Pezsgő és kaviár

Teszt: Citroën C5 Cross Tourer 2,2 HDi aut.

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2014.10.19. 06.00

Egészen biztos, hogy a C5 egyedülálló utazási élményt prezentál négy embernek. Sajátos karaktere miatt ugyanúgy lehet utálni, mint rajongani érte.

Röviden – Citroën C5 Cross Tourer 2,2 HDi aut.

Mi ez?

Középkategóriás kombi álterepes kivitelben, bikás dízellel és hidropneumatikával.
Mit tud? Ez a mi autónk, ha a kényelem a legfontosabb.
Mibe kerül? Elvileg 10 150 000 forintba, amiből rögtön lejön 1 300 000 Ft engedmény.
Kinek jó?  Nyugodtan és sokat autózóknak, akik nélkülözni tudják a mai vezetőtámogató rendszereket.

Külső, design

Amikor egy autó már hat éve van piacon, sármja jócskán megkopik. Ha ráadásul a konkurencia a vadonatúj Passat meg a Mondeo bevezetésére oktatja az értékesítőket, ki kell találni valamit. A Citroën ötlete a Cross Tourer: a C5 kombira feltettek egy szolidan terepes toalettet.

Összkerékhajtás nincs, viszont a kategóriában továbbra is egyedülálló hidropneumetikus rugózással az autó alaposan megemelhető hepehupás földutak legyűréséhez.

Csak gombnyomásra ül le ennyire a karosszéria, a mai hidropneumatikus Citroënek nem térdelnek le parkolás közben, mint elődeik

Maga a műfaj nem új: a Volvo XC70 1996-an, az első A6 allroad quattro 1997-ben jött ki, a Subaru Legacy Outbackje még korábbi, 1994-es. A Cross Tourer a korábbi XTR-vonalat viszi tovább a Citroënnél, pont tíz éve járt nálunk a marconára vett C3.

Belső tér

Beszállás után igényesnek ható autóba huppanunk be, a műanyagokat nem az alsó polcról szedegették össze, az összeszerelés is megfelelő. Az autó korát a gyér belső világításon is érezni, LED-ek helyett alig pislákoló kis lámpák vannak a tetőívben, mert az üvegtető miatt hátul nincs középső világítás. A 210 000 forintos napfénytető nagyon hangulatos, kár, hogy csak az Exclusive csúcsmodellhez rendelhető.

Hátul kisebb a hely annál, amit egy 4,9 méteres autótól várnánk

Hátul egyáltalán nem nagy a térdhely a kategória átlagához mérten. A 482,9 centis karosszériában, 281,5 centiméteres tengelytávból illett volna nagyobb teret kikanyarítani a hátsó utasok lábának.

Pótkerékkel 505 literes a szabályos formájú csomagtartó. A rakodóküszöb a csomagtér oldalfalában lévő kapcsolóval lejjebb engedhető. Ha telerámoltuk az autót, a hidropneumatika akkor is szintben tartja a karosszériát, a C5 fara sosem ül le. Hálásak voltunk a csomagtér oldalfában lévő elemlámpáért, amely a belső világítást is biztosítja.

Lehajtott ülésekkel 1,5 köbméteres a csomagtér. A padló szép sík


Menük, multimédia

Elsőre rendesen meg kell küzdeni a menüvel és a fedélzeti rendszerekkel. Az intuitív kezeléstől igen messze van az egész, de aki több évre vesz egy autót, annál máshogy esik a latba, hogy két nap vagy két hét alatt tanulja ki az autó funkcióit, amennyiben a kezdeti nehézségek nem szegik kedvét.

Az apró forgókapcsoló csúszós krómfényes műanyagból. Mivel nem elég erősen határolt, nehéz vele bánni. Az autóhoz a Citroënekhez 10 éve rendelhető sávelhagyás-figyelmeztetésen kívül (AFIL) semmilyen modern kori vezetőtámogató berendezés nem választható.

