, hanem egy F-Sport,”: vaidúj autó révén nem is várható, hogy felszereltséggel akciózzanak, ilyet első évben még a volvo sem csinál.

    Viszont a 5-8 éves modelleknél már igen, ráaádsul a német konkurensek is beleértek abba a korba amikor kell az akciókkal “sminkelni”, és ilyenkor nem csak a mostanra akciózott XC60, de akár a 3 német konkurens is képes meglepetésekre.

  • zoldfulu2000

    Viszont ami az NX-et illeti, végre egy eurokonform méretű ás paraméterű autó a Lexustól. Nem minden piacra, de a legfotnosabbakra jó lesz. Bár kérdés hogy jól lőtték-e be az európai igényeket vagy megint túllőnek mint az Infiniti.

    Midnenesetre az NX hibridhajtása képes lenne helyt álni európában, remélem 1-2 év múlva kihoznak egy versenyképesebb leszabályozott hibridet a lóerőérzékeny piacoknak is…

  • DTF

    minőség: a Lexus is használ olyan anyagokat, amik alsóbb kategóriákban is már ciki, de ez van, viszont cserébe az összhatás nem annyira rideg, mint pl. németeknél.
    menetteljesítmény: 180 a max? nem probléma, nem nagyon lehet 150-160-nál itthon többel menni, és a hybrid terepe inkább a város/országút, mintsem a pálya
    a fedélzeti menü kezelése: szokás kérdése. aki még nem használt mást, annak nem tűnnek fel olyan dolgok, mint amik a cikkben vannak. a fedélzeti számítógépek még nem tartanak ott gyorsaságban, mint pl. okostelefonok
    – fogyasztás: sok az a 7,5 liter. hasonló (60-20-20)-szal RX450 7,1-7,3, egy NX 6,3-6.5, de ennél még jobbat is lehet
    A hybrideknél a hajtáslánc a legjobb, a többi részletkérdés. Bőven elég a tljesítménye gyors előzéshez, besolroláshoz, várodban meg mindek 300-400 lórerő?

  • Fogash73

    ízlésről nehéz vitatkozni, de szerintem ez (meg az összes lexus, meg toyota, meg honda, meg nissan) borzalmasan ronda autók. Katyvasz a külsejük, katyvasz a belsejük, ezekről minden eszembe jut, csak a harmónia nem…

  • ötvencent

    Nekem nem tetszik , hogy ilyen keskeny lett egy xc60 vagy Q5 sokkal szebb nála az arányok miatt NX-nek igazi ellenfele Mazda Cx5 ” minőségben elmarad tőle ,de méretével odavaló ” vagy egy Honda CRV … a felsorolt német és Svéd konkurensek mind jobbak mint a Lexus Nx 300h ráadásul ez a motor elég vicc már az Is 300h ban is … talán jobb lenne ha rx 450 h erősebb elektromos motorját és jóval nagyobb akkucsomagját tették volna bele akkor nem olyan lenne vezetni egyenes úton mint ha egy trélert vontatna folyamatosan hegynek felfelé … úgy látszik a Lexusnál ez fér bele majdnem 17 millióért csak megjegyezném hogy ennyiért Xc 60 D5 öt lehet venni teljes felszereltséggel és az sem fogyaszt többet …

  • demagóg

    érdeklődöm, hogy az itt tesztelt nike verzión kívül adidas verzió kapható-e.

  • DTF

    nx-nek közen nincs a cx-5-höz vagy cr-vhez, mindkettő sokkal gagyibb és nincs hybrid. vezetve egyáltalán nem érezni azt h lasú. egy hybridet nem őgy vezethsz h nyomdo neki, mint pl,. egy dízelnél. itt a nyugalomról szól minden, és ha kell, oda tudsz lépni )(elég markáns a különbés gmondjuk az ECo és PSort mód között)

  • ötvencent

    DTF : zárójelben írtam , hogy gyengébb minőségek , de méretben inkább azok állnak hozzá közelebb mint egy xc60 vagy egy q5 esetleg egy x3 ahová szeretnék szánni ezt a kocsit … igen IS 300h hoz volt szerencsém nekem nem jött be én mást várok el egy kocsitól mint hogy fejhangon bőgjön gyorsításkor mint egy birka … de van akinek ez bejön csak már ott sem éreztem a 230 lóerőt akkor gondolom itt sem lehet mivel ez nehezebb is és jóval nagyobb a légellenállása . Városba elővárosba biztos jó , de oda meg feleslegesen drága … én közútra és autópályára biztosan nem venném meg !

  • hova

    DTF:

    Hol lehet / szabad / nálunk 150-160 km/h-val menni?

  • hova

    “”Dízeles fogyasztás benzinből, alternatív dizájn német prémium helyett
    Hibridhívőknek, németelleneseknek, olcsó prémium-SUV-ot keresőknek””

    És ezt a két mondatot egy Rácz Tamás írja le, azonnal jelezve, hogy a német autók az elsók,a legelsők és akik nem “olyat” készítenek, azok csak másodrendű autók lehetnek. Mert az etalon csak német lehet. Kedves Rácz Tamás: tudom, hogy márkáról márkára lovagol, ezzel keresi a pénzét, de azért néha meg kellene állnia a nagy rohanásban és körbenézni, mert változnak a dolgok, az autók is. Lassítson, picit értelmesebb, okosabb, körültekintőbb véleményt is lehetne adni. Tudjuk a véleményét, de ha csak legyintünk az véleményére, az már nagyon keserű pirula.

  • hova

    RÁCZ úr!!! Kérdeztem valamit!!

  • DTF

    Hova: a trafi 156-nál mér be óra szerint, ami kb 140 km/h, max 145 km/h, úh ha 150-nel mész, az kb. 137-138 :) gondolom még sosme mentél 130 felett óra szerint :D

Többet keresnek majd a kecskeméti Mercedes gyárban dolgozók

Sztrájk is volt a kecskeméti Mercedes gyárban, mostanra azonban sikerült megállapodnia a szakszervezetnek, így jövőre 10 százalékkal nőhet a dolgozók alapbére.

Jégre hajtott a Toyotás, a többit magadtól is kitalálod

Nincs év jégbe szakadó autósok nélkül, az idei tél is meghozta az első terepjáróst, aki egy befagyott tavon kereste az izgalmakat.

Ragadozót készítettek a Mercedes Sprinterből

Nyomokban Sprintert is tartalmaz az a koncepció teherautó, melyet extrém terepre terveztek. Nem bányamunkás, de akár köveket is lehet vele hordani.

Zseniális vagy haszontalan ez a kreatív ötlettel feldobott ablaktörlő?

Télen áldás a tökéletes működő ablaktörlő, de ennek elérése nem egyszerű feladat. Ez a furcsa rendszer a jegesedés ellen küzd, többet erővel, mint ésszel.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

F1: Elcsábítják a Mercedes nagyágyúját?

Brit sajtóértesülések szerint fennáll a lehetősége, hogy a Mercedes technikai főnöke, Paddy Lowe az egyik rivális csapathoz igazoljon.

Másfélszer hasznosabb az elektromos Kangoo

Ahogy a Renault Zoe, a franciák Z.E. villanyautó-családjának hasznos tagja, a Kangoo is másfélszeresére növelt hatótávolsággal fut neki a következő modellévnek.

Az autó, ami 2,5 literrel beéri

Nincs megelégedve az alternatív járművek jelenlegi felhozatalával? Mit szól a tüzelőanyagcellás Toyota Mirai-hoz? Kipufogóján csakis forró levegő távozik, azaz gőz.

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.