Röviden – Új Volkswagen Passat

Mi ez?

Nyolcadik (vagy inkább hatodik) generáció a középkategória meghatározó típusából.
Mit tud?Alapjaiban új technikát hoz és nemigen enged meg magának hibákat.
Mibe kerül?Amíg az alapmodellek meg nem jönnek, listaáron 8 546 060-12 904 850 forintba.
Kinek jó? Annak feltétlenül, akit feljogosít rá a cégautó-szabályzat.

Nemrég jöttünk haza az új Passat menetpróbájáról, amelyet 150 lóerős benzines motorral és 240 lóerős 2,0 TDI-vel vezettünk. A gyári emberek következetesen B8-ként hivatkoztak az autóra: elsőre furcsa egy modellkód, de van rá magyarázat.

Miért épp B8?

A Volkswagen-konszern ugyanis a városi miniket, például az Aygót A00-ként jelöli, nem A-szegmensként. Így aztán A0 (Clio) és A (Astra) lépcsőkön át jutunk a B-hez, a más autógyártóknál D-vel jelölt középkategóriához, ahová a Passat tartozik.

Elöl 67, hátul 13 milliméterrel rövidebb a karosszéria túlnyúlása az eddiginél. Az autó nyúlánkabbnak hat, pedig kurtább 2 milliméterrel

Érdekes, hogy a gyár az 1993-as ráncfelvarrást külön generációnak számolja, míg a legalább ekkora váltást hozó, 2000 őszi átdolgozásnál a Passat jele maradt B5.  2005-ben jött a B6, 2010-ben a modellfrissítésnek tekintendő B7, ezért tartunk most B8-nál. A típus kiugróan széles ügyfélbázisra építhet: 1973 óta összesen 22 millió Passat készült.

Formaterv, utastér

Bár az ábráról leolvasható méretek alig módosultak, az arányok fejlődtek. Ránézésre főleg a limuzin tűnik slankabbnak. Első tetőoszlopa az új műszaki alapokkal ferdébben ível, ami optikailag megnyújtja a motorháztetőt – árult el egy trükköt Tobias Sühlmann, az autó külső formatervezője, aki a 2010-es modellfrissítést is jegyzi. Az MQB-re átállított modell súlya maximum 85 kilót csökken és 19-es felniket is kaphat az eddigi 18 collosak helyett.

Érdekes, hogy nincs szeparált légrostély a műszerfalon. A minőségérzet kiváló

Eddig sem volt igénytelen hely a Passat belső tere, de lényegesen jobb lett a minőségérzet. Egy profi talán kiszúrná, hogy ABS-műanyag helyett talán polietilénekből habosítják a műszerfalat, de a vevőnek mindegy is. Elegáns és igényes minden. Érdekes a műszerfalon a szeparált légrostélyok elhagyása, az osztatlan ív előkelő részlet.

Elöl igazán jól beállítható az üléshelyzet, és mint a német autókban általában, elférnek 210 centis emberek is. Az eddig sem szűkös autó hossza kicsit csökkent, tengelytávja azonban 79 millimétert nőtt. Ettől aztán hátul is fejedelmi a kényelem, az első üléstámla messze van a térdektől. Fejtérben a Variant jó igazán, aki 190 centis utasokat hurcol hátul, inkább a kombit vegye.

Hagyományos órákkal és az új Audi TT-ből ismert, 1440×540 képpontos digitális műszerfallal is készül az autó. A 12,3 collos monitor újkori ára csupán 148 590 Ft, arra azonban jobb nem is gondolni, mennyiért cserélik majd a márkaszervizek, ha egyszer elromlik.

Az Audi TT-ben láttunk hasonló műszerfalat. Felára 148 590 Ft, nagyon látványos rajta a navigáció

Az új műszerfalra kitehetjük az órákat nagyban vagy kicsiben, hogy a térképet nézhessük nagyobb méretben. 24 130 forintért az utas oldali üléstámla lehajtható, ez opció többet is megérne.

Védőrendszerek: mindent megkapunk

Az autó a parkolóhely megtalálásában és a beállásban is segít, nemcsak farral és a járdával párhuzamosan, de orral is képes beállni, mármint magától. Akkor is betolat a merőleges helyre, ha éppen tréler van mögötte. A Trailer Assyst az utánfutós parkolás nehézségeinek nagyját leveszi a vezető válláról, aki magamfajta amatőrként is olyan profin tolhatja be a motorcsónakot a kijelölt helyre, hogy egy lakókocsis hollandus is megirigyelné.

Alapáras a táblafelismerés és rendelhető az Area View, a Nissanokból vagy a Touaregből ismerős kamerarendszer. Összesen négy optika képéből készült a felülnézeti számítógépes grafika, csak itt sokkal élesebb a képe, ezért jobban látni, mi van az autó körül. A 160-ig működő távolságtartó tempomat 50 800 forintos extra, nagyon megéri áldozni rá.