Elsőre bajos kiigazodni a kezelőszerveken, a kormány fixen álló középső része is túlzsúfolt. A többi Citroënből már kiveszett a középrésztől külön forgó volán

Meglátszik a kor a narancssárga-fekete kijelzőkön, amit a frissebb hatású, fehéret is használó központi képernyő sem tud ellensúlyozni.

Milyen városban?

Nagyon tetszett a hidegen is puhán, finoman működő dízelmotor. A BMW-nek nem ártana példát venni a 2,2 HDi-ről, mert négyhengeres dízelmotorjai szörnyen hangosak és bárdolatlanok ehhez képest.

A fix középrészű kormány igazán egyedi, kár, hogy a Citroën összes többi autójában visszatért a konvencionális volánhoz. Az apró kürtgombokat nehéz megtalálni, amikor azonban egy vadbaromra kell rádudálni és pánikból két kézzel, teljes tenyérrel nehezedem a kormány közepére, mindig kéznél vannak.

8,6 mp a százra gyorsulás ideje, a végsebesség 225 kilométer/óra. 6,1 l/100 km a gyári átlagfogyasztás, ami reális Budapesten kívül

Kellemetlenül nagy a fordulókör, az óriási első túlnyúlás miatt 12,2 méteres körben tud csak megfordulni a tesztautó. Nehéz megemészteni, hogy a kormányt sokszor visszafelé is tekerni kell, gázadás nélkül nem siet visszaállni egyenesbe.

A tolatókamera és az első-hátsó radar sokat könnyít a parkoláson, magas padkára felállva az autó megemelése hasznos opció. Lámpához érve a váltó jól reagál a kézi kapcsolásra, nemcsak a visszakapcsolási szándékot jelezhetjük alázatosan, ha a dízelmotor erős motorfékjére vágynánk.

Mit tud hosszú úton?

Ha adunk az életminőségnek és átvágunk az Alpokon, hogy reggel a Riviérán kávézzunk, a C5-nél kevés jobb lehetőség adódik. Hosszú utakon kétszer ennyibe kerülő autók nyújtanak hasonló kényelmet. Minél többet ülünk benne, a C5 annál megnyerőbb.

Nagyon kényelmesek az első ülések

Az ülések nagyok és pont kellemesen puhák, de rendesen tartanak és nem fárasztóak. A háttámla felső része külön dönthető, bár ennél jobb lett volna normális fejtámlákba invesztálni: az első túl messze vannak a fejtől. Hosszú órákat vezetve értékeltük a hatékony ülésmasszírozást. Itt nemcsak egy asztmás kígyó bujkál a kárpit alatt, a felfúvódó és elernyedő légkamrák tényleg felfrissítik az embert.

450 Nm nem kiugró érték egy 2,2 literes, 204 lóerős dízelmotortól. A nyomaték azonban bőségesen elég az autóhoz, épp csak azt a letaglózó gyorsulást nem nyújtja, amit a teljesítményadatok ismeretében reméltünk.

A 2,2 HDi autópályán is szuverén, jól gyorsuló autó, amely dicséretes harmóniában dolgozik a hatfokozatú automatikus váltóval. Ez a motorváltozat nem kapható kézi váltóval, de a nyugodt erőt mutató motorhoz és az autó ringatásához nem is illene más.

2008 óta kapható a C5. A modellfrissítés után a terepesítés lett az ötlet az érdeklődés felkeltésére

Németországban, hol másutt, csupán 3000-et mutat a fordulatszámmérő 180-nál. A nálunk megengedett 130-hoz elég 2100-szor fordulnia percenként a főtengelynek hatodik fokozatban. A két sebesség között az utasok legfeljebb a szélsusogásból veszik észre a különbséget, annyira csendes a motor és a gumihang a remek zajcsillapítású autóban.

Egyedülálló futómű

Aki olvas bennünket vagy más autós magazint, rávághatja, hogy légrugózás az új Mercedes-Benz C-osztályba is rendelhető 476 250 forintért. De a pneumatikus rugózás nem azonos a hidropneumetikával, amelyet a Citroën a fenséges DS-szel még 1955-ben mutatott be.