Hangjelzéssel, kígyómozgással és maximum 2 m/szekundumnégyzetes lassítással próbálja felébreszteni az autó a vezetőt. Ha nem képes uralni az autót, a kocsi kigurul és megáll

Dugóban különösen kedvünkre tesz a Passat az automatikus araszolással. A sávtartó rendszerrel most már 60 km/óra alatt is követi az irányt, a fedélzeti kamerákkal közben figyeli a forgalmat és a gyalogjárókat. Földes Attila cikkét idézve: “A sávtartó képes az autót visszakormányozni a forgalmi sáv közepébe, dugóban araszolva gyorsít, lassít, megáll magától, vészfékez, ha gyalogos veti magát a kocsi elé. Ha váratlanul elhunynánk vezetés közben, örököseink legnagyobb örömére az autó megmenti önmagát a porrá zúzódástól, a családot pedig a darabokban lévő hozzátartozó azonosításától a hullaházban. Ilyenkor ügyesen a sávban maradva finoman állóra fékezi a kocsit, miközben a vészvillogót is bekapcsolja. Papot nem hív. Egyelőre.” A biciklisták fém drótszamarát a radar érzékeli, az autó igyekszik őket sem elgázolni.

Motorkínálat

Eltűnik a szívó V6, kizárólag négyhengeres motorok maradnak gyártásban. Mindegyik továbbfejlesztett vagy új motor alapjárati motorleállítással, közvetlen befecskendezéssel és többnyire egy turbófeltöltővel. Négy dízel, öt benzines, na meg a konnektoros hibrid GTE alkotja a választékot.

 Benzinmotorok Dízelmotorok
 1,4 TSI 92 kW 125 LE 1,6 TDI 88 kW 120 LE
 1,4 ACT 110 kW 150 LE 2,0 TDI 110 kW 150 LE
 1,8 TSI 132 kW 180 LE 2,0 TDI 140 kW 190 LE
 2,0 TSI 162 kW 220 LE 2,0 TDI 176 kW 240 LE
 2,0 TSI 206 kW 280 LE –

A hibridet leszámítva a legizgalmasabb a 240 lóerős 2,0 TDI, amely a legnagyobb literteljesítményű négyhengeres dízel a világon. (Abszolút értékben a BMW vezet a 381 lóerős háromliteressel, de az hathengeres.) Csúcsérték az 500 Nm forgatónyomaték is, ami meghaladja a Volvo XC90 470 Nm-t leadó D5 négyhengeresét, míg a 25d-k a BMW-nél 450 Nm-t tudnak.
 

Egyetlen szürke fényezés létezik felár nélkül, a másik hét szín extra. A 240 lóerős dízel dupla kipufogója kamu

Ez a motor a 150 és 190 lóerővel is kapható 2,0 TDI-n alapul, de sok fejlesztést hordoz, hogy ne csak erős legyen, hanem (valamennyire) tartós is. A bődületes teljesítményt nagy vonalakban egy kis- és egy nagynyomású feltöltő, 3,8 baros töltőnyomás valamint a piezo-injektorok maximum 2500 bar befecskendezési nyomása produkálja. Mások a hengerfejcsavarok, új a hengerfej, öblösebbek a kipufogó-csatornák, kétdugattyús az üzemanyag-szivattyú, eltérőek a dugattyúk és a dugattyúgyűrűk is.

Milyen vezetni?

Papíron 6,1 illetve 6,3 másodperc a csupa piros betűs 2,0 TDI gyorsulása. A hátbavágás az egyetlen erős inger, ami az autóban ér. A Passat semmilyen meglepetést nem okoz, nyugodt, szolgálatkész és kiszámítható, induljunk vele párizsi nyaralásra vagy csak munkába. Érezni rajta a fejlesztők hajlamát a részletmegoldások kitartó tökéletesítésére, így összességében kiugróan jó autó lett.

Nagyon halk és kiugróan kényelmes az új Passat. Jót tesz neki az adaptív lengéscsillapítás 301 000 forintért

A menetpróbán adaptív lengéscsillapítású autókkal mentünk (DCC: 300 990 Ft), amit Comfortba kapcsolva az autó vattába csomagolva fut. Úgy nyeli el az úthibákat, mintha zseléből volna minden futóműalkatrész, de az első húzós kanyarban kiderült, hogy nem dől sokat és nem kell Sportra váltani, hogy lendületesen haladjunk. Extraként elérhető a progresszív kormányzás, ezzel a volán 2,75 helyett 2,1-et fordul a két végpont között.