A franciák rendszerében a mechanikus rugózást gáz helyettesíti, a lengőkarok mozgása folyadékon keresztül hat a gumimembránnal elzárt nitrogénre. Ettől nem pneumatikus, hanem hidropneumatikus a rendszer. Mai fejlettségi fokát Hydractiv 3+-ként tisztelhetjük. Az elöl kettős keresztengőkaros, hátul multilink futómű tud kényelmesen és sportosabban is rugózni és csillapítani.

Alapáron 18 colos felnik járnak hozzá, de a 245/45 R18-as gumikkal is varázslatos a rugózási kényelem. Egyértelműen komfort a C5 USP-je. A hintószerű ringást korlátozhatjuk Sport üzemmódba váltva, amivel csökken az oldaldőlés. Sportosabb beállításával a C5 nem himbilimbizik, nem kell tőle tartania az érzékeny gyomrúaknak sem.

A 10,15 milliós C5 2,2 Cross Tourer és összkerekes konkurensei
Audi A4 allroad quattro 2,0 TDI S tronic (190 LE) 11 979 020 Ft
Opel Insignia ST Country Tourer 2,0 CDTI (195 LE) 11 640 000 Ft
Škoda Octavia Combi Scout 2,0 TDI 4×4 DSG (184 LE) 9 634 600 Ft
Subaru Legacy Outback 2,0D Lineartronic Comfort Navi (150 LE) 12 250 000 Ft
Listaárak automatikus sebességváltóval

Elvileg 1,5 centiméterrel nagyobb az autó hasmagassága a sima C5 kombinál, de a hidropneumatikus rugózással többféle szint állítható be a normál mellett: négy centis emeléssel 40 km/óra a felső sebességhatár, ez való földutakra.
 

Két fokozatban emelhető az autó, 4 illetve 6 centivel

Még két centivel feljebb emelve az autót legfeljebb tízzel hajthatunk, cserébe a 18 centis hasmagasság elég erősen bakhátas utakra is. A rendszer kényelmesen használható, mert az adott sebességlimitet túllépve automatikusan lejjebb engedi az autót. Ugyanígy magától korrigálja az ültetést is, ha túl gyorsan hajtunk.

Ha megemeljük az autót, a rugózási kényelem sokat romlik. Mezei utak gödrein áthajtva a puhán tovalibbenő C5 enyhén botlábúvá válik, de ez belefér. 70 km/óra felett automatikusan lejjebb engedi magát az autó, hogy csökkentse a légellenállást, ezáltal a fogyasztást.

Fogyasztás, ár

Tankoláskor Budapestet elhagyva kedvező értékeket mértünk. Országúton és autópályán a domináns sebesség ellenére mindössze 6,3 litert fogyasztott az autó, pedig 1842 kilójával ólomsúlyú. A fővárosban sem evett rosszul, a fedélzeti számítógépről leolvasható 9,8 helyett kereken 9 l/100 km jött ki a kúton.

Ez nem a V6-os dízel, de jár hozzá a dupla kipufogóvég

Nehéz adekvát vetélytársakat találni, mert a konkurencia helyből négykerék-hajtású, a Citroën viszont csak az első kerekeit hajtja. Az Exclusive 10 150 000 forintos ára jóval alacsonyabb a 4×4-es vetélytársakénál, ráadásul azonnal kapunk 1,3 millió forintnyi engedményt az igen gazdagon, kettős xenon fényszóróval és motoros ülésállítással felszerelt kombira.