A 240 lóerős dízel 1300-as fordulat körül kicsit kerregett, amit egy benzines sosem produkál. A 150 lóerős 1,4 TSI finom erővel, egyenletes nyomatékkal húz. Ha nem is hozza majd a 4,9 l/100 km gyári átlagot, takarékosnak ígérkezik a fedélzeti számítógép 6,8 literes adata alapján.

Árak

Egyelőre a Trendline kivitelek nem rendelhetők, a decemberre tervezett bevezetéskor Comfortline és Highline-modellekből áll majd a kínálat. A 150 lóerős, hengerkiiktatós benzinessel 8 546 060 Ft a limuzin alapára. 8,8 millió forintba kerül a szintén 150 lóerős 2,0 TDI.
 

Ha a nagyobb, de egyszerűbb amerikai Passatot és a kínai Magotant hozzávesszük, évente 1,1 millió Passat készül. Darabszám és profit alapján is ez a legfontosabb Volkswagen

Motortól és felszereltségtől függően a Passat Variant listaára 8 841 970 és 12 904 850 Ft között mozog. Utóbbi a 240 lóerős, összkerekes dízel ára automatikus DSG-váltóval, ami a 280 lóerős benzineshez is széria. Később a Trendline-verzió, a 120 lóerős 1,6 TDI és a 125 lóerős 1,4 TSI megjelenése szelídíthet az árakon. A dízelből jövőre lesz különösen takarékos BlueMotion-verzió.

Piac, konkurensek

Kazi Róbert, a VW-importőr marketingvezetője arra számít, hogy nem a 150, hanem a 190 lóerős dízelt veszik majd a legtöbben. Egyelőre nem tudni akciókról, de azt azért sejteni lehet, hogy nagyobb, mondjuk tízautós beszerzések elnyeréséért akár 20 százalék kedvezmény érhető el és igazán nagy vevők kicsikarhatnak maximum 28 százalékos flottakedvezményt. De a Passatot nem az akció adja majd el, nincs erre rászorítva.

Sajnos nem volt még itt a GTE. Az 1,4-es 156 lóerős benzinmotor mellett 109 lóerős villanymotor van a konnektorról tölthető hibridverzióban. 218 lóerős rendszerteljesítménnyel 8 mp alatt van 100-on, tisztán elektromos hatótávja 50 kilométer lehet

A fejlesztőknek azért volt nagyon nehéz dolga, mert várhatóan jövőre kijön az új Škoda Superb és a következő Audi A4, a Passatnak tehát a házon belüli konkurenciával szemben is fel kell tudnia mutatnia valamit. Sajnos a nagy hátsó ajtó a Superb privilégiuma maradt, a felmérések szerint az ügyfelek a limuzint kis csomagtérfedéllel szeretik, akinek meg ez nem jó, úgyis a Variantot választja.

A hátsó tengely 4,7, a kormánymű 2,2 kilóval könnyebb az eddiginél. Az új motorok maximum 40 kilót hoztak, a vékonyabb aluvezetékek 3 kilót jelentenek. Az autó legfeljebb 85 kilóval könnyebb hosszabb, magasabb és keskenyebb elődjénél

A Passat a gyár szempontjából a legjobbkor lép piacra. A Mazda6 sikeres és friss is, de fajsúlyos újdonságként idén csak az új Mondeo érkezik, amelyet a belgiumi üzem bezárása miatt két évig nem volt hol gyártani Európának. A 2008-ban bemutatott C5, a vele egyívású Insignia, Superb, Accord vagy a 2009-es Avensis is megérett a modellváltásra.

Önmagában véve bármelyikkel elégedett lehet egy átlagember, ám a technika máshol tart. A Passat ugyanazt tudja, mint a Golf a maga kategóriájában: nagyon közel van hibátlanhoz. Más márkák rajongóinak ezt hagyományosan nehéz megemésztenie, de aki vezette az új Passatot, képtelen nem észlelni, hogy mennyire jó autó lett a hatodik generáció.

Mellette – Ellene
  • Kitűnő minőségérzet
  • Hatalmas belső tér
  • Megejtő csend
  • Kényelmes és agilis futómű
  • Remek ülések
  • Széles, színvonalas motorkínálat
  • Opcióként négykerék-hajtás
  • Rengeteg vezetőtámogató rendszer
  • Modern multimédia-megoldások (pl. okostelefon-tükrözés)
  • Lesz a kategóriában egyedülálló, konnektoros hibrid GTE
  • Drága a dízel csúcsmodell
  • Egyetlen szín alapáron
  • A Highline-ban is extra a digitális műszerfal
  • Nincs ferdehátú verzió vagy limuzin nagy ötödik ajtóval

Itt lehet szavazni: hogy tetszik az új Passat?

1,563 szavazat - átlag: 8.2 (10-ből)

Itt lehet szavazni: hogy tetszik az új Passat?