Mellette – Ellene
  • Nagystílű utazóautó
  • Kényelmes ülések, hatásos masszírozás
  • Tágas, praktikus csomagtartó
  • Állítható hasmagasság
  • Pazar rugózás (hidropneumatikával)
  • Harmonikus motor és automatikus váltó
  • Hosszú utakon csekély fogyasztás
  • Gazdag kényelmi felszereltség
  • Reális akciós ár
  • Közepes hátsó lábtér
  • Igen érzéketlen kormányzás
  • Nagy fordulókör
  • Nem mindig érezni 204 lóerősnek
  • Hiányzó vezetőtámogató rendszerek
  • Idejétmúlt menürendszer
  • Várhatóan jelentős értékvesztés

Szavazás

Hogy tetszik a francia kombi SUV-s hangulatban?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • Fogash73

    azért két dolgot gyorsan tegyünk hozzá:
    a Citroennél brutál kedvezmények vannak C5-re, én egy majdnem ilyen (nem terepesített, különben ugyanaz) 27% kedvezménnyel tudtam elhozni.

    a 11.4 milliós A4 quattro meg olyan fapados, hogy szálka megy tőle a seggedbe. Mire ugyanerre a felszereltségi szintre hozod, lesz abból 15-17m is…

  • geotrinus

    Szép, extravagáns, marha kényelmes, de ez az az autó, amit józan ésszel a büdös életbe se vennék meg.

  • Kempelen

    Ez az autó nem a józan észről szól. Igazi szolid felsővezetői cégautó. Senki nem feltételezi róla, hogy mennyire fényűző és drága.

  • hova

    Talán lehet feltételezni egy felső vezetőről, hogy eldöntse,kell neki avagy sem, ezért pontosan a józan észről szól. Aki alapos és elég értelmes, az tudja, milyen autó kell neki. Semmi baja az autónak-hacsak az nem, hogy francia.

Hamilton: Undorító, amit Ricciardo csinál

Lewis Hamilton azt mondja, kizárt, hogy Daniel Ricciardóhoz hasonlóan cipőből pezsgőzzön a dobogón.

Olasz fordítás

Egy legendás név, egy legendás roadster, 170 lóerős turbómotor, vászontető, és közvetlen kormányzás. Ugye milyen jól hangzik? Kipróbáltuk az MX-5 felpaprikázott olasz testvérét.

Karambollal végződött a robotautók első versenye

Mindössze két autó indult az új Roborace széria legelső futamán. Egyikük karambolozott és kiesett a versenyből, a másik gond nélkül teljesítette a távot.

4 évig nem takarította ki az autót, ez volt benne

Csúnya látvány, ami főleg akkor fog szíven ütni, ha kedveled az autókat.

Lotus 007: leghíresebb márkatársát köszönti az Evora különkiadása

Különleges kezelésnek vetette alá a fél éve bemutatott Evora Sport 410 modellt a Lotus. Az egyedi munka a világ talán leghíresebb Lotusa előtt tiszteleg.

Megvennéd Niki Lauda BMW M1-esét?

Bőven több, mint 500 millió forintot érhet Niki Lauda egykori BMW M1-ese, ami légitársasága alapítása miatt adott el.

Furcsa platós Mazda MX-5 keresi új gazdáját

Megnyújtották a Mazda MX-5-ös tengelytávját, hogy platós hordárként üzemelhessen. Most pedig éppen eladó a szokatlan mű.

Így vágnak szét egy Porsche Panamerát a tűzoltók

A présgépbe dobás helyett inkább a tűzoltóknak adták az előszériás autót, hogy gyakorolják a mentést.

Egyre népszerűbb Oroszországban a Kamaz

Az orosz gyártó 2016-ban tovább növelte piaci részesedését. A legkeresettebb modellek között szinte csak Kamaz gyártmányokat találunk.

Hajmeresztő, mire képes 1 perc alatt az új Bugatti

Nem csak felgyorsul 400 km/órás sebességre a Bugatti Chiron, hanem meg is áll majd. Mindezt egy percen belül.

F1: Bottasnak megígérték, hogy mehet a Mercedeshez

A Williams főnöknője, Claire Williams elárulta, hogy fel sem merült, hogy Valtteri Bottast ne engedjék el a Mercedeshez, tavaly ugyanis ígéretet tettek neki, ha alkalom adódik, mehet egy nagycsapathoz.

Őrült hod rod lett a pusztulásra ítélt Porsche 911-esből

Alaposan átszabták amerikai mintára ezt a Porsche 911-est, a laposabb és hiányosabb kasztniba Chevrolet V8-as motor került.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